Jogosítvány automatikus megújítása
A Totalcaron volt egy cikk a napokban, ami másokat is érdekelhet. A cikk lényege, hogy februártól új funkcióval bővült az ügyfélkapus online ügyintézés: kérheted, hogy a lejáró jogosítványodat automatikusan újítsák meg és postázzák ki.
A magyarorszag.hu főoldalán az okmányok menüpontban válaszd ki a vezetői engedély menüpontot, ott az automatikus megújítás lehetőségét:
Majd itt az ügyintézés indítását válaszd.
Ami fontos: add meg az elérhetőségeidet itt is, hogy tudjanak értesíteni, ha bármi gebasz van. (Igen, tudom, elvileg a regisztrációkor is megadtad ezeket az adatokat. Itt úgy tűnik, még egyszer meg kell adni.)
Az orvosi vizsgálatra ugyanúgy szükség van, mint egyébként, azt nem úszod meg, de az orvos fel tudja tölteni a rendszerbe a vizsgálat eredményét, így azzal további teendőd nincs.
Ha van digitális képed és aláírásod a rendszerben az elmúlt három évből, akkor azt fogják használni. Ha nincs, akkor “Ezt intézheti akár otthonról a videotechnológián keresztül történő egységes arcképmás- és aláírás felvételezés szolgáltatáson keresztül, vagy befáradhat bármely kormányablakba/okmányirodába, önálló képfelvételezési eljárás céljából. Az okmánykiállításhoz szükséges fénykép- és aláírásadat elektronikus úton történő elkészítéséhez a www.magyarorszag.hu weboldalon az „Okmányok” menüpont alatt talál további információkat.”
(Megjegyzem, az Okmányok menüpont alatt én semmilyen további információt nem találtam a fénykép és aláírásadat elkészítéséről, ha valaki megtalálta, ossza meg a közzel az infót. Mindenesetre biztató, hogy otthonról is elvégezhető. A Totalcar szerint ügyintéző segítségével webkamerán keresztül megy a dolog, de leírást nem találtam hozzá.)
Amit nyersz vele: nem kell egyrészt munkaidőben bemenned egy okmányirodába, minden megy automatikusan, másrészt fizetned sem kell a négyezer forintot a kiállításért. Ha van egy ilyen új szolgáltatás és ráadásul ingyenes, használjátok ki.
Ha már ott voltam, gondoltam lekérdezem az okmányaim érvényességi idejét is, ha már erre külön menüpont van (Okmányérvényesség ellenőrzése), mert jó tudni, meddig érvényes még például az útlevelem.
Na, az vicces volt.
Ahhoz, hogy megtudjam, meddig érvényesek az okmányaim, egyesével elő kell vennem őket és PONTOSAN meg kell adnom a rajtuk szereplő sorszámot és minden más adatomat, beleértve az anyám nevét is.
De itt még nincs vége, egy captcha is vár a kérdőív végén, mert mit lehet tudni, hátha egy robot lépett be a fiókomba és ő akarja tudni, meddig érvényes a személyim.
Az a vicc jutott eszembe, amikor a vásárban bolhaírtó port árulnak, amit úgy kell használni, hogy el kell kapni a bolhát, két ujjra kell fogni, szétfeszíteni a száját és bele kell gyömöszölni a port a szájába, amitől megfullad.
Ha a két ujjam között van a bolha, akár össze is nyomhatom.
Ha előveszem az összes iratomat, hogy minden adatot felvigyek belőle a rendszerbe, beleértve az okmány számát és minden személyes adatomat, akkor akár meg is nézhetem rajta az érvényességet, nem? Picit sokkal egyszerűbb, mint ez a teljesen agyonkomplikált, túlokoskodott rendszer.
Ha szabad adni egy tippet, akárhányszor belépek, a főoldalon automatikusan írja ki a rendszer, melyik iratom meddig érvényes még. Sokkal egyszerűbb és még értelme is van. Szívesen.
Még itt-ott egy kicsit savanyú, még egy kicsit sárga, de legalább a miénk a rendszer. 🙂
(Update: állítólag azért lehet ennyire nyakatekert, mert nem csak a saját okmányom érvényességét kérdezhetem le itt, igaz, ahhoz is kell az eredeti okmány adatai. Nem tudom, így van-e, de akkor csinálhatnának egy sokkal egyszerűbbet a saját okmányaimnak.)
Amire te szeretnéd használni, arra egy külön form kellene, ez nem arra van, szerintem ügyfelek okmányának érvényességének ellenőrzésére találták ki, ha csak az adatok az ismertek és nem egy scannelt képen kapod.
“Hamarosan”. Megvárjuk.
Ha ott van a kezemben, mert kell a száma is, mit is tudok meg pluszban a rendszerből? Maximum azt, hogy nem hamis.
Tudom, hogy van, én is kapok, csak mondom ha már lehet, megnézem, hogy áll az útlevelem, hiszen nem használtam már lassan másfél éve és ugye sok országba akkor sem léphetsz be, ha fél éven belül jár le az útleveled. De könnyebb lesz előkeresni, mint itt ellenőrizni….
Ráadásul még az is…. 🙂
Arcképes, videotechnológián alapuló azonosítás
magyarorszag.hu/szuf_hirek_segitseg#hir_reszletek,8f6d311e-73bb-4380-8185-addea87ced5a
Nekem most érkezett meg, viszont kaptam mellé egy levelet, hogy 15 napom van leadni a régit (a járvány miatt, a válsághelyzet végétől számítva). Úgyhogy vagy mehetek ugyanúgy be az okmányirodába, vagy adhatom fel postán, ami vagy megérkezik vagy nem. 🙂
Mert mondjuk ott lehet a kezedben egy érvénytelen. Nekem is van most két lakcím kártyám, az egyik érvénytelen nyilván. Költöztünk és lehet már online igényelni újat, postán megkapod és a régi is nálad marad.
Ez mondjuk nem tűnik haszontalan információnak.
Ha be vagyok jelentkezve, elérem az összes szolgáltatást, nem kell ki/be jelentkezni. Fordulj a támogatáshoz, ha ilyen gondod van. Úgy kéne működnie, ahogy egy Google, Facebook stb. azonosításnak, ott sem kell ki/be jelentkezned a különböző szolgáltatásokhoz.
Ha egy oldal alatt lenne az összes szolgáltatás, sokkal kevésbé lenne stabil, és nehezebben lenne karbantartható. (Pl. meghal a földhivatali lekérdezés, akkor nem tudsz jogsit újítani.) Nem véletlenül működik így szinte minden nagy rendszer.
Tökre látszik, hogy átgondolatan az egész, fogalmatlan jogászok toldozzák foldozzák az állami folyamatok omladozó épületét és ha valami korszerű eszközt bevetnek, akkor kb. azon a szinten használják mint amikor kb. 15 éve a digitális iratkezelés azt jelentette hogy beszkennelnek minden papírt, küldözgetik őket aztán felhasználásnál megint kinyomtatják.
Majd ha ügyintézésnél
a) szinte soha nem kell papír
b) nem kell 549-ik alkalommal is megadnom az anyám nevét és egyéb adataimat (ők is tudják én is tudom, miafasznak?)
c) a hülye állam is eljut odáig hogy nem a postára kell zarándokolnom a hivatali tértivevényes levélért, hanem email értesítőt küld irat érkezésről,
akkor lesz kettesalá a magyar állam színvonala.
Addig marad ez a lábon kihordott államcsőd, aka #jobbanteljesit.
Ügyészségen ezen felül ugyanúgy mozgattak is papírokat pl irattárba. Ha meg nem sikerült jól a szkennelés akkor akár az egész papírkupacot ugyanúgy oda-vissza a rendőrséggel mintha nem futották volna le már a digitális kört
Egy kiragadott szemléletes példa: Beérkezik elektronikusan egy ügy. Ügyfél megkapta a visszaigazolást a beküldésről, de az ügyintéző egyáltalán nem látja az ügyet. Eltűnt az éterben! Ügyfél kis idő elteltével panaszkodik, hogy nade mivanmár, miért nincs elintézve az ügy és akkor jön a varázsló (az informatikus) és előbányász a rendszer bugyraiból többszáz (!) beragadt ügyet, aminek nagy részére már régen intézkednie kellett volna a hivatalnak. Vicces ugye? Hát nekünk egyáltalán nem az.
Az elektronikus ügyintézésben még vannak bajok, még nincs meg mindenhol a kétirányú interakció és teljes interaktív ügyintézés szintje, sok a redundancia.
De én úgy látom, ezen folyamatosan dolgoznak, állami szférában, bíróságokon is nagyon nyomják az e-ügyintézést, a külső folyamatokban és amennyire rálátunk a belső folyamatokban is.
Sorra kötik össze a nyilvántartásokat (hogy ne kelljen mindenhol 5x megadnod az adataidat), van eSZJA, iCsekk, stb., szóval azért haladunk is 🙂
A közigazgatás nagyon lassan mozdul, mert működés közben kell megújulnia, a kultúrát nagyon nehéz változtatni. De én úgy látom egyre jobbak ebben, az ügyintézők is egyre rugalmasabbak, és naprakészebbek az újításokkal. Nem kapok jutalékot, viszont szerettem volna, ha árnyaltabban néznénk a képet.
Akár le is fotózhatja. Ügyintéző személyleírása, esetleg neve.