A miniszterelnök bejelentette, hogy új, nagyon kedvezményes helyközi bérletrendszert vezetnek be május elsejétől: megyén belüli helyközi közlekedési bérlet 9.450 Ft, a havi országos bérlet ennek a duplája, a tanulóbérletek ezeknek a 10%-a lesz. A várhatóan elég jelentős veszteséget ígéretek szerint majd a kormány kipótolja a rezsicsökkentés miatt már eleve nagyon kivérzett szolgáltatóknak.
Annyiban lesz teljesen más, mint a hasonló német bérletrendszer, hogy ez nem fog vonatkozni a helyi járatokra. Vagyis Ceglédről ezzel a bérlettel bemehetek egészen a Nyugatiba vagy a buszállomásra Budapesten, sőt, vonattal vagy helyközi busszal bárhová utazhatok a városon belül, de ha Budapesten belül szállok helyi buszra ugyanazon az útvonalon, azért már fizetni kell.
Nem tudom, hogy örüljünk-e neki. A költségvetés állapotát elnézve nem feltétlen, ha azonban rengeteg váltanának autóról tömegközlekedésre ennek hatására, akkor akár jó is lehet.
Mondjuk eddig is sokkal drágább volt autóval járni, így nyilván kevesen lesznek olyanok, akik azt mondják, hogy eddig 14 ezer forint volt a helyközi bérlet, mostantól 9.450, nosza, lerakom az autót. Főleg úgy, hogy a budapesti (vagy egyéb) helyi bérletet még mindig meg kell majd vennie. Az is kérdés, elbírna-e a helyközi közlekedés csúcsidőben további 20-25%-nyi utast.
(Ezért volt butaság és egyszerű szavazatvásárlás a budapesti ingyenutazás bevezetése is a 14 év alattiaknak. Senki nem azért vitte autóval a gyerekét az iskolába, mert nem bírt kifizetni 3.450 forintot egy diákbérletre, de autóra meg volt pénze. Főleg, hogy a kisérő felnőttnek továbbra is meg kell vennie a teljesárú bérletet.)
Ami jó lehet benne (már ha számíthatnánk arra, hogy legalább pár évet élni fog a rendszer), hogy mostantól lakhatsz messze is a munkahelyedtől, a legrosszabb esetben is havi 18 ezer forint a bejárás, aminek 85%-át át is vállalhatja a munkáltató.
Megfordítva: ezért nem volt butaság, hiszen aki eddig is kocsival vitte az ezután is kocsival viszi, nem nőtt annyit az utasszám, hogy összedőljön a rendszer, a kiesett összeg meg elenyesző
Zsozsi, félő, hogy aki eddig 14-17 ezerért vett bérletet, most majd kevesebbet fog fizetni, a különbséget az adófizetők fogják állni, semmi más nem történik.
Ez így egyszerű kádári szavazatvásárlás vagy horni gyulai "nyugdíjasok ingyen utaznak, hogy megnyerjük a választást" intézkedés.
Jó lenne hinni, hogy van mögötte valami más elgondolás is, esetleg hatástanulmány, de azért arra túl sok pénzzel nem fogadnék.
Szerintem még arról sincs fogalmuk, mennyibe fog ez kerülni évente.
nem 90%-a lesz a tanulóbérlet, hanem 10
"Nem tudom, hogy örüljünk-e neki. A költségvetés állapotát elnézve nem feltétlen, ha azonban rengeteg váltanának autóról tömegközlekedésre ennek hatására, akkor akár jó is lehet."
Nézzünk egy reálisabb forgatókönyvet:
- A kompenzáció valósznűleg a kedvezményes jegyekéhez hasonló lesz: gyakorlatilag nem létező, nyeljék csak le a szolgáltatók
- Kisebb, helyi közlekedéssel rendelkező városokban a lokális hálózatot be is lehet csukni: senki nem fogja megvenni rá a jegyet, inkább megvárják a városon átrobogó (újfent kvázi ingyenes) helyközi járatot
- Agglomerációból előbb megtelnek a vonatok, tehát ellentétes hatásként kényszeríthet mégtöbb embert autóba
A Német modellben is az lett az eredmény, hogy nem használták többen a tömegközlekedés, de a megmaradó utasok legalább olcsóbban 🙂 Kvázi minden szolgáltató csak a visszafejlesztésben lesz motivált..
Nyaralásként körbeutazni az országot egy hónapban jó lehet. Bkv nélkül nincs sok értelme a megyeinek. Ha lett volna humorérzékük Budapestet teljesen kihagyják az egészből, hisz az nem is vármegye.
Szerintem a közösségi közlekedésnek tokkal vonóval ingyenesnek kellene lennie - azaz az adókból kellene finanszírozni -, kb úgy, ahogy az egészségügy és az oktatás is ingyenes. Máshogy nem lehet visszaszorítani az autózást, aminek a rengeteg járulékos költségét most is az adófizetők állják.
Egyébként nyugaton látszik is, hogy elkezdtek ebbe az irányba elmozdulni.
Ezért kéne ezzel párhuzamosan bevezetni a dugódíjat, akkor lehetne valami pozitív hatása is, de arról nyilván hallani sem akarnak.
Én a belvárosban lakom és amikor a négyes-hatos vonala körül van dolgom, nem megyek autóval, mert halál a parkolás és a közlekedés.
Hát... A villamos is az. Tele van bliccelő, bűzlő emberekkel (nem tele, de egy villamoson 10 ilyen ember egyenletesen eloszlatva már elég). Az oktogon és a király környékén a legnagyobb tömegben is végigkéregeti magát egy-egy koldus. Szívesebben járnék BKV-val, ha a BKV-s ellenőrök végre tennék a dolgukat.
A helyközi járatok meg teljesen megbízhatatlanok. Rendszeresen jártam Győr és Pest között vonattal. Másfél órás késések lazán befigyeltek. (És most is.)
A legrosszabb az, hogy a Bécsben veszteglő vonat esetén is lazán kiírja a MÁV, hogy 10 percet késik. Aztán amikor letelt a 10 perc, cserélik 20-ra.
Gondolom azt akarják megakadályozni, hogy mindenki felszálljon a következő vonatra, de ez nem megoldás.
Nem az árat kellene csökkenteni.
Köszönöm a cikket. A bejelentés után én is azon gondolkoztam, hogy ez sok embernek nagyon jó lesz, viszont kérdés, hogy tudjuk-e finanszírozni.
Akkor ha jól értem a KBC-nél megvásárolt Cola részvényem utáni osztalék durván fog adózni míg az ugyanott megvehető osztalék ETF pedig nem?
Az emberek, azért autóznak (miközben tömegközlekedhetnének is), mert számukra kényelmes és meg tudják fizetni. Nem azért, mert olcsóbb, mint a tömegközlekedés (nem olcsóbb). Ezen a két ponton múlik: az autózás kényelme és ára.
A tömegközlekedés lehet akármilyen jó és olcsó: ezek az emberek nem fognak kiszállni az autóból.
A jelenlegi állapot: az autóforgalom mindaddig növekszik, amíg az autózás elég kényelmetlenné nem válik (dugók, parkolás stb.) Ez egy buta korlátozása az autóforgalomnak.
A másik ponton okosan be lehet avatkozni: az autózást megdrágítani. Csakhogy ez forradalmat eredményez, mert nehogymár.
A forradalmat elkerülendő be lehetne a matematikailag egyenértékű alternatív manővert vetni: levinni a tömegközlekedés árát 0 alá. Egy buszozás 500 forint, kifizetve az utasnak! Aki ehelyett inkább autózik, annyit bukik 😉
Ezt a pénzt is értelmesebb lett volna az alulfinanszirozott oktatásra költeni... De Orbán népe ugye erre szavazott tavaly...
Teljesen nonszensz ma autó nélkül közlekedni, csak a legszegényebbek teszik ezt, plusz az olyan nagyvárosok, mint Budapest. Anno nekem is jó volt a Tétény busz-piros hetes-hármas metró, hogy bárhova eljussak Budapesten, de vidéken ez nem játszik. Még Szombathelyen is 2 órába került busszal hazahozni a gyereket az iskolából, a kiesett munkaidő miatt még az is olcsóbb lett volna, ha taxit hívok. Nagyon vidéken pedig, ahol 2-3 óránként jár egy busz, ami direkt lekési a vonatot, másképp nem is lehet.
Mióta a GYESEV átvette Nyugat-Magyarországot, azóta mondjuk 1 óra alatt meg lehet tenni 60 km-t, de Kelet-Magyarország pusztulat. És akkor ott van az a tény, hogy mennyi mindent be lehet rakni kocsiba, és mennyivel szabadabb vagy.
Persze én vállalkozó vagyok, és nem azok nevében beszélek, akik 100 km-t ingáznak egy gyári munkáért. Ott mások lehetnek a prioritások.
Azért azt érdemes figyelembe venni, hogy a MÁV tájékoztató alapján ez csak azon járatokra vonatkozik, ahol nincs helyjegy. Tehát úgy gondolom tipikusan nem az IC-re vonatkozik. Okos menetjegy megfelelő időpontban történő vásárlása esetén, azért igen kedvezően alakítható az utazás költsége (nyilván a gyakoriság fontos tényező). Biztos sokaknak jó lehet az agglomerációkban, de ez azért talán nem az a szintű intézkedés, amit országértékelőn kell bejelenteni.
@
Mikor jártál Bp és Győr között? Tavaly nyáron felújították a pályát Salzburg és München között (érintette az innsbrucki vonatokat is), teljes káosz volt a Railjeteknél. Amióta kész van a felújítás, nem tapasztalok jelentős késést.
Az egyén szintjén a tömegközlekedés olcsóbb, mint az autó. Legalábbis itt minálunk. Társadalmi szinten...ezt sose részletezik...csak azt tudja mindenki, hogy a személyközlekedési cégek veszteségesek. Angliában például az egyén szintjén sok esetben olcsóbb az egyéni autó. Hátha kiderülne, hogy társadalmi szinten valójában az egyéni autóhasználat olcsóbb. Annyi szabályozás van, hogy már teljesen áttekinthetetlen a költségszerkezet.
Ha nem fejlesztik, sűrítik a járatokat, félek borzasztó lesz helyi járaton utazni.
Szokásos Fidesz módi: nulla hatástanulmány, 23.59-kor megszavazzák aztán a kisember szív megint...
Na jó, ezt most lehet nem 1 perc
alatt hozzák be, várnak pár napot, hetet
Ha a tömegközlekedést szeretnék felfuttatni, akkor a hajléktalanokat, rajoskodókat ki kell tiltani az utazásból, a szövet huzatokat lecserélni moshatóra (vagy műanyag ülésekre) és rendszeresen tisztítani a járatokat. Mostanában BKV-ztam eleget és okádék, gondolom a vonat sem sokkal jobb.
Jol gondolom, masoljuk a romlo nyugatot? Nemetorszag 9 Euros berletet, ami ha jol emlekszem ervenyes volt helyi kozlekedesre is.
majdnem jo
2 vár megye a munkába járás eddig 9000 most 18000?
Több értelme lett volna szerintem egy iskolabusz hálózatot szervezni, hogy ne 40 perc legyen eljutni egy középsulisnak a 10km-re levő iskolába.
DE!! Suli helyett megéri majd vonatozgatni, és összeszedni az óvatlanok értékeit. "Jobban fogok keresni, mint apa a zsákfalunkban!" Ez nekik az új KATA. "Visszahoztuk a KATÁ-t azok számára, akik a legjobban rászorulnak". A legügyesebb zsebtolvajok előre köszönnek a kalauznak, ők lesznek azok, akik ugyanannyit fognak utazni, vagy többet, és persze látni fogják, hogy kinek a pénztárcájában van vonatjegy.
Bandázás indul!! - plusz poén, hogy a vonaton/buszon melegebb is van, mint a suliban.
Álláshirdetésekben pedig: vállalatunk vállalja, hogy mindennap hazautazz M.o.-on belül, amennyiben ezt bérlettel teszed meg. Mert tudjuk, hogy fontos a család és a work-lájf/like balance, erre nem sajnáljuk a pénzt!
Lényegében, ha valamire nem akarsz sok időt és energiát áldozni, azt mondod, hogy jó, akkor szinte ingyen adom, és akkor kuss, bármilyen is a színvonal (gyorsaság, megbízhatóság), férőhely, járatsűrűség. Okosabb megoldással nem akarunk foglalkozni. És így még az "ingyensör" megvalósítója szerepkörben is tetszeleghetek. Volt vagy 2 másodperc brainstorming. Lehet reggel 1-2 anyuka csak suliba hordás miatt ül autóba, mert a műkörmös utána csak 10-kor nyit, más dolga meg nincs az agglomerációban pl. egy luxusingatlanban, a bevásárlást is kattintással intézi, nehogy letörjön az új körme pakolás közben. Ők is ott vannak a reggeli dugókban. Szóval - célirányos iskolabuszt a népnek, így a nyugdíjasoknak is lesz reggel ülőhely vérvételre vagy rendelésre menet. Az emberek 95% ugyanott fog lakni, elég évente/félévente felmérni, hogy jó-e a járat útvonala?
Ez jó lehet az ingázóknak (persze ha nem megyehatáron át kell, akkor már országos bérlet játszik), de aki azt mondja, hogy az autózás nem alternatíva az nagyon nincs képben. Most éppen 2 személy esetében kissé drágább az kocsi mint a vonat (de olcsóbb benzinnél egál vagy jobb volt) pl: Nyíregyháza Bp. 1 felnőtt IC oda-vissza 10040 Ft kocsival (7,5l fogyasztással 620Ft benzin+matrica) 13678/fő szóval itt mérlegelni kell a kényelmi felárat (a parkolást nem veszem hozzá mert azzal szemben ott a metrójegy) 3 főnél már egyértelműen olcsóbb az autó. Persze nem ingázáshoz, hanem egy-egy utazás esetén.
Nem értek egyet azokkal, akik szerint nonszensz autó nélkül élni. Van akinél eleve nincs autó, mint lehetőség; pl.: diák, fiatal életkezdő (akinek nem a kocsi a prioritás), akinek nincs jogsija, (idősebb, vagy nem engedheti meg) nyugdíjas, anyu - ahol csak apu járhat kocsival, stb.
Az viszont szinte tény, hogy ha már egyszer megvan a kocsi, mint lehetőség, nincs az az isten, hogy ne azt használja az ember.
Fiatalon még a sátras, kutyás nyaralást is megoldottuk autó nélkül olyan helyekre, ahol már semmi se jár (meg a kutya a buszra amúgy sem mehetett). El sem tudom ma már képzelni, hogy a viharba tudtuk azt lenyomni. Szóval lehet és kreatív autó nélkül élni. Egyébként Pesten kívül a legtöbb nagyvárosban alternatíva a kerékpár is biztonságos módon (Pestet ezért említem kivételnek).
@attila igen, 2022. június-augusztusban, 3 hónapig volt havi 9 euró egy bérlet, egész Németország területén lehetett használni, bármelyik városban tömegközlekedésre, regionális vonatokra is... igaz nem volt zökkenőmentes, voltak vonalak, ahol nem volt kapacitás (a kezdetekben) a sok utasra, de igaz, hogy például Berlinben, ahol 80 euró felett volt a havi bérlet, eléggé jól jött a 9 eurós havi bérlet, de szeptember óta is 29 euró a bérlet Berlinben (amivel hétköznap este 20:00-03:00 között, valamint hétvégén egész nap egy plusz felnőttel utazhatsz vagy három, 14 alatti gyerekkel), a jegyet is átadhatod másnak használatra, nem névre szóló... szóval ez így elég jó... áprilistól meg jön elvileg ismét az országos, de nem 9, hanem 45 euró lesz, ami még mindig elég jó ár... a 9 eurós jegy túl olcsó is volt, bőven megjelentek az olyan utasok, akiknek nem kellett volna... 😀
@narphet
"Szerintem a közösségi közlekedésnek tokkal vonóval ingyenesnek kellene lennie – azaz az adókból kellene finanszírozni -, kb úgy, ahogy az egészségügy és az oktatás is ingyenes."
Elméletileg jó ötlet, gyakorlatban pedig látjuk, hogy milyen az állami eü és oktatás.
Na a gyerek osztálykirándulási költsége jelentősen csökkent így, a nyári nagyi látogatás is olcsósítva ezáltal. Én ennek örülök.. mellette kb 5-600 ezer lesz a gyerek jogsija... vegyes érzelmekkel látom/fizetem mindezt.
@attila
Így van a helyire is érvényes volt. És tavasztól lesz 49€-s, lényegében ugyanaz mint a 9€-s volt, csak drágábban.
@kollbi
Mert az autót soha sem kell szervizbe vinni, nem kell szélvédőmosót venni benne, mos(at)ni, nem kell rá biztosítást kötni, nincs értékvesztése... Ja, de... Amúgy kényelmi felára nálam a vonatnak van. Tudok dolgozni, tanulni, olvasni, aludni, wc-re menni, míg ugyanez autóban nem megy nekem, akkor sem, ha nem én vezetek.
@patau
"Az viszont szinte tény, hogy ha már egyszer megvan a kocsi, mint lehetőség, nincs az az isten, hogy ne azt használja az ember."
Pedig de. Csak hozzáállás kérdése.
@patau Fiatal házasként mi is trolibusszal jártunk haza a Tesco-ból, mert az Aréna Tesco-t használtuk. Akkor 35000 Ft volt az albérlet a Thököly úton, majd 50000 Ft a Nagy Lajoson egy téglalakás. A feleségem 150ezret keresett, én meg 180ezer körül. És volt még pénz megélhetésre is, szórakozásra.
Ma az albérlet, az energiaárak és az élelmiszerárak az egekben, egyszerűen luxus tömegközlekedni. Budapesten jó a tömegközlekedés, de nyáron amikor fent voltam, már nehezen toleráltam a csöviket, meg a dizsidizsit hallgató nyikhajokat. És a napijegyek sem voltak olcsók. Azt hittem, jó flash lesz újra a hetesen, meg az új metrón meg a négyeshatoson, de 40 körül járva már zavarnak ezek a dolgok, a gyereket meg nem érdekelte az egész. Amikor legközelebb az M7-esről Tétényig kényelmesen elautóztam a Camponába, akkor amúgy is átgondoltam, lejátszanám-e ezt tömegközlekedéssel.
"Nem értek egyet azokkal, akik szerint nonszensz autó nélkül élni"
akkor méltóztass elhagyni a Budapest táblát csak egyszer és gyere el kisebb városba, falura ahol autó nélkül egy bevásárlást nem tudsz elintézni, mert jobb esetben van napi 4-5 buszjárat.
Budapesten ha laknék nem kellene nekem sem autó, még akkor is ha hajléktalanokat kellene kerülgetnem, de vidéken autó nélkül _nagyon_ nehéz meglenni.
kl122, azért a legtöbb település, ahol nincs normális helyi járat, gyalog is bejárható 20 perc alatt, de biciklivel biztos.
Én pont azt nem értem, hogy akkora településeken, amit nekifutásból keresztül lehet köpni, miért tartanak az emberek autót?
De még Veszprémen is csodálkoztam, hogy mindenki autóval jár, miközben egy magasabb ház tetejéről minden irányban látod a város végét.
Még Szegeden is gyakran gyalog jártam, az a fél óra séta, ami az átlagos egy akkora városban, teljesen jól esett.
Érdekel valakit a hanyatló Nyugat? Itt Ausztriában iskolabuszok hordják a gyerekeket, mert sok faluban csak alsó vagy felső tagozat van. Városokban van minden, oda meg a környező falvakból hordják a gyerekeket reggel, ilyen 10 fős kisbuszokkal. Kamasznak kinéző diákok várnak minden nap a távolsági buszokra, de nagyon felnőtteket nem látni a buszvégállomáson.
Természetesen mindenkinek autója van, aki már vezetni sem tud, róla idősgondozók gondoskodnak minden nap. A vonatjegy itt 150 km 2 felnőtt+1 gyerek 80 EUR-tól. De van Einfach-Raus-Ticket, ez reggel 9-től másnap hajnal 3-ig korlátlan utazást nyújt, kivéve IC-k. 2 főre 36 EUR, 3-ra 40 EUR, ezzel lehet spórolni. oebb.at/de/tickets-kundenkarten/freizeit-urlaub/einfach-raus-ticket
Bérletekről nem tudok semmit, de a munkába járást támogatják. Ha jól értem, az adóalapot csökkentik a támogatási összeggel, és nem kézbe adják.(folyt.köv.)
34 évig tömegközlekedtem. Agglomerációból Budapestre, majd amikor beköltöztem Budapestre, itt is. Utáltam mindkettőt. Én nem tudom aki "szereti" az hogy képes szeretni. Egész sokáig bírtam, 34 évesen vettem autót.
Hogy miért utáltam tömegközlekedni?
- a reggeli/délutáni csúcsban az a tömegnyomor, iszonyat
- MINDIG van valami büdös/dilis/hangos/kéregető a járműveken
- lerobbanások
- járatkimaradások
- késések
Ezektől konkrétan mindem nap tiszta ideg voltam. Mióta autóm van, ez az idegesség elmúlt. Ésszel csinálom, a belvárosba pl. csak tömegközlekedéssel megyek. A héten be kellett mennem. 2 vonaljegy, villamos. Mindkettőn volt csöves, iszonyat szag volt. A visszaúton magában beszélt, üvöltözött a semminek. Na, ez lehetne felőlem ingyenes is, vagy fizethetne nekem a bkk minden utazásért 350-et. Akkor sem térnék vissza rá permanensen. @.....-tal és @pistu-val egyet értek.
Nem tudom, Magyarországon mennyi a munkába járási támogatás, Ausztriában ha a tömegközlekedés reális opció, akkor 20-40km-ig havi 58 EUR, 40-60 km-ig 113 EUR, 60 km felett 168 EUR.
Ha a tömegközlekedés nem reális, akkor autóval 20km-ig havi 31 EUR, 40km-ig 123 EUR, 60km-ig 214 EUR, 60km felett 306 EUR. Adójóváírás, nem készpénz. De itt az autózás (szerintem) drága, a teljesítmény alapján fizet mindenki, nekem egy átlagos autóra 30 EUR a KGFB (legjobb bonus), 30 EUR a Casco és 70EUR a súlyadó havonta.
Én vállalkozó vagyok, de nincs cégautóm. Amikor céges ügyben megyek valahova a magán autómmal, akkor 42 centet lehet elszámolni kilométerként költségként, aminek mindent fedeznie kell. A költség csökkenti a céges nyereségemet, a nyereséget magánszemélyként adózom le év végén.
Még nem hallottam itt ingyenes dologról, de most kaptunk 500+500+250 EUR rezsitámogatást alanyi jogon.
Tudod mi az igazán selejt? Az ilyen ostoba, egybites hozzászólás, amiből süt a teljes sötétség és tudatlanság.
Inkább tanulj egy kicsit a gyűlölködés helyett, neked is jobb lesz és az egész világnak is.
Teljesen hasznalhatatlan ez a megyeberlet, esetunkben a havi vonat berlet most is kb ennyibe kerul, budapest nincs benne, a megyeben mashova nem akarunk menni vonattal, sot sose akarunk menni vonattal a munkan kivul (munkaba se, de ez van) kocsival megyunk mindenhova, szoval nemtom kinek lesz ez akkora nyereseg
@attila
9eur volt a jegy es mindenre ervenyes volt kiveve IC, ICE, EC.
Majustol jon a folytatasa a 49eur jegy ami mindenre ervenyes volt kiveve IC, ICE, EC.
@kollbi
"aki azt mondja, hogy az autózás nem alternatíva az nagyon nincs képben. (...) pl: Nyíregyháza Bp. 1 felnőtt IC oda-vissza 10040 Ft kocsival (7,5l fogyasztással 620Ft benzin+matrica) 13678/fő"
Szerintem mielőtt kijelented másokról, hogy nagyon nincsenek képben, érdemes lenne végiggondolnod, hogy az autózás teljes költsége valóban egyenlő-e a benzin+matrica árának összegével? Pl. nem kell-e autót venned hozzá (vonatot/buszt nem kell venned a tömegközlekedéshez), nem kell-e biztosítást, szervízelést, adót, vizsgáztatást fizetned, valóban kijön-e az átlagos parkolás a 300 forintos metrójegy árából, te tisztítod-e a vonatot, tényleg nulla másodpercet töltesz-e az előbbi halmazba tartozó dolgok intézésével az autód kapcsán, ilyen apróságok.
Nekem a havi bérlet, munkába járáshoz 43e (60km) és csak egy eszközre (vasút). A menetrend pedig vegyes, vasút és volán is van, egymást kiegészítve, reggel a busz lenne jó, délután a vasút, de csak egyet lehet venni. A vasút tragikus minőségű, sok a késés, a "piros" vonat borzalmasan néz ki.
43e -nek a 86%-át a munkáltató fizeti, a maradékot én 6000 -t. Ez most mérséklődik 2600 forintra (2 megyén át utazom, így 1 országos kell), tehát a dolgozó ember megtakarítása nem lesz olyan combos. Nem hiszem, hogy a tömegközlekedő ingázók 100km-nél többet utaznának naponta. A diákok megtakarítása is pár ezer forint lesz...
Ez így inkább a cégeknek ad költségcsökkentést, a munkavállalónak meg max. kényelmet, és párezer forintos spórolást. Szóval nem tűnik akkora durranásnak.
Aki autózik, az akkor sem fogja lerakni, ha belegebedik. Nem fog menetrendhez igazodni, plusz jókora késéseket elviselni.
*folyt.
Ezt a bérletet, hiába országos az érvényessége, helyjegyes vonatra nem érvényes, így ha országos szinten használni akarod, akkor mehetsz a lerohadt vonattal, aminek 2x annyi idő eljutni A-ból B -be.
Amúgy furcsa, Németországban is van ilyen, ott 50euró, 4-5x akkora vasúti távolságra, jobb, gyorsabb, pontosabb szerelvényekkel. Tehát összehasonlítva ugyanazon az áron rosszabb lehetőséget és minőséget kapunk mint itthon.
Mindenesetre nem rossz konstrukció, a jelen állapothoz viszonyítva, viszont akinek megéri leginkább azok a munkáltatók...
Kíváncsi leszek, hogy ekkora bevétel kiesés, a jelenlegi elég rossz szolgáltatást mennyire fogja még csökkenteni. 2009-es jegy és bérlet árakon utazok, mikor az üzemanyag, az áram, és a munkabér is sokszoros az akkorinak...
@kollbi Kicsit rosszul szamolod az autos utikoltseget. 500km-es tavon mar egy olajcserenek is szemmel lathato ~1500ft osszege van (30eFt/10ekm eseten). Gumikopas tovabbi ~1000ft (4x30eFt, ~60ekm egy gumi elettertam). Ott van meg a vezerles, kuplung, lendkerek, fekek, valtoolaj es egyeb km-re lebonthato koltsegek ami 500km-en szinten szemmel lathato 1-3000ft-os koltseg. Szoval a matek egy kicsit maskepp jon ki mint leirtad, de ettol fuggetlenul ha mar bkv-zni es/vagy helyijaratozni kell mar 2 szemellyel is konnyen lehet hogy anyagilag egalra jon ki, de 3 fonel mar egyertelmuen a kocsi a jobb.
De van az a megfizethetelen kategoria amikor kimesz a nepligetbe hogy Bp-Szfv-Veszprem jarattal szfv-re menj es azt mondja a sofor hogy nem enged fel a felig ures buszra, mert a veszpremig utazoknak tartja fenn a helyet a kov megallokban. WTF?
@Narphet te miért gondolod, hogy ha van pénzem autóra, benzinre, biztosításra, parkolásra, akkor a bérlet ára tart vissza a közösségi közlekedéstől?
" A várhatóan elég jelentős veszteséget ígéretek szerint majd a kormány kipótolja"
Vagy nem.
A fizess kormány legendásan szívesen jótékonykodik a mások pénzéből...
A birkák meg úgysem értik hogy az elmúlt 13 évben mennyi mindent megtettek az önkormányzatiság rombolása, a feudalizmus újraélesztése érdekében...
@Dani85 utoljára olyan 4-5 éve. Jó hallani, ha már jobb a helyzet.
@kollbi: az autozas sohasem olcsobb, mint a tomegkozlekedes. Ezt egy Kiszamolo.hu olvasonak tudnia kell.
Oke, hogy olcsobban tankolsz, de az auto kopik. A szervizt, karbantartast,adot, biztositast, ertekvesztest km-re vetitve mar jocskan a tomegkozlekedes lesz a kedvezobb aru.
Gondolj bele: lerobban a kocsid: treler, szerelo, stb. Lerobban a vonat: varsz egy kicsit - na jo, sokat - es jon egy masik. A vonatot nem is lopjak el.
Egy hévet használok a munkába járáshoz, egy útvonalon.
Nekem bőven elég lenne erre venni egy darab bérletet, de soha fel sem merül ez az opció, mindig megvehettem a Budapesti bérletet, meg a még drágább hév bérletet. (Amit elvileg térít a munkáltató részben, de gyakorlatilag annyira macerás nálunk megkeresni a főosztályvezetőt és aláírást kérni tőle, amikor havi 4x jár be, persze általában azon a heti egy napon, mikor én nem, hogy elég gyakran kimaradt).
Eddig is nevetséges volt, hogy a szentendrei Hév bérletemmel utazgathattam Csepelen, de most már “ingyen utazok” egész Budapesten és Pest megyében is.
Szerintem több értelme lett volna egy olyan bérletnek, amivel adott útvonalon tudsz utazni. Hétvégén gyerekekkel úgysem ezt fogod használni.
Jah és ingyenes p+r parkolók kellenének. Senki nem fog átszállni tömegközlekedésre, ha a parkolás drágább mint a benzin.
Már leírták előttem is, ami a saját tapasztalatom.
Nem alternatíva a tömegközlekedés, hanem kényszer.
Tőlem akár most duplájára emelhetik a jegyárakat, ugyanis „ócsított" jegy helyett azt kéne bevezetni, hogy ha a tisztelt Volán és MÁV késik, akkor az utas időarányosan kapja vissza a jegyárat.
Nonszensz, hogy múltkor hazalátogatásnál többet késett a Lőkösháza-Bp. IC, mint amennyi normál menetidőben az egész út lett volna.
Utastájékoztatás eközben nulla.
20 év alatt látszatfejlesztések ha voltak.
A Keletibe érve nyilván hívtam egy taxit, semmint a sötétben még +2 órát metrózzak, hévezzek. (+13 rugó) Maga a Keleti is úgy néz ki, hogy nappal se érzed magad biztonságban, elképesztő.
A buszok, vonatok színvonalát inkább ne is említsük.
Azon kéne lenniük, hogy az utas azt kapja, amiért fizet. Ma vadkeleten az utas mehet panaszkodni a sóhivatalba, mert egyeduralkodó a MÁV és a Volán.
Az elképzelés teljesen jó, a kivitelezés pedig a szokásos, átgondolatlan életképtelen káosz... Helyközi összefésülése nélkül, amúgy is bármilyen ilyen ötletelés zsákutca, annyi változik, hogy nem km alapú lesz a térítés (az átalány a 10km bérlet ára) és mehetek megyén belül bárhova (addig kötött útvonalon volt jó csak a bérlet)...
Ráadásul a helyközi közlekedést is sok helyen jelentősen átszervezik idén (rezsidémon...), felénk is március közepén indul a "tesztidőszak" (brutál járatritkítás, és agyament körjáratok lesznek a megyeszékhelyen belül...
Igen nagy csodának kell történnie, hogy letegyék az autót az emberek, valami extra üzemanyagár vagy + adó, különben borítékolható a közösségi közlekedés beborulása...
Ha az autózás költségeibe mindent beleszámolunk, akkor nyilván a tömegközlekedés jön ki győztesen. Ha viszont már megvan az autó, akkor gyakorlatilag csak az üzemanyagról beszélünk. Szóval most éppen 600 Ft egy liter benzin, toyota hybriddel simán tartható városban az 5 liter (még kevesebb is). Vagyis egy vonaljegy árából 10 km-t megyek. Ha ketten megyünk, akkor 20 km, egy átszállással 40 km. Szóval Budapesten (ha a parkolás ok) akkor gyakorlatilag nincs olyan távolság, ahol ne lenne jobb az autó.
Hát, ameddig azt látja az ember, hogy egész Pesten, meg az egész agglomerációban oriási dugók, mert minden reggel mennek be autóval a “mélyszegények” és 10-ből 9 autóban ott pöffeszkedik egy ember, addig valahogy nem tudom elhinni, hogy mekkora nagy “mélyszegínség” van… Be kéne vezetni vagy napi 2000 forint dugódíjat, akkor már be tudnák vinni egymást a “mélyszegények”. Aki háborog rajta, annak rendszám alapján 3000. Havi 40.000 forint már jelentős összeg a többségnek…
Kiszamolo,
te is olyan vagy mint Graphite, neked is mindenről az jut eszedbe: amúgy minden döntés szavazatvásárlás és mindent az adófizetők fizetnek, hisz ez az állam működése. Az más kérdés, hogy mi mennyire lesz hatékony...
A budapesti ingyen bérlet a gyerekeknek pl jó ötlet volt, szerintem, ezért rossz ezt péládnak idetenni (és mivel azt még a BKK idő alatt hozták be, azt szerintem előtte vizsgálták is).
Amúgy ez (is) egy alapvetően jó döntés (német példa), ami szarul lesz kivitelezve:
ott volt a BKK és utódja, ami szakmailag jó tervet tudott volna erre adni, de azt szétverték, és helyette Lázár dönt ami személy szerint neki szimpi
ugyanúgy vasárnap bejelentik és hétfőn indul, pedig 10 éve látják, hogy ez így nem működik
meghozzák a döntést, de a részleteket nem csinálják, csak majd toldozgatnak foltozgatnak
ugyanígy megvenni a Vodát alapvetően jó, igazgatónak betenni a sameszod pfff
Tehát összefoglalva, te is ugyanazt gondolod, mint én, hogy ez IS egy szokásos, elbaltázott, átgondolatlan, teljesen nem hatékony és mellesleg populista döntés volt.
Csak akkor azt nem értem, mi is a bajod azzal, hogy szerintem is az.
@kollbi
A szamitasbol kihagytad hogy az autot meg is kell venni. Az kicsit megdobja a koltsegeket, nem? Tovabba szerviz, biztositas stb stb.