A múltkor is már megszívtuk a Wise végtelenül bölcs rendszerét, a írtam akkor az esetről, hogy milyen nonszensz dolgokba köt bele az unintelligens rendszerük.
A feleségem ma is beleszaladt a késbe, egy kertészetből rendelt egy növényt, a közleménybe beleírta a rendeléshez a növény nevét: Kasszia (Senna corymbosa).
Hát nem kellett volna.
A rendszer egyből riadókészültségbe helyezte magát és arról érdeklődött, hogy miért támogat a feleségem iráni terroristákat 2.990 forinttal, amit ráadásul a konspiráció miatt egy magyar kertészet számlájára utalt át.
Feltett a rendszer egy rakás kérdést, majd közölte, hogy a pénzt zárolják, várhatóan péntekig.
Amiben az a legnagyobb probléma, hogy ezt a növényt egy holnapi csomagba kellene belerakni, viszont nincs kifizetve. De el sem utalhatjuk másik számlaszámról, mert nem tudni, hogy mi lesz a pénz sorsa a zárolás feloldása után: nekünk küldik vissza vagy a kertészetnek?
A feleségem sokáig kereste, hogy vajon melyik szó utalhat a háromból egy iráni terrorszervezetre, de nem talált semmit.
Wise, tényleg még mindig ennyire hülye a rendszeretek? Szerintetek ha valaki iráni terrorszervezetet akar támogatni, az beleírja a közleménybe? S 2.990 forintot küld egy magyar kertészetbe?
Nem kellene egy kicsit csiszolni még ezen a rendszeren?
(Update: közben átment a pénz, nyilván ránézett egy élő ember is. De akkor is, hogyan történhet meg ilyen? Mi lenne alapból, ha mondjuk ötvenezer forint egyszeri utalás nem lenne gyanús? Nagyon ideje lenne már kinőni ezeket a gyerekbetegségeket.)
A chatGPT szerint:
A Senna egy arab névA Kasszia fonetikusan keverhető a Qassam/Kassam szavakkal, ami a Hamasz fegyveres szárnyának a neve.Ezért lehetett rá érzékeny.
S nyilván beleírod a közleménybe, hogy arab terroristákat támogatsz egy magyar kertészeten keresztül.
A múltkor a lakcímben szereplő "Anna" név lett neki ugyanilyen gyanús, mindenféle papírt és számlát kért be azért, mert a közleményben talált egy női nevet.
Jó lenne, ha lenne egy értelmes ember, aki ennyi év után tudna írni egy értelmes szoftvert. Más bankok miért tudják ezt megoldani?
(Arról nem is beszélve, hogy a legbutább AI is azonnal tudná, hogy ez egy növény neve, főleg mert latinul is ott van mellette.)
Nem mondtam, hogy ez normális, csak magyarázatot próbáltam keresni, hogy mit nézett el a vacak rendszerük.
Nem az MNB rendszere szűrte ki? Ha nem, akkor majd az lesz a következő, ahol elakad 🙂
Én igen nagy forgalmat bonyolítok a Wise céges számlán, de olyan ritka hogy valami megakad, mint a fehér holló, már nem is emlékszem mikor volt ilyesmi utoljára. Az utóbbi 2 évben biztosan nem.
Szintén
Lehet, hogy Miklós pont azért gyanús, mert túl ritkán használja...
Nem hiba ez...Az pedig nem relevans ilyenkor, hogy hova utalod, mert egy magyar kerteszet is lehet terrorizmussal kapcsolatos vallalkozas. Gondolom forintos utalas volt, szoval a legkevesbe tunik wise-specifikusnak.
Persze, hogy nem hiba. A wise-ot alig használjuk, ennek ellenére legalább évente csinál ilyen baromságot, az összes többi bank meg egyszer se, pedig azokat még használjuk is. Soha másik banknál nem volt ilyen szitum. Nem hogy 3 ezer forinttal, milliókkal sem.
Egyszer kellene rendesen megírni a mögöttes szoftvert. Tudom, az pénzbe kerülne. Ahogy az ügyfélszolgálat is, az is azért nincs.
mondjuk az 5500 dolgozójukból elég sok developer, és szintén elég sok customer service rep - ráadásul folyamatosan vesznek is fel új embereket
nagyon... idegből írsz erről a témáról, és nem annyira... átgondoltan, mint más témákról szoktál
Mi ebben az ideg?
Gagyi, vacak a rendszerük, még így 12 év után is. Más bank miért nem csinál ilyet? Más banknak miért van ügyfélszolgálata? (S ráadásul már drágább, mint a normál bankszámlák.)
Ne akarjuk már bemagyarázni, hogy ez a működés normális.
Pár órával később ment el egy utalás, sztem sincs arányban az okozott kellemetlenség a felháborodással, különösen annak fényében, hogy közben évek óta te ötletelsz a blogodon és fogalmazol meg olyan biztonságinak szánt elképzeléseket, amik ennél sokkal nagyobb kellemetlenségekkel járnak/járnának. Minden rendszerben vannak olyan esetek, amik félremennek vagy egyéni szempontból indokolatlan kukacoskodásnak tűnnek. Kérdésedre válaszolva, más bank azért nem csinál ilyet (bár még ebben se lennék biztos), mert más rendszert használ, az meg ott megy félre, ahol a wise nem.
Ja, csak először néhány napról volt szó.
S nem először fordult elő.
A Wisenál. Senkinél másnál.
Azért tudod ilyen nyugodtan szemlélni ezt, mert még nem jártál így. Nekem is volt ilyen a magán wise számlámon, sőt, a céges wise számlát egy hétig nem tudtam használni egy ilyen hülyeség miatt, ami komoly fennakadást okozott. Emberrel nagy sokára tudtam csak beszélni, az is csak elnézést tudott kérni, de érdemi segítséget nem tudott nyújtani. Én sem vagyok velük elnéző, mert már régen ki kellett volna ezt küszöbölniük az elmúlt években.
én örülök hogy ott legalább próbálkozás van a gyanús utalások megfogására - máskor meg az a gond, hogy a többi banknál nincs ilyen lehetőség, és azzal egyet is értek
az hogy nem működik tűpontosan, meg emberi szemmel nagy hibát vét az algoritmus NÉHA - igen, tény, javítandó, fejlesztendő
most ezt a kort éljük, beindult az AI, de még gyerekcipőben jár, az élet csomó területén lesznek ilyen típusú hibák, nem dől össze a világ, javulni fognak ezek
A gyanús utalás nem így néz ki.
Gyanús utalás egy újonnan felvitt app egy új telefonon, újonnan rögzített számlaszámok, az eddigi felhasználói szokásoktól eltérő, gyanúsan nagy összegű utalások, gyanús lokáció az IP cím alapján és így tovább.
Ezek a gyanús utalások.
Egy három éve meglévő appból indított háromezer forintos utalás egy magyar vállalkozás részére nem gyanús utalás.
Hanem pancserség.
Sokat érünk vele hogy hány developer van ha ennyit tud...
Lehet, hogy pont az a gond, hogy túl ritkán használjátok, de akkor mindig gyanús dolgokra. Hol Annák, hol virágok, mi lesz még Flóra és Fauna?
Gyrosért végképp ne akarj fizetni vele, mert bekapcsol az önmegsemmisítés is!
Azért az a ritkán havi néhány alkalom, a feleségem költ róla ilyen tételeket, mint kertészet 3000 forint.
A rendes utalások rendes bankból mennek.
Privát Wise-omon nem futottam még ilyenbe. A céges számlánk viszont jobban "pörög", napi 8-12 általában bejövő utalás van rajta. Itt kb. évi kétszer fordul elő, hogy tőlünk extra infókat kérnek be az utalás jóváírásához. "Kérünk, adj meg további adatokat az utalás fogadásához"
Viszont az adatok megadása után még napon belül mindig jóváírták eddig az összeget.
Máskor az a kritika, hogy a bankok nem tesznek eleget a gyanús dolgok kiszűrésére. Több rosta, több fennakadás, napon belül feloldották, nincs itt semmi látniváló.
Kattints a linkre a cikkben.
Ugyanez a bank szó nélkül engedett 17 milliót elutalni négy új számlaszámra egy klónozott telefonról, úgy, hogy a tulajdonos IP cím alapján egyszerre volt három kontinensen.
A probléma nem az ellenőrzés, mert most sem erről volt szó, hanem a félkész banki szoftver.
Saját cikked szerint kértek egy csomó adatot, szóval de, a te problémád az ellenőrzéssel volt, amit indokolatlannak tartottál (és valószínűleg az is volt). Annak, hogy más visszaélések átmennek a rendszeren, az alaphelyzet az, amit írtam: több rosta, több fennakadás, több téves riasztás. Amíg ez pár órás csúszást jelent, addig tartom, hogy az égvilágon semmi látnivaló nincs, a nagyobb biztonság velejárója. (Ettől persze még lehet rajta finomítani.)
Az a baj, hogy a Wise csak látszatintézkedéseket tesz. Nem az lenne a feladata, hogy az összes tranzakció x %-át véletlenszerűen valami mondvacsinált ürüggyel kiszűrje, hogy utána moshassa kezeit, hogy hát tessék mi aztán tényleg odafigyelünk. Mert ugye a korábban is említett 17M forintot gond nélkül átengedték, itt meg keménykednek. Pont fordítva mint kellene.
Erre szokták mondani: irigylem a gondjaidat. ☺️
Minden, ember által kitalált rendszerben mindig lesz hiba. Nálam a Wise évek óta nem produkált ilyet, pedig napi szinten mozog rajta a pénz.
Bezzeg a Raiffeisen, az azonnali átutalást 2 nap késéssel volt képes jóváírni, és a 2 nap alatt nem tudták megmondani, hol van a pénzem.
Nekem eddig a Binx az utóbbi 1 hónapban 2ből kétszer fogta meg az utalásom hajnalban. Írtam az ügyfélszolgálatnak, próbáljam meg nap közben.
A Wise eddig egyszer fogta meg az utalásom a NAV-nak az ÁFA utalásom 3 év alatt
1. Én magyarországi utazási irodának utaltam volna, szó nélkül elutasította a rendszer. Érdeklődésemre azt válaszolták, az oka bizalmas, utaljak máshonnan. Utánanéztem és annyi kiderült, hogy az iroda tulajdonosi köré orosz érdekeltség...
2. Szoftver: helyénvaló lenne ezen a blogon olvasható színűre cserélni a betűket. 15 évvel ezelőtt én is használtam ezt az akkor "elegánsnak" hirdetett betűszínt, de igen rövid ideig...
Nekem is van ilyenem, pl. a Prímaenergia Zrt-nek nem tudok Wise-ból utalni (gondolom orosz gáz), de ezt egyből közli is.