Jó éve volt az európai autópiacnak idén, legalábbis a tavalyi adatokhoz viszonyítva.
A legtöbb cég jelentősen növelte az eladásait az év első tíz hónapjában. (Azonban a dolog azért csalóka, mert ezeknek az autóknak a nagy részét még 2022-ben rendelték meg, a hosszú átfutási idő miatt adták át ezeket idén.)
Az eladott autók 14,2%-a tisztán elektromos volt, 8,4%-a pedig tölthető hibrid (PHEV). 2019-ben még csak 1,9, illetve 1,1% volt az arányuk. 2012 és 2022 között 17%-kal csökkent a járművek CO2 kibocsátása.
Minden uniós országban nőtt az eladott autók száma az év első tíz hónapjában a tavalyi adatokhoz képest, kivéve egy országot. Vajon melyik lehet az? 🙂 A képek dupla kattintásra nagyobbak lesznek.
Ezer lakosra vetítve a tavalyi évben Magyarországon 12 új személyautót adtak el, ez valamivel több, mint az uniós átlag fele. A 2023-as adat ennél nyilván rosszabb lesz (lásd fenti táblázat), de valószínűleg nem leszünk utolsók.
2021-ben Magyarországon 476 jármű jutott ezer lakosra.
Az Unióban ezer lakosra számítva 32,8%-kal csökkentek a halálos kimenetelű balesetek száma 2010 óta, annak ellenére, hogy 17,3%-kal több jármű van az Unióban.
Talán a sok sík területnek és a viszonylag kevés autónak hála nem vagyunk sereghajtóak a halálos balesetek arányát tekintve.
Az autóiparban 2,4 millió ember dolgozott 2022-ben az unióban, beleértve az alkatrészgyártást is, további 660 ezer indirekt módon dolgozik az autóiparnak, mint például generátorok, elektromotorok gyártásában. Az autóiparhoz kapcsolódóan 4 millióan dolgoznak az értékesítési láncban, szervizekben, benzinkutakon, alkatrész-kereskedelemben és lízingcégeknél. Ötmillióan dolgoznak a szállítmányozásban, ezeknek nagy része az áruszállításban.
A legtöbben Szlovákiában dolgoznak ezeken a területeken, Magyarországon az arányuk szintén magas, az ipari termelés 12,7%-a kapcsolódik közvetlenül az autóiparhoz. A 13 millió darabos uniós autógyártásból 453 ezer készült Magyarországon.
A világ autógyártásának közel harmadát adta Európa 2007-ben, most már Kína vette át a vezető szerepet.
A kínai előretörés ellenére egyelőre még jóval több autót exportál az EU, mint amennyit importál.
Azonban Kína már megelőzött olyan beszállítókat az európai importon belül, mint az USA, Japán és Korea. S a java még csak ezután jön...
Az autóexport legnagyobb piaca Nagy-Britannia, az Egyesült Államok és Kína.