Válság van?

Nagyon sok embertől hallom, hogy mekkora válság van. Olyanok is vannak, akik szerint a mostani válság nagyobb, mint a 2008-as válság volt.

Akik ezt gondolják, azoknak van egy rossz hírem: semmilyen válság nincs. Mármint a világban. A forint összeomlott, a magyar maginfláció hajszál híján 14% és komoly megszorítások vannak, de ez nem azért van, mert bármilyen válság lenne (már) a világban. Ez sajnos magyar csapás csak és ráadásul még ezt sem lehet válságnak hívni egyelőre. Bővebben ebben a cikkben:

Mennyire háborús ez az infláció?

Az Unió gazdasága az első és a második negyedévben is szépen nőtt, 5,4, illetve 4%-kal volt nagyobb, mint az előző év hasonló időszakában. Ekkorát utoljára 1973-ban nőtt Európa gazdasága. Nem kifejezetten mélyrepülésre utaló adatok. Idén a második negyedévben 0,7% volt a növekedés három hónap alatt, amit egész évre kivetítve a lassulás ellenére is átlag feletti növekedést jelentene.

A munkanélkülisági ráta 6,1% uniós szinten, ami erőteljes, 1,2 százalékpontos csökkenést jelent az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. Nem csak a múlt évhez képest, de a megelőző hónapokhoz képest is csökkent a munkanélküliség. Ez is minden, csak nem válság.

Az eurózóna maginflációja 3,7%, ami lehetne kevesebb is, de nem tragikus. Az élelmiszerek 8,9%-kal drágultak egy év alatt az eurózónában, ami biztos kellemetlen, de túlélhető.

A nemteljesítő hitelek (vagyis a legalább 90 napja nem fizetett hitelek) aránya 2,06%, ami történelmi mélypont.

Az Egyesült Államok technikai értelemben recesszióba került, mert a második negyedévben 0,22%-kal csökkent a gazdaság, de nem véletlen, hogy ott sem hirdettek recessziót sem, nemhogy válságot.

A munkanélküliségi ráta ott 3,6%, ami történelmi mélypont. Nehéz recesszióról beszélni, amikor kínzó munkaerőhiány van. (5% alatti munkanélküliségi ráta a gyakorlatban munkaerőhiányt jelent.)

A hiteleket is rendesen fizetik:

A szomorú igazság az, hogy nemhogy válság, még recesszió sincs a világban. A világ jelenleg csak tart a recesszió lehetőségétől.

“De hát csökkent az amerikai tőzsdeindex 16%-ot idén.”

2008-2009-ben jóval 50% feletti volt a zuhanás.

“A kőolaj megfizethetetlen, 100 dollár felett van az ára.”

Igen, pont úgy, mint közel tíz éven át a kétezres években. Csak már olyan régen volt, hogy el is felejtettük, gond nélkül elkaristolt a világ 100 dollár feletti olajár mellett. Akkor az volt a normális.

“Na és a műtrágya? Ilyen drága még soha nem volt, éhen fog halni a világ.”

De volt már ilyen drága és akkor sem halt éhen a világ.

Jelenleg még jele sincs a válságnak. Problémák vannak, de ez még nem az.

Most kezd kijózanodni a világ egy 14 éven át tartó felelőtlen pénznyomtatás okozta mámorból, a bedurrant infláció miatt a jegybankok kénytelenek kamatot emelni világszerte. Most kezd ráeszmélni a világ, hogy az ingyenhitelek korszakának egy ideig mindenképp vége.

Elhalkult a zene, felkapcsolták a buli végén a lámpákat, most kezdik felfogni a világban, hogy egy korszak lezárult.

Itt tartunk most.

Sokan nem tudják, merre tovább, sokan attól félnek, hogy a 14 év mámor után következik a másnaposság vagy az elvonási tünet, ami nagyon fog fájni.

S lehet, hogy tényleg nagyon fog fájni hamarosan. Mert sok jel mutat arra, hogy igaz lesz a mondás, minél nagyobb volt a mámor, annál súlyosabb lesz a másnaposság is.

Nem azt mondom, hogy minden rendben van és azt sem, hogy nem csúszhat bele a világ egy komolyabb válságba is akár. Lehet, hogy néhány hónapon belül.

Csak annyit mondok, hogy a válság még nincs itt.

A fenti ábrákon is látszik, hogyan is néz ki egy valódi válság:

– 10% feletti munkanélküliség (2009-2013 között 10% felett volt a magyar munkanélküliségi ráta, három éven át még 11% felett is. Jelenleg 3,3% a munkanélküliek aránya itthon. Ma heteken belül találsz új munkát, 2010 környékén gyakran másfél év is kevés volt hozzá),

– Nemfizető hitelek aránya 10-15% felett (2015-ben közel 25%-át a hiteleknek nem fizették már legalább 90 napja, de az olasz adat is 18% felett volt. Most 4% alatti itthon a nemfizető hitelek aránya), a gazdaság zsugorodik és így tovább.

Valószínű, hogy a hét bő esztendőnek vége és még az is lehet, hogy most jön a hét szűk esztendő. De ebből a számok alapján még semmit nem látni.

Persze a számok csalókák, 1929 decemberében, de még 1930 nagyobbik felében is alacsony volt a munkanélküliség és a felszínen minden rendben volt. A folytatást már tudjuk a történelemből. Cikk erről:

Az 1929-es válság és a tőzsde

2008 augusztusában is mint a mérgezett egerek vették az emberek az új autókat 0% önerővel, 10 év svájci frankos hitellel, majd rá néhány hétre beütött a válság, amekkorát nem látott a világ már közel nyolcvan éve.

Tehát bármi megtörténhet és az is megtörténhet, hogy nem történik semmi komoly dolog. De még egyszer a lényeg: nem, ami most van, az még nem a válság miatt van, mert az még nincs. De még csak recesszió sincs, amiből nem feltétlen lesz majd válság. Egyelőre még csak recessziótól való félelem van és sok olyan dolog, amiből akár rossz dolgok is lehetnek.

Válság majd akkor lesz, ha egy évig nem találsz munkát, ha a hitelek negyedét nem tudják fizetni az emberek, ha senki nem akar vagy tud majd új autót venni, ha majd az emberek nem képesek fizetni a rezsit és hónap végén nem marad majd kenyérre sem pénz.

Addig csak problémák vannak.

Share

299 hozzászólás

  • nemeranevem
    Nem titok igazából a dózsa györgy úti medicoverről van szó, elvileg császározni is tudnak ott, ha kell. De valójában ez nem is választás kérdése, oda mész, ahova tudsz. az alternatíva a baross utcai szülészet lehetne.

    Köszi az infót, meg fogjuk érdeklődni, még az orvossal sem sikerült beszélni, mert kétszer lemondták az időpontot, ráadásul 24 órán belül a vizsgálathoz képest. Felháborító, hogy ilyenkor ők nem tartoznak anyagi felelősséggel. Bezzeg, ha te mondod le az utolsó pillanatban, akkor fizethetsz.

    Eléggé el vagyunk keseredve a szülés orvosi oldalának intézése miatt, főleg, hogy baráti pár németországban él, szintén jön a baba, és folyamatosan látjuk, halljuk, hogy mennyivel egyszerűbb nekik az ottani állami.

  • traktoros
    az egy nagyon fennkölt gondolat, hogy a Fidesz a kisebbik rossz, egyetlen pici gond van vele: hogy ez nem így van.

    Legkésőbb most bizonyosodott be hogy kormányozni ezek “se” tudnak, a többiek pedig nem kaptak esélyt sohasem. Meg kellene próbálni, Budapest is jelentősen élhetőbb lett amióta Karácsony a főpolgármester.

    Vagy pl. én már sokszor kérdeztem de sosem kaptam választ, hogy miért lett volna Kunhalmi Ágnes olyan rossz emberi erőforrások miniszterének?

    Tényleg az egyetlen probléma a belső széthúzás lett volna, de még úgy is másképp csinálták volna a dolgokat mint ezek. Őszintén nem látom, és erre se kaptam választ még soha, hogy az ország melyik demográfiái jártak volna egészen pontosan rosszul egy kormányváltással?

    A NER hívein kívül.

  • LSV
    “Felháborító, hogy ilyenkor ők nem tartoznak anyagi felelősséggel.”

    Welcome to the real world (in Hungary). Tudsz olyan helyet (hivatal, állami cég, vállalkozó, multi, de akár a példa szerinti magán kórház) mutatni ahol valaki is BÁRMILYEN (nem hogy anyagi) felelősséggel tartozna, bármiért is?
    De hogy árnyaljam a képet, azért a Lidl szó nélkül cseréli a romlott tejet, húst, hibás műszaki cikket (még a majd 3 éves terméknél is) stb.
    Bezzeg a “kézműves” hentes a savanyú csirkemájat nem veszi vissza mert az akkor romlott meg mikor vittem haza (2 perc autóval a hentes tőlünk). A vízmű, elmű vagy bármelyik sóhivatal érdemben akkor foglalkozik veled ha ismered a főgórét, vagy ha nem ismered akkor ordítva érvényesíted a “jogaidat”. Nem reprezentatív példák a nógrádi valóságról.
    Itt van Európa… Közepe. Egy nagy fekete lyuk formájában 🙂

  • untermensch4
    “sajnos van egy elég széles réteg, ami miatt ezt végig kell csinálni, ha folytatni akarod a programod… :/”
    A probléma az hogy maga a “program” az hogy minden probléma kezelhető kommunikációs eszközökkel, de így 12 2/3 és részben rendeleti kormányzás után az eredményeket nézve olyan mintha a “program” maga a propaganda létezése lenne…

    A “kisebbik rossz” amire szavazni lehetett a MKKP. Csak a befizetett adók 10%-át lopnák el a maradék társadalmilag hatékony rendeltetésszerű elköltése mellett. Ennél a jelenlegi kormány és a hamisdilemmás háziasított “ellenzék” is nagyobb rossz.

  • Makk

    Szerintem az EU-s országok mindegyikében vannak fogyasztást terhelő adók is.
    Illetve a gyereknevelésnek vannak társadalmi költségei. Minél fiatalabb korában vándorol el valaki annál kevsebbet termel ebből vissza.
  • tumpara
    “Mellesleg erről jutott eszembe: miért van az, hogy ha a kormány dönt valahogy, pl. “x”, akkor az ellenzék instant kijelenti, hogy az ő véleménye “nem(x)”? Költői kérdés..” – Meeshee

    Ha ugyanazt mondaná az ellenzék, mint a kormány, miért szavazna rájuk bárki? Egy politikai pártnak minden alkalmat meg kell ragadnia, hogy megkülönböztesse magát, ez nem a magyar ellenzék sajátossága, mindenhol így működik a világban. Baromság, mert vannak jó intézkedések is, de a politikai érdek ezt mindig felülírja, ezen nincs mit csodálkozni.

  • tumpara
    Meeshee:

    1. mondom tanárok, ápolók. Nem orvosok, az ő bérüket már rendezték, méghozzá úgy, hogy ha a nyugati bér 6x-os, akkor az övék 3x-os lett. Hazaszeretetből meg nem lehet enni, bocs, hogy nem tetszik nekik az éhbér (a 200 ezer nettó az).
    2. Célzott támogatást annak kell adni, aki mondjuk nem bírja kifizetni a rezsit (mert mondjuk annyit keres, mint egy tanár :)). És ezt nem a nagy hodályt vásárlókra értem természetesen.
    3. Mit takar a társadalmi egyeztetés? Baj van, ha már ezt sem tudjuk. Mondjuk nem kétnapos törvénykezést, hanem érdemi egyeztetést az érdekképviseletekkel, hiszen róluk szól az adott rendelkezés. Lehet mondanának 1-2 jó ötletet is és nem a fél ország találgatná 2 hétig, hogy most akkor mennyi rezsit is kell fizetni.

  • Csizkek
    ” maganiskolak az expatok mellett az igen problemas gyerekek gazdag szuleinek a vegso menedeke. Van ott baj boven… de ez total offtopik itt.”

    Igy van!:) es ezt mindenki tudja aki Nemeto-ban el..
    Aztan lehetne beszelni UK iskolarendszererol vagy Svajc, de itt alapbol kisebb az allami elvonas es kisebb az allam. De osszemosni allandoan a nyugatot egy masszaval az rohej. Es akkor meg nem beszeltunk az eszak europai orszagokrol mint “nyugat”..

  • Csizkek
    ” Nem titok igazából a dózsa györgy úti medicoverről van szó, elvileg császározni is tudnak ott, ha kell. ”

    Nem a csaszar lehetosege a fo gond egy szulesnel. Hanem ha felremegy vmi es a baba esetleg oxigenhianyos lesz vagy fellep barmi egyeb komplilacio ami ujszulott intenziv ellatast igenyelne. Ne tortenjen nyilvan es ennek kicsi az eselye.
    De a privat szuleszeten fel vannak erre keszulve? Es ha igen akkor milyen aron?

  • untermensch4
    Az itt dolgozó ukrán vendégmunkások adóját akkor oda kellene adnunk Ukrajnának..?
  • Olvasó
    Idézet komment nélkül: hvg.hu/360/202231_Tota_W_Orszagunkat_egy_lotolvajert
    “Vajon Németország és Lengyelország is az erdők kivágására készül, meg arra, hogy állami kazángyártással állítsa át fatüzelésre az iskoláit? Nem, semmi hasonló őrület nem történik. Már csak azért sem, mert jobb helyeken nem elfüstölték a pénzt azért, hogy egy beszélő disznósajt szélesebbeket vigyoroghasson, hanem energiahatékonyságba fektették, úgyhogy nem fognak megfagyni kevesebb gázzal se. Ezt is elkúrta. Tizenkét évig hullámlovagolt a világgazdaság pénzbőségén, most pedig letolt nadrággal állunk a viharban.

    Az Európai Ügyészségről szólnak már a csörgedező hírek, hogy azt is elvárja az Európai Bizottság a pénzért cserébe. Nos, amikor azt mondják, hogy vezethetsz, de csak ha beül melléd egy rendőr, az nem pont azt jelenti, hogy remekül vezetsz. Hanem hogy szavahihetetlen, ellenőrizendő, gyanús bűnöző vagy.”

  • Névtelen
    Végigolvastam a hozzászólásokat. Hihetetlen számomra mennyire jól működik a balos propaganda itthon is. 444, HVG, Telex stb. folyamatosan a kormány ellen uszítják az embereket. És mint látható, az emberek be is veszik. És ami még sajnálatosabb, hogy a magukat értelmiségnek mondó és tartó emberek hiszik el ezeket leginkább.

    Vagy megfordítva, értelmiségi emberek nem veszik be a kormány hazugságait.

    Elképesztő egyébként az a képmutatás és kettős mérce ami a liberális oldalon van. Ezeket miért nem veszitek észre? Szerintetek nekünk jót akar az EU? egy frászt. Mindig ki kell állni a nemzeti érdekekért, mert különben csak megalázkodunk és behódolunk. Ahogy volt ez 2010-ig. Külön szánalmas, hogy most ezt Brüsszel pénzbeli zsarolással akarja megakadályozni és közben mindenféle ideológiát gyárt hozzá.

    Mást se csinál a kormány, illetve Orbán Viktor, mint ellenséget talál ki, aztán ettől a nemlétező ellenségtől megvédi az országot. Ebből áll az egész ország 12 éve. Uszítás-ellenséggyártás-árnyékharc. Közben megy a nagyüzemi lopás a maszlag mellett. De itt az ékes bizonyíték, hogy működik.

    Beszántották a rezsicsökkentést? Félig-meddig igen. De ez egy racionális lépés volt a jelen energiárak mellett. Így is bőven olcsóbb mint máshol. folyt.

    Drága barátom, nem a beszántása a baj, hanem a bevezetése volt az.

  • Névtelen
    Egyszerűen a költségvetés már nem bírta el.

    Ezt mondta mindenki már évek óta. De Orbánnak tönkre kellett tennie az országot, hogy ő is felfogja, legalább részben.

    Gázolaj sem lesz elég hamarosan, már most szólok.

    S a költségvetés a választási osztogatást sem bírta el, ezért is omlott össze.

    Érdekes hogy az ellenzék, eddig mindig eltörölni akarta a rezsicsökkentést. Most hogy változtattak rajta, most meg azt követelik hogy állítsák már vissza teljesen.

    Ezzel csak a te agyadat oltja a fideszes média.

    Ezeknek mindegy, csak csökkenjen valahogy a kormány népszerűsége. És mindig ezt csinálják. Követelték a benzinre az ársapkát, amint bevezette a fidesz, egyből jöttek az ellenkezőjével, hogy ez mennyire rossz és szegény benzinkutasok.Mindig a sapkás sztori. Ezért nagyon jó, hogy 2/3 van, mert enélkül nem lehetne semmilyen döntést hozni, ilyen ellenzékkel ez lehetetlen lenne.

    Egy sikersztori az egész ország 12 éve, de tényleg. Hihetetlen, hogy nem látod, milyen helyzetben van az ország minden tekintetben, gazdaságilag, morálisan, egészségügy, oktatás és minden.

    Most az a bajuk, hogy Szijjártó tárgyal az oroszokkal gázvásárlásról. És szidják is ezerrel, teljesen jogtalanul. De ha nem tárgyalna és nem lenne Mo-n gáz a télen, akkor meg nem az lenne, hogy jaj milyen jól csinálta a kormány hogy nem tárgyal a csúnya oroszokkal, hanem hogy miért nincs gáz, alkalmatlan a kormány

    Megint azt mondod vissza, amit az agyadba rakott a kormánymédia, hogy mit mondanak azok, akik nem vérfideszesek. Mi lenne, ha csak egyszer az életben saját gondolataid lennének és magad olvasnál utána, ki mit mond VALÓJÁBAN?

  • Névtelen
    Egyáltalán nem olyan rossz a helyzet az országban, mint ahogy az ebből a kommentszekcióból kitűnne. De persze mindig panaszkodni kell, ilyen a magyar. Nyugaton sem jobb a helyzet.
    Itt mindenki sír, és azok legjobban, akiknek amúgy van pénzük.
    Igen, nehezebb idők jönnek. De nem Orbán emelte 8x-osára a gáz árát meg a kőolaj ára sem miatta ment fel.
    De ez nevetséges, hogy jön egy kicsit nehezebb időszak és mindenki szaladna külföldre. Én is szegény családból jövök. És mégis sikerült jó egyetemeket végeznem és jó munkám van és másodállásban vállalkozásom is. (mindez az utóbbi 6 évben) Nem sírni kellene, hogy jaj de rossz itt, de rossz a kormány, hanem tenni valamit. Azokat se nagyon értem, akik már elmentek, de visszajárnak ide kicsit sem szerényen észt osztani.
    Szerintem inkább mindenki gondolkozzon el magán és az életén.

    Nem bántásból, de sokkal jobb a helyzet nyugaton.

    Az élelmiszerárak 9%-kal sem drágultak, havi 80 euró pluszt a legtöbb ember meg sem érez.

    Az embereket már egy éve felkészitik a magasabb rezsire, de kapnak is 500 eurót a téli fűtésszámlára.

    De köszönjük a hozzászólást, iskolapéldája annak, hogy mennyire alternatív világban él valaki, aki csak a kormánymédiából tájékozódik.

  • tumpara
    Névtelen egy troll. Ha nem, annál rosszabb. Szemét EU visszatartja a pénzt. De azért az a pénz kéne, mi? A rezsicsökkentést nem bírta el a költségvetés. És a költségvetést ki írta, az elmúltnyolcév? Az a gond, hogy a gazdaságpolitikájuk nem arról szólt, hogy az emberek jövedelmét növeljék, hanem hogy a költségeket csökkentsék (névlegesen, hiszen adóban megfizettük). Viszont a költségeket egy idő után már nem tudod hova csökkenteni (létminimum), az egy véges politika, szemben a bevételnövelő stratégiával. De nehogy meglássuk, hogy Lölö 4000 milliárdja most hiányzik igazán a kasszából (a különadók rúgtak 1000 milliárdra és ugye nem csak Lölö van), eddig az sem zavart, mi? És most se zavar? Tudom, szemét EU. Ahh, többet ér az időm. De vigasztaljon a tudat, hogy ha lesz Huxit, én bizisten megszavazom. Külföldről, csak Nektek.
  • untermensch4
    ” Mindig ki kell állni a nemzeti érdekekért, mert különben csak megalázkodunk és behódolunk.”
    A magyar mg-i termelők megkapják az eu-s földalapú támogatások 25%-át de ezt a kormány kiegészítheti 33%-ra.
  • 1father
    Kedves Névtelen

    Amikor a pl. a mi 4 fôs családunk azon gondolkodik, hogy külföldön folytassa esetleg annak nem egy következô válság az oka. Túl lehetett vészelni a 2008-ast is…
    Ha megyünk az még akár még 2-3 év is lehet, s ha megyünk anyagilag valoszínûleg visszalépés is lehet.
    Adódik a kérdés, hogy, DE, akkor miért akarna az ember bevándorló lenni?!
    Ha erre a kérdésre megpróbálsz választ találni, akkor kezdôdhet el valami, akkor alakulhat ki szerintem a másik nézôpont megértése…

  • Szerénke
    nevtelen

    “De nem Orbán emelte 8x-osára a gáz árát meg a kőolaj ára sem miatta ment fel.”

    Ha nem Orbán, akkor mondd már meg, hogy mégis kicsoda? Csak nem a híres Feri? Hogy milyen Feri? Hát aki a gáz árát felemeli? 🙂

    Én egy egyszerű ember vagyok, de nem a magam ellensége. Próbálom beosztani a pénzünket a családdal. Pl. ezért is vagyunk most Horvátországban és nem a Balatonnál, mert még ilyen gyenge forint mellett is megéri…

    Ugyanakkor azt is hallom nyugati ismerősöktôl, hogy ott inkább csak ilyen 2-3 szoros gázáremelkedés van. Meg azt is nyilatkozta a doktorminiszterelnökúr és a fura frizurás embere néhány hónapja, hogy mi ötödáron vesszük a gázt. Most meg hirtelen a hétszeresére emelik az árát? Azaz igazából 35x (HARMINCÖTSZÖR) fizetünk érte többet, mint azt a miniszterelnök úr ígérte?

    Mi folyik itt, kérem???

  • Zabalint

    A manyup állaosítás óta ne balosozzon, aki a Fidesz szerkerét tólja, és február 24 óta végképp ne papoljon nemzeti érdekektől.

    Az külön vicc, hogy az ellenzéken kéred számon, hogy mikor mit mondott a rezsi kérdésről. Helló, 2010 óta a narancskomcsik vannak hatalmon, ők vezették be ezt a fenntarthatatlan populista parasztvakítást, számos szakértő, közgazdász és ellenzéki politikus kifejtette, hogs miért problémás, ha nem az energiahatékonyságot, hanem a pazarlást támogatja az állam. És most még ezt is az ellenzék nyakába akarod varrni. És még te magyarázol arról, hogy a “balos” propaganda. Bocs, de a balos propaganda az annak az elhitetése volt, hogy van ingyenebéd és piactól független rezsiár. A kommunizmus nem működik, akkor sem, ha egy magát jobboldalinak hazudó államoárt csinálja.

  • Ez valalmi vicc?
    “Ha nem Orbán, akkor mondd már meg, hogy mégis kicsoda? Csak nem a híres Feri? Hogy milyen Feri? Hát aki a gáz árát felemeli? ”

    Te nem látsz a szemedtől? Feltűnt, hogy az energiahordozók ára hová emelkedett??? Nem Óbáááán miatt, hanem – nagyrészt – a háború miatt, de érdekes módon már előtte is ment felfelé, tavaly télen. Még egyszer: egész Európában.

  • jami
    A PIC (újszülött intenzív) közelsége egy fontos dolog, szerencsére ritkán kell, viszont a máshonnan átkerült babák mamáinak nem mindig tudnak ágyat adni.
  • arul
    Natessék, Meeshee-t elvesztettük, jött helyette Névtelen.
    Csak annyit mondanék, h szerintem az EU az én értékeimet és érdekeimet képviseli: parlamentáris demokrácia, független igazságszolgáltatás, költségvetési fegyelem . Ez a három lenne az alap, aztán erre pántlikaként tűzhetne családvédelmet meg vármegyéket, vagy amit akar, de amíg ezek nincsenek, addig ez a kormány nem az ország érdekét szolgálja.
    Nem is értem, h konkrétan mire gondolsz nemzeti érdek meg behódolás alatt…
  • Álomország
    @Névtelen ne foglalkozz Kiszámoló válaszaival,nem tudom honnan ilyen jól értesült a külföldi életröl:-D
    Legjobb:külföldön csak 9%-kal ment föl az élelmiszer,és különben is mindenki kap 500€ támogatást:-D
    Na a tények: havonta 25%-kal fizetünk többet a kajáért,rezsi: BRUTTÓ 300€-t kap mindenki.Az egy csaladban jó esetben nettó300€.EGYSZER.
    A havi Nebenkosten 50%-kal emelkedett.Egy 6 éves höszivattyús ház 90nm-es lakásában.
    Nyilván ez még nem az éhenhalás de a plusznak annyi.Itthon az emberek többségének nem változik a rezsi összege,kint a legmodernebb lakasban is böségesen..
    Ez nem panaszkodás de ennyit arról hogy minden változatlan kint.Sokan mentek haza,most még többen fognak.Nyilván az IT-s nem söt ahogy olvasom tömegevel mennek ki:-D
    Szerintem a legtöbb hozzászólás kitalált kb 10-20 ember irogat ide 😀 álnéven

    Az eustat szerint 8,9% volt az élelmiszer-áremelkedés. De te biztos jobban tudod.

    A gyerektelenek kapnak annyit. A családok többet. S ez is változik országról országra, de még az is lehet, hogy tartományról tartományra.

    50%-kal emelkedett a rezsi. Nálunk egyelőre a duplája az áram és a hétszerese a gáz, ha meghaladod a minimumot.

    S gondolom nálatok nem előtte két héttel jelentették be, hogy akkor két hét múlva a hét és félszerese lesz a gáz, csinálj, amit akarsz.

    Úgy, hogy előtte négy nappal még a csapból is az ömlött, hogy nem lesz rezsiemelkedés, mert azt csak a baloldal, meg a Soros akarja és a migránsok.

    S áruld el, megélsz-e továbbra is 50%-os rezsiemelkedés és egye fene, legyen 25%-os élelmiszerármelkedés mellett?

    Mert ha igen, akkor ez a lényeg.

  • Balu
    tavaly nem volt háború. Még is napi szinten emelték az alapanyag árakat az építőiparban. Miért hazudsz?
  • I.N
    Ha már egy kis politika, mint az ország egyik legnagyobb hibaforrása:
    Jó lenne már kötelezővé tenni a parlamentben:
    – összes politikus felé, pszichológiai vizsgálatot, hazugságvizsgálóval ellenőrizve,
    – szakmai alkalmassági vizsgálatot ugyancsak az összes politikusnál, parlamenti dolgozónál,
    – jogszabályalkotás előtt hatás- és megvalósíthatósági vizsgálat, értékelemzés kötelezővé tétele,
    – összes párt működését tekintve az átláthatósági vizsgálat kötelezővé tétele, mint pénzmozgások, támogatók, ideológia, politikusok családfája, ügynökakták nyilvánosságra hozása, vagyonosodási vizsgálat, diplomák és a nyelvvizsgák felülvizsgálata stb.,
    – jogszabályok felülvizsgálata,
    – titkosszolgálat kinek az érdekeit szolgálja?,
    – rendszerváltás vizsgálata (paktumok, pénzmozgások stb.),
    – mentelmi jog elvétele,
    – a miniszterek, politikusok lakhatási- és rezsitámogatás, benzin költség stb. elvétele.
  • John Smith
    Válság van?

    Még nincs, de már dolgozunk rajta. 😀

    A fidesz népszavazást kezdeményez a huxitról.
    (Hivatalosan az mszp meg a jobbik kezdeményezi, de senkinek ne legyenek illúziói. Az utolsó[] ellenzéki politikus is tudja, hogy ebből katasztrófa lesz.)

    444.hu/2022/08/07/nepszavazast-kezdemenyez-az-mszp-az-unios-tagsag-megerositeserol

    444.hu/2022/08/07/a-jobbik-is-unios-nepszavazast-kezdemenyez

    Én a kilépésre szavazok, váljon csak el a szar a májtól. Aki élhető jövőt, normális életet akar, az most tényleg kénytelen lesz elmenni Európába. []

  • Zabalint
    Néoszavazásról:
    1 évvel a nolimpia népszavazás után írtam a Momentumnak, hogy szerintem csinálhatnának egy népszavazást az EU tagságról. Hogy miért? Mert akkor még viszonylag lelkesek voltak az ellenzéki szavazók, a mostaninál erősebb volt az EU pártiság, de erősen nyomta Orbán az EU szkeptikus szöveget. Ha akkor egy sikeres népszavazás mond nemet az EU kilépésre, akkor később lehetett volna rá hivatkozni. Plusz ugye a momentumosok is jobban befuthattak volna egs ilyen hírveréssel.

    Most letargia van az ellenzéki szavazóknál, egy ilyen népszavazás durván sikertelen lenne, az 50%-os részvétel esélytelen, szerintem 30% sem lenne meg. Szóval így tényleg a Fidesz érdeke.

  • Csinolina
    @álomország ha nem tetszik a blog, nem kell nézni:) van neked annyi opció az origótól kezdve a vadhajtásokon át a mandinerig..:)
  • gaborr
    nem tudom hova jársz magánegészségügyre, a medicover az mindig is SZTK színvonal volt, ha a céged adja akkor arra készülj, hogy kb minden cég a medicoverrel szerződik mert az olcsó, és sosem kérik számon őket a színvonalért. és amikor SSC-knek több ezer emberre kell szerződniük, akkor minden 100ft számít.
    a versys clinics miután magyarországon nem végezhet lombik kezelést, a jövőben szlovákiában várja a továbbiakban az ügyfeleket lombik kezelésre, a versyst amúgy csak ajánlani tudom.
  • Csizkek
    “ És mégis sikerült jó egyetemeket végeznem és jó munkám van és másodállásban vállalkozásom is.”

    Koszonhetoen a rendszervaltas utani felzarkozos idoszaknak. Probald meg ugyanezt most egy kisgyerekkel a szetvert kontraszelektalt oktatasban.

    A nyugat meg mindig is rohadt es csak mogottunk kullogott. Mar anno Rakosi is megmondta, aztan Kadar is es most a pufi is ezt szajkozza a varbol. Kivancsi vagyok mikor ver teged is orrba a valosag.

  • Álomország
    Igen ,jobban tudom mivel külföldön élek,nem a hazug jelentéseket olvasom.

    Az 50% amit a tulaj emelt a Nebenkostenen,ami ki tudja ,hogy elég lesz e,mivel itt éves elszámolás van.
    Az ilyen fütésü lakasnak a rezsije (ha ugyan annyi a fogyasztas minimalisan szabadna emelkednie,de mivel minden mas is emelkedett(takaritok bere ,közös kepviselö,lift eves karbantartas stb) nyilvan többet kell fizetni ez oke.De az,hogy a höszivattyuhoz szükseges aram 3x annyiba kerül mint a sima haztartasi..azon meglepödtem es most emeltek rajta 20%-ot.

    Mint irtam a pluszegy reszet viszi el,amitöl itt nyugodtabban elünk..A fizetesünkön nem emeltek,nem is fognak.

    Van gyerekünk tenyleg kaptunk miatta 100€-t mult honapban.Hidd el ez röhej de adtak,igy netto harman kapunk 400€-t ami kb 1 havi rezsi/kaja különbseget(se) fedez.Ez aztan a tamogatas:-D

  • Csizkek
    ” Az külön vicc, hogy az ellenzéken kéred számon, hogy mikor mit mondott a rezsi kérdésről. Helló, 2010 óta a narancskomcsik vannak hatal”

    Tipikus ner ervrendszer. Sajat “hibat” toljuk vissa a masik arcaba, relativizaljuk es termeszetesen legitimizaljuk sajat hibainkat/torvenytelensegei ket. Amugy bamulatos hogy tudja betolni az agyakba ezt a ner media..

    Az meg mar onmaga parodiaja hogy jobboldalnak hivjak a regi komunista allamparti megoldasokat. De ugye akik ezen nevelkedtek azok ak ez az otthonos barati megoldas:) tehat jobboldal:)
    En most megkaptam Mo-on, hogy en milyen hirforrasokat nezek, agymosott vagyok. Az M1 is megmondta, hogy Nemetorszagban mar semmit nem lehet kapni es mind meg is fagytunk mar. 🙂 vhogy a tenyek elso kezbol senkit nem erdekelt:)

    Szerintem Mo-on drogozzak a jonepeg vmivel:)

  • Csinolina
    akkor menj vissza Kádár időszakába, ha az osztogatás az igényed, a későbbi lemaradás meg nem érdekel.. illetve az itteni neved is lehetne a cél, mert csak ott fog az állam minden kockázatot futni helyetted, meg olyan mértékben támogatni a kiadásaidat, ami a vágyad.. ébresztő 2022
  • dsadsa
    Mire a kezdeményezésből tényleges szavazás lesz, addigra eltelik az a tél, ahol a “brüsszeli szankciók” miatt lesznek horrbilis számlák és fáznak majd az emberek.
    Nem azt kell alapul venni, hogy most mi az eu támogatottsága, hanem a szavazáskorit. Már felkorbácsolták a hangulatot, hogy Brüsszel miatt lesz rossz, utána megtapasztalják a rosszat, és utána lenne a szavazás.

    Közel sem egyértelmű.

  • Surci

    Ha olyan sz@r ott, gyere haza szépen Orbánlandba. Amúgy lécci ha már ott élsz (nem tudom mi a családi állapotod) de írd már le hogy egy háztartás bevételének mekkora aránya megy arrafelé rezsire (emelkedés után), kajára (emelkedés után) lakbérre vagy lakáshitel törlesztőre, stb…

    Mert itt Álomországban az átlagnyugdíj pl. 160 ezer forint, ha erre egy egyedülálló nyuggernek a kádárkockába kivisznek egy 120 ezres (300 EUR) gázszámlát meg egy 30 ezres (75 EUR) vellanyszámlát az új elszámolás szerint akkor kakukk van. De mondhatom a két medián keresős, 2*250 ezret hazavivő családnál ugyanezt, akiknek ott van egy jó kis lakáshitel is + a gyerekek eltartása. 1300 Eur 4 főre itt a medián statisztika szerint, 20-25% infláció mellett,arra felétek az összeomló Nyugaton mennyi?

  • kitalalt alneven irogato IT-s
    Hat ha itthon jobb, akkor gyere haza, adozz itt.
    Nem az a lenyeg, milyen nagy tamogatasokat kapnak kulfoldon az emberek a magyar rezsiharchoz kepest. Nyilvan a dragabb energia ott is (ill. ott mar regebb ota) sporolasra, energiahatekonysagba, napelembe, stb. valo befektetesre osztonzi az embereket, ill. ugye feltehetoen a magasabb jovedelembol nyilvan nem jokedvvel, de megtehetik, hogy kifizetik a magasabb energia/rezsiarakat. Nyilvan ok se hejehujaznak, de talan kevesbe meglepodve neznek egy 6-szorosara emelkedo szazezres gazszamlara, mint itthon majd akar szazezrek… Ami egeszen par hettel ezelottig itthon ment, az volt a nagy hazugsag, de most is a meroorakat tamogatja az allam, nem az embereket. Akinek 2 ingatlanja van (mondjuk Budapest es Balaton), az ketszer annyi tamogatast kap, mert biztos raszorul, modern ingatlannal lehet nem is fizet tobbet, kadarkocka meg sziv.
  • raven12

    2022-08-03 at 14:45

    Hjaaaj, szívemből beszélsz… Április óta többször előhozakodtam menyasszonyomnak (ő sajnos családcentrikusabb annál, mintsem itthagyja őket, nagyon megviselné…), hogy innen lépjünk le, folyamatosan abban a dilemmában vagyok, hogy utálom a sok birkát, dühös és szomorú vagyok. Többször érzem magam teljesen elkeseredve az itthoni helyzettől. A pénz a legkisebb baj. Én is teljesen kiábrándultam ebből az utálkozásból, pedig egyre jobban látom a jeleit magamon… Nem jó ez, és végképp nem akarom továbbadni… Minél többet gondolkodom rajta, annál kevésbé látok lehetőséget arra, hogy itthon rendben legyen a mi és (jövőbeni) gyerekünk (nem az anyagi!) jövője.
    De persze lehet csak a saját pesszimista rémlátásom próbálom realizálni.

  • csizkek
    “Igen ,jobban tudom mivel külföldön élek,nem a hazug jelentéseket olvasom.”
    Esetleg ha a rothado nyugaton elsz, kicsit a szemed is kinyithatnad, hogy lass is ne csak nezz:) Mit jelent a paici alapu gazdasag.:) Esetleg fejben osszerakhatnad, hogy a rezsicsokkentes es hasonlo kadarista demagoianak az ara a 400huf – eur arfolyam (is). Ami meg nincs benne az inflaban. Most voltunk Mo.-on konkretan nemet arak vannak es meg nem latszik a huf beborulas hatasa az arakban. Nesze neked rezsicsokk.. Ha erre vagysz, lehet hazakoltozni, szabad a mozgas:)

    Az, hogy 50%-al emeltek nalad, az konkretan semmit nem jelent. A sajat “elefantod” (lsd. Kiszamolo post). Nalunk volt fizuemeles es nincs rezsiemelkedes, mert tavalyi aron fixaltam a gazt-aramot. Ez meg az en elefantom. A lenyeg, hogy a nemet elelmiszer dragulas pl. az a fasorban sincs a magyarhoz kepest.

  • csizkek
    “S áruld el, megélsz-e továbbra is 50%-os rezsiemelkedés és egye fene, legyen 25%-os élelmiszerármelkedés mellett?”

    Nemetorszagi helyzet, egy “elefant”. Volt fizuemeles, bar valoban nem inflakoveto. Gaz, aram piaci alapon megy, de itt is kotheto 1 evre v. 2 evre fixalhato arakkal szerzodes. Tavaly nyaron mar latszott az emelkedes, en ezert pl. tavaly nyar vege fele fixaltam 2 evre. Amig az allam nem rendeli el a kovetkezo “veszhelyzeti” fokozatot, ez az ar a fix. Piaci alapu rezsicsokkentes:) Lakber ar nem emelkedett egyelore, mert amugy az ingatlanpiacon konkretan csokkenesnek indultak az arak a legtobb nagyvarosban.
    Nyilvan az aremelkedes lathato es erezheto, de teljesen kezelheto. Valoszinuleg itt is lesznek “bedolesek”, de akkor Mo.-on armageddon jon el.

  • csizkek
    “Te nem látsz a szemedtől? Feltűnt, hogy az energiahordozók ára hová emelkedett??? Nem Óbáááán miatt, hanem – nagyrészt – a háború miatt, de érdekes módon már előtte is ment felfelé, tavaly télen. Még egyszer: egész Európában.”

    Nem nekem irtad, de probald mar eszrevenni a szarkazmust. A pufiek kommunikacioja tovabbra is a csunya baloldal es gyurcsok.. Nem lehet kilepni ebbol:)
    Masreszrol a magyar heylzetben a haboru csak egy trigger. Az MNB es a pufi kez a kezben csinalta a tovig nyomott prociklikus gazdasagpolitikat es a pufi szorta a nep koze azt az irgalmatlan mennyisegu penzt, hogy nyerjenek aprilisban. Koszond ennek az inflat es ne a gyurcsoknak:)
    Europaval meg ne relativizaljunk. A lenyeg a mertek. NYilvan van infla, van problema globalisan. De az semmi a magyar helyzethez kepest..

  • Álomország
    meg veletlenül se irjal ilyet senkinek!Fogalmad sincs arrol,hogy barkinek milyen a csaladi hattere,de megnyugtatlak en nem a büdös komcsi tsz,tanacselnök ,mutyizo, tanacsi lakasert fillereket fizetö majd milliokert elado ügyeskedö koloniabol szarmazom:-D
  • Álomország

    Csak hogy megnyugodjal kiszamoltam:-)
    Kint rezsi 10%,kaja most 10%.alberleti dij 20%,hitel,kocsi 6%
    Itthon:rezsi 10%,kaja 20%,a többi itthon nincs,nem is volt sose:-D
    De rohadtul nem ez a lenyeg!!Azon haborgok hogy en egy legjobb energiahatekonysagu lakasban elek mi a jo anyamert emelik a füteshez szükseges villanyt?
    Nem politizalok de a jo edes anyjat a nemet balf@sz kormanynak.
    Itthon aki milliokat költött szigetelesre ,napkollektorra(nem napelemre) annak most valahogy nem faj a feje..csak a kadarkockaban 80as evek ota lako nyugdijas hazasparnak..es vajon nekik nem jutott eszükbe vagy a gyerekeilnek hogy valamit kezdjenek a házzal???Kivetel biztos van elethelyzettöl is függ ki mit tud csinalni,de ök egyek meg amit föztek.Ugyan ugy a 300nmen lako 2 gyerekes csalad(4 fö).Mi az anyamert kell 300nm-es haz kerdesre a valasz:mert a szülök is ilyenben laknak itt mindenki ilyet epit..
  • Álomország

    Pont ez a lenyeg: aki a legmodernebb lakasban lakik annak itthon nulla az emelkedes,söt telen 320m3 lesz a havi minimum azert abbol mar lehet rendesen füteni..
    Miközben en vegyem lejjebb a fütest minimum 2 fokkal hat köszi.Ez a lakas kb 4x többe került a tulajnak mintha egy ocska olajjal fütöttet vesz meg..az itteni tulajok is haborognak nyugi,mert pofatlanul magas a rezsi.130nm-es szomszed lakas 500€.

    Az,hogy itthon alacsonyak a fizetesek egyertelmü de ne kezdjük el,hogy kint mennyivel könnyebb:-) IT-snek igen,de mi nem azok vagyunk(de nem is gyári munkasok)
    Reszemröl lezarva,nem nem jobb itthon se de sok ember itthon pazarolt esz nelkül..most meg neznek.

  • Álomország
    Csizkek valoban nemet elelmiszer arak vannak,es ez tenyleg borzaszto.De en meg emlekszem sokkal rosszabra is,ez az eketszinvonal meg böven tud hova romolni.Amig sorok allnak a peksegben es a dohanybolt elött ,addig szerintem ne beszeljünk szegenysegröl mert mindkettö felesleges luxus.(szerintem)
    En elefantom:en nem tudom fixalni a höszivattyuhoz szükseges aram árát ,(társasház)normal villanyfogyasztasunk pedig 1 fös haztartasnak felel meg a pazarlo nyugaton:-)
  • pléhboj
    A cikk jó, kiegyensúlyozottan lavírozik a tények és a valószínűsíthető dolgok között. A kommentek zöme viszont csak mosolyognivaló, mind a kivándorlás, mind az “emberek hülyék”, mind a kormány kritizálás, bezzeg nyugat témában.
  • untermensch4
    “Na a tények: havonta 25%-kal fizetünk többet a kajáért”
    “Kint rezsi 10%,kaja most 10%.alberleti dij 20%,hitel,kocsi 6%”
    “Van gyerekünk tenyleg kaptunk miatta 100€-t mult honapban.Hidd el ez röhej de adtak,igy netto harman kapunk 400€-t ami kb 1 havi rezsi/kaja különbseget(se) fedez.”

    Sose voltam túl jó kockás tantárgyakból de ez 4000 v 16000 EUR havi jövedelemnek látszik. Lehet hogy rosszul számoltam?

  • csizkek
    “De en meg emlekszem sokkal rosszabra ”

    Tovabbra is relativizalsz es azon haborogsz miert fizetsz te tobbet Nemeto.:) Azert mert a del-amerikai populista, allamcsodhoz konvergalo intezkedesek, mint pl. a rezsicsokkentes, nem mukodik piacgazdasagban. Tehat tovabbra is el kell dontened, hogy szeretnel e egy “alternativ buborekban elni”, lsd. Mo., HUF-ban futni a beveteleid (-20% per ev) Es akkor kapod a rezsicsokkentest (meg par hetig utana ugysem:) ) vagy piaci alapu a tortenet es EUR-ban keresel. Miert kellene tamogatnia az allamnak a te fogyasztasodat, foleg hogy ha jol ertem kozel passzivhaz. Azaz az allam mar megtamogatta az epitest, akkor miert tamogassa a fogyasztasodat? Foleg ugy, hogy az 1/3-a az atlagosnak.
    Hazkozponti megoldasnal amugy is eleve olcsobban kapod az energiat. Lehet emelkedett, de olcsobb mint privat fogyaszto.

  • V
    ”Nem tudom nálad mi a matek, de én azt számoltam, hogy évi 70-80 ezer euróért és 400 forintos árfolyamnál még jelenleg nem éri meg elmenni.”

    akkor olvasd el ujra a kommenteket es ertsd meg hogy akik aprilis ota hajtogatjak hogy menni akarnak azoknak a penz nem szamit, nem amiatt akarnak koltozni. Mi 2012-ben jottunk el es nem a penz miatt, azota kozel 200k eur br fizuval vagyok, mert a penzbeli resze idovel “rendezodik”, azon itt nem kell izgulni. Eleg pusztan a “jatekszabalyok” szerint jatszani, nincsenek kiskapuk meg kapcsolatok es erdekes modon megy megis minden

  • Perpetuum Mobile
    Szerintem ott van a legnagyobb probléma, hogy a kormány milliárdokat lopott el a néptől, felelősségrevonás nélkül. Ők megtömték a zsebüket, – az sem véletlen, hogy Orbán lánya lelépett Spanyolországba a családjával – és az egy picit sem érdekli őket, hogy a nagy többség miből és hogy fog megélni. Ez egy ordas hazugság és néphülyítés, hogy “Mi megvédjük a családokat.” Ugyan már!!!!!
    Arról nem beszélve, hogy minden uniós, csak a fizetés nem. Miért nem 300 ezer a nettó minimálbér? Miért nem 200 ezer a legkevesebb nyugdíj? Azért, mert a sok ellopott milliárdból erre már nem futotta.
    Itt fejlődés? Magyarországon? Gyalázat!

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.