Bankos telefonos csalások újra és újra

2023-02-21
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Már sokszor kellett írni a telefonos bankos csalásokról, de sajnos megint aktuális a téma. Egyre többen hívogatnak embereket, azt hazudva, hogy a bankból hívják, veszélyben a pénzük, ezért tegyék át a pénzt egy technikai számlára, nehogy a csalók hozzáférjenek.

Elkérik azokat a hozzáféréseket telefonon keresztül, ami ahhoz kell nekik, hogy leürítsék az áldozat bankszámláját.

Írtam már arról, hogyan védekezz ellene:

Egy bankos átverés története: ezekre vigyázz

Ami nagyon fontos lenne, hogy a szüleidet is világosítsd fel, mert gyakran az idősebbek az áldozatok.

Ha "technikai számlára" való áthelyezésre hivatkoznak, azonnal tudhatod, hogy csalók. Ha a bank akarná ezt megtenni, nem lenne rád semmi szükségük, egy kattintás nekik a rendszerben.

Egy valódi bankosnak semmilyen kódodra, jelszavadra, SMS jelszóra nincs szüksége, hiszen ott ül a gép előtt és ezek nélkül is bármit meg tud tenni a számláddal.

Ha visszaélnek a kártyaadataiddal, a kártya limitének nullára állítása minden ilyen problémát megold, semmi szükség további lépéseket tenni.

Ezért mondd meg a szüleidnek, hogy ha hasonlóval hívják őket, mondják azt, hogy állítsák nullára a kártyalimiteket és most (vagy majd reggel) bemegy a bankba intézkedni. Semmiképpen ne pánikoljanak és ne csináljanak semmit, amire a csalók megkérik őket. Soha senkinek semmilyen jelszavukat ne adják ki.

A bankok is sarasak a dologban, Tibor írt egy levelet, mert a szülei is áldozattá váltak, ebben arra világit rá, mennyire ostobán kezelik a bankok ezt a kérdést.

A történet lényege az, hogy a csalók megtalálták Tibor szüleit és le is ürítették a számlájukat. Nem telt el néhány perc és a bank már hívta is őket, hogy ők akarták-e elküldeni az összes megtakarításukat.

A válasz az volt, hogy természetesen nem. Ugye ezek szerint még nem küldték el? De, a pénz már elment és nem is tudják visszaszerezni, csak érdeklődtek, hogy ők voltak-e.

Tehát gyanúsnak találták a tranzakciót, de ennek ellenére teljesítették visszavonhatatlanul.

Nem kellene ilyenkor az ilyen gyanús utalásokat megakasztani addig, amíg elérik az ügyfelet és nem utólag érdeklődni, hogy a gyanús tranzakció tényleg gyanús-e?

Miért nem lehet beállítania az ügyfélnek, hogy mondjuk minden egymillió forint feletti utalás csak kétórás késéssel menjen el? Az átlagember nagyon ritkán utal ennyit, semmi nem történik, ha ezek az utalások két órával később teljesülnek. Nagyon remek az azonnali átutalás, de miért kényszerítik rá az emberekre limitbeállítási lehetőség nélkül?

Ha már a bankok minden marketinges tukmálással képesek hívogatni az ügyfeleket, miért nem csinálnak egy felvilágosító telefonkampányt, legalább a hatvan év feletti ügyfelek részére? Nem kell túlgondolni, három-négy mondatban lehetne tájékoztatni az ügyfeleket, hogy nem biztos, hogy a bankból hívják azok, akik ezt állítják magukról.

Lehetne óriásplakát kampány is, vagy gyakorlatilag bármi, hogy az emberek agyába beivódjon, hogy nem hiszünk el bármit, amit valaki a telefonban állít magáról.

Addig is, amíg valami értelmes dolgot nem csinálnak azok, akiktől ez elvárható lenne, te beszélj a szüleiddel, hogy őket legalább ne tudják becsapni, mert ez az átverés nem csökken, hanem úgy tűnik, hogy egyre több gazember száll be a lehúzásba.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
198 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Devizahiteles ügyben az volt a mantra, hogy a kedves ügyfél felnőtt, a banknak nem dolga a tájékozatás a carry trade-ről.

Ebben az ügyben miért lenne a bank feladata? Felnőtt emberek, nem?

Elég fárasztó vagy. A közjegyző lépésről lépésre felolvasta, hogy svájci frank alapú hitelt akarsz kötni, ami árfolyamkockázattal jár az alacsonyabb kamatért cserébe. Megkérdezte, hogy megértetted-e, hogy ez mit jelent.

Te azt válaszoltad, hogy igen.

Itt valami nem stimmel. A nemzetközi utalások nem mennek el azonnal, csak a belföldiek. Általában a megtakarítások (kivéve a sima alszámlán lévő pénzt sem törhetők fel azonnali határidővel). De mesének jó. Egyébként meglehetősen sok ilyen kampány fut a sajtóban.

Annyit tudok, amit írtak, s biztos, hogy nem első kanyarban ment a pénz külföldre, hiszen a csalóknak a gyorsaság a fontos.

Sőt, az is lehet, hogy a levélíró képletesen írta Ukrajnát, fogalma sincs, mi lett a pénzzel, nagyobb eséllyel felvette egy stróman egy ATM-ből valahol keleten.

Miért nem lehet egy előre meghatározott jelszót a banki ügyintézőt ellenőrizendő előre meghatározni? Én sokszor próbáltam, hogy a kérdezett anyja-nev-születési-ideje-helye "azonosító"k valamely részét a banki ügyintéző adja, mire én a következő részadatot mondanám, de nem erre nekik "nincs lehetőségük"... Így semmi bizonyosság, hogy valóban bankossal beszélek. Jó vannak más ötletek is - ahogy itt is ötleteltünk (anyja nevet "téveszteni", stb), de amit javaslok az nem ilyen partizánakciószerű lenne.

@graphite
Ha annyi energiát tolnál a tanulásba mint ebbe a hülyeségbe akkor garantáltan nem kellene hitel ingatlanvásárláshoz.
Mert az amúgy nem kötelező. Sőt, inkább a megtakarítás amit erőltetnek.

@Miklos
Ez egyszerű, SOHA nem azonosítom magam telefonon ha engem hívtak, általában megsúgja az igazi banki alkalmazott, hogy marketing célból hívnak, és az úgysem érdekel, ha meg baj van, arra is utalna valahogy. Meg szokták érteni miért teszem, néha csodálkoznak, de udvariasan elköszönnek utána.
Itt tanultam egy kommentből, hogy telefonban SOHA nem mutatkozunk be (felvesszük: Igen, tessék...), engem is hívtak -szerintem- csalók az idén, és sokszori ,,kit tetszik keresni" presszió után (első pár alkalommal feltűnően terelt) benyögött valami kamu nevet, és itt el is köszöntünk.

Kicsit más, de ha már csalás:
Vasárnap kaptam egy smst egy francia számról, hogy:
"DHL: A csomagja kézbesitésre vár: dhl-informations.com"
Megnéztem az oldalt, egy gyenge DHL koppintás. Alapból magyar nyelvű, persze tele érdekes megfogalmazásokkal, elvileg lehetne jobb felül angolra váltani, de az már nem tölt be. A lényeg, hogy csomagszámot vagy e-mail címet kér, de egy random e-mail címet beírva is azt írta ki, hogy 4 eurót (bár lehet dollár volt) fizetnem kellene, adjam meg a kártyám adatait. A 0123456789012345-öt nem ette meg kártyaszámnak, tehát legalább ennyi ellenőrzést sikerült belerakni. 🙂 Aztán még valami kódot is bekérne az ApplePay miatt, de ezt nem nagyon tudtam értelmezni, aztán be is zártam.

Hogy lehetne egy ilyet "jelenteni"? Tehát hogy minél több embernek gyanús legyen az ilyen, vagyis jelen esetben legalább ez a konkrét oldal.

Anyám megoldotta a problémát, még ha nem is direkt: se netbankja se mobilbankja a számlához... :⁠-⁠)

Most nézem pont ma kaptam a CIB-től egy ilyen levelet:
"A CIB Bank soha nem… 5 hasznos tipp az internetes csalások kivédésére!"

Azért a valódi bankos se tud mindent csak úgy megtenni, a legtöbb utalást engedélyeznie kell egy másik bankosnak.

Pedig egyszeru a megoldas, az osszes "buta", "felelotlen" vagy egyszeruen csak a modern csalasoknak bedolo ember bankos telefonszamat, internetes belepojet stb el kell venni es nem engedni nekik hogy netbankoljanak. A problema itt az hogy olyan emberek kerulnek az internet vilagaba akiket meg nem vertek at gyermekkorukba elegszer hogy tudjak hogy mindenbe ketelkedjenek. Nem adtak meg a runescape felhasznalonevuket es jelszavukat valakinek aki majd halaszik helyettuk.... Ez a baj. Az internet hasznalat feleloseggel jar, aki nem tudja kezelni az vagy ne kezelje vagy ne sirdogaljon. Ma a bankos csalok verik at vagy holnap a postas csalok vagy azutan a masik csalok, nem az a kerdes hogy atverike hanem hogy mikor. Nem mondom hogy red teamelni kell a szuloket es elvenni a jogokat ha ugy van, de mindenkinek a sajat felelossege hogy erre a szuleit felkeszitse...

Mindig lesz ötlet az emberi hiszékenység kihasználására. Az átutalás késleltetése már másoknak is eszébe jutott: volt, hogy át kellett utalnom egy (euróban) közepes ötszámjegyű összeget; egy teljes napot késleltette a bank, és jött az e-mail, hogy szóljak, ha nem én voltam.

En azt mondom az ilyen hivasoknal, hogy telefonon semmilyen adatot nem adok meg, kuldjek el a netbankon keresztul, amit akarnak, aztan majd megnezem.

@graphite Ugy tunik, a csalok az idos embereket szedik ra, teged meg maguk a bankok. A Luzer Oscar-t mindenesetre te fogod besoporni az iden, tuti.

"Lehetne óriásplakát kampány is, vagy gyakorlatilag bármi, hogy az emberek agyába beivódjon, hogy nem hiszünk el bármit, amit valaki a telefonban állít magáról."

Azért vegyük észre, hogy ez milyen veszélyes precedenst teremtene: még az emberek elkezdenének kételkedni a tévében a kedves vezér által elmondottakban is...

Nekem az a kedvencem, amikor a felhívnak a bankból, aztán elkezdik elkéregetni az adataimat, hogy beazonosítsanak engem. Ők keresnek...agyrém. Amikor megkérdeztem a hölgytől, hogy mégis honnan kellene tudnom, hogy tényleg a banktól hívnak-e, akkor arra az volt a válasz, hogy hívjam vissza a számot, és az a bank központi száma lesz. Hát ez hasznos infó telefonhívás közben 😀

Ennek fényében különösen röhej, hogy a rendszeres, max havonta kártyával fizetett néhány ezer forintos vonatjegy / villany, víz, telefon, internet számla mindig külön erős ügyfélhitelesítést kér.. Paypass-al fizethetek kb ötször PIN kód nélkül 15000 ft-ig. És utalhatok miliókat bárhová. Míg a vaterán elég egy rossz szó, és máris gyanúsnak ítélik az üzenetváltásodat..

Tavaly év végén lakásvásárlásnál az ügyvédi irodából, aláírás előtt közvetlenül utaltam át 7+7M forint önerőt az eladónak.
Mindkét utalás után azonnal jött a hívás a bankból, hogy tényleg én akarom utalni-e, tudok-e róla. Nem kértek semmi azonosítót, csak az sms kommunikációs telefonszámot hívták.
Ha a mobilomat is lenyúlná egy csaló, az ellen persze nem véd, de akkor már úgyis mindegy...
De egy ilyen nagyobb utalásra, a cikkben szereplő csalás ellen megvédett volna.

@Kiszamolo na tessék, de mint a lengyeleknél kiderült, ettől még semmisek a szerződések.

Akárcsak ebben az esetben, bár az ügyfél együttműködik a csalóval, attól még az ügylet törvénytelen.

@404 van tehermentes ingatlanom, nincs hitelem.

Tanulni a csalást kell a luxusbankároktól, vagy valami mást? Csak hogy nehogy rosszat tanuljak.

Hiába viszed le a kártyalimiteket nullára a legújabb módszer szerint a kiadott kártyadatokat és egy 6 jegyű "megerősítő" kódot felhasználva azonnal wallet-be vagy apple pay-be regisztrálják a kártyát,azon meg nem segít semmilyen kártyalimit módosítás vagy blokkolás sem... Sajnos az embereket a saját hülyeségüktől nem lehet megvédeni... Mindent elhisznek, mindenre rákattintanak, utána meg a bankot hibáztatják... Hiába a biometria, a 2 faktor, sajnos a legggyengébb láncszem mindig a kedves ügyfél... Ellene még nem találtak fel banki védelmet...

@ferke

Így lehet jelenteni az ilyen csalásokat:
- a DHL csalásellenes dedikált oldala:
dhl.com/hu-hu/home/elolab/nyitott-szemmel-a-csalas-ellen.html
- a Google adathalászatot bejelentő oldala:
safebrowsing.google.com/safebrowsing/report_phish/?hl=hu

Nekem az utóbbi időben 2 "DHL"-es sms is jött, francia számról. Értesítettem mind a DHL-t, mind a Google-t, (a magyar rendőrséget nem, mert nem hiszem, hogy a fülük botját mozdítanák - a DHL majd biztosan megteszi a szükséges jogi lépéseket).

Szerintem nem érdemes puszta kíváncsiságból tesztelni a csaló oldalakat, mert nagyon valószínű, hogy vírusba futsz bele.

Arra is érdemes vigyázni, hogyha sms-ben link jelenik meg, akkor arra véletlenül sem szabad kattintani. Egy vírusos PC-n újra telepítheted a rendszert, egy Androidon rootolás nélkül meg van kötve a kezed, miközben a vírusnak simán lehet root joga.

Egyszer régen a bankszöviben volt egy olyan ötlet, hogy a Barátok köztbe kellene fraud-os okítást beleszőni, mert az célba találna. Elég tálaló látlelet volt ez akkor, de még szomorúbb, hogy a helyzet érdemben azóta sem változott.

Én mondtam, hogy nem kell ennyi mobiltelefon, a sarkon lenne egy telefonfülke és kész. Akkor felhívni se tudnak 😀 Közben továbbfejlesztettem az ötletem, és a sarki telefonfülkében lenne a hidrogéntározó, meg a tetején egy napelem, úgy lesz az jó. 😀 Ja, jut eszembe, mellette meg a biciklitároló, már majdnem elfelejtettem. Tudtok valami jó crowdfunding lehetőséget?

@ferke Talán a legtöbben Chrome-ot használnak, ott be lehet jelenteni:

safebrowsing.google.com/safebrowsing/report_phish/?hl=en

Ezt az adatbázist más böngészők is használják.

@faj-nem-faj-ez-van Ez szerintem is remek ötlet lenne. Mikor olyan emberek akiknek milliói vannak befektetésre és GreenWASHING tetőpanelbe teszik a pénzt, mikor feketén, fehéren, mindenhogy le volt írva a kockázat, aztán itt óóbánoznak, akkor mégis mit várhatunk? 😀 Erre írtam, hogy még a folyószámlán parkoltatni is nagyobb biznissz lett volna, és akkor lehülyéznek bizonyos r=1,73 sugarúak, akkor az ilyen tanulni, változni képtelentől mit várhatunk? 😀

@graphite De ha mar kifizetted a hiteledet, akkor miert picsogsz meg mindig? Olyan vagy, mint Moricka, akinek mindenrol ugyanaz jut eszebe. Neked meg barmilyen temarol a szemet bankok hogy megszivattak sok evvel ezelott jut eszedbe. Mondd, nem faj neked ekkora luzernek lenni? Mindenkinek megvannak a maga ballepesei, de masok nem verik nagydobra ezeket, hanem inkabb tanulnak belole, es tovabb lepnek.

Csak amolyan terapias jelleggel, nem lenne hasznos szamodra, ha mondjuk 1 hetig nem kommentelnel itt? Szerintem meg sok forum van a neten, ahol nem tudjak meg mekkora luzer vagy.

OFF:
portfolio.hu/gazdasag/20230221/ujabb-balul-sikerult-aukcio-csak-10-milliardnyi-kincstarjegy-fogyott-el-598292

Kezdődik?
Így indult 2008-ban is.

Ezt nem a bankoktol kellene varni, hanem az MNB,-tol. Toluk jott az eloiras, hogy be kell vezetni az azonnali utalast. Bankok bevezettek. Ha estig kesleltetik mert az ugyfelnek lemerult a telefonja akkor kaphatjak a buntetest mert nem teljesitettek az utalast 5mp-en belul.
En egyebkent rendszeresen kapok oktato/figyelemfelhivo emaileket a bankomtol. Aki neten intezi a penzugyeit azt ne kelljen mar plakaton es telefonon tanitani.

És a bankszámlám lévő összeg elutalásához nem kell a mobilra érkező SMS-ben található kód? Vagy azt is szépen bediktálja a delikvens a telefonos csalónak? Nálam még 300 HUF utaláskor is kéri az SMS-ben érkező kódot. (Enélkül még a Netbankba sem tudok belépni.)

Mostanában "Netflixes" SMS-ekkel is megpróbálnak lehúzni, azzal, hogy elutasitották (kik?) a legutóbbi befizetésed, erősitsd meg a kartya adataid a megadott linken. netflix, renew, -hu van a doménévben. és .net vagy .com a vége. Nyilvánvalóan csalás.

Engem koromnál fogva sért ez a reflexszerű idősőzés. (Ageism.) Ami különösen digitális dolgok esetén azonnal előkerül. Szakértő idősekre is van számtalan példa. A magyar internetet olyan emberek építették, akik közül a legfiatalbbak is 55 fölött vannak, ennél mindenki idősebb, többen már meg is haltak. Valaki a tumblr-ön hüledezett, hogy harminc körüli barátját 200 ezer felett húztak le ezzel a csalással. Digitális analfabéták minden korosztályban vannak.

A figyelmeztetés rendben van, az korosztály függetlenül nem árt soha.

Az idősőzést kérlek, hogy engedd el. Köszönöm.

Mondjuk nekem a Takarékkal jó tapasztalataim vannak.
Kétszer hívtak eddig, hogy valóban én akarok-e szokatlan helyen fizetni bankkártyával? Egyszer Kolozsvár, másik alkalommal Buenos Aires volt a tranzakció helyszíne. A kolozsvári esetben épp egy üzletben álltam kínosan, hosszó percek óta, hogy miért nem igazolják vissza a kártyás fizetésemet... 😀

Ferke:
tömkelegével jönnek az ilyen csomagküldős kamu sz.rságok minden nyelven SMS-ben vagy emailben, a világ bármelyik táján is legyél.

A telefonon/emailen át előadott csomagküldős meggyőzős csalások meg ugyanaz a kaptafa, mint a bankiak. Vagy amiket pl. itt angol nyelvterületen az adóhivatal nevében is próbálnak küldeni, hogy adóvisszatérítésed van, csak menj a mellékelt tax0fficee.com linkre. Hihető.

Az ilyen „dear user" típusú marhaságokat törölni kell a francba. Mást nem lehet tenni, a nigériai típusú scam már elborította a világot.

@ Gáborqa
2023-02-21 at 14:01
hmm, azért azt elég nehezen tudja a bank megmagyarázni (értsd: ráfogni az ügyfélre, hogy ügyfélhiba), hogy nulla limittel/letiltott kártyával fizetnek. Vagy valamit rosszul tudok? mit?

ja, amúgy az a szokás, hogy használj appot, az is onnan jön, hogy attól kezdve minden IS a te hibád lesz, ígyjártál, a bank nem tehet semmiről. Kedves bankos elmagyarázta, hogyha 1 eszközön van az app, meg a hitelesítés, akkor az 2 faktor. WTF?
Azóta nincsen mobilbankom androidon (ahol tényleg, nekem semmihez sincs jogom, szemben bármelyik appal: modom letiltom, hogy az xxxx app láthassa a mobil telefonadatokat. az xxxx app pár perc múlva közölte, hogy másik telefonom van - típus íIMEI szám vagymi-, izé, hát azt meg honnan tudja telefonadatok nélkül? hát naja

Kártyalimit 0-ra levétele csak ott működik, ahol ez létezik a banknál.
Ótépénél mikor 3 éve vettünk lakást és a lakáshitel miatt én is meg feleségem is nyitottunk bankszámlát, pár nappal később kiderült (direkt utánanéztem), hogy hát pénzért lehet állítani a limitet és a minimum összeg 50.000 Ft (üzletszabályzat szerint). Ja oké, hát végül is a lakáshitelhez elég 1 számla is a törlesztéshez, feleségemé megmaradt, én meg azonnal szüntettem is meg.
Szóval tessék ügyesen számlavezető bankot választani 🙂

Több hazai banknál is rendszeresen felvilágosító kampányok mennek pont ezek miatt. Szerintem elég sok energiát áldoznak erre.
Az X órás limit meg azért nem jó, mert a limit állítható. Ha állítható, akkor az illetéktelenek is meg tudják változtatni tehát sehol se vagy vele. Lehetne nyakatekert módon, hogy napi 1 állítás ami következő éjféltől lép érvénybe, de nem sokat segítene. Később nyúlnák le a pénzed, ennyi.
Edukáció kell és sajnos abba itthon elég mélyről kell indulni.

Köszi mindenkinek a tippet, safebrowsing-on és a külön a DHL-nek is jelentettem. Hátha eggyel kevesebb ilyen lesz.

Amúgy érdekes, nem szoktam sem ilyen jellegű hívást, sem smst kapni, most mégis megtaláltak vele.
Ja és virtuális gépként futtatott linux-on néztem meg az oldalt, amit semmire sem használok, ott valszeg keveset tud ártani. De persze jogos, érdemes óvatosan bánni az ilyen szarokkal.

Csodálom, hogy nincs késztetésük kicsit profibban csinálni, ha már egyszer csinálják. Bár valszeg a belerakott erőforrást így is visszahozza, sajnos.

Köszi, hogy eszembe juttattad, pont akkor hívott apám, mikor olvastam, így gyorsan elmondtam neki is.

@graphite
Lúzerek lúzere vagy, öcsém. Tudod, ha az 5 éves fiamnak elmagyarázom, hogy valami az ő hibája volt, és vállalnia kell érte a felelősséget, megérti.
Sőt, ha elmondom neki, hogy ha majd megtanul olvasni, semmit nem írhat alá elolvasás és értelmezés nélkül, azt is megérti.
Ehhez képest itt vagy te, aki nem voltál képes egy szerződést értelmezni, a vele járó kockázatokat megérteni, viszont az olcsóbb hitelért lementél kutyába. Ráadásul azóta is mindenki szemét, csak te vagy helikopter.
Hogy keretbe zárjam ezt a szösszenetet, leírom még egyszer:
Lúzerek lúzere vagy, öcsém.

Sziasztok

Legjobb taktika, elsőnek rossz adatot megadni, pl a születesi dátumot, megadod a feleségedét vagy tertvérét akiét magabiztosan csipőből tudod, ha elfogadja már le is buktattad őket. Ha keresnek, mindig visszakérdezek hogy kit? Ha nem tudják a nevem akkor is lebuktak, ilyenkor ha visszakérdeznek akkor kamu nevet adok meg, ha elfogadják tuti kamu.

1-2 ilyen apró trükkel lehet védekezni.

Tartsa vissza a nagyobb utalásokat, de mikor a wise nem küldte rögtön a milliós összeget a kőművesnek akkor meg az volt a gond 🙂

A lényeg a szokásosnál nagyobb összeg. Ha te naponta utalsz milliókat, akkor neked az a szokásos. Plusz nem a késés lett volna a baj, hanem hogy aznap nem ment el a pénz.

Én egyébként ellene vagyok ennek az egész kötelező 2FA tökölődésnek. Miért kell nekem is minden egyes belépésnél (nem csak a banki dolgokról van szó) a jelszón felül sms-el, email kóddal, biztonsági kérdéssel, tűzcsap keresgéléssel vacakolni csak mert néhány gyengeelméjű nem tud normális jelszót használni? Én szivesen vállalnám a felelősséget csak ne tartson már 5 percig a belépés egy rohadt email fiókba is. A legjobb mikor már be vagyok jelentkezve és elkezd tesztelgetni, hogy robot vagyok-e. Vagy kitilt a saját fiókomból, mert az EUn belül hihetetlen módon másik országból jelentkeztem be. Gyűlölöm, hogy a sok dilettáns miatt engem is kötelezően debilként kezelnek. Állítsa be akinek kell, a többiek meg netezhessenek saját felelősségre.

Régóta foglalkoztat az a kérdés, hogy mi a magyarázata annak hogy nem felderíthető és nem felelősségre vonható az elkövető.
Itthon legalábbis nem lehet anonim módon számlát nyitni, annak meg van számlanyitás esetén a szigorú azonosítási protokollja. Ebből adódóan tudjuk hova került a számlámról a pénz. A fogadófél magyarázza el, hogy milyen jogcímen került oda, ha én tagadom, hogy én utaltam. Mivel nem egy embert vernek át, így nyilvánvalóan kényelmetlen lehet a csalónak megmagyarázni azt a tényt, hogy miért utalgatnak neki különböző emberek. Az hogy Ő tovább utalgatja, e szempontból indifferens, a gráfban az első út a lényeges, a sértett és a csaló között.
Tehát adódik a kérdés, miért nem lehet ezeket a szálakat egyszerűen, gyorsan felgöngyölíteni?
A fogadó számláról minden információ a rendelkezésre áll.
Köszönöm, ha valaki tudja a választ.

Két kattintással le lehet kötni azt azt összeget, ami nem kell napi szinten, aztán ugyanígy feltörni bármikor, ha mégis kell.

@Ahlan
Egyrészt azért, amit Kiszámoló írt. Simán találsz embert, aki nyit neked egy számlát a saját nevére.
Másrészt pedig a XXI. századi fintechek és mindenféle online szolgáltatások akkora biztonsági résekkel működnek, mint egy hegy.
Teljesen simán tudsz olyan számlát nyitni online, amihez rendes GIRO számlaszámot kapsz. Ehhez pedig egy bárhogyan megszerzett személyi, lakcímkártya FÉNYKÉP elég. Onnan már csak egy lépés, hogy eljuttasd a pénzt máshova, ami szintén nem köthető hozzád.
Ezekben a csalásokban a pénzhez való hozzájutás a legkisebb megoldandó dolog a csalók részéről.

@ggg
Nem tudom, hol bankolsz, de én 5 másodperc alatt lépek be bármikor, bárhonnan. Ujjlenyomat elég hozzá. Ugyanígy a tranzakciók jóváhagyásához is. Ezt 3 különböző magyarországi banknál meg tudom csinálni, de szerintem a többi sincs ettől elmaradva.
Nyáron Törökországban voltunk, 2 nap után felhívtak a banktól, hogy én használom-e a kártyámat ottkint. Visszahívtam őket, (elővigyázatosság, ugye...) és jeleztem, hogy én vagyok, és hogy hány napig fogok ott költekezni.
Ennyi. Simán meg lehet oldani mindent.

Nem a kimenő utalásokat kellene korlátozni, hanem inkább a bejövőket. Új számla esetén pl. indulhat havi 500 ezerrel, és utána a limit nőhetne havi - mondjuk - 10 %-kal. Ha több jönne be, akkor pedig jöhetne a zárolás és igazolása fogadó részéről, hogy ki és miért, valamint legálisan utalta az összeget.
Ez kizárná, hogy egy új számla esetén átfuttathassanak rajta sok milliós elcsalt összeget.

@ferke Kolléga pont ebben a pillanatban kapott erről a francia telefonszámról (+33 6 15 73 56 51) egy ilyen sms-t:

"DHL: Az Ön csomagját az elosztóközpontunkban tartjuk. Kérjük kövesse az utasításokat a kézbesítés érdekében : dhl.customspayement.com"

Először egy tracking számot kér (bármit elfogad), majd közli, hogy €3,99 lesz a vámkezelés díja.

A 'Következő' gombra kattintva bekéri: Vezetéknév, Keresztnév, Születési dátum, Telefonszám, Cím, Város, Irányítószám adatokat. Természetesen bármit elfogad.

Majd a 'Következő' gombra kattintva bekéri: KártyaszámVei, Lejárati dátum, CVV (Cryptogramme Visuel);

Innen már nem mentem tovább.

@TG
És ezekhez a fényképekhez nem is olyan nehéz hozzájutni. Nemrég költöztem az ország másik felébe és szerettem volna helyi háziorvost, mert anélkül max. a sürgősségin látnak el. Kiderítettem ki a területileg illetékes, bementem a recepcióra időpontot kérni és felvétetni magam. A recepciós elém rakott egy papírt, hogy az ..........@gmail.com-ra küldjem el a következő irataim mindkét oldalát szkennelve vagy befényképezve jól olvashatóan: személyi, lakcímkártya, tb kártya és írjam meg az összes rendszeresen szedett gyógyszeremet, allergiáimat, betegségeimet, műtéteimet. Kérdeztem nem lehet-e itt most megcsinálni a felvételt? Odaadom az irataimat felvesz a rendszerbe instant. Azt nem lehet, csak így, mert majd a Doktornő dönti el, hogy felvesz-e. Akkor adjon időpontot a Doktornőhöz. Azt csak már beregisztráltaknak lehet. Ami a legfurább, hogy sokaknak meséltem és nem nagyon értik folyt.

@janika
Eleve nem használom az appjaikat. Marha biztonságos amúgy. Leütnek vagy csak lefognak a rossz emberek, ranyomják egyszer az ujjad, aztán azt csinálnak amit akarnak az appban és az egész telefonon. Ha az sms is ugyanarra a készülékre jön amin az app van, az meg a kakinak egy jó nagy pofon.
Skrill volt a legdurvább, belépésnél jelszó után küldött emailt, smst, majd még egy egyedi pin kódot is meg kellett adni. Ez már 4FA ha jól számolom.

folyt.
mi a bajom ezzel ők simán elküldenék. Én vagyok csak túl paranoid? Ez a háziorvosi rendelő közös címe, bele kellett volna írnom a tárgyba, melyik orvosnak szól. Feltételezhetően rendelőben dolgozók mind hozzáférnek. Ki tudja milyen erősségű a jelszó amit a fiókhoz használnak? Mennyire biztonságosan tárolják a jelszót (ki van-e ragasztva valamelyik monitorra, faliújságra stb.), milyen gyakran cserélik? Oda akarom-e adni a Google-nak az irataim fényképét? Egyáltalán milyenek a a fiók biztonsági beállításai?

@ggg
Mert ha lefognak a rossz emberek, akkor a mindenféle kódodat persze nem adod meg nekik ugye???? L.O.L.
Amúgy is az volt a problémád, hogy bonyolult a belépés. Nekem 5 másodperc, és viszonylag egyszerűnek tűnik az ujjamat a képernyőre nyomni.
A biztonság növelésére pedig szögegyszerű megoldások vannak, csak egy kicsit gondolkodni kell a kötözködés helyett.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram