Az egyik ügyfélnek volt az a terve, hogy most eladják a lakásukat és fél év múlva veszik meg a következőt. Gyereket szeretnének, aki még nincs úton se, de a mostani helyről mindenképp eljönnének. Attól függ hol és mit vesznek, hogy lesz-e gyerek. Ezért nem tudnak most vásárolni, viszont félnek, hogy elmúlik az őrület és nem tudják eladni az egyébként rossz jelenlegi lakásukat.
Tehát a tervek szerint eladják most a meglévő lakást és várnak fél évet, amikorra kiderül, lesz-e gyerek. Addig is állampapírban tartják a pénzüket.
Mondtam nekik, hogy csak óvatosan, mert könnyen ráfaraghatnak. Ugyanis a teljes lángon lobogó ingatlanpiacra éppen most önt a kormány még egy hatalmas adag benzint a babaváró hitellel és a CSOK kiterjesztésével.
Most boldog-boldogtalan kap további tízmillió forint hitelt, amit reményeik szerint majd nem is kell visszafizetni, vagy csak részben, ha elég számú gyereket szülnek.
A CSOK hitel kiterjesztése használt lakásra is további keresletet fog generálni. Nem mintha nem kapna szinte bárki 10 évig fix hitelt már évek óta 4-4,5%-os kamatra, ennek ellenére a 3%-os CSOK is tolni fog várhatóan a lakásárakon. (10 milliós hitelnél a havi törlesztés különbsége a 3 és a 4,3% között nincs hétezer forint 20 év esetén. Ennek ellenére csak maga a tudat, hogy "olcsó a hitel", sokakat fog belépésre csábítani az ingatlanpiacra.)
Könnyen kialakulhat egy (még nagyobb) hisztéria a piacon, a "félek, hogy végleg kimaradok és soha nem lesz így lakásom." S akkor nem tudni, hol állnak meg az árak.
Ha pedig arra számítasz, hogy már csak jönni fog a válság, akkor van egy rossz hírem: az ingatlanpiac olyan, mint egy óceánjáró hajó: nagyon-nagyon lassan fordul csak. Az eladók még évekig reménykednek, hogy elmegy annyiért a lakás, amennyiért gondolták. Ha belegondolsz, 2008-ban beütött a csapás, a gyakorlatban egy hét alatt megszűnt az olcsó(nak tűnő) devizahitel kihelyezése, 2010-2011-re már sok tízezer ember alig tudta fizetni a lakáshitelét, tombolt a munkanélküliség, mégis 2013 végére érte csak el a lakáspiac a mélypontot.
Szóval ha lakáscserén gondolkodsz, szerintem mostanában érdemes inkább úgy időzíteni, hogy minél közelebb legyen a két adásvétel egymáshoz, nehogy szembesülj egy 10%-os áremelkedéssel akár fél év alatt is. Egy ilyen túlpörgetett piacon veszélyes kiszállni fél évre.
Természetesen lehet, hogy már annyira túl van pörgetve a piac, hogy már nincs benne számottevő emelkedés, de azért erre nehéz építeni. Ahogy a CSOK is azonnal beépült az árakba, valószínűleg a 10 milliós hitel/támogatás is könnyen beépülhet.
Ha megvan a lakásod és esik a piac, akkor amit venni akarsz, az is esni fog. Ha nő, a tiédnek is fog nőni az ára.
S bár nem ez a téma, kijöttek a legfrissebb számok, mennyire hatékony a "szüjjé' még gyereket sok pénzért" program. Hát, eddig semennyire. A termékenységi ráta egyenes csökkent tavalyhoz képest, és mivel egyre kevesebb a szülőképes nő is, hát fogyunk is rendesen.
A "jó hír" viszont annyi, hogy kijött a német statisztikai hivatal jelentése is, hogy náluk hány magyar állampolgár születik. Nos, több, mint négy legutolsó magyar megyében megyénként. London már csak második lehet a külföldi magyar újszülöttek számában. Ja és ezek mind benne vannak a magyar statisztikákban is, (abban az 1,49-es rátában) hiszen igényelték utánuk a magyar állampolgárságot. Azt nem tudjuk, hány magyar szülőnek született úgy gyereke külföldön, hogy nem kértek neki magyar állampolgárságot.
S éppen mai hír: a gyerekek negyede, akikre felvették a megelőlegező családtámogatásokat az előző "szüjjé' pénzért sokat" programban, soha nem születtek meg.
De most a cikk lényege: figyelj oda az új támogatásokra, lehet hogy érdemben megmozgatják az ingatlanpiacot.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.
20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül
Abszolút érdemes odafigyelni.
Nálunk a panel árak emelkedtek 1-1.5m Ft-ot 1-2 hónap alatt és még nem ütött be a július 1 utáni lakásvásárlási láz. Ezek meg tolni fogják a többit, amikor nem rég még lakást kerestünk, több eladó nyavajgott, hogy milyen olcsó már a családi háza (szerintem nem), mert hogy ő ebből alig tud egy vagy két lakást vásárolni.
A családi házak ára is dobbanthat június után, mert egy kisebb, rosszabb fekvésű kockaházat 500-1000nm telekkel nem rég még egy 2+1 fél szobás panel áráért meg lehetett Budapesten is vásárolni.
Még egy adalék: április közepéig kaptam ingatlan.com hírlevelet a friss vagy módósult árú ingatlanokról. Március végéig napi kb. 10-20 jött, utána napi 1-3. A panel árak egy figyelt lakótelepen ugyanekkor előtte 60-80 db volt, utána beállt 20-ra.
Akkor varunk meg egy par honapot, amig a pesti panelünket eladjuk. Kusszon csak fel az ara szepen.
A Nemetorszagban született masodik gyermekünk utan - mivel ertelemszerüen nem kap automatikusan nemet allampolgarsagot - a nemet anyakönyv kiallitasa utan nem tudsz mast tenni, mint elmesz a területileg illetekes magyar konzulatusra es igenyelsz magyar anyakönyvet. Ami ha megvan, akkor a magyar allampolgarsaga is "hivatalossa" valik, ami pedig a klf szemelyi iratok igenylesehez kell. Egyebirant nem tudom, hogy ilyenkor beleszamitjak a magyar szülesi ratakba/statisztikakba?
Mindenképp spekuláció a ki-be szállás a piacra.
Ha durva növekedésre számítasz, akkor meg kell próbálni áthidaló hitelt felvenni, megveszed most az újat, és később (emelt áron) adod el a régit.
Ha nincs minimum 10% puffered, azaz ennyivel több pénzed (akár a régi ingatlanban), mint amennyi az ingatlanra kell, akkor máris lutri amit csinálsz.
Én már várom a következő nagy "családtámogatást", hátha az is lök egyet az árakon. Aztán eladom a kecót, és a 10 millás babaváró hitellel együtt veszek egy ugyanekkora lakást Bécsben, ahol nincs ekkora lufi. Hogy azt kiadom-e, és abból a pénzből bérlek itt, vagy oda is költözök a családdal, az nagyban függ attól, hogy marad-e 22 után is a maffiakormány...
De legjobban azt várom, amikor jön a világgazdasági válság, és minden országban kipukkad a lufi, itthon pedig robban a hőlégballon. Mert bizony itthon nagyobbat fog szólni, mint pl. Bécsben.
Alig várom, hogy a sok befektetési céllal vásárló pofára essen!
Amíg nincs szolidaritás és tettek mind a kormányok mind pedig a tenyerüket dörzsölő befektetők részéről, addig mindig várni fogom, hogy sírjanak is egy kicsit...
Ez a létező legrosszabb döntés az ingatlanpiacon, afféle Mari néni jellegű gondolkodás. Pillanatnyilag nincs lehetőség fél évet kényelmesen várni, és élvezni az állampapír fél évre filléres kamatát, az áremelkedés messze el fog húzni az "okosan" befektetett pénz haszna mellett. Amúgy nem is teljesen értem a (vélhetően kitalált) problémát: miért is jó a gyerek születése körüli őrületben még lakásvásárlással, költözködéssel, felújítással foglalkozni?
Szifonkutya, annyira elegem van már a sok okosból, aki szerint minden, amit írok, kitalált.
Aztán amikor lehazugozik és nem jelenik meg a hozzászólása, még fel is van háborodva.
Egyébként az ok, hogy a gyerek még nincs úton se, de a mostani helyről mindenképp menni akarnak, akár így akár úgy.
De mást és máshol vesznek, ha lesz gyerek és mást, ha nem.
Ezért várnak. Viszont félnek az áreséstől, ezért most akarják eladni a jelenlegit.
Remélem boldog vagy...
mi hasonló dilemmában vagyunk. van egy kétszobás lakásunk ami 30 milliót ér (de fel kéne újítani), de szerettünk volna egy nagyobb lakást, ami 35-37 milla. viszont hogyan oldjuk meg, hogyha eladjuk a sajátot, de amíg találunk újat, addig hol lakunk, és lehet,h közben elszaladnak az árak, és ott maradunk lakás nélkül :/
Remélem, hogy ez már a hype végének a jele, hogy már Kiszámoló is a megállíthatatlan lakásár-növekedésről ír 🙂
Blend, én is remélem. 🙂
Az előző válsággal is az volt a baj, hogy késett három évet. Egyébként sokkal kisebb pusztítást végzett volna, ha időben jön.
Ez se akar megérkezni.
Kedves Kiszámoló Miklós,
akkor most az alacsony önerős fiatal lakástalanoknak mit javasolnál? Kivárás vagy vásárlás sok-sok hitelre CSOK-ra, akár a főváros helyett valahol Pest megyében?
Mert ahogy kiveszem az írásodból, úgytűnik számunkra egyszerűen ebben a szituációban nincs jó választás... max menni külföldre..
Üdv!
Lain, én ezeken az árakon már nem szállnék be, főleg nem sok hitellel. De hogy mit hoz a holnap, nem tudjuk.
Szerintem most csak az jár jól aki eladja alakást. Decemberben vettem lakást 18.2M felet újít a és így ér most olyan 26M 25 éves vagyok persze csak olyan 3M hitel van fix kamattal a futamidő végéig ami 10 év
2016-ban vettünk Pest megyében egy panellakást, 15 millióért. Jelenleg az egyik ingatlanos portálon 28-32 millió forint körül árulják a hasonló ingatlanokat itt a lakótelepről. Ha 2015-ben vettük volna meg, még csak 9 millió lett volna. És mi lesz még itt július után? Elképesztő, hogy elszálltak az árak...
Engem is érdekelne egy cikk arról, hogy a jelenlegi helyzetben mi a jobb jelenleg? Albérlet vagy saját lakás hitelre még a következő CSOK-bomba előtt?
Miért nőtt volna a születési ráta? Tudtommal nem telt el még 9 hónap az új kedvezmények belengetése óta. A gyerekhez meg ugye 9 hónap kell. Ha fogadnom kéne, akkor 2027-ig (ugye akkora kell megszületnie legalább az 1. gyereknek a babaváró támogatáshoz) kimutathatóan több gyerek fog születni, mint 2020 előtt.
Péter, mármint melyik óta? A 2015-ös CSOK óta, meg a többi hasonló óta (hitelelengedés, stb.)
Ez most csak az új rábocsátás az eddigi sikertelen pénzkidobásra.
Az a baj, hogy nagy a politikai haszna, még ha azonkívül semmi haszna sincs, sőt.
Ezért nem is fogják nagyon sokáig elengedni.
@lain
Egyrészt készült erre egy kalkulátor, az oldalon megtalálod, ha rákeresel.
Szerintem ilyen albérletárak mellett hosszú távú lakhatási célra talán jobb a vétel most (meg úgy általában is). Ahogy Miklós is írta, ez a hajó lassan fordul, az albérletre meg mindenképp fizetned kell (ami szerintem most eléggé drága is), így amíg kivárod azt a 4-5-6-7 évet, amíg a fizetések behozzák a lakásárakat, addig elégetsz néhány milliót az albérlettel, és ugyanott leszel a végén legjobb esetben is, mintha vártál volna. De sajnos nem egyszerű a helyzet, tudom. Talán a vétel a kisebbik rossz.
Ráadásul a magyarországi albérletezés még eléggé gyerekcipőben jár, így hiába találsz egy-egy jó albit, valószínűleg költözhetsz is 1-2 év múlva, mert a tulaj vagy eladja, vagy visszaköltözik a gyereke, így teljesen kiszámíthatatlan az egész.
Feltételezve, hogy 100 millót szeretnék befektetni és csak 2 lehetőség lenne: 1. Új állampapír 2. Lakásvásárlás.
Egyrészt a befektetési célú lakásvásárlás helyett kínálhat alternatívát az új állampapír az új befektetők számára, ami elvileg hűtené egy kicsit a lakáspiacot. Ellenben az új ingyenhitel meg a további családtámogatásnak csúfolt baromságok csak tovább hevítik. Akik már befektettek lakásba, azok nem szállnak ki az új állampapír miatt. Kivárnak mi lesz a felhevült lakáspiac további hevítésének eredménye. Talán még most is lakást vennék és inkább kiszállnék 10-15% haszonnal. Persze még így is sok adminisztráció és átírás és dokumentum. Az állampapír kényelmesebb befektetés, de ott meg az infla kockázatát futnám, de lenne cserébe minimális adminisztráció. Mindent egybevéve inkább a lakást venném meg. De azt sem szívesen. Szerencsére nem csak ez a két befektetési lehetőség van.
Mindenki ingatlanának egy ára van/volt: amennyiért eladta. Hogy mennyiért hirdeti, meg a környezetben mennyiért hirdetnek, az persze befolyásolja ezt, de attól, hogy minden panelt 60 millióért hirdetnek a környéken, nem kell készpénznek venni, hogy meg is veszi valaki annyiért mindet...
Én se adnám el előre, mert egyáltalán nem biztos, hogy találsz annyiért és olyat a sok vérszemet kapott, túlárazott ingatlanon ülő eladótól, amit szeretnél...
Ideális esetben meg tudod venni a másikat is, nagyobb hitellel, amíg el nem adod a sajátot majd. Ha nem, én meghirdetném a sajátot többért, mint gondolom, közben keresnék én is, aztán ha jön komoly vevő, és én is találtam valamit, kb. egyszerre tárgyalnám le a kettőt - de nehéz az biztos.
Valóban igaz lehet, hogy esés nem jön itt hirtelen - amíg tudnak, ülnek rajta, ha nem is megy el, és akár évek múlva adják majd el olcsóbban... Kivéve ha muszáj...
Laikusként kérdem: hogy lehet, hogy miközben sokan külföldre mennek, és egyre kevesebb a születendő gyermek, nincs elég lakóépület? Itt a közvetlen közelemben ~15 családi ház épül, vagy épült az elmúlt 1-2 évben. És ezek többségét üres telekre húzták, nem ráépítés. Szóval, egyre jobban fogyatkozunk, mégis egyre több az új ingatlan, ami ráadásul egyre drágább. Hogy van ez? Esküszöm, nem értem. Ja, és egy kis faluban lakom, szóval nem az a helyzet, hogy a munka miatt a városba költöznek az emberek; inkább pont fordítva: csendre, nyugalomra, kertes házra vágynak.
Mindeközben a szomszédom (is) lelépett külföldre, és hónapok óta üresen áll a 90-es évekbeli, 180 nm-es háza. 45 millióért árulják, illetve kiadó is, de senkinek nem kell. Nem tartanak attól a befektetési célú vásárlók, hogy idővel esetleg megszaporodnak az ehhez hasonló "szellemházak", és emiatt meredeken zuhannak majd az árak?
Peti, abban reménykednek, hogy Budapest mindig tele lesz. Se a kivándorlás, se a kihalás nem támogatja ezt, de egyelőre a belső migráció ide vonzza az embereket Budapest közelébe.
@tiboro
Ez igaz, de ilyen árnövekedés mellett nem biztos, hogy annyira nagyot bukok az albérletezéssel még 6-7 éves távlatban sem.
Most 100.000ft-ot fizetünk albérletre + rezsi. Ha ezt kéne fizetni 6-7 évig még az minusz ~8 millió forintnak felelne meg kb.
A mostani lakásárak viszont nem 8 millióval vannak felülárazódva hanem kb plusz ~15 millióval.
Ha most beszállok akkor valószínűleg bukok 15 milliót plusz hitel kamatok, ha a válság alján akkor az albérlet miatt vesztek 8 milliót de lehet 15 millióért olcsóbban tudom megvenni azt a lakást amit most annyival többért. Az sima 7 millió haszon.
Tudom ez egy nagyon primkó levezetés, de ha van hiba benne akkor hol?
Milyen kalkulátorról van szó, hogy keressek rá? Tudtok adni egy linket?
Üdv!
Lain, azért fontos, hogy ne a 2013-2014-es árból indulj ki.
A mostani árazás is nonszensz, de a 2013-as is az volt, csak negatív irányban.
Valahol 2011 környéke volt a realitás. Ahhoz add hozzá az inflációt.
Én is szívok ezzel a problémával.
Előbb vagy utóbb mennem kell a gázfűtéses lakásomból, mert a térdem nem bírja a 3. emeletet. Panelba mennék, fsz/1 emeletre.
De eljutottunk oda, hogy a panelért többet kérnek, mint egy gázosért. Ki tudnám pótolni, de nem merek addig lefoglalózni semmit, amíg nincs vevő az enyémre, mert nem tudom, hogy az enyém mennyiért megy el záros határidőn belül. Meg most nincs is eladó olyan típusból, amilyet szeretnék, legfeljebb arcpirítóan túlárazva.
Tehát venni nehéz, de kivárni se jó, mert akkor halaszthatatlanul felújítanom kell, és utána meg azért nem érdemes menni, mert nem jön vissza a felújítás ára.
Azt sem tudom megjósolni, hogy fordul-e a trend, vagy még inkább nyílik az olló a panel javára. De mindenképp emelkedés várható még és közben a megtakarított pénzem is egyre kevesebb százalékát fogja érni egy lakás árának.
@Kiszamolo
"Peti, abban reménykednek, hogy Budapest mindig tele lesz. Se a kivándorlás, se a kihalás nem támogatja ezt, de egyelőre a belső migráció ide vonzza az embereket Budapest közelébe."
Azért másnak is kell a lakásárak emelkedése mögött állnia. Ugyanis Országos mértékben emelkednek az árak, bár különböző mértékben, de minden megyében. Ha csak a belső vándorlás okozná, akkor valahol illene az áraknak csökkenie.
Hiteleknél érdemes a személyi hitelek igencsak növekedő állományát is figyelni. Bár sokan azt gondolják, hogy mivel nincs ingatlanfedezete, ezért nem, vagy kevésbé számít. De a hitel, az hitel és a fagyi nagyot visszanyalhat.
Egyébként ingatlanspekuláció emelkedő trendben jó buli, de a nagyobb összegek és a tőkeáttétel miatt igencsak bele lehet szaladni egy kiadós pofonba.
Akinek muszáj váltani, ott nem értem, miért jó várni. Jelen esetben: fél év alatt max. terhesség lesz...
Innen menni akarnak, gyereket akarnak - akkor olyan lakást kell venni, ahol a gyereknek van hely, a gyerekszülés nem mindig megy menetrendszerűen, fontosabb az a rész, hogy a közeljövőben tervezik.
Jól hangzik amúgy a csok+egyebek nyári indulása, csak tudnám honnan klónoznak a felújításokhoz mestereket. Nekem pár kisebb munka kellene, gyökkettővel lehet haladni, annyira túlterheltek a jók - rossz meg kösz, ne.
@spurdiszno "Azért másnak is kell a lakásárak emelkedése mögött állnia. Ugyanis Országos mértékben emelkednek"
Talán azért is, mert drágább lett mindenféle kivitelezés, felújítás is, most annyit kérnek a szakik, amennyit akarnak. Meg a forint gyenge az import anyagokra és már a hivatalos infláció is jól érzékelhető, nem beszélve az építőipar környéki inflációról.
És még mindig öntik rá a benzint - de egyszer elfogy az éghető anyag meg a benzin is...
De az említett árrugalmatlanság miatt (a szaki se akar majd olcsóbban elmenni később se és az eladó se olcsóbban eladni, mint vette) inkább abban lehet bízni, hogy az emelkedés talán megáll, az infláció megy tovább, és reál értelemben legalább nem emelkednek vagy elkezdenek csökkenni az árak - de egyetértek Kiszámolóval, ez lassú folyamat lehet.
Ugyanakkor szerintem vannak felső korlátok. Van az a pénz, amit már hitellel se lehet kifizetni.
@naa Szerintem már most megvan a felső korlát. Nálunk egy totál átlag 90 nm új ház 50m alatt nincs (ott, ahová már a madár se repül). No most ilyen helyről járjon suliba az a 3 gyerek, akire kapják a csok-ot... Ahol van szemmel látható infrastruktúra, arrafelé 60-90m... Mi ezeknek a töredékéből vettünk 2 éve.
És hiába drágább a nm ár, ha nincs szaki, a pénztől sem lesz.
"A termékenységi ráta továbbra is ugyanannyi, mint volt"
És honnan lehet tudni, hogy a program nélkül nem a fele lenne már a termékenyégi ráta mára?
Ernő, olvasd el az előző cikket. Volt egy hasonló pénzszórás már 2001 és 2008 között és a grafikonon gyönyörűen látszik az eredménye: nulla.
Mit gondoltok a falusi CSOK-ról?
Egy az egyben /részben beépül az árakba majd ugyanúgy mint az eddigi ingatlanpiacra öntött pénzek?
Ez nyilván lokációfüggő, mert ahol eddig sem volt nagyon munka, attól se lesz ha könnyebb esetleg egy csoportnak megvenni a házat? Tehát lesz némi leköltözés egyes helyekre, de inkább azok a helyiek szállnak be egy másik ház vásárlásába, akik eddig halasztották tőkeihány miatt?
Nekem ez lehet hogy rosszkor jön. Vidéki kis faluban örökség házat meggtartanám majd, a többi örököst ki kell fizetni..
A mostani árakon a megtakarításaimból még menne, de ha beépül a CSOk-felár akkor ez most úgy néz ki nem fog menni.
Nem a befektetés része a cél, hanem a funkciója, vagyis mezőgazdasági tevékenység, tehát attól hogy drágábbá válik, semmivel sem tud funkcionálisan többet nyújtani nekem.
"Azért másnak is kell a lakásárak emelkedése mögött állnia."
Csökken a háztartások mérete, régen 2-3 gyerek volt egy lakasban most meg 1 gyerek plusz a kisnyugdíjasok is egyedül laknak a 30 milliós budapesti garzonokban. Tehát ugyanannyi embernek több lakás kell.
Ingatlan csere soha nem egyszerű. Erre nem okos dolog egy első gyereket rátenni. Szvsz. cseréljenek most úgy, mintha sikerülne a gyerek. Ha mégsem jön össze a gyerek, akkor lesz egy extra szoba, ami soha nem probléma.
Per pillanat a létező legrosszabb megoldást választották. Nem veszik észre, hogy szerencsés helyzetben vannak, mert most még simán belefér egy ingatlan csere még a gyerek projekt előtt.
Más, ingatlan piacot a nettó bevándorlás nyomja. Ha nem lehetne kiadni az ingatlanokat, a befektetők nem tudnák finanszírozni az ingatlan vásárlásukat. Nem népszerű a migrációról beszélni Magyarországon, de pár éve már jelentősen több a bevándoló, mint a kivándorló. Évi 100K-val legalább.
"Azt nem tudjuk, hány magyar szülőnek született úgy gyereke külföldön, hogy nem kértek neki magyar állampolgárságot."
Ahol mindkét szülő csak magyar állampolgár, ott a gyerek nem kap automatikusan külföldi állampolgárságot (kivéve USA), szóval kénytelenek magyart kérni. Ami meg szopás, mert kivesz az apa két hét szabadságot, ideiglenes útlevéllel hazajönnek a gyereket megmutatni a nagyszülőknek, viszont kifelé már nem érvényes az ideiglenes útlevél, a gyerek meg az anyja hónapokig itthon ragad, amíg megy a bürokrácia...
@karorvendo Pont most számoltam, hogy babaváróval (persze csak ha sarkosan ingyenpénznek tekintenénk) + ausztriai tartományi támogatással (összege tartományonként változik) konkrétan olcsóbban tudnék normális lakást venni Ausztria nagyvárosaiban (Graz, Bécs, Linz, Salzburg), mint Pesten. Ez azért elgondolkodtató.
@Kiszamolo "Ernő, olvasd el az előző cikket. Volt egy hasonló pénzszórás már 2001 és 2008 között és a grafikonon gyönyörűen látszik az eredménye: nulla."
Ha jól emlékszem egy korábbi cikked arról szólt, hogy az első gyerek születését kéne támogatni. A babváró hitel elvileg pont ezt teszi, tehát még lehet, hogy lesz is valami hatása.
2019. jan.-márc. időszakra: "A teljes termékenységi arányszám 1 nőre számított becsült értéke 1,41 volt, az előző év első három hónapjára számított 1,45-hoz képest."
index.hu/gazdasag/2019/05/28/tiz_szazalekkal_gyorsabban_fogy_a_magyar_mint_tavaly/
Arról is kellene beszélni,a termékenységi rátával kapcsolatban, hogy a gyerekek nagy része mélyszegénységben élő családokba születik, nézzetek meg egy szülészetet Kelet-Magyaroszágon,
10-ből 8 baba olyan családba csöppen, ahol a kenyér is sokszor problémás.
14 éves lányok már tolják a babakocsit, csok, asszonyhitel nélkül, a tíz éve változatlan családi pótlékért. .
Már több tanulmányban leírták, nem oda születnek a gyerekek, ahová a Kormány
szeretné, csak erről nem beszél senki.
Az első gyerek leginkább azért nem születik meg, mert a párkapcsolatok nem stabilak és későn fordulnak el a gyerekvállalás felé.
A női szegénység/egyedülálló szülők lepukkanását mindenki látja, ezeket a tapasztalatokat pár plakát nem írja át.
És akkor még ott van az a picike zavar az erőben a meddőséggel....
Minden kényszerpozíció nyitása életveszélyes. Akinek kell lakás, az ha shortolja a piacot, akkor rosszul járhat.
Amikor egy párszor külföldi meccsre vettem jegyet, a jegy vásárlásának napján megvettem a repjegyet és lefoglaltam a szállást is. Volt, hogy bejött, volt, hogy nem, de bármelyik ára brutálisan el is szállhatott volna.
Új lakás projekt lehet jó fedezési stratégia, mert ott a vételár csak kis részét kell kifizetni. Azalatt a lakást is el lehet adni. Persze sok a horror sztori a piacon, pedig könnyű a megoldás: 1. fizetés birtokba adás előtt csak letéti számlára, 2. a végső vételár kifizetésének feltétele, hogy a bank igazolja, hogy nem marad teher az ingatlanon, 3. elállási jog egy bizonyos késedelmen túl komoly foglaló jogkövetkezménnyel.
"könnyű a megoldás: 1. fizetés birtokba adás előtt csak letéti számlára, 2. a végső vételár kifizetésének feltétele, hogy a bank igazolja, hogy nem marad teher az ingatlanon, 3. elállási jog egy bizonyos késedelmen túl komoly foglaló jogkövetkezménnyel."
Aha ez nagyon romantikus, csak jelen hisztériában az építtetők semmiféle szerződés módosításba, variálásba nem hajlandóak belemenni.
Eléd rakják a szerződést: kell-nem kell. Falak módosításáról álmodni sem érdemes, burkolatokból is csak azt a 3 félét választhatod, amit eléd raknak.
Még az építkezést se szemrevételzheted.Összesen kétszer mehetsz oda. Egyszer műszaki átadáskor, aztán meg amikor költözöl. Az ingatlanpiac diktál most, a vevőnek kuss a neve, majd jön másik ha nem tetszik. Totál beteges az egész.
Lémanbratyó,
Ne túlozz vagy ne higgy el mindent, amit mondanak. Az őrületet és a leírtak megtörténtét nem vitatom, láttam ilyet bőven, de ennek ellenére van korrekt építtető Budapesten is. Konkrét példa új társasház az egyik népszerű kerületben: falak mozgathatók a konnektorokkal, radiátorokkal stb. együtt. Burkolat, szaniter bárhonnan jöhet, ha nem tetszik az alap. Az utánajárás és a plusz költség persze az ügyfélé, de legalább dönthet. Többször benézhetsz az építkezésre. A szerződésben kérhetsz változtatást racionális mértékig. Az pedig alapból szerepel benne, hogy az utolsó részletet fizetni csak birtokba vétel és albetétesítés után kell, elállási jog is szépen leírva.
Ilyen építkezést érdemes választani.
Miklós,
Az elmúlt 7-8 évben kb. 20%-kal nőtt a termékenységi ráta. Ezek után azzal jönni, hogy az idei januári-márciusi 3 hónapos időszakban ez az érték csökkent, tehát "nem nőtt a termékenység", végtelenül demagóg.
Vagy te most konkrétan az idén júliustúl induló, januárban bejelentett újabb intézkedésektől vártad a január-márciusi babákat?
Levente, te is olvasd el az előző cikket.
OFF
A válság után beesett termékenységi mutató 2010-12 után az összes volt szoci országban emelkedésnek indult. CSOK és hasonlók nélkül is. Persze a pénzosztásnak biztosan volt előrehozott terhességi hatása.
Ugyanakkor egy most megjelent cikk szerint 10 ezer olyan szocpolos szerződés van 2001-10 között, ahol nem született meg a vállalt 1-2 gyerek.
"A szocpolhoz hasonló a csok-rendszer is, amelyben eddig 50 ezer gyereket vállaltak előre az igénylő párok. "
Azt írta valaki, hogy miért épül ennyi ingatlan, ha csökken a lakosság.
Végre egy jó kérdés, sokan itt csúsznak el és ezért nem értik miről van szó az ingatlanpiacon!
Segítek! A lakás nem úgy működik, hogy megépítjük aztán úgy marad örökké. Az ingatan állományt az összeset(!) átlagosan 50 évente meg kell újítani! ezért van 2% amortizációs kulcs az ingatanon. Na most ez az ami most nem nagyon történik meg!
Tessék megnézni a statisztikákat! Még a mostani felfutásnál sem értük el azt az új lakás számot ami a jelenlegi állomány hosszú távú fenntarthatóságát biztosítja! Közben az új engedélyeztetések durván beestek!
A környező országokban mindnél magasabb ez a szám! Még csökkenő lakosság mellett sem elég az új építés!
Jön az új energetikai szigorítás 2021-től, ami tovább drágítja az ingatlanokat (leegyszerűsítve 25% fűtési igényt helyben kell előállítani).
Tudod ki jutott az eszembe, Miklós?
Az az egyik kommentelő,
aki kábé két éve azon polemizált,
hogy vegyen-e lakást a szerinte már csúcsra járatott ingatlanpiacon,
vagy várjon két-három évet az esésre...
No comment.
Nem számít a termékenységi ráta, miközben a keresőképesek, családostól, tömegesen mennek el. A számok beszélnének. Mennyi gyerek született ITTHON. Mely megyékben. Ez elégé egyszerű, meg is van. Nem az anyakönyvezettek száma számít, hanem, hogy mennyi magyar állampolgár született a hazai kórházakban. Mennyi óvodás, iskolás van. Az évek óta magántanulók zöme sem él már életvitelszerűen itthon...
@karorvendo
“....Alig várom, hogy a sok befektetési céllal vásárló pofára essen!
Amíg nincs szolidaritás és tettek mind a kormányok mind pedig a tenyerüket dörzsölő befektetők részéről, addig mindig várni fogom, hogy sírjanak is egy kicsit…”
Szerinted ingyen kéne kiadni a lakàsokat? Vagy mit értesz szolidaritáson?
Jó lokációban lévő, felújított lakásokat adok ki normális áron egy ingatlanos közvetítésével...adózva.
Egyébként sokat nem fogok sírni, mert azok a lakások amiket vettem három, meg négy éve, azok duplázták az árukat...akkora esés pedig nem lesz.
Mai hír, hogy jövőre halasztják az azonnali fizetés bevezetését. 🙁
@levente 11%-kal emelkedett, csakhogy a helyzet egy kicsit árnyaltabb. Az 1,5-höz közelítő termékenységi ráta igencsak messze van az egyensúlyi szinthez szükséges 2,1-es szinttől, miközben az elmúlt hét évben a természetes fogyás 267443 fő volt (2012-2018), azaz Győr lakossága ez idő alatt 2x is eltűnt az országból... (és ez még csak a természetes fogyás volt). A jelenlegi kormányzati intézkedések néhány tizedet ugyan emelhetnek a rátán, de a tendenciát nem fogják megállítani sem visszafordítani. És akkor még nem beszéltünk azokról a magyarokról, akik külföldön vannak, amit 600e és 1m közé saccolnak. + azoknál a pároknál, ahol a külföldön született gyerek az is az adott országban kezdi az iskolát a visszatérés esélye lecsökken. Persze dicséretes a kormányzat törekvése, de a gyerekvállalás többtényezős probléma (pl. CSP összege, visszatérés esélye a munkahelyre szülés után, lakás etc)
A jelenlegi mohó őrült helyzetben javasolnám hogy figyeljenek, keressenek új lakást, ami szimpatikus akar jön a baba akár nem. Amíg megvan a jelenlegi lakás, annak értéke a piaccal mozog együtt. Ha eladják a lakást és a piac megy följebb a pénzükhöz több hitelt kell felvenni. Kb úgy érzem mint amikor a bitcoin 15000-18000 USD volt. Már közel volt az összeomlás de még tömegek vásároltak magas áron is mintha nem lenne holnap. Szerintem most nyírják a birkákat de még nem zavar senkit mert száll a gyapjú és van sok olyan akit nem nyírtak meg.
Viszont ha figyelünk és gyorsak vagyunk jó lakást is el lehet csípni.
@lemanbratyo
Régi igazság, hogy ha valaki kiszolgáltatja magát, azzal majdnem biztosan visszaélnek.
Ha bárki olyan szerződést ír alá, amely nem védi a jogait, biztos, hogy komoly jogsérelmet fog elszenvedni.
Példa: volt bérlőnk, a lakása 2 évet csúszott (kiszállni nem tudott), bérelt közben 4 millióért, kifizette már a vételár 80%-át, az építtető többször üvöltött vele a telefonban, végül pedig a kötbért is kizsarolta tőle, csak úgy adta birtokba a lakást, mialatt a hölgy a régi lakását már rég eladta.
Szokásos: kis mutyi vállalkozó ("20 év tapasztalattal").Csak tőkeerős cégtől vennék.
Nem drágább, mint végül a 5-6 millióval drágább "olcsóbb" lakás.
2014-ben én 6 hétig tárgyaltam a feltételeket.Ha bármelyiket nem teljesítik, nem vettem volna meg.
Mert ha egy cég korrekt, akkor korrekt feltételekkel is szerződik.Ha nem, akkor kerüld el, mert inkorrekt. Csak visszaél a piaci helyzettel
Rendszerváltás óta a Bokros-csomag és a Bajnai idején volt csak értelmes költségvetése az országnak. Hogy miért? Ekkor volt az az időszak, amikor nem a népszerűséget keresték a politikusok, hanem kizárólag a racionalitás alapján jött létre a költségvetés. Többi időszakban a népszerűség volt az első, utána a racionalitás. De sajnos választást csak a népszerűség hajszolásával lehet nyerni. Végső soron ezért a választópolgárok a hibásak, kár lenne a politikusokra kenni a felelősséget. A politikusokat a választópolgárok választják meg, ők csak kiszolgálják az igényeket. Ha a racionális költségvetésre lenne igény a választópolgárok részéről, akkor az valósulna meg.
Maxira egyetértek Bencével:
" A politikusokat a választópolgárok választják meg, ők csak kiszolgálják az igényeket. Ha a racionális költségvetésre lenne igény a választópolgárok részéről, akkor az valósulna meg."
A választási jogot vizsgához kötném, aminek része pénzügyi, gazdasági, politikai, történelmi etc ismeret is. Aki meg lusta/tudatlan a vizsgához, az ne döntsön már az ÉN jövőmről. Sajnos jelenleg a sok (ostoba) lúd dizsnót győz van. Ezért is lakom Ausztriában már öt éve. Pedig szeretem a szülőhazámat, de Mo. egyre kevésbé élhető; egyre korruptabb és demagógabb. A helyzet pedig évről évre romlik - ám a többség(?) szerint minden rendben van...
Ismerős vadul lakást keresett, volt egy nagyon jó, nekem ismerős környéken. Mondtam neki, hogy azonnal telefon időpontért, ha kell szabit kérni és menjenek, mert jó helyen van, nagyon jó áron. Ok, köszi. Aha, hétvégén eljutottak a telefonálásig. Addigra már foglalózták... Sebaj, az ő lakásuk értéke is megy. Ja, ez igaz, de jó lokációval, leinformálható szomszédokkal, jó állapotú, jó áron hirdetett lakás ritka. Mert az értelmes eladók nem akarnak 20 vevővel tárgyalni, adnak egy olyan árat, amivel 1-2 hét alatt elmegy, a pénz náluk és ők is tudnak mozdulni.
Az is nagyon igaz, hogy előbb (ha használt a cél) venni és utána eladni - áthidaló kölcsönnel.
Másik ismi szintén halasztott, drágák. Közben ment az ár szépen felfelé, talált lakást, csak épp az eladó volt ingatag. Jó lett a vége, mert tök véletlenül vett egy kicsike házat, de tanulva az eddigiekből 5 nap alatt nála lett a kulc
Mi tavaly elköltöztünk albérletből saját ingatlanba. Nyomott áron béreltünk, a tulajnak nem kenyérre kellett. Viszont: A feleségem otthon volt a gyerekkel a sötét, belső udvarra néző, erkélytelen lakásban a depresszió határán. A lakóközösség széthúz, a felújítások elmaradnak. Évente 3-4 műszaki hiba, ami kisgyerekkel nem vidám: Egy hétig nincs víz, pár napig nincs áram, vagy éppen 2 hónapig nincs gáz. Léptünk, Hitel, LTP, CSOK, ..vaannya, mindent megmozgattunk, hogy összejöjjön. Persze így is csak a kínálat aljáról tudtunk válogatni. Na, ezt a stratégiát nem javaslom senkinek. Oké, hogy drága az albérlet, de biztos jó neked, hogy minden műszaki hibát a saját pénzeden hárítasz el? Hogy az olcsóbb(=rosszabb állapotú) ingatlanodat négyszer annyiért fűtöd?
Tapasztalatból mondom: Nem jó. Mai eszemmel kiseggeltem volna még éveket egy másik, drágább albérletben.
Mindig a pénzes vevők mondják meg hogy mennyi az ingatlan ára.
És nem azok akik csórók és nem tudnak venni.
Ezt a nagyapám mondta nekem a rendszerváltáskor.... azóta is aktuális.
Igazmondó, aztán a papa előre látta, hogy a rendszerváltás után akkorát zuhant az ingatlan ára, hogy reálértéken még most sem érte utol azt, ahol volt 1990-ben. De 1997-ben egy tál babért is lehetett panellakásokat kapni még Budapesten is. Hová lettek a pénzes vevők?
@auslander
"A legjobb érv a demokrácia ellen egy ötperces beszélgetés egy átlagos szavazóval."
(Winston Churchill)