Taxi, vagy saját autó? Melyik az olcsóbb?

Nagyon sok autós az úgynevezett vasárnapi autós kategóriába tartozik, akik nagyvárosban laknak, munkához, vagy munkába járáshoz nem használják az autót, csak este vagy hétvégén mennek vele bevásárolni, vagy a rokonokhoz látogatóba.

Nos, mi is ilyen felhasználók vagyunk, sőt nagyon sok ismerősünk is, ezért merült fel, hogy érdemes lenne kiszámolni, mennyibe is kerül egy futott kilométer.

A feleségem a házasságunk előtt vett egy Toyota Yarist 3,5 millióért, amit 14 ezer futott kilométer és három év után 1,9 millióért adott el.

Utána vettünk egy öreg autót (nem sokat használjuk, ugye). Éppen most néztem meg az olajcsere feljegyzését, majdnem két év alatt mindössze 5 ezer kilométert mentünk. Először meglepődtem, milyen kevés, de utána számolva, tényleg nem mentünk heti 60 kilométernél többet. Az is csak bevásárlás volt, rokonlátogatás és hasonlóak.

Vizsgáljuk meg mind a két esetet, mennyibe került a végén egy kilométer az autókkal.

Az új Yaris eladásán buktunk 1,6 milliót, valamint a 3,5 millióra, amit az autóba öltünk, kamatot sem kaptunk 3 évig. Ez további kb. 840 ezer forint, 7-7,5%-os banki kamatokkal számolva. A két érték összesen 2 480 000 Ft. Ezt elosztva 14.000 kilométerrel. 174 Ft/ kilométer. Hoppá. (Ha hitelből lenne az autó, ez az adat még szörnyűbb lenne. A kapott kamatokkal nem kellene számolni, helyette kétszer- két és félszer annyi kifizetett kamatokkal számolhatnánk.)

A fogyasztása 6,5-7 liter/100 kilométer, ez 380 Ft-os benzin mellett további 24,70 Ft/kilométer, azaz összesen 198,7 Ft/kilométer.

További költség a casco, a kötelező felelősségbiztosítás, súlyadó, kötelező szerviz a márkaszervizben, ablakmosó folyadék, téli gumi és cseréje félévente. Ezek legalább további 34 Ft/ kilométer.

Parkolási díjjal és egyéb sarccal nem számoltunk, szervizre, alkatrészre nem kellett költeni.

A végeredmény: heti 90 kilométer használat mellett minden kilométer alsó hangon is 232 Ft/kilométer.

A második verzió: öreg autó „olcsóért”.

Értékvesztés: 60 ezer Ft, elvesztett kamat 2 évre 62 ezer Ft. (Vételár 400 ezer Ft)

Átíratás 90 ezer Ft, kötelező biztosítás 20 ezer Ft/év, adó kb. ugyanennyi évente.

Autóra költött összegek: olajcsere szűrővel, tönkrement benzinpumpa cseréje autómentővel beszállítva, differenciál mű cseréje bontottra, kardáncsapágy cseréje, automataváltóban olajcsere összesen 140 ezer Ft.

Sajnos az automata váltó is élete végét járja, ezt 200 ezerért akarják felújítani.

További kiadások: új akkumulátor 22 ezer Ft, új nyári gumi garnitúra 60 ezer Ft, apróságok 20 ezer Ft.

A fogyasztása 10 liter/100 kilométer.

Ezeket összeadva minden futott kilométer üzemanyag nélkül 147 Ft/kilométer. Üzemanyaggal együtt 185 Ft/kilométer.

Ha taxival járunk, saját sofőrünk van, nem kell törődni a parkolással, nem húzzák meg az autónkat a parkolóban, el sem lopják.

Nem kell szervizbe járni és műszakiztatni az autónkat munkaidőben.

Egy kilométer taxi Budapesten az alapdíjjal együtt egy átlagos 7 km-es úttal számolva 260-270 Ft/kilométer(telefonos hívás esetén). Ha még él, ott van a 2.777 Ft/út ajánlat, Budapesten belül, kilométer korlát nélkül. Esetleg törzskártya kedvezménnyel 190-200 Ft/kilométer (plusz alapdíj).

Nos, tényleg olyan drága a taxizás?

Kedves Kommentelők, a cikk nem arról szól, hogy aki még a vécére is autóval jár, annak olcsóbb a taxi. Nem is arról, hogy akinek a gyerekét kell vinnie a bölcsibe, annak jobb a taxi. Sőt arról se, hogy a taxi olcsóbb lenne. Csak arról, hogy ha mindent összeadsz, már nem is olyan drága taxizni.

Amennyiben tetszik a blog, legyen követőnk a facebook-on, hogy mindig értesűlhessen az új bejegyzésekről: http://www.facebook.com/kiszamolo

Share

17 hozzászólás

  • N.N.

    *bm613:*
    Ha tényleg csak ennyit használjátok, valóban nem éri meg, de azt hiszem, elég kevés autó fut ilyen kis kihasználtsággal.

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @bm613: Meglepően sok fut ilyen kevés kihasználtsággal. Sok ismerősünk, meg szomszédunk is hasonló felhasználó.<br />
    <br />
    Aki munkára/munkába járásra nem használja Budapesten, az mire használja? Boltba járni, meg hasonlóak. A legközelebbi hipermarket 5 km általában, oda-vissza 10. Hetente maximum kétszer.<br />
    <br />
    Meg aztán gyakran kell az asszonykának is külön autó, az meg végképp nincs kihasználva, mert hosszú útra együtt mennek a férj nagyobb autójával.<br />
    <br />
    Persze tudom, hogy nem ez az átlag (az valami évi 10-12 ezer kilométer), de azért érdekes volt egyszer így összeadni.

  • N.N.

    *csokiájsz:*
    alapvetően igazad is lehetne, de kihagytad a saját autó vezetéséből származó élmény és kényelem faktort, ami nehezen forintosítható.<br />
    <br />
    Továbbá kihagytad a városhatáron kívüli utak esetén a viteldíj duplázását, aztán a várakozási és telefonálási díjakat, pl, mi van ha kimész a telekre/piknikezni? 5 óra hossza után rendelsz másik taxit? 4szeres viteldíjért?<br />
    <br />
    Azért ennyire nem hülye 6 milliárd ember..<br />
    <br />
    A magyar rögvalóság az, hogy az utóbbi időben a fizetésekhez képest jelentősen megdrágult üzemanyag árak miatt egyébként valóban évi 6-8000 km a megtett út az átlag felhasználó esetében. Korábban valószínűleg nem így volt.<br />
    <br />
    Én pl évek óta havi 10000 Ft-ért tankolok, ettől csak akkor térek el, ha muszáj. Ki lehet számolni, 200 és 400 Ft-os benzin mellett mennyi utat lehet megtenni.<br />
    <br />
    újautó – régi autó. Örök vita, itt is igazad lehetne, de sok használt szemét és lerohadó váltó után azt fogod mondani te is, hogy inkább az új. A hiteles kérdés persze más téma. <br />
    <br />
    peace

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @csokiájsz: nem mondtam még azt sem, hogy a taxi olcsóbb, mint a saját autó. Csak nagyon sok embernek nem is igen drágább.<br />
    <br />
    Vezetési faktor kontra ellopták-e már az autómat a Tesco parkolóból, vagy valamelyik barom neki tolta-e már a bevásárlókocsit. (Az enyémnek nekitolták éppen). Van, akinek az utóbbi a fontosabb. És rengetegen utálnak a budapesti dugóban vezetni, vagy a belvárosban zsebkendőnyi parkolókra vadászni.<br />
    <br />
    Van, aki még többet is hajlandó fizetni a kényelemfaktorért, hogy nem neki kell vezetni a forgalmas utakon és dugókban.<br />
    <br />
    Kimenni a telekre. Neked hány ismerősödnek van telke? A most hatvan-hetvenévesek fiatalkorában volt divat telket venni és oda kijárni hétvégenként kapálni és füvet nyírni.

  • N.N.

    *zako1:*
    Mintha hiányozna egy (x) a poszt végéről… 🙂 Sponsored by ***Taxi. Azért mielőtt emberek tömegei rohannának eladni az autójukat és taxizásra adnák a fejüket, tegyük gyorsan hozzá, hogy a kalkulációd leginkább a nagyvárosokra és elsősorban a fővárosra igaz, ahol van HASZNÁLHATÓ tömegközlekedés. Vidéken még a nagyobb városokban és megyeszékhelyeken sem alternatíva a tömegközlekedés az autóval szemben. Egyszerűen szinte létszükséglet a (használt)autó, a munkábajáráshoz (pláne ha a munkaidőbeosztásod nem 6-14-22-es műszakokhoz igazodik, amikor a buszok járnak), a bevásárláshoz (nincs minden sarkon bolt, a heti nagybevásárlást elég körülményes lenne mondjuk biciklivel lebonyolítani), a telekre járáshoz (vidéken nagyon sokaknak még van ilyen, jé). Akkor még nem beszéltünk a kisgyerekesekről, a mozgáskorlátozottakról, stb.<br />
    <br />
    Én vidéki megyeszékhelyen élek, két használt autó van a családban, mindkettő tinédzser Toyota ( egy Honda robogó). Minimális szervizigény (ismerős szerelő sörért megoldja), minimális alkatrészigény, közepes fogyasztás, B4 ill. B10 kategória, kb. 14.000 Ft teljesítményadó. Új autót, pláne hitelre nem vettünk már a kilencvenes évek óta. Hatalmas csomagtartó és vonóhorog alap. Vezetni imádok, meg is bolondulnék, ha a hátsó ülésen kellene dekkolnom egy taxis mögött. Parkolás nem probléma (belvárosba robogóval járok). Ha meghúzzák, leszarom, így is rengeteg sérülés és karc van rajta. Az autó használati tárgy, nem státuszszimbólum.

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @zako1: Teljesen igazad van, ezért is kezdtem úgy, hogy “akik városban laknak”. Ezt úgy értettem, hogy nagyvárosban, legalább egy Szeged, Debrecen méretűben. <br />
    <br />
    Tudom jól, hogy például egy Kiskunfélegyházán sincs valódi tömegközlekedés.<br />
    <br />
    Amit írtam, leginkább Budapestre igaz, itt viszont rengeteg embernek alternatíva lenne a taxi.<br />
    <br />
    Itt Budapesten például tuti nem járnál robogóval a belvárosba, mert <br />
    a, kilapítana egy 24 tonnás kamion a Váci úton, vagy a Hungária körúton.<br />
    b, úgyis ellopnák a robogódat, amíg bemész 20 percre a boltba.<br />
    <br />
    És még eccer: nem állítom, hogy a taxi olcsóbb, mint a saját autó. De ha mindent figyelembe veszünk, rengeteg embernek nem is (sokkal) drágább.

  • N.N.

    *Avatar:*
    @Kiszámoló: “Kimenni a telekre. Neked hány ismerősödnek van telke? A most hatvan-hetvenévesek fiatalkorában volt divat telket venni és oda kijárni hétvégenként kapálni és füvet nyírni.”<br />
    <br />
    Telek helyett sokkal jobb példa szerintem a más városkoban lévő rokonság látogatása, vagy akár a belföldi turizmus. Ha mondjuk 100 km-re laknak az ember szülei, és ~8 litert eszik a gép, akkor 16*400=6400 Ft oda-vissza az út ( esetleg 1650 az autópálya matrica -> 8000 Ft) közvetlen költsége háztól-házig.<br />
    <br />
    Ez taxival 260Ft/km esetén rögtön 52000 Ft, és akkor még nem számoltunk a városon kívüli extra tarifával. Ez extrém, családlátogatás szóba se jöhet így. ;)<br />
    De még vonattal is 2160*2 = 4320 Ft oda-vissza fejenként, tehát ha 2 teljesárú jegyet kéne venni, akkor már kocsival olcsóbb. És akkor még nem is számoltuk a háztól vasútállomáshoz és vasútállomástól házig tartó út költségeivel (taxi/buszjegy), valamint az út lényegesen nagyobb időigényét és lenyegesen rosszabb komfortját (csomagcipelés, átszállás, időhöz kötöttség, kényszer útitársak, stb.) se vettük figyelembe.<br />
    <br />
    Szóval amíg nem akarod kidugni az orrod a városból, addig lehet, hogy kijönnek ilyen mutatók, de azért az általad megadott évi ~4500 km, illetve 2500(!) km éves futás extrém alacsony. Én igyekszem keveset használni a kocsit, de kb. 10 000 km összejön évente. És tudtommal ezzel még bőven az átlag alatt teljesítek.<br />
    Szóval a számításod valóban kihozta, hogy aki nem használja a kocsiját, annak nem érdemes autót tartani. 🙂 De még így is a taxi árak alatti km költségeket hoztál ki, a Yaris 14000 km-ét taxival ~400 000 Ft-tal, a másik kocsi 5000 km-ét ismét ~400 000 Ft-tal magasabb összköltségért teljesíthetted volna. Szóval még így is évente több, mint 100 000 Ft-ot spóroltál. Azért annyira mégsem olcsó a taxizás…

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @Avatar: Ha figyelmesen olvasod, még alacsony használat mellett sem olcsóbb a taxizás feltétlen.<br />
    <br />
    Viszont sok második autó, amit arra tartanak, hogy az asszony elmenjen vele bevásárolni, bizony pénzkidobás.

  • N.N.

    *Avatar:*
    @Kiszámoló: Bizonyos esetekben valóban lehet több költsége, mint haszna, de ennyi erővel egy párnak a 2 szobás lakás is pénzkidobás, hiszen lakhatnának 1 szobában is… 🙂 Vannak nem forintosítható előnyök, pl. hogy az egyik kocsi ideiglenes kiesése idején is van tartalék kocsi a családban.

  • N.N.

    *TheElf:*
    @Kiszámoló: A parkolással, sok más lehúzással már egyértelműen a taxi lenne az olcsóbb. De a dolog cifra: Sok olyan út van, ahol a parkolás önmagában drágább mint a taxizás. <br />
    <br />
    Persze sok olyan helyzet van, amikor az ember nem jó, ha taxival megy. De vajon mi a jobb megoldás a velencei kiránduláshoz: Az állomásig Taxi, utána Venezia EN hálókocsija… Vagy Velencéig még elmegyünk autóval is. Kicsit drágábban, kicsit fáradtabban érkezünk oda, a szabadságból kb 2 nap elveszik, mert nappal megyünk. <br />
    <br />
    A taxi szóba sem jön, de sok más dolog igen.<br />
    <br />
    Sok esetben a vonat étkezőkocsija olcsóbb mint a McDrive, és jobb is. Azaz az ICn reggelizni, újságot olvasni, kicsit dolgozni és úgy taxival megérkezni egy tárgyalásra Budapesten okosabb mint ott tankolni.<br />
    <br />
    Ha sok olyan nap van amikor az autó nem az ideális megoldás, akkor bizony hiába megyünk sok kilométert.<br />
    <br />
    Nem véletlen, hogy New Yorkban, stb. sokan járnak taxival 🙂

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @TheElf: hát igen a legtöbb new-yorkinak egész életében nincs saját autója és lakása, mégis boldog ember. 🙂

  • N.N.

    *xyzxyz123123:*
    Hát, jól leírtad, hogy akinek nincs szüksége autóra, annak nincs szüksége autóra.<br />
    <br />
    Én a helyetekben nem vettem volna ezért egy új Yarist és nem adtam volna volna el 3 évvel később fele annyiért. De ez engem különösebben nem izgat, mert ez a te dolgod.<br />
    <br />
    De hogy másokat is meg akarsz győzni, hogy kinek miért nincs szüksége rá, az kicsit furán néz ki, főleg úgy, hogy csak a te szemszögedből közelíted meg a témát.<br />
    <br />
    Ha nem csak Budapestet nézzük, akkor az emberek túlnyomó többségének kell az autó, mert nem nagyon van más alternatíva.<br />
    <br />
    Ha csak Budapestet, akkor is. Hiszen valaki pl. viszolyog a tömegközlekedéstől (hozzáteszem, én nem). Különben meg “Peugeot, vezetni mindig én vezetek” (- vagy valami ilyesmi…). <br />
    <br />
    Ha bárhová el kell menni vidékre, akkor 2 főnél már megéri autóval menni vonat/busz helyett már csak a komfort miatt is, taxival meg elég húzós egy 100-150 km-es túra.<br />
    <br />
    Továbbá bármire kellhet autó. Kimenni valahová, esetleg várni valakire negyed-fél órát közben…<br />
    <br />
    Meg hát ezek annyira evidens dolgok, hogy kár is belé a szó.<br />
    <br />
    És igen, vannak olyan emberek, akiknek nem éri meg az autó, ha már csak az anyagiakat nézzük. De akkor meg járhatnának gyalog is, mint Petőfi, mert úgy még olcsóbb. Az ő (te) dolguk (dolgod). De ne próbáld az embereket meggyőzni arról, hogy nekik mi a jó, mert ez kb. úgy jött le.<br />
    <br />
    Van egy olyan sanda gyanúm, hogyha ittál volna 5 sört, akkor már le is hlyéznéd azokat, akiknek 2 autójuk van. Úgy érvelsz az eszméd mellett, mintha mindenkit meg szeretnél győzni, hogy amazok is úgy gondolkodjanak, mint te. Meg mintha fájna neked, hogy van olyan család, ahol 2, vagy esetleg akár 3 autó is van. Miért van valakinek 3 autója? Nem az én dolgom. De valszeg’ apuka is, anyuka is megy a sajátjával, egy meg ott van a gyerek(eknek), vagy tartaléknak, ha bármi közbe jönne. Vagy egyik melós kocsi, amit lehet strapálni, a másik meg hétvégi kocsikázásra van, meg arra, hogy lemossák vasárnap délelőtt és kiálljanak vele a kapu elé. Igaz, ezt sem értem, de én el tudom fogadni. Emellett hidegen is hagy.

  • N.N.

    *xyzxyz123123:*
    És engem nem nagyon érdekel, hogy valakit az tesz boldoggá, hogyha New Yorkban él egész életében albérletben. Az legyen az ő baja (/vagy nem baja)!<br />
    <br />
    És honnan tudod, hogy ki mennyire járna Budapesten robogóval? Ez is arra vall, hogy te mindenkinél mindent jobban akarsz tudni és még azt is jobban tudod mi másnak a jó. És bele is szólsz. Hogy te képtelen lennél a városban robogóval közlekedni, az nem jelenti feltétlenül azt, hogy más is. Én pl. sokat bringával is közlekedek a városban. A motor és a bringa sokkal gyorsabb Budapesten, mint az autó, vagy a BKV. Csak tudni kell motorozni, vagy biciklizni hozzá. Forgalomban, Budapesten is… nem elég a KRESZ-t tudni.<br />
    <br />
    Az én ismerősi körömből nagyon-nagyon sokaknak szükségük van autóra. De én még abban sem vagyok egészen biztos, hogy a te ismerőseidnek nincs rá szüksége. Szerintem csak te látod így, mert (valszeg’ túl kevés információ alapján) a saját magadat próbálod a helyükbe képzelni, pedig több, mint valószínű, hogy nem lehettek egyformák. Lehet, hogy nekik más a jó és lehet, hogy szükségük van autóra nekik is.

  • N.N.

    *Kiszámoló:*
    @xyzxyz123123: nem olvastál túl figyelmesen, nem az jött ki, hogy a taxi olcsóbb lenne.<br />
    <br />
    Ez egy pénzügyi blog, ez a bejegyzés is arról szól, hogyha mindent összeadsz, nem sokkal drágább a taxi.<br />
    <br />
    Remélem, a többi bejegyzés már elnyerte a tetszésed.

  • DominoFX

    Néhány megjegyzés ehhez a régi poszthoz. Bennünk is felmerült még régebben, hogy a taxival talán jobban járunk, mintha kocsit veszünk. Aztán elvetettük, mert:
    1. Anyagilag nem volt egyértelmű, hogy megéri, és ezt a poszt számításai is alátámasztják.
    2. Vidéki városban élek, ahol jóval drágább a taxi, mint a fővárosban.
    3. Ha itt a kocsi és eszembe jut valami, csak bepattanok és megyek, mert gyakorlatilag csak az üzemanyag a költség, ami legtöbbször csak pár 100 Ft szokott lenni. A taxinál viszont az ember elkezd számolgatni, hogy akkor ez mennyibe fog kerülni, és amikor kijön az az 1-2000 Ft alsó hangon, akkor inkább nem megy el.
    4. Évi 1-3 családi kirándulásra megyünk, és a kocsibérlés még drágábbá tenné az egészet.

  • nitro1

    Kiszámolhatnád, hogy mennyi az az éves kilométer mondjuk egy átlagos nagyvárosban, amennyi alatt érdemesebb taxival járni, és ami felett már jobban jársz a saját autóval. Valamint szerintem az elmaradt kamatot nem számolhatod a teljes összegre, mivel a taxizásért is fizetni kell, és emiatt az egész összeget nem kötheted le.