Megoldás a bankos csalásokra
Úgy egy órája hívott egy nő, “az OTP bank rögzített vonalán”, hogy arról tájékoztasson, hogy volt három utalásom néhány perce, igazoljam, hogy én voltam-e.
Mivel tudtam, hogy csalóval beszélek, ezért mondtam, hogy igen, én utaltam, erre udvariatlanul rám csapta a telefont. Attól, hogy valaki egy utolsó, rosszéletű szélhámos, még tanulhatna egy kis illemet.
Tegnap jött ki a hír, hogy az angliai szabályozó hatóság megunta a bankok tökölését és nemtörődömségét, ezért bevezette, hogy minden hasonló banki csalás áldozatát legkésőbb öt napon belül kárpótolni kell, összegtől majdnem függetlenül. (Valami felső határt akarnak szabni, erről később egyeztetnek, de biztos nem néhány száz fontnál lesz a határ.)
A kárpótlást az ügyfél bankja és az a bank, amit a csalók használtak, fele-fele arányban fogja fizetni. (Tavaly 500 millió font, azaz 214 milliárd(!!!) forint kárt okoztak a csalók. A csalások teszik ki a bűntények 40%-át, de 1%-uk lesz csak felderítve.)
Ettől a szabályozó hatóság azt várja, hogy a bankok majd kicsit komolyabban fognak foglalkozni a problémával, ha minden egyes csalás az ő zsebükre fog menni.
Remélem, ez a hír eljut a magyar szabályozó hatóságokhoz is, szerintem egy nagyon remek ötlet a probléma megoldására. Úgy gondolom, hirtelen találnának erőforrást a bankok egyrészt a hatékonyabb ügyféltájékoztatásra, másrészt akár magánnyomozók felfogadására, vagy az állami hatóságok ösztönzésére, hogy lebuktassák a csalókat.
A feltétel nélküli azonnali átutalást (amit a csalók kihasználnak) felül kell majd vizsgálni, például egy új vagy alvó számlára érkező nagyobb összeget majd nem lehet azonnal készpénzben felvenni vagy tovább utalni, kérésre nem 10 millió forint lesz az azonnali utalás felső határa, hanem sokkal alacsonyabb összeg is beállítható lesz, újonnan rögzített számlaszámra az utalás nem megy el, csak fél nap múlva, a bankoknak joga lesz bármilyen utalást megállítani, amíg az ügyfelet fel nem tudják hívni és így tovább. (S ahogy az egyik hozzászóló megemlítette, a VOIP-os hívásoknál, amit a csalók is használnak, egy automata jelezhetné a hívás előtt, hogy a hívás az internetről érkezett, nem azonosítható, legyen vele óvatos.)
(Az angliai kormány csalások elleni tervét itt lehet elolvasni.)
Mi lesz, ha kiforr az AI annyira, hogy a hangunkat is utánozni tudja majd? Úgy kell majd kezdeni a beszélgetést, mint a Sarah Connor króniákiban, valami kódszóval meg a 6-os gomb megnyomásával… Durva, hogy minden megvalósul, ami 10-15 éve még sci-fi volt
Utána meg az ügyfél bizonyíthatja, hogy ha mégsem….
Nem lehet többet lerázni az ügyfelet, mint a hőmérőt, hogy minek adta meg az adatait.
Mostantól a bank a hibás, hogy nem vette észre a csalást.
Amikor egy kisnyugdíjas összes megtakarítását egyszer csak feltörik és minden pénzüket elutalják, miért nem tűnik fel a banknak, hogy ez nem életszerű?
Meg UTÁNA telefonálnak, hogy ez mi volt. Ja, a pénzt visszahívni nem tudjuk már, csak érdeklődünk.
Ezután majd ELŐTTE fognak telefonálni, ha a saját zsebükre fog menni.
Majd lesz olyan lehetőség, hogy frissen rögzített számlaszámra egy napig nem lehet azonnal pénzt utalni X összeg felett. Vagy időseknél csak bankfiókban vagy videóban/telefonon lehessen új számlaszámot felvinni.
Meg L. Lajos hajléktalan számlájára elkezdenek milliók ömleni és a bank hagyja felvenni a pénzt készpénzben. Mostantól majd nem hagyja. Ha egy friss vagy alvó számlára pénzek érkeznek, amit tovább akarnak utalni vagy készpénzben felvenni, majd blokkolni fogja a bank és megkéri L. Lajost, hogy fáradjon be egy bankfiókba tisztázni a helyzetet.
Majd átlagos összeg feletti, gyanús beutalást nem lehet azonnal tovább utalni vagy felvenni, csak fél nap késéssel, amit személyesen lehet csak feloldani egy bankfiókban.
Legalábbis Angliában.
ahahahahaha, biztosan eljut es megfogadjak majd.
Bar szerintem nalunk ugy lesz megirva, hogy ha banki csalas aldozata vagy es megreklamalod, akkor a bank kotelezoen annyit, ir, hogy “ez is az elhibazott brusszeli szankciok miatt van.”
Amúgy ma jártunk az államkincstárnál, hogy letiltsuk az online bankszámlahozzáadást, mert ha valaki hozzáfér a telefonodhoz, percek alatt le tudja üríteni az egészet.
Nem lehet. Régebben lehetett, ma már nem.
Az ügyintéző ki is oktatott, hogy “ha félek”, akkor 1. “cseréljem gyakran a jelszavam”, 2. “ne telepítsek programokat a gépre” (!), 3. mondjam le az online hozzáférést.
Értesítést belépésről, kiutalásról nem lehet kérni.
Úgy látszik, pár száz embernek először el kell vesztenie a megtakarítását, hogy észre térjenek.
Én már rég letöröltem az államkincstár appját, mert semmi értelme. A jelszó csak vérgagyi lehet, betű és szám és semmit, az app pedig semmit nem ad hozzá az életemhez.
Ha havonta vagy kéthavonta be kell lépnem, ott a számítógép, ott a mobil a butafonban, amire az SMS jön, azt kész.
Mondjuk legalább annyit bevezethetnének, hogy kérésre új számlaszámot csak személyesen lehessen megadni, ügyfélszolgálaton.
Tök életszerű…
Velem is megtortent, de ismerosokkel is, ellopott bankkartya stb., a bank visszateritette az ellopott/kicsalt osszegeket.
Valahogy minden más is hasonlóan szokott itthon sikerülni. Átvesszük a csillámot, a hangzatos frázisokat, a lufit; csak valahogy a lényeg veszik mindig el menet közben.
Nem tudom, nálunk nem divat olyanon módosítani, aminek értelme is van.
Lásd: R. Máriusz 2 évente megígéri, hogy most már megnyugtatóan rendezik a rolleresek helyzetét a KRESZ-ben és még mindig semmi. 😀
hvg.hu/cegauto/20191011_elektromos_roller_kresz_modositas_revesz_mariusz
hvg.hu/gazdasag/20210910_elektromos_roller_kresz_modositas_javaslat_revesz_mariusz
24.hu/fn/gazdasag/2023/03/27/elektromos-roller-kerekpar-segway-kresz-kozlekedes-revesz-mariusz-rollermegoszto-sebesseg-kerekpar/
https://kiszamolo.hu/azonnali-fizetesi-rendszer/
Ki is használják. Korábban is az OTP rendszerét használták arra, hogy stróman nyitott számlát otp-nél, és annak a számlájára utalták a pénzt, mert bankon belül azonnali volt az átutalás. Most már minden banknál lehet ezt csinálni. Viszont mióta a wise bárkinek nyit magyar számlát, nemzetközivé is vált az ügy.
Szerintem lehetővé kellene tenni, hogy 24 órán belül visszahívhatóak legyenek az utalási tranzakciók, illetve a bankkártyás fizetések, vagy a frissen bankszámlán elhelyezett pénzt 24 órán belül ne lehessen továbbutalni/atm-ből felvenni.
Tudom sok mindenkinek nem tetszene ez az ötlet.
Bankra terhelni minden kárt, szerintem eléggé szemellenzős megoldás.
Ha automatikusan a bankokat tesszük felelőssé vizsgálat nélkül a csalásgyanús esetekben, akkor egy dolog fog robbanásszerűen elterjedni: a megjátszott netbank-feltörések, a biztosítási csalások mintájára.
Nyilván lehet fejleszteni sok mindent, de ne öntsük ki a fürdővízzel a gyereket….
– 2024 végétől lép életbe
– A bankok ezzel párhuzamosan a Faster Payments-ben (az ottani azonnali átutalás) kapnak tranzakció-megállítási jogosultságot (“the Government is looking at how to enable banks to have the ability to identify and pause suspicious payments inflight where appropriate”)
Erdekesseg volt, hogy ez olyan kartyammal is megtortent, amit konkretan soha nem hasznaltam online vasarlashoz. Boltban nem kopizhattak le, mert attol nem tudod meg a CCV szamot, ami online fraudhoz kell, es egy esetben kis osszegu probarendelest csinaltak a cimemre (!!!, honnan tudtak?), mielott a nagyobb fennakadt volna. Valoszinuleg inside job lehetett.
2015 ota ilyesmi nem tortent.
Es MINDEN ESETBEN KARTALANITOTTAK, amikor tortenetesen atment egy online rendeles, amit ok nem vettek eszre, csak nekem tunt fel 1-2 nap mulva a szamlaforgalomellenorzeskor. Neha meg £50 fajdalomdij is volt!
index.hu/gazdasag/2023/03/21/kiberpajzs-csalas-bankkartya/
A hívószámkijelzést sajnos elég egyszerűen be tudják csapni, mivel a hívott fél készülékén kijelzett számsor sajnos könnyen manipulálható. Abban soha ne bízz, amit a telefonod kiír!
Az IP alapú hívások lehetősége miatt manapság sajnos a hívó fél visszanyomozhatósága sem olyan triviális mint amilyen az analóg telefonálás idején (80-as évek) lett volna. Csak a filmekben igaz az, hogy a nyomozók 20-40 másodperc alatt ki tudják deríteni, hogy honnan hív a rosszfiú. A mai valóságban ennél sokkal tovább tart és néhány esetben nem is lehetséges megmondani. A pénz útjának követésével lehet lebuktatni őket.
Ha a bankok állnak a számlát kérdés nélkül, akkor már lehet, hogy nem érné meg hitelkártyát meg akciós kölcsönt tukmálni. Nekem nagyon is logikusnak tűnik az angol eljárás.
de a tolvajkergetők és hasonló törvényesség határát súroló csoportok is a hatóságok tehetetlensége miatt jönnek létre.
A hatóságok ügyetlensége nem egyedüli magyar jelenség, általában a politikai vezetés alkalmatlansága vezet ezekhez a helyzetekhez.
Mikor beszáltam, már ült bent egy helyi fazon a legelején, bal oldalt. Elég unott képpel. Végül leültem mellé.
Na, kicsi csevegés után kiderült, hogy mivel a hanyag karbantartás miatt már 3-4-x (nem tudom mennyi) gép leesett/kényszerleszált, (vagy vmi ilyesmi) az elmúlt pár hónapban/évben, a légitársaság minden gépére felültette a szerelőt… Aki mindenhová repült a géppel. Asszem javult a balesetmentes és a repült mérfüld aránya 🙂
“Hal, az a rendelkezés lényege, hogy attól függetlenül kell fizetnie a banknak, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan volt.”
Azt mondanám, hogy nem, hanem pont kifejezetten azokban az esetekben kell fizetni, amikor biztos, hogy az ügyfél kifejezetten gondatlan volt: ha jól értem, az APP fraud lényege, hogy te utalod át a pénzt, mert rábeszélnek.
“Már volt olyan sztori Kínában, hogy valaki online videócsetelt a barátjával, aki sürgősen pénzt kért, mert egy aukción licitál éppen. S nem a barátjával videócsetelt…”
És ezt mondjuk a bank pontosan hogyan szűrje ki? Anélkül, hogy megszünteti az azonnali átutalás lehetőségét?
Azon
Megvan, mire áll rá az albán/lengyel/magyar maffia Angliában holnaptól: olyan APP fraudra, ahol az alany is része a fraudnak.
KL, vannak rendszeres és rendkívüli utalások, akár bejövő, akár kimenő. Lehetne, hogy az újonnan hozzáadott számlaszámra százezer forint felett csak fél nap késéssel menjen el a pénz. Nemrég még minden utalás másnap ment el, aztán valahogy mégis túléltük.
Egy egyébként nem forgalmazó számlán a beérkező összeget ne lehessen azonnal felvenni vagy tovább utalni. Már egy egy-két órás csúszás is a csalások nagy részét ellehetetlenítené.
De tényleg, mindenki sípolt, amikor a Revolut zárolta a számláját adatellenőrzésig. Mi lesz ezután?
Ha az utalast megallitjuk 24 orara, akkor ha en a boltban utalassal fizetnek akkor egy nap mulva vihetnem el a termeket? Mert boltbol kilepve meggondolhatnam magam es visszahivhatnam az osszeget. Mas kulfoldi orszagokban nagyon jol mukodik a helyi azonnali utalasra epulo nemzeti fizetesi rendszer (pl sved Swish). Nalunk is minden adott lenne, csak az MNB-nek kellene tovabb nyomnia a bankokat, hogy a szabvanyban szereplo qr kodos fizetest implementaljak. Es innentol nem a nagy kartyatarsasagokat gazdagitanank a digitalis tranzakciokkal.
Az ilyen típusú csalásokét igen. De ezek is csak egy fajták a rengeteg csalás közül. Vannak olyanok, ahol a károsult csak hetek/hónapok múlva jön rá, hogy átverték. Na, ott nincs ellenszer. A lebukás veszélye a nullához közelít, ha nem amatőrök csinálják.
A pénz követhetőségének megakadályozása sokkal könnyebb, ha eltelik ennyi idő a cselekmény és a feljelentés között.
Nem kicsit voltam ideges amikor ez kiderült.Szerintem nem sok ertelme van de mindegy.Majd holnap lopjak le rola a penzemet.
Azt nem értem, hogy lehet a XXI. században nyom nélkül eltüntetni a pénzt?
Nem használhat mindenki egy Oláh Krisztofórót strómannak, hogy nyisson egy bankszámlát. Elvileg minden pénzmozgásnak nyoma van. Ha valahol kiveszik kp-ben, akkor is volt egy utolsó számla.
Nem értek hozzá, de nekem ez magas. Hogyan csinálják?
De olyat is csinálnak, hogy munkát ígérnek nekik, első lépés, hogy nyisson egy bankszámlát, mert oda fogják utalni a fizetést. A hozzáférést elteszik, a munkából a végén nem lesz semmi, az ember el is felejti, hogy nyitattak vele egy bankszámlát.
Ez oké, de erre írtam, hogy nem csinálhatja ezt minden csaló. Ennél sokkal több a csalásos eset.
Másrészt az első feljelentésnél zárolják a számlát, amire a kicsalt pénz érkezett. Ezt a rendőrség azonnal megteszi. Tehát hosszútávon nem járható út.
Hát akkor legyen ez a szabályozás, amit meghoz az állam, végülis az állam kötelezettsége a jogbiztonság fenntartása. Tőlem az is lehet, hogy ne legyen netbank meg app sehol, úgy is tudtam élni. De az, hogy ha kifejezetten ostoba az illető és a bankokkal, azaz közvetve a bankok többi ügyfelével fizettetik meg ezt, az nem igazán korrekt.
Akkor már inkább tegyék kötelezővé, hogy – autós mintára a bankok nyújtsanak “casco” biztosítást. Az ügyfél pedig bebiztosíthatja megát a saját hibája ellen. Mert majd mindig ő a gyenge láncszem.
A megelőzésben sokat segítene, a bankkártyákhoz hasonlóan az utalásoknál is lehetne napi limitet megadni, változtatni. Ilyen fix maximumként mos is van banki oldalról. Miért nem csökkentheti az ügyfél szabadon? Vagy fagyaszthatja be a kimenőket? A CIB-nél lehet. Természetesen ingyen, ahogy minden limitállítást, időleges lefagyasztást/visszaaktiválást ingyenessé kellene tenni.
Én nem szeretnék a tranzakciós illeték, különadók, mellett még azért is magasabb díjakat fizetni, mert vannak akik lediktálják a kártyaszámukat cvc kóddal együtt egy random telefonálónak és még jóváhagyják az online fizetést is.
Inkább akadályozzák meg (ha már a feltöltőkártyást évente hitelesíteni kell), hogy ne jussanak vezetékes számokhoz mindenféle voip megoldásokkal beazonosítatlan emberek.
Ha sim kártya csere módszerrel vagy bármi hasonló módon történik a csalás ahol nem felelős az ügyfél akkor jogos a kártérítés, de azért ne essünk át a ló túlóldalára.
Telefonos csalások ellen. A bank felhív és engem azonosít. Jó. Miért nincs lehetőség arra, hogy online én állíthassak be és tetszőlegesen módosítsak egy jelszót. Ezt a bank hivatalos ügyfélszolgálata láthatja. És akkor miután beazonosítottam a banknak magam, utána én kérem meg a bankot, hogy azonosítsa magát a jelszóval. Informatikailag ennek a megoldása semmi. Ha a csaló hív, ezen rögtön lebukik.