Heti hírek röviden

Bár a múltkor úgy tűnt, hogy az amerikai infláció elérte a csúcsát, sajnos korai volt az öröm, tovább romlott az amerikai infláció. A várakozásokkal ellentétben 8,6% lett az aktuális pénzromlás mértéke.

Most először elérte a benzin ára az Egyesült Államokban az öt dollár/gallon (499 forint/liter) árat, lett is nagy sokk miatta.

Közben egyre több a cikk, hogy a gyártók áremelés mellett a termékek méretét is zsugorítják. Persze ez nálunk is bevett szokás, amint már írtam is róla:

Az új csomagolás

A fogyasztói hangulatindex az Egyesült Államokban soha nem látott mélységbe zuhant.

A többi hasonló index sem remekel éppen:

Azért probléma a fogyasztói hangulatindex esése, mert ha a fogyasztók sokat hallják, hogy itt a recesszió, akkor visszafogják a fogyasztásukat és ezzel idézik elő a recessziót magát.

Hatalmasat zuhant az Egyesült Államokba irányuló tengeri áruszállítás volumene, éves szinten 36%-kal csökkent a mennyiség, most a beérkező konténerek száma megegyezik a 2020 nyarán mért értékekkel. Az elmúlt évek importrobbanása úgy látszik már a múlté.

Az import zuhanásában benne van a kínai lezárás, az árukkal tele lévő amerikai raktárak, az emberek kiköltekezése, a hitelkártyakamatok növekedése, a magas infláció és az is, hogy az emberek többet költenek szolgáltatásra, mint eddig, így csökken az igény az árukra.

A lakáshiteligénylések száma 21%-kal esett egy év alatt az Egyesült Államokban, nem volt ilyen alacsony a számuk 22 éve. A megkérdezettek 80%-a szerint most a legrosszabb az időzítés ingaltanvásárlásra, mert magasak a kamatok és drágák a házak. Ennek következtében a faáru beszerzési ára is a felére esett egy év alatt. (A legtöbb ház könnyűszerkezetű az Egyesült Államokban.)

Ami viszont jó hír, hogy a nemteljesítő hitelek aránya még mindig rekordalacsonyan van az Egyesült Államokban.

Az amerikai tőzsde sem szárnyalt, különösen a hétvégén romlott el a hangulat, újra 3900 ponton zárt a S&P 500-as index, ez az idei legalacsonyabb érték. (Bár május 19-én már egyszer elérte az index ezt a mélypontot.)

2024-től minden kütyügyártónak kötelező lesz áttérni az USB C töltőre az Unióban. Nincs több micro USB meg lightning töltő, átalakító. Néhány évvel hamarabb is bevezethették volna ezt a rendszert.

2035-től pedig nem lehet majd nem elektromos autót forgalomba hozni Európában.

AZ Európai Jegybank valamiért jó ötletnek tartotta bevezetni a negatív alapkamatot, ami már eddig is kellően sokat pusztított. A mostani kamatdöntő ülésén még mindig nem emelte fel ezt a negatív kamatot legalább nullára, hiába tombol az infláció egész Európában. De becsszó, júliusban már csak mínusz 0,25% lesz az euró alapkamata. Nem tudom, minek kellene történnie, hogy értelmes mértékben emeljék a kamatokat. (Igen, tudjuk, a déli államok, főleg Olaszország gatyáig el van adósodva, de erre nem a negatív kamat a legjobb válasz.)

Az Állami Adósságkezelő központ átírta a terveit, további 2,5 milliárd euró értékben akar idén eurós állampapírt kibocsátani. Ennek oka az uniós utalások befagyasztása a korrupciós kockázatok miatt.

Benyújtotta a kormány a jövő évi költségvetést, szokás szerint a nyár elején. Ez mindig nagyon gránitszilárdságú, megalapozott költségvetés, tavaly éppen minden negyedik napon át kellett írni, vagyis nagyjából semmi értelme a nyár elején benyújtani. De ez már csak ilyen folklór a kormánynál, idén is tartották magukat a hagyományhoz.

A költségvetésben a kormány 5,2%-os inflációval számol jövőre, ez akár lehetséges is lehet a bázishatás miatt, de csak akkor, ha a forintromlást meg tudják állítani, illetve a béremelkedések és az inflációs várakozások nem hajtják magasabbra az inflációt. Az euró szerintük 377 forint lesz, az alapkamat 6,9%, a gazdasági növekedés 4,2%. Az uniótól már fogunk pénzt kapni az idealista tervek szerint. Szóval vannak kockázatok bőven. Ilyen gazdasági helyzetben végképp teljesen felesleges volt júniusban kitalálni, mi lesz jövőre.

A legszerencsésebb biztosító “csak” az éves profitjának a felét lesz kénytelen befizetni az új nemmegszorítás-extraprofit különadóba, de van olyan szereplő is a piacon, amelyik a tavalyi profitjának a háromszorosát lesz kénytelen valahogy kigazdálkodni. (Persze egy kivétel biztosító van, találjuk ki, melyik biztosítót érinti a legkevésbé az új adó?) A portfolio ábrája a tavalyi eredmény és az idei különadó viszonyáról erre. Bátran készülj fel arra, hogy minden biztosításod díja nagyot fog ugrani évfordulóra ilyen adóterhek mellett.

A babaváró hitel nemteljesítése esetén az első öt év kamattámogatását egyösszegben kell visszafizetni. Ennek a büntetőkamatnak mértékét csökkentették ugyan egy százalékponttal, de a kamatkörnyezet emelkedése miatt így is sokkal nagyobb lesz a büntetés az új igénylőknél, mint eddig. Ennek összege az igényelt hitel kb. 45%-a lesz egy összegben és utána még a tőkét is törleszteni kell majd.

A múlt héten még csak az volt a baj, hogy az euró ára nem tud becsúszni 390 forint alá, ezen a héten annak drukkolhattunk, hogy valahogy 400 forint alatt maradjon az árfolyam.

Share

152 hozzászólás

  • Gary
    @en-is-akarok-kommentelni
    Esetleg egy jófajta tudatos pénzköltés?

    Pl. iszol pécsi sört? Ne tedd, a matolcsy-uncsitesó fog a keletkező profitra koccintani.
    Eszel a mekiben? Szokj le róla, 2019 óta NER-közeli!
    Cigizel? Sürgősen hagyd abba. Egészségtelen, büdös, drága, és sok sógorkomajóbarát él belőle. Kopjon csak fel az álluk.
    Mész a Balcsira? Nézz utána a szálláshelynek, nehogy egy zuckerbergnél is okosabb emberé legyen!

    Ezek csak apróságok. De ha mind a 2.2M (általában magasabb jövedelmű) változást akaró ember ezt megtenné, elég hamar elindulna valami.

  • Checkpoint hallgató
    “Elidegenedve függők, kiszolgáltatottak az emberek.” – az ezzel a bajom, hogy picit azt érzem benne hogy mindenkinek így KELLENE élnie. Vannak introvertált, zárkózó, neadjisten paranoiás emberek, velük ez nem megy.

    Hogy egzisztenciálisan kiszolgáltatottak-e az a saját habitusuktól és hozzáállásuktól függ. De pont az a szép hogy ha nem akarok jópofizni, akkor pénzre válthatom ezt a kényelmi várakozásomat.

    Ez jó.

  • Attecte
    mind jogos, engem még továbbra is pont a te példádhoz hasonló esetek bolygatnak meg nagyon.

    Mi van ha valaki tényleg beleáll egy ilyenbe és bármi áron végigviszi? Nem hiszem el hogy mindenkinek az államtól függ a munkahelye. Vagy az inkább a baj hogy mondjuk aki egy SSC-nek vagy külföldi startupnak dolgozik az nem áll bele ilyen ügyekbe mint te?

    Én magamon úgy érzem, ha elhatároznám magam akkor nem hogy nem állítana meg senki, de még névvel, beszélgetésekkel ki is teregetném az összes ellenzéki sajtónak ezeket a maffiaszerű próbálkozásokat.

    Ismét nem ellened szól, azt is teljesen megértem hogy gyerekkel, felelőségekkel, nem akartad folytatni.

  • Gary

    Egy fél percig nem mondtam, hogy a bioetanol megoldás bármire.
    Inkább az ésszerűtlen járműtípusok (minden nem hobbiból tartott 2000 cm3 fölötti személyautó) és az ésszerűtlen felhasználás (motorjáratás, gázt adni olyan helyzetben ahol rögtön fékezni kell) ellensége vagyok.
    E10-est meg talán 2x vettem amióta van. (A gyors öregedése és a gumicsövekkel szembeni agresszivitása miatt.)
  • ggg (nagyon praktikus, hogy rossz captcha esetén elfelejti az egész hsz-t)

    veszteséggel adják persze 😀 azért annyival drágább a patron, hogy új nyomtatót vegyek inkább, a működőt meg dobjam a szemétbe. Nem a nyomtató túl olcsó, hanem a patron irreálisan drága. Az 1 forintos telefon előfizetésében benne van a készülék ára, csak a legdebilebb birka fogyasztók nem tudják.
    Az én nyomtatóm 2015-ös Epson külsőtintatartállyal 50k volt kb. Akkoriban jöttek ki ezzel, talán azért van rendesen összerakva. Semmi baja azóta sem.
    Aminek örülök, hogy at EU-ban nemsokára csak szervizelhető telókat lehet majd árulni. Mondjuk én egy “szétszedhetetlen” 2017-es Xiaomi telefont használok, GPS-t javítottam rajta (ami egy hátlapcseréből állt mivel az az antennája) + felraktam rá custom romot, hogy frissítés is legyen rendszeresen. Lassan érik neki egy akksi csere is ami 4000 forint lesz. Szervízben az 10000 lenne, de egy 3 perces youtube video és 10 perc munka kell hozzá
  • Kalv
    “Továbbra is mondom, a jelenlegi akku technológia nem alkalmas erre.”
    Egyrészt nem értem, hogy miért jó neked ilyen általános érvényű kinyilatkoztatást tenni, másrészt nem a jelenlegi akku technológiáról van szó, hanem a 2035-ösről*, harmadrészt nem is az akku technológia volt a kérdés hanem a töltő infrastruktúra.
    Ahogy ma már természetes, hogy minden utcában vannak villanyoszlopok és minden házban van szélessávú internet, úgy ’35-ben elképzelhető, hogy minden parkolóhely mellett lesz egy konnektor.
    *egyébként ha szó szerint értelmezzük akkor sem lesz nagy változás ’35-ben, hiszen ’45-ben az átlag magyar még megveheti a 10 éves használt benzinest és haszálhatja ’55-ig. Szerintem viszont nem lesz szó szerint értelmezve, a már legyártott autókat, sőt valószínűleg a gyártásban lévő típusokat még el lehet majd adni. Ellesznek még 10-20 évig pont annyi facelifttel ami még nem számít új
  • Kalv
    … Ellesznek még 10-20 évig pont annyi facelifttel ami még nem számít új modellnek ha szükséges.

    A “villanyautó tagadók” pedig elgondolkozhatnának, hogy kinek éri meg ezeket az ezerszer cáfolt hiedelmeket terjeszteni. Csak nem az országnak álcázott benzinkútnak?

    Egyébként egyetértek azokkal is, akik az autózás visszaesését jósolják. Szerintem is vége az olcsó autózásnak, egyszerűen drágábbak lesznek az autók és az energia (mindegy, hogy folyik vagy áramlik). Az elektromos autók sem oldják meg önmagukban a környezeti terhelést, hiszen még mindig sokkal nagyobb a lábnyomuk mint a tömegközlekedésnek, a kerékpározásnak és a sétának. Egyszerűen úgy kell szerveznünk az életünket, hogy ne kelljen folyton utazgatni. Ezen szerintem kb csak a fúziós reaktorok megjelenése változtathat.

  • Puffogok
    A villanyautos sztorihoz – kovetek regota tobb urbanisztikai yt csatornat, mindenhol az a szoveg hogy a jovo a lokalizacio, onellatas, 15 perces varos iranyaba kell mutasson. Nekem is van autom, gazdasagilag semmi ertelme, de termeszetesen meg tudom magamnak magyarazni h miert kell.
    Van szuper villanyauto, ugy hivjak hogy trolibusz. Ezeket kellene eroltetni, a varosokbol eltakaritani a kocsikat (10 negyzetmetert ne foglalj mar le az utcabol lécci), aki aglobol jon be az is varosban jarjon busszal. Igy is dagadt diszno a fel orszag.
    Nyilvan MO. csepp a tengerben es a nagy szennyezo orszagoknak kellene valtoztatni elsosorban autozas teren, de ettol meg peldat mutathatnank nekik.
  • Hopp Júlia

    Melyik országrészen maradtak parlagon? Kérlek nyugtass meg hogy a keletin, amit súlyos aszály is sújt jelenleg, hogy legalább a Dunántúlról lesz valamink. Nagyon érdekeset írsz, régóta szeretném megkérdezni egy szakmabelitől hogy mi a véleményed a műtrágya nélküli művelésről? Ha már gallyra ment a talaj értem hogy minden mindegy, de műtrágya vs szervestrágya, terméshozam, fenntarthatóság tekintetében, köszi! Illetve hogy van-e valódi potenciál még az öntözéstechnika fejlesztésében.
  • cabala
    momo8: van nálam is gyerek, pontosan tudom miről beszélsz 🙂 A szénné adóztatást úgy értem, hogy egy átlagos család (2+2 fő) ha elindul kirándulni, akkor vagy beül egy bérelhető autóba vagy taxizzon/tömegközlekedjen. (Most a nem túl távoli jövőről beszélek.) Az hogy MINDEN családnak van 2 batár nagy autója az iszonyú luxus.
    Ha kevesebb vagy legalább kisebbek az autók a környezetünk is sokkal szebb és élhetőbb lesz.
  • QTT

    Nem vagyok “villanyautó tagadó”, csak nem értem a hurráoptimizmust, főleg nem 2035-re (anno az E85-bél is ugyanez volt).

    “nem a jelenlegi akku technológiáról van szó, hanem a 2035-ösről”: Tehát Te is belátod, hogy a jelenlegi alkalmatlan arra, hogy széles körben és gyorsan megoldja ugyanazt, mint a hagyományos üzemanyagok.
    Erről beszéltem én is, hogy más technológiával simán működhet. És mikor lesz ilyen? Nem tudjuk.

    Szerintem három opció van:

    A: Amit írtak többen, hogy szépen lassan 2045-50-re kikopik a használt, robbanómotoros autók nagy része és iszonyat drága lesz autózni, jóval kevesebb embernek lesz saját. Ehhez gyorsan hozzáteszem, hogy a valóság könnyen rárúgja erre az ajtót, főleg itt a balkáni végeken. Ha olyan marad a vidéki tömegközlekedés, mint jelenleg, akkor nem tudom, hogy a sok ember miként lesz mobilis.

    Folyt…

  • QTT
    Folyt:

    B: Lesz új akkutechnológia, ami olcsó, nincs tele ritkaföldfémekkel, könnyen előállítható. Mellé tényleg nagyon jó töltőhálózatot építenek ki. Ekkor mindenszép-mindenjó, zökkenőmentes átállás kezdődik. Csak szerintem ez nagyon nem 2035 lesz, erre majd visszatérünk akkor és jöhetek vele, hogy én megmondtam 🙂 (vagy jobbik esetben megkövetem magam, hogy bocsi, tévedtem, hülye okoskodó voltam).

    C: Jön majd a hebegés-habogás és szépen tologatják ki a 2035-ös céldátumot. Szerintem ez a legvalószínűbb.

    Amúgy meg a hányinger kerülget ettől az egész kamu zöldítjük az autózást dologtól. Verik a mellüket, hogy húúú micsoda királyok vagyunk, mert ennyire lecsökkentettük a megengedett CO kibocsátást. Igen, jár érte a keksz. Csak a másik oldalon meg ott van, hogy emiatt rengeteg olyan kis kihegyezett és összetett motor van, amelyek szervizigényesebbek.
    Folyt…

  • QTT
    Folyt:
    Szervizigényesebb, alkatrész igényesebb, eldobósabb, amelytől 200e km után már szabadulni akar mindenki és a másod-harmadkézben sem fognak már futni 300-400e km futásteljesítménnyel.
    Lehet gyártani orrba-szájba az újakat. De ott van a start-stop akku is, ami fele annyit bír sokszor, mint a hagyományos. Húdejó, tényleg környezetbarát sokkal több alkatrészt, akkut, miegymást előállítani, hogy -10%-al kevesebb CO jöjjön az autóból.

    Továbbá zöldülünk, aztán az egész világon masszívan az SUV-k felé ment el minden és vigyorognak a népek a zöldrendszámos, egyre nagyobb autókban. De zöld ám a 2.3 tonnás, 320 lovas XC90 és társai, mert 20 km-t el tud menni ám villannyal is… Nekem ez a képmutatás csúcsa!
    Tényleges környezetvédelmi törekvést alig látok, csak a kiskutya szemeket, hogy zöldítünk. Közben csak a hogyan húzzunk be még több profitot, mert elhitetjük az emberekkel, hogy ez a jó.

  • QTT
    Utolsó:


    “Egyszerűen úgy kell szerveznünk az életünket, hogy ne kelljen folyton utazgatni.”

    Az a baj, hogy az emberiség nagyon nem erre megy. Sem egyén, sem gyártás szintjén. Az igény is teljesen ellentétes. A kvázi 0 forintos repjegyekkel az élen például. Az, hogy erre rájövünk és 180 fokos fordulat? Jó lenne, de én összességében sosem néztem és nem is nézek ki sokat az emberiségből.
    Vagy csak nekem tűnik fel, hogy általánosságban nagyrészt teljesen gatyák az emberek? Mind szociális, morális értelemben, kifejező készség sincs, logika is satnyul, önös érdekek, nekem jár, azonnali igények, impulzusok vannak.

    Ezeket a változásokat erőszakkal lehet maximum lenyomni a zemberiség torkán, meglátjuk, hogy lesz-e erre bátorság. Maguktól nem fogják belátni az emberek, csak annyi lesz, mint ami ezermilliószor már. Mikor beköszönt a baj, akkor jön az értetlen tekintetű pingvinezés.

  • SM
    Villanyautó témában:
    – akku gyártás, újrahasznosítás számomra is kérdés, de megfelelő ütemben fejlődik.
    – olyan szívesen megvilágítanám sokak számára, hogy miért sokkal fenntarthatóbb, jobb, környezetbarátabb, élhetőbb az elektromos közlekedés és le kell jönni az olajról, de esélyem sincs, ugyanis
    – az olajlobbi által pénzelt újságírók teleszemeteltek minden felületet fals infókkal, az “egyszerű” olvasónak pedig nincs annyi energiája, hogy gondolkodjon olvasás közben, esetleg még kritikusan is olvasson és próbálja leellenőrizni a híreket.
    – A korábban népszerű autó tesztelők fanyalognak az elektromos autókra – hiszen azok gyártói nem utaztatták őket sajtóbemutatókra. Bár már maguk is villanyautóval járnak vagy épp már építenek sajátot, de a műsoraikban/online felületeken “csak a bajor márka” a favorit -> mert az rengeteget költ marketinre.
    – sorolhatnám még, de külön téma
  • SM

    tényleg utolsó hozzászólásom villany témában:
    QTT – az az érzésem, mindenki azt hiszi, hogy a benzin/gázolaj/motorolaj a benzinkúton “terem”.
    Segítek, az tőlönk több ezer km-re a föld alatt van, onnan iszonyatos energiabefektetéssel és szennyezéssel elhozzuk az otthonainkba, azért hogy nem csak a távoli tengereket és szárazföldeket, de még a saját környezetünket is tele szennyezzük egyrészt láthatatlan formában a levegőbe kerülő mikro égéstermékkel, másrészt a nézz csak meg bármely autóparkoló felületét, csupa olajfolt.

    Vajon hány liter kőolajat kell felszínre hozni ahhoz, hogy 1 liter benzint az autónkba tankoljunk?
    (amit aztán csak a parkolóhely keresésre égetünk el – de ez is más téma )

    És akkor tényleg az a probléma a villanyautókkal, hogy nem lehet 5 perc alatt “megtankolni”, vagy hogy ki kell építeni a töltőhálózatot?

  • Szilvafa

    Ha a keleti részben parlagon lennének a földek, akkor nem lenne mit enni nyugaton sem. Eleve sokkal gyengébb minőségű ott a termőtalaj. Meg nem tudnak ott annyit termelni. A szárazságon kívül a túl sok csapadék sem jó. Ahol én élek, minden négyzetcentiméter be van vetve. Nem tudom honnan veszi, de itt Csongrád-Csanád megye déli részén csak művelt földeket látok.

  • Agroman
    A Keleti/ Északi/Déli megyékben, határhoz közeli településeken baj van. Az ukrán menekültek hónapok óta itt tankolnak (ingatlanokat bérelnek stratégiai közelség miatt), így nem volt elég dízel a gazdáknak, sokan nem vetettek. Itt valóban aszály van 2-2,5 hete, bár az őszi vetés nem volt rossz, csak a baj hogy egyrészt exportáltuk, a másik része itthon már felhasználásra került. Termés függ: hány aranykoronás a föld, milyen vetőmagot használsz, milyen időjárást fogsz ki, hogy a vetésed rendesen kikeljen, víz el ne öntse, aszály ki ne szárítsa,stb. 2-6 tonna között mozog műtrágyával, ennek a fele/ harmada anélkül. Ha a tiltott amerikai genetikailag módosítottal vetsz (van ilyen sajna), akkor 10 tonna is kijöhet, de nagyon kiszipkázza a földet és újra meg kell venni a magot,jogi szabadalom.1,12-1,20 kg búzából kijön ~1kg finomliszt, 50-60 dkg lisztből 1kg kenyér. A többi matek.
  • Agroman
    Csepegtetős öntözéssel lehet javítani a rendszeren, de rendesen be kell ruházni. Meg kell venni a sok száz méter kábelt, fejet, be kell ásni a földbe, 2-3 évente cserélni, mert szétégeti a nap, rohasztja a talaj és kilyukad/reped. Ekkor már szükség van egy rétegvízes kútra, hacsak nincs csatorna/patak a közelben ahonnan engedélyezett a locsolás vagy fizetsz érte. Nagy mennyiségnél már érdemes jégkár elleni háló vagy becsatlakozni az országos jégkármérséklő rendszerhez, mely az utóbbi 2 évben épült teljes kormányzati támogatással. A berendezés(ek) ezüst-jodid tartalmú hatóanyagot égetnek el, ami feláramlással a felhőkbe jut, ott lecsökkentve a kialakuló jégszemcsék méretét, jó dolog nagyon. Míg régen 50 hektár eltartott egy családot, most min. 100 hektár kell, csökkent a termőképesség. Szerves trágyából meg nincs elég egész Európában, csökkenőben a ló- és marha állomány…
  • Zabalint
    Én a villanyautóban látom a jövőt, és hibriddel is nagyon élvezem, mikor épp full elektromosan megy, de a jelenlegi helyzetben továbbra is úgy látom, hogy nekünk kettő autó kellene, ha villanyautót szeretnénk, ráadásul a rendszeres töltés is problémás lenne. Az elmúlt két hétvégi programunk például nem valósulhatott volna meg villanyautóval. És szerintem sokan mások is így vannak ezzel.

    Ami kellene, az a sűrű gyorstöltő hálózat, a gyári 800 km-es hatótáv (ami a gyakorlatban sokszor csak 400 lenne), és emellett lakótelepen és a legtöbb parkolóban belterületen és külterületen egyaránt annyi töltő, hogy ne legyen olyan, hogy nem jut töltős hely.

  • csizkek
    “Nekem elég lenne 1, ismétlem 1 ilyen gyártó, ami felkarolja ezt a kisebbséget.”
    VAn ilyen. Pl. Miele.
    Kivancsi vagyok hany Miele mosogep, szaritogep, suto, fozolap, porszivo es egyeb haztartasi eszkozod van otthon.
    (Bar mar a Miele is arul olcsobb cuccokat 700-800Eurokert mosogepet, de egy rendes Miele mosogep 1100-1200Eur. Adsz erte ennyi penzt?)
  • untermensch4
    Sztem a “fapados töltőcsonk” fogalmát tisztázni kellene. Az én olvasatomban ez Ordas olvtárs szerint 22kW-os, de D sztem egy parkolóhelyenkénti “háztartási” kapacitású konnektorra gondolt amivel a délutáni hazaérkezéstől reggelig a napi hatótávnyi delejt megeszi a paripa a panel előtt abrakoltatva.
  • Tervező

    A nyomtató és a patron pontosan ugyanaz az üzleti modell, mint a telefon és az előfizetés. De leírhatod, hogy szerinted mennyibe kéne kerülni egy nyomtatónak: alkatrészek költsége + gyártás + termékfejlesztés + haszon + disztribúció + ÁFA. Szerinted melyik mennyi? Azt elárulom, hogy ha 17000 a nyomtató és a haszon nem negatív, akkor az első 3 tétel összege maximum 7000 lehet, azaz kevesebb, mint 20 dollár. Ez egy éttermi vacsora, nem egy nyomtató költsége.
    Egyébként pont sikerült megindokolnod, hogy miért nonszensz a tervezett avulás összeesküvéselmélete. Egyáltalán nem kell elromlania a nyomtatódnak, hogy új patront kelljen hozzá venni.
  • QTT

    “És akkor tényleg az a probléma a villanyautókkal, hogy nem lehet 5 perc alatt “megtankolni””

    Pontosan!
    Erről beszélek. Amíg ez nem megoldott (márpedig a jelenlegi akkukkal nem az), addig nincs miről beszélni.
    Szomorú vagy sem, ha a nagy képet nézed, a világ mobilitását nem érdekli a környezetszennyezés, csak a gyors és hatékony mobilitás. Globális szinten is, egyén szinten is. Mindenhogy. Ja és persze a korlátlan fogyasztás.
    Hogy ez jó vagy sem, az egyértelmű. Nem jó. De ettől még ez van és ezek az igények széles körben. Erre pedig a jelenlegi akku nem alkalmas.

  • untermensch4
    ” 2-6 tonna között mozog műtrágyával, ennek a fele/ harmada anélkül”
    criticalbiomass.hu/?p=16325196
  • csizkek
    Villanyauto temara: 24.hu/belfold/2022/06/10/nyersanyagok-globalis-krizis-klimavaltozas-gelencser-andras-interju/

    “Ott pihennek a garázsokban a 800 kilós akkumulátorokkal az elektromos autók,bennük a rengeteg kritikus kémiai elem, lítium,kobalt, amelyek készletei kimerülőfélben vannak. Fenntartható meg zöld jövőnek tekinteni, hogy mindenki elektromos autót vegyen, hát erre nincsenek jelzők sem. Ugyanis azerőforrások közül azanyag oldaláról sokkal keményebb korlátaink vannak,mint az energia oldaláról.

    “Ennek a technológiaváltásnak az erőforrások oldaláról nincs meg a fedezete. Ha az úgynevezett fenntarthatóságra való átállás jegyében,amit 2050-ig meg akarnak csinálni,valóban megvalósítjuk az elképzeléseket, beleértve az elektromos autót, meg a „megújuló”energiatermelést, akkor az ehhez szükséges kritikus elemek ismert készleteit gyakorlatilag már az évszázad közepére kimeritjuk”

  • Pistu
    Tervezett elavulást általában azok emlegetnek akik nem tudnak vásárolni. Ha hosszú távra tervezel utána kell nézni a márkáknak és típusoknak és számíts rá, hogy többet költesz. Szerintem a fogyasztói hangulatindex csökkenése viszont az olcsó termékek forgalmának tesz jót.
  • Nacionalista

    +1

    A villanyautó is csak egy példa arra, hogy a “zöldítés” jegyében arra próbálnak rávenni hogy vegyél mégújabbat, fogyassz mégtöbbet.

    Kíváncsi vagyok mikor esik már le mindenkinek, hogy az egyetlen igazán környezetkímélő lépés a fogyasztás csökkentése. Minden más csak marketing.

  • untermensch4
    A gyors és hatékony mobilitásból a “gyors” tud energiapazarló lenni. Ha jól emlékszem usa-ban az olajválság idején lendültek bele a sebességkorlátozásba, aztán mivel a baleseti statisztikáknak is jót tett, maradt. KB elektromosaknál is erre számítok, teljesítménykorlátozással olcsósítás. Cserélhető aksikkal (ha akár részlegesen cserélhető és lesz szabvány) lehetne tuningolni az 5perces tankolást, meg a belsőégésűhöz képest áramot a kocsira rakott napelemek is termelhetnek. Ezzel együtt sztem a technika manapság még csak a hibridekhez elég, tisztán elekromos csak bizonyos területekre alkalmas, minden helyett esélytelen.
  • Ordas

    “Lesz új akkutechnológia, ami olcsó, nincs tele ritkaföldfémekkel, könnyen előállítható. Mellé tényleg nagyon jó töltőhálózatot építenek ki. ”

    Sajnos álmokat kergetsz. 100 éve nem tudnak kitalálni ilyen akkut. A maradék 13 évben sem lesz gyökeres változás. Mire alapozod ezt a kijelentésedet?
    Töltő hálózatot nem nehéz kiépíteni. Csak azt el kell látni árammal. Nincs annyi réz a Földön, amivel az északi féltekére szükséges kábel legyártható. OK, térjünk vissza az alumíniumhoz: ennek előállítása többszörös energia igényű, mint a rézé.

  • Agroman
    egy újabb ipari megoldás, ami nem rossz, de ismét tömegtermelést igényel. Ráadásul megint hozzányúlkálnak a “természethez” a növény genomjához (GMO kukorica újabb keresztezése). Tudod az a baj ezekkel, mikor kikerül “tömegesen a természetbe” egy ilyen új fejlesztés nem lehet tudni milyen újabb problémákat okoz. Csinálsz “egy nagy élő petricsészét”. Lásd az amcsik által genetikailag módosított kukorica és búza (GMO): első 8-10 év maga volt a mennyország termésátlagba + nem kellett permetezni. Aztán megjelentek a tanulmányok a növényszárban maradt méreganyagokról, amik feldolgozáskor bekerülnek a táplálékba, a szuperbogárról meg ne is beszéljünk. A természet alkalmazkodott az új szabályokhoz, nem lehet védekezni ellene amelyik táblába megjelenik a szuperbogár több irányból felégetik meggátolva újabb szaporodását, mert a permetszerekre nem reagál, nem árt neki. Sakk matt.
  • lyukely
    gelencser egy mocskosul nagy doomerboomer, tegyuk hozza. A legszigorubb klimatudosok is tobbet adnak 20 evnel azert.
  • jami
    Én is nagyon szeretem, hogy van kocsink, ha balesetire kell vinnem gyereket vagy csak nagyobb csomagot haza, eszünkbe jut kirándulni – akkor hajrá.

    Viszont emlékszem még, hogy felsős koromig is éltük simán az életünk (akkor lett kocsink). Ok, busz és vonat, mindenféle hátrányukkal és apámnak volt egy oldalkocsis motorja, mindenkinek biciklije. Elhülve láttuk a filmekben, h van hely, ahol anyunak ÉS apunak ÉS a nagykorú, de otthon lakó gyereknek is volt kocsija.

  • Hopp Júlia

    Köszi! Mi a helyzet jelenleg a bérekkel az ágazatban? Szívem csücske a téma, 20 éve pályaválasztáskor kizárólag azért nem mentem agrármérnöknek, mert anyagilag zéró perspektíva volt benne. Kb. mintha most menne vki tanárnak. Változott ez valamit? Vagy ide is a szakma szeretete hívja és tartja ott az embert még mindig? Gépkezelők szintjén is érdekel a bérkérdés, átfogóan.
  • QTT

    Olvasd el figyelmesebben, hogy mit írtam… Ebben miért is kergetem az álmokat? 😀
    Pont arról írtam, hogy hol van az még…

    “B: Lesz új akkutechnológia, ami olcsó, nincs tele ritkaföldfémekkel, könnyen előállítható. Mellé tényleg nagyon jó töltőhálózatot építenek ki. Ekkor mindenszép-mindenjó, zökkenőmentes átállás kezdődik. Csak szerintem ez nagyon nem 2035 lesz, erre majd visszatérünk akkor és jöhetek vele, hogy én megmondtam (vagy jobbik esetben megkövetem magam, hogy bocsi, tévedtem, hülye okoskodó voltam).

    C: Jön majd a hebegés-habogás és szépen tologatják ki a 2035-ös céldátumot. Szerintem ez a legvalószínűbb.”

  • untermensch4
    A levegőből nitrogént megkötő baktérium mint műtrágya-helyettesítő és a rovarirtókra rezisztens szuperbogár közötti összefüggést kifejtenéd bővebben?
  • porthosz
    Szvsz, az elektromos autó jó dolog lenne mert lokálisan mindenképp csökkenti a károsanyag kibocsátást, csak Európa megint elb@ssza…

    Amíg az EU törvényben előírja hogy egy e-autó annál jobb minél nehezebb*, addig k.rva nehéz a 2.5, lassan 3 tonnás autók mellett pózolva bárkinek is elhinni hogy ennek bármi köze van a környezetvédelemhez….

    *a törvény szerint a CO2 kvótát az autó súlyával határozzák meg, és mivel az áram előállításának környezetszennyezésével nem számolnak, ezért az e-autónak 0 a CO2 kibocsátása. Ezért ha a gyártó nem akar extra büntit fizetni a belsőégésü autók miatt, akkor a legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás ha minél nehezebb e-autót gyárt.
    Lehet hogy a nehezebb autó 2x vagy 3x annyi áramot eszik, de mivel az áram előállítását kivették a képletből, így papiron a környezetszennyezés nulla, hisz 2×0 vagy 3×0 még mindig nulla…

  • Zabalint

    Az a baj autó, nem autó témában, hogy ahogy egyre több embernek lett autója, a világ is változott, nem ugyanaz a 2020-as években autó nélkül élni, mint pl. a 80-as években. Mert ezzel párhuzamosan nem csak a tömegközlekedés épül le, de mindenki arra rendezkedik be, hogy van autód, a rendezvények, a munkahelyek, a bevásárlóközpontok, stb., stb., nem vagy csak kevésbé törekednek arra, hogy tömegközlekedéssel megközelíthető helyen legyenek. A legextrémebb az USA, ahol egyes lakóparkoknak már nincs is gyalogos bejárata.
  • Agroman
    30 éve dolgozom a szakmában. Elmondhatom nyugodtan az utóbbi 10-12 évben megindultak a bérek tisztességesen, mondhatni hiány van szakemberekből. Viszont főállásban dolgozom egy agrármultinál,- pontosabban az egyik “agrárbáró”-s cégnél – másodállásom pedig a hobbim. Ennél mélyebbre nem mennék le. Élő munkaerőből nagy hiány van, mivel mindenki arra neveli a gyerekét hogy ez “egy ganéj munka”, ezért a mostani fiatalok irodába vágynak/mennek dolgozni nem ide. Kiöregedőben a teljes szakma. A keleti országrészből mentek sokan nyugatra dolgozni idénymunkába, a románokat, ukránokat meg átcipeltük ide legyen ki leszedje a termést/ kapáljon stb. Most ez úgy változott, hogy Dunántúlra már nem sokan mennek (nem éri meg), bementek inkább gyárba dolgozni. Nem jönnek már a románok pár éve, ukránokat foglalkoztatunk és gőzerővel gépesítünk: automata öntözés, permetezés, rázógép + drónok
  • Hopp Júlia
    “ a mostani fiatalok irodába vágynak/mennek dolgozni nem ide”
    Szerintem ennél nagyobb a baj. Nem csak fizikai munkára nem hajlandóak a fiatalok hanem igazán tanulni sem (20 éve csökken a felsőoktatásban résztvevők száma ha kivesszük a külföldieket) Könnyen akarnak sok pénzt/jólétet és “hála” a rendszernek ezt most meg is kapják. Nem nagyon van mit csodálkozni hát a boldogsági mutatókon, hiszen Arisztotelész óta tudjuk hogy a boldogság nem állapot, hanem aktivitás.
    Kár ezért a szép szakmáért (is), azért nem reménytelen. Az “irodából” pályaelhagyók legfőbb indoka közt szerepel, hogy olyan munkát szeretne végre végezni aminek az értelmét el tudja magyarázni az anyukájának…(nemhogy a nagymamájának..!) így lesz a programozóból asztalos, a rendszerszervezőből ipari alpinista, a folyamatszabályozóból cserépkályhás 🙂
  • Nacionalista
    Júlia

    Az megvan ugye, hogy azért csökken főleg a felsőoktatásban tanulók száma mert fogy a lakosság és egyre kevesebb az érettségiző, ugye?

    Óvodás is évről évre kevesebb van, ők is motivációhiányban szenvednek? 🙂

  • Csinolina
    IT szférában dolgozom, nem nagyon azt látom, hogy a fluktuáció a szakmákra váltás miatt lenne.. inkább a jobb juttatások, illetve jól alkudozhatnak.. nem is hallottam még ilyet, hogy programozó kétkezi munkára váltott volna pont nem jó a példa, az ô munkájuk eredménye abszolút bemutatható.. meg amúgy kit érdekel, hogy a szülôje mennyit fog fel a munkájából? mondok nekik néha a napi feladataimból példákat, egyre jobban tudják elképzelni, aztán ennyi:)
  • V
    szerintem Julia arra az egy-ket esetre gondolt amit megirnak az ujsagok, mikor egy kozepszeru kiegett programozo belefarad es atvalt hobbibol asztalosnak. Van ilyen de nem ez a jellemzo, csak felnagyitja a bulvar
  • Agroman
    @v a fiammal pont ez történt. Elkerült Budapestre kb. 20 éve egy IT szektoros multinál. Végigjárta a ranglétrát utóbbi 12 évben: ügyfél támogatóként kezdte, de már vezető fejlesztőként dolgozott. Aztán 2020-ba a Covid közben egyszer csak hazaállított és azt mondta, hogy sokat mélázott, újragondolta az életét és a Covid megadta neki a kegyelem döfést: teljesen kiégett(ék) a szakmában. Felmondott. Már pár éve meg akarta lépni, de 1-2 jó ember a cégnél és a pénz visszatartotta. Soha többé az IT szektorban nem akar dolgozni. Fél évig itthon volt, “karrier törést” csinált -ahogy ő mondta – aztán kitalálta, hogy villanyszerelő lesz. Belegondolva sokat szeretett szerelgetni gyerekkorába, járt ilyen szakkörökre, de mi presszionáltuk főleg szellemi irányba (utólag belegondolva lehet hiba volt). 2 év elteltével 42 évesen felfutott a vállalkozása, ezt sose gondoltuk volna.
  • Agroman
    egyébként elárulom a hobbim: van egy kis tanyánk. Kb. 10 éve vettem és mindent szabadon tartok. Hétköznaponként nem, de hétvégente itt vagyunk. Sajnos még nincs téliesítve, de majd megoldódik. Van két ló, pár darab disznó, csirkék/ tyúkok és két kutya. Külön elkerítve 4 db szürke marha, most főképp velük foglalkozom, kísérletezem biotakarmány szempontjából. Újabban a fiam sokat segít nekünk (amikor ráér ), úgy veszem észre szeret a tanyán lenni. Mindezt azért csinálom, hogy kicsit mi is visszatérjünk a “természetbe”. Az itt eltöltött idő szinte kikapcsolódás. Engem nem egzotikus nyaralások, meg autók stb. vonzanak a feleségemmel, hanem ez. Van 3 hektár szántó(takarmány) hozzá, plusz 1 hektár kis gyümölcsös, szőlős. Elszórakozunk míg bírjuk. A fiam jelezte majd átvenné, csak ehhez kéne egy társ. Csúnya válása volt Bp.-en, mindenéből kiforgatták, egyelőre nem akar feleséget.
  • Hopp Júlia

    Nem mert nem csak a felvételizők száma, hanem az aránya is csökken.
    Én pl megértem az unokahúgomat hogy bár öt éves kora óta óvónőnek készül, tehetséges is, de 18 évesen úgy dönt kihagyja a négy év kenyér vízen időszakot, hogy azután várhatóan egész életében vajaskenyér vízen éljen.


    Akkor jó mert magam is tizenéve itban, _nagyon_ sok kollégával és ami példákat leírtam az mind megtörtént csak nem akartam az összeset felsorolni mert így is hosszú lett a hsz, de legalább egy tucatot tudnék. Nem azért mondanak fel mert az anyukájuk nem érti a munkájukat csak ez egy jó indikátora annak mitől égnek ki és mire vágynak inkább. Való igaz, számosságát tekintve alig pár százalék, nem ez a jellemző, csak esetemben nagy a merítés. (Nem vagyok munkahely szédelgő, csak öreg, pardon tapasztalt 🙂 )
  • beetle
    “Én pl megértem az unokahúgomat hogy bár öt éves kora óta óvónőnek készül, tehetséges is, de 18 évesen úgy dönt kihagyja a négy év kenyér vízen időszakot, hogy azután várhatóan egész életében vajaskenyér vízen éljen.”

    Borzasztó szomorú dolog. Ezt nem lehet az átlag magyar szavazóval megértetni, mekkora problémákhoz vezet hosszú távon. Még mindig le vagyunk ott ragadva, hogy de kaptam szja visszatérítést, meg 13. havit, bezzeg a másik csak elvett.

    Arra vagyok kíváncsi, hogy majd mikor már a jelenlegi rendszert támogatók sem tudják hova vinni a gyereket oviba, iskolába, orvoshoz, lesz-e észhez térés. Vagy le lesz tudva annyival, hogy Soros küldött Brüsszelből egy csapat majominfluenzás migránst, akik elvették a tanárok és ápolók bérét.

  • Nacionalista
    Júlia

    Van erre valahol adatod, hogy arányaiban is kevesebb a felvételiző? Kerestem, de mindenhol csak az abszolút számot látom.

    De még ha így is van: azt se felejtsük el, hogy bevezették a diplomához a röghöz kötést, és drasztikusan visszavágták korábban népszerű szakok létszámát. Márpedig ha valaki nem reál beállítottságú, akkor nem fog csak azért mérnökire menni mert ott van állami hely.

    Én nem látom azt, hogy csökkenne a diploma respektje és inkább szakinak mennének az emberek. De bevallom, jelenleg nagyon kevés kamasszal van közvetlen kapcsolatom, vagy kisebb gyerekek vannak az ismerettségi körben/családban vagy késő 20- harmincasok.

  • Gazda

    “Hétköznaponként nem, de hétvégente itt vagyunk.” És hétköznap ki eteti az állatokat?
  • Agroman
    a szomszéd tanya tulajdonosa, gyerekkori jóbarátom, ott lakik a családjával, ő nagyobba nyomja. Azért igyekszünk hétköznap 2-3 alkalommal kimenni késő kora reggel és késő délután, este meló után, akkor persze mi etetünk, itatunk stb. De nagyon úgy áll a dolog, hogy végleg odaköltöznénk. Nincs túl messze a várostól, de kevesen tudnak róla egy akácos teljesen elrejti a tanya 80%-át, plusz körbe is van kerítve. Jó kis hely, ha tudnám visszaadnám a hangultatát. Szépen rendbe hoztuk a feleségemmel, csak a 2 melléképület tetőszerkezetének cseréjéhez hívtunk ácsot, a többi mind kétkezi saját munkánk. Vályogot vettettünk, faszerkezetet,etetőt készítettünk, festettünk, kapubeállót csináltunk hulladék anyagokból stb. Egész jó lett. Már jövő évtől félállásban leszek nyugdíj mellett, kérték maradjak még ha bírom (50 év munkaviszony 13 éves korom óta dolgozom). Vidéki romantika, nekünk…

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.