Autóköltség kalkulátor

2025-12-09
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

13 éve írtam egy cikket az autózás költségeiről, amihez csináltam egy kalkulátort is.

Ez volt az a cikk, ami talán a legnagyobbat szólta a blog összes cikkei közül a mai napig. Átvette a Totalcar is a cikket, rádióba kellett mennem, hogy beszéljek róla, újságban megjelent, mintha feltaláltam volna az otthon előállítható fúziós energiát.

Szó szerint százezrek döbbentek rá arra, hogy az autózás költsége nem csak annyi, hogy tankolok az autóba. Ha veszel egy autót, akkor áll benne a pénzed, ami után kamatot kaphatnál a bankban. Minden nap veszít az értékéből, akkor is, ha ezzel csak évek múlva szembesülsz. Ha garázsban tartod, annak a költségét is hozzá kell számolni a havi kiadáshoz. (Ha tiéd a garázs, kiadhatnád másnak vagy el is adhatnád és berakhatnád a pénzt kamatozni valamilyen befektetésbe.)

Adózás, biztosítások, gumicsere, autókozmetika, büntetések, autópálya-matricák, parkolások, szervizek és így tovább, rengeteg költsége van az autó fenntartásának.

Az esetek zömében a tankolás költsége az egyik legkisebb költség, általában a havi kiadás harmadát jelenti.

Levente nem volt rest, megcsinálta a kalkulátort modern, új formában és közkinccsé is tette. (Igen, udvariasan megkérdezte előtte, hogy hozzájárulok-e.)

Ha szeretnéd megnézni, hogy mennyit költesz az autódra valójában, akkor használd a kalkulátort: Autóköltség-kalkulátor.

Update: a gyengébbek kedvéért a kalkulátor szó továbbra is azt jelenti, hogy neked kell beírni a SAJÁT számaidat és nem azon merengeni, hogy az előre beírt számok rád miért nem igazak. Azok a számok csak azért vannak ott, hogy ne legyenek üresek a sorok.

Köszönjük Levente munkáját.

Hozzászólások:

Csak Disqus-felhasználók léphetnek be és szólhatnak hozzá a cikkhez.
Subscribe
Visszajelzés
18 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Dacia Sandero, olcsó kisautó. Három év alatt (+1 hónap) 1 899 980 forintot költöttem rá - mondjuk ebből majdnem 500k két hónapja, hála a Közútnak és az éjszaka terelősávba borult bójájuknak, de hát ugye ha autózol, készülj fel váratlan kiadásokra is. A benzin a teljes költségek 40%-át teszi ki, minden írok, parkolást, mosást, az évi két gumicserét. Alapvetően ez egy olcsón fenntartható autó és hát mégis, ugye...

Ez jelenértéken* van és van benne amortizáció is?

*Biztos tudod hogy a 3 évvel ezelőtti 20 ezer forintos kiadásod mai értéken sokkal több.

az a 10% lekotes kamat nem optimista egy kicsit? Hol lehet ilyet elerni?
tovabba amit en nagyon hianyolok az ilyenekbol az a rengeteg ido, amit az ember meg tud sporolni azzal, hogy barmikor autoba ulhet, atfutasi ido nelkul.
Es azt fol lehet szorozni az ember fizetesevel. Az se lesz keves forint.

Megnéztem a kalkulátort, szerintem jól kiadja a saját használati szokások alapján a felhasznált összeget. Persze a havi költség jelentős része az elmaradt kamat, de hát jogos, termelő eszközbe is mehetnének ezek a pénzek. Egy dologgal lehet finomítani szerintem, az alternatív közlekedési módoknak is vannak költségei. Ide tenném a jegy és bérlet dolgokat. Amit nem tudom hogyan lehet számszerűsiteni az az alternatív közlekedésre szánt idő. Persze van aki tudja hasznosítani, de én sokszor azért használom a kocsit, mert fele annyi idő alatt érek el helyeket még a budapesti dugók ellenére is.

Én csináltam magamnak egy másik kalkulátort ami éves szintű adatokból (fizu, juttatások, bónusz, adókedvezmény, szabik, ünnepek stb.) visszaszámolja a valós órabérem.
Ezt használom (idő=pénz) összehasonlításra, de hozzáteszem csak amióta tényleg keresek annyit, hogy inkább vágyom több szabadidőre mint több pénzre.

Tömegen töltött idő elvileg hasznosítható (én leginkább podcast halgatással tudtam) de én érezhetően fáradtabban értem haza szóval inkább elveszett időnek számoltam így is.

Last edited 3 órája by Nandi

Rexton 2023, dízel batár, éves 20-25e km használat. A garázs telken belül van, így nyilván nem adnám ki (a kalkulátor szerint ennek 30e Ft a havi költsége), de nyilván elköltözhetnék egy garázs nélküli házba. Szóval teljesen reális.

A havi költségem így 382e Ft, egy km-re eső költség 109Ft.

Ehhez képest a NAV által elismert, elszámolható amortizáció 15Ft / km. Muhaha 🙂

Öregebb autónál az amortizáció lényegesen kevesebb, bőven fedezi a magasabb szervizköltségeket.

Nem véletlenül igaz, hogy 10 év körüli jó állapotú, jó konstrukciójú autóval érdemes járni. Ezeknél még bőven van hátra több év megbízható élettartam, de az amortizáció, elmaradt kamat, stb. csekély.

Csak hát az élet nem csupán hideg racionalitás 🙂

Gondolom nem volt ingyen megépíteni a garázst és valamennyire karban is kell tartani. 🙂

2/1:
Köszönjük Leventének a köz érdekében tett munkát és Miklós neked is, hogy megosztottad. Tanulságos. Az autózás nem olcsó, ezt eddig is tud(hat)tuk, azonban kényelmes és sok időt takarít meg. Ez az ember szabadidejében is fontos, de ha munkára/hoz is használjuk, akkor pénzben (munkaidőben/nyereségben) is ki tudjuk fejezni ezt és ilyenkor inkább hoz, amellett, hogy persze folyamatosan visz...
Az elmaradt kamatot érdekes látni, de talán nem feltétlenül kell vele számolni, mint kiadás, mert ez egy olyan eszköz/tárgy, amit eleve meg szerettél volna venni (mint pl. egy ülőgarnitúra a szobába, vagy akár egy új kerítés a ház előtt, mert eldöntötted, hogy kell, mert jobb/szebb lesz az életed tőle, rászántad az összeget és csak azért szerintem nem fogod nem megvenni, mert mennyit kamatozna az ára, ha a földön ülnénk, vagy bárki bejöhetne a telekhatáron csak úgy.)
folyt.

2/2: Értékvesztés viszont fontos, mert ha egyszer eladod, jó tudni, hogy sokkal kevesebbet fogsz érte kapni, vagy hogy mennyit kell hozzátenni, hogy megvedd a következőt, ha szeretnél. Ugyanígy az egyéb ktg-ek is, kinek mi jön még hozzá a szervizelésen/biztosításon/fix fizetendőkön kívül.
Én akartam venni autót és a korábbiak alapján kb tudtam, hogy mennyibe fáj.
Viszont a mostaninál úgy számoltam, hogy az üzemanyag megtakarítással 5 év alatt visszahozza (nem viszi el) a vételárát, a többi fizetendő meg más autónál is lenne. Eddig úgy tűnik jó a matekom, aminek örülök és úgy gondolom, hogy jó, hogy van autóm. 🙂

Remek, meglobogtatom majd főnöknek mennyivel több annak a juttatása aki kap egy 0km-es céges autót magánhasználatra. Köztudatban kb. 30 ezres juttatásnak képzelik.

És akkor még nem vettük hozzá mennyivel rosszabb az életminőségünk a városban az autók miatt.
Rendszeres autóhasználóként magam ellen beszélve is azt mondom h a holland példát kellene követni.

Igazából azt sajnálom, hogy a legtöbben nem is ismernek, mi több, elképzelni sem tudnak mást.
Ha kipróbálnánk "side-by-side" milyen "A" és "B" város (hozzátéve a napi 0.5-3 órával kevesebb munkaidőt amit átlag az autókért dolgozunk) szerintem legtöbben azt mondanánk "bakker túl sokat adunk fel ezért".

Last edited 3 órája by Nandi

Frankó az új kalkulátor, de azért én megtartom az eredetit. Minden autómhoz le van mentve az elmúlt 13 évből. Új autó vásárláskor szintén alap volt, hogy ezt is kitöltöttem még mielőtt befizettem volna rá (aztán 2 hetesen eladatam drágábban mint vettem, mert úgy jött ki az élet, de ez egy másik sztori). És munkahelyváltásnál szintén kalkuláltam az ingázás árát. Nem is értették miről magyarázok. "hát a km -kénti 15 HUF jár, az kb. kiadja a benzint..." Ki csak ha évi 5.000 helyett 30.000 -t megyek akkor 5 évente elkopik egy autó.

Nagyon király az oldal gratula a készítőnek, az esetek túlnyomó többségében jól számol, de persze minden lehetséges esetre lehetetlen lenne felkészíteni. Pl EV-k esetén aki tehette (vállalkozó) támogatással vette, a kocsit, és akkor mondjuk az első 4 év értékvesztése kb 0.

Én felirogatom a költségeket alkalmazásba, sokéves tapasztalatból 55% körül van a benzinköltség. Meg is lepett, hogy ezt hozta ki az alkalmazás, mert azért volt egy-két nagyobb javítás (pl. kuplungcsere meg karosszéria-javítás), azt hittem, 40% maximum. Ebben nincs benne az amortizáció (de lassan 20 éves autónál ez nem olyan sok), meg a parkolás egy része, de ha hozzáadom, akkor talán kijön, hogy a benzinköltség a teljes költség 40%-a.
A másik oldalba viszont az elmaradt kamat helyett akkor a taxi, az autóbérlés és a tömegközlekedés árát is bele kellene venni. Vagy az olyan nehezen forintosítható tételeket, hogy a vidéki nagymama nem 2-3 hetente, hanem évente 2-szer látja az unokáit (mert tömegközlekedéssel ennél gyakrabban nem vállalnánk be). Az idei évre 70 HUF/km-t ír az alkalmazás, amortizációval legyen 100 HUF/km - a Wigo 200 HUF/km-nél kezdődik...

Bizony a kockázatot is elfelejtik beleárazni, ha 20 év után totálkár lesz az 50 milliós autó, azt is valahogy be kell árazni egy havi költségbe. Vagy ha -5 fokban még a gyorsnál is gyorsabban merül le a villanytalicska akkor mit csinálsz? Felhívod haverod hogy hozzon egy kanna pówerbenket, mert az úgyis mindenkinek van otthon. Mondjuk azt a töltést is megnézném mínusz 5 fokban, dehogy nézném, meghagyom ezt a bohóckodóknak 😀 Drága lesz a vontatás. Persze Elitdiplomával alanyi jogon jár a céges autó, 5 perc alatt tele a dízel, ha meg valamit kell vele csinálni, csak leadom reggel a kulcsot a titkárnőnek aztán majd szól ha kész.

Premium markaju ceges autom van, csak tankolni kell, fonyeremeny. Maradibb gondolkozasu idosebb rokon mondja csaladi osszejovetelen, hogy "szep auto, de majd az lesz az igazi mikor a sajatod lesz ilyen".

Mondtam neki, hogy Isten ments, egyik legnagyobb koltseg az eletben, ha rajtam mulik sosem tartanek fent autot, foleg dragat... Valahogy annyira benne van a magyar gondolkodasban a birtoklasi vagy.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram