Az orosz gazdaság számokban

2022-03-06
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Ukrajna lerohanása miatt hozott kereskedelmi szankciókkal kapcsolatban érdemes megnézni, mekkora is az orosz gazdaság, mennyit veszíthet a szankciókkal az Unió és mennyit Oroszország.

(Az Egyesült Államok könnyen hoz szankciókat, neki nincs szüksége az orosz gázra, műtrágyára vagy búzára. Az Uniót azonban sokkal jobban érintik a szankciók miatt fellépő áruhiány és az ebből fakadó áremelkedés.)

Az Unió GDP-je 2021-ben 17,1 billió dollár.

Oroszország GDP-je 1,7 billió dollár volt 2021-ben, hála a magas gáz és olajárnak. (2020-ban még csak 1,48 billió dollár volt az orosz GDP.)

(Összehasonlításul néhány uniós GDP adat: Németország 4,21 billió dollár, Olaszország 1,92 billió dollár, Franciaország 2,69 billió dollár, Spanyolország 1,36 billió dollár)

Az orosz gazdaság teljesítménye erősen ki van téve az olaj és a gáz árának:

A legnagyobb orosz tőzsdei cégek között elvétve találni olyat, ami nem olajjal vagy egyéb nyersanyaggal lenne kapcsolatos:


Oroszország adja a világ GDP-jének a 1,31%-át.

Ha a szankciók egyforma mértékben sújtanák az uniós és az orosz gazdaságot is, akkor egy 30%-os orosz GDP esés (ami megfelel az 1929-es világválság hatásának, tulajdonképpen egy teljes összeomlás lenne) 3%-os mínuszt jelentene az Uniónak, ami megfelel egy kellemetlen, erős recessziónak.

Az orosz gazdaság főként a nyersanyag kivitelén és az abból vásárolt fogyasztási termékek importján alapul.

Az orosz kivitel (407 milliár dollár 2020-ban) közel felét adta a kőolaj és feldolgozott olajtermékek (190 milliárd dollár 2020-ban). A számunkra oly fontos gáz ehhez képest elhanyagolható, évi 26,3 milliárd dollár volt 2020-ban, majd a megugró árak miatt ez megduplázódott 2021-ben.

Orosz árbevétel a földgázból az elmúlt években:

Vagyis az orosz olaj kitiltása a világgazdaságból lefelezné az orosz exportot, míg a gáz ehhez képest negyedannyi kárt okozna még a mostani magas ár mellett is.

Európa 183 milliárd köbméter gázt vásárolt 2021-ben (2018-ban még 201 milliárd köbmétert, de ez természetesen nagyban függ az időjárástól is)

Kína ezzel szemben csak 10 milliárd köbméter orosz gázt vett meg.

Legnagyobb vásárlói az orosz vezetékes gáznak:

Európa gázigényének jelenleg 41%-a származik Oroszországból, a probléma leginkább az, hogy nagyon egyenetlen az elosztás. Míg Franciaország alig szorul rá az orosz gázra, Bulgária csak orosz gázt használ.

Európa a kieső orosz gázt nem könnyen, de néhány éven belül tudja nagyrészt pótolni, hajón szállított cseppfolyósított gázzal (de ehhez fogadóállomásokat kell építeni, illetve a többi országgal versenyezni az elérhető kapacitások lekötéséhez), a holland gázmezők újranyitásával, a lengyel palagáz engedélyezésével, a román gázmezők termelésének megkezdésével és így tovább. A németek is időlegesen vissza tudnák kapcsolni az erőműveiket, az is szintén jelentősen csökkentené a földgázra való igényt.

Nem lesz örömteli a következő pár év, ha át kell állni egy orosz gáz nélküli állapotra, de végre felébredtek az Unió vezetői a csipkerózsika álmukból, rájöttek, hogy Északi Áramlat helyett LNG fogadókat kellett volna építeni az elmúlt években.

Azonban Oroszország sokkal rosszabbul jár, mert az Unión kívül vezetékes gázt érdemi mennyiségben csak Kínának tudna eladni, azt is csak néhány év múlva, amikor kiépülnek a vezetékek. Ezzel azonban Kína csicskája lesz az ország, mert Kína, amelyik minden tekintetben legalább tízszer akkora, mint Oroszország (a kínai GDP 17,7 billió dollár volt 2021-ben, bő tízszerese az orosznak), pontosan tudja, hogy más komoly vevő hiányában annyit ad az orosz gázért, amennyit akar. Eddig is megvolt orosz gáz nélkül, ezután is meglesz, ha akar.

A legtöbb közép-ázsiai országnak van saját földgáza, Mongólia nem lenne egy nagy felvevőpiac, India pedig messze van vezetékes gáz számára. Ilyen mennyiséghez kiépíteni LNG szállítási kapacitást rövid időn belül pedig lehetetlen küldetés. (A gazdaságilag közel tizenötször nagyobb és sokkal fejlettebb Egyesült Államok erőltetett fejlesztés mellett is a mai napig sem érte el az Európa által jelenleg Oroszországtól vásárolt mennyiséget az LNG piacán.)

Az orosz olajipar ráadásul nagyon rá van szorulva a nyugati technológiára, egyre nehezebb körülmények között kell kibányászni az olajat és a földgázt, amire Oroszország magától már nem képes. Az Északi áramlat vezetéket sem véletlenül főleg nyugati cégek építették és nem véletlenül kell az oroszoknak minden kitermelési projektbe nyugati cégeket bevonnia.

Oroszország a legnagyobb gabona exportőr a világon, 8,14 milliárd dollár értékben, a második az USA 6,94 milliárd dollár értékben, Kanada, Franciaország majd Ukrajna (3,11 milliárd dollár) a további sorrend.

Az orosz és az ukrán búza kiesése a világpiacról az Uniónak maximum annyiban fáj, hogy drágább lesz a kenyér és a pizzatészta, ezért kevesebb jut majd Iphone-ra vagy nyaralásra.

Azonban rengeteg szegény országban, ahol az emberek a jövedelmük zömét energiahordozókra és alapvető élelmiszerre költik, nagyon nagy bajt, konkrétan éhezést okoz a 14 éves csúcson lévő búza és olajár. A legnagyobb gabona importőr országok Egyiptom (4,67 milliárd dollár), Indonézia (2,32 milliárd dollár), Törökország, Olaszország és Fülöp-szigetek.

Gabonaár változása az elmúlt öt évben:

Szintén jelentős exportőr Oroszország a műtrágya tekintetében, az éves 24 milliárd dolláros piacon Oroszország a második legnagyobb exportőr Kína után, évi 3,36 milliárd dolláros kivitellel, megelőzve Marokkót és az Egyesült Államokat. A legnagyobb importőrök Brazília és India.

Az orosz kivitel 13%-a Kínába megy, a maradék nagy része viszont azokba az országokba, amelyek most szankciókkal sújtják Ukrajna lerohanása miatt:

Jelentős tétel még az orosz kivitelben a kőszén, ebben a harmadik legnagyobb exportőr Oroszország, évi 17,6 milliárd dollár értékben, a legnagyobb vásárlók a világpiacon Dél-Korea, Kína, Japán és több európai ország.

Szintén a legnagyobb exportőr Oroszország a félkész acéltermékek tekintetében, évi 7 milliárd dollár értékben, illetve a nikkel kivitelében, évi 4 milliárd dollár értékben.

Amint látszik, Oroszország teljes leválasztása a világpiacról komoly áremelkedést okoz/okozna számos termék tekintetében világszerte, akár élelmiszer, akár nyersanyag szempontjából. Ide tartozik az olaj, a kőszén, de a nikkel is, ami egyre fontosabb az elektromos autók miatt. Ezek áremelkedése biztosra vehető.

Ami nagyon sérülékennyé teszi Oroszországot, hogy bár búzája és olaja van elég, tehát éhen nem fognak halni és meg sem fagynak, de minden másból komoly behozatalra szorul.

Az orosz jólét fenntartásához elengedhetetlen az import, legyen szó autóról, mobiltelefonról, bányászati gépekről, modern technikáról, vagy bármi másról.

Az orosz import összetétele:

Megfelelő processzorok nélkül, repülőgép-alkatrész nélkül az orosz hadipar is lehúzhatja a rolót. De bármilyen gép építésénél elég egyetlen alkatrész hiánya, hogy ne lehessen legyártani. (Ezt az európai autógyárak már megtanulták az elmúlt két évben.)

Ha nem lesz Iphone, Samsung telefon, új autó és nagyjából semmi más, ha nem lesz hová menni nyaralni és nem lesz mivel repülni, akkor elég nehéz lesz az orosz középosztályt meggyőzni arról, hogy de helyette most van büszke nemzeti öntudatuk.

Ha folytatódnak vagy elmélyülnek az orosz gazdasági szankciók, akkor az egész világon elég komoly inflációnövekedésre kell felkészülni a nyersanyagok terén, de igazán rosszul az oroszok fognak járni.

Ha esetleg Kína segít is egy ideig kijátszani a nyugati embargót, ha választania kell majd Kínának, hogy Oroszországot segíti és 25%-os vámot kap a nyakába a legfontosabb piacain vagy inkább megtartja a mostani pozícióját, de elengedi Oroszország kezét, egy pillanatig sem lesz kérdés, hogy mit fog választani, diktátorok kölcsönös dacszövetsége ide vagy oda.

Azzal, hogy megtámadták Ukrajnát, nagyon elszámították magukat. Azt gondolták, hogy az Unió megosztott és egyébként is sakkban tartják a gázzal Európát. Soha ilyen egységes még nem volt az Unió, a rebellis, orosz érdekek számára megvett államok sem mertek kilógni a sorból és végre felfogták a döntéshozók, hogy nem függhetnek tovább egy diktatúra energiaellátásától.

(S csak tényleg zárójelben, de a félelmetes orosz haderő mítosza is megtört, inkább nevetséges, mint félelmetes az eddigi orosz hadi teljesítmény, nem sokat fejlődött a szovjet idők óta. Az elképesztő túlerő, a félévi felkészülés és az agresszoroknak kedvező figyelmeztetés nélküli támadás ellenére mindennel kudarcot vallottak Európa legszegényebb országával szemben, nincs két fegyvernem, ami együtt tudna működni, még akkor sem, ha éppen nem fogytak ki az üzemanyagból. Az állítólagos precíziós fegyverek nincsenek sehol, vagy már elhasználták mind a tízet. Ezért aztán maradtak a régi, jól bevált receptnél: ész és válogatás nélkül porig ágyúznak minden várost, mit sem törődve azzal, hogy a kelet-ukrán városok lakóinak 80%-a szintén orosz nemzetiségű. Ezután nehéz lesz fenyegetni a világot az orosz hadi teljesítménnyel, az orosz hadsereg elrettentő mivolta nagyjából a nullára zuhant. Nem hogy Berlinig, még a határtól ötven kilométerre sem tudtak eljutni tíz nap alatt egy náluk elvileg sokkal gyengébb ellenséggel szemben sem. Legújabb hír hétfőről, hogy már civil járműveket, teherautókat, buszokat, tartálykocsikat szállítanak a frontra, hogy az orosz hadsereg ellátást biztosítani tudják)

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
508 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

A megoldás, minél gyorsabb átállás a fosszilis energiahordozókról minden fronton. Igen, ebbe sajnos beletartozik az is, hogy atomerőműveket kell építeni, mivel tudtommal a nap és szél nem használható fel folyamatosan a kiszámíthatatlanságuk miatt. Emellett még több vízerőművet kellene építeni olyan vizekre, ahol nincs hajóforgalom. És tudom, hogy ez sok pénzbe kerül, de van egy olyan tippem, hogy Nyugat-Európa erősen ebbe az irányba fog elmozdulni. A németek visszaszorulnak a sötétzöld fordulatukkal, a francia atom meg erősebbé válik. Aztán majd a németek kiegyenlítik valahogy.

Eközben Magyarországra ömlik majd a sok lefos.ott dízel Németországból, így míg Nyugaton mindenki elektromos autóval jár, itt csúcsot dönt a tüdőrák a sok chippelt meg füstölgő autó miatt. Mondjuk ez a Nyugaton e-autó, itthon füstölő Passat, A4, 3-as BMW módi Putyin nélkül is ment. A sok P, R, S rendszámos roncs.

Összefoglalva: a fejlett és gazdag országok olyan szankciókat hoztak, amik a kevésbé fejlett és szegény országokat sújtják, de legalább Ukrajnán sem segítenek.

Látom, semmit nem értesz. Egy hétezer atombombán ülő őrültet, aki azt hajtogatja, hogy addig nem áll le az egyébként főleg oroszok lakta városok bombázásával, amíg meg nem kap mindent, amit kitalált, csak belülről lehet megbuktatni.

Ha majd 160 rubel lesz egy dollár, nem lehet kapni semmit és nem is tudnak eladni semmit, ha a milliárdosok jachtjait elkobozzák, akkor majd eltávolítják ezt a hatalomba beleőrült, defektes embert.

Sz**rok az orosz gazdaságra. Majd gyártanak megint Ladát, bár a végén már abba is nyugati technikát raktak. Repülőket meg lehet majd patkolni egy ideig és majd orosz linux is fejlődni fog. Putin megmondta, szankciók még jók is, mert új kompetenciákat tudnak szerezni. Lehet elkezdeni.

Akik pedig a gázáron sírnak. Mi eddig többet költöttünk Ukrán segítségre (segélyre), mintha 100% gázáremelkedés lenne egész fűtési szezonban. Lehet példát venni.

Ja, és mielőtt trollkodtok, 90% gázzal fűtünk és mindig is beosztottak voltunk. Ja és nem is örököltünk semmit.

"rebellis, oroszok érdekek számára megvett államok sem mertek kilógni a sorból" jól értem hogy itt kis hazánkra is gondolsz?

Én semmi ilyet nem mondtam, csak leírtam a tényeket. 🙂

"Igen, ebbe sajnos beletartozik az is, hogy atomerőműveket kell építeni"

Ezt leírni marha könnyű, de megvalósítani képtelenség. Egy atomerőmű felépítése 20-30 év. Ha egyszerre 50-et akarnak építeni Európában, akkor még több. Egyszerűen ez az út nem járható semmilyen szempontból. Ha akarnánk se menne.

Közben meg a Goldman Sachs és a JP Morgan szépen suttyomban felvásárolják az orosz vállalatok leértékelődött értékpapírjait:

bloomberg.com/news/articles/2022-03-03/wall-street-is-already-pouncing-on-russia-s-cheap-corporate-debt

@Kiszamolo Persze, Hitlert, Hirohitot, Castrot, Kim Ir Szent stb. is belülről távolították el, amikor a gazdaságaik már romokban hevertek. Ja, nem.
Nem elég, hogy a 2008-as válságot félrekezelték, majd a Covidot is, most megint keresztbe tesznek a világgazdaságnak. Végül is mi baj történhetne? Legfeljebb 1 millió billió trillió dollárra növelik az államok adósságát.

az orosz nem az a nep aki eladna a fuggetlenseget pusztan mert 57fele szalamibol kevesebb lesz a boltban.
vegyuk eszre hogy ez a forditott kubai valsag.

Valóban? Atomtöltetek vannak Ukrajnában, Moszkvára célozva? Ezt még az agymosott orosz tévénézők sem hiszik el, akkora hazugság.

“Megfelelő processzorok nélkül, repülőgép-alkatrész nélkül az orosz hadipar is lehúzhatja a rolót.“

Látjuk az orosz haditechnika vívmányait. Ott állnak szétlőve, sárba ragadva, hátrahagyva Ukrajnában. Még csak nem is a legmodernebb fegyvereket kapták az ukránok a nyugattól, de úgy szedik le vele az orosz gépeket mint a legyeket. Néhány éve még ment a nagy szöveg, hogy ha az orosz tankok megindulnak, meg sem állnak Párizsig. Aztán 50 km-re az orosz határtól meg végük. Abszolút nincs félnivalója a nyugatnak az orosz haditechnikától. Egyedül a nukleáris arzenál jelent veszélyt. De ha Putyin úgy dönt hogy használja akkor használja. Viszont akkor az game over mindenkinek. Mert ha az első orosz nukleáris siló teteje kinyílik, akkor nyílik az USA, Kína India, brit és francia siló is. Úgyhogy az orosz haditechnika egy rakat trágya. Chipekkel vagy anélkül.

Lesz iPhone, Samsung telefon, stb. - Kínán keresztül bármit meg tudnak majd venni. Persze drága lesz, de az EU-nak is drága lesz az orosz gáz, amíg a szintén drága LNG-terminálok épülnek...

Ja, csak a világhódító cár és csapata Kína kis csicskái lesznek, ha Kína elzárja a csapot, végük.

Kis pontosítás, sem a Samsung sem a kínai cégek nem vonulnak ki oroszországból. Sőt, a SWIFT helyett átállnak a Unionpay rendszerére, így aztán nincs mitől tartaniuk az oroszoknak. Sajnos úgy tűnik Putyinnak igaza lesz, nem fogják tudni megfelelően szakcionálni az országot. Valaki nyer, valaki veszít. Minden szakncionált terméket be fognak tudni szerezni kínából.

Az, hogy mit veszítünk azt meg úgy kell nézni, hogy orosz+ukrán. Oroszok nem adnak, Ukránok meg nem fognak tudni adni, mert minden megsemmisül.

A Samsung és az Apple is már bejelentette, hogy nem szálít az országba.

@copywriter ha egy használt dízel autó meghajtásának a kicserélése elektromosra annyiba kerül mint egy új elektromos autó és ennek az árnak a fele a technika, fele a túlszabályozás...

Az atomenergia és megújulók együttes használata csökkenti a rendszer szabályozhatóságát. Energiatároló rendszerek nagy méretben gyakorlatilag nem elérhetőek, tározós erőmű létesítse sok helyen (pl Mo-n) nehezen vagy nem kivitelezhető a földrajzi adottságok miatt, a szenet a magasabb co2 kibocsátás miatt háttérbe szorul, LNG kapacitás elhanyagolható. Rövid távon, hidegebb telekkel, normálisan működő iparral orosz gáz nélkül nem jár jól senki Európában. Nem véletlenül nem lett lekapcsolva a Gazprombank sem a swiftről. A Párizsi egyezmény, EU greendeal, német szén és atomerőművek lekapcsolása stb. mind arra mutattak hogy az átmeneti időszakban meg fog nőni a földgáz szerepe.

@harka "Persze, Hitlert, Hirohitot, Castrot, Kim Ir Szent stb. is belülről távolították el, amikor a gazdaságaik már romokban hevertek. Ja, nem."
És Iránban is milyen szorgalmasan dúsítják az uránt a szankciók ellenére.

@zoli "Viszont akkor az game over mindenkinek. Mert ha az első orosz nukleáris siló teteje kinyílik, akkor nyílik az USA, Kína India, brit és francia siló is."
Kína és India miért szállna bele a buliba? Az oroszok célpontjai a NATO országok lesznek, nem pedig ők.

@harka
Ok, milyen más opcióink vannak?
Megmondani neki, hogy csak azt csinál amit akar vagy katonailag eszkalálni a dolgot?
Valahogy mégis a szankciózás tűnik a legjárhatóbb útnak.
Amellett hosszútávon segíthet a globális felmelegedés elleni harcban egy energiaársokk (kényszerből kialakuló de velünk maradó szokások, lásd hollandok és a bicikli). Ez is egy kemény dió a 21. századra, amivel valamit kell kezdeni.
Mindenesetre remélem, hogy ez az olajár már az amcsiknak is nagyon fájni fog és végre leszoknak a pazarlásról.

"új kompetenciákat tudnak szerezni" @spurdiszno az a baj, hogy nem tudnak.
Az épp eszűek már 10-15 éve ott hagyták az országot. 9 éve voltunk a Seremetyjevon átszállás miatt (Budapest - Havanna bakker), és senki, de senki nem beszélt a reptéren angolul. Ott voltunk meglőve, mert párom sikeresen elhagyta a beszállókártyáját, kellett szerezni egy másikat, úgy sikerült megoldanunk, hogy valami két nemzetiségű (magyar-orosz) stewardess fordított nekünk.
Most még rosszabb a helyzet, mert pont az értelmiségi rétegből megmaradtak indultak el rögtön vonattal Finnországba. Így nem lesz nekik új kompetenciájuk (100 értelmiségi hívő nem fog hirtelen kinevelni hülyékből 10M "diplomást")

Az atomháborúból nem lehet kimaradni. Az oroszok nem egy nukleáris töltetet fognak kilőni ha kilőnek, hanem az összeset. Ugyanis ha csak egy vagy két rakétát lőnének ki, akkor azt leszedhetné a védelem. És akkor az ellencsapás olyan mértékű lenne, hogy nem lenne lehetősége utána kilőni a többit. Az összeset nem tudja leszedni egyik légvédelem sem. India és Kína meg a nukleáris telet nem várja meg. Ők is bevetik a fegyvereket. India valószínű Pakisztánt célozza a Pakisztániak meg őket. Kína meg kitalálja. Ha nem is lőnék ki, akkor is game over. Mert a nukleáris telet nem fogják ők sem túlélni. De valószínű nem fajul nukleáris háborúvá pont ezen okok miatt. Az a földi élet végét jelentené.

"Okoska törp2022-03-06 at 16:15
“Igen, ebbe sajnos beletartozik az is, hogy atomerőműveket kell építeni”
Ezt leírni marha könnyű, de megvalósítani képtelenség. Egy atomerőmű felépítése 20-30 év."

Hát nem. Angoloknak, Franciáknak, Amerikaiknak, stb kész terveik vannak. "According to the Nuclear Energy Agency (NEA), it takes about five to seven years to build a large nuclear unit."
A Paksi erőmű bővítésénél a fejvakarás egy részét az is okozta, hogy az oroszok különbözö technológiákat akartak összeintegrálni.

Egyébként ti nem látjátok, hogy az orosz Paksi bővítés mekkora kockázat? Ha oroszok le akarják majd állítani, nem is kell megvárniuk, hogy elfogyjon a fűtőanyag. Mai világban egy Asicban, microcontrollerben, fpga-ban hardveresen el lehet rejteni egy távolról aktiválható backdoort. Szerintetek OAH észrevenné? Kétlem. Nem a gázcsapot zárnák el, hanem lekapcsolnák a villanyt.

Szép és optimista írás. Remélem bejön.
Acél termékek függősége nem jó tőlük. Illetve műtrágya sem.

Köszönöm a mini beszámolót Oroszország gazdaságáról. Érdekes volt látni, mennyire össze vannak nőve Németországgal export és import cikkekben. Még a végén megint Németország érdekeltségei miatt lesz ebből világégés... Remélem nem.

@Zoli " Ők is bevetik a fegyvereket. India valószínű Pakisztánt célozza a Pakisztániak meg őket. Kína meg kitalálja."

Ja, hogy egymást lőnék? Akkor az egész más 🙂
Egyébként szerintem nagyképűség azt hinni, hogy megszűnne a földi élet. Az köszöni szépen, túlélt már rosszabbat is. Szerintem még lenne néhány százaléknyi túlélő is. De a fejlett civilizációt pár száz vagy pár ezer évre el lehetne felejteni.

@Zoli "De valószínű nem fajul nukleáris háborúvá pont ezen okok miatt."

A kölcsönös elrettentéshez, mint játékelméleti dologhoz az szükséges, hogy a szereplők racionálisan viselkedjenek.
Meglepő módon a hidegháborúban ez így is működött. Vajon most is ez a helyzet?

A vereség közeledtével Hitler kiadta a Néró-parancsot a saját hazája lerombolására (de Albert Speer elszabotálta).
Ha Vlagyimir Vlagyimirovics azt érezné, hogy már a Kreml kapuján dörömbölnek az oligarchák, vajon magával rántaná-e az egész világot? Ha már veszni kell, vesszen el mindenki? Vajon most is lenne, aki elszabotálná a "piros gomb" megnyomását?

@Kiszamolo
"Ha a szankciók egyforma mértékben sújtanák az uniós és az orosz gazdaságot is, akkor egy 30%-os orosz GDP esés (ami megfelel az 1929-es világválság hatásának, tulajdonképpen egy teljes összeomlás lenne) 3%-os mínuszt jelentene az Uniónak, ami megfelel egy kellemetlen, erős recessziónak."

A gyors matekodat még az is jelentősen korrigálná, hogy nemcsak EU vezetne be szankciókat. USA, Kanada, Japán, Dél-Korea... csak pár példa, akik nem tapsoltak Putin ámokfutásának.

Sok USA cég a szankciókon túl is bevezetett már korlátozásokat. Például Microsoft termékeket nem tudnak már venni.

Ma voltam Tescoban és Intersparban. Ezek még az orosz vodkát sem voltak képesek leszedni a pultról. Gyalázat.

@copywriter
Az atomerőmű építés, használat jó és elkerülhetetlen dolog. Csak sajnos az urán jelentős része is orosz.
Meg lehet amúgy nyugodni, a fizikai korlátok miatt még 30-50 évig biztosan ne fogja az elektromos autó kiszorítani a robbanómotorosat

Végigasszisztáltam egy Fortune 500 vállalat ukrán kollégáinak evakuálását az elmúlt héten. Rövidesen bezárjuk az orosz céget, most evakuáljuk az orosz kollégákat, nem ők háborúznak, rossz helyre születtek. Megindult az agyelszívás ezerrel. Ezzel is érdemes lesz számolni.

Épp ma olvastam, hogy Kína felfüggeszti két nagy bankja működését Oroszországban mert veszélyezteti a helyzet azok likviditását és stabilitását. Emellett Kína nem akar függeni semmilyen országtól az energiaellátásában. Ennyit a kommunista testvériségről.

Spurdisznó : "Ma voltam Tescoban és Intersparban. Ezek még az orosz vodkát sem voltak képesek leszedni a pultról. Gyalázat." Gondolom nem hitelbe vették, ergo, azt csinaélnak vele amit akarnak, az már az ő saruk (azza, ha nem adják el, azzal csak magukat szankcionálják). De ha mondjuk, nem szereznek be újabb készeleteket, az már érdekesebb - és arról nem nagyon van információnk.

Egyszer azt olvastam, hogy a forradalmak soha sem diktatúrák legsötétebb óráiban törnek ki, hanem meglepő módon akkor amikor javul az életszínvonal.

A Putyini rendszert szerintem egy katonai puccs tudja/fogja megdönteni. Valószínűleg kemény elnyomás jön Oroszországban amit mutat milyen brutális büntetés jár ha valaki nem az állami narratívát szajkózza a háborúról.

Szerintem az oligarcháknak nagy a befolyása nyugaton, talán még hűek is a rendszerhez, viszont a nyugati üzletfelek nélkül elszegényednek. Szerintem fennt kell tartani az átfogó szankciós nyomást.

Az hogy az oroszok izolációban milyen csúcstechnológiát képesek létrehozni jól illuszrálja a fegyverkezési verseny meg az űrverseny (1960's-1980's). Az orosz rakétahajóművek a mai napig a legjobbak, viszont képtelenek voltak egymásra épülő renszereket létrehozni. És mellesleg gazdaságilag is belerokkant a SZU.

A nyugati világ tudja, hogy most az árazza be, hogy mikor legyen a következő ilyen konfliktus, ezért is költenek rá ennyit és költ rá sok cég még a kötelezőn felül is.
Oroszországgal példát kell statuálni, és pontosan ezt is teszik.

Nagyon sajnálom az orosz embereket, de három lehetőség van csak.
1, 3. világháború
2, az oroszok váltják le putyint
3, oroszország belenyomorodik a helyzetbe

az elsőt nyilván nem akarjuk, a másik kettő pedig sok orosz ember szenvedésével jár.

@Zoli "Mert a nukleáris telet nem fogják ők sem túlélni."

A "Threads" című dokumentum-játékfilm forgatókönyvét tudósokkal való konzultáció után írták. Totális atomháború van benne, meg nukleáris tél, de Nagy-Britanniában is így maradna pár millió túlélő.
13 évvel később meg már gőzgépekkel állítják elő az elektromosságot. (A film összes többi részlete messze nem ennyire optimista)
en.wikipedia.org/wiki/Threads_(1984_film)

Kötelezően megnézetném mindenkivel, de legfőképpen a politikusokkal.

Shell is bejelentette, hogy kivonul, aztán vett egy valag olajat oroszoktól mert most olcsó volt.. szépen lassan mindenki visszaszivárog csak azért, hogy ne a másik tegye meg előbb.
A harcokat tekintve délen már csak Odesa maradt, mire azzal megvannak körbe lesz kerítve Kijev is, aztán egy hét után se víz, se áram se élelem nem lesz, a harci kedv is alábbhagy aztán a vezetés is elhullik és szép lassan minden a régi lesz.

Hajón hozott LNG remek ötlet, Greta Thunberg forgassa a csepp szemeit örömiben 😀

Miklós egyre inkább furcsállom hogy mennyire fekete-fehérnek látod a világot 🙁
Vagy csak felültél te is a nyugati mainstream biciklire...

Usa meg röhög megint a markába, hogy Európában sikerült megint feszkót csinálni.

Divide et impera.

Miért, ha vezetéken nem lehet gázt hozni és a gáz kell, akkor mit csinálsz? Nem értem, mire gondolsz....

@spurdiszno a napokban németben jártam, a lidlben is ott figyelt a Gorbatschow a polcon 😀

kolléga azt mondta: persze mert Gorbacsov nyugatbarát volt
:-DDD

Teljesen egyet ertek veled, hogy fizikailag nem kell ettol felni, ,,EZ A RUSZKI NEM AZ A Ii-dik VILAGHABORUS RUSZKI “... ez 100% Szo szerint nevetsegesek, valameik ciganysoron ellopjak toluk a tankot az ott elo romak, miutan legyozik oket, , az allitolag vilag egyik legnagyobb haderejet legyozik a cigyanysoron a civilek nem , meg csovesek is minden fele szinten, anyagilag minden hogy europa mellett, tobb mint 10 napja harcolnak europa legszegenyebb orszagaval, ezeke nem hogy az unio a Nato, de szerintem a Franciak onmagukban elinteznek egesz oroszorszagot, egyutt meg plane csak az europai nato resz kiszedne oket max 2 het alatt, amerika be se kellene szaljon,... mint mindig PENZ BESZEL KUTYA UGAT !!! Es a mai XXI-es szazadba meg plane.

Hát, a kormány a helyén, terményekre kiviteli korlátozás a napi naptól: kérhetjük a hatósági engedélyt, kivihetjük-e a közel 6 milliárdos termény készletünket, melyekre már le vagyunk szerződve a következő 4 hónapra. Aztán vagy él az állam az elővásárlási jogával, vagy nem. Kérdés, lesz-e pénze erre, valamint a szerződésünk nem teljesítésére vonatkozó elég durva kötbérek megfizetésére. Tippre egy deka termény nem lesz itt elővásárolva, ez is csak porhintés lesz, no meg persze nagyon durva adminisztrációs plusz teher ismét.
A legjobb az, hogy jelenleg is folyamatosan vitték az olaszok a terményt, és most 30 nap szünet, mert kérelmezniük kell, hogy vihessék tovább azt, amit már kifizettek 😮

Előre megyünk, nem hátra.
Ok, értem én, hogy 30-50%-ot mentek a termény árak 1,5 hét alatt, de ez kezd kabaré lenni.

@zoli: “Mert a nukleáris telet nem fogják ők sem túlélni. De valószínű nem fajul nukleáris háborúvá pont ezen okok miatt. Az a földi élet végét jelentené.”Dehogy jelentené a földi élet végét. Még az embereket is csak maximum pár ezer évvel vetné vissza. Földtörténeti léptékben ez egy pillanat.

"Ja, csak a világhódító cár és csapata Kína kis csicskái lesznek, ha Kína elzárja a csapot, végük." - Azért Kína tudja milyen az amerikai szankciók célpontjának lenni, szövetségessel többre megy mint "csicskával". Jöhet majd a propaganda, hogy Kína az oroszoknak kémkedik ezért a Xiaomi-t ki kell tiltani.

Ja, tudja, csak pont olyan, mint az oroszok. Ha lehetősége van uralkodni az oroszokon, fog is. Remek alkalom lesz letörni az oroszok gőgös szarvát.

@Kiszamolo Azt mennyire lehet tényként venni, és mennyire "csak" háborús szankció, hogy több szintet esve 1-gyel van oroszország az államcsőd felett a minősítőnél (talán a moodynél, ha jól emlékszem a cikkre).
Ezek csak szankciók, és feltételezések, vagy ez ennél komolyabban veendő, és tényleg ennyire közel a csőd?

@husz-janos-puszita "Ennyit a kommunista testvériségről."

Hol van Kínában vagy Oroszországban kommunizmus?

Kiszámoló "Európa 183 milliárd köbméter gázt vásárolt 2021-ben (2018-ban még 201 milliárd köbmétert, de ez természetesen nagyban függ az időjárástól is)"

Hasonló ellátásbiztonsági stratégiai okokból nem lenne jó ötlet gigantikus napelemparkot építeni a Szaharában, aztán több ezer km-es távvezetékkel elvinni a megtermelt áramot Európába. Akkor ugyanúgy egy EU-n kívüli országtól lettünk volna függésben. Képzeljük el, amint egy észak-afrikai diktátor sátáni kacaj közepette lekapcsolja a villanyt Európában.

@Kiszamolo "Soha ilyen egységes még nem volt az Unió,"
Kiveve Magyarorszag.:) Itt a moszkva propagandara van igeny

Putyin valószínűleg azt gondolja, hogy a karhatalomra és a média teljes irányítására támaszkodva elejét veheti mindenfajta belső konfliktusnak. Mivel ex-KGB-sről van szó, nem lebecsülendő. Én nehezen tudom elképzelni, hogy a nép elűzi, ez Oro.-ban eleve nem divat, de ha mégis, akkor megint egy feudális anarchia lesz utána, ami Kína felemelkedését jelentheti Oro. rovására.

Én Kínától sokkal jobban félek hosszú távon. Oro.-t meg lehet fojtani szankciókkal idővel, Kínát már sokkal kevésbé. Ha Putyin meghal vagy leváltják, és lesz egy hatalmi vákuum utána, tartok tőle, hogy Kína kitalálja, hogy a tök üres Kelet-Szibéria mindig is kínai ősi terület volt és megszállják. Majd letarolnak, kivágnak és bazárrá alakítanak mindent, ahogy szokták. Oro.-nak csak a területe óriási, Kínának viszont a népessége az, ezért félelmetes a számomra.

@tibor "az orosz nem az a nep aki eladna a fuggetlenseget pusztan mert 57fele szalamibol kevesebb lesz a boltban.
vegyuk eszre hogy ez a forditott kubai valsag."

Vegyuk eszre, hogy hattal ulsz az ablaknak, a kiralyi 1-es tv csatorna fele. Gondolom Moszkvaban meg nem jartal, ne is kerdezzem ugye:)

Nagyon szoritok az ukranoknak, de nem lehet figyelmen kivul hagyni az orosz hadero szambeli folenyet, amivel nem tudnak versenyre kelni az ukranok. Nagyon okosan kerulik a kozvetlen osszecsapasokat, es a varosok vedelmere koncentralnak. Remelem, mihamarabb megerkeznek a nyugati fegyverek, amikkel massziv veszteseget okoznak az oroszoknak. Sajnalom, hogy ezt kell mondanom, de leginkabb eloeroben. Allitolag eddig 6,000 ruszki katona esett el, de putyin addig biztosan nem fog leallni, amig ez 50-100,000 (vagy meg tovabb) fole nem megy. Kerdes, hogy kepesek lesznek-e erre az ukranok?

@pistaba :

"A Wodka Gorbatschow vezető német vodka márka. 1921 óta gyártják Berlinben. 1960 óta a Söhnlein Rheingold AG tulajdonában van, amely a Henkell & Co. Sektkellerei KG része, és 1996 óta Dr. Oetker tulajdonában van."

Több más vodka márka sincs orosz tulajdonban sőt a a legtöbb nem abban van ....

Furcsa látni ezt a háborút. Tartok tőle, hogy azért nem gyűrűk-ura bonyolultságú a helyzet, a valóság soha nem ennyire fekete-fehér. Szerintem az USA kavarta a szart elsősorban (el akarja kerülni, hogy a német technológia találkozzon az orosz nyersanyaggal, meg csak el kéne adni a fegyvereket, ha már nincs háború, most évek óta se Al-Kaida, se Isis, most már Afganisztán sem a régi...)
Az ukrajnai konfliktus meg minél hosszabb, annál több menekült indul el nyugatra, ahol köszönik szépen a ingyenes munkavállaló-tömegeket, akiket mégiscsak könnyebb integrálni, mint az afrikaiakat és az arabokat.
USA számára meg csak bónusz, ha Európa és Oroszország összerúgja a port, Kína meg majd köszöni szépen, majd csak el lesz valahogy ezzel...
Tartok tőle, hogy Putyin elszámolta magát és most egy olyan asztalhoz ült le, ahol neki nem osztottak lapot. Abból meg még baj is lehet. Illetve lett.

Undok dolog a háború, de nehéz a korrupt, magyargyűlölő, magyar kisebbség terrorizáló Ukrajna melletti teljesszívű kiállás. A magyarokkal szemétkedésben élen járt a nemrég még bukásra álló humorista elnök, aki most követelőzik.
Együttérzek az ukrán és orosz átlagemberekkel, mind áldozatok.

Szigorúan technikai szemszögből nézve azt gondolom, hogy az oroszok nem véletlenül a páncélos technikát vetik be az ukránok ellen, ami a korszerű hadviseléshez már nem jó, elrettentésnek még igen.
Elbuknak néhány ezer tankot (vagy annyit se, mert a propaganda videókon látható kilőtt 50 éves haditechnika lehet akár ukrán is), a légierő 100%-ban nem lesz bevetve csak végszükség esetén.
A kiéheztetés és a városok rombadöntésével az elrettentés a cél, nem a tömegpusztítás, azt még Putyin sem merné bevállalni, mert a saját népe nyírná ki.
Alapvetően mindkét őrültet (a színészt is) likvidálni lenne érdemes a békekötéshez.
A gazdasági elemzés nagyon korrekt, köszönöm.

Itt egy cikk az állítólagos orosz légierő szuper képességeiről: 444.hu/2022/03/06/mi-van-a-hires-orosz-legierovel

Mar amikor Paks epult is allt a balhe, mert a szovjet informatikai rendszert lehetetlen volt mukodesre birni. Ugyhogy vegul a vezerlestechnologia hazai fejlesztesu szoftver lett, amely nyugati technologian alapult. Volt olyan hardver, amit kalandos uton, kvazi feketen szerezte be hozza szinten nyugatrol.

@dr_csernus - A hiperszonikus fegyverek terén is alkottak az oroszok, a kínaiakkal együtt. Úgy tűnik lekörözték az USÁ-t. De lehet ezek a betyár amerikai fegyvergyártók csak nagyobb védelmi költségvetési pénzekért lobbiznak, pedig már megvannak az ugyanolyan hatékony fegyverek.

kdrv.com/news/pentagon-to-host-high-level-meeting-to-light-a-fire-and-speed-up-hypersonic-weapon/article_8f8d1f32-ed19-5e90-86b7-87a947a96c8e.html

Merkelnek is kezet lehet csókolni, a középen állás politikája miatt... beengedték az olyan despotákat mint putyin. Nem szabadott volna. Engedtek a multiknak, az olcsó energia miatt. Most egyszer s mindenkorra megtanuljak komoly ára van... 1 hét alatt a feje tetejére állt a világ.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram