Napi ábra: az európai autópiac számokban

2023-11-30
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Jó éve volt az európai autópiacnak idén, legalábbis a tavalyi adatokhoz viszonyítva.

A legtöbb cég jelentősen növelte az eladásait az év első tíz hónapjában. (Azonban a dolog azért csalóka, mert ezeknek az autóknak a nagy részét még 2022-ben rendelték meg, a hosszú átfutási idő miatt adták át ezeket idén.)

Az eladott autók 14,2%-a tisztán elektromos volt, 8,4%-a pedig tölthető hibrid (PHEV). 2019-ben még csak 1,9, illetve 1,1% volt az arányuk. 2012 és 2022 között 17%-kal csökkent a járművek CO2 kibocsátása.

Minden uniós országban nőtt az eladott autók száma az év első tíz hónapjában a tavalyi adatokhoz képest, kivéve egy országot. Vajon melyik lehet az? 🙂 A képek dupla kattintásra nagyobbak lesznek.

Ezer lakosra vetítve a tavalyi évben Magyarországon 12 új személyautót adtak el, ez valamivel több, mint az uniós átlag fele. A 2023-as adat ennél nyilván rosszabb lesz (lásd fenti táblázat), de valószínűleg nem leszünk utolsók.

2021-ben Magyarországon 476 jármű jutott ezer lakosra.

Az Unióban ezer lakosra számítva 32,8%-kal csökkentek a halálos kimenetelű balesetek száma 2010 óta, annak ellenére, hogy 17,3%-kal több jármű van az Unióban.

Talán a sok sík területnek és a viszonylag kevés autónak hála nem vagyunk sereghajtóak a halálos balesetek arányát tekintve.

Az autóiparban 2,4 millió ember dolgozott 2022-ben az unióban, beleértve az alkatrészgyártást is, további 660 ezer indirekt módon dolgozik az autóiparnak, mint például generátorok, elektromotorok gyártásában. Az autóiparhoz kapcsolódóan 4 millióan dolgoznak az értékesítési láncban, szervizekben, benzinkutakon, alkatrész-kereskedelemben és lízingcégeknél. Ötmillióan dolgoznak a szállítmányozásban, ezeknek nagy része az áruszállításban.

A legtöbben Szlovákiában dolgoznak ezeken a területeken, Magyarországon az arányuk szintén magas, az ipari termelés 12,7%-a kapcsolódik közvetlenül az autóiparhoz. A 13 millió darabos uniós autógyártásból 453 ezer készült Magyarországon.

A világ autógyártásának közel harmadát adta Európa 2007-ben, most már Kína vette át a vezető szerepet.

A kínai előretörés ellenére egyelőre még jóval több autót exportál az EU, mint amennyit importál.

Azonban Kína már megelőzött olyan beszállítókat az európai importon belül, mint az USA, Japán és Korea. S a java még csak ezután jön...

Az autóexport legnagyobb piaca Nagy-Britannia, az Egyesült Államok és Kína.

Forrás és további adatok.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram