Heti összefoglaló

2020-10-04
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Mintha megállt volna az élet, semmi olyan nem történt, amiről nem írtam volna az elmúlt hetekben.

Az amerikai munkaerőadatok a további javulás ellenére nem lettek túl szépek, csak 661 ezer új állás jött létre a múlt hónapban, ami elmarad a várt 800-850 ezer új állástól, miközben újabb heti 830 ezer ember jelentkezett be munkanélküli segélyre, ami az átlagos heti érték közel négyszerese még mindig.

A szeptemberi új munkanélküliek között négyszer annyi nő van, mint férfi. Az új munkahelyek számának csökkenése a helyreállás lassulását mutatja. Ráadásul a tartós munkanélküliek aránya 35,6%-ra ugrott az áprilisi 11,1%-ról, mintegy 3,8 millió állás végleg elveszett. A CNN cikke erre. Világszinten 400 millió állás szűnt meg a második negyedév végére, de ha minden jól megy, év végére "csak" 245 millió állással lesz kevesebb.

Trump elnök elkapta a koronavírust. Most még jól van, de a problémák (ha lesznek) a jövő héten fognak jelentkezni. Ez elbizonytalanította a befektetőket, ezért csökkent a tőzsde árazása. Ugyanezek a befektetők a múlt héten a FED által előrevetített hosszú távú bizonytalanságra még emelkedő részvényárakkal válaszoltak. Ha valaki érti, magyarázza meg: a FED figyelmeztetésére emelkedtek az árak, a várhatóan  leköszönő elnök betegsége viszont már túl sok volt a befektetőknek. Az elnökök egészségi állapotáról legtöbbször hazudtak az embereknek, így most is sokan szkeptikusak a hivatalos jelentésekkel szemben.

A 12 éve alacsony kamatok sok kárt okoznak a gazdaságnak és ráadásul minden erőfeszítés és beteg próbálkozás ellenére a mostani kilábalás a leglassabb a válságok történetében. A Washington Post cikke erre.

A járvány sokkhatásán már túlvagyunk, azonban a járvány miatti recesszió még csak most kezdődik a New York Times cikke alapján.

Kevesen fogadtak volna rá, de idén 22,6%-kal több IPO volt az amerikai tőzsdén, mint tavaly ilyenkor, ráadásul 30,3%-kal több pénzt vonzottak be ezek a kibocsátások és a szokásos 50% helyett 70%-uk tudott a kibocsátási ár fölé emelkedni és lényegesen túlteljesítették még a szárnyaló tőzsdét is. (Az IPO a frissen a tőzsdére lépő cégek részvénykibocsátását jelenti: az initial public offering rövidítése.)

Azt gondolnád, ez az év nem az Airbnb éve, mégis ők is részvénykibocsátásra készülnek még az idén, a tervek szerint 30 milliárd dollárra  fogják értékelni a céget a befektetők. Azt a céget, amit a válság elején még csak 18 milliárd dollárra tartottak.

Augusztusig már 36 olajcég jelentett csődöt az Egyesült Államokban, ami számban elmarad a 2016-os 70 cégtől, azonban mivel ezek nagyobb cégek voltak, adósságban már most majdnem elérték az akkori egész éves értéket. A Reuters cikke erre. Nem az olajkitermelők éve az idei.

Magyarországon az új autók árai szerény 15%-kal nőttek tavaly óta (köszönjük a tönkrevágott forint árfolyamnak és az uniós CO2 kvótának.), az átlagár pedig 8,2 millió forint volt idén. A vezess.hu cikke erre.

A kormány olyat lépett, amit már húsz éve meg kellett volna tenni: emelte az orvosok bérét, így végre talán nem csak külsős vállalkozóként fognak tudni a kórházak orvosokat alkalmazni. Az emelés pontos mértéke hétfőn derül ki a benyújtott törvényjavaslatból, de állítólag a kamara javaslatát fogadták el, amit 2022-re kellene elérni, de már 2021 elején is komoly emelést jelentene.

Ami már most látszik, hogy ápolóból nagyobb a hiány, mint orvosból, azok bérét mégsem akarják rendezni, csak a már évekkel ezelőtt beígért 20%-ot adnák nekik oda. Reméljük, végre az egészségügyre is fog pénz jutni és nem csak egy egyszeri tűzoltásról szól a javaslat. Hétfőn okosabbak leszünk.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
167 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ha az ápplók bérét nem teszik rendbe, érdemben nem fog változni a helyzet. A Doktor Úr nem fog pelenkázni.
Trump állapotáról mindent IS hallani, ennyit a médiáról...
Amivel maximálisan egyet tudok érteni az az, hogy a vàlság csak most indul igazán. A mostani állapot alapján a 2021 brutális év lesz gazdasági szempontból. A csődök, tönkrement családok számának növekedése igen valószínű. Mindez egy mohó réteg döntéseinek következménye.

Hamarabb épül a bivalybsznádi megye III-nak vagy valamelyik határon túli településnek stadion, minthogy végre megbecsüljék az ápolókat és megemeljék a bérüket.

Megszűnik a hálapénz,ígérik most. Akikbe évtizedek óta bele van nevelve ez, majd pont most befejezik a boríték adást. Biztos így lesz.

a "hálapénz", vagy nevezzük a nevén, megvesztegetés nem az eü dolgozók bérével van összefüggésben, baromság ezért emelni az orvosok bérét. az egyszeri páciens azért fizet, mert az állami ellátás elviselhetetlenül szar, lassú és színvonaltalan, és aki teheti, jobb, gyorsabb, kényelmesebb stb. ellátást szeretne. de ez állami eü rendszerben sosem lesz, az mindig is drága, pazarló és szar lesz. ha valóban jó egészségügyet akarnánk, akkor egyszerűen bezáratnánk az "ingyenes" államit, és lenne mindenkinek kötelező magánbiztosítása (mint a casco, mondjuk). szóval most sikerült adni egy pofont a szarnak, a korrupt orvosok továbbra is korruptok maradnak, de pluszban még kétszer annyiba fognak az adófizetőknek kerülni

Hát igen, kiárazódunk az autókból is, hiába a KSH szerint 10% átlagbér növekedés tavalyhoz képest. (Az enyém mondjuk pontosan 0% volt, és jópár ismerősöm kevesebbet kapott csökkentett munkaidő miatt de ez csak szőrszálhasogatás).
Engem az ingatlanpiacról kiárazódás jobban aggaszt, jópár huszas ismerősömnek egyetlen reménye van, a 10 milliós babaváróból 2 szobás panel némi önerővel és plusz hitellel a babaváró felett. Csak ők meg a 40 milliós házról álmodoznak csok-kal, de majd gyorsan felébrednek, mire illetékekkel, kerítéssel, térkővel, bútorral jó ha 50-nél megáll.
Az egyetlen értelmes döntésnek a babavárót tartom, lassan az egyetlen dolog ami itthon tart még fiatalokat. Kár hogy ez is csak bizonyos újraelosztással megy, dehát ennyit tudunk és kész.

Trump nem csak elnök, hanem elnökjelölt is. Ezért esett a tőzsde. Lehet, hogy ki kell tölteni egy új requisition form-ot elnökjelöltre. Aminek a befektetők nem örülnének. Az ellenzék jelöltjétől csak azért nem félnek, mert senki sem gondolja, hogy megválasztják. De ha Trump nem indul, akkor lehet helyette egy rosszabb elnök v. nyerhet az ellenzék is. Amit nem szeretnének a befektetők.

@Kiszamolo
Most is ugyanazok mondják, hogy vezet a demokrata jelölt, akik 4 éve is mondták? Mert ha igen, akkor Trump már csak egy kávét kér.
A cikkhez: A munkanélküliségről a szokásos maszatolás lett jó pesszimistán előadva, elég lett volna annyi, hogy szeptemberben tovább csökkent és már csak 7,9% az USA munkanélküliség, ami kb 2013 eleji szintnek felel meg. És még csak most jön a vakcina.
Persze aki apokalipszist meg hanyatlást akar vizionálni, mindig talál hozzá pár cikket a bulvármédiában.

"Magyarországon az új autók árai szerény 15%-kal nőttek tavaly óta (köszönjük a tönkrevágott forint árfolyamnak és az uniós CO2 kvótának.)"

A co2 kvotat hibaztatni pont olyan, mint a magas cigarettaarakat. Az autos kornyezetszennyezes es masok egeszsegkarositasa nem alapveto emberi jog.

Ja, az autovasarlasok kozpenzbol valo tobbfele tamogatasanak arfelhajto hatasat meg persze elegansan hagyjuk ki a kepletbol, ha mar "kiszamolunk".

Az orvosok fizeteset szerintem nem a kormany es nem emelte meg, hanem keszul egy torvenyjavaslat, ha jol gondolom, amirol majd a Parlament dont. Szerintem sokat elmond a magyar demokratikus gondolkodasrol, hogy egy ilyen esemeny bekovetkeztehez nem volt az elmult 20 evben sem szukseg az aktualis Miniszterelnokurra, megsem tortent meg sem civil kezdemenyezes, sem ellenzeki partok aktivitasanak hatasara.

@lvjtn : Ez nyilvan a politikai atszinezese a tortenetnek. A tipikus narancsos szavazo nyugdijas, szegeny, es annyira a skala jobb oldalan helyezkedik el, hogy szamara a kurucinfo is bal oldali internacionalista formacio (a heten volt valami ilyen hir is). Nyilvan azert emelik az orvosok beret, hogy 10 kezdo orvosbol ne pattanjon le 8 nyugatra gondolkodas nelkul, de ez felkorbacsolna a nyuggerek veret, hogy a fiatalokat nem a vegtelen lojalitas es a hazaszeretet futi. Ezert kell ilyen "harcot" csinalni. (Valamiert mindig annak a nem tul tehetseges festonek a konyvebol szednek tippeket.)

Reszemrol ezt ertelmes dolognak tartom, ugy ertem, az, hogy egy orvosnak ne legyenek filleres gondjai (egy kezdonek se), az egy mukodesi minimum, nem olyan, mint a focistak galambba hizlalasa. Csak ezt kb. 9 eve kellett volna meglepni, nem ket pillanattal egy egeszsegugyi katasztrofahelyzet elott.

Londoni tőzsdén is volt egy nagy IPO, egyik legnagyobb Tech IPO valaha, The Hut Group. Érdemes figyelni.

Kiszamolo
2020-10-04 at 21:03
Csak szólok, hogy a 30-as években nem voltak alulfizetettek a dokik, és aki olvas Rejtőt, a szerint akkortájt sem volt ismeretlen a kenőpénz (Boszorkánymester, Pipi nővér)...
Amúgy nekem nem is ezzel van bajom, mert "járna". De ugyanígy járna az ápolóknak, az ált és középisk. tanároknak, a pult mögött ülő közszolgáknak, és még nagyon sok mindenki másnak. Kiemeltek megint egy "kasztot", mert most nekik kell ígérni, amikor sok lesz a tűz a városokban, majd a tűzoltók jönnek, és ha sok a biciklitolvaj, akkor meg a...
És viszont ha mindenki kap, akkor semmi nem változik, mert az árak is lekövetik majd. Ennél összetetteb a gazdaság makrószinten, sokkal kevesebb improvizáció kéne, de hát erre szavaz az istenadta nép...

Trump betegsége és a csökkenés hátterében az állhat, hogy Biden győzelme esetén várhatóan növekedni fognak a vállalati adóterhek, ami a vállaltok jövedelmezőségét csökkenti. Másrészt így, hogy testközelből megtapasztalja a vírus hatását előrevetítheti, hogy még jobban nekimegy Kínának, mert a vírust az egész elnökjelölti vita alatt Kína-vírusnak hívta.

A Covid-19 egy borzalmas realitás, de a FED mindent elkövet, hogy stimulálja a gazdaságot és a fed funds ratet 2023-ig alacsonyan fogja tartani, ez felülír mindent, don’t fight the FED! A ciklusok végét kb. kijelölő SPX earnings yield és a fed funds rate közötti fennálló kapcsolat miatt várhatóan és sokak meglepetésére a bull piac még több évig fennmarad.

Politikai hiba ez az orvosi fizetésemelés (már ha megvalósul). A magyar egészségügyet a hálapénz és a túlórák tartják a működőképesség határán. Az átlag orvos eddig a hálapénz reményében és az 50%-os túlóra pótlékért gürizett havi 250 órát. Ha most az alapfizetéséből is jól meg tud élni, hülye lesz ennyit dolgozni, nem fog lehajolni a kockázatos 10-20 ezerért se. És nincs több orvos, aki a fennmaradó 70 órát még ledolgozza. A nővérkékre ugyan ez lesz igaz. Majd meglátjátok, ha megbillentik az egészségügyi szarkupacot, kire borul.

És miből lesz finanszírozva ez a béremelés? Tb kasszából, vagy adóforintokból?
30 évvel a rendszerváltás után még mindig ez a kommunista egészségügy és nyugdíjrendszer van.
Az lesz majd az érdekes, hogy eddig ment a komcsi propaganda, hogy nem keresnek eleget az orvosok és elvándorolnak. Most megy majd az újabb komcsi irigységre építő propaganda, hogy sokat fognak keresni az orvosok, de más nem. Ahogy ezen a blogon is elkezdődött.

Egyaltalan nem lepodnek meg, ha ez az orvos beremeles tobb lepcsoben valosulna meg, pl. 4 ev alatt lepcsozetesen, termeszetesen az utolso 3-4 evben nagyobb sullyal, hogy ha esetleg nem sikerulne '22, akkor az mar nem az o gondjuk. Ha sikerul, akkor orulunk Vincent, aztan majd lesz valahogy.
Botorsag lenne azt gondolni, hogy egy het alatt duplazodnak a berek. Valamilyen csavar biztosan lesz benne.
Ja, es ezek a belengetett berek brutto.

Van egy olyan érzésem, hogy kommunkációs trükk az orvosok béremelése. Már most mindenki úgy tekint rá, hogy megemelték. Aztán majd amikor kiderül, hogy úgy fogják emelni, mint ahogy a 13. nyugdíjat visszahozzák, már senkit sem fog érdekelni. Az orvosoknak most már motivációjuk sem lesz a gyógyításra, mert még hálapénzt sem remélhetnek.

Az autók árának emelkedése, és a(z új építésű) lakóingatlanok árnövekedése nem csak a kereslet növekedésével, CO2 kvótával, és energetikei előírásokkal (2021-ingatlanok) magyarázható ahogy Kiszamolo is írja, hanem az euró árfolyamától függ nagyban, mivel majdnem mindent importálunk, vagy euróban van meghatározva az ár. Így aztán ingatlanra (is) spórolni csak devizában érdemes. Szerintem.

@Kiszamolo

Én nem várok a hálapénz BTK-ba emeléstől semmit. Esetleg a kórházba zacskó apróval érkező nyugdíjas betegek (nővérnek adja) eltűnnek, de a vastag boríték az orvosbárónak megy, négyszemközt, irodában. Ez tulajdonképpen vesztegetés, ami már most is bűncselekmény. Mivel nincs ellenérdekelt fél, nem fog kiderülni, hasonlóan a rengeteg készpénzes, kis összegű vesztegetésekhez/adócsalásokhoz ami az itthoni mindennapokat jellemzi (bizonyos körökben).

A tőzsdéről meg azt gondolom, azért (is) rezonál annyira Trump állapotára, mert van az elnök mögött néhány millió évek óta hülyített náci/fajvédő/konteós (ami tetszik), akik valami felfoghatatlan nagyságú fegyverhalmon ülnek. Ha csak egy ezrelékük az utcára megy, az kvázi polgárháborús állapotot eredményez, ettől fél mindenki (én is, bár nem ott élek).

Nemvagyok egy közgazdász bölcsészmérnök, de nekem az autók áremelkedése büdös, mint a pálpusztai: mintha az IS lenne a háttérben erőst, hogy ugynevezett "feljebb" pozicionálják a modelleket, mert csak, meg mert 50%al (légből vettem!) visszaesett az értékesítés.
Akinek nem tetszik, ne vegye.
És valóban, ha 40% a haszonkulcs (légből kapott adat szintúgy), akkor ha egy 5 milliós(netto) autóból levonjuk a HUF árfolyamot meg a co2 adót, akkor kb. 1.6 milliót keresünk, dehaazonbanellenben ugyanez 10millió(netto) lesz, akkor máris 3.6 millió csenget a kasszában!
Kevesebb, mint feléből kijön a haszon, gyártani meg kb. ugyanaz. Mindenkinek jobb, nem?

Attól mert felemelik az orvosok bérét akár EU átlag szintjére még nem fognak otthon maradni mert az intézmények szintje egy kalap kavics marad és sokat is kell dolgozni mellé. Azonos bérek mellett még mindig versenyképesebb a nyugat, ha nem így lenne akkor a kilenc százalékos társasági adóra az összes EU tagállamban található tech cég már rég átvándorolt volna kishazánkba de valami oknál fogva sem a cégek sem a képzett bevándorlók valamiért nem preferálják ezt a nagy lehetőséget.

@gaborr
2020-10-04 at 22:43

Ez azt jelenti, hogy amikor megkapod a fizetésed, akkor azt, vagy egy részét, rögtön átváltod EUR-ra?

A rossz gazdasági hírekre azért megy fel a tőzsde, mert még több pénznyomtatásra számítanak -> infláció lesz, ami ellen a részvény véd (meg az ingatlan).

"Így aztán ingatlanra (is) spórolni csak devizában érdemes. Szerintem."

Erről már lecsúsztam, júniusban kaptam meg a babavárót, addigra elszállt a forint. Ha még a 330-as eurónál jön és átváltom akkor jól jártam volna. Nem tudom mi lesz a következő időszakban, de kétlem hogy megengedhetnek újabb 10% gyengülést.

Vicces hogy mindenki veri a nyálát a pénzen ilyen vagy olyan irányban, és senkinek eszébe sem jut hogy ez vajon a minőségre milyen hatással lesz. Ugyanis azzal hogy adsz valakinek több pénzt, nem fogsz jobb munkát kapni, ez nem így működik. Ha valamiféle minőségbiztosító rendszert raknál mögé akkor lehetne ebben reménykedni. Magyarországon az egészségügyet semmilyen szinten nem merik mérni (még kórházi fertőzés statisztikák sincsenek), mert ha kiderülne hogy hol tartunk mondjuk más EU országokhoz viszonyítva, azonnal kórházégetések jönnének. Az azért sokat elárul hogy a pandémia mitt lezárt egészségügy időszaka alatt csökkent a halálozások száma. Ezt forgassátok meg az agyatokban! Az azért gyönyörű ahogy az egészségügyiek szakszervezete rögtön megzsarolta az egész lakosságot hogyha nekik nem emelnek hasonló szinten akkor "ennek a betegek látják kárát". Jó amikor az életedet fenyegetik?

Trump betegsége rizikó USA-nak, tőle várják a rendet. Nagyvárosokban lázongás, Binden meg olaj a tűzre. Pár
usa barátom ( igaz 6 körüliek ) rühellik az anifa/blm mozgalmakat.

Mitől csökkenne a munkanélküliség? Ahhoz gyártani kell nem csak szolgáltatni. Nem lehet milliós tömegeket átképezni mérnökké / programozóvá. Akiket igen az 5-6 évig is eltart mire "bevethetők" lesznek.

A magyar ingatlan / autó árak a keresletgenerálásnak köszönhetően nőttek meg. Ezzel együtt a bérek lemaradtak az infációtól. A doki béremelések után a többi állami bért is differenciáltan emelni kell. Ez triggereli a versenyszféra emelését hisz hatással van rá.

A világ vagyona exponenciális eloszlású. Ha marad USA gyengesége, Euro ( bene N.o.) töketlensége, akkor bizony ázsiai 1 pólusú hegemónia lesz. A vagyon birtokosainak, vissza kell osztaniuk a béke érdekében. Más esetben XXI.sz.i. bolsevizmus lesz a jövő.

Az ingatlan- és autóárak Ausztriában is kilőttek, kb 1000 euróval kérnek többet egy autóért, mint tavaly. Inkább a pénz értékvesztésevel és a mínuszos kamatokkal van összefüggésben szerintem, a forint gyengülése csak hab a tortán Magyarországon.
Ha Trumpot ledonti a betegség a lábáról, veszélybe kerül a kampány és ezzel együtt a csökkentett céges adók, a cégek minden áron való megmentése, a nyomás gyakorlás a fed-re.

Nem az új autó árak nőttek 15%-kal, hanem a megvásároltak átlagára. Ez a koronavírus miatt jelentősen torz képet mutat (pl. a cikkben is szerepel, hogy több Ford Mustangot adtak el, mint Fiestát).

Kicsit összecsapottnak érzem azt a vezess.hu cikket. Semmit nem mondd a részarányokról, hogy mennyi benzines, dízel, hibrid, elektromos autót ért a számok alatt. Változott-e az arányuk az előző vizsgált időszakhoz képest vagy kb. ugyanannyi!?
A kvóták miatt igyekeznek a hibrid irányba terelni a vásárlókat. Ott rögtön tud lenni 500e-1M felár egy alapabb modellhez képest. Ha több a dízel, akkor az is felfelé húzza az árakat.
A drágulás ugyanakkor elvitathatatlan. Egy részt a forint gyengesége miatt, másrészt a CO2 kvóták miatt is drágább lett vagy lesz.

Nem közvetlenül a cikkhez kapcsolódik, de részben múlt heti esemény. Bejelentették az új Dacia modelleket. Ami miatt szerintem említésre méltó, hogy LED fényszórókkal kapható. Érdekes látni a technológia fejlődését, a gyártáshatékonyság javításával és a volumennöveléssel az árcsökkenést. A 12 éve* még csak prémium autókba bekerülő kütyü már a nép olcsó autójába is befér.
*Rövid keresgélés után a Lexus LS 600h modellt találtam 2008-ból, amibe teljesen LED fényszórókat építettek.

Kicsit unalmas, hogy ha semmit sem csinál az állam, akkor az a baj, ha meg csinál valamit, akkor az a baj.
"Baszd meg nyuszika a sapkádat."
A helyzet az, hogy a magyar egészségügyben feudalizmus van. Orvosbárók, akik hűbérúrként működnek.
Ennek a helyzetnek két megoldása lehet:
- a jobboldali piaci megközelítés: liberalizáció. Ez nem valós megoldás, mert a hatalom birtokosai és a kiszolgáltatottság megmarad.
- a baloldali megoldás: béremelés, amivel az alávetettség szintje valóban csökken. Az, hogy a hálapénz Btk-s lesz, tovább növeli a bizalmat. Szóval elviekben ez a működőképesebb megoldás.
Szerintem a köpködők csak simán irigyek, mert az ő bérüket nem emeli senki. Mondjuk aki nem az államnak dolgozik hanem a piacból él, az amúgyis kussoljon.
Hozzáteszem ez az egész csak a városi orvosokat érdekli, a vidéki orvosok remekül elvannak.

@szabolcs Nem, nem járna. Az orvosi tevékenység sokkal összetettebb és magasabb képzettséget igényel, mint pl. a tanári (akik mindig is a nemzet napszámosai voltak), ráadásul ezekre a szakemberekre világpiaci kereslet van, ennyi. A piac áraz, az orvosi tudásnál nem sok értékesebb van.

@el-presidente Nekem is ez a benyomásom, itthon Trump egy idiótának van beállítva, furcsa módon kinti, diplomás barátaim egyértelműen a BLM-et és egyéb marhaságokat tartják veszélyesnek, és soha nem szavaznának a demokratákra. Kicsit tényleg el van itt balra tolódva minden.

Szerintem @csgary látja legjobban a helyzetet. Az orvosok béremelése egy (apró és szükséges) lépés, de alapvetően kampányfogás. Ki kéne találni, mit várunk az állami egészségügytől (és mit nem), mennyi pénzt tudunk rááldozni, és mindezt hogyan tudjuk mérni.

A transzparencia, a hibák fel/beismerése, az önkritika persze egy hiánycikk itthon (minden területen), így kb esélytelen a felzárkózás.

@el-presidente
Trump négy éve elnök, szóval a jelenlegi helyzet sok szempontból az ő elnökségének az eredménye.

Csernok úr, nagy tisztelettel, tessék segíteni nekem kiszámolni, ha folyamatosan van 20.000 fertőzött (nyilván sokkal több van), és minden nap meghal 20 ember (kevesebb hal meg) az Unió legkövérebb országában, akkor az hány %-os halálozási arány?

Nemrég le tetszett torkolni egy kollégát, amiért influenzához hasonlította ezt a nagyonveszélyesésfélelmetes vírust. Nos, igaza tetszett lenni, ez komolytalanabb annál, ott 0,1-0,5% hal bele, és a gyerekeken is mutatkoznak tünetek.

Csókolom!

Az orvosok beremlese igenis jo dolog.

1.: Ha az egeszsegugyben barmilyen problemat gorcso ala veszel, es nem botlasz a halapenzbe (ami nem is halapenz, sokkal inkabb gyujto fogalom, legføkepp jogosulatlan elønyt vasarlo eszkøz) akkor nem astal eleg melyre
2.: A kivandorlast nagymertekben meg fogja gatolni, az uj berek ha megvalosulnak, eleg nyomosak ahhoz, hogy az ember ne valtson orszagot
3.: Mi, akik mar kijøttunk, ugyan nem fogunk ezrevel dørømbølni Hegyeshalomnal hogy "Vilma, engedj be!" de valamennyi hazaszivargas azert elkepzelhetø

A fiatal doki megmondta Viktorunknak, hogy nem lélegeztető gépből van kevés, hanem kezelő személyzetből. Talán ez nyitotta ki a szemét. A háziorvosoknál "működik" a telefonos gyógyítás. Ott nem kell emelni, hiába öregednek ki. Az óvodapedagógusok meg jók lesznek napi 4 órában. Amúgy többre nem is lesz kapacitás, mert ott is annyian mennek nyugdíjba.

Csaba László jutott eszembe, aki azt mondta, hogy egy politikussal nem lehet 4 évnél nagyobb távlatokban beszélni...

@Jolán
"tessék segíteni nekem kiszámolni ...van 20.000 fertőzött...és minden nap meghal 20 ember ...akkor az hány %-os halálozási arány? ... 0,1-0,5%"

Kedves Jolán!

Ennek az eredménynek annyi a létjogosultsága, hogy >>látunk két számot, osszuk el egymással, aztán majd kijön a százalék<<. Ez persze nagyjából meg is felel a vírustagadók szellemi szinvonalának.

Akkor lenne helyes ez a számolás, ha a fertőzöttek betegsége egy nap alatt lezárulna, azaz vagy meghalnának vagy meggyógyulnának.

Ha viszont úgy számolunk, hogy a betegség hossza kb. 14 nap, akkor állandó 20 ezres betegszám mellett a napi lezárult esetek száma kb. 20 ezer/14=1428. Ebből 1408 meggyógyul, 20 meghal. Ugye így már nem olyan jó a statisztika?

De a betegek száma sokkal nagyobb, mint amennyit tesztekkel igazolnak és a bölcs Operatív Törzs bejelent, ezért szerencsére nem ilyen rossz (20/1428~1,4%) a halálozási arány.

Werner
2020-10-05 at 09:48

Sok mindent meg tud oldani a piac, és oda pl. nem nagyon kéne beavatkozni.
Van amit meg nem. Most komolyan, hogy gondolod piaci alapon fizetni a tűzoltót? Épp nincs rá világpiaci kereslet, ezért hagyd a fenébe? Majd hőbörögsz, hogy az okmányirodában csak 2 hónapra kapsz időpontot, mert nincs aki csinálja?
Nem értek Veled egyet. Ebben a formában az orvosok kiemelése - ahogy mások is jelezték - nem az egészségügyről szól, hanem a politikáról, és ha onnan nézem, akkor de, járna a többieknek is, mert különben túlságosan borulnak az arányok.
Az orvosi tevékenység összetettségét egy agysebész esetén megértem, de ami házidoki/belgyógyász/MRI kiértékelés/stb szinten javarészt van, azt a google a tünetek alapján pontosabban megadja, mint a doki. Ez már most is így van. Majd ha a gyerek oktatásában is ez lesz, szólj. A rendszeres gyógyszerek felírásásához minek orvos?

@Kiszamolo Azért amenniyre divat volt tavasszal szidni a svédeket a "különutas" megoldásuk miatt, most annyira divat nem bevallani, hogy most már velünk együtt a legtöbb ország ugyanazt teszi. Vagy még lazábbra fogja a szigorításokat.
Érdekes, hogy a vigyázunkegymnásra, meg az orvosi béremelések mellett nincs olyan kampány, hogy #vigyázzunkmagunkra: éljünk/étkezzünk egészségesebben és mozogjunk többet. A kockázatok így lennének a leginkább csökkenhetők. Tudatosítani kellene az emberekben, hogy a legnagyobb veszélyt ők jelentik saját maguknak! Egészségtudatosabb társadalomban viszont az orvosoknak kellene kevesebbet dolgozni a megemelt bérért... 🙂

@lvjtn
"ha valóban jó egészségügyet akarnánk, akkor egyszerűen bezáratnánk az “ingyenes” államit, és lenne mindenkinek kötelező magánbiztosítása (mint a casco, mondjuk)."

Nagyon jól hangzik, csakhogy az alábbiak nem fognak fizetni:
- Gyerekek, egyetemisták (nyilván, hiszen nincs jövedelmük..)
- Nyugdíjasok (nincs olyan erő, ami meg merné ezt lépni)
- Munanélküliek
- Minimális összeget fizetnek: a legtöbb vállalkozó, élükön a KATÁ-sok, illetve a külföldre szakadt hazánkfiai, akik azért hazajönnek fogorvoshoz, vagy ha gyógyszer kell.

A megoldás az lenne, ha biztosítási csomagok lennének, mindenki olyan ellátást kapna, amilyet fizet.
Na de mit kezdesz egy tiszaburai munkanélkülivel, akinek milliós csípőprotézis-műtét kell..?
Most vezették be, hogy tb fizetés nélkül nem látnak el. Látod, milyen felzúdulás lett belőle..

Nem olyan egyszerű azért ez az orvos béremelés. Az ördög a részletekben szokott rejleni.
Ha megnézik ezeket az összegeket, akkor a medián (saccolom 400*0,7 körülre) környékén kereső emberek jónak hiszik.
De mennyit dolgozik egy szakorvos? Ügyeléssel együtt? Az ügyelést és a túlórát fizetik (nem mindig és soha nem az összeset)?

Milyen összegek jönnek ki, ha leosztjuk órára?
Tényleg olyan jók ezek a bérek 250-300 óra munkáért is?

Az észrevettétek, hogy azért az emelés egyes részei a választások után lesznek?
Mit fog elvárni érte az állam? Lehet elmegy az ügyeleti és túlóra díj eddig részben kifizetett része is? Vagy úgy lesz, mint a tanároknál?
Meg az orrnehéznek nevezett emelés is olyan, hogy ha dupláz (100%) valamit, majd 50%-kal emelik, akkor elfelezték az emelést.

játék a számokkal, fogalmazással...

Egész életemben ezt láttam a pedagógusoknál közelről... 30 éve folyamatosan.

"SzaboZ
2020-10-05 at 13:10"

"Most vezették be, hogy tb fizetés nélkül nem látnak el. Látod, milyen felzúdulás lett belőle.."

Én meg azon háborodok fel, hogy évek óta vonják a TB-t tőlem úgy hogy orvos környékét sem láttam. Aztán mikor kellene egy SOS MR rá van írva a ki..ot lapra, hogy SÜRGŐS 3 hónap múlva ad időpontot.

Mi a halál bü...s fa..nak vonogatják hosszú évek óta, hogy ha bajom van fizethetek érte, ha nem akarom megrizikózni, hogy mire a TB-s el megvizsgálnak vagy élek vagy nem.

index.hu/belfold/2020/10/05/egy_ev_borton_halapenz_masodallas_orvosok_beremeles/
Vagyis: ha elfogadja az orvos, nincs másodállás (magánpraxis) és másik szolgálati helyre "vezényelhetik". A felszabduló helyekből - akik a magánpraxist választják -, ki is jön a béremelés. Persze a háziorvosokra és a többi már most vállalkozóként működő orvosra nem vonatkozik a béremelés.

/off Trump hogy vesztené el a választást? Hát nem Hillary az elnök?
4 éve is azzal volt teli a sajtó hogy Trumpnak annyi esélye sincs nyerni mint elefántnak átmenni a tű fokán, meg hogy ez már egy lefutott meccs, meg se kéne rendezni mert Hillary nyert, még a címlapos újságokat is kivitték vagy mifene...

/on
Valahol azért elképesztő hogy a világ legnagyobb hatalma két ilyen jelöltet tud kiállítani csak... a 70 éves öreg fószer helyett egy 77 éves öreg fószer, nagyapám 90 éves, lehet még ő is sikerrel indulna...

Mellesleg Trumpnak ez a korona fertőzése kétélű fegyver. Most mindenki azt latolgatja hogy mi lesz ha belehal.
De mi lesz ha nem lesz semmi baja (ellenben így ő már immunis lesz rá a jövőben, nem kell aggódnia ez miatt), akkor viszont Biden futja a kockázatokat a választásig még van egy hónap (és ő is ugyanúgy belehalhat ha elkapja).

Az orvosok béremelése feltételhez kötött. Az, hogy a hálapénz adót és elfogadót is büntetik, az egy dolog. A másik, hogy az állami egészségügyben dolgozó orvos csak állami engedéllyel vállalhat másodállást. Ez alól az oktatás a kivétel.

Én ezt úgy értelmezem, hogy szétválasztják a magán és állami egészségügyet. Az orvos meg válasszon, melyikben szeretne dolgozni.

@ia "infláció lesz, ami ellen a részvény véd (meg az ingatlan)."
Ezt az ingatlan ved az inflacio ellen mint "altalanos igazsag", hogy lesz igaz a jelen kornyezetre? THM-ek beka segge alatt, ingatlan arak az egekben. Ha jon egy infla, hogy tud megmaradni a 1-3% kornyeki ingatlan hitel kamat? Ki veszi meg a jelzalaogleveleket ennyiert ha kozben az infla mondjuk 5-8%? Ha felmennek a THM-ek, akkor hova alakul az ingatlanar? Biztos ved ez a jelen helyzetben?

2008 utan jott az infla, banki betetikamatok 7-9%, ingatlanarak meg nominalisan is csokkentek vagy stagnaltak. Az ok hogy 10+ ev tavlataban tobbet is hozott mint az infla, de rovid/kozeptavon nem igazan.

@valaki-i a tb befizetése nem sok ember egészségügyi kiadásait fedezi. Egy kisebb műtét pár napos kórházi tartózkodással elviszi egy fél élet befizetéseit.

Nagyon hasznosak ezek a heti összefoglalók – különösen tetszik, hogy több forrásból vannak összeszedve, így nekem nem szükséges minden egyes forrást elolvasnom, mert összeszeded nekünk!

@valaki-i
"Én meg azon háborodok fel, hogy évek óta vonják a TB-t tőlem úgy hogy orvos környékét sem láttam. Aztán mikor kellene egy SOS MR rá van írva a ki..ot lapra, hogy SÜRGŐS 3 hónap múlva ad időpontot."

Azért, mert a te befizetésed eloszlik több ember ellátására.

V.ö.: beülsz az étterembe, és leteszel annyi pénzt, amiből kijönne egy Wellington-bélszín.
Igen ám, csak melléd ülnek olyanok, akik objektív/szubjektív okból nem tudnak / nem akarnak fizetni, így a végén mindenkinek csak zsíroskenyér jut - neked is.

Ezek egy részét szolidaritásból muszáj etetned, akkor is, ha nem tudnak fizetni.
A másik részük viszont évtizedek alatt megszokta, hogy az orvosi ellátás "JÁR", alanyi jogon, ingyen.

Ritkán járok orvoshoz (max. éves munkaalkalmasságira, vagy a jogsit hosszabbítani), de ilyenkor megpróbálom megsaccolni, hogy az ott várakozók hány %-a fizethet érdemi TB-t.. (harmada kb.)

Amúgy sok helyen fizetős szolgáltatás a tűzoltó vagy a mentő. Például Írországban 500 eurót számláznak minden megkezdett órára autónként a darus kocsi még többe kerül de a mentőt is kiszámlázzák utólag. Az ingyenes egészségügy egy hatalmas áldás akinek ez nem tetszik a menjen el az "államokba". Ja, ott sok ezer dollár csak kihívni a mentőt és úgy, hogy egy erős közepes biztosítás sem fizeti ennek a költségét. Komolyan mondom olyan számok vannak ott mind a tűzoltás és a mentők részéről, hogy az ember esze megáll. Leég a házad és még kiszámláznak sok tízezer dollár az oltásért meg a rendőri közreműködésért. A vicc az, hogy utcánként is változik a rendszer és a tarifa.

@joska
Az egészségügy nem ingyenes, csak beláttuk (vagy megszoktuk?), hogy az általános társadalombiztosítással a többség jól jár. Itt is százezrekbe kerül, ha egy komolyabb helyzetben kimegy hozzád a mentő, stabilizálnak, és bevisznek a kórházba.
A daruskocsi sem ingyen van, ahogy a tűzoltók sem ingyen dolgoznak. Ha szándékosan felgyújtasz valamit, miért ne lehetne rádterhelni a költségeket?

Attól, hogy valamit az államon keresztül szervezünk meg, ugyanúgy mi fizetjük (csak egyfőre vetítve eloszlanak a költségek)..

@valaki-i teljesen egyetértek. ~10 éve vagyok munkavállaló, fizetem a TB-t, de konkrétan 0 betegségem van, eü ellátást gyakorlatilag nem veszek igénybe; táppénzen 10 év alatt 3 napot voltam. De ha igénybe kellett is volna venni (pl. vényköteles szemcsepp allergiaszezonban) vagy céges MEDICOVER, vagy magánorvos - mire a közeüben felírnák nekem addigra meg is szűnik a panasz.

Mindezt azért, mert adózott jövedelmemből pl. egy nagyobb-jobb autó lízingje helyett havi szinten jelentős összeget költök egészségmegőrző, rekreációs szolgáltatásokra, sportbérletre; megfelelő minőségű táplálkozásra.

El lehetne kezdeni valamiképp adókedvezménnyel jutalmazni végre azokat is, akik nettó befizetői az eü rendszernek, mert tesznek érte: ne kerüljenek bele.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram