Közel 14%-os átlagos áremelkedés

Amint az várható volt, a gyenge forint és az adóemelések az inflációban is megjelentek, a fogyasztói árak 13,7%-kal növekedtek egy év alatt, ezen belül az élelmiszerek 27%-kal. Utoljára 1998-ban volt ekkora az infláció.

A maginfláció, ami gyakran jobban méri az inflációs trendeket, ennél is rosszabbul alakult, 16,7%. Ez 25 éve a legmagasabb adat.

Összehasonlításul, az eurózóna inflációja 8,6% volt júniusban (az előre jelzések szerint 8,9% lesz a júliusi adat), a teljes Unióé (amiben már a magyar adat is benne van) 9,6%. Az eurózónában a maginfláció 4%-ra nőtt, soha ilyen magas még nem volt.

A legmagasabb az infláció Észtországban, 22,8%, ennek felét az energiahordozók áremelkedése okozta. A maginfláció “csak” 10,1%. Az élelmiszerek 19,7%-kal drágultak egy év alatt.

S az okok? Ebben a cikkben:

Mennyire háborús ez az infláció?

Share

290 hozzászólás

  • axt
    Ne csináljátok már ezt a sapkás cirkuszt, mert az agyam eldobom. Attól, hogy valamire sapkát húzol, az ugyanúgy nőhet tovább, nem? Gyerekedre sapkát adsz és megáll a növésben? Ez egy félrefordítás, értsétek már meg.
  • axt
    És hogy tisztázzuk, valóban nem a capacity-ből ered, elsőre tévedtem ebben. De a cap az csak alapszintű angolórán jelent sapkát, egyébként tetőt is jelent. Innen az árplafon kifejezés, ami valahogy sok-sok éven át jó volt a magyaroknak, de most a sok önjelölt fordító elkezdett sapkát emlegetni. De még egyszer mondom, adjatok sapkát a gyerekre, aztán nézzétek meg, hogy megáll-e a növekedésben.
  • M
    ha te is tudod hogy nyersen fogalmaztál, miért nem álltál meg, vettél egy mély levegőt és olvastad át még egyszer, mielőtt leírod? 🙂

    Mert amit a “vírus vagyunk” dumára alapból reagálnék, azt nem tennéd zsebre, csak nyilván nem fogok mélyre süllyedni ha te magad is csak ingerből írtad.

    Több megfontoltságot légyszíves!

    Ezt félretéve, abban amúgy én is egyetértek, hogy az infláció törvényszerű volt. Abban már kevésbé, hogy 2022-ben emberek minőségi élelmiszer, egészségügyi ellátás, vagy internet nélkül éljenek. Ez nem önzés, ezek civilizációs normák.

  • Robird
    “Az indokolatlanul lassan haladókat meg el kellene tiltani a vezetéstől. Megy a vonat a közutakon 60-70-el”
    Te biztosan nem Magyarországon vezetsz, mert a közutakon 100-al hajtva toporog mögötted mindenki, nem birják. 120-150 a normál sebesség a közutakon, és nem az autópályán, mióta a migránsválság miatt eltűntek a rendőrök az utakról.
    Úgy hajtják, mint a barmok, aztán meg ölik meg magukat meg másokat is.
  • axt
    Smith Egyébként az a vicc, hogy fogalmam sincs, hogy velem mi a baja. Egy szót nem szóltam hozzá, azt sem tudtam, hogy a világon van, kb. sosem kommentelt eddig.
  • axt
    De hát az emberiség tényleg olyan, mint egy vírus, ebben speciel nincs mit szépíteni. Szaporodunk ész nélkül, és mindent felzabálunk, mert nekünk az kell. Nem elég a 2 évvel ezelőtti telefon, új kell. Tévé, kocsi? Szemétbe vele! Jön az új típus! Kell! Minden kell! Ez ma a fogyasztói társadalom. Én azt gondolom hogy a fogyasztói társadalom fenntarthatatlan. És a szaporodást is alapjaiban kéne átgondolni, főleg az elmaradott putri országokban.
  • jami

    Pont ezen gondolkodtam, hogy nem tudom, ki merre pályázik, én viszonylag ritkán szoktam, de olyankor 2 véglet van: a gyorsak a szélsőben épp 130-cal, de inkább kicsit többel; a másikban pedig 90-100-zal a kamionok, buszok. A nagyhalál, amikor a busz +3 km*h-val előzi a kamiont és akkor mind a 2 sáv döglődik.
    Nekem sem szemmel látható amúgy a megtakarítás 110 vs 130 viszonylatban; mondjuk én akkor szoktam lassabban menni, ha fáradt vagyok, olyankor simán beállok a 90-esek közzé.
  • Családfõ
    @(o)(o)
    Valamit rosszul néztél. Teljesen biztos, hogy az autód többet fogyaszt 130-nál, mint 90-nél, ha ugyanúgy egyenletesen haladsz. Ez fizika. Azzal egyetértek, hogy az indokolatlanul lassan haladók komolyan frusztrálóak.
    Ui: bocs, de érdemes átállnod, jobban fog kinézni: 130-cal, 90-nel stb.


    Autópályán kívül veszélyes móka tud lenni a tempomat, főleg kis utakon és/vagy településen belül. Hisz bármikor eléd kerülhet egy váratlan akadály, és tempomatot használva hosszabb lesz a fékutad, mint anélkül. (Kivétel pl. az adaptív tempomat használata dugóban gurulva, alacsony sebességgel.)


    Szerintem semmi extra gond nincs a Budapesten bringázókkal – persze egy-két marha mindig akad -, rosszkor lehettél rossz helyen. Sőt, egyre több jó bringaút van.

    A cikkhez: az a helyzet, hogy az infláció további emelkedését látom reálisnak, semmi jóra nem számítok.

  • Fabatka
    Hm, szerintem nem írtam semmit, ami nem igaz. Viszont nem csak a magyar sajtóból tájékozódom, na. tudom, ez a gond. Mea culpa, mea maxima culpa.
    Végigolvasva a kommenteket, a legtöbben nem megoldásra, útkeresésre, megértésre koncentrálnak, csak a hibáztatásra, mutogatásra, fejvesztett menekülésre.
    Egy dolog biztos, 3-5 év múlva tuti megint nyugis időszak lesz a gazdaságban. Ettől hosszabb gond még világháborús időkben sem nagyon volt az elmúlt 150 évben. Nagyszüleimmel beszélgetve már régen megtanultam, nehéz-nehéz, de túléljük.
  • JG

    A cap, mint sapka esetén ne a gyerek fején lévő sapkára gondolj, hanem arra, ami az autó tankján is van (tanksapka), vagy arra a kupakra, amivel egy palackot zársz le, az is cap. Egyikből se folyik ki a folyadék.
  • V
    “Viszont NINCSEN CSOK, babaváró, KATA, Rezsicsökkentés”

    az igazsaghoz hozzatartozik hogy ket gyerekre 2x 209EUR Kindergeld jar pl itt Hessenben a gyerek 18 eves koraig, amit eddig mindig inflacio felett emeltek picivel. Mai arfolyamon is kb 2x 17 millio forint. Emellett elbujhat az osszes CSOK es tarsai.

    De egyebkent nem kell mindent elhinni, nincs kolbaszbol a kerites, a sok Magyarorszagra koltozo nemet csalad is ezt bizonyitja hogy hanyatlik a nyugat…

  • M
    de a vírus hasonlat teljesen devalválja az emberi lét és az embernek levés mint állapot minden értékét és szépségét. Egy vírus primitív és céltalan, és csak pusztít. A mi oldalunkról, ha őszinték akarunk lenni, egyfajta morbid módon még a fogyasztói társadalomnak is megvan a maga szépsége.

    Ettől függetlenül egyetértek abban is hogy a fogyasztói társadalom fenntarthatatlan, és kiegészíteném azzal is hogy egy fogyasztásgenerált világban kifejezetten punk dolog, és ráadásul egészséges is aszketizmust gyakorolni így vagy úgy. E tekintetben pl. a veganizmus is egy erősen követendő példa, függetlenül attól, hogy mennyire vált greenwashing célpontjává.

    Erre szerintem is jó lesz az inflációs válság: újraértékelik az emberek a fogyasztást mind erőforrás, mind technológia oldalról (social media).

    Már amelyiknek megvan hozzá az esze. A többin mi nem tudunk segíteni.

  • tételes kisnemadózó
    én felkínáltam egy megoldást, és nagyon legfeljebb közvetve hibáztattam. Te relativizálni próbáltál hogy hogy miért mindig a Fidesz és hamis ténnyel próbáltad alátámasztani – NEM úgy hat a válság más országokban mint itthon, hanem itthon rosszabb a helyzet. Lövésem sincs milyen magyar médiák léteznek de az Eurostat-nak azért hihetek? Légyszi?

    Végtelen módon elcseszett monetáris politika vezetett ahhoz, hogy itthon a legrosszabb az infláció az EU tagállamai közül. Miklós is sokszor megírta, már a válság előtt is, hogy miért, nem venném el a bizniszét.

    Abból a sok ezer milliárdból, ami kormányközeli embereknél landolt, nagyon sok ember, sőt VÁLLALKOZÁS!, helyzetén lehetne szignifikánsan javítani olyan támogatási rendszerekkel, amik nem csak a pénzszórásról szólnak, hanem az infláció serkentését szolgálnák.

    De az rituális tarkólövés nélkül nem fog menni.

    Itt a megoldás.

  • Nacionalista
    @Családfõ

    Nem csak a légellenálláson múlik a fogyasztás, a motornak sem mindegy milyen fordulatszámon megy. Ezért elméletileg simán lehet, hogy nagyobb sebességen kevesebbet fogyaszt, mert azon a fordulatszámon hatékonyabban működik.

    Mondjuk azért 90 – 130 között szerintem sem tud ennyit kompenzálni, de pld a mi kocsinknál is mérési határon belül van a különbség a 100 meg a 120 km/h fogyasztása között. De 130-nál is csak minimálisan több mint a 100-nál

  • (o)(o)

    Jellemzően a fővárosban és az agglomerációban vezetek. Itt az az általános, hogy közúton 90 helyett 60 km/h-val vonatozik sor. 120-150 elképzelhetetlen, de sokszor a 80 is. Budapest-Esztergom utat simán meg lehet úgy tenni, hogy egyszer sem tudsz felgyorsulni 90-re, akkor sem, ha amúgy a forgalom nem indokolná. Csak épp 5 kocsival előtted megy a suzukis 60-al. Nem egyszer előfordult már, hogy 40-45-el haladt a sor a szemre 90 éves papi mögött. Kb. 20-30 %-kal hosszabb a menetidő, mint a covid lezárás alatt volt, mikor annyival kisebb volt a forgalom, hogy azt a pár mazsolát le lehetett előzni. A reggeli csúcsban meg lépésben araszol a forgalom, de ez már egy másik történet…
  • Én is akarok kommentelni...

    Van adaptív tempomat a kocsiban, azzal nincs gond, de az igazat megvallva én már vagyok annyira öreg, hogy a kocsimat dodgem módban használom: kitolatok a garázsból, elindulok, majd amint lehet tempomat be, automata sebváltó teszi a dolgát, én meg tekergetem azt a kerek valamit ott előttem. Az ismerősömmel ellentétben, aki ilyenkor még képes a laptopot is az ölébe venni a Teslájában és elkezdeni emaileket olvasni, én figyelem az utat. Eddig egyszer volt balesetem életem során: pirosra váltott a lámpa, én szépen megálltam, a mögöttem lévő pedig padlógázt tolva megpróbált még átmenni…
    A lustaságon és kényelmen kívül még azt figyeltem meg, hogy tempomattal közlekedve (ok, valahol fillérb*szás tudom egy ilyen kocsinál) sokkal alacsonyabb az átlagfogyasztása a kocsinak, mintha én csinálnék mindent. A 60 km/h 7-es fokozatban nekem durva lenne, a kocsi ezt választja magától.
  • Családfõ

    Természetesen igazad van, én csak nagyon leegszerűsítettem. Feltételezhetjük szerintem, hogy az utcai autóknál a 90 és 130 között látható fogyasztásbeli különbség van, mert az esetleges optimálisabb fordulatszám sem tudja kompenzálni a légellenállás növekedésének hatását.


    Tökéletesen egyetértek, hogy az elérhető kényelmi funkciókat használjuk, ha már vannak – én sem teszek másképp. Illetve alap lenne, hogy közben senki ne laptopozzon, olvasson stb.
    Amire utaltam, az a szimpla tény, hogy a tempomat használatakor hosszabb lesz a fékút (adaptív tempomatnál ez szituáció függő, hagyományosnál viszont biztos), mint ha nem használja az ember.

  • axt
    Tudtam hogy valaki előszedi a tanksapkát 🙂 És a tanksapka mennyiben befolyásolja a tank űrtartalmát? Abba sapkával és anélkül is csak ugyanannyi üzemanyag fér, tehát a tanksapkának nincs ilyen tekintetben haszna. Az, hogy anélkül kifolyik belőle a lötyi, jelen esetben irreleváns, mert az már nem hasznos mennyiség, hiszen elfolyik. Na mindegy, én befejezem itt ezt a témát, amit akartam elmondtam.

    Szerintem mi egy oldalon állunk, csak lehet nem jött át amit mondani akartam. Természetesen én is értékelem az emberi lét csodáit, és szerintem hatalmas dolog, hogy az emberiség ennyit tud a világról mint most, és hogy kijutottunk az űrbe, stb. Bennem egyfajta kettősség van: egyrészt nem akarok ennyire sok embert a világon, de mindenképpen szeretném, hogy az emberiség fennmaradjon, mert egy nagyon egyedi dolognak tartom.

  • Fabatka
    Én arra céloztam, hogy vizsgáljuk meg a dolgokat több szemszögből – ne egy példát rágjunk, mint a csontot. A nem úgy hat, mint máshol pedig elég relatív. Mert nincs két egyforma ország, kér egyforma külker mérleg, adósság szituáció, energia hozzáférés helyzet, stb. Tehát nem csak nekünk rossz – máshol is magas az infláció – és máshol sem szeretik ezt. Máshol is rosszul érinti az embereket, ha drágább a kenyér, az üzemanyag, az energia, a kb minden a tavlyi árhoz képest. 10% infláció mindenhol van Európában, ami nem kevés.
    Talán kisebb lenne az infláció, ha eurónk lenne. De nincs – lehetett volna? Hm, ez nagyon sokfaktoros játék, biztosan kevesebb beruházást kaptunk volna Nyugat-Európából. A gyenge forint nekik kedvez, de nagyon. Akkor inkább legyünk dühösek a német és amerikai multikra, akik hatalmas profitot generálnak a gyenge forintból.
  • Zabalint

    Mondjuk pont Budapest-Esztergom egy nagyon rossz példa, mert ha megelőznéd a 60-al haladó Suzukist, akkor utána hamar egy újabb sorba kerülnél, és ez így lenne, ha ilyen kalapos sofőrök nem lennének, mert tele van az útvonal lahajtókkal, körforgalmakkal, a kisebb-nagyobb teherautókkal, lassú járművekkel, lakott területen váratlan helyzetekkel, ráadásul sokszor összeérnek a külterületi-belterületi sorok. Nem csak csúcsidőben. Szóval ha nem lennének tötymörgők, akkor is nagyon ritka lenne, hogy el tudnád érni a 90-et ezen az úton. Inkább pont az a gond, hogy vannak akik ennek ellenére is nekiállnak előzgetni beláthatatlan helyeken, miközben jó esetben is csak pár percet nyernek vele.

    Olyan főúton pedig, ami nem ennyire forgalmas, ha 100-al mész, seggedbe jönnek az ánuszbarátok, mert az lassú nekik.

  • Zabalint

    Erősen domborzatos helyen meg tudod verni a tempomatot fogyasztásban ugyanakkora átlagsebességgel, ha nem ragaszkodsz hozzá, hogy felfelé is pont ugyanannyival mész, mint lefelé.

    Magyar autópályákon amúgy az a gond az adaptív tempomattal, hogy a többi közlekedő vissza fog élni azzal, hogy normális követési távolságot tartasz. Ettől még inkább tarts nagy követési távolságot, mint hogy a taplók által diktált közlekedési kultúrát kövesd.

  • Csizkek
    “ Szerintem ennél lesz még szarabb is. Majd nem vesztek annyi telefont meg autót meg lakást. Ki fogjátok bírni. ”

    A ner mukodtet egy rendes penzpumpat a tarsadalom nagyreszetol a haverok zsebebe.
    Hogy ez egyszeru funkcionalis analfabeta is megertse, amit elloptak azt most te fizeted meg az aremelkedesben es a penzed elertektelenedesen.

    Nem gondolkozok gyarthatnak ilyen Coelhos teoriakat, de k nem mindegy hogy az a szam mennyit er es sajat dontesem alapjan mit veszek belole.

  • csizkek
    ” Felejtsétek már el ezt a sapkát, ez egy félrefordítás, az angolban a cap a capacity rövidítése. ”
    A cap. lehet sok minen roviditese. A price cap-ben levo cap viszont meg csak veletlenul se capacity es nem rovidites. (A capacity Finance temaban az pont nem limitet jelent.) Ennyit arrol hogy kit kuldenel a “sarokba”.

    A cap szo a sapkan kivul, teljes pontosan a penzugyi zsargonban a “penz limitet” jelenti. Igekent is hasznalatos.
    A sapka nem hangzik tul jol, megis ezt hasznaljak a magyarban sokan, tehat pont jo igy:) Foleg hogy a spkahoz tobb koze van mint a capacity-hez.

  • csizkek
    “Végigolvasva a kommenteket, a legtöbben nem megoldásra, útkeresésre, megértésre koncentrálnak, csak a hibáztatásra, mutogatásra, fejvesztett menekülésre.”

    Egy betut nem ertettel meg abbol, hogy relativizalsz. Azert mert ny-eu-ban van infla az nem validalja, hogy akkor Mo. az ok, mert van van, kicsit nagyobb.. Lof… Mo 16%, ny-EU 3% koruli maginflacio.
    Nemeto.-ban elek, hagyjuk ezta relativizalos marhasagot. Mindeki olvas itt kulfoldi forrasokat, tobben kint is elunk, pontosan latjuk mi a kulonbseg.

  • Zedder

    “Hisz bármikor eléd kerülhet egy váratlan akadály, és tempomatot használva hosszabb lesz a fékutad, mint anélkül”

    De ezt megis hogyan hozod ossze? En tempomatos vezetes kozben mindig a fek felett tartom a labamat, varatlan veszely eseten csak satuzok. Gyorsitani/lassitani pedig a kezemmel, a tempomat allitasaval.

    Szoval szerintem epp hogy rovidebb lesz a fekut, hiszen minden mas esetben eloszor a gazrol le kell szallni, attenni a labad a fek fole, majd utana nyomni. Ez mind ertekes ido.

  • csizkek
    “De hát az emberiség tényleg olyan, mint egy vírus, ebben speciel nincs mit szépíteni. ”
    A jo kis szovjet relativizalos baromsag.
    Tema: k. nagy inflacio Mo. Lenyegesen es nagysagrendekkel magasabb, mint amit a gazdasagi kornyezet indokol. Ezt meg az allampart tolvajmodszerei es a prociklikus gazdpol okozza(ta). Ez a tema.
    Lehet coelhozni, hogy te csak egy tulfogyaszto virus vagy es teged nem erdekel milyen szam van a bankszamlad moge irva. csak epp k. rohejes . De a durva, hogy megis mukodik, mert lentebb mar nem is az infla a tema, hanem az emberiseg egy virus..:)
    Facepalm. Eljen a szalmabab es a relativizalas:)
  • csizkek
    “hogy a többi közlekedő vissza fog élni azzal, hogy normális követési távolságot tartasz. ”

    Igen vki mindig beb…odik a masik ele. Mo.-on amugy nem lehet kozlekedni, csak versenyezni vagy kullogni balesetveszelyesen.
    Mar varosokban piros lampa se szamit.
    A kozlekedes is vegletes mint a tarsadalom maga. A 30-al cammogo vilagtalan, vagy a varosban 110-el elozgeto, piros lampat letojo. Ugyanez az auto allomany. Leharcolt, lefingott vasak vagy a kozel szalonuj atom suv-ok a premium premiumabol.
    De a lenyeg, hoyg csak ugy esemenytelenul nem lehet kozlekedni!

    Adaptiv tempomatokat eleg jol lehet manapsag konfiguralni. Nem feltetlenul fogja tartani emelkedon a tempot ha uzemanyagfogyasztasra optimalizalt beallitast hasznalsz. Ha mar fogyasztas, egy mai modern gumi siman hoz 0.5-0.6l/100km javulast is fogyasztasban..

  • csizkek
    “És a tanksapka mennyiben befolyásolja a tank űrtartalmát? Abba sapkával és anélkül is csak ugyanannyi üzemanyag fér, tehát a tanksapkának nincs ilyen tekintetben haszna. Az, hogy anélkül kifolyik belőle a lötyi, jelen esetben irreleváns, mert az már nem hasznos mennyiség, hiszen elfolyik. Na mindegy, én befejezem itt ezt a témát, amit akartam elmondtam.”

    Szeretsz feltudason porogni. Gondoltam beverem gugliba az arsapka szot, hogy kb. miota hasznaljak a magyarban ezt a szot. kb. 10mp, nem art neha informalodni mielott nagyon raporogsz vmire:)

    ksh.hu/statszemle_archive/2004/2004_06-07/2004_06-07_583.pdf
    Ugy kb. 2002-2004-tol biztosan resze a jogi nyelvezetnek, mert tobb hatarozat is tartalmazza az arsapka szot.

  • Én is akarok kommentelni...

    Óh, nekem kedvenc időtöltésem autópályázásnál, hogy mivel ott 130-ra állított tempomattal megyek, hogy számolom, mennyien húznak el mellettem (kedvencem ha utána előttem visszamegy 110re), illetve hányan mennek el kb. 160+ feletti sebességgel. Az első esetben általában megállok 100-nál, de volt amikor Pestről hazafelé jövet Mezőkövesdnél 200-nál engedtem el a dolgot.

    Azt, hogy bevágnak elém már megszoktam, a fogyasztással meg csak azért foglalkozok, mert jól esik számolgatni, de tök lényegtelen, amikor a kocsi értékvesztése naponta 5000 forint, még akkor is, ha egy hétig ki sem állok a garázsból 🙂 Lásd. a kiszámolós mennyibe kerül a kocsi exceljét.
    És igen, egy nagyobb lejtőn el szoktam gondolkodni, hogy kilövöm a tempomatot, ne fékezze a kocsit, de mondom, elkényelmesedtem. Régen, amikor még a manuális váltós Skodám volt, hatalmasakat gurultam az M3-ason, de ez már a múlté.

  • John Smith

    Nem hiszem, hogy Lunának konkrétan veled lenne baja. Bár név szerint említett, a kommented csak az utolsó csepp lehetett a poharában. Néha mindannyiunk agyát elönti a vér az emberi hülyeség miatt. Aztán rázúdítjuk az egészet az első szembejövőre.

    Felelős állat tartás kellene, rendszeres ellenőrzéssel. Aki nem tartja be a szabályokat, azt bírságolni, az így befolyt összegből finanszírozni állami menhelyeket… Jó, tudom, hülye ötlet. Úgy se lesz belőle semmi, és ismerve az országot, talán jobb is.

  • 404
    ” 10% infláció mindenhol van Európában, ami nem kevés.”
    Csak marhára nem mindegy hogy a nyomor szélén billegő lakosság szembesül egy 50%os élelmiszeráremelkedéssel. Nálunk a felső 10% alja is a nyomor széle. 250-300 nettó forint. Röhej.
    “ Akkor inkább legyünk dühösek a német és amerikai multikra, akik hatalmas profitot generálnak a gyenge forintból.”
    Tehát ne azokra akik előidézték a forint folyamatos gyengitését és akik eldöntik mennyire adóztatják a multikat, nem inkább azokra akik idehozták a pénzüket. A szemetek! Nem fizettek több adót mint amit a kormány kivetett rájuk!
    Fájdalmasan ostoba és gyenge propagandista vagy.
  • untermensch4
    A hanyatló nyugaton a 90 éves papi vszeg egy mopedautóban a sáv jobb szélén totyogna, könnyebben megelőzhetően. De ezt a mopedautó-dolgot a magyar néplélek nem tudja megemészteni.
  • IDSx
    a fékút, az nem nő. A tempomat használata miatti, esetlegesen lankadó figyelemből adódó reakcióidő növekedés és emiatt a teljes féktávolság, az nőhet 🙂 de ennél talán nagyobb gond, hogy az átlag autós képtelen egy igazit vészfékezni (3-5 évente kötelező tanpályás képzést kellene előírni) + hogy dzsunka sz@r gumikon közlekedik a többség (külön tanulmányt megér, mikor 1.8-2 tonnás SUVokra 4-5 év után, ahogy a gyári abroncs elkopik felkerül a budget kategória) + hogy az eü alkalmassági vizsgálat teljes mértékben alkalmatlan a csökkent reakcióidejű sofőrök kiszűrésére.
  • IDSx
    az újabb kocsik a GPS + navigációs adatbázis + beállított útvonal alapján a domborzatot is belekalkulálják elvileg a tempomat vezérlésébe.

    Érdemben domborzatos környék az nálam ott kezdődik, ahol 3. sebességfokozat fölé nem kapcsolok. 50-60 km/h tempó alatt én ahány autót vezettem nem engedte aktiválni a tempomatot, de talán olyanhoz is volt szerencsém, ahol a 4. fokozat is kritérium volt. Pontosan azért, hogy érdemben dombos környéken ne tempomatozzon a sofőr. 🙂

    Egyébként az én tapasztalatom hogy 90-100 km/h a legoptimálisabb fogyasztás, 120 és 130 közt valóban nincs nagy különbség, 130-tól felfele azért erősen van. (A tömegéhez képest erősre motorizált autóim voltak mindig is, tehát nem az üveghangon forgatásról van szó :))

  • IDSx
    Vicces egyébként mindig, mikor magyarok autós témáról beszélgetnek. “főúton 90-el mentünk mamához” vagy “pályán 130-140-et megyek”

    Mintha kötelező lenne a megengedett, legnagyobb sebességhatáron menni, vagy pont annyival felette, ahol még épp nem villan a trafi/VÉDA. Lehet ez még a zsigulis időkből maradt nagyzolás, de ezeket a sebességeket egy bármilyen, elmúlt 20 évben gyártott autó tudja…jellemformáló, ha az ember sokat vezet korlátozásokkal vastagon megszórt (pl. szlovén) vagy kacskaringós, alagutas, hegyvidéki (pl. osztrák) pályákon. 130-al a belső sávban is gyorsnak minősülsz.

    Most azt hagyjuk is, hogy ami időt nyer az ember a gyorshajtással, azt a legtöbben a legelső pihenőhelyen elbohóckodják, vagy megérkezéskor elmobilozgatják. 🙂

  • IDSx
    “csak úgy nem lehet közlekedni” hatalmas igazság! Imádom, mikor a nagy “autósember”ismerősök MINDIG elmesélik, az aznapi közlekedésükben épp ki volt a s*ggfej. Jó részük félőrült módra vezet, túlélőmód, tesztoszteron, agresszió. Mindig van valami, csak beszélhessenek róla: ők autóval járnak ám!:)

    A gumikhoz: a többség arra is lusta, hogy adriai nyaralás, alpesi síelés előtt felfújja a telecuccolt kocsi alatt a megnövekedett terheléshez igazodva, aztán a horvát/osztrák aszfalt lesz a hibás, mert +2 liter 🙂 előzőleg nálam “eco” prémium abroncs, felfújtam a kocsi kézikönyvben szereplő “eco” nyomásra (2.7 bar, ütött mint a franc az úthibákon, pedig /65), ezen futott mindig. most prémium 4évszakos, normál nyomás, de telecuccos utak előtt felfújom a gépkocsi kézikönyv szerinti “max load” abroncsnyomásra…talán ha 1-2 deci volt száraz, nyári, meleg körülmények közt az “eco” javára

  • 1father
    Ha felelôsen gondolkodnánk és cselekednénk, nem használnánk az autókat 100-110 kmh felett… több szempontból is…
  • Családfõ

    Azt hagyod ki, hogy tempomatnál a sebességet addig is tartja az autó, amíg a reakcióidő és a fékfelfutási idő eltelik. Ellenben, ha nem használsz tempomatot, akkor a gázról a láb elvétele, a fék benyomása és a fékfelfutási idő alatt a motorfék már dolgozik.

    Egyébként érdekes, hogy a fékpedál felett tartod lábadat, hisz az nem pihentető – sőt, fárasztó kell legyen. Szerintem nem ez a jellemző, hanem a pihentetés. Előbbinél is nőhet a féktávolság kicsit a fentiek miatt, még ha a láb útja rövidebb is. Utóbbinál meg főleg.

  • Családfõ

    Igazad van, pongyolán fogalmaztam, a féktávolság nő, nem a fékút. (Utóbbi a féktávolság része, de azt a tempomat nem befolyásolja).

    A fent Zeddernek írtak miatt növekszik a féktávolság, ugyanolyan figyelem mellett is.

    Nem csak a vészfékezést kellene tanítani, de már az ülés beállítását és a testhelyzetet és kormányfogást is, stb. Röhejes mennyiségben látni rosszakat, és ezek sem kevésbé veszélyesek, ha helyzet van. A tanpályás képzés valóban megéri az árát, és sok érdekességre megtanít az autód viselkedésével kapcsolatban. Láttam csodákat, volt ott ember 10(!) éves gumikkal – pörgött-forgott is egész nap, de legalább megtanulta 🙂 -, normálisat fékezni sokadszorra sem tudó apuka, teszetosza ügyetlenke középkorú, vagánykodásról gyorsan leszokó tinédzser stb. Meg persze olyanok is, akik alapból ügyesek voltak és gyorsan tanultak.

  • "a svájci"
    OFF

    Épp egy kalkulációt csináltam, és gondoltam megosztom a nagyérdeművel az eredményt…
    Mint több honfitársunk, én is bent csücsülök az államkincstárban egy jó csomó HUF-fal, amit CHF-re akartam váltani előbb utóbb, mivel Svájcban akarom elkölteni (ingatlan).
    A HUF, mint köztudott az elmúlt pár hónapban brutális leértékelődésen ment keresztül az EUR-hoz és a CHF-hez képest is, jelenleg 1 CHF 405 HUF-ot ér. Ez 2022 februárban még 335 volt…
    Kiszámoltam, hogy ha és amennyiben a jelen CHF-HUF kurzus marad (405) 2023 év végéig, és jövőre 15% környéki kamat lesz fizetve a MÁK-ban tartott HUF-omra minden hónapban, AKKOR 2023 (!) decemberre “a kamatnövekménnyel” növelt tőkémért kb. ugyanannyi CHF-et fogok kapni, mint 2022 februárban kaptam volna, ha akkor átváltottam VOLNA.
    Itt természetesen rizikó a HUF további leértékelődése.
    folyt…

  • "a svájci"
    …folyt

    Azaz, a MÁK véleményem szerint egy totális parasztvakítás, számomra egy optimális feltételek mellett nullszaldós “biznisz”. Én amint tudom felszámolom az ÖSSZES HUF befektetésemet.

    Itt azért zárójelben megjegyezném, hogy HUF-befektetés az ingatlan is, ugyanis devizában értékelve a magyarországi ingatlanbefektetések is brutálisan leértékelődtek a Forint leértékelődése miatt. (gyk.: Azok ellenértékéért kevesebb CHF-et, és EUR-t kapna a tulajdonos…)

    ON

  • Penge
    “nem a fidesz az oka, hanem a pénszórás, ezért sötét és nem érti a közgazdaságtant, aki a fideszt hibáztatja.”

    Pedig szerintem logikus. Ha azt gondolod, hogy az ellenzék ne ugyanezt csinálta volna kormányzása esetén, talán még jobban, még IMF hitelt is vett volna fel arra, hogy a népnek osztogathasson, megőrizve hatalmát a következő 4 évre akkor nagyon naiv vagy. Itthon ez már népi hagyomány. Viktor sem ilyen volt 98-02 között, bele is bukott. Ahogy Hornék is Bokrossal. Amíg a magyar nép nem akarja elfogadni a realitást, mindegy ki van hatalmon, ideológiai cirkusz az egész. Az egyik a főispánság meg magyarkodás álcája mögött lop, a másik meg a multikulti világpolgárság álcája mögött. Csak előbbi még mindig valahol tartalmaz egy árnyalatnyi szuverenitást, a második meg telibe-nyíltan adja el az országot is névtáblástól, anyanyelvestől, kultúrástól.

  • Attecte
    egy ilyen gyarmatlelkű ország nem járna jobban azzal ha ki lenne árusítva minden, most őszintén?

    Szuverenitás, igen, nagyon örülök neki, amikor arra futotta belőle hogy kisebbségeket gyakorlatilag félnyíltan náci módon vegzáljanak, meg az európai közösséget bomlasszák Brüsszelben.

    A “multikulti világpolgárság” az emberek SZÉLES KÖRŰ tömegének a jövőjének és boldogságának egyetlen garanciája.

  • untermensch4
    Csak előbbi még mindig valahol tartalmaz egy árnyalatnyi szuverenitást, a második meg telibe-nyíltan adja el az országot is névtáblástól, anyanyelvestől, kultúrástól.
    A kultúrát és a nyelvhasználatot nehéz “eladni”, ezeket nem felülről irányítottan művelik a Zemberek (ezért zsákutca a kötelező hittan, aki akarta az eddig is járathatta a gyerekét, a “multikultis” oktatással szemben a “hittérítéses” sztem kevesebb szuverenitás). A keményen dolgozó kisembereket viszont az új munka törvénykönyvével, munkaidőkeretestől, nem az úgynevezett ellenzék adta el.
  • tumpara
    Penge: milyen jól jártunk azzal az szuverenitással. Szuverén a forintunk, az államadósságunk, az uniós pénz nélkül földbe álló gazdaságunk. Nincs itt semmiféle szuverenitás, még árnyalatni sem. Ez egyszerű “én mindent jobban tudok” autokrata kormányzás, rövid távú politikai érdek szerint. A többiben igazad van.
  • IDSx
    totalcar, 2012, 1.7 literes dízelmotor, 3. fokozat, 65ről 35 km/h-ra 15mp, az átlag 2 km/h lassulás.

    Kiszámoltam neked. 1. szempont: különbség 1.5s reakcióidő és 0.2s fékkésedelmi idő esetén a fékezés kezdetéig megtett távolságban? 80 cm, ennyi pluszban a “beragadt” tempomat, bármilyen sebességnél.

    2. szempont: fékúton kívüli, féktávon belüli objektum, a féktáv határa közelében – tudjon érvényesülni a késedelmi idők alatti távolság. becsapódás sebessége. erőteljes, egyenletes erőteljes fékezés mértéke 3.4 m/s2 a nagy átlagnál, ezt több tanulmányban is megtaláltam.

    2/1.: 90 km/h (fékút: 90 m), objektum 100 méterre: 55.1 vs 54.4 km/h
    2/2.:, 110 km/h (fékút: 137 m), objektum 150 méterre: 58.4 vs 57.8 km/h

  • IDSx
    a matematika nyilván nem hazudik, tankönyvi példának remek észrevétel. De a laboratóriumon kívül:
    – direkt (4. fokozat) áttétel felett nem tapasztaltam 2-2.5 literes motorral szerelt autókban sem érdemi motorféket – nem hogy főút/gyorsforgalmi utazósebességnél, 5-6. fokozatban. Az 1.4 literes autómban már 3. fokozatban is sovány a motorfék. Az átlag, 10 évnél fiatalabb autóban 1.0-1.2 literek vannak, eggyel kevesebb hengerrel = kisebb súrlódás, gyakorlatilag nincs érdemi motorfék hatásuk 2-3. fokozatban sem.
    – tempomatot városon kívül használsz. ha helyzet van: az a 80 centiméter nem úgy számít, mint városban (elütöd/nem ütöd). Nagy eséllyel belecsapódsz, mert mire észreveszed a távolban már késő.
    – sokszor 80 centit nyersz értelmes abronccsal, ahol az értelmes azt is jelenti: ugyanabból a típusból, csak nem 5+ éves.
  • IDSx
    egyébként én is jellemzően “aktívpasszív” üzemmódban tempomatozom, jobb láb nem pihentetve, inkább csak kitámasztva a középkonzolnak, de sarkon/félig talpon megtámasztva. És ezt is szigorúan csak olyan főutakon, amit jól ismerek, vagy látszik a navigáción: nem jön igazán kanyargós szakasz.

    Szerintem a tempomatozásnál 100x veszélyesebbek a kiforratlan sávtartó vagy ráfutásgátló elektronikák, amik mellett valóban el is lankad a figyelmed (hiszen azért veszed, hogy majd a gép megoldja)…minden esetre érdekes gondolatkísérlet volt, köszi 🙂 (és ismét kiderült: nem véletlen kell minimum 50-60 méter követést tartani, főutas-gyorsforgalmis sebességeknél ennyit teszel meg, míg felépül a fékhatás…)

  • Gary
    @(o)(o)
    Az eltérés oka valószínűleg az, hogy pályán majdhogynem konstans 130-cal mész, míg országúton 90 – éles kanyar 70 – 90 – körforgalom 30 – 90 – lakott terület 50 – 90 – stb stb. (Nagyon nem mindegy, hányszor kell a mozgási energiát felépíteni.)
    Éppen ezért éri meg jobban autópályázni, még azzal együtt is, hogy matricát kell venni.

    Akik meg annyira mondják, hogy nincs különbség a 110 meg a 130 között: biztos, hogy minden körülmény egyezett? (Hőmérséklet, domborzati viszonyok, stb.)

    A fizika nem hazudik, 130-nál majdnem 40%-kal magasabb a mozgási energiád, mint 110-nél (ezt elő is kell állítani), és a légellenállás is ennyivel magasabb (persze a légellenállás csak egy a legyőzendő veszteségek közül).

    A “nekem nincs nagy különbség mert a pénztárcám bírja” megint más.

  • Fabatka
    Nem, nem vagyok propagandista. De szívesen várom, hogy kellene szerinted megoldani a problémát. Az egyén, egy város, vagy az ország szintjén. Szerintem a mostani helyzet az 1973-75-ös recessziós időszakhoz hasonlít – csak hasonlít, mert a globalitás perspektívája egy kicsit más problémákat eredményez. Erről mi a véleményed?
    A mostani bal jobb lenne? Nem, szerintem egyből a kiüresedett zsebük felöltésével kezdenék, hiszen nem fértek a zsírosbödön közelébe már több mint egy évtizede. A programjuk pedig pontosan arról szól, amit te is leírtál hozzászólásként – gyűlöljük a jelenlegi kormányt, mert minden intézkedésük rossz volt, de jobb ötlet nincs.
    A multik országban tartása külön művészet. Hallottál már arról, hogy harc folyik egy új beruházásért országok között? Nem véletlen: helyi kisebb beszállítóknak megélhetést ad, új munkahelyek (stabilabbak mint a kisvállalkozásoknál),stb