A szülő talán legfontosabb feladata, hogy a gyermekeit elégséges bölcsességgel indítsa útnak az életben. Ez igaz az élet minden területére a sikeres párkapcsolattól a pénzügyekig.
Sajnos rengeteg családban a felnőtteknek sincs semmi fogalmuk, mitől is működne jól egy kapcsolat vagy hogyan kellene okosan beosztani a pénzt.
Hogy a te gyerekednél ez már ne így legyen, érdemes a gyerekeid pénzügyi tudatosságát már a legkisebb korban fejleszteni.
Egy erre alkalmas lehetőséget osztok most meg veletek, amivel az óvódás, kisiskolás gyerekeidnek átadhatod a pénzügyi tudatosság alapjait, a beosztás-tervezés-megtakarítás szükségességét és előnyeit.
Első lépésként hozzatok létre egy saját pénzegységet. Erre a legjobb valami játékzseton vagy műanyag játékpénz.
Egy hétre járjon mondjuk húsz vagy harminc játékpénz, amit egy átlátszó üvegben tartsatok jól látható helyen. Írjatok mellé egy árlistát a gyerek(ek) kedvenceivel. Egy túró rudi két zseton, plusz egy mese a kedvenc rajzfilm-sorozatából egy zseton és így tovább. Fontos, hogy az árak tükrözzék, melyik előny mekkora értéket képvisel a gyerek szemében.
El kell magyarázni a gyereknek, hogy bármit kérhet a listáról, nem fogod megtagadni, csak mert túl sok édességet evett aznap vagy már elég tévét nézett mára. Azonban ha elfogyott a zseton, arra a hétre már semmit nem kérhet. Akkor se, ha a húga az orra előtt eszi a saját csokoládéját.
Engedni kell, hogy elverje az összes pénzét egy nap alatt, bár érdemes felhívni a figyelmét, hogy a pénzt egy hétre kapta. Nem baj, ha hibázik, sőt az a jó, abból fog tanulni.
A rendszert tovább lehet fejleszteni, csak a fantáziád szab neki határt.
Például a hét végén megmaradt zsetonokat megduplázod és félrerakod. Ezzel a kamatot tanítod meg neki és azt, miért érdemes megtakarítani, ahelyett, hogy minden pénzét elköltené. Egy új kerékpár vagy akármilyen játék, esetleg egy mozi amire vágyik a gyerek mondjuk száz vagy kétszáz zseton, amit csak a hét végén megmaradt pénzből lehet megszerezni.
Adhatsz lehetőséget a gyerekeknek, hogy valami munkával (fűnyírás, mosogatás, stb.) további zsetonokat szerezzenek, de csak akkor, ha egyébként is van még zsetonjuk a tartóüvegben.
Közben természetesen érdemes beszélgetni a gyerekekkel a témáról. Hogyan érhetné el gyorsabban a vágyott ajándékot, anya és apa vajon szintén beosztja-e a pénzt és ha igen, miért. Miért teszünk félre a későbbi időre pénzt és az hogyan duplázódik meg előbb-utóbb, ha befektetjük.
További cikkek a témában: