Kisvállalkozások pénzügyei

2013-01-04
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Cikk a témában:

A kisvállalkozások pénzügyi alapjai

Arra gondoltam, lehetne írni egy kisvállalkozók számára szóló pénzügyi könyvet (e-book-ot).

Lehetne benne szó a pénzügy kontra számvitel, mi az a mérleg, hogyan csináljunk üzleti tervet és miért, finanszírozási kérdések és ehhez hasonlóak.

Amire kíváncsi lennék, hogy ti miről olvasnátok szívesen? Írjátok le a kommentekben.

Köszi.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
11 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Jó ötlet.
Szerintem kezd ott, hogy mik a költségek. Pl. kereshetnél valami statisztikát, hogy az x-z főt foglalkoztató vállalkozások átlagban y kw áramot fogyasztanak per hó, ezt meg átszámolod, és megtudjuk mennyi nagy átlagban a villanyszámla, vagy a gáz. Ilyenekre kíváncsi lennék. A munkabér lesz talán a legegyszerűbb rész.
Hirtelen ennyi jut eszembe. Igazából másra nem is nagyon lehet kitérni, esetleg egy fiktív munkaidő alatt elkészült terméket, vagy közepes száriát be lehetne árazni, egy példa, vagy több, és úgyis tudjuk az adatokat, ha már kikeresed 😀

Meg ugye a kedvezmények, amikről már írtál - telefon, bank -. Dízel esetén visszaigényelhetik egy bizonyos részét, vagy ez csak régen volt?

Hű, de rákapcsoltál a bejegyzésekkel. 🙂

Van már ilyen kérdéslistám korábbról, amikor olvasnivalót kerestem. És bizony nem találtam hozzá magyar nyelvű könyvet, azt mondták, olvassak Portfóliót meg hasonlókat. Úgyhogy előkerestem. Ezek inkább a vállalkozói életmódról és döntésekről szólnak, mint a számokról, szóval csak tágabb értelemben valók egy ilyen könyvbe. De szerintem fontosak.

* Hogyan tud nekem termelni a vállalkozásom, ha a cégnél nem én értek a legjobban az ágazatunkhoz (értsd: alkalmazottam legyen a hozzáértő ember, vagy üzlettársam, szálljak be inkább egy már működő cégbe, vagy mit csináljak)?
* Hogyan válasszak üzlettársat, hogy ne a bíróságon kössünk ki két éven belül?
* Mire érdemes hitelt felvenni, milyen futamidővel, a tőke mekkora része legyen kölcsönkért pénz?
* Marketingalapok, piackutatás, hogyan tudom megbecsülni a várható haszonkulcsot?
* Ha mondjuk négy év múlva nyereségessé válik a vállalat, a haszon mekkora részét vegyem ki magamnak, tartsam pénzben, tartsam áruban, s mekkora részéből fejlesszek?
* Hogyan találhatok jó tanácsadókat?
* Mit bízzak könyvelőre és mit ne?
* Mit tegyek a nem fizető üzletfelekkel?
* Mennyire naprakészen kell követnem a gazdasági híreket?
* Mik az alapvető hazai vállalkozási jogszabályok, adók, és a gyakorlat?
* Esettanulmányok - sikeres vállalkozók, akiknek nem kellett az üzleti etikusság és a nyereség között választani.

És szerintem a //kiszamolo.hu/kerj-tobbet-3/ cikket így, ahogy van, belerakhatod, én nagyon sokat tanultam belőle, a fő mondanivalón túl is.

Remek gondolat, egy könyv rendel.

KKV vonalon úgy látom, hogy többnyire a tevékenységre és a beruházásokra koncentrálnak (gépek, autók, emberek, stb.), ami persze nem baj, de a végén mégis az alábbiak hiányán bukik meg a cég:
- számviteli és adózási ismeretek
- alapvető pénzügyi számítások ismerete és azok gyakorlati alkalmazása
- üzleti terv, előrelátó gondolkodás, kockázatok felmérése és csökkentése
- a pénzáramlás időbeni eltolódásainaik megértése és kezelése (céltartalékok hiánya)
- "apró" költségek nagyságrendjének felismerése, és ennek kezelése
- megérteni, hogy az amortizáció nem csupán egy adóalapot csökkentő sor az év végi adóbevallásban, hanem az egyik legjelentősebb tényleges költség
- bármilyen hatékony belső költségnyilvántartás, statisztika, egyenlegkimutatás, cash-flow, stb., amivel felismerhető és kordában tartható a pénzügyi egyensúly folyamatos fenntartása
- belső fegyelmezettség, önkontoroll, tudatosság (pénzügyi és üzleti terv, szakmai célok, stb. terén)
- megfelelő kollégák alapos kiválasztása, képzése, megtartása, irányítása és ellenőrzése
- saját szakmai tudás továbbfejlesztése (tanulás)(amíg vállalkozóvá nem válik, addig fejlődik, tanul, akár iskolában, akár a munkahelyen, de onnantól, hogy önálló, már csak a napi robot marad, és lassan lemarad, elavul a tudása)
- nem kell nekünk minden munka, csak amit: meg tudunk csinálni (értünk hozzá), alaposan elő van készítve, jól fizető, és megfelelő ütemezésű a kifizetése. (Mondani persze könnyű, de 10-ből 9 nem tud nemet mondani a megrendelőknek, többnyire így spekulál: inkább én vigyem el a melót, mint más, igaz, hogy nem éri meg, de mégiscsak pénzt kapok érte. Csak azt nem nézi, hogy költ is rá, illetve hogy mialatt ezen a veszteséges munkán dolgozik, nincs ideje jobb munkák után kutatni.)
- profi időgazdálkodás, hogy a fentiekre jusson idő a fő tevékenység elvégzése mellett

Ahogy az elmúlt húsz évben láttam, szinte sosem azért ment tönkre valaki, mert nem tudta elvégezni a vállalkozás fő tevékenységét, hanem azért, mert nem tudta fenntartani a pozitív pénzügyi mérleget, nem tudta kontrollálni, kézben tartani a folyamatokat és embereket. Sok cég nem is tönkremegy, hanem szinte szétesik, darabjaira hullik.

Ez egyébként szerintem kevésbé a blogod témája, mert a legtöbb mikro-kis-közép vállalkozásnál nem az a gond, hogy a sok megtermelt felesleges pénznek 5 vagy 7 százalék a hozama (tisztelet a profi vagy szerencsés kivételnek), hanem hogy hogyan lehet úgy működtetni a vállalkozást, hogy stabilan, rövid és hosszútávon egyáltalán pénzt termeljen.

Viszont a blog lassan kitermel egy könyvnyit, és igazad van, hogy közvetlenül nem sok pénzt keresel vele, de vedd bele a reklámértékét is.

Mindenesetre sok sikert hozzá.

Legyen a bevezetőben egy kis elmélet.
Olvasson mindenki mondjuk egy kis Joseph Sumpetert. Ez az ember 100 éve megírta mi is kell a jó vállalkozáshoz, és ebbe belefér a Steve Jobs, Bill Gates, Sergey Brin és Larry Page (Google szülői) sőt a magyar Gattyán György is (már ő a 3. leggazdagabb magyar) ténykedése. Egy szóval, a jó ötlet és az innováció a táptalaj, sőt ha valaki egy jól prosperáló könyvelési társaságot szeretne létrehozni, akkor is ki kell tűnni valamivel a többi 345 hasonló vállalkozás közül. Szerintem csak ezután jöjjön a stratégia, a pénzügyi tervezés, és minden más „hagyományos” metódus.

Schumpeter.

Jó, jó, de melyik könyve? (Cikke.)

Az mindenképp legyen benne, hogy ne mutyizzanak...

Konkrét, korrekt ismereteket lehetetlenség összeszedni egy könyvbe, sajnos.
A mindenféle törvények és korményrendeletek és végrehajtási utasítások tengerében nincs olyan ember, aki kiigazodna. Még az sem kompetens tökéletesen egy kiválasztott adónemben, aki a törvény megírásában részt vett. Innentől kezdve és különösen ha egy konkrét vállalkozást szeretnék indítani és arról egy könyvben leírt nagyjából összes tudást szeretném elolvasni, utópista álom lenne részemről. Megírni is.
97 óta van családi vállalkozásom. Ketten csináljuk. Egyikünk annak érdekében, hogy a változó törvényi, pénzügyi környezetben valahogy eligazodjunk, ideje jóval nagyobb részét ezek megismerésével tölti, kisebbet a cégtevékenységgel. A legjobb elgondolásunk ez volt, hogy ezt bevezettük. Az is egy alap dolog, szerintem, hogy a cégtulajdonos/ügyvezető legalább mérlegképes könyvelő legyen és ő könyvelje a céget. Ennél szorosabb és naprakészebb kapcsolat nem létezik a tevékenység és a nyilvántartások között, mely a leghatékonyabban tudja megalapozni akár a tevékenységeket, akár a pénzügyi döntéseket.
Bár ez csak a második vonala egy cég életének. Az első megtalálni azt a tevékenységet, mely jövedelmező és fejlődésre képes.

Azért kissé abszurd, hogy minden ügyvezető könyvelő legyen ... alap dolgokat fel kell fogni, de azért alvállalkozó bevonása nem bűn.

Azok a könyveknek a listája, amiből tudást lehet szerezni a témával kapcsolatban.

- Cash flow -főleg dinamikusan növekedő cégnél
- Üzleti tervek és stratégiakészítés (SZÁMOKKAL, táblázatokkal....rövid és hosszú távra)
- Üzleti célok megfogalmazása
- Marketing, eszközök, B2B és B2C különbségek
- ÁFA: itthon, EU-ban és EU-n kívül
- Fejlesztési terv (tanulástól a beruházásokig)
- Tőkebevonás formái (üzletrész-értékesítéstől a kockázati alapokig)
- Termék és szolgáltatás életciklusok, cége életciklusai
- Banki eszközök (rulírozó hitelek, forgótőke, garancák, fizetési módok itthon/külföldön)
- nemfizetés kockázatai, ezek elleni védekezés (+ általában az üzleti biztosításokról)
- partnerségek, szellemi jogok kezelése
- innováció
-uniós alapok, pályázatok (előnyök és kockázatok)

- könyvelési kérdések, hogy legyen fogalma a pénzei alakulásáról (mi költség, mi nem, társasági adót (és osztalékot) mi befolyásolja, áfa egyenleg hogy alakul, tárgyi eszközök, értékcsökkenés, telefonszámla elszámolása (de ha van benne internet ...), munkavállalók után fizetendő terhek, bejelentések, hogy vegyük ki a pénzt legálisan, mennyi lesz az osztalék, benzinköltség elszámolása, szigorú számadású vackok, tagi kölcsön, hogy töltsünk ki milyen számlát, nyugtát, leltár év végén, stb)
- üzleti tervekről
- forrásbevonás
- bankszámláknál mire kell figyelni, milyen lehúzások vannak

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram