Mennyi vagyona van a magyaroknak?

Kijött az MNB felmérésének az előzetese a magyarok pénzügyi helyzetéről.

Nagyon sok érdekes dolgot megtudhatsz belőle, érdemes elolvasni, nem hosszú.

Néhány dolgot kiemelek belőle.

Elöljáróban a nettó jövedelem a különböző decilisekben. A legalsó 10%-ban 2020-ban a nettó jövedelem egy főre havi 45 ezer forint volt, a legfelső 10%-ban 343 ezer forint volt. (Ez a belinkelt felmérés a KSH felmérése, azt is érdemes elolvasnod.)

Érdemes ezt szem előtt tartani, amikor a következő statisztikákat olvasod. Idehaza fejenként és havonta 343 ezer forint nettó jövedelemmel te már a felső 10%-ba tartoztál 2020-ban. (Mivel a nyugdíjasok 18,3%-kal keresnek kevesebbet az átlagnál, nyugdíjasként 280 ezer forinttal szintén a Krőzus kategóriájába sorolhatod magad.)

Update: fontos az egy főre jutó jövedelem kifejezés. Vagyis egy négytagú családnál fejenként kell ennyi pénznek kijönnie. Nem azt jelenti, hogy 343 ezer forintos jövedelemmel te már a felső 10%-ban vagy, ha gyereket is nevelsz ebből a pénzből.

A magyarok alsó fele már a társadalmi minimum alatt él, vagyis el kell döntenie, hogy a mobiltelefonja egyenlegét tölti fel vagy egy szükséges ruhadarabot vesz abban a hónapban.

Kapcsolódó cikk:

Mi az a középosztály, ki a szegény és hol kezdődik a gazdag?

Ezt fontosnak tartottam leszögezni, hogy a jövedelem alapján a társadalom hetedik decilisébe tartozó magyar, aki a társadalom legalább hatvan százalékánál többet keres, még mindennapi anyagi gondokkal küzd. Ez segít értelmezni a következő adatokat. (Fontos, hogy az MNB felmérésében vagyon alapján sorolják be az embereket és nem jövedelem alapján, de azért a jövedelem és a vagyon elég szoros kapcsolatban van.)

A társadalom alsó húsz százaléka felett már a háztartások több mint 91%-a rendelkezik saját ingatlannal, a felső 10% kétharmada több ingatlannal is.

A 4 millió magyar háztartás kevés híján 4 millió gépjárművel rendelkezik. Mivel sok idős nem rendelkezik már jogosítvánnyal, így autóval sem, átlagosan minden magyar háztartásban van (legalább) egy autó.

A befektetések meglepően konzervatívok, még a leggazdagabbak között is csak 12% az, aki akár csak egyetlen darab részvénnyel is rendelkezne. Ezzel szemben viszont a fele rendelkezik bankbetéttel, ami közel nulla százalék kamatot fizet.

A hitelállomány szerencsére alacsony Magyarországon a környező országokhoz képest, ez a felmérésből is látszik.

A vagyoni egyenlőtlenség továbbra is nagy idehaza, a felső 10% rendelkezik az összvagyon közel felével, míg a társadalom alsó fele(!) mindössze az összvagyon alig több mint 10%-át birtokolja.

Ugyanez grafikonon:

Mi a vagyon a felmérés szerint? Minden, amivel rendelkezel, mínusz a hitelek.

Ezek alapján ennyire volt gazdag a magyar társadalom 2020-ban:

Ha neked van egy 65 milliós lakásod tehermentesen, te bizony gazdagabb vagy, mint a magyarok 80%-a. De 30 milliós ingatlannal is a hetedik decilis büszke tagja lehetsz.

S még egy utolsó ábra az életkor szerinti vagyonmegoszlásról:

További adatok a fenti linkeken.

Share

132 hozzászólás

  • Syntax Error

    Háztartásokat mér. Azaz ha van egy apuka aki megkeresi a 350et, mellé az anyuka aki szintén letesz az asztalra ugyanennyit, ám van két gyerek, akkor nem az van, hogy mindketten a leggazdagabbak közé kerülnek, hanem az egy főre jutó nettó miatt az 5. decibilisbe lesznek.
    Ahhoz, hogy 2 gyerek mellett a leggazdagabb 10%-ba ess, 750 nettó kell, ami 1M+ bruttó – erre azért tényleg rámondható az, hogy felső 10%

    Valamint itt a válasz arra, hogy mikor fanyalognak az emberek, hogy miért is nincs benne az albérlet ár az inflációban – 86%-nak van valamilyen ingatlana.

  • MG
    Feltűnő még az adatokban, hogy a háztartások által oktatásra költött pénz a felső ötödben is csak 1.1%, miközben jól látszik, hogy a felsőfokú végzettséggel rendelkezők keresnek messze a legjobban.
    Szerintem ez tiszta lutri: vagy jó tanárt kap a gyerek a közoktatásban, vagy rosszat. A számok azt mutatják, hogy ha a szülők odaszánnák havonta azt a pár tízezer forintot különórákra / korrepetálásra, hogy kompenzálják a szerencsétlenül alakult sorsolást, amikor egy témából pocsék tanárt kapott a gyerek, az a gyerek egész életére szóló befektetés lehetne. Valamiért ez szinte teljesen hiányzik a kultúránkból… Mint ahogy okosnak lenni is inkább ciki, mint menő – országos szinten.
  • Kommentháború
    Jó cikk volt, köszi!
  • Sanyesz
    “Ha neked van egy 65 milliós lakásod tehermentesen, te bizony gazdagabb vagy, mint a magyarok 90%-a. De 30 milliós ingatlannal is a felső 30% büszke tagja lehetsz.”

    A 65 millio meg csak a 9. decilishez eleg. A 10.hez 188 millio kell

  • Etele17
    Ízlelgessük a fenti számokat… 32 évvel a rendszerváltás után.
    Ezer-és ezermilliárdos EU-s támogatások ellenére.
    Elcseszett buta ez az ország. És megérdemli a nyomorát ez a nép-
  • szkeptikuskerekasztalpontcom
    Kis hazugság, nagy hazugság, statisztika. Jó lenne egy pontosabb/reálisabb kép, mert ez biztosan hibádzik. Az előző cikkben még a felső-középosztályt sem közelíteném, itt meg már a felső 10%-ba lennék ami jóval combosabb kéne legyen mint a felső-közép…

    El kellene olvasni az előző cikket, hogy mi is az a felső középosztály…

  • Bambi
    Az osztrák minimálbérrel (14×1500 EUR/év=8 000 000 HUF) már bőven a felső 10%-ban vagy. És annak 82%-a a nettó jövedelem.
  • Kicsit megkavarodtam
    Kedves Miklós!
    A 343 ezer sehogy sem jön ki nekem. Segítenél?
    “A legalsó jövedelmi tizedben az egy főre jutó éves átlagos bruttó jövedelem 552 ezer forint volt, az országos átlag egynegyede, a legfelső tizedben ugyanez 5 millió 329 ezer forint”
    Én 0,66al szoktam nettót számolni, úgy 30 és 293 ezer jön ki /fő/hó. Cikk tablazata 0,8-al számol az 353ra jön ki. (Gondolom adovisszaterites és egyebek miatt)
    Egyébként ezzel úgy kell számoljak, hogyha mondjuk 4 gyerek van, asszonnyal keresünk összesen havi nettó 600-at (csak a példa kedvéért), akkor az 600/6=100 eFt/fő/hó-nak számít a család a táblázatokban? Azaz 125-150bruttó/hó/fő, az éves szinten az 1,5-1,8 MFt/fő-hoz tartozó decilis?
  • Csabi
    Pedig azon megy mindig a sírás, hogy “Gyete ide Borsodba/Szabolcsba/Nógrádba, ott aztán mindenki közmunkás, meg 150-160-180.000-et keres”. Legalább 100 ilyen kommentet láttam. Akkor mégsem?
  • Rokko
    : US részvény.
    Lehetőleg külföldi brokernél.
    Amúgy tanulni kell. Oke hogy hadilábon állsz, de az összes bank meg pénztár a saját gazdagodásában érdekelt nem a tiedében…
  • emberes
    Nekem is ez volt az egyik érdekesség, hogy 46-55 után csökken a vagyon, emögött mi a fő ok?

    Az USA-ban ez inkább 70 év felett kezdődik, és arányaiban kisebb mértékű dqydj.com/net-worth-by-age-calculator-united-states/

  • Hedgehog in the wild
    Jó cikk érdekes információkkal. Köszönjük!

    OFF: Napokban hallottam, hogy a megnövekedett pénzkivétel miatt, elkezdték korlátozni a pénzkivételt a magyar állampapírokból. Ez mennyire valós? Én nem gondolnám, vagy tényleg itt tartanánk? Tény, viszont, hogy a Magyar Posta Takarék ingatlanbefektetési alapból (A sorozat) több mint egy hónapja veszik ki a pénzt, már több mint 13,8 milliárd forinttal csökkent az alap.

  • jami

    A gyerekek tanulnak, aztán kirepülnek és szülők segítik őket.
  • df3ef3
    Csak nekem szúrt szemet az mnb-s pdf-ben az első 2 mondat:

    “A három évente végrehajtott háztartási vagyonfelmérés adatai szerint a háztartások nettó vagyona 2017 és 2020
    vége között jelentős mértékben növekedett. Miközben az infláció ebben az időszakban összesen 10 százalék körül
    alakult…”

    Tudjuk, hogy az inflációs adat erősen torzított a hülyén összerakott kosárral, de itt most tényleg leírta az mnb azt, amit én is számoltam magamnak, hogy az infláció 10% körül alakult 2017-2020-ban? Akkor most hogy van az a 3-4% kamufláció? Meg hogy van az inflációkövető állampapír hozama?

  • Bandee
    A párnaciha miatt szerintem mindegyik decilist meg kell szorozni 1,2-vel. De még így is siralmas, egy cseh vagy osztrák társadalmi vagyonképzéshez képest. Tudom tudom a fizetések…
  • dinnyésbácsi
    “Ha neked van egy 65 milliós lakásod tehermentesen, te bizony gazdagabb vagy, mint a magyarok 80%-a.” -> 85%, mert ez a 9. decilis mediánja.
  • Pistu
    A saját ingatlan kifejezés is csalóka a cikkben, ha csak a jövőben lesz kifizetve.

    Talán azért, mert 50 fölött nem annyira mernek munkahelyet váltani az emberek, meghúzzák magukat, a bérük nem emelkedik, kevésbé piacképesek, sokan le is rokkannak. Ha gyerekek kirepülnek és kisebb ingatlanba költöznek a megtakarítás könnyen elszáll (megy a gyerekeknek) vagy elinflálódik, de nőnek az egészségügyi kiadások is.

  • Satya
    Kedves Miklós!
    Az itt leírtak alapján nekem úgy tűnik,hogy egy 342 eFt-t kereső,albérletben lakó sokkal magasabb ranglétrán van,mint egy 30MFT-t érő tehermentes panellakásban lakó,és 200eFT-t kereső “egyén” /Természetesen 1 főre vonatkoztatva/
  • Liet
    Off
    Szeretném a segítségeteket kérni. Önkéntesen szeretném visszafizetni 2 gyermekre vállalt megelőlegezett CSOK támogatást (hitel nem volt). Egy gyermek született eddig. Ma voltam az OTP-ben, ahol az ügyintéző a központtal történt megbeszélés alapján azt mondta, hogy a megszületett gyermek miatti részre (mintha 1 gyereket vállatunk volna) nem kell kamatot fizetni, de mivel 2 gyermeket vállaltunk, a még meg nem született gyermekre fennmaradó részre lesz büntetőkamat. Illetve hiába fizetjük vissza a teljes összeget, a már megszületett gyermekre már nem vehető fel ismét a CSOK. Az önkéntes visszafizetés szabályait a 17/2016. (II. 10.) Korm. rendeletben nem találtam, tudnátok adni az önkéntes visszafizetésre vonatkozó jogforrást?

    Köszönöm előre is!

  • -nb-

    Nyugdíj előtt a “+2 hónap végkielégítés”, mint védelem pályán:
    Mindenki a javadat akarja, ne add nekik! 🙂
    Önkéntes nyugdíjpénztárak: hoszútávon totál bukó, egyszer a Kulcsár ügy miatti NN machináció felezte le a megtakarítást, most jelenleg a “konzervatív” otps portfólió masszív 4%-os vesztesége eszi meg a pénzemet, 2 év alatt biztosan nem jön vissza a veszteség
    Ajánlásom: államkincstárba minden hónapban beletolni amit csak lehet. Amikor annyi összejön, lakást venni, épeszű hitellel (5% körüli kamat).
    Tapasztalat: egy lakás hoz netto 100 ezret kb, örülök neki, meglesz életem végéig. Másik lakás (nagyon lepusztult, rossz helyen, de nevetséges áron): befürdés, elszálltak az árak (szakember/anyag), elhúzódik, keveset fog hozni. Végére lesz 10 millió és hozni fog 30-40 ezret havonta, hmmm…
    Részvényt soha sem mertem…
    Ez az én véleményem, kérdezz másokat is!
  • raverguy
    46-55 után csökken a vagyon, emögött mi a fő ok? -> Kisebb házba költöznek, odaadják a gyerekeiknek az életkezdéshez.
  • Hollós
    Lehetséges, hogy azért csökken a vagyon 55 év felett idehaza, mert elkezdik a felnőtté váló gyerekekre átíratni/ajándékozni az ingatlanoknak, vállalkozásokban lévő részesedéseknek egy részét.
    Egyébként egyéb részesedésen (nem részvény) a saját vállalkozásokban, cégekben lévő részesdést érti szerintem a tábla. Ezért van az, hogy a felső decilisben (vállalkozások tulajdonosai) jelenik meg ez a vagyonelem.
    Törvényszerű életkori sajátosság, hogy fiatalon magas jövedelem mellé alacsony vagyon társul. Ebből a magasabb jövedelemből lehet majd vagyon néhány évtized után, jöhet mellé saját vállalkozás, örökség, stb.
  • Www
    emberes: az ötvenesek lakást vesznek a gyerekeknek, meg fizetik az idősgondozót
  • Peti áll a ház előtt

    A legjobb korban vagy, hogy elkezdd a nyugdíjmegtakarítást! Hagyd a nyugdíjpénztárakat, bankbetéteket, stb.!!
    TBSZ számlára vegyél rendszeresen ETF-et, ha nem akarod bonyolítani, All-World és kész! Ha ez még kicsit kínai akkor mindenképp szánj rá egy kis időt a tanulásra, hosszútávon sokszorosan megtérül!
  • Maxi
    Korrekt, valami ilyesmit tapasztalok, a magyar felső decilis kb. az amerikai klasszikus középosztály. Amihez az is hozzátartozik, hogy az a havi ezer $/fő, vagyis egy négyfős kétgyerekes családban nettó 4000$/hó globális skálán valószínű a mediántól magasabb, ha nem is túl sokkal, de azért érezhetően. Illetve, az átlag 150 milliós vagyont, ami most durván olyan 400.000 usd meg az apró, az USA-ban ingatlanra lefordítva, pl. a Chicago vonzáskörzetében, az illinois-i ipari/technológiai folyósónál lévő kb. kétszázezres lakosságú Auroraban ennyiért szép nagy, tisztességes házat lehet már venni, jó szomszédságban, igazi középosztálybeli kertvárosban. Valójában, kevesebbért is.
  • Attila
    “ Tehát a legalsó vagyoni tizedben vagyok. Viszont a jövedelmem alapján magabiztosan a legfelső decilisben vagyok”
    Ugyanez nálam is, barátnőmnél is. A fizetésem hiába emelkedik, a lakásárak gyorsabban. Bármit megengedek magamnak, amire szükségem van – a lakáson kívül. Ismerőseim 30-40-60 millió hiteleket vesznek fel, ami alacsonynak számít(?). Milyen élet az, ahol ekkora tartozással kellene élni? Leírják egy újságban a gazdasági válság szót, már összeszorul az ember gyomra. Kösz, nem. Gyűjtök albérletben és veszek vidéken egy kisebbet, ha megöregszem majd odaköltözöm.

    Egyébként reális a megállapítás. Kedves Kommentelők, tessék lemenni a főútról, ahol a lakosság nagy része él. Fejenként 343 ezer forint nagy pénz.

  • naa
    Amit még oda kellene tenni ábrát, hogy a legfelső decilist ha 10 részre osztanánk, azon belül a vagyon megoszlása ugyanilyen exponenciális eloszlást mutat – tehát a legfelső tíz százalék 10%-a (a felső 1%) nagyságrenddel több vagyon felett diszponál.
    Talán volt is ilyenről link korábban, de ezt is érdemes tudni.
    A rengeteg cégtulajdon miatt a teljes vagyont nehéz mérni főleg a tehetősebbeknél, kíváncsi lennék, ez valami minta alapján készül (abban a leggazdagabbakból lehet, hogy 1 sincs benne) vagy a teljes nyilvántartások alapján – de ott kétlem, hogy az áttételes tulajdonlások miatt valós képet mutat.
  • emberes
    “Valamint itt a válasz arra, hogy mikor fanyalognak az emberek, hogy miért is nincs benne az albérlet ár az inflációban – 86%-nak van valamilyen ingatlana.”

    Egyébként benne van a lakbér: ksh.hu/stadat_files/ara/hu/ara0043.html
    Viszont pl. 2022-ben 1,158%-os súllyal (melyet részben 2020 alapján határozott meg a KSH). Ha el is fogadjuk, hogy a maradék 14% bérel, és az ő fogyasztási volumenük is átlagos (persze ez nyilán túlzó leegyszerűsítés), akkor az azt jelentené, hogy a bérleményben élő háztartások fogyasztásának kb. 8%-a a bérleti díj.

    Tekintve, hogy a KSH-felmérés szerint az átlagos egy főre jutó nettó jövedelem 2020-ban havonta 147e Ft volt, egy kétfős, bérleményben élő háztartás (ha az összes jövedelmüket el is költik fogyasztásra!) havi 24e Ft-os bérleti díjat fizetett 2020-ban.

    Ha valaki ismer alapos lakhatási felmérést, ne tartsa magában. 🙂

  • Aki
    Ez a statisztika teljesen fals, elavult adatokkal, téves metodikával, nagyvonalú általánositással. Akárki megnézi, a saját kis helyzete felfelé vagy lefelé kilóg.
  • Fabatka
    A nyugat-európai helyzettel felesleges összehasonlítani a számokat, mert nálunk csak az utóbbi cirka 30 évben lehetett vagyont felhalmozni, előtte 1 ház/lakás, 1 autó, max 1 telek per család lehetett, plusz a rendszerváltozás után a gyárak megszűnése, átstrukturálódása sem kedvezett a magyar társadalom nagyobbik részének.
    Vitaindítónak jók az ábrák, de mint tudjuk, az országos átlag igazán nem mond semmit, maximum a trendek, ami alapján a medián vagyon infláció felett nőtt minden kategóriában 2017 és 2020 között. De, ez még mindig nem jelenti azt, hogy mindenkinek elérhető a legújabb iphone és mindenkinek saját háztetője van a feje felett. Furcsa olvasni, hogy kb mindenki a hozzászólók között a felső 10%-ban szeretné tudni magát. Hm, ha így van, akkor örülni kell, bár a virtuális térben bárki írhat bármit. Jó lenne pár cikk ami a 8., 9. decilisnek is segít, de úgy igazán.
  • umate
    ekkorra lesznek olyan korúak sz ember gyerekei, hogy önálló életet kezdenek, ami a szülők az addig “felhalmozott” vagyonból tudnak támogatni. Beszállnak az első ingatlanba mondjuk.
  • Zotya
    Üdv mindenkinek,ez Dèl-Amerika,nem Európa.
  • Viktor
    Kedves Kiszamolo!
    az a helyzet, hogy a magyar mikro és kisvállalkozások tulajdonosainak valós jövedelmét kiszámolni lehetetlen ilyen módszerekkel, hiszen papíron alig keresnek havi párszáz ezernél többet a cégtulajdonosok. A bevallott jövedelmük(adózott eredmény, munkabér) nagy átlagban megegyezik a fenti írásban szereplő adatokkal, olyan mintha átlagos dolgozók lennének.
    Viszont a valóság teljesen más, hidd el én tudom.
    Több, mint 500.000 ilyen cég van, és igen, egy részük valóban nem hoz ki egy főre nettó 300nál többet, de garantálom, hogy a 2/3-a de minimum a fele lényegesen többet. Tehát itt van egy alsó hangon 2-300.000 család, ami ebben a statisztikában nincs benne, és igen komoly vagyonon csücsülnek.
    És akkor az agráriumba bele sem megyek. 20-30 hektár termőföld még a legkisebbeknek is van a tulajdonában.
  • Viktor
    elnézést, előző hozzászólásomban elnéztem egy oszlopot.
    kb 800.000 a mikor és kisvállalkozások száma.
    Nehéz megbecsülni, hogy hány tulajdonos termel ki a családja számára 1 főre jutóan 350-nél többet, de ha tippelnem kéne akkor alsó hangon a fele, azaz 400.000 db cég. Aztán lehet szorozni, hogy ez hány ebert érint.
  • vendég
    Előre megyünk, nem hátra. Egy nyugati takarító házaspár egy gyerekkel bent van bőven a magyar felső 10%-ban. A magyar tanár házaspár egy gyerekkel meg belehuppan a 3. vagy a 4. decilisbe, alulról. 🙂
  • Kanalas Csingacsguk
    Lassan 20 éve az EU-ban és még mindig nem nyitottunk cukrászdát Bécsben. Ki hitte volna.
  • testemen a jel
    A jövedelmi eloszlásról szóló, legelső ábrán kiválóan látható a jobboldali perverz újraelosztás lényege: a jövedelem szerint legszegényebb csoportok részesednek a legkevesebb társadalmi jövedelemben, és a leggazdagabb 10%-nak jut a legtöbb. Tehát a jobboldali állam fordított Robin Hoodként működik: az adófizetőktől erőszakkal elszedett pénzt mindenféle jogcímen elsősorban a gazdagokhoz irányítja. Ez tarthatatlan állapot, egész egyszerűen muszáj a történelem szemétdombjára küldeni ezt a rendszert (a működtetőit pedig börtönbe).
  • bjozef

    … ebbe most belefutottál… 🙂 🙂
  • akarki
    Ezt en a rendszer valtasnak tudom be. Egy 55 evnel idosebb a szocializmushoz szokott hozza (legalabb ~25 eves volt 89-ben), sosem valakozott es a fizetesebol sem tudott anyit megtakaritani fiatal evei alatt.
    Persze ez csak egy gondolat. Nekem egy logikus magyarazatnak tunik.
    Masnak mi a velemenye?

    ez 2020 vegi adat, 2021 majusban van az adobevallas hatarideje onnan mar csak 8 honap telt el, nem 2 ev.

  • Hopp Júlia
    Elmondhatatlanul nyomorultnak érzem magam amióta olvasom ezt a blogot, hogy a javasolt megtakarításokat megközelítőleg sem tudjuk prezentálni ha megszakadunk akkor se. Két gyermeket nevelünk, és emellett kellene virítani a félretevést nyugdíjra, lakásfelújításra, autócserére, fejlesztésre stb szumma sokszáz ezret havonta. Ha kenyéren és vízen élünk, akkor se megy. Pedig se buták se lusták nem vagyunk. De látom már hogy ez csak nagyon keveseknek sikerülhet. Nem lett ettől jobb, mégis segít kicsit a realitásérzékelésben.
  • Gyuribá
    Én mostanában nézegettem németországi munkákat. Rengeteg van 1500 euró körül, de mind magyar bejelentéssel. Ezek is felfele húzzák az átlagot.
    Kérdés, hogy a cég amin keresztül kapod a lóvét hogy számol el az ország felé…
  • raverguy
    A három év alatt volt az infláció 10% összesen.
  • Fincs Imi
    A statisztika kezeli azt, ha a vagyon a cég nevén van, nem pedig az emberén? Mondjuk ingatlan, részvény, autó, stb.
  • srkeer
    –1 főre kell számolni a nettó jövedelmet a csaladnal
    –Netto vagyonnal sok csaladnak van egy nagy jelzalog hitele

    Par dolog:
    –A median mutatja jól a tipikus értékeket nem az átlag főleg a magas jövedelmi csoportokban (koszűri az extrem gazdagokat)
    –Jövedelemnel emiatt azok akik egyedülállók vagy nagy csaladban élnek picot torzít a statisztika (előbbit felfele utóbbit alul pozicionalja)
    –Fizukat szépen meg lehet szorozni 1,15-el azóta a bérnöveledés és inflacio miatt
    –Aki szerint a netto 400 nem kiemelkedő fejenkent egy 4 fős csaladban (2 gyerekkel) itthon nagyon téved! Ez azt jelenti h évente a bruttó bejelentett jövedelme a csaladnak (2 felnőtt) legalabb 30 millio forint! Ez utan fizetsz szja-t!
    — Teljesen mashova kell teged pozicionalni jövedelem alapjan ha van feketejövedelmed! Ez nem arra készült! A nettó Vagyono besorolas ott helytallóbb!

  • nyman
    Lehet, hogy lesz politikai vetülete a lenti véleményemnek, de nem ez a szándék.

    Adózás, jövedelem adózás és járulék szempontból volt jónéhány pozitívum az elmúlt 12 évben. A családi adókedvezmény is tud javítani minimálisan az egy főre jutó összegeken.

    Egykulcsos adókedvezménynél nincs jelentősége, de ha lesz kormányváltás, akkor minden bizonnyal visszajön a progresszív adózás. Amiről viszont nincs még minding szó, az az a családi adózás. Hogy összevontan adózzanak ezek a jövedelmek. Pont azért, mert ha valamelyik szülő jól keres, de a másik nem, mert a gyerekek miatt csak részmunkaidőt tud vállalni. Persze ha progresszív lesz, akkor a szürke, fekete oldal is megint megerősödhet.

  • gaborr
    köszi, ebben igazad van, de ez KSH, nem NAV, nincs köze az SZJA bevalláshoz.

    A statisztikai adatok instant rendelkezésre állnak a KSH-nál, ahogy végzik a felmérést, mivel nem papírra történik, hanem egyből gépbe írják.

    Ettől függetlenül tartom, hogy ezek a számok mar már nem relevánsak. Ezért senki se a mai fizetését nézze, meg a mai ingatalnárakat, hanem a 2 évvel ezelőttit.

  • jami

    Alapvetően nekem nem fontos, hogy tudjam, a többiekhez képest meglévő “vagyonnal” hol vagyunk a skálán. Épp vacsihoz készülők, ég a tűz a kandallóban, a gyerekek a szobáikban, én épp tanulok. Nyomorultabb a helyzetem attól, hogy vannak tőlem sokkal gazdagabbak/nagyobb fizetésűek/tőzsdézők? Nem. Csak ha nem szeretem a helyzetem, úgy gondolom, nem tettem eleget és irigykedem. Egyébként lehetne sokkal jobb, de rosszabb is. Én boldog vagyok így.

    A hozzászólások annyiban érdekesek, hogy látható, a fiatalabb, főleg férfi, blogtagok fizetései jellemzőek egy-egy adott szektorban. Főleg régebben sok tipp és trükk volt, ami hasznos annak, aki még az elején van a (pénzügyi) tudatosságnak.

  • .....
    3-4% közötti éves infláció az több is, mint 10% 3 év alatt. Számoljunk 3.5%-kal évente. Ekkor a három év alatt 1.035^3 az infláció, ami 1.109, ami kerekítve 11% infláció.
  • random
    A statisztika és az egyéni percepció viszonya mindig érdekes, az utóbbira hozok egy példát. Nem bizonyít semmit, talán csak elgondolkodtató.

    Pár éve, a KÖKI (Kőbánya plázája) egyik ATM-ben vettem fel pénzt. Az ATM teteje tele volt rakva a KP felvétel bizonylataival, tényleg rengeteg volt ott, vagy 50. Mivel kíváncsi voltam, így felmarkoltam majdnem az egészet, és elkezdtem nézegetni. Nem hazudok, kivétel nélkül az összes bizonylat: pár ezer, max 10000 forintos készpénzfelvétel volt, ami viszont sokkal érdekesebb volt, hogy az egyenleg a felvétel után hogyan nézett ki: pár száz, néhol pár ezer forint maradt az egyenlegen. Igen, ez nem jelent önmagában semmit, több számlája is lehet egy embernek. A helyszínnek nyilván van jelentősége, kőbányán ált. nem a gazdagok laknak.

  • Lölö
    A “Miből élünk?” felvétel az EKB által koordinált háztartási vagyonfelmérés (Household Finance and Consumption Survey – HFCS) része.

    A 2017-es osztrák felmérés:

    hfcs.at/dam/jcr:6c798d62-f16a-4fc7-8555-9df9042fc836/hfcs-2017-austria-first-results.pdf