Miután már megszámolni sem tudnám, hányan és hányszor kértek segítséget blogíráshoz, a legegyszerűbbnek az tűnik, hogy írok róla egy cikket.
Nem állítom, hogy minden titok birtokában vagyok, de immár közel hét éve írom a kiszamolo.hu-t és majdnem öt éve csak ebből él a családom. Ezért remélem, hogy mégis tudok hasznos tanácsot adni az érdeklődőknek. A terjedelem miatt igyekszem szűkszavúan leírni egy-egy témakört.
Miért akarsz blogot írni?
Ez az első kérdés, amit fel kell tenned magadnak. Önkifejezés? Népoktatás? A munkádat szeretnéd népszerűsíteni és a bevételeidet szeretnéd növelni az ismertség által? Csak a blogból szeretnél megélni, további munkavégzés nélkül?
Szerintem a legjobb blogok azok, amiket csak úgy kezdtek el írni, vagy most is csak úgy írnak az írás kedvéért. De ez ne vegye el a kedved, ha te pénzt is szeretnél látni a blogolásból. Azonban tisztázd magadban is, mi az elvárásod a blogolással kapcsolatban.
Alkalmas vagy a blogírásra?
Ha szeretsz kommunikálni szóban vagy írásban, akkor valószínűleg igen. Ha szereted elmondani a véleményed, ha szeretsz részt venni eszmecserékben, vitákban élőben vagy írásban, akkor nagy akadály nem lesz előtted bloggerként sem. A blogírás nem más, mint a véleményed elmondása írásban.
Tudsz írni? Biztos, hogy nem, ezen kár gondolkodnod. 🙂 De senkit nem érdekel és nem is zavar. Majd belejössz. Mit mondjak, vissza-visszaolvasgatva a 6-7 évvel ezelőtti bejegyzéseimet, annyira azért nem vagyok büszke rájuk. 🙂 De ha akkor kezdtem volna el blogot írni, amikor már normális(abb)an tudok írni, akkor soha nem kezdtem volna el és soha nem is fejlődött volna a képességem.
Ingyen adsz az embereknek tudást vagy szórakozást. Mivel ezt ők is tudják, elnézőek lesznek a kezdetben suta, amatőr fogalmazásoddal és mondataiddal szemben. Sőt, a blogírás pont attól blogírás, hogy személyes és nem kimért, mint a hivatalos újságírás.
Milyen témát válassz?
Először is olyat, ami érdekel, vagy amihez értesz. Nem kell csúcsprofesszornak lenni a szakmádban, hidd el, az átlagembernek rengeteget tudsz mondani mondjuk a kertészetről vagy a kutyaidomításról akkor is, ha nem te vagy a legnagyobb koponya a piacon. Ne abból indulj ki, hogy mennyit nem tudsz, hanem hogy amit tudsz, az mind újdonság az átlagolvasónak.
Vigyázz arra, hogy nehogy túl szűk témakört válassz a blogod számára. Maradva a fenti példánál, ha a gyümölcsfák metszéséről akarsz blogot írni, gyorsan el fog fogyni a témád. Helyette írj mindenről, ami kert, kertészet, beleértve a kerti bútorokat, kerítéselemeket, kertészeti kiállításokat vagy a legújabb robotfűnyíró bemutatását is. Akit érdekel a gyümölcsfa és a kertészet, ezek a témák is érdekelni fog, te pedig nem maradsz téma nélkül két hét után.
Honnan szerezz témát?
Egyrészt a munkád során felmerülő kérdésekről írj, ha a blogod témája a munkáddal függ össze. Arra azonban vigyázz, hogy ne lehessen ráismerni a cikk szereplőjére. Írd át a nevét, a várost, a konkrét esetet is helyettesítsd be egy hasonlóval, mert egyébként nem lesz bizalma benned a fizetős ügyfeleidnek.
Másik forrás az internet, főleg, ha legalább angolul tudsz olvasni. Írd be a keresőbe, hogy például a legjobb 20 kertészeti blog és máris találsz 20-30 angol nyelvű blogot, amit érdemes olvasgatnod. A cikkeket nem lefordítanod kell, hanem találsz egy-egy érdekes témát, amit utána kidolgozol.
Harmadik forrás az olvasói kérdések, amiket nyilvánosan meg tudsz válaszolni.
Hogyan lehet pénzt keresni blogolásból?
Ha ügyvéd vagy, klímaszerelő, kutyakiképző, vagy bármi egyéb, sok ügyfelet szerezhetsz azáltal, hogy ismertté válsz az írásaid miatt. Ez egy remek út, ilyenkor a blogolás csak segíti az ügyfélszerzést. Leginkább én is ebben a modellben írom a saját blogomat. Innen jönnek az ügyfelek, önként jelentkezve a fizetős tanácsadásra.
Másik lehetőség, hogy fizetős anyagokat gyártasz, amiket meg lehet vásárolni az oldaladon. Ez lehet egy vagy több videótanfolyam, könyv vagy bármi egyéb.
A példa kedvéért az én 16 órás pénzügyi tanfolyamomat kevesebb, mint egymillió forintért vették fel, vágták meg. (Két kamera két operatőrrel, bevilágítás, mikrofon és a komplett vágás, hat napon át három-három óra rögzítése benne volt az árban.)
Ez az összeg elsőre rengetegnek tűnik, de 25 ezer forintot sokan kifizetnek egy 16 órás anyagért, főleg, ha jó a tartalma és a felvétel sem amatőr. Ha csak 40 ember veszi meg a tanfolyamodat, már nullszaldós vagy. Utána pedig csak számolni kell a befolyó pénzt.
Harmadik lehetőség a reklám megjelenítése az oldaladon. Azonban ettől túl sok pénzt ne várj. Egyszer teleraktam az oldalamat Google reklámokkal két napra a próba kedvéért. Mindenhol reklámok villogtak. Két nap alatt valami 1.800 forint jött össze úgy, hogy 130-150 ezer egyedi látogató olvassa a blogomat havonta.
Rendes reklámot akkor remélhetsz, ha már legalább havi 100 ezer egyedi látogatót vonz az oldalad, ami olyan 3-400 ezer látogatást jelent havonta. Ilyenkor talán már kapsz reklámot reklámügynökségektől. Tavaly karácsonykor volt egy ilyen reklámhét az oldalamon, három reklámért fizettek egy hétre 66 ezer forintot. Ami jónak tűnik, de ne felejtsd el, azért havi 150 ezres egyedi látogatót nem az első évben fogsz összeszedni. Bár ki tudja, ha jót írsz és jól, lehet, hogy meglesz. Ha reklámokra hajtasz, válassz olyan témát, ami sok embert vonz. Baba-mama blog, női témák, kütyük mindig több embert vonz mint mondjuk a pénzügyi témakör, amiről én írok.
Negyedik lehetőség a támogatott cikkek írása. Ilyenkor fizetnek azért, hogy jót írj egy adott termékről vagy szolgáltatásról, mintha az a saját véleményed lenne. Vigyázz, mert ezzel könnyen eljátszod a hitelességedet az olvasóid előtt. (Már persze ha ez egyáltalán szempont.)
Ötödik lehetőség az affiliate. Ilyenkor akkor kapsz fizetést, ha valaki a te cikkedben lévő linkre kattintva vásárol. Így működik a példa kedvéért az összes kínai termékeket dicsérő blog. Akarsz venni egy kínai okosórát száz dollárért, ami a rendes árnak a negyede. Beírod a Google-be az óra nevét, az első ötven cikk mind dicséri a tesztelt órát. Na, ezek az affiliate-ből élő blogok, akik kapnak 5-10%-ot, ha az ő oldalukon keresztül vásárolsz. A találatok negyedik oldalán tűnik fel az első valódi vélemény, miszerint egy rakás hulladék az óra, lemerül fél nap alatt és egyébként is félóránként szétkapcsol a telefonnal, nem is bánta, hogy a vízálló óra a harmadik nap beázott.
Természetesen rakhatsz korrekt affiliate linkeket is az oldaladra, de abból olyan sok pénz nem fog jönni. Egy Amazon link fizet talán 3%-ot, sok könyvet el kell adni az oldaladon keresztül, hogy abból komoly pénzed legyen.
Mennyit lehet keresni a blogolással?
Akár nagyon sokat is. Ha kellően sokan olvasnak és csak minden ezredik látogató veszi meg a könyvedet vagy a videóidat, nem lesznek anyagi gondjaid. Egy szerényebb vezérigazgatói fizetés gond nélkül megvan blogolásból is. De ha csak azt nyered, hogy nem kell neked ügyfelek után rohangálni, hanem sorban állnak az ajtód előtt, már megéri a blog indítása.
Az is lehet, hogy csak havi százezer forintot fogsz vele keresni. Munka mellett másodállásként, otthonról, az sem olyan rossz pénz, főleg ha pont ennyi hiányzik a családi költségvetés egyensúlyához.
Azonban vigyázz: sok időnek el kell telni, mire pénzt látsz a blogodból. Én két évig egy fillért sem kerestem a blogommal, igaz, nem is akartam. Sokat kell vetned, mire végre aratni is fogsz.
Mennyi munka a blogírás?
Ha azért akarsz blogolni, mert nem szeretsz dolgozni, akkor rossz hírem van. Egy átlagos cikk megírása 3-5 óráig tart és ebben nincs benne az előzetes olvasás, anyaggyűjtés. Persze össze lehet valamit hányni egy óra alatt is, de az olyan is lesz. Ezért olvashatatlan a legtöbb blog: mert igénytelenül van írva. Ha te komolyan gondolod, akkor sajnos időt és energiát is bele kell ölnöd, hogy igényes cikkeket tudj írni.
Honnan szerezz ismertséget?
Kezdő blogger a blog.hu-ra (ez az Index blog oldala), vagy a reblog.hu-ra (ez pedig az Origo-é) költözzön. Ha írtál egy cikket, küldd be a szerkesztőknek. Így kaphatsz címlapos megjelenést időről-időre. Ez nagyon sokat számít az első év(ek)ben. Az indexnél csak akkor raknak ki, ha bulvár témát írsz, amire sokan kattintanak és akkor sem vagy kint sokáig. Az origonál sokkal kevesebb a blog, ott nagyobb az esélyed a címoldalra, viszont ott háklisak (voltak?) a más oldalra mutató linkekre.
Igyekezz minden cikkedben belinkelni a régebbi cikkeidet, hogy ott tudd a főoldalról beeső olvasót az oldaladon tartani. Legyen lehetősége követni a facebook-on is és rss-en. Esetleg gyűjts e-mail címeket, akik feliratkoznak nálad. (De vigyázz, ezt be kell jelentened az adatvédelmi hivatalnál.)
Jelentkezz szakértőnek rádióba, tévébe, újságba. Szerencsétlen szerkesztők vadásszák azokat, akik hajlandók felkelni hajnalban, hogy mondjuk öt percig szerepeljenek a reggeli Mokkában, vagy telefonos interjút vállaljon egy rádióműsorba.
Hasonló blogokba írj vendégposztot és engedj be vendégposztokat. Így egymást reklámozzátok a saját olvasóitok előtt. Ne félj attól, hogy az olvasóid mást is fognak olvasni, főleg, ha az neked nem is konkurenciád.
Nagy lehetőség még a Google is. Használj SEO kiegészítő plug-in-eket, használd a title-t és a címkéket is. Ha pedig igényes írásokat írsz, úgyis belinkelik egyre több helyen a cikkeidet, annál jobb SEO nem is kell.
Hogyan írj?
Az első, hogy minden írásod menjen át a nagymama-teszten. Ez azt jelenti, hogy mutasd meg a nagymamádnak a cikkeidet. Ha elsőre megérti, miről van szó, akkor írsz jól. Ha a nagyi nem érti első olvasásra, akkor túl komplikáltan írsz, vagy rosszul fogalmazol.
A Kiszámoló blog titka, amiért az emberek elkezdték olvasni, hogy igyekszem minél érthetőbben írni. A kapát nem hívom kétkezes mezőgazdasági gyomirtó célszerszámnak. Nem azt akarom, hogy az emberek csodáljanak a nagyos gazdag szókincsemért és a fene nagy tudásomért, azt akarom, hogy értsék inkább, amit mondani akarok.
Abból indulok ki, hogy az átlagember nem tudja, mi az a GDP meg volatilitás, inkább leírom emberi szavakkal. Akkor is, ha ettől szakmaiatlan lesz a cikk bizonyos körökben. Te is abból indulj ki, hogy az olvasóid nem ismerik a szakbarbár szavakat és szeretik, ha értik, amit olvasnak.
Helyesírás
A helyesírás fontos, mert egyrészt ad egy színvonalat az írásodnak, másrészt könnyebb olvasni, ha a szavakat az ismert formában látod leírva, nem kell mindig dekódolnod, mit is olvasol.
Ez a montatot igy is mekérted, de azér fárassztó lene egy ijen szőveget hoszassan ovasni. Ha csak három hiba lenne az előző mondatban, akkor is.
A Chrome böngészőben van beépített helyesírás-ellenőrző, pirossal aláhúzza neked a hibás szavakat és fel is ajánlja a helyes formát. Használd azt.
Ezen túl azonban felejtsd el a nyelvtan-nácikat. Tíz magyar emberből nyolc nem tudja, melyik a helyes, a könyörgöm, vagy a könyörgök. Mikor minden nap és mikor mindennap. Mindig jól nevetek a nyelvtan-nácik hozzászólásain, amikor belekötnek valamibe, erre más kijavítja az ő hozzászólásaikat, mert az is hemzseg a hibától.
Szóval figyelj oda a helyesírásra, de ne törődj azokkal, akik azon lovagolnak, hogy miért oda tetted a vesszőt és egyébként is ez a kifejezés így a helyes már ötszáz éve, akkor is, ha mindenki másképp használja az adott szót.
Tagolás
Az emberek nagyobb része nem tud összetett mondatokat értelmezni és nem szeret összefüggő szöveget olvasni. Ezért kerüld a túl összetett mondatokat és sűrűn kezdj új bekezdést. Ahogy én is.
Hossz
A blogbejegyzés egy cikk. Soha ne legyen túl hosszú, de ne is legyen igénytelenül rövid. Az ideális hossz 400-600 szó között van valahol. Már szól is valamiről a cikk, de nem olyan hosszú, hogy bele sem kezdek az olvasásába.
Kommentek
A blogolás egyik jellemzője a közösség, amit a hozzászólások tartanak fenn. Azonban a rossz hozzászólások haza is vágják a cikkedet. Ha rám hallgatsz, amíg az indexen vagy az origon vagy, tiltsd le a hozzászólásokat, mert ostoba trollok játszóterévé fog válni a blogod, ha kikerülsz a címlapra.
Ha már saját oldalad van, akkor is csak akkor engedd a hozzászólásokat, ha úgy látod, hogy hozzátesznek a cikk tartalmához.
Mindig használj moderálást, mert egyébként a béka feneke alá fog süllyedni a hozzászólások színvonala. A normálisak már nem fognak írni, csak a trollok.
A kritizálást ne tiltsd, mert az téged is épít és jobbá teszi a blogod. Azonban a fikázást gyomláld ki kímélet nélkül. A legtöbb embernek nincs fogalma, mi a különbség a kettő között. A fikázás csak rombolni akar, a hozzászóló saját egóját puffasztja, hogy ő milyen okos, bezzeg a blogger. A kritika építeni akar, akkor is, ha esetleg téved az, aki írta.
A linkeket mindig vedd ki a hozzászólásokból, mert egyrészt eltereli a forgalmat a te oldaladról, másrészt rengeteg ember lesz, aki csak azért fog hozzászólni, hogy eggyel több link mutasson az oldalára.
Ugyanezen okból az összes reklámot is töröld ki.
Fontos tudnod, hogy a hozzászólás lehetősége nem jog, hanem lehetőség. Te írod a blogot, a te munkád van benne, te döntöd el, kinek engeded meg a hozzászólást. A blogod nem egy homokozó, ahol minden bolond troll kiélheti magát.
Az automatikus spam robotok miatt legyen valami védelmed a hozzászólásoknál. Nálam egy egyszerű matematikai feladványt kell megoldani, ez már kiszűri a spamek 98%-át. A többit kézzel kell kigyomlálni, illetve a spamszűrő beállításával.
Saját weboldal
Ha már elég ismert vagy, érdemes saját domaint (www.azenblogom.hu) bejegyezni, ahová átrakod az eddigi írásaidat is. Fontos, hogy az olcsó tárhely-szolgáltatók nem képesek komoly forgalmat kezelni, akadni fog az oldalad, ha sokan látogatják. Az én oldalam itt van, őket bátran ajánlom, egyszerre akár 3-400 ember is tudja olvasni a blogomat akadás nélkül.
Használj kész blogmotort, például a WordPress-t. Nagyon könnyű használni, egy óra alatt megtanulod kezelni. Arra figyelj, hogy mobilbarát legyen az oldalad, mert a látogatók 55%-a már mobilról fogja olvasni az oldalad.
Na, röviden ennyit kell tudnod. Szerintem vágj bele, ha már egy ideje gondolkodsz rajta. Sok sikert minden új bloggernek.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.
20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.