Webáruházak: ezt nem gondoltad volna
Az egyik ismerősöm egy igen érdekes témát választott a disszertációja témájául: hogyan változtatják az online áruházak az áraikat attól függően, hogy ki, honnan, milyen gépről, milyen böngészővel és hányadik alkalommal látogatja az oldalt.
Amikor erről mesélt, igen meglepett, hogy az egészen nagyoktól, mint az Amazon az egészen kicsikig mennyien alkalmazzák ezt a technikát. Egy kicsit utánaolvastam és tényleg.
Úgy hívják ezt a technikát, hogy differenciált árképzés. A weboldal figyeli, hogy honnan látogatod meg az oldalt, hányadik látogatásod ez, vettél-e már az adott termékből, milyen gép milyen böngészőjét használod és a többi.
Ha a cookie-k, a böngésződben tárolt adatok alapján nemrég jártál a konkurenciánál, olcsóbb árat kapsz. Akkor is, ha múltkor valamit beletettél a kosaradba, de a végén nem vetted meg. Azonban nő az ár, ha valamit már többször megvásároltál, mert ekkor nem vagy árérzékeny az adott termékre.
De árulkodó lehet az IP címed vagy a képernyőfelbontásod is, hogy mennyire vagy tehetős, ahogy a Safari böngésző használata is egy biztos jel arról, hogy drága Apple terméket használsz. A vásárlás előtt a weboldalon eltöltött idő, hány hasonló terméket néztél meg, hasonlítottál össze, mennyire megfontoltan vagy éppen impulzívan vásárolsz, szintén fontos információ a weboldal üzemeltetőjének, hogy mennyire vagy árérzékeny, ki fogsz-e fizetni 50-150 dollárral többet ugyanazért a tévéért, vagy akár 10 dollárral többet egy DVD-ért.
Nem ritka, hogy akár 15-20%-kal magasabb árat is kaphatsz, mint egy másik személy, aki veled egyidőben böngészi ugyanazt a webshopot.
Olyan ez, mint amikor a piacon a drága ruhában érkező vásárló mindent 50%-kal drágábban kap és nem is tudja, hogy másnak minden olcsóbb.
Az alábbi videón azt mutatják, hogy azonos időben más árat mutat a Firefox böngésző, mint a Chrome az egyik nagy amerikai webáruházban:
Egyébként a dolog nem újdonság, az Amazon már tizenéve használja ezt a technikát, volt is nagy balhé belőle, amikor először kiderült az ezredforduló környékén, hogy ez diszkrimináció, meg hasonló kifogások voltak. Azóta bevett dolog lett, hogy ugyanaz a könyv az egyiknek ennyibe kerül, a másiknak 20%-kal drágább.
A dolgot meg tudod úgy hackelni, hogy privátmódban használod a böngésződet, vagy rendszeresen törölsz minden cookie-t a gépedről, esetleg VPN-t használsz. De ekkor nemcsak a negatív árazástól szabadulsz meg, az esetleges árkedvezmények lehetőségét is elveszted.
Engem meglepett, hogy milyen régóta és milyen nagy áreltérésekkel használják ezt még a legnagyobb webáruházak is.(Akár 20% pluszt is rávernek arra, akiről azt gondolják, úgyis kifizeti.)
Igaz, ez nincs másként az offline világban sem, az óbudai Auchan sokkal olcsóbb, mint a budaörsi, mert ott árérzékenyebb emberek laknak és konkurencia is nagyobb. De a Tesco és sok másik lánc is hasonlóan áraz, ott is hatalmas eltérések vannak az üzletek között.
Kíváncsi vagyok, hány magyar webáruház használ differenciált árazást és mikor lesz az online hipermarketekben drágább a tej azoknak, akik csak összedobálják a kosár tartamát három perc alatt, mint azoknak, akik a legolcsóbbat keresik minden termékből, összehasonlítva az egységnyi árakat mindennél. Vajon most nem így működnek-e ezek az online üzletek?
Ha van valami infód, oszd meg a közzel a hozzászólásokban.
Update: a szakértő jelezte, hogy az Unióban tilos a differenciált árképzés, ezért ez csak az Unión kívül használható trükk. Nálunk kedvezménykuponokkal helyettesítik a differenciált árképzést. Menj erre az oldalra, nézelődj, majd vidd a kurzort a jobb felső sarokba, mintha be akarnád zárni az oldalt. És tádám, mindjárt megjelenik egy kupon 10% kedvezménnyel.
Update kettő: Ennek ellenére sokan csinálják Európában is. Kattints erre a linkre, nézd meg mennyibe kerül a cipő, aztán nyomj egy frissítést, és láss csodát, mindjárt drágább lesz 3.500 forinttal. Most nyiss új “privátablakot”, (Billentyűzettel Ctrl+Shift+N Chrome böngészőben) vagy töröld a cookie-kat és megint olcsóbbá válik. 🙂
Persze ez egyszerű lehúzási kísérlet, nem tudományos differenciálás, de azért jobb, ha ilyenekre figyelsz.
Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.
Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.
Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en
Kb. ahhoz tudnám hasonlítani, mint mikor a piacon vásárolnak az emberek egy bizonyos eladótól. Attól függően változhat az elkért ár, hogy mennyi áruja van még, menne-e már hazafelé, ismerőse-e a vásárló, mennyire alkudozik valaki, visszatérő vevő-e, stb… Szóval ott is mindenkinek más az ár.
Ezt az infot maximum harmadik forrásból kaphatják meg (pl. böngésző toolbar)
multkoriban nezelödtem USA autoberles temaban, amcsi ip-re valtva fele arakat kezdtem el latni. igaz, hogy europaikent ugy a biztositas lett volna több, es a vegen ugyanott lettem volna, de az meg kikerülhetö mashogy illetve nem is kötelezö fizetni, stb.
Én a repjegyek áránál figyeltem meg ugyanezt.
Minél többször nyitom meg ugyanazt az utat annál drágább.
“Ez a ferfi a webaruhazakrol irt diplomamunkat: amit talalt, az valami megdöbbentö!”
“Webaruhazban vasarolsz? Akar szazezreket is veszthetsz!”
“Tenyleg machinalnak a webaruhazak? Ezeket erdemes tudnod”
“Sohasem hinned, mit csinalnak a webaruhazak!”
:))
Ez a cím még éppen belefér, mert én sem gondoltam volna, hogy ilyen durva eltérések vannak az árazásban.
Hobbimat illetően árérzékeny vagyok, könnyű is összehasonlítani a (pillanatnyi) árakat, úgyhogy inkább az időbeli ingadozás számít. Ahhoz pedig kb. tudom fejből, hogy mi számít drága/korrekt/alacsony árszintnek.
Ettől függetlenül nem elképzelhetetlen, hogy van olyan, ahol működik, de sajnos a legtöbb még az alap webshop funkciókat sem tudja megbízhatóan hozni…
kereskedői szemmel egyébként ezzel szerintem nincs gond, hiszen mindenki annyiért szeretné értékesíteni a termékét, amennyit a vásárló maximálisan hajlandó fizetni érte.
Nálunk “boldogabb” országokban meg ugye nem csak és kizárólagosan az ár számít, sőt, azt gondolom, hogy normálisan nem az ár, ami döntő egy termék megvásárlásakor, hanem az ár/érték arány, aminek csak egy aprócska tényezője a konkrét ár.
Ettől még persze bosszantó, ha kiderül, hogy megvehettem volna ugyanazt X Ft-al olcsóbban, de ez a legtöbbször úgyse derül ki
Inkább az a baj, hogy nagyobb értékű cikket könnyedén az országon kívülről (nem csak Kínából az egy külön téma, de mondjuk az EU -ból) is megrendelheti az ügyfél és kedvezőbb adózású konkurenciával kell versenyezni. Ehhez jönnek még a külföldre (Szlovákia, Lengyelország) költöztetett magyar webáruházak is versenytársnak és nem igazán az lesz az itt maradók számára a siker elérésének a kulcsa egy ilyen kis piacon, hogy differenciáljunk képernyő felbontásra, vagy böngészőre
amugy a cimadas-jelenseg sajnos nagyon is valos jelenseg, de nalam mar forditott hatast ernek el, akkor sem olvasok el pl penzcentrumon egy hirt, ha tenyleg erdekelne.
Valaki mesélte, hogy megfigyelte, hogy az étterembe betérő virágárus más árat mond annak, aki megkérdezi, hogy mennyi a rózsa, mint annak aki egyből kér egyet.
Én elég sokat repülök és sokszor nézegettem a jegyárakat, majd egy idő után rájöttem, hogy az ebookers.com-on a jegyárakat fontban adják meg (220font) viszont az ebookers.at-n ugyan az az ár, csak épp euroban. Nem értettem hogy ez hogyan lehet, de lehet hogy ott is valami ilyesmi történik. Persze azután csak a .at-n vásároltam 🙂
quora.com/Why-does-Amazon-constantly-change-the-price-of-things-in-your-shopping-cart-by-small-amounts
Azt írja, be kell tenni a kosárba és ott hagyni két hétig.
Saját tapasztalataimból kiindulva azt mondanám, hogy ez itthon nem annyira jellemző. Ha keresek valamit, elteszem a linkeket a böngészőbe árral megjelölve, aztán később újra előveszem. Nem emlékszem olyanra, hogy az ár változott volna, pedig nagy valószínűséggel észrevenném. Pár napig eltart egy-egy kiválasztás és nyilván egyik nap egész más előzmény után kerülök oda, ahol korábban már voltam.
Teo >
Valaki az előző hozzászólók közül rácsodálkozott a valódi piacon hogy működik az ilyen. Az alku, vagy a “pofára” árazás mindig és mindenhol jelen van és volt is.
Amúgy hülye lenne nem drágábban adni az a webáruház a cuccot annak akinek a szokásain leszűrheti, h nem árérzékeny…
Tényleg tapasztaltam már ilyet (a sokszori megnézés hatását), de azt hittem, a kereskedő (aki felrakta Amazonra/eBayre) gondolta meg magát, biztos nem fogy a termék.
Visszaemlékeztem, hogy véletlenül van egy könyv a kosaramban az Amazonon. Most beléptem, és kapom a külön üzenetet, hogy lement az ára.
De képzeljétek, mennyivel: 3 dollárcenttel! 🙂
Bécs – Lisszabon repjegy 2 főre, ugyanarra az időpontra, ugyanazon a portálon, Chrome-ban: 591 €, Chrome inkognitóban 515€…
Ezért van ingyenes Android oprendszer a telefonodra, ingyenes Chrome böngésző a számítógépedre és minden más is ingyen (levelezés, youtube és miegymás). Így fizetsz a szolgáltatásokért.
Pár éve jelentős összegeket költöttem el neten történő vásárlásokkal.Először kitaláltam mit is szeretnék,összehasonlítottam több oldal ajánlatát,figyelve a szállítási költségekre is.A legkedvezőbb ajánlatot adónak írtam egy mailt a rendelés részleteivel és rákérdeztem egy kis mennyiségi kedvezményre.Minden cégnél volt még minusz 5-10%szinte minden termékből és minden rendelésnél.Én úgy érzem mindenki jól járt.Én a legolcsóbb árakat kaptam,a kereskedők pedig szép forgalmat produkáltak egyetlen szállításnál.Megfontoltan és egy kicsit kivárva vásároltam,igaz pár óra ráment,de több százezer forintot sikerült megtakarítani kb. 2 hónap alatt. 🙂
Olcsóbb, mert olyan csóróak vagyunk, hogy még lopott Windowsra sem telik. Drágább, mert biztos számtech-szakik vagyunk. Melyik az erősebb érv?
De ugyanez van a pontgyűjtői / ügyfél / törzsvásárlói kártyákkal is:
penzcentrum.hu/vasarlas/a_pontgyujto_kartyak_titkai_mit_tudnak_rolunk_valojaban.1041840.html
Ilyenkor a fogyasztóvédelmet kell odaküldeni, másnap már minden árus minden termékre ki fogja írni az árat. 😉
Persze, mert a weboldalakon Google Adsense van, ami nem csak arra jó, hogy reklámok jelenjenek meg, hanem arra is, hogy lássa a hozzá kapcsolódó cookie-kat a gépeden, így aztán bárhová követhető vagy, ha babakocsikat keresel, akkor nyilván mindenütt babakocsi reklámokat fog dobni.
Ezzel szemben fura, hogy mondjuk van egy webshop, te meg a konkurenciát nézed, és ez alapján áraznak, mert ahogy xnagyg írta, más oldalak cookie-ját nem látja a webshop. A Google a reklámblokk miatt látja mit nézegettél (Chrome esetén nem csak amiatt), de A webshop nem fogja látni azt, hogy B webshopnál mint nézegettél, vagy hogy egyáltalán látogattad.
Ez nekem gyanús. A légitársaság oldalán mennyi; ez a kérdés? A portálok csak segítenek összehasonlítani az árakat, de a társaság által kínált ár alá nem tudnak menni (miből)?
Viszont az repjegyár-összehasonlító oldalak szimplán csak nem tökéletesek: theverge.com/2013/3/19/4122778/google-flight-search-europe-launch-incomplete-information-no-prices
Esetleg a konkrét példa?
Ezt szokták web 3.0-nak hívni.
Egyebkent ezert teremtette a developerek istene az arosszehasonlito oldalakat 🙂
Ekkor még sokan jelentkeznek konkrét árajánlatokkal, ezek után a legkisebb árat küldöm körbe, még itt is szoktak engedni 100-200e-t vagy ajánlanak hasonló értékben extrát. Akik kalapban maradnak(2-3 szalon max) oda meg személyesen elmegyek és meglebegtetem a KPs vevő vagyok most vinném az autó szöveget, egy átíratás díjat(vagy téligumiszettet, ingyen szervizt) szintén le lehet alkudni.
Az eredmény? 9 hónapja vettem újonnan az autóm, most nézem a hahu-n, a nála idősebbek(ugyanaz a típus/felszereltség) még használtan is drágábbak(ennyit az új autó hatalmas áreséséről ;)).
Erre mondják azt: listaáron csak a h*lye vesz autót.
Ó, ezt Németországban már rég kitalálták, néz meg a listaárakat az adott márka oldalakon, meg a kereskedőknél, utána ugyanezeket pedig az autohaus24.de-n. Van hogy utóbbin 20%-kal olcsóbban megkapod az autót!