Autóipari helyzet

A hozzászólásokban felmerült, hogy bár recesszió hivatalosan nincs, a legtöbb autóipari cég komoly elbocsátásokba kezdett idehaza is. Elsősorban a kölcsönzött munkaerőtől szabadulnak meg, amit könnyen megtehetnek, hiszen pont ez a lényege az egész konstrukciónak. Az európai újautó-piac csak 3,2%-kal csökkent éves összehasonlításban, de augusztusban 8,4% volt az elmaradás a tavaly augusztushoz képest.

A várható problémát némileg ellensúlyozza, hogy több elektromos autóban érdekelt cég is megjelent idehaza, bár kérdés, fel tud-e szívni annyi embert ez a szektor, amennyit elbocsátanak a hagyományos autóipari beszállító cégek.

(Az elektromos autók értékesítése nagyon meg fog ugrani 2020-tól az uniós CO2 kibocsátási törvények változása miatt, viszont azokhoz töredék annyi alkatrész és munkaerő kell. Az összes autógyártó már készül az új modellekkel, amit persze nem fognak tömegesen gyártani addig, amíg nem muszáj. Addig előrendelgetések lesznek, egyéves várólisták, bemutatók. Aztán majd valószínűleg emelik a hagyományos autók árát, egyrészt hogy behozzák a veszteségeiket, másrészt hogy ne legyenek annyival drágábbak az elektromos autók. De ez már egy másik történet.)

Péter egy közép-magyarországi nagyobb városban dolgozik, onnan írt egy körképet, hogyan állnak az autóipari cégek. A cégek nevei nem érdekesek, nem ez a lényeg, ezért kivettem ezeket a levélből. A lényeg, hogy rengeteg gyári munkásnak még egy nagyvárosban sincs hová mennie dolgozni, főleg nem az eddigi viszonylagosan magas autóipari bérekért.

Érdemes arra felkészülni, hogy főleg vidéken a recesszió hamarosan érezteti a hatását.

Következzen az ő levele:
Nagyon régóta olvaslak titeket, és a legutóbbi autóipari válság kommentre reagálva megosztanám a jelenlegi XY városi autóipari helyzetet ahogy mi látjuk és érezzük közeli ismerősökkel.

Az EGYIK autóipari beszállító cégnél sokan elmentek maguktól, mert érezték, hogy nem jó lóra tettek. (többnyire elektronikát gyártanak autóipari nagy cégeknek, de sajnos többnyire dízelbe…)

Itt bevezettek a 36 órás munkahetet, azaz minden 2. pénteken nem kell menni dolgozni.

Emiatt még nem volt nagyobb volumenű leépítés, viszont a jövő évet még nem tudják, hogy lesz. (ismerősöm ott dolgozik, mérnök)

A MÁSIK autóipari cégnél a cafeteriát elfelezték, valamint a 13. havi fizetést is maximalizálták. (úgy tudom operátori mértékre csökkentették mindenkinek) De egyes hangok szerint meg sem kapják végül.

Elég csúnya minuszt zártak tavaly, lévén ők is az 1.6 CRTDI és a Z márka dízel motorját fejlesztették, készítették.

Nagyon sokan elmentek innen is, viszont operátori szinten elméletileg itt keresik a legtöbbet az emberek, ezért sokan ide menekülnek a sorra.

Jövő évet itt sem tudjuk, de sokáig féltünk, hogy minket is érinti az előző hetekben végrehajtott gyárbezárás, átszervezés. Rossz nyelvek szerint pár éven belül (ha kifutnak a jelenlegi gyártósorok) csak a kutatás-fejlesztési központ fog megmaradni, mivel már több éve veszteséget termelnek. (itt dolgozok)

A HARMADIK autóipari cégnél idei évben 20%-al és jövő évre szintúgy még! 20-30%-os visszaesést prognosztizálnak, mivel javarészt itt is a veszteségesebb és dízel autókhoz kapcsolódó projekteket vitte oda az anyacég. (mivel relatív Mo-n a legkisebb az emberköltség, így a veszteséges projektekkel itt érik el a legkisebb veszteséget)
Emberfelvétel az idei év felétől nincs, pótlás is csak minden 3. elment ember után van elvileg illetve belső átmozgatás van. Viszont az emberek cafeteriajat, fizetését nem bántják (ismerősöm mondta aki ott dolgozik 3 éve)

Itt van egy elektromos autókkal foglalkozó üzem a Y céggel együtt működve, ott viszont felépülési fázis van, illetve várható, így az embereket ide mozgatják át, hogy ne legyen olyan mértékű elbocsátás.

Összesre igaz:
Ahogy látom mindhárom XY városi autóipari cégnél cél teljesen felszámolni a munkaerőkölcsönzést, valamint már volt egy nagyobb leépítési hullám a kölcsönzötteknél (ideértve a diákokat is!)

Mivel ezen munkaerők elküldése statisztikailag csak kevesebb költséget jelent, és így relatív nem a cég végez munkaerőleépítést, hanem csak a kölcsönző cégnek van ezzel teendője. (máshova közvetít stb)

Elbocsátásról leghamarabb jövő év elején dönthetnek (nagyon benne van a pakliban), valamint a munkaidőcsökkentés (és ezzel együtt a bérköltség csökkentése) is élő opció.

A munkavállalók – a mérnököket kivéve – nem nagyon tudnak mozdulni, és mindenki érzi, hogy jön a válság, ezért hiába akarnál ugrani, alig van szabad állás a környéken, főleg nem olyan bérszinten amit megszoktak az autóiparban.

A városunkban egyébként drasztikusan megugrott az ukrán munkavállalók száma, tolmácsokat vesznek fel mindegyik gyárhoz, régi kollégiumokat, régi épületeket, régi szállodákat alakítottak át munkásszállásnak.

Remélem sikerült egy kicsit tisztább, életközeli képet küldenem az autóiparról.. 🙂
Nem olyan rózsás és felfelé ívelő a tendencia, mint ahogy a személyi kölcsönök felvételének a piaca… lesz ennek még böjtje.. szerintünk januárban..

Share

113 hozzászólás

  • rbálint
    2018 augusztusa volt a fordulópont, akkor még az új WLTP kibocsátási szabályozás és tesztelések előtt felpörgött a regisztráció. 2018 szeptembere óta valóban csökken a gyártás és regisztráció is Nyugat Európában.
    De ez önmagában semmit nem jelent, ha majd bedőlnek hitelek az elbcsátások következtében a nemfizetések miatt, akkor kezdődik a műsor. De hogy ez mikor történik meg, azt nem lehet megjósólni.
  • hitel
    Nem autóipar, de nálunk is elkezdődött a leépítés, komplett műszakok szűnnek meg…
    És igen itt is rengeteg az ukrán munkavállaló.
    2-3 év alatt nulláról felment 50%fölé a jelenlétük, egyelőre sori dolgozói leépítések kezdődtek el, jövőre gyűrűzik tovább minden területre az előrejelzések szerint.
  • Zylver
    Nah igen, en is erdeklödtem az öcsemnel aki egy eszak-magyarorszagi megyeszekhelyen dolgozik szinten autoipari cegnel. A letszamstopp mar elindult, de mivel ö csak hallgato (dualis kepzesben) ezert többet nem tudott mondani. Az viszont beszedes, hogy a fönöke elkotyogta hogyha most vegezne az egyetemmel akkor kapasbol 3 munkat tudna ajanlani neki… viszont mivel öcsikenek meg van 1,5 eve ezert nem biztos hogy addigra ezek a helyek meg elerhetöek lesznek.
    Jomagam am szinten autoipari cegnel vagyok Ausztriaban, viszont ennek az a nagy mazlija hogy kutatas-fejlesztesben utazik… es az elektromos hajtaslanccal rendelkezö projektek szama (akkumulatoros es üzemanyagcellas egyarant) igencsak megugrott az utobbi idöben… es meg jön jo par (nekem föleg a vezerlö-szoftveres projektekre van ralatasom, de a hatterben több hardwares es mechanikus projekt is zajlik).
    Szoval, a jövö elkezdödött! 😀
  • Gábor
    Kíváncsi vagyok, melyik autógyárnak jut majd eszébe először végre olyan elektromos autót készíteni, ami egy átlagember átlagnapjaira megfelel… második autónak, kicsi, nem 1xx kW, nem kell 3-400km hatótáv… 40kW, 100-150km bőven elég lenne városba rohangálni, meló, suli, ovi stb… ja és persze mindezt nem 10 millióért.
  • Cartman
    Tehát Péter Székesfehérváron dolgozik, és a Harmanról, Videotonról beszél főként, a harmadikra nincs tippem. 🙂

    Mennyire valószínű, hogy miután megtörténtek a leépítések, az operátorok ismételt felvétele helyett inkább az automatizálás mellett döntenek?

  • ztoldy
    wolksvagen e-up
  • Gurst
    Gábor: ez az autó már létezik, úgy hívják használt Nissan Leaf.
  • Tamás #2
    Akkor ehhez még tegyük hozzá, hogy a Volkswagen csoport nemrég 40 000 IT-st toborzott, hogy teljes erővel rámenjenek a elektromos autók UI és egyéb fejlesztéseire, a BMW pedig visszahívta és vezető pozícióba helyezte a korábban elbocsátott i sorozat vezető mérnökét. Nekem nagyon úgy tűnik, hogy a nagy átalakulásban a VW fog majd kijönni nyertesen a dologból, pusztán a mérete és a jó reakcióideje miatt.
  • Joy
    A hatvanezer nagyváros? 🙂 csak tipp
  • blackbile
    Renault Zoe: 40kW – 300km 7,85M
  • Pallos Levente
    Az hogy jön össze, hogy elbocsátások vannak, műszakok állnak le, közben meg jönnek az ukránok???
  • Neduddki
    Nem csak az európai értékesítés esik, hanem a gazdaságot hajtó kínai értékesítés is. USA-ban ordig nő a piac, de ezen belül a személyautók visszaesésben vannak, és a kisteherautók értékesítése nő.
    Most mindenki jól gondolja meg, ha autóiparba akar átnyargalni. Jobbak a bérek, de semmit nem ér, ha bizonytalanság van.
    Az elektromobilitáshoz kapcsolódó cégek futnak fel, de egyelőre az e-autózás még nagyon friss pálya, még az olyan nagy cégek, mint a GM, hoztak olyan rossz döntéseket, amelyben a 7-8 éves életciklusra tervezett projektet 1 év után kb. 1 hét alatt leállították, komplett üzemeket szüntetve meg.
  • fects
    @Gábor: Vannak kis hatótávú városi elektromos autók: BMW i3, Fiat 500e, Ford Focus Electric, Kia Soul, Nissan Leaf, Mitsubishi i-MIEV, Renault Zoe, Volkswagen e-Up. Persze ezek elérhetősége kérdéses, és az áruk még messze van attól, amennyit egy magyar háztartás egy második autóra szánna.
  • K. kolléga
    Budapest, multi, termelő gyár, de nem autóipari.
    Egy hónappal ezelőttig nagyon kellett az operátor, mérnököt egy éve nem talál rendeset. Viszont a kötelező decemberi leállást és ezzel együtt a kötelező szabadságot már bejelentették. Ez nyolc éve nem volt. Szerintem az autóipari függés miatt lesznek itt még nagyon nagy bajok.
  • Géza
    “A városunkban egyébként drasztikusan megugrott az ukrán munkavállalók száma, ”

    Ha alig van szabad állás, akkor mire kellenek az ukránok? Ugyanazt elvállalják olcsóbban, mint a magyarok? Ha ez a helyzet, akkor mi abban a racionalitás, hogy kapnak munkavállalási engedélyt?

  • Skrilly
    Az hogy egy cég elektromos autókat gyárt, vagy ilyeneknek beszállít, nem garancia semmire. Óriási lesz köztük a lemorzsolódás ugyanis. Az autógyártás hajnalán is százával mentek csődbe a cégek, mire letisztult a piac.
  • Justin
    Szia Miklós, kis pontosítás és kitérő: Már 2020-tól meg fog ugrani az elektromos és alternatív hajtású autók értékesítése, ugyanis 2021-től a gyártók már a büntetést fizetik a 2020 évi eladások után – ha túllépik a kvótát. Volt egy nagyobb forgalombahelyezési hullám augusztusban (euro 6.2-t szeptembertől nem lehet forgalomba helyezni) és várhatóan év végén is tolni fogják az importőrök az autókat, hogy a magas CO2 ne a 2020-as évet rontsa.
  • Emma
    Szerintem hasonló a helyzet minden olyan nagyvárosban/megyeszékhelyen, ahol több autóipari cég működik.
  • -nb-
    Mindemellet azt látom, hogy az új autók katalógusárai brutálisan mennek felfele, nyár eleje óta legalább 20-30% a drágulás. Mondjuk csak az olcsó szegmenst nézegetem és csak pár modellt.

    Más:
    ha én lennék az autógyár, akkor a CO2 büntetőadót külön beletenném az árjegyzékbe, hogy lehessen látni, mennyit kell ezért fizetni, és esetleg így a zemberek tisztábban lássanak. Persze nem fognak és autógyár sem vagyok 🙂

  • Kiszamolo
    Cartman, nem nyert. 🙂
  • Aleksandr
    Az autóipar 100 éve nem esett át komolyabb fejlődésen. Vagyis mit értünk komoly fejlődés alatt. Mert persze elektronika, biztonságtechnika, kényelem, dizájn-ban történt komoly innováció, de az alapok igazából ugyanazok. A füstokádó iszonyú egészségtelen dízelekről nem beszélve, ami pedig a németek nagyágyúja volt. Nyakunkon a környezetvédelmi előírások, a shared economy, még zsúfoltabb városok. Egyik sem a romlékony, szmoggyártó benzin – és dízelautók irányába mutat. Senki nem akar bonyolult több ezer alkatrészből álló autókat fenntartani, ez pedig bizony beszállítókat, gyártókat, akár márkákat is bedönthet. Mindemellé jönnek a robotok, amik 0-24-ben tudják majd gyártani az egyszerűbb elektromos autókat / egyéb eszközöket. Bizonyos munkakörökre nem vagy kevésbé lesz szükség, de jönnek helyette mások. 150 éve még emberi ébresztők járták a városokat, aztán megjelentek az órák.
  • Pampalini

    “azokhoz töredék annyi alkatrész és munkaerő kell.”

    Ez egy közkeletű tévedés, amit első kézből cáfolhatok. Bizonyos alkatrészekre, alkatrészcsoportokra igaz, a jármű egészét tekintve nem jelentős a változás. Lokális problémák jelentkezhetnek az átállás során, de ha elég nagy a gyártó cégcsoport, és értelmesen menedzselik, összességében elmarad a várt dráma.

    A keresletcsökkenés ettől függetlenül tapintható, és nem sok jóval bíztat a következő évekre, de alapvetően nem a villanyautózásra való átállás miatt, hanem mert a zemberek nem akarnak annyi új autót venni. Semmilyet se.

  • Cerpa
    Grafikonon az autópiac EU-tagállamaiban (2019 augusztus)
    pasteboard.co/IA5wS4L.jpg
  • Cartman
    Szerintem maga a munkaerőhiány miatt kellenek az ukránok. Én tudok olyan ismert gyorséttermi láncot mondani, ami egyik helységét pár hete zárták be, mert egyszerűen nincs, aki beállna a pult mögé, hogy kiszolgálja a vevőket. (Székesfehérvár)
  • nem Bence
    Veszprémben ugyanez.
  • debreceni
    Nem kell félni, gyertek Debrecenbe. Ott kb. 5000 ember fog kelleni az autóiparba az elkövetkező években. BMW, Continental, Knorr, Thyssenkrupp, stb.
  • Tomi
    Ha nem Szfvár akkor Veszprém, Conti, Valeo, Balluff kb. a tipp, illetve a Valeo-Siemens eAutomotive.
  • pt
    Az egyik legnagyobbnál a határozott idejű szerződésesek már remegnek, mert alapesetben ezeket nem újítják meg. A távozók helyére nem vehetnek fel újakat és a határozatlan idejű szerződéses indirekt (irodai) munkatársakat behívják állásinterjúra, ahol vázolniuk kell, hogy mit is csinálnak valójában.

    Nem sok jót vetít előre.

    Említette valaki, hogy a vw-group 40e IT-st vett fel: addig felesleges erőlködniük, amíg a plugin hibridet 1.4TFSI-vel képzelik el 😀

  • Dörnyei József
    Az elektromos autóban a motor az egyszerűbb. A motor gyártáshoz kell kevesebb ember. A sebességváltó kell az elektromos autóba is. Kicsit egyszerűbb, mint a belső égésű autóba, de ez talán 20%-al kevesebb dolgozót jelent.
    Az elektromos autóba kell akkumlátor, amit le kell gyártani. Ez plusz.
    Az összeszerelés kb. hasonló.

    Összesen a alkatrész gyártási és összeszerelés munkaigény kb. 20%-al csökken.

    A következő években le kell gyártani az új gyártó gépeket és be kell szerelni őket az új v. átalakított gyárakba. Meg kell tervezni az új autókat és ki kell fejleszteni hozzájuk az új software-t. Le kell őket teszteni. Ez több munkaerőt fog igényelni, mint amivel a szerelési munkaigény csökken.

    Az autóiparban többen fognak dolgozni a következő 5 évben, mint az előző 5 évben…

  • Apollo
    De hát a bmw most épül debrecenben és kezdésnek 1000 embert keresnek. Tegnap már az állásokat is ki írták. Most akkor mi van? Ne pályázak rá?
  • ThruMan
    Sziasztok, én egy nyugat-magyarországi autóipari kkv beszállítónál dolgoztam középvezetőként és csak szeptemberben 5 embert bocsájtottak el: a forecast átlagban -20%-kal elmarad a várttól az következő egy évben.
    Engem is elküldtek, ill. akiknek nem kell végkielégítést fizetni (kevesebb, mint 3 éve van a cégnél és nem a termelésben dolgozó)+ a bérelt munkaerőt leépítették. Winter is coming.
    Nem kongatom a vészharangot, de egy parafrázissal élve: “aki, most áll vigyázzon, hogy el ne essék”.
  • Kobe
    Pecsett a Hauni gyarrol is hasonlokat rebesgetnek, kolcsonzottek szelnek eresztese, tervezett 20-30% letszamleepites.
    Pedig ok dohanyipari szarito es feldolgozoberendezeseket gyartanak, nem autoipar
  • Valami
    Közép-Magyarország Pest megyét és Budapestet jelenti, tehát székesfehérvári cégek biztos nem lehetnek.
  • yimshagin
    Mi is autóiparhoz közel álló cég vagyunk, nálunk is egyik hónapról másikra 10-20%-t esett a kereslet és stabilan esik tovább. Amíg tavaly + év elején azt gondoltuk, hogy “az égig nő a kereslet” (idén első félévben be is jött, de utólag kiderült, hogy vszeg csak bevásároltak gyorsan első félévben készletre a nagy gyártók a termékünkből szabályozás miatt), most már nem kicsi csökkenést várunk Q4-re és jövőre is. Cikkben és kommentekben szerepelő cégekkel ellentétben szerencsére mi nem kicsit nyereségesek vagyunk, talán minket (egyelőre) nem fenyeget a leépítés, műszak megszüntetés vagy ilyesmi. Bár az is igaz, hogy volt egy “kis vérengzés” globálisan a cégnél év elején, de az sem érintett bennünket túlságosan.
  • holler
    : Bács-kiskun ( Kecskemét [Merci] ) az nem?
  • milka
    Nálunk is elkezdődött a buli. Én a múlt héten kaptam meg a papírt, de már 3. hónapja folyamatosan pont annyi embert küldenek el ami még épphogy nem számít tömeges elbocsátásnak. A kormány fenenagy stratégiai partnerénél 😀 A létszámstop is rengeteg cégnél elindult. Már nem a recesszió előjeleiről kell cikkezni a gazdasági portáloknak, már benne vagyunk sajnos, nem hirtelen kidurrant a lufi, csak gyorsan ereszt.
  • Kiszamolo
    Az elektromos autóban van klíma, ablaktörlő, lengéscsillapító, egyebek, ez igaz. De ezeket most is gyártja valaki.

    Viszont nincs váltó, kuplung, üzemanyagcső, porlasztó, üzemanyag-szivattyú, henger, hengerfedél, dugattyúk, gyújtótrafó, kipufogó, katalizátor, szelepek, relék, turbó és ezer egyéb vacak.

    Voltam oktatni egy hatalmas gyárban, ahol ezek közül gyártanak valamit. Kérdeztem, mi lesz ha nem kell több mondjuk porlasztócsúcs. Mondták, semmi baj, majd átállnak legkondi csövekre. Oké, de az most is van az autóban és most is gyártja valaki, tehát nyilván nem lesz könnyű újként oda betörni.

    “Az elektromos autó lényegesen egyszerűbb szerkezet, mint egy belső égésű motorral felszerelt jármű. Az előbbi alkatrészigénye 6-7 ezer darab, míg az utóbbihoz 30-35 ezer alkatrész szükséges.

  • Bela
    Az en tippem Kecskemet, es legyen a Mercedes az egyik a harombol 🙂
  • Wertzzu
    Ha màr tippelünk, akkor sserintem Vas megye lesz, a motorgyàr az Opel Szentgotthàrdon.
  • “…egy átlagember átlagnapjaira… ” “…második autónak…”
    Vagy-vagy. Döntsd el 🙂
  • milka
    Hány éve mondogatja mindenki, hogy baj lesz abból ha a gazdaság előretolt bástyája szinte csak az autóipar?? Olyan autóipari cégek tucatjainál van létszámstop, ahol egy-másfél éve még az volt a legnagyobb baj, hogy nem találnak elég operátort, technikust, mérnököt.
    Aki kevesellte a fizetését mérnökként, bruttó 100-al többért egy kör interjú után átment a szomszéd céghez, és win-win szituáció volt mindkét fél számára. Most majd jöhetnek az 5 körös interjúk, meg a “beszélj folyékonyan 5 nyelven, és akkor elérhető a bruttó 480”.
  • Valami
    hu.wikipedia.org/wiki/Magyarország_régiói
  • szifonkutya
    Te jó ég, ilyen “ismerősöm mondta” anyagok itt megjelenhetnek? Jó hogy nem a takarítónő számolt be az iparági helyzetröl, akinek a komasszonyának a lányának a kolléganőjének a másodunokatestvére dolgozik ott. Ez az írás méltatlan.
  • Orosz-lányi
    pt

    Csak nem az egyik oroszlányi multiról van szó?
    Munkakör elemzés címszó alatt elindult egy “veszteségeket feltáró” interjú sorozat, minden irodai dolgozót bevonva.

  • Pampalini

    “Az elektromos autó lényegesen egyszerűbb szerkezet, mint egy belső égésű motorral felszerelt jármű. Az előbbi alkatrészigénye 6-7 ezer darab, míg az utóbbihoz 30-35 ezer alkatrész szükséges.”

    10 évig belsőégésű motorokat fejlesztettem, 10 évig villanyhajtásokat. Nem baj, ha nem vitázok arról, hogy ezek a számok nem felelnek meg a valóságnak?

  • Péter2
    ezt 50km-el benézted, Veszprémben dolgozik Péter 😉
  • sundown
    Ukránok gondolom azért jó munkaerők, mert fixen munkaerőkölcsönzők hozzák, valamint emiatt lehet, hogy a kölcsönző jó pénzt kap érte, de lehet ebből csak kevesebbet adnak a vendégmunkásoknak, akik egyáltalán már annak is örülnek, hogy nem 30-40e ft-ot keresnek..
    És mivel kölcsönző által jönnek, így könnyen leépíthetők, valamint áthelyezhetők másik területre. A külföldiek egy részére jellemző az, hogy lehúz pár hónapot aztán egyik napról a másikra eltűnik (pl átjönnek tanárok is) amivel nem sok mindent tudnak jelenleg kezdeni. (maximum hoz helyette a közvetítő egy új embert)
    A gyártósorokra jellemző, hogy nyári balatoni alkalmi munkákra (büfé, étterem stb) a nagy részük lelép, mivel többet lehet keresni, és nem dudaszóra mész pisilni..aztán télen vissza.
  • Zylver

    Es akkor hadd ne meseljem el hogy micsoda “downsizing”-nak van kiteve az elektromos motor es a valto gyartasa. Utobbinak eleg egy (EGY!) sebessegfokozatunak lennie amelyikben van ket fogaskerek… egy 8 fokozatu automatavaltoban akkor hany fogaskerek es bolygomü kaphat helyet? 😀 Ugyhogy tenyleg lesz egy igencsak eröteljes atalakulas az iparban!

    OFF, de szinten Neked, Miklos:
    Mit szolsz ahhoz hogy egyre több az olyan cikk gazdasagi portalokon ahol a passziv befektetesi eszközöket (ETF, indexkövetö alapok) az uj penzügyi lufinak es egyenesen a következö valsag okozoinak allitjak be? Ha jol tudom ebböl a forrasbol indult az egesz: bloomberg.com/news/articles/2019-08-28/the-big-short-s-michael-burry-sees-a-bubble-in-passive-investing
    Erröl Neked mi a velemenyed?

  • Rauch
    Az én tippem Veszprém megye, mivel itt van többnyire beszállító és nem gyártó mint K-E és Gy-M-S megyékben.
    Anno sokat jártam arra, és szerintem ha válság van, az a megye esik le a magas lóról a földre, mivel 85%-ban csak autóipari gyárak, beszállítók vannak, valamint van még egy Algida és egy MTD, Haribo, ahol előbbieknél a körülmények mellett a fizetések is a padlón vannak, de a város állatkertje legalább szép, ha már feleannyi programért 1.5x drágább mint a győri vagy a pesti…
  • Ordas
    Wertzzu
    2019-10-02 at 13:03
    “Ha màr tippelünk, akkor sserintem Vas megye lesz, a motorgyàr az Opel Szentgotthàrdon.”

    Hát a CRTDi motor az VW. De ez hol van Magyarországon?:

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.