Kisvállalkozások pénzügyei újra

2017-11-21
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Már többször írtam a kisvállalkozások pénzügyeiről. Sajnos mindig aktuális a téma, nagyon sok kisvállalkozásnál komoly gondok vannak a pénzügyek alapjaival. Elszánt és odaszánt kisvállalkozók üresbe rakott váltó mellett nyomják tövig a gázpedált és nem értik, miért nem jutnak évek, sőt évtizedek óta egyről a kettőre.

Ha érint a téma és még nem olvastad, legalább ezt az összefoglaló cikket olvasd el:

A kisvállalkozások pénzügyi alapjai

Ezt a cikket néhány dologgal szeretném kiegészíteni, olyan dolgokkal, amiről az elmúlt napokban volt szó tanácsadásokon.

Hol van a pénz?

Sokan meg vannak győződve, hogy a vállalkozásuk nagyon nyereséges, hiszen számon tartja a bevételeket és a kiadásokat is és a kettő között szép különbség van.

Azonban amikor rákérdezek, hogy rendben van, de akkor hol van ez a pénz, nem tud mit mondani rá.

Pedig ez egy nagyon egyszerű kérdés. Ha valóban annyit hoz a céged, amennyit gondolsz, akkor annak a pénznek meg kellene lennie valahol a bankszámlán vagy a zsebedben.

Ha ez a pénz nincs meg, akkor valamit elszámoltál. Többet költesz a cégre, mint azt gondolod. Itt egy kis beruházás, ott egy kis eszközvásárlás, egy kis plusz útiköltség és hasonló kiadások.

Ezért aztán azt gondolod, hogy jól megy a cég, de ha nincs meg az a pénz, aminek a papírjaid alapján meg kellene lennie, akkor valahol hiba van a rendszerben.

Mennyit termel egy-egy alkalmazottad?

20-30 fővel működő cégek működnek borzasztó alacsony profitrátával. Ilyenkor felmerül a kérdés, mi az értelme az ekkora cégnek.

Érdemes elosztanod a céged éves adózott eredményét az alkalmazottak számával és a tizenkét hónappal, hogy megtudd, mennyit hoz havonta egy-egy alkalmazott.

Gyakran az derül ki, hogy egy alkalmazott a havi bekerülési költségének a negyedét termeli ki pluszban, ami elfogadhatatlan.

Véleményem szerint egy alkalmazottnak legalább annyi profitot kell termelnie, amennyibe kerül a cégnek tokkal-vonóval. (Vagyis a teljes munkabér-költségét kell kétszer kitermelnie: az első fele a saját fizetése, a másik fele a tulajdonos haszna.)

Nehogy félreértsd: nem az alkalmazott hibája, ha alacsony a termelékenysége, hanem a cég tulajdonosáé.

Valószínűleg túl olcsón dolgozol és túl sok emberrel. Másik hiba, hogy rengeteg olyan munkát elvállalsz, amit nem volna szabad, mert vagy ráfizetéses, vagy szinte semmi profitot nem hoz.

Két lehetőséged van: emeld az áraidat és nézd meg, melyek azok a munkák, amik csak lekötik az erőforrásaidat, de semmi profitot nem termelnek. Nem kell neked minden hülyeséget elvállalnod, csak azért, hogy elfáradj nap végére.

Válogasd ki a profitot termelő munkákat, a többit mondd fel, vagy csak annyiért vállald el, hogy meg is érje azokat megcsinálni. Ha kell, küldd el az emberek kétharmadát.

Inkább termeljen 5 ember havi kétmilliós profitot, mint 30 ember havi egymilliót.

A cégednek csak egy célja van

A vállalkozás célja a profittermés és nem más. Vannak vállalkozók, akik gyerekükként szeretik a vállalkozásukat. Ápolják, táplálgatják, babusgatják, miközben az semmi profitot nem hoz.

Most beszéltem valakivel. A cégbe minden profitot visszaforgatnak már közel két évtizede és évente fejlesztik, mindig vesznek új gépeket és egyéb eszközöket. A kis édes cég szépen fejlődik is, már három telephelyet kell bérelni, hogy elférjen a sok eszköz. Egy dologra nem képes csak: szabad szemmel is látható profitot nem termel gyakorlatilag születése óta.

Egymilliárdos forgalom mellett combos évi 15 millió forint az adózott eredmény. Az kemény 1,5%-os profitráta. Ami egy rossz vicc. Ennyit egy ügyesebb vízvezetékszerelő megkeres egymaga. Ezért kár egymilliárd forintot megmozgatni évente, három telephelyet fenntartani meg 25 embernek munkát adni.

A cég nem a gyereked, nem az életed értelme. Ha nem hoz számodra profitot, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz. Az nem kifogás, hogy de fejlődik a cég. Ja, egyre nagyobb tohonya mamut, ami se kiskorában, se nagykorában nem képes termőre fordulni, csak a mesebeli kisgömböc módjára mindent benyel, ami az útjába kerül. Ha a fejlesztések miatt egy-két évig nem tudsz kivenni pénzt a cégből, az rendben van. De ha már 5-10-20 éve minden pénzt csak visszaforgatsz a cég fejlesztésébe és a cégméretnek megfelelő profitot nem tudsz soha kivenni, akkor ott valami komoly probléma van.

Emelj árat

Ha rájössz, hogy az éves forgalom/adózott eredményed mondjuk csak 5%, akkor egy nagyon egyszerű dolgot csinálhatsz: emelj árat legalább 10%-kal.

Ekkor egycsapásra megháromszoroztad a profitodat. (Illetve csak majdnem az adó miatt.)

Ha pedig a munkáid kétharmadától elesel a 10%-os emelés miatt, akkor is pont ugyanannyit keresel, mint eddig, csak harmadannyi munkával és kockázattal.

Ha azért választanak téged, mert te vagy a legolcsóbb, akkor az annak a jele, hogy pocsék a marketinged. Azért kellene, hogy téged válasszanak, mert bár a legdrágább vagy, de a legjobb szakember, vagy a legmegbízhatóbb vállalkozó.

Erről itt írtam már bővebben:

Kérj többet! Milyen a sikeres kisvállalkozás?

Zárszóként: törődj a vállalkozásod pénzügyeivel és ha valami nem stimmel, ne nyugodj meg addig, amíg nem találod meg a megoldást. Annyi pénzért, amennyit alkalmazottként is megkeresel, nem vállalkozunk és csak akkor nőjön a vállalkozásod, ha az a profit növekedését is magával hozza. Ellenkező esetben inkább maradj kicsi, de jól kereső vállalkozás, mint fordítva.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
95 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ej, de ismerős ez! Van két kisvállalkozó, akivel nem bírom elhitetni, hogy árat kellene emelnie, mert ennyiért nem érdemes annyit dolgoznia, mint amennyit dolgozik. A válasz mindig ugyanaz: de akkor elmennek az ügyfelek. Az meg is érdemli, aki képes akár csak 3% emelés miatt is már átmenni a megbízható bejáratott helyről! Az a 3% pedig tisztán eredmény maradna ugye (mínusz adó).

A másik kedvencem pedig a saját maguk által előállított termékek bekerülési árának, az önköltségnek a meghatározása. Valahogy mindig kimarad 1-2 dolog, mint például munkabér, esetleg rezsi.. Múlt hónapban egy könyvkiadással foglalkozó vállalkozásnak átszámoltam, hogy szerintem mennyi az önköltségi ára a könyveinek pislogott a tulajdonos, hogy az miért és hogy jött ki. Elmagyaráztam. Megértette miért tengődik a cége. De árat ő sem fog emelni.

Nekem anno a konyvelomnek mondta a fia, hogy emeljek duplajara a dijakat. Ha a fele ugyfel elmegy, akkor ugyanannyi marad a bevetel, de fele annyi a munka.

Jo termeszetesen ez nem linearis.

Azert lehamozva igy is mukodhet, ahogy irod, de azert vannak humanusabb reszek is.

Az lehet, hogy vkinek az nagyobb celja, hogy 30 embernek adjon munkat, legyen egy „nagy csalad” es ettol erzi jol magat es nem attol a nehany milliotol, amivel racionalisabb szervezessel es 30%-al kevesebb alkalmalmazottal tobbet keresne.

Persze van a masik veglet is, ahol a profit a cel es az alkalmazottak folyamatos tulterhelese, hogy ne kelljen letszamot boviteni. Munkahelyi legkor szempontjabol elkepzelheto, hogy az elozo jobb.

Majd jon nehany gendernaci is, mert ilyen gondolkodassal nem vesznek fel 30-as noket szules elott, vagy kisgyerekes noket sokan.

"A vállalkozás célja a profittermés és nem más"

Akkor mindenki gyártson taposóaknát, jól profitál majd 🙂

Szerintem a társadalmi jó is számít...

Én nem tudom, hogy a cég, ahol az igát húzom, mekkora profittal dolgozik, még csak az éves forgalomról is csak nagyjából tudom, milyen sávban van. De nem is érdekel alkalmazottként.

Viszont amikor megkérdezték egy interjúban a tulajt, hogy mire a legbüszkébb a cégével kapcsolatban (amit 0-ról épített fel), akkor kis gondolkozás után azt mondta : arra, hogy 60 családnak megélhetést biztosít.

Én például ezért (is) szeretek itt dolgozni.

Igen, ez az én filozófiám is, a vállalkozás célja a profit termelés. Ha van profit, tudod az alkalmazottakat foglalkoztatni.
Az alkalmazott lelki élete pedig csak annyira érdekel, amennyire befolyásolja a munkáját. Az alkalmazott nem egy gép, de nem is a barátom, nem a közvetlen rokonom.

Sok cégtulajdonosnak fogalma sincs a cég vagyonáról, annak forrásairól; a bevételekről, ráfordításokról. A legtöbb vállalkozás esetén a könyvelőnél van egész üzleti évben az összes bizonylat, megmég követő év májusig. A bevallásokat is csak a könyvelő készíti/látja. Elképesztő tudatlanságot látok sok esetben.

jo gondolatebreszto es nagyban is igaz ugyanez... amazon is csak nott mint a kisgo:mbo:c 🙂

"Ha azért választanak téged, mert te vagy a legolcsóbb, akkor az annak a jele, hogy pocsék a marketinged"

Ez így eléggé sarkított. Az elfogadható termékjellemzők + olcsó ár többnyire lenyomja a kiváló termékjellemzők + magas ár kombinációt, lehet akármilyen a marketing.

Szegény Richard Lester, ha ezt olvasná... ez nem profitmaximalizálás, nem határelemzés, hanem nettó mohóság. 🙁

Mitől lenne jobb egy kis- vagy közepes vállalkozás pénzügy mentalitása mint az átlag magyarnak?
Ha pénzt lát azt azonnal el kell verni, tök mindegy hogy milyen baromságra. Átgondolt beruházás, esetleg az alkalmazott tisztességes meg fizetése? Inkább jár 50 millás mercivel mint az alkalmazottaknak adjon 1000 Ft fizetés emelést. Aztán meg óbégatnak hogy munkaerőhiány van!

Ha "A cégednek csak egy célja van", akkor lehetőleg amennyi alkalmazottat csak tudsz, cserélj le gépekre, szoftverre, a meglévőt pedig korszerűsítsd. Kiszámolható, hogy egy-egy alkalmazott helyett a gép mennyi idő múlva térül meg, persze fontos tényező a karbantartás és szervizelés, de az alkalmazottnál meg van szabadság, betegség és a megbízhatóság is fontos mindkettőnél.
Megint jön egy ipari forradalom, pl. "24 000 önvezető Volvót vesz az Uber"

@Jóska Pista ezzel én is így vagyok, mint munkavállaló. Ha valaki 5 forinttal többet ajánl, már megyek is. Én is a profitért dolgozom csak és kizárólag. A tulajdonos nem egy gép, de nem is a barátom, nem a közvetlen rokonom.

"Véleményem szerint egy alkalmazottnak legalább annyi profitot kell termelnie, amennyibe kerül a cégnek tokkal-vonóval. (Vagyis a teljes munkabér-költségét kell kétszer kitermelnie: az első fele a saját fizetése, a másik fele a tulajdonos haszna.)"

Én nagyobb cégnél dolgozom, jelenleg kb. 3 projekt van. 1 projekt ára 2,2 millió EUR, ezen dolgozunk 7-en, átlag 100K eur / év bérrel. Ha mindent jól csinálunk, akkor (1,4 millió + adó + műszerek, szoftverek) kb. 2 millió EUR-ból lesz 6 millió, de a kockázat a cégé.

még a 2011-es bejegyezésben írtad: "Írok egy könyvet a kisvállalkozások marketingjéről"
Ez gondolom nem készült el, de szerintem jól fogyna, még akkor is ha már van ilyen könyv.

Pareto-elv. nincs mese, állj bele, gondold végig, kételkedj, majd törődj bele.

emelhetsz árat, bért, színvonalat is, de a hatékonysággal egyik sem fogja felvenni a versenyt.
ha és még, anyagilag nem tudod/nem akarod megbecsülni az alkalmazottaidat, akkor igyekezz erkölcsileg megtenni azt. építs a céged által biztosított szociális/egészségügyi hálót, minek szinte egésze elszámolható, leírható, elhatárolható. küldd el a megfelelő oktatásra, te se légy rest a "sikeres főnök/vezető/motiváló" tréninget látogatni. hallgasd meg a munkavállalóid véleményét és merd levonni a konzekvenciát...
vedd be őket a csapatba, DE vedd észre, hogy te vagy a csapatkapitány és viselkedj is akként, értsd: oroszlánrészed van a sikerben, mindazonáltal a kudarcban is 😉

mondom mindezt alkalmazottként is

@Addam
mígnem a mostani konkurens fizikai, majdan a kiber taxisok át nem veszik az autók feletti irányítást. 🙂

@Kiszamolo. En azt latom, hogy sokan nem igy gondolkoznak kisvallalkozokent sem. Azert vannak olyanok, akik megcsinaljak, hogyha elkezdesz alkudni, othagynak, hogy akkor csinaltasd meg massal.

Sokat ulok a masik oldalon milliardos projekteken es idonkent latom, hogy mibe probalnak egyeseket belekenyszeriteni. Azert ma mar nem megy.

A masik, hogy otthonra sem valasztom mindig a legolcsobbat. Az, hogy vki egy felmeresre pontosan erkezik, adott esetben megeri a felarat, mert akkor jon dolgozni is, amikor megigeri es akkor lesz kesz, amit mondott. Igy ha nem kell elcsesznem plusz idot, energiat, akkor tobbet sporolok, mint az a 5-10% felar.

Kedves Miklós, régebben mintha igértél volna egy kurzust a (kis)válallkozók számára is, nem látom, hogy megvalósult volna, tényleg nincs rá igény?

"Ha valóban annyit hoz a céged, amennyit gondolsz, akkor annak a pénznek meg kellene lennie valahol a bankszámlán vagy a zsebedben.

Ha ez a pénz nincs meg, akkor valamit elszámoltál. Többet költesz a cégre, mint azt gondolod."

Ezt a hibát valahogy súlyosabbnak érzem, mint az összes többit. Ezt már a személyes pénzügyeknél meg kellett volna tanulni, még cégalapítás előtt.

@dmry:
A főnökünk életében egyetlen tréningre ment el, aminek az volt a címe, "hogyan motiváljuk az alkalmazottakat pénz nélkül".
Az egész előadás ott bukott meg már az első percben, hogy nem azzal kezdte, hogy ezek csak akkor fognak működni, ha már normális szintű fizetést adsz az alkalmazottaknak.

"Egymilliárdos forgalom mellett combos évi 15 millió forint az adózott eredmény."

Az sem kizárt, hogy csak papíron ennyi a profit, de valójában (sokkal) több - mert pl. nem minden bevételről van számla miközben nem releváns költségekről több is.

A legtöbb cikkel egyetértek, de ezzel nem teljesen. Fontos a profit, de az is egy jóleső dolog tud lenni, hogy családoknak biztosítom a megélhetésüket. Nem.minden az a k..a pénz!

@Janika "@Jóska Pista ezzel én is így vagyok, mint munkavállaló. Ha valaki 5 forinttal többet ajánl, már megyek is. Én is a profitért dolgozom csak és kizárólag."
Én alkalmazottként dolgozom. 100eFt-tal többet ajánlottak most egy másik,nagyobb helyen, ahol rendezettebb minden. Mégis gondolkodom, hogy kell-e nekem. Fiatal vagyok, de a család miatt nem akarom az életemet bennt tölteni a munkahelyen, mint azt sokan teszik a korosztályomban.
Ha kevesebb munkával kb hasonló összeget el tudok érni, akkor nálam az lesz a nyerő, és nem biztos, hogy plusz 100-at megér a bizonytalanság és az esetleges túlórák.

A profit a cel termeszetesen, csak a kerdes az, milyen mertekben.

Lasd pl. a viccben: viccesviccek.hu/A_halasz

Van aki nem tud leallni, es van akinek eleg az a jovedelem, amit ki tud hozni ebbol.

Ha a havi megelhetesre eleg X es keresek 3-4X-et amibol tartalekokat is tudok kepzni, akkor hetente nehany ora szabadido tobbet er, mint hogy legyen 1-2X-el tobb.

Persze en magambol indulok ki. Attol boldogabb vagyok, ha a gyerekeimmel jatszom, es fontosabb, hogy veluk legyek az eletuk tobb pillanataban, mint az, hogy valami meetingen toltsem az idot x ezer km-rel arrebb.

Jobban, hatekonyabban persze mindig lehet csinalni.

Éppen átalakítom a vállalkozásomat és nagyon örültem ennek cikknek (meg a régieknek is!).

Annak meg különösen, hogy azt írtad: nem kell növekedni, lehet kicsiben is megfelelően működni. Én nem szeretnék céget építeni, egyszemélyes vállalkozás szeretnék maradni.

Mindenki arról papol nekem, hogy ha nem terjeszkedik a cég, meg nem növekedik, akkor nem fejlődik. Szerintem ez marhaság. Az is fejlődés (nekem legalábbis), ha ugyanazt a munkát más eszközökkel kevesebb idő alatt végzem el. Nekem így időnyereség van, ami pillanatnyilag nagyon fontos. Ha így nézem, az egy munkaórára eső nyereség növekszik és meglesz a kívánt jövedelem és meglesz vele az a járulékos hasznom is, amit kitűztem magamnak a profit mellett/helyett - kevesebb munka.
Én ezért nem megyek rá a maximálisan elérhető profitra, még terv szinten sem.

Azonban azt értem, hogy miért erre hegyeződik ki egy pénzügyi blog cikke 🙂

"Pedig ez egy nagyon egyszerű kérdés. Ha valóban annyit hoz a céged, amennyit gondolsz, akkor annak a pénznek meg kellene lennie valahol a bankszámlán vagy a zsebedben."

vagy pl. a készleteidben/követeléseidben.

Azért jó lett volna, ha legalább itt egy kicsit elmagyarázta volna a szerző a különbséget a pénzáramlás és az eredmény között. Simán lehet magas profitrátával üres a kassza, ha áll a készletben és néhány be nem hajtott követelésben a lóvé.

A kisvállalkozások nagy részénél a profit, amit nem látsz, átkerül a családhoz valahogy. Nekem több kisvállakozó ismerősöm van 10 v. kevesebb alkalmazottal és látom, hogyan történik. Gyerek új laptopja céges. Feleség telója céges. Több céges autó. A bevétel egy része számla nélkül kelettkezik, ez megy a feleségnek. A cégnél dolgozik egy távoli rokon, aki ugyan nem túl jó, de máshova nem vették fel.Stb., stb.

Egy nagy cégnél is ugyanúgy megvan ez, de ott erre a profit kis része megy csak rá. Ott belefér. Kis cégnél sokszor a teljes profit erre megy el.

Attila, ha az eszközöd ( pl raktárkészlet,alapanyag ) túl sok és nem folyamatosan dinamikusan tornászik, az a cég siralmas lean folyamatát jelenti.

@Dörnyei József:
Ebben van valami. Amint cége van valakinek, azonnal automatikusan mindent "cégre" vesz, mert akkor "leírhatja". Hányszor magyaráztam már el ismerősnek, hogy a "leírhatja", az nem azt jelenti, hogy azt nem kell kifizetni! Csak legfeljebb nem adózol utána, vagy nem úgy, vagy bármi. De attól még a stekszet ott kell hagyni a kasszánál, áfástól, bétástól! Mert ugye az áfával meg nem számolunk, mert úgyis visszaigényeljük. Ennyi marad meg a vállalkozások könyveléséből egy vállalkozónak, ami sajnos elég siralmas.

Nagyon egyetértek Miklóssal. A vállalkozás legfontosabb célja a profittermelés. Lehet itt moralizálni, hogy hány embernek ad munkát, de az is csak addig fog működni, amíg a tulajdonos is ki tudja venni a maga pénzét. Vagy szerintetek akkor is örülne a sok eltartott családnak, ha ő otthon a küszöböt rágná? A fenét. Előbb-utóbb feladná, és mehetne mindenki az utcára.

Nekem tökmindegy...

@Kiszamolo: csak kiragadtad ezt a mutatószámot (adózott eredmény/nettó árbevétel) és "feltetted" a költői kérdést, hogy hol a pénz.
A laikusok (a blog célközönsége?) pedig ezen a vonalon sose fognak rájönni, hol van a cash a zsebből. Csak ezért szóltam hozzá, mert ez félrevezető lehet (nem sokat jelent, főleg nem kkv szinten).
Lehet úgy is 1%-os ez az arány, hogy közben már a nagyinak is S mercit lízingel a cég, meg úgy is, hogy az 500e Ft értékű rohangálós dobozos autót sincs keret lecserélni.

@elpresi: ezt nem értem miért címzed nekem. Mondtam ennek az ellenkezőjét? Bár ezt a dinamikusan tornászik kifejezést még sosem olvastam, pedig néhány "lean" projektet volt már szerencsém végignézni.

@Andru at 10:45

Vesz a cég egy mobilt bruttó 430 ezerért, az a cégnek végül 338,6 ezerbe került. (A visszaigényelt Áfa miatt.)
Ha nem, akkor 338 ezerrel több lesz az eredmény. Mínusz 30,5 ezer társasági adó, mínusz 46,2 ezer szja (osztalék adó).
Vagyis ha nem veszed meg a 430 ezer forintos mobilt, 262 ezer forinttal több kerül a zsebedbe.
Másképpen fogalmazva, több mint másfélszer drágább cuccot vehetsz cégnévre, mintha az adózott pénzből vennéd. Ezért kerül a gyerek laptopja is a cég nevére.
Vagy így lesz Buksiból őrző-védő kutya, és kapja a kutyakaját céges pénzből, iskolakezdési színes ceruzából irodafelszerelés, a nappali "bőrülőből" irodabútor. Stb.

A vállalkozók azért gondolják ezt, mert általános az a nézet, hogy a hazai közönség árérzékeny! (Ezért áll sorba a 300.000 forintos telefonért, tömi ki a 40.000 forintos szobaárú wellness-szállodákat lassan az év minden napján...)

Egész egyszerű a recept: az árérzékeny közönséget el kell felejteni, és helyette a prémiumot kiszolgálni. Ez például a vendéglátásban egyre általánosabb.

Árat emelni???
20 éve 90-100 ezer Ft. volt egy Kft. alapítás munkadíja.
Most örülök, ha 60 ezertől nem futnak el...:-D
Arról nem is beszélve, hogy ugye akkoriban az a százas szabad szemmel is jól látható összeg volt, most meg....
Nem panaszképpen írtam (kéretik gyűjtést nem indítani 😀 ), hiszen vannak azért területek ahol legalább az infla megvan.

Egy cég normális esetben arra törekszik hogy minél kevesebb emberrel képes legyen elvégeztetni ugyanazt a munkát, magyarul hogy minél hatékonyabb legyen a cég működése. Lehet törekedni arra hogy szociális alapon minél több embert foglalkoztasson a cég, csak ennek a vége a versenyhátrány lesz.

Na en pont ezert nem csinalok ceget. Mert nincs olyan otletem amibol kineznem azt, hogy ilyen szintu profitot kitermel.

Sziasztok!

Eljutottunk oda, hogy egyszerűbb lenne, ha lenne egy közös számlánk is (azonos jogokkal), amire adott időpontban mindketten utalnánk, mondjuk 100 ezret havonta és erről a számláról mennének a bevásárlások, rezsi stb. Minden, amit amúgy is felesbe fizetnénk, így kevesebbet kéne könyvelni (hisz automatikusan feleződne minden). De mindenkinek megmaradna a saját számlája is, arra menne továbbra is a fizetés.
Milyen/melyik bankszámlát javasolnátok erre a célra? Erste Premium L jó lenne, de az már nincs sajnos.

Illetve a közös hitelkártyán is gondolkodunk, csak azt hiszem azt kicsit macerásabb mindig figyelni, hogy visszatöltsd, kiszámolni hogy mennyit kell stb. Bár ha visszatérítős, akkor lehet hogy megérné.

Egyéb ötletek arra, hogy ne kelljen írogatni hogy ki mennyivel tartozik a másiknak hónap végén? Néhány dolgot mindig felesbe fizetünk, másokat saját zsebből.

Egyik jó barátom vállakozó. Évek óta azt hallgatom tőle, hogy mennyi munkája van, 7-19h dolgozik a saját műhelyében és nincs ideje semmire. Amikor ezt eléggé meguntam, mondtam neki, hogy túl olcsón dolgozik. Emeljen árat, máris kiesik egy csomó felesleges meló, ami eddig csak az idejét vitte és a tulajnak annyira nem fontos, hogy 20-30-50%-kal többet fizessen érte. Marad idő, kevesebb melóval megvan ugyanaz a pénz. Ha még mindig állandóan cseng a telefonja, akkor emeljen még tovább. Amíg egyensúlyba nem kerül.
Az alkalmazottak béréről: tetszik vagy sem, a vállalkozás célja nem emberek foglalkoztatása. Ha valaki szociális alapon áll neki, máris rossz a történet. Nyilván jó érzés családoknak megélhetést biztosítani, de nem ez kell legyen az elsődleges, maximum egy kellemes hozadék. Persze az se sírjon, aki minimálbért gondolt adni, míg neki X6-os jár és nem talál embert.

@Andru:
Azért az ÁFÁn kívül még a TAO is megmarad, úgy pedig már 36% adót úszott meg az illető. Ha pedig máshogy már nem nagyon lehet kivenni a cégből a hasznot, az osztalék után még 20% szintén befizetendő mire a tulajdonosnál landol, szóval ez a cég nevében vásárolok dolgokat azért egy 50-60% megtakarítás is tud lenni összességében.

"Egyéb ötletek arra, hogy ne kelljen írogatni hogy ki mennyivel tartozik a másiknak hónap végén?"

Aha. Közös kassza, úgy pl. nem kell.

@ügyvéd
Átrendeződött a piac (bár a 20 éves dolgokat én nyilván nem ismerem), az általános cégeljárás ma kb. a rezsit termeli ki, nem lehet csak abból élni, nem lehet megúszni sem, mert nyilván oda viszi az üf. a többi melót, ahol a cégügyeket tartja. Utcáról beesős ingatlan adásvétel ugyanez, mikor fix 40-ért írnak egy 3 oldalas vackot akármilyen drága ingatlanra - ami 80%-ban tökéletes is a célra, csak a tévében azok vannak, akik a maradék 20%-ba estek a spórolással.
Szerintem az általános cég és ingatlanügyek is olyanok, mint a bankoknak a számlavezetés: alig van rajta pénz, de ezek mellett hozzák a nagy munkákat - már aki persze.

A cikkhez: a szolgáltatók annyiból jobb helyzetben vannak, hogy "nincs mire költeni", nincs nagy eszközigény.

OFF
@vőlegény Ez hogy jon ide? 🙂

Ev elejeig a Citibankos folyoszamla + Citilife mukodott kozoskent. Mikor sok eve nyitottuk, akkor volt sok ingyenes szamla, a Citibankra azert eset anno a valasztas, mert neki volt legkozelebb szombaton nyitvatarto fiokja, hogy mindketten raerjunk.

Technikailag anno ugy ment, hogy a kartyas koltesek mentek a Citiliferol, es azt meg atvezettem. Igy ha hasznaltam magan celra, az eredo egyenlegben a sajat elkulonult.

Most mar osszetetteb a dolog, mert az Erste Max csak 200 ezerig ad visszateritest, plusz csoportos beszedesre nem jar. Az ingyenes folyoszamla maradt, a csoportosokat atraktam a BB UPC-re es mikor kozos szamla beszedes van, akkor oda utalom a kozosbol.

Az oldalon van bankszamla, a neten hitelkartya osszehasonlito oldal. Az utobbirol par honapos bejegyzes is. Ha most indulnek neki, talan a Cib Online + BB UPC.

OFF
@Kiszamolo Ha az oldal látogatói a jobb oldalon található banner-ra (Lakáshitel, Szabad felhasználású jelzáloghitel ...) kattintanak, akkor adatvédelmi hibába futnak és a kívánt honlap nem nyílik meg. A probléma szerintem, hogy a https:// helyett http:// protokoll-nak kellene szerepelnie a linkben.

@Jóska Pista
"Másképpen fogalmazva, több mint másfélszer drágább cuccot vehetsz cégnévre, mintha az adózott pénzből vennéd. Ezért kerül a gyerek laptopja is a cég nevére.
Vagy így lesz Buksiból őrző-védő kutya, és kapja a kutyakaját céges pénzből, iskolakezdési színes ceruzából irodafelszerelés, a nappali “bőrülőből” irodabútor. Stb."

Mondjuk így nem csoda, hogy rengeteg cég megbukik egy NAV vizsgálaton. Nagyon megerőltetniük se kell magukat.

@vőlegény:
Ezt soha nem értettem: külön kasszához külön ágy is jár? Vagy az egyik ha éppen hülye volt éhezhet, a másik meg dúskál?

Nem akarnék ítéletet mondani, de biztos házasság kell nektek? Megbízol benne (vagy ő benned) egyáltalán?

@Kiszamolo
"A cégbe minden profitot visszaforgatnak már közel két évtizede és évente fejlesztik, mindig vesznek új gépeket és egyéb eszközöket"
Mi van ha adózás helyett inkább befektetnek? Miért nem számolod a gépek értékét az amortizációt is beleszámolva? Ha a cég családi tulajdonban van akkor örökölhetik a gyerekek és bármikor el is adhatják.Mi van ha elég neki az éves 15 millió tiszta nyereség?

Elon Musk cégét a PayPal-t 1.5 milliárd dollárért adta el 2002-ben. Milyen hülye volt már,hogy nem hajókázott,utazgatott vagy verte el a pénzét amire csak akarta. Minek dolgozna heti 80-100 órát,ugye??? Van szenvedély is a világon,nem csak a pénz halmozása öncélúan....

@Zsolt én mindent egyedül csinálok, ha kezd több megrendelés lenni akkor árat emelek, ez eddig bejött 😀 viszont a növekedés korlátozott mivel a megszerzett tudásom nem adom át, nem képzek konkurenciát magamnak. Mondjuk viszonylag egyedi dolgot csinálok, ráadásul nagyon összetett így jelenleg versenyelőnyben vagyok. Szerintem ha az ember folyamatosan növeli a hatékonyságot akkor egységnyi időre lebontva mindig nagyobb a profit. Ebben segítség a digitalizáció ami rengeteg időt spórol meg, illetve a távmunka, nem mindegy hogy a gyerekem a másik szobában van mikor dolgozok vagy a város másik végén...ne adj isten az ország másik felén....

Nekem egy hasonló sztorim van, csak fordítva: Amikor a hivatalosan beszerzett árut feketén eladják és örülnek a befolyó fekete pénznek a tulajdonosok, csak a könyvelésben egy idő után lesz egy óriási készlet ami a valóságban nincs meg.... 😛

Kortefa: A nav vizsgálaton az bukik meg, akit a nav meg akar buktatni. Több ismerős mesélte, hogy azzal nyitnak: "lehet csinálni gyorsan és fajdalommentesen vmennyi ft büntetésért vagy lehet akadékoskodni sokkal tobbert. Válasszon."

@antenna
"Több ismerős mesélte, hogy azzal nyitnak"

Milyen érdekes, hogy ahhoz a kisvállalkozáshoz, ahol én dolgoztam, nem ők jöttek.
Öt napig akartak ellenőrizni minket, de akkora rend volt, hogy másfél nap után már csak lógatták a lábukat, búcsúzóul megdicsérték a könyvelőt (kapott is az igazgatótól jutalmat, mikor megérkezett a határozat).

@realestate ez persze a valóságban nem így van. Azt amit szla nélkül adnak el, azt valójában kiszámlázzák az eu-ba áfa nélkül, általában szlovák cégeknek, majd kezdődik a láncolat 🙂

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram