Végre megtudtuk, meddig marad a napelem szaldós elszámolása

2022-11-23
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Egész mostanáig úgy telepíthettél napelemet, hogy fogalmad sem lehetett, megéri-e, meg fog-e térülni belátható időn belül. (Aztán néhány hete már sehogy nem telepíthetsz napelemet, de az egy másik történet.)

A napelemek elterjedését a világon mindenütt támogatják, illetve támogatták a közelmúltig.

A cégek nagyteljesítményű napelem-telepeinél hosszú időre garantált átvételi árat állapítottak meg, hogy biztos megtérüljön a napelem telepítése.

A magánembereknél az úgynevezett szaldós elszámolás biztosította a tervezhető megtérülést.

Ennek lényege, hogy évente összevezetik a fogyasztásodat a napelemed által termelt áram visszatáplálásával és csak a különbözetért kell fizetni.

Ha te fogyasztottál többet, akkor te fizetsz 38/70 Ft-ot kilowattóránként, ha te termeltél többet, te kapsz jelenleg 4,8 forintot.

Ezekkel a számokkal tavaly, az akkori kamatkörnyezetben 12 év alatt térült meg egy napelem-telepítés. Idén drágább a napelem is, az áram ára is, de az elérhető kamatok is, amit szintén ki kell termelni egy befektetésnek.

A gond az volt, hogy fogalmad se lehetett a telepítéskor, hogy meddig számíthatsz a szaldós elszámolásra. Egész egyszerűen nem mondták meg. Egyszer majd valamikor megszüntetjük, szia. (2024-től már nem is kérhető új telepítésű napelemre szaldó. Ezt eddig is tudtuk, a kérdés az volt, mi lesz a már meglévő rendszerekkel.)

Éves átlagban az általad megtermelt áram 25-30%-át használod fel helyben azonnal, a többit visszatáplálod, majd visszavásárlod a szolgáltatótól. Nyáron jelentős túltermelésed van, télen és éjszaka pedig a szolgáltatódtól veszed az áramot.

Ha ma 10 ezer kWh-t termelsz vissza és ugyanannyit fogyasztasz is a hálózatról, nem fizetsz egy fillért se. (Na jó, de, de csak havi néhány száz forint egyéb díjat.)

Nem szaldós elszámolás esetén eladnál a szolgáltatónak 4,8 forintért 10 ezer kWh áramot (48 ezer forint) és vennél is tőle 38/70 forintért ugyanennyit (380-700 ezer forint). Ehhez jön még hozzá a helyben felhasznált, általad megtermelt áram értéke.

Ebben az esetben a megtérülésed már közelebb lesz a 30 évhez, mint a húszhoz, de csak akkor, ha nem kell közben invertert cserélned. Ez nagyjából megegyezik a napelemek tervezett élettartamával, vagyis anyagi szempont nem sok szól a telepítés mellett, ha csak az áram ára nem nő még tovább a következő években.

Ha pedig nem termelhetsz vissza a hálózatba egyáltalán és ezért vennél egy akkumulátort is sok millió forintért, akkor mindjárt száz évhez lesz közelebb a megtérülés jelenleg, mint az ötven évhez, vagyis pénzügyileg egyelőre teljesen értelmezhetetlen a befektetés.

A villanyautosok.hu weboldal vette észre, hogy kijött egy évtized késéssel a rendelkezés, miszerint mindenki tíz évig maradhat szaldóban, utána átkerül bruttó elszámolásba.

Ez így teljesen korrekt lenne, ha nem utólag tudtuk volna meg. Jelenlegi árak mellett 10-12 év alatt megtérül a beruházásod, utána már úgymond talált pénz a napelemek által termelt energia. A megtérülési idő alatt kapsz rá támogatást, utána már nem.

Csak azt nem tudom, miért nem sikerült ezt az infót ezelőtt tíz évvel kiizzadniuk magukból.

Már csak egy akna maradt a rendszerben, a 4 kWp-nél nagyobb rendszerekre adót kell évente fizetni, ami jelenleg nulla forint. Ezt  bármikor bármennyire felemelhetik és ezzel romba dönthetnek minden megtérülési számítást. Nehogy jól érezze magát az, aki napelemet telepít, hogy ezzel is segítse az ország energiaellátását.

(Némelyek szerint 3×32 amperes bekötésnél havi leolvasás lesz 2024-től, ami gyakorlatilag a szaldó végét jelenti. Erről valaki tud bővebbet, lehetőleg konkrét linkkel és törvényi hivatkozással együtt?)

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
160 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

10-12 év hosszú idő Magyarországon, addig legalább 10-12 alkalommal fognak változtatni ezen a szabályon.

Alapvetően korrekt a 10 év, de van egy kivétel.
Ha valaki már 2013-ban telepített napelemet, ő a 2024-es éves elszámolásánál kiesik a szaldóból, aki jövőre fog, annak 2033 végéig marad a szaldó.

Értem, hogy a 2013-as telepítőnek is megvolt a 10 éve, de annyira kevesen vettek akkoriban napelemet, hogy a rendszert tekintve csepp a tengerben a termelésük, ráadásul jó drágán ruháztak be. Sztem megérdemeltek volna annyit az early adopterek, hogy ne 1,5 év múlva vegyék el tőlük a szaldót.

Ami még nem korrekt, hogy ez a szabály nem az október végi igénybejelentéses infó előtt jött ki. Ennek tudatában egy 2013-as rendszer tulajdonosa dönthetett volna egy bővítés mellett, hogy további 10 évre szaldós lehessen. Most, hogy kiderült, hogy neki 1,5 éve van hátra szaldósként, már nem adhat be új igényt.

Nekem ennél egyszerűbb számításom volt a megtérülésre:
Kaptál zöld hitelt a napelem miatt? Igen = megtérül, nem = nem.

Mint (lakossági) befektetés, nekem már a 10-12 év is értelmezhetetlen volt.

Akkor lehet matekozni, hogy 10 évente érdemes e kidobni, majd ujravenni a teljes rendszert.

Keresgéltem olyan rendszereket, amik inverter nélkül, tehát a megtermelt X Volt egyenáramot használva rásegítenének a fűtésre és a HMV-re egy sima fűtőpatron segítségével. Nem sok infót találtam erről, csak azt, hogy érintésvédelmileg/biztonság szempontjából az egyenáram nehéz eset. De egy ilyen rendszer 1) olcsóbb lenne, mert nem kellene inverter 2) a teljes megtermelt energiát hasznosítaná és letárolná termikus energia formájában, bár nyilván sokkal (2-5x) kevesebbet, mint ha hőszivattyút működtetnénk 3) illeszthető lenne a meglevő H-tarifás hőszivattyús/gázkazános rendszerhez egy puffertartályos hőcserélőn keresztül, csökkentve a vásárolandó áram és gáz mennyiségét. Tehát egy kvázi hibrid rendszer lenne, szaldó ide vagy oda. Látott már valaki ilyen megoldást gyakorlatban? Kellenek hozzá speciális villamossági engedélyek?

Ha segíteni akarod az ország energiaellátását, akkor ne napelemet, hanem olyan energiatermelő-rendszert telepíts, ami télen, sötétben termel. Bónusz, ha szélcsendben is működik. Ja és ha a fenntarthatóságot, meg egyéb környezetvédelmi szempontokat is szem előtt kívánsz tartani, akkor mellőzd a mesterségesen úton előállított anyagokat; csak maguktól lebomló, helyben megtermelt bioanyagokból építsd meg.

Köszönjük, Emese....

"4 kWp-nél nagyobb rendszerekre adót kell évente fizetni, ami jelenleg nulla forint. Ezt bármikor bármennyire felemelhetik és ezzel romba dönthetnek minden megtérülési számítást."

Na várjál csak... én arra lennék kíváncsi, mi akadályozza meg őket abban, hogy ez, és bármelyik szabály/törvény, bármelyik aspektusa, ami ezzel kapcsolatos, bármikor, bármilyen mértékben módosuljon? Majd ha megszorulnak, módosítják, hogy mindenki fizessen csak, mert betáplál a rendszerbe.

Megmondom őszintén azért a 10 évnél többre számítottam. Én éppen az óracserére várok. Nekem nem fog 10 év alatt a jelenlegi árakon megtérülni, mondjuk azért azt hozzáteszem, hogy némi zöld tudatosság is volt a beruházásban.
De a lényeg: ahogy elöttem is írták, itt Mo-on mind1, hogy mit hoztak le a Közlönyben, 10 év alatt kb 100x megváltoztathatják.

@banditosz
2024-től nincs szaldó új telepítésekre.

A megtérülés nem ennyire egyszerű...Több dologtól is függ..például attól, hogy jelenleg mennyire van valaki a rezsicsökkentés jelenlegi vonala alatt/felett. Milyen energiát használ fűtésre. Vett-e igénybe otthonfelújítási támogatást a napelemes rendszer megvalósítására.
Ha valaki erre vette igénybe az OFT-t akkor rögtön feleződik a megtérülési idő is, ami valljuk be nem olyan rossz. Ha ehhez még hozzájön, hogy a villanyszámla jelentősen a rezsicsökkentett mennyiség felett van akkor még tovább csökkenthető a megtérülési idő... és egy hatékony hőszivattyús fűtésről/hűtésről még nem is beszéltem...A furcsa szerintem az a 10 év késés...de végre tudjuk ezt is.

"Ezek csak szavak." Azt se lehet elhinni mar amit kerdeznek. Holnap kibofognek egy homlokegyenest ellentmondo rendeletet, torvenyt vagy barmit. Itt szamolni mar nem lehet es nem is nagyon erdemes. Feldobsz egy ermet akkor nagyobb esellyel fogod eltalalni, hogy megeri-e vagy sem, mint a hatalyos torvenyek alapjan kiszamolva... Kis osszegnel ne szamolj a megterulessel ha tetszik a dolog ugorj neki, nagy osszegnel meg inkabb vegyel ingatlant masik orszagban, mondjuk ausztriaban, ott majd tudsz megterulest szamolni.
Szegyen ez az "orszag". Nem a napelem miatt, hanem mert ennyire nincs jogbiztonsag es nem lehet mar 3 honapra elore se tervezni.

@Kiszamolo sztem úgy jön ide a több fogyasztó, akár a hőszivattyú, hogy 6 kWp helyett 9kWp napelemet venni kisebb felár, mint 0 helyett 3 kWp-t.
Ha tehát eleve veszel napelemet, akkor érdemes minél nagyobbat, és akár a H tarifás hőszivattyút is kiváltani.
Olyan is akad aki úgy számol, hogy a napelem benzint vált ki, mert villanyautót is vett, így a napelem megtérülése 3 év.
Ez persze szintén csalás, mert napelem nélkül is vehet villanyautót és piaci áron bele áramot

@Kiszamolo Az, hogy ki mit tartott az OFT-ben fontosnak az mindenkinek a saját dolga...Neked fontosabb volt a konyha és a festés mint az olcsóbb energia. Van akinél ez pont fordítva van...A te esetedben is ott van a támogatás amivel rövidül a megtérülési idő.
A fogyasztót azért nem szabad kihagyni a megtérülésből, mert a jelenlegi "rezsicsökkentős" rendszerben minél több a fogyasztód (villamos energia fogyasztásod) annál többet kell vásárolnod a kétszeres árú villamos energiából, amely befolyásolja a napelemes rendszered megtérülési idejét. Aki a vonal alatt van az 36 Ft/kwh-tal "törleszti" a napelem bekerülési költségét, aki viszont a vonal felett van az a vonal feletti rész esetében már a duplájával...A GEO tarifa sincs ingyen...és a beköttetése sem...

@naplopo Nem napkollektor kéne neked inkább?

Betonbéka
2022-11-23 at 13:57

Zárt rendszerben tehenet tartasz, a felbüfögött metánt begyűjtöd, és azzal hajtod a gázturbinás erőművet. Na, projektesítsük? Lehet, lenne rá támogatás is 🙂

A megtérülést javíthatja az is, ha valaki kissé túlméretezett rendszert tesz fel (szaldósan persze), de a felesleg energiát nem eladja, hanem fűtés rásegítésként hasznosítja, így csökkentve a gázszámláját.
Konkrét példámban a villanyszámla kinullázása mellett havi 48 ezer forintos gázszámla-csökkenést lehet a napelem számlájára írni, így a megtérülése 4-5 évre lejön.
És mivel az utolsó pillanatos lakástakarékok feltörésének idejét éljük, az elmaradt hozam se mindig értelmezhető, mert lakáscélra kell elkölteni az összeget, nem tehető be közvetlenül álompapírba.
A közelmúltig volt tehát olyan eset, amikor megtérül, de jó adag szerencse kell hozzá, mint mindenhez.

Van ott még pár akna. A törvény azt mondja, hogy csak az egyes idősávokat lehet egymással összevonni, 2024 jan 1-től. Ez vagy valami elkefélés vagy akkor ez eléggé nem szaldó, mert a nappal termelt áramot télen csak nappal használhatod el.

a) nappali időszak: 6:00–17:00 óráig,
b) csúcsidőszak: 17:00–22:00 óráig,
c) völgyidőszak: 22:00–6:00 óráig.

(2d) Több zónaidős elosztói forgalmi díj megállapítása esetén a (2)–(2c) bekezdést zónaidőnként külön-külön kell
alkalmazni.

Ez csak manánszemélyekre vonatkozik?

Pár éve 8-12 év volt a megtérülés, a nagyobb redszerekél gyorsabb mert fajlagosan olcsóbbak. Szerintem az egyik utolsó hely ahová érdemes telepíteni szaldó nélkül az iskolák a nyári szünet miatt.

Engem az érdekelne, hogy pl ha az iskolákra közösségi pénzből "baromi gazdaságosan" normál árhoz viszonyítotva többszörös áron telepített napelem beruházások megtérülésére 24.7-25 évet írtak akkor (ha nem megy tönkre semmi benne addig és semmi karbantartási költsége nem lesz az idő alatt) Azok szaldó nélkül valójába mikor fognak megtérülni? Tudom hogy uniós pénz volt de az ugyanaz.

Építesz egy hàzat. Elkészült. Kell bele fűtés vilàgítàs. A szolgàltatók sok sok 100000 forintér odaviszik. Aztàn veszel fűtő főzző melegitő berendezéseket Jön a szerelő megcsinálja Elköltöttél 5 20 misit és nem jössz azzal hogy megtérrűlési idő
Ezutàn megàllàs nélkül fizeted a számláidat
Csinàlj sziget üzemű rendszert 6 8 Misi és hasznàld

Ha most vennék olyan ingatlant, amire jelenleg él a szaldós elszámolás, akkor tovább tudom vinni, vagy tulajdonosváltással bukik a történet?

Szóval cikbeli példával számolva, megtérülés után évi 48ezer ft, plusz a helyben elhaszlnált áram (700.000*0.2)=140.000, összesen 184.000 Ft bevételt jelent évente, a korábbi jó pár milliós befektetés. Szóval fel rakok egy napellemet, hogy 10 év múlva évi 180.ezret keressek rajta, max még kb 10 évig, azaz legyen 1.8millió bevételem, Hülyének is megéri (vagyis csak a hülyének), vagy valamit kihagytam?

Sziasztok, nalunk marcius ota uzemel az OFT-vel tamogatott rendszer, aminek telepiteset (ceges) elektromos auto erkezese indukalta. Lelki bekem erdekeben a megterulesbe beleszamolom a benzinre el nem koltott penzt, ami havi 60-70 rugo - agglomeracioban elunk, evi 20k km futasteljesitmeny az igenyunk.

Mivel október végével kaszálták el az új telepítéseket, érthető, hogy azt követően a meglévőkre is kijött egy szabályozás.
Arra is enged következtetni, hogy a napelemes cégek az utolsó rohamban mennyi megrendelést kaptak, ha van 13-14 hónapjuk a befejezésére. (Beszéltem olyannal, aki szerint több évre elegendő munka futott be október végén.)

Egyébként e téren (is) tízéves lemaradásban vagyunk a nyugattól, ahol már nincs szaldó. Ez egy apró felzárkóztató lépés, ha úgy nézzük.

Naplopó hozzászólásához: Egyenáram kapcsolása-megszakítása műszakilag nehéz, ezért nem használják inverter nélkül a napelemet.

2024.01.01-től minden smart mérővel rendelkező felhasználó havi elszámolású lesz. Tehát hiába leszel szaldós, télen venned kell az áramot, nyáron pedig a többletért kapsz majd 4 Ft-ot kW-onként. Ennyit a megtérülésről. A szaldót is tönkrevágják a havi elszámolással.

@joy Szerintem ezek után azért lesz pár visszamondás/elállás is a még fel nem telepített rendszerek ügyében. Főleg ha az idősáv tényleg bevezetésre kerül a már meglévő még 10 éven belüli szaldósokra is.

A következő a H (Geo) tarifa kinyirasa. Közben a haverok csinálnak napelem parkokat. Kínaiak is!

"Ez így teljesen korrekt. 10-12 év alatt megtérül a beruházásod..."

Beruházásról és megtérülésről ezek szerint nagyon más az elképzelésünk. Korrektnek semmiképp nem nevezném azt amikor 7,2-6% a hozamom jó esetben és minden kockázat az enyém. Az eszköz értéke a piacon a bekerüléskori 20%-a.
Veszel egy házat 50m Ft-ért és van egy fix bérlőd 10-12 évre. 12 év múlva a pénzednél - infláció, jelenérték, stb nélkül - vagy. Majd ezután a ház értéke lesz 10m Ft jó esetben, mert a bérlő lelakta. Eladni nem tudod. Felújíthatod ha kell, de a bérlő már csak a rezsit hajlandó kifizetni, a lakhatásért nem ad semmit. Ez egy színtiszta átb@szás.
Ennek így mérlegelendő alternatívája a 10 éves - 2032/G - állampapír a maga 7,58%-os hozamával. Nem számoltam utána, de ez banki hozamban valahol ott lehet mint ez a 10-12 év, csak nincs kockázat.

Az a véleményem hogy ez így egy nagy kaki, sajáterőből csináltam 9 éve nem kapok rezsi gázt és rezsi villanyt se, nekem ez volt a saját rezsi csökkentésem. Az a szomorú hogy innentől számomra hiteltelen a kormány holnap azt mondják hogy állampapír a nevében is benne van hogy az államé és elveszik azt is. Előre megyünk bravo.

2026-ban választások lesznek. Oda kellbehúzni az ×-et, aki korrekt, kiszámítható, megbízható. Ez nen a Fidesz lesz. Ennyire egyszerű. Nem lehet az embereket a rezsicsökkentéssel hülyíteni.

Kiszamolo: egy kontakton keresztül tudom, aki energetikai szektorban dolgozik. Már dolgoznak rajta, Smart rollout a projekt neve

Az MVM már most is komoly pénzeket kereshet a napelemesek túltermelésén, ami a szaldó megszűnésével még jobban fog nőni.
Az invertereken nem lehet kikapcsolni a visszatáplálást, így az ember nyáron nem tudja azt elkerülni.

@szabolcs Nem annyira tehénkével, inkább röfivel és kakijával éppen lehetséges. Ha úgy számolod hogy állattartáshoz eleve ki kell építeni némi infrastruktúrát. De a mai takarmányárak mellett az országosan is leggazdaságosabb úgy lenne ha a röfiket politikusokkal eteted. 🙂

Teljesen korrekt? Már ne is haragudj. Arról nem beszélek hogy ezt is utólag kell megtudni, 4 napig senki észre sem veszi hogy ez kijött. De gondolom mindenki mosolyogva fogja végignézni mikor a 11. évben félmillióért lecserélt inverter 4 forintért pumpálja be az áramot a hálózatba. Vagy ha probléma lesz, dobjuk ki az egészet? Zseniális, környezettudatos és segíti az ország gondjait. Ja és igen naív az, aki úgy gondolja, hogy ezzel most tíz évre le van tudva a szabályozás. Majd úgy mint most, pár nappal később fogják észrevenni, hogy hát szaldós vagy, persze, de a betáp után azért többet kell fizetned, mert instabil a hálózat. Nekem ez annyit jelent, hogy ne tervezzek semmivel ebben az országban, amibe bele tudnak nyúlni.

A 13/2022.MEKH.Rendelet nem a komplett szaldós rendszerről szól (energia és rendszerhasználat) hanem csak a rendszerhasználati részével foglalkozik. Persze ez se jó hír, de majd a részletes rendszer használati díj szabályozás után tudunk konkrétan számolni.
Lehetséges az is , hogy a hálózatba betáplált és a hálózatból vételezett rendszer használati díjak sem lesznek egyformák.

Valószínűleg népszerűtlen leszek, de nem értem a napelemes burzsujok siránkozását, hogy
"Most már rendes villanyszámlát kell majd fizetnem a medence fűtésre és a céges villanyautó töltésre is!!?? Felháborító, skandalum, mondjon le!!"
A szaldó elszámolás léte maga volt a piacgazdaság megcsúfolása. Neked volt egy terméked (az napfényből nyert áram) amit saját magad nem tudsz mindet hasznosítani, így elhatároztad, hogy eladod a monopol helyzetben lévő egyetlen szereplőnek és elvártad, hogy annyiért vegye amennyiért te egy szűkösebb időszakban vásárolni voltál kénytelen. Most meg megy a sírás, hogy de hát alig fog fizetni, hogy képzeli! Egyszerű ne add el, tárold el, ha nem tetszik.
Lehet azt gondoltad, hogy a betáplálás egy nagy ingyen akku, de ez nem így van, éppen lehetne és fizethetnél tárolási díjat és akkor jogosan kapnád vissza ingyen a saját áramodat.

Igazad van, tényleg nem érted.

@Kiszamolo
furcsa, hogy nem látod az értelmetlenségét ennek a szabálynak és jó támogatási formának gondolod. 10-12 évre előre kifizetem a villanyszámlám és kamatmentesen visszakapom. Amennyiben a számla - áram és egyéb díjak - emelkednek akkor gyorsabban. A rendszer minden kockázata - meghibásodás, csere, működtetés, kivitelező csődje, stb - nálam van és annyi az eredmény, hogy visszakapom a pénzem. Ez nem beruházás.
Beruházásként a jelenlegi rendszert lehet értelmezni. Befektetek - Megtérül - Érdemben termel

Az állampapír ehhez a témához csak annyiban jön, hogy ennél még az is jobb "beruházás" és az kockázatmentes.

Egyébként nagyon szívesen várom azok jelentkezését akik 12 évre szeretnének pénzt adni. Havi egyenletes ütemben visszaadom. 12 év után pedig megkapják az egy hónapra jutó összeg 30%-át.

Nem így számolunk. Azzal vetjük egybe, mintha állampapírba tettük volna, mert az elmaradt kamatokat is ki kell termelnie a rendszernek.

12 év alatt visszakapod azt a pénzt, amit az állampapírban fialt volna, plusz lesz egy ingyen napelem-rendszered, ami még várhatóan 10-15 évig áramot termel, az a hasznod.

Tehát kamatot kapsz a pénzedre és még a tőkéd is nő.

Bónuszként nem hat rád az áram árának inflációja. (Vagy ha akarod, akkor annyival kisebb lesz a megtérülési idő.)

@kollbi
amennyiben a piacgazdaság megcsúfolása, hogy az általam megtermelt áramot, a szolgáltató azonnal eladja a szomszédba és velem majd év végén elszámol akkor igazad van. Nyilván ez azért ki van sarkítva és lehetne benne különbségeket tenni a díjakban.
A sok burzsuj napelemes.... Golyót a fejükbe... Gondolkodnak/gondolkodtak pár évet előre.... ez felháborító.... ez nemzetellenes.... Megmondták fent az úgy van jól, fogadjátok el és fizessetek!

Csak ámulok az embereken... és már lassan nem csodálkozom semmin...

"2024.01.01-től minden smart mérővel rendelkező felhasználó havi elszámolású lesz. Tehát hiába leszel szaldós, télen venned kell az áramot, nyáron pedig a többletért kapsz majd 4 Ft-ot kW-onként. Ennyit a megtérülésről. A szaldót is tönkrevágják a havi elszámolással."

Ez így pontatlan. Jogszabály szerint 2024.01.01-től a kötelező távleolvasás + havi elszámolás műszakilag meghatározott alsó határát leviszik a jelenlegi 3x80 A-ről 3x32 A-re. Mondjuk, egy nagyobb családi háznak simán kell 3x32 Amper csatlakozás a közcélú hálózatra, a havi elszámolást pedig távleolvasással biztosítják, ezért szerelnek fel már évek óta smart mérőket a legalább 3x32 A-es új bekapcsolasoknál vagy teljesítmény bővítéseknél. (A konkrét jogszabály 2021.01.01-től él.)
De ha valakinek pl. csak 3x25 A van a villanyóránál, az 2024.01.01 után is marad éves elszámolásban, persze ki tudja meddig...

@Kiszamolo
az érvelést értem, elfogadom.

Annyi marad ki, hogy egy inverter, ami a rendszer lelke és legdrágább eleme 10 év után várhatóan javításra/cserére szorul. 8kw-os inverter ára jelenleg 7-800eFt. Ez éves szinten termel - csúcsra járatva - 10560 kWh-t aminek a 30% lesz felhasználható azonnal, a többi másnak hoz hasznot. Ez 3168kWh. 30Ft-al számolva 95040 Ft termelés. Az inverter esetleges cseréje 7,89 év alatt jön vissza. Lehet én gondolom rosszul, de ez nem az igazi.

Én direkt 20 év garanciával vettem az invertert, úgyhogy ha 12 év alatt az egész hóbelebanc megtérül, én már jó vagyok.

Nézzük már máshogy a kérdést. Nagy piaci befektetésként megtérülő a napelemes rendszer?
Ha igen, akkor minek parcellázgatni háztartásonként néhány négyzetméterre, darabonként inverter, mérőóra, rákötés, engedélyeztetés, stb. - hatalmas pazarlás Támogassnak napelemparkot, nagyobb léptékben sokkal optimalizáltabb telepíteni (min. 2x hatékonyság).
Ez olyan, mintha anno kis otthoni hőerőműveket kötöttünk volna hálózatra, kályha, gőzkazán, generátor - állami támogatással, néhány kW-os teljesítménnyel.
Sokszor ronda a sima tetős házak között feltákolt napelemes tető. Aki szeretne, meg vehet a napelemfarm részvényéből. Akár állami hitelre. Mert lefordítva ez van, csak rosszabb hatékonysággal.
A "telekár" meg ipari, használaton kívüli területen nem tétel a telpítéshez képest.

Nekem senki se támogatta a napelemrendszeremet. A fűtésem se a leggazdaságosabb . Ha meszünik a szaldó elszámolás. 100000 Ft lesz a fűtés számlám.Ha ezt tudom nem telepítettem volna 5 millió ft-ért. Abban a tudatban telepítettem hogy ha megöregszek egy kicsit jobb lessz. Ráadásul hitelt vettem fel rá.

@Kiszamolo Hogyan sikerült "korrektnek" minősíteni a 10 éves lejárat után ezt az elszámolást? Lesz egy "ingyen" rendszered, ami gyakorlatilag az MVM (és kisgazdánk) zsebére fog termelni, de neked nemigen, viszont állhatod a költségeit.
Mennyi lesz a "mérési intervallum"? Ha éves, akkor talán nem buksz rajta. Ha havi, akkor már szinte biztosan. Ha 10 perces, akkor meg egyszerűbb lesz leverni a háztetőről ezt a szupi "ingyen" rendszert, mert durva ráfizetés lesz a napelem.
Fizeted a rendszerhasználati díjat a visszatáplálásért és a vételezésért is, ezt írja a rendelet, nem? Ez azt jelenti, hogy minden utólag felhasznált kWh dupla rendszerhasználati díjjal számolható, ami - döbbenetes egybeesés - éppen most lett durván megemelve.

@Kiszamolo 10 év a szaldo időszak, nem 10-12 év. Az akkori árakkal igen kevés rendszer volt 10+ éve, de még akár 6-8 éve is, ami térült volna 10 év alatt, szóval ezek szinte biztosan teljes bukták lesznek, akkoriban a 15 év volt kb. a térülés alapja.
Már ezért is furcsa a "korrekt eljárás" ismérve, pláne visszamenőleges hatállyal (telepítésekre) hozva.

@patau A napelem parkkal két nem kis probléma van.
1. Értékes földterület, itthon általában termőföld veszik el a parkokban.
2. A hálózati szabályozást nem könnyíti meg, hogy míg a lakossági kis rendszerek egymástól függetlenül működnek és viszonylag ritkán termelnek egyszerre, a park jelentős ingadozással terheli meg az adott trafókat, hálózati szegmenseket, ahogy a napfény ereje éppen változik.
Szóval egyáltalán nem annyira egyértelmű, hogy az eleve beépített felületekre teszünk jelentősen defragmentált termelési kapacitásokat, vagy központosítani próbálunk egy nem szabályozható termelést. Vagy az utóbbi vissza szabályozásával jelentős termelési potenciált veszítünk az elméleti maximumából.

A "burzsuj napelemesek" nagy része azért ezt nem befektetésként kezelte, mivel a megtérülés (azoknak akik állami támogatás nélkül csinálták) mindig is 15 év körül volt más befektetésekhez képest.
A rezsicsökkentés miatt ez az idő még most sem nagyon csökkent, pedig a rezsicsökkentés árát ők is fizetik, miközben csökkentik az ország energiaimport szükségleteit.
Sokkal egyszerűbben fektethettek volna másba, és az utóbbi évek kormányzati hozzáállása is jól mutatja, hogy Magyarországon csak annak érdemes befektetni, aki a tűz közelében van.

Érdekes, hogy suttyomban kijön a Közlönyben, de a Kormányinfón ezt nem reklámozták...

Amúgy jó lenne, ha jogi szempontból is megvizsgálná valaki, egy próbapert megérne az állam ellen? Hogy ez így rendben van-e, hogy valaki köt egy szerződést annak tudatában, hogy mérlegelte az előnyeit és az aláíráskor szó sem volt róla, hogy 10 év után változás lesz, mert akkor lehet, bele sem vágunk.

Szöcske, szerintetek nem ehhez hasonló helyzet miatt nem tudják elvenni a plugin hibrid autók zöld rendszámát, hiszen valaki dönt mellette az aktuális szabályok alapján, jövő héten meg visszamenőleges jogalkotással elveszik? Évek óta erről is szó van.

Egyébként a bruttó elszámoláshoz maradhat az évenkénti leolvasás, legalábbis az MVM oldalán azt írják. Bár havi fizetés esetén legalább nem egyösszegben csengeted ki a vételezett energiát.

Sziasztok! A hozzászólásokat olvasva úgy látom vannak akik nem igazán vannak tisztában a jelenlegi HMKE és a H tarifa elszámolás közötti különbséggel. De a napelem és napkollektor fogalma is néha keveredik. A kormányzati döntés a napelemekre vonatkozik. Szerintem addig amíg marad a szaldó / max 10 év? / érdemes a háztartás vill. fogyasztásához igadozó napellemes beruházásba belevágni, ( amíg a szolgàltató befogadja az igényt, nemcsak a várható nullás számla miatt , hanem a mai inverterek alkalmasak energiiatárolók kezelésére is / 10 év múlva + költség, akkupakk/ ) ,hanem a még most is igényelhető lakásfelújítási támogatás igénybevéte miatt is, és megújjúló energia.Egyébbként nem értek eggyet az egységes befagyasztás miatt, a szolgáltatók területei nagyon eltérőek. Vannak túlterhelt fesz. panaszos hálózatok, ill. kevésbé terhelt hálózatok (10 , 20/0.4 KV TR 120/32 KV TR).

@elba
1. átlag 1-2000 Ft/nm áron van mezőgazdasági telek, de akár 250-ért is. Mennyi egy nm napelem?
2. akármelyik napelem hálózat akkor termel, amikor süt a nap.
De tény, hogy tényleg defragmantált a termelés. És ez növeli a termelésbiztonságot. Ez körülnézve hasznos lehet…

Az is benne van a szövegben, hogy a vételezett és a visszatáplált energiára IS kell rendszerhasználati díjat fizetni. Nézd meg a villanyszámládat, hogy most mennyi ez kWh-ként!
Ha esetleg ezt kell fizetni oda és vissza, akkor tényleg kuka az egész. A pontos mérték majd a részletezőben jön ki.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram