Az egyik ügyfél kért segítséget, szeretnének elektromos autót vásárolni a cége számára, amire kapna 10%-os fix kamatra nyíltvégű lízinget.
A pénz rendelkezésre áll a cégben, de a nyíltvégű lízingnél az áfa elszámolható lenne. (Illetve, ha nem akarsz menetlevelekkel szórakozni, akkor az áfa fele.)
Tehát az volt a kérdés, hogy fizesse ki zsebből a pénzt a cég vagy inkább vállaljon be évi 10% kamatot, de cserébe leírhassa a lízingdíjra jutó áfa felét? Melyikkel jár jobban a cég 3 vagy 5 éves futamidő mellett? A leírt áfa a több vagy a 10%-os kamat?
Nagyon nehéz kiszámolni, mert figyelembe kell venni a maradványértéket és sok minden mást is, mint a pénzáram időértékét (mikor tudom érvényesíteni az áfát) és így tovább.
Izzasztó feladat, de szerencsére az egész elgondolás hibás, így nem is kell kiszámolni.
Az ügyfél ott rontotta el, hogy azt akarta megtudni, kamatmentesen vegye-e meg az autót, de bukja az áfát vagy kamatot fizessen az áfa miatt, miközben megvan az autóra a pénz.
A hiba az, hogy első körben félretehetjük az áfa kérdését.
Ugyanis a helyes kérdés, amit legelőször is tisztázni kell az, hogy a saját tőkémet tegyem az autóba vagy kérjek mástól kölcsön 10%-ra és a saját megmaradt pénzemet fektessem-e be ekkora vagy ennél magasabb kamatra.
Írtam már róla, hogy cégek, egyéni vállalkozók, alapítványok és mindenki más is vehet állampapírt az államkincstárban.
Kötvények árai: nettó árfolyam, bruttó árfolyam, lejáratig tartó hozam
(Mindenkit nagyon kérek, ilyen infláció és kamatok mellett ne aszaljon több tízmillió forintot a vállalkozói számláján. Nyisson állampapírhoz számlát és vegyen olyan futamidejű diszkontkincstárjegyet, amíg nincs szüksége arra a pénzre.)
Jelenleg cégként egy évre kapnál állampapírra 13,7% kamatot, hároméves állampapírt pedig évi 9,4%-ra tudnál venni abból a pénzből, amiből nem vettél autót.
De még okosabb lenne kivenni a cégből a felesleges pénzt és magánemberként befektetni jelenleg 16%-os kamat mellett.
Hogy miért jársz jobban, ha kiveszed a cégből a pénzt, itt írtam bővebben:
Tehát a megoldás az, hogy az autóra el nem költött pénzed cégként majdnem 10%-ra vagy magánemberként még annál is többre be tudod fektetni, így igazából "ingyen" van a hitel.
Az áfavisszaigénylés lehetősége már csak a haszon ebben a történetben. (S az esetleges leírhatóság az adóból is szóba jöhet.)
Ha pedig három év múlva már nem tudod ilyen kamatok mellett újra befektetni a pénzed, akkor még mindig lezárhatod a lízinget (hiszen a pénz már most is a rendelkezésedre áll), esetleg refinanszírozod, ha az jobban megéri.
Az, hogy mennyi áfát igényelhetsz vissza a futamidő alatt, ki kell számolni. (A havi lízingdíj áfatartalmának a fele lesz a hasznod.) Ezután el tudod dönteni, ér-e annyit az egész, amit keresel rajta az áfával. (A NAV szokott harapni a túl pofátlan nyíltvégű lízingekre, mert szerinte nem reális piaci ár, ha te egy autót ötévesen gombokért veszel meg a végén. Ezért sem kell túlzásokba esni a szerződésnél, de ez már egy másik történet, beszéld meg egy jó könyvelővel.)
Szintén fontos figyelembe venni, hogy tényleg annyiért kell-e autót venni, amennyiért akarsz. Ne mondd, hogy igen, nagyon drága az autó, de nem számít, mert úgyis céges költség. Azt a pénzt, amit elversz autóra (már ha elvered, a szokásos "úgyis a cég pénze" felkiáltással), ki is vehetnéd osztalékban 15% adóval és utána tudnál venni egy olcsóbb autót a cégben.
Minden pénzt, amit elköltesz a cégben, az a saját pénzed, nagyon nagy butaság (de sajnos nagyon gyakori) az a hozzáállás, hogy magánemberként olcsó bútort veszek otthonra, de cégként semmi nem számít, mert úgymond, amit elköltök, abból sem kell adózni, ezért a legdrágább olasz irodabútort veszem meg a cégnek.
Inkább adózzál és vidd haza azt a pénzt, mintsem felesleges és feleslegesen drága dolgokra költsed a saját cégedben. Mert a saját céged pénze a te pénzed, csak ezt valamiért sok ember nem érti.
De ez is már egy másik történet.
A lényeg, hogy ha megvan a pénzed valamire, de meg tudod venni hitelből is, akkor először azt kell megnézni, hogy te mennyit fizetsz a hitelért és mennyiért tudnád az így felszabaduló tőkét kockázatmentesen(!!!) befektetni. Minden mással csak ezután kell számolni.
"Mert a saját céged pénze a te pénzed, csak ezt valamiért sok ember nem érti."
Persze, hogy nem érti, mert minden könyvelőtől azt hallja, hogy "a céged pénze nem a te pénzed, ne bánj úgy vele, mintha a sajátod lenne" 😀
"Mindenkit nagyon kérek, ilyen infláció és kamatok mellett ne aszaljon több tízmillió forintot a vállalkozói számláján."
Tudod mikor fogom megcsináltatni a fogaimat? EZEKNEK??? 🙂
teljesen jogos, de meglepett, hogy nem PMÁP-t mondtál (és esetleg korábban visszaváltást), hanem DKJ-t...
@meglepett
Idezem a Nagymester cikket;-) : "Amit nem vehetsz cégként, alapítványként és így tovább, azok a lakossági papírok, mint a prémium állampapír vagy az Állampapír Plusz."
Csak bónuszként:
- nyíltvégű lízingnél a gépkocsi bekerül a tárgyi eszközök közé, azaz értékcsökkenés van elszámolva (általánosságban 5 évre a bekerülési érték és a maradványérték (5-10% !!!) különbözete), ami csökkenti az eredményt és a társasági adó alapját
- ha a gépkocsival hosszú távon tervezel (4+ év), a megfizettet kamattal csökkenthető a fizetendő társasági adó (ergo kamatmentes az ügylet)
Ezt még lehetne fokozni egy kis fejlesztési tartalékkal, 50%-ot meghaladó lízing ÁFA levonással, de a lényeg, hogy még ilyen kamatok mellett is őrültség KP-ban autót venni.
Persze, magánszemélyként meg nincsenek is ilyen lehetőségek.
@meglepett
Ott a válasz a linkelt cikkben:
"Amit nem vehetsz cégként, alapítványként és így tovább, azok a lakossági papírok, mint a prémium állampapír vagy az Állampapír Plusz.
Amit vehetsz, az a diszkontkincstárjegy és az államkötvény."
cégek nem vehetnek PMÁP-ot, az lakossági papír
@meglepett
A pmak lakossági állampapír, a cég nem veheti.
@meglepett
Azért nem mondott PMÁP-ot, mert azt csak devizabelföldi természetes személyek vehetik, cégek nem.
"A teljes kamat is levonható a nyereségadóból, az adó 70%-ának erejéig."
Figyelem! Reklám!
Egy fontos dolog kimaradt, a nyíltvégű lízing kamatát kkv-knak (néhány feltétel teljesülése esetén) levonható a TAO-ból (70%-ig), így a teljes állampapír hozam nyereségként jelenne meg, nem csak a kamatkülönbözet.
Azért mondta ezt valószínűleg, mert PMÁP csak magánszemélyként vehető, továbbá a korábbi visszaválthatóság is bármikor módosítható, cégként DKJ a lehetőség.
@meglepett
"ne aszaljon több tízmillió forintot a vállalkozói számláján"
MAK: "A Prémium Magyar Állampapírt belföldi és külföldi magánszemélyek (devizabelföldi és devizakülföldi természetes személyek) vásárolhatják meg."
Miklos a vallalkozoi szamlakra irta a DKJ-t. Ceg nem vehet PMAP-ot.
Cég mibe fektesse az EUR megtakarításait? (bár magánszemélyként is kérdezem mert a PEMÁP is egy vicc hogy legközelebb 2024.08 fizet értelmezhető kamatot addig marad a ~3% portfolio.hu/befektetes/20221209/itt-az-allampapir-amivel-nagyot-kaszalhatsz-a-forintgyengulesen-es-az-inflacion-is-584230)
"De még okosabb lenne kivenni a cégből a felesleges pénzt és magánemberként befektetni jelenleg 16%-os kamat mellett."
Osztalékon kívül -azt be nem vállalom ilyen adózás mellett- milyen módon tudom kivenni a céges pénzt?
No igen, de akkor hitelt kell felvegyen. Mi van, ha a bank megemeli a kamatot visszamenőleg 800%-ra? 15 év után a kútia majd hoz egy döntést… Szerintem fizesse ki, ügy lezárva.
Nyiltvegu autolizing 2019-ben erte meg nagyon. Akkor meg volt uj auto (covid elotti honapok), maihoz kepest normalisak voltak az arak, konkretan nulla volt a kamat.
Ha már itt tartunk, akkor fél évre hova tudom kockázatmentesen berakni a megtakarításom? Hol a legmagasabb a kamat? Marad a Cetelem látraszólója?
Nekem is euróban, és dollárban van egy 20-30 millióm a cégben, nincs szükségem rá, csak ülök rajta. Kivenni, kiveszem, amint tudom, de addigis zavaró, hogy nem tudok mit csinálni vele sajnos. Erre valakinek valami jó ötlet?
Ugyanúgy magánszemélyként is vennék valami jól kamatozó kötvényt, euró vagy dollár alapon. Erre van valakinek jó megoldása? Van egy jó adag hitelem, még 3%-os kamattal, és annak kb megfelelő mennyiségű (euro/dollar alapu) befektetést kötvénybe raknám.
@adamko
DKJ D230726
hozam 13.61%
A cég pénzét picit jobban szoktam szórni olyan dolgoknál amire szükségem van amúgy is, drágább dolgot veszek mint magánszemélyként vennék. És ott azért nem csak az osztalékon spórolok, szóval szerintem "megéri".
@adamko keress egy DKJ-t, ami akkor jár le, amikor szükséged lesz a pénzre.
@adamko DKJ
Azt szeretném kérdezni, hogy ha itthon a KSH szerint ~25% az infláció és ~16%-os hozam érhető el legjobb esetben államkötvénnyel, az euróövezet inflációja pedig ~8,5% a mai adatok szerint, akkor - a tőke reálértékét nézve - az állampapír vétellel nagyjából egyenértékű lenne átváltani jelenleg a tőkét euróra, főleg úgy, ha további jelentős forinterősödésre nem mernék nagy tétekkel fogadni? Köszönöm a válaszokat!
Vagy, ha olyan a tevékenységed, bejegyeztetsz Dubaiban egy céget, ahol nulla az adó és nincs könyvelési kötelezettség. Onnan aztán simán kiveszed a pénzt, és meg is vagy. A rablókormány meg mehet az anyjába.
@graphite
"No igen, de akkor hitelt kell felvegyen. Mi van, ha a bank megemeli a kamatot visszamenőleg 800%-ra? 15 év után a kútia majd hoz egy döntést… Szerintem fizesse ki, ügy lezárva."
Nem fizet. 15 év múlva a kúria majd hoz egy döntést...
Én pl. kétszer nyertem közműszolgáltató ellen, egyszer jogtalan díjkiszabás, máskor túlzott áremelés (50x-es) miatt.
Nem kell a hiteltől/lízingtől annyira félni, főleg akkor nem, ha a fedezete megvan kp-ben, csak ésszel kell felvenni.
@graphite
Ugye nem akarod itt is elkezdeni a végtelenül unalmas műsorodat? Inkább pszichiáterhez fordulj az állapotoddal!
off: ha közel 10 milliónyi EUR áll a számlámon azzal mit lenne érdemes csinálni? PEMAP alig 3%, és 10 évnél előbb kéne mint higy ETF et vegyek.
A következő "apróságokat" célszerű még számításba venni (nyíltvégű lízing esetén):
- a fizetett kamat tudomásom szerint teljes egészében levonható a fizetendő társasági adóból;
- a beépített casco-s cuccoknál egyes lízingcégeknél a casco is kamatként jelenik meg;
- a lízingelt gk. écs-je is teljes egészében a vállakozásnál jelentkezik, mint nyereséget csökkentő tétel;
- a futamidő végén MARADVÁNYÉRTÉKEN 3. személy vásárolhatja meg a gk-t;
Szerintem van mit számolgatni, a végeredmény legjobb esetben sem annyira negatív...
(következtetéseket szándékosan nem vontam le, azt mindenki tegye meg a könyvelőjével, adótanácsadójával, jogászával történt egyeztetés és mérlegelés / számolgatás után)
@graphite "Mi van, ha a bank megemeli a kamatot visszamenőleg 800%-ra?"
Kezeltetned kene magad. Komolyan.
@belavoltam bécó, még nem árultad el hogy jött ki az 1,73 😀 Tényleg nagyon érdekel 😀
@belavoltam mert mi van, ha ha a bank megemeli a kamatot visszamenőleg 800%-ra? Mennyi ideig tart egy bírósági per, és mennyi idő alatt hajtják végre az illetőt? Schadl és tsai mond valamit? Mennyi idő, amíg a kúria elé jut az ügy? Ott mire lehet számítani?
Lehet engem hülyézni (egyeseknek gondolom kell is, mert pénzintézetnél dolgozik 🙂 ), meg pszichiáterhez küldeni, attól a problémák maradnak. Megnyugtató válasz nincs, marad a személyeskedés. Engem speciel nem zavar, másokat lehet, hogy igen.
Ezen en is tortem a fejem, es vegul maganszemelykent vettem egy jo allapotu elektromosat hasznaltan felaron. Nekem az billentette at, hogy barmikor visszatehetik a cegautoadot a zoldekre is, es akkor beleragadtal egy buko konstrukcioba. A casco is olyan, amit sose kotnek magamtol. Plusz tobb ismerosom is panaszkodott, hogy a flottakezelo hatraltatja a szukseges szervizelest, hogy csokkentse/kesleltesse a kiadasait — franc akar ilyenen idegeskedni, van eleg baj egy vallalkozassal.
@belavoltam nem rosszból, de 1995-ben a fix 3.5%-os hiteleket 25%-ra emelte az OTP. Létező szerződést simán átírathat a bank, ha érdekei úgy kívánják.
Ha vezetsz útnyilvántartást (ami RoadRecord programmal pofonegyszerű), akkor a lízing 90-100% Áfája is visszaigényelhető.
Akinek az a gondja, hogy mit csináljon a céges számláján a több 10-100milliójával (forintjával/eur/usd), annak javaslom keresse meg az ügyfélmenedzserét. Elég jó lekötési egyedi ajánlatai vannak a bankoknak (pl: huf 16%), csak nem hangoztatják, mert egy rakás pénzt keresnek azon, ha a cégek csak úgy pihentetik a pénzüket.
Sziasztok,
Annyira még nem vagyok profi a befektetések terén, de ezt a cikkben említett 16 % -ot kockázatmentesen, magánszemélyként milyen termékkel tudnám elérni?
Köszönöm előre is a válaszaitokat.
@EUR vagy HUF?,
Továbbgondolva : Ha az eurózónában 9% az infláció, nálunk 25%, és 16% kamatot kapsz itthon, ÉS a forint árfolyam nem változna, akkor ezek kiegyenlítik egymást - de kérdés, hogy HOL költenéd el azt a pénzt. Ha egy idő múlva visszaváltod az euródat, mert mégis itt költenéd el, és nem változott a forint árfolyam, akkor simán elbuktál 16% kamatot. Ha az eurózónában költöd el az euródat, akkor az más, mert akkor ugyanott vagy, mintha itthon PMÁP-ba raktad volna, és itthon költöd el.
Ha gyengülést vársz a forinttól, akkor elvileg az euró a jobb, de 16% gyengülés kell (395 -> 458), hogy a kamatveszteségednél legyél, ez azért csak hosszabb távon reális (bár, ki tudja).
És akkor arról nem beszéltünk még, hogy itthon egy csomó minden eleve sokkal drágább, tehát magasabb bázisra megy rá a 25% (élelmiszereknél 40-50%) infláció. Tehát a logikus az EU-ban vásárlás lenne elvileg...
A hosszú távú haszongépjármű (pl. száraz furgon) bérlésről mi a véleményetek?
@akos Barazsy Ákos azért a saját reklámod mellé egy x-et tehettél volna! Tudod, a jó termék eladja magát, a tied meg ilyen sunyi módszerrel kell reklámozni!
@graphite
Nem kell a hülye duma, pontosan tudja mindenki, mi van mögötte.
Képtelen vagy felelősséget vállalni egy rossz döntésedért, inkább mindenki mást hibáztatsz, a valóság teljes kizárásával.
Csernus doktor ezt nagyon jól megfogalmazta: felelősségvállalás nélkül nincs felnőtté válás.
Érdekelne, hogy konkrétan melyik banki alkalmazott tartott fegyvert a fejedhez, hogy devizahitelt vegyél fel. Aláírtad a szerződést, pórul jártál, és nem vagy hajlandó elismerni a hibádat.
Gondolom, ha a te javadra változtak volna a körülmények, most akkorákat kussolnál, hogy csak na.
Ezt kellene most is tenned. Kussolni végre, mert már mindenkinek a könyökén jön ki az idióta műsorod.
A cégautó adó kiváltja a menetlevél vezetését és a lízing díj Áfája 100%-ban elszámolható. Vagy rosszul tudja a könyvelőm?
@marmegint ”Aláírtad a szerződést, pórul jártál, és nem vagy hajlandó elismerni a hibádat.”
Végül nem jártam rosszul a devizahitelezéssel, de ez nem a luxusbankárokon múlt. A gond más: ahhoz, hogy a devizahitelezés ekkora gond legyen Mo-n, vastagon kelletek a bankok (usa-ban főleg). Namármost, ha bármilyen gazdasági aktivitást szeretnék, pl egy vállalkozást működtetni, ugyanezekhez a bankokhoz kell forduljak, nincs más (valós) opció. Magyarul, teljesen ki vagyok szolgáltatva egy olyan csapatnak, amelyik bizonyítottan csalt (subprime válságról remélem Csernus doki is hallott). És max 100k EUR-ig biztosít az OBA, aminek a kasszájában kb 10 millió EUR van.
Ez a baj. Úgy tűnik, mást nem zavar, ami számomra minimum furcsa.
A cikkből meg a magam kútfejéből kiindulva most készülök lízingre autót venni, kb 8 millió lenne a finanszírozott összeg, 36 hónapra. A fix kamattal a 3 év alatt 1.266.000,-tal fizetek ki többet. (THM 10,5%) A 8 millió már most bent van a 2030-as Pmáp-ban. Ennek idei kamata 16+1,5, jövő évi sacc min 16+1,5 és a harmadik évre számolok kb 10+1,5 kamatot. Ez összesen kb 3.600.000,-a három év alatt. (Ha a 7 éves papír lejárata előtt kellene a pénz, akkor 1 % bukta (jelenleg) a tőkére is (ezt emelhetik, de nem valószínű és ha 10-re emelik az sem érdekelne ebben a számításban. De csak akkor érdekes ez, ha kellene a pénz, de jelenleg nem gondolom, persze bármi lehet.
@ujeden
Rosszul.
@graphite
Hidd már el, hogy senkit nem érdekel itt a nyávogásod.
Nem azért mert szeretjük a bankokat, nem szeretjük, szükséges ,,rosszak".
Komolyan egyesével le kell írnia minden törzs-olvasónak, hogy milyen szánalmas amit művelsz?
Ha bajod van keress segítséget (pszichológust javaslok első körben). Ha csak trollkodsz akkor meg takarodj máshová.
Miklós, sok éve rendszeresen olvaslak, voltam tanácsadáson is, tisztellek-becsüllek, hogy ennyi év után még van energiád ezeket az alakokat moderálni, de nem lenne kedved pár trollt IP cím alapján bannolni innen? Az értelmes hozzászólások adják nekem itt a fele értéket, de egyre fárasztóbb kiválogatni a trollok és melldöngetők közül a tartalmat.
Kitartás és köszönjük!
Én tavaly ilyenkor vettem fel hitelt egy 10 milliós autóra, Széchenyivel 0,5% kamatért. Akkor pontosan kiszámoltam, hogy az egész autó 5 év alatt nekem kb. 8 millióba fog fájni, mert ennyi áfát tudok levonni és adót csökkenteni. Ha most nincs ilyen Széchenyi (bár mintha 5%-os lenne), akkor vagy marad a 10%-os piaci lízing, vagy inkább fektesse be a pénzt és várjon egy évet, vagy kettőt, ha lehet. Ha nem lehet, akkor meg csinálja, ilyen is van.
+1 dolgot kifelejtettem, ami tovább módosíthatja a matekot:
Zöld rendszám esetén MA nincs:
- súlyadó / gépjármű adó / cégautó adó / akármi;
- vagyonszerzési illeték;
- sok településen nincs parkolási díj.
(személyes példa 48 havi lízing alatti megtakarításra ezekből):
- cégautó adó 48*11.000.- = 528.000.-
- vagyonszerzési illeték = ? talán 100.000.-
- parkolási díj kb. = 6óra*200Ft/óra*200munkanap*4év = 960.000.- (becslés, lehet h több)
- parkolási bünti megtakarítás (saját tapasztalat más gk. alapján havi átlag 5.000.- = 5*48 = 240.000.-
sum: 528 + 100 + 960 +240 = 1.828.000.- Ft
@szama Azt a Casco dolgot azért átértékelném a helyedben, kicsit megismerve a villanyautók alkatrészárait... 🙂
@mancika Ha megvan meg az akkori otp-s szerzodesed, akkor valoszinuleg talalsz benne olyan reszt, ami megengedte az otp-nek ezt a lehetoseget. De azt 30 ev tavlatabol is ketlem, hogy visszamenoleg modositott volna, mint amin a @graphite nevu picsog minden topik alatt.