Már sok szó volt arról, hogy nem a gázszámla viszi el a fizetésed, hanem a sok apró-cseprő kiadás, amin lehetne spórolni, csak sok embernek nincs kedve lemondani róla.
Egy doboz cigi nem olyan nagy dolog naponta, ahogy egy kávé és két péksüti sem. De vajon mennyit költesz rájuk öt, tíz, vagy negyven év távlatában?
A cigire mai értéken majdnem 20 milliót 40 év alatt, a felesleges dolgokra elköltött havi 50 ezer pedig 37 millióra hízna ugyanezen idő alatt. Vagyis ennyivel gazdagabban mehetnél nyugdíjba, ha átgondolnád az ezekre költött kiadásaidat.
Csináltam egy táblázatot, ahol minden adat mai értéken van megadva, azaz inflációval korrigált. A megtakarításod hozama infláció felett két százalékkal lett meghatározva.
Nem szaporítom a szót, a számok magukért beszélnek.
(Megjegyzés: bár tudom, sokaknak nehéz, de próbálj elvonatkoztatni a konkrét példáktól és az üzenetet próbáld meg megérteni. Ha nem iszol kávét és nem eszel croissant, akkor gondolj a helyébe sós mogyorót és üveg sört, vagy amire éppen költeni szoktál. Ha pedig keresel annyit,hogy nem kell megnézned, mire mennyit költesz, mert mellette is teszel félre eleget, akkor természetesen ezzel nem kell foglalkoznod.)
Kedves Hozzászólók,
A szokásos értelmetlen komment-cunamit megelőzendő, a "nálunk 150 forint a kávé és 600 az ebéd", meg "ukrán cigit szívok 500-ért", "autó nélkül nem tudok élni" és ezekhez hasonló hozzászólásokat mellőzzük.
Ha ezen túl van valami hozzászólásod, aminek így értelme is van, csak azt tedd közzé.
Köszi.
Valld be, már ugrásra készen vártad, hogy beírhasd ezt a kommentet. 🙂
Egy túrót, elfelejtettem odaírni elsőnek.
5 milliárd ember a földön a magyar minimálbér feléből él, sőt pár milliárd ezekből napi két dollárból.
De mi csak sírni tudunk, milyen keveset keresünk, meg ebből nem lehet eltenni egy fillért se.
Egy vietnami, vagy egyiptomi a 80-100 dolláros keresetének a közel harmadát minden hónapban elteszi.
De mi nehogymá'.
De könyörgöm hogy él egy vietnámi a 80-100 dollárjából?
Ezzel a hozzászólásoddal most nem értek egyet...
Miért, neked több jár mint egy vietnaminak és ha azt nem kapod meg, akkor jöhet a rinya?
Vagy mire gondoltál?
Nem,dehogyis.Félreérted.Én azt gondolom,ne azt nézzük,hogy ő hogyan nyomorog 30 dollárból havonta,mert nem hiszem,hogy ott az egy jó életszínvonalat biztosít..maximum Ő megelégszik annyival...a kettő nem ugyanaz.
Alapjában véve egyetértek a gondolatmeneteddel,és azzal is,hogy minden fizetésből el KELL rakni,és lehet is,de azért ne menjünk már le a nyomor szintre..márpedig ők azon élnek...
Járni amúgy csak a szám jár:-)Nagyon sokat segített a blogod,egyetlen dolog hibádzik..tanuljunk ha több fizetést akarunk:tanultam,még 3 évet,többet keresek jóval,imádom a munkám,és mégsem tudok elrakni többet..tehát valamit sz@rul csinálok...márpedig pénzügyesnek informatikusnak bakfiók vezetőnek nem akarok elmenni:D mert nem érdekel:-)
Érik erősen egy tanácsadás felkérés,gyűjtöm a pénzt:-)
index.hu/tudomany/2013/09/17/13_eves_de_a_mikrobiologia_doktora_lesz/
Nem is tudom mit lehetne még hozzáfűzni, szerintem magáért beszél.
Hopp, ezt az előző hozzászólás lánchoz akartam írni, nem ide.
Én ezt megfordítanám. Ha egy millió lenne a minimálbér, akkor azt is elverné a magyarok nagy része! Valahogy nem tudunk - reméljük, csak még - boldogulni ebben a mi kis kapitalizmusunkban... 😉
És mi odaakarunk tartozni? A fejlődő országokhoz? Szerintem keressen mindenki kevesebbet(!), hiszen máshol még nálunk is csóróbbak élnek. Annyira abszurd a hozzáállásod, hogy az elképesztő. Nem milliomosok akarnak lenni az emberek, csak megélni a fizetésükből. Nem tudom, hogy mit nem lehet ezen megérteni. Nem lehet mindenki mérnök és informatikus.
Szerintem meg az az abszurd, hogy felnőtt emberek nem képesek belátni, hogy bizonyos dolgok nem járnak nekik.
Emberek azt a marha komplikált dolgot nem képesek feldolgozni, hogy "addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér".
Ha rövidnek tartják a takarót, akkor nem az igényeiket viszik lejjebb, vagy a takarójukat akarják megnyújtani (magasabb fizetés), hanem kitör a rinya-cunami, miszerint milyen szegények vagyunk és nehogymá' még ne is cigizhessek, vagy nehogymá' felszálljak a buszra, amikor csak egyszer élek.
Na, ez a nagyon abszurd, hogy ez a társadalom még csak itt tart.
Ebben abszolút egyetértünk, sehol sincsen ingyen ebéd, sokan ezt nem akarják elfogadni. De ezt nem kell azzal összemosni, hogy mennyien keresnek éhbért.
Like
„nehogymá’ felszálljak a buszra”
ha meg mégis, akkor hogy képzeli az ellenőr, hogy jegyet kér
Még a 2000-es évek közepén dolgoztam egy cégnél ahol a jó adózási körülményeknek, a jó szakmának köszönhetően és a körülményeknek köszönhetően többen is egy milla felett kerestek nettó!!!, egy kikötés volt, hogy volt egy elég nagy késés a munka elvégzése(kb. 4-5 hónap) és a fizetés között. Szerinted hány ember volt akik félretettek lóvét? Kb. az emberek 20%-a, a többi az mindet elbaszta. Volt heti három puccos étterem, egzotikus luxus nyaralás, új autó hitelre stb. Minden. Aztán amikor kezdtek kicsit rosszabbul menni a dolgok (ez azt jelenti lement nettó 700-ra a pénz) akkor egyből jött a sírás meg rívás, hogy akkor most egyből fizessenek.
Teljesen mindegy mennyit keres az adott ember akkor is a legtöbb el fogja az egészet verni ahogy tudja mert ilyen itthon a kultúra az emberek gondolkodásmódja.
Egy informatikai multinál kértek oktatást, mert bár az emberek egymillió körül keresnek, a főnök el van képedve, hogy minden második-harmadik ember rendszeresen jön fizetési előlegért már a hónap közepe előtt.
Nem képesek beosztani egy milliót egy hónapra...
Szia,
Erről nem írnál majd egy kicsit többet? Nagyon érdekelnének a részletek. Ismerek ilyen embereket én is, de nem tudom még elképzelni se, hogy ezt hogy tudják összehozni.
Magam valamivel kevesebbet keresek, de még mindig jóval az átlag felett ( szerintem legalábbis 🙂 Ha már pár éve, hónapja ilyen jövedelem van, az ember megvett mindent amit akar, akkor hgy a fenébe tudja minden hónapban elkölteni az összes pénzt?
Magam részéről, hobbimra költök, fényképezőgépet, laptopot, autot megvettem, nyaralni is minden évben eljutunk többször, de a fizetésem 2/3at siman felrerakom.
Akkor ezt mások hogy csinálják? 100 milliós ház, 20 milliós autó? vagy mi?
köszi,
Én régebben csináltam olyan számításokat, hogy ha sosem nézném az árcédulákat, mi lenne. Pl. ha víz helyett állandóan minőségi gyümölcslevet innék, ami 400 / liter lenne kb., akkor egy hónapban csak az plusz 36 ezer lenne, és sok ilyen aprósággal sok százezerrel meg lehet növelni a kiadásokat. És akkor arról nem is beszéltem, hogy ha puccosabb helyen sörözni szeretnél csak heti 1-szer...
"Mindenki nyomorog a saját szintjén."
Számok nélkül, de nagyon hasonló következtetésre jutottam. Az a pénz, amit
az ember nem költ el cigarettára bőven fedezi
a pl. sportolás költségeit, beleértve az autózást is.
Egy Bp. méretű városban munkába járáshoz (reggel be és este el) nagyon értelmetlen az autó. Nem is értem azokat a majmokat, akik kocsival viszik a gyereket iskolába, majd be a melóhelyre.
Egy kombinált bérlet 10e Ft, 20 munkanappal számolva napi 2x20 km költsége 7 l/100 km fogyasztással számolva (és még nagyvonalú voltam) az 56 l özemanyag, mintegy 25e Ft. Évente 300e Ft tiszta megtakarítás.
Mivel alapban azt számoltam, hogy kell autó, más költséget nem kompenzáltam, de pl. ez a munkába járás egy évben 8000km, tehát a kocsi szervizelése is ritkábban kell, azaz még kb. 50e Ft/év spórolható.
A dugóban állást, idegeskedést meg mindenki számolja ki a saját óraérével.
Vidéken viszont távolsági közlekedésben, ha nem Budapest felé mész, iszonyat nagy szívás a tömegközlekedés.
Kedves Ordas,
Érdekes, hogy az órabért említed. Csak a saját példámból tudok kiindulni, nekem bkv-val kb 80 perc beérni a munkahelyemre, míg autóval 20 (busz is dugóban áll, átszállások min. 10 perc, esőben ácsorgás megállóban, bevásárlószatyor cipelés tömött buszon, stb.). Oda-vissza napi 2 óra különbség. Ha ezt az órabéremmel megszorzom, bőven megéri a havi benzínpénz. És a gyerekeimmel töltött idő (mert ugye az utazás a munkaidő kárára nem mehet) ráadásul még értékesebb.
Persze, el lehet hagyni az autót, de ne felejtsük el az előnyeit is számszerüsíteni, ha a költségeit számoljuk! Ha csak igen szerény 1500 Ft.-os órabérrel számolok, napi 2 óra akkor is havi 60e, amit az autózással nyerek! Ráadásul ebben a megnyert időben akár egyéb pénzkereső tevékenységet is folytathatnék.
Kis esetben előfordulhat.
Bp-en 90%-ban igaz, hogy a BKV minimum 20%-kal jobb időt fut.
Konkrétan érdekelne, hogy mely útvonalról van szó.
Nekem a Gyömrői-Hungária-Váci út kellene. Városon át 20 km, most szeptemberben ez autóval 80 perc, BKV-val 60 perc. M0-n körbe menve 75-80 perc.
No comment... te merre is jársz?
Én Délbudáról Délpestre járok, arra épp nem megy semmi, 4x átszállva érek csak be.
A te útvonalad szívás, valóban, én reggel ezeket elkerülném, és mennék Kőbányán, Zuglón, Újpesten át.
Nálunk a gyerekeimnek az iskolában így tanítják:
Napi egy doboz cigi 800 Ft = havonta 24.000 Ft = évente 292.000.- Ft = egy hét családi nyaralás a Balatonnál. Általános iskola 5. osztály - döntsd el, okosabb vagy, mint egy ötödikes?
S ki mondta, hogy annyiba került? A kenyér is 3,60 volt, a fagyi meg 40 fillér.
A másik része a posztnak természetesen az, hogy félre is kell tenni, amit nem költesz el. A poszt inkább arról szól, hogy a nagyon általános mantra, hogy "jaj nekem nincs annyi pénzem, hogy félre tehetnék" egyszerűen nem igaz.
És persze növelni is érdemes a jövedelmedet. Például tanulhatsz szoftverfejlesztőnek (több ezer üres álláshely csak Magyarországon, Európai szinten 1 millió szoftverfejlesztőt keresnek...), vagy éppen CNC esztergályosnak, és idővel jóval több jövedelmed lesz. Csakhogy ez egy hosszadalmasabb folyamat, míg a költségeidet azonnal tudod csökkenteni.
Szoftverfejlesztővel kapcsolatban: Egyfelől én nem mondanám, hogy több ezer üres álláshely lenne. Másfelől meg nem azért üresek, mert nincs szoftverfejlesztő, hanem mert nincs megfelelő szakirányú, vagy megfelelően képzett ember. (CNC-ről nem tudok nyilatkozni)
Egy jó példa erre az SAP-s terület. Mert oké, hogy van ingyenes változat, amivel az ABAP nyelv alapjait meg lehet tanulni, de ahhoz, hogy valakinek használható tudása legyen, el kell menni egy multihoz dolgozni. A multik először olyat keresnek, akinek már megvan a tapasztalata, nyilván ha ilyen nincs, akkor felvesznek olyat, akinek más szoftverfejlesztési területen már van tapasztalata (egy ex-kollégám volt így), és betanítják.
De az Oracle adatbázisos terület is ilyen, mert az egyetemről kikerült embereknek inkább mysql és ms sql tapasztalata lehet, mert az Oracle szinte kizárólag csak nagyvállalati környezetben fordul elő. Nyilván ebben az esetben is, ha nincsen, akkor felvesznek olyat, aki más adatbázis rendszerhez ért, de jobban járnak a cégek, ha eleve abban tapasztaltat vesznek fel, nos ebből aztán az fakad, hogy sok a betöltetlen állás.
Ezért megy el mindenki először a SAP-hoz dolgozni 3-4 évig, ahol jól kiképzik, majd dobbant kétszer annyiért más cégekhez tanácsadónak.
Szerencsére a komolyabb egyetemeken azért adatbázis-kezelés néven nem mysql-t tanítanak.
Legalábbis az Óbudai egyetemen (ex-Kandó) Oracle az alap, és ahhoz jön mondjuk mobilinformatika szakirányon az okostelefonokon használt sqlight.
(És nem, semmi bajom a mysql-lel, napi munkám során azzal dolgozom, de azért mégiscsak a "kistestvére" az oracle-nek. :))
Speciel mi is pont Oracle-el kezdtük az egyetemen, de csak azokat az alapokat, amelyek kis különbséggel ugyanazok máshol is, viszont olyan rendszereket nem láttunk, amelyek a nagyvállalatoknál vannak. Meg eleve az egyetem által tanított szint semmire sem elég, tehát hobbi szinten is sokkal tovább jut az ember, azt viszont nem Oracle-ben teszi, mert arra nincs lehetősége.
oracle attol fuggoen hogy jol beette magat mindenfele penzes helyre nem a legjobb cucc. eleg csak szetnezni a nem oracle-s weblapokon es lathato. rengeteg 70-es/80-as evekbol orokolt "crap" van benne a mai napig. oracle-nek megvan a maga helye (hogy larry-nek termelje a milliardokat). meg a sok nagy ceg aki nem mer valtani. ennyi. amugy meg ingyen letoltheto aki nagyon akarja otthon is tanulgathatja picit, igaz az nem fog szamitani a cv-kben de kar.
az sqlight meg valojaban sqlite. sokan szeretik mert nem kell uj nyelvet megtanulni. pici, gyors (egy szintig).
"több ezer üres álláshely csak Magyarországon, Európai szinten 1 millió szoftverfejlesztőt keresnek…"
A szoftverfejlesztés nagyon tág kategória, azokon a területeken van sok üres állás, ahol olyan tapasztalat kell, amelyet csak ugyanolyan speciális területen betöltött állásban lehet megszerezni, magyarul a cégek egymástól akarják elvenni a munkaerőt, mert a betanítás drága.
De ha egy átlagos 40 éves ember elvégezne egy informatikus szakot levelezőn, és még arra is van ideje család mellett, hogy otthon kockuljon, akkor is minimális az esélye 40 éves pályakezdőként elhelyezkednie, úgy hogy a fiatalok is küzdenek azért, hogy olyan munkát kapjanak, ahol megszerezhetik a gyakorlatot.
Emellett még is túlkínálat van a piacon. Ifával lapátolják mindenhova az infósokat, sok cég csak hirdeti az állásokat felvenni évek óta nem vesz fel senkit. Egyéb iránt irreális feltételek bagó fizetés (még örülhet is ha nem fekete a fizu). Ez a nagy átlag... Próbálkozni persze lehet és persze érdemes is mindenkinek a saját preferenciája szerint.
Vidéken autó nélkül nehéz. Lehet, hogy Pestről ez nem látszik....
Nem tom, én vidéken is eléltem autó nélkül...
Mondjuk ez vidéken is elég általános. Lehet Mucsajröcsögén nehéz, de Debrecenben már nem.
Mivel a dohány is csak drog, és elég addiktív is ráadásul, a drogos meg nem számolgat, hogy mennyibe kerül. Ez mindig is így lesz.
Ezért pl. a legalja kocsma is tuti mindig jó üzlet lesz, mert akármilyen szegénység van a kocsmákban csak nem fogynak el az emberek. Akik oda járnak akármilyen csórók mindig szereznek pénzt piára. Nem véletlenül van minden utolsó faluban is 2-3 kocsma.
A kávé helyett főleg a fiatalok számolgathatnák az energiaitalokat is, hogy mennyit költenek el.
"Nem véletlenül van minden utolsó faluban is 2-3 kocsma."
Látom, te sem voltál mostanában "minden utolsó" faluban 🙂
Én voltam sokat. Ha három utca is az egész falu és senkinek nincs munkája, akkor is van legalább két kocsma a központban.
Minél elfuseráltabb a hely és több a munkanélküli, annál több a kocsma.
Akkor pedig ismerek egy helyet, ami kilóg a mintából. (Természetesen nem mondom meg, melyik falu 🙂
20 éve még valóban volt 2-3 kocsma, de a legutolsót is már évekkel ezelőtt bezárták. Részben az az oka, hogy az alkesz törzsközönség egy része elhalálozott, a mérsékelten fogyasztók száma pedig csökkent az elköltözés miatt.
A maradék vevőkörnél hitelre ivásnál lenne kereslet, de nehéz a behajtás. Több ÁFÉSZ-bérlő is emiatt adta fel, csak veszteségük lett belőle.
Még hogy nincs fejlődés vidéken. 🙂
Amikor sírtak a pénznyerőgépek betiltásánál, hogy hány "vendéglátó hely" fog csődbe jutni vidéken, ha nem lesz pénznyerő automata, mindig eszembe jutottak ezek a lepusztult késdobálók az alkesz közönséggel.
Valahogy nem tudtam könnyezni, hogy be fogják zárni őket.
Két kocsma, csak a verseny miatt van! 🙂
Összeségében a fogyasztók jól járnak!
Mind elisszák a segílyt! 😀
Mostanában elég sok faluban láttam, hogy már kocsma sincs. Pl. Vas megye aprófalvaiban nagyon kevés helyen van.
Na most ezzel szerintem Kiszámoló is vitatkozni fog, de muszáj a saját példámon át említenem.
Egyetemista vagyok, sokszor kell reggel előadásra mennem (amit háromnegyed óra séta is megelőz, tekintettel arra hogy a buszon(!) is spórolok), és minimum 3 előadás is szokott lenni egyhuzamban. Számomra ahhoz, hogy végig koncentrálni, figyelni és jegyzetelni tudjak, elengedhetetlen egy vagy két doboz energiaital. Egyszerűen lemerülök a nap végére máskülönben.
Lehet jönni azzal, hogy feküdjek le korábban, de én e tekintetben maximalista vagyok, és akkor is végig mentálisan felkészült akarok lenni, ha mondjuk csak öt órát aludtam aznap.
Szóval erről nem tudnék lemondani. Mentségemre szól viszont, hogy egy héten összesen fogyasztok el 5 dobozzal legrosszabb esetben, az is a lehető legolcsóbb (100 ft) fajta. Ha vizsgaidőszakra rászámolok egy plusz 1000 ft-ot, akkor is 10 ezer forint egy félévre.
Azon kivul, hogy nem ez a megoldas ( marmint az energiaital ) , ez igen komoly egeszsegkarosodasshoz vezet nehany ev alatt. Es igen, valoszinuleg jobb otlet ha elobb lefekszel, es akkor talan eberebb leszel:)
Amugy a kerekpar gyorsabb mint a seta, ugyhogy a45 gyaloglast 10-20 perc kerekparozasra ki tudnad valtani, es nem is faradnal el annyira.
Ha dobozos energiaital helyett 2 literes palackkal vennél, és azt osztanád be, sokkal olcsóbb lenne 🙂
Azt egyébként én is osztom, hogy ez nem valami egészséges. Az a minimum, hogy hozzászoksz a rendszeres fogyasztáshoz, és egyre több kell majd. Aztán amikor már leállnál, akkor jönnek az elvonási tünetek. Van ismerősöm, aki már itt tart.
Ha már nyugdíjam úgyse lesz... 😀
Komolyra fordítva, igyekszem kerülni a rendszeres fogyasztást. De vannak hosszú napjaim, olyankor egyszerűen pótolhatatlan. (kávéért nem vagyok oda)
Mint említettem, nem ipari mennyiséget fogyasztok, egy napra már a 2-t is soknak is érzem.
Késett válaszért pedig bocsánat, nem kapok értesítőt a válaszokról ebben a rendszerben (sajnálatos módon)
Ja, és nem is minden nap fogyasztok, mert egyszerűen nem kell. Hétvége pl. sztornó e tekintetben.
Az autó kérdés alternatív megközelítése:
Mi 3 autóra + egy utánfutóra fizetünk havi 5728 Ft fix kts-t (kgfb+adó)és 30-34 Ft-os kilométereket megyünk (tmk-val számolva), havonta 1000-1200 körül. + a 2M holt tőke 2% kamata + eseti apróságok - legyen 50 havonta. (Javítani ritkán kell, azt is én csinálom)
Alternativa:
2 db helyi buszbérlet (vidéki város)12K Ft +2 bérlet a falu és a város között 3000 Ft
Költség: 15K Ft.
Eseti utakra elköltenénk még min. 5K-t havonta.
Mit kapunk 30-ért?
Munkanaponként kb 4 óra szabadidőt, havi 80 órát. (KISZÁMOLTAM. Tényleg ennyit.) plusz az eseti utak: össz 100 megvan. Szerencsénkre megtehetjük, hogy 300Ft-os órabérben ne tömegközlekedjünk.
+ Ami nem forint:
- kényelem
- rugalmasság
- spórolás (olcsón nagy tételben, nem falusi kisboltban vásárolni)
- pénzkereset lehetősége (másodálláshoz kell autó+futó)
Ez lehet nem tipikus eset, de van ilyen is.
még 1-2 megjegyzés:
- Tudom az autós kts-ek elsőre furák. Háttér: bőven nagykorú a flotta mindegyik tagja. Nagyon sok időt töltöttem kereséssel (jót jó áron), és foglalkozok a karbantartással is. Szeretem csinálni, és inkább szánom erre az időt mint buszozásra. Ezt ennyiből igy lehet (és igy meg lehet) megcsinálni.
- Lehet pár filléres apróság kimaradt. De az sincsen benne,h. építkezéskor többszázezret(!) spóroltam azzal, h futóm van. Egy kezemen meg tudom számolni hányszor járt nálunk fuvaros, mindent én hoztam ki, amikor ugyis jöttem.
Szal lehetne még ragozni, de nálam nagyságrendileg erről van szó.
nem LEHETETLEN hanem nehez
en is videken elek, es auto nelkul igencsak maceras lenne pl. a bevasarlas: buszon vigyem haza a tele bevasarlokocsi cuccot (hogyan??), taxizzak kb. 8000 forintert bevasarlasonkent, vagy vegyem meg a helyi kisboltban duplaaron?
mikor pl. kulfoldre vagy BP-re megyek, akkor hogyan jussak be a varosba ahol fel tudok szallni a buszra/vonatra? taxizzak ujabb 8000 forintert alkalmankent (ami tobb, mint a 2x170 km-re a busz/vonatjegy), vagy alldogalljak hajnal 5 orakor 2 orat a hidegben, mert eppen annyi ido van a csatlakozasra?
szoval lehet auto nelkul elni, csak sokaknak nem eri meg
en tavaly novemberben vettem az autot, a benzint leszamitva kb. 280ezret koltottem ra a vetelarat, atirast, teljesitmenyadot es kotelezot is beleszamitva, ez havi 28ezer, a benzin meg elhanyagolhato (kb. egy ezres a varosba oda-vissza utankent, ha ketten megyunk mar olcsobb mint a busz)
Attól függ mit értünk vidék alatt, és milyen céljaid vannak a közlekedéssel.
Pl. a főutaktól távol eső falvakból reggel megy egy busz a városba, este jön egy, bonyolítja a dolgot, ha két város között félúton vagy, legyen A és B város, te B városban dolgozol, de a falu A város vonzáskörzetének számít, ekkor B-be úgy juthatsz el, hogy felszállsz A-ba induló buszra, majd mikor az ráér a főútra (ez faluszerkezettől függően lehet igen nagy kerülő is), ott leszállsz, és felszállsz az A városból B-be induló járatra. Ez egy 20 km-re lévő munkahely esetén várakozásokkal együtt 2 órás utazás is lehet, vissza dettó. Arról nem is beszélve, ha nem klasszikus időpontban kezdődik a melód..
De városok között sem mindig rózsás, nekem pl. az volt a gondom, hogy pénteken utaztam volna 170 km-t, de a közvetlen busz 15-kor elment, én meg még dolgoztam volna. Az átszállásos megoldás meg ottmaradás veszélyes
Egy ilyen ottmaradás veszély után határoztam el egyébként az autó vásárlást. Ott ugyan nem maradtunk az átszállásos helyen, de vissza kellett menni a kiinduló állomásra, mert lekéstük az átszállást.
Ráadásul ez az átszállásos útvonal nekem 5 ezerbe került (a közvetlen busz 3400), míg az autóba a benzin ugyanerre az útra (nyilván rövidebb útvonalon) oda-vissza 7 ezer, és ketten megyünk, tehát 1750/fő egy út. Nyilván nem számoltam bele az autó fenntartási költségét és az amortizációt, nem tudom 13 ezerből (ennyit a jegyár - benzin) megvan-e egy ilyen útra számolva, nem 100 hogy megvan, mert ahhoz ritkán használjuk a kocsit, a kötelező dolgokat meg fizetni kell, de nagyságrendekkel nem drágább, viszont nagyságrendekkel kényelmesebb, időkímélőbb.
Nem véletlen, hogy senki nem akar ezekben a falvakban lakni és gombokért kapsz házat.
Olcsóbban kijössz, ha beköltözöl a városba albérletbe, mint ingázzál autóval naponta.
Alapvetően egyet szoktam érteni a cikkeiddel, de az autós dologgal mellélőttél. Közlekedni kell és annak mindenképpen lesz költsége. Az abban a formában egyáltalán nem igaz, hogy plusz havi x ezer Forint a költsége, ez így egy nagyon erős egyszerűsítés, mondhatnám ferdítés. Pl egy négytagú család esetében a 4 buszbérlet már drágább, mint az autó, nem beszélve a kieső időről, meg a tömegközlekedés egyéb hátrányairól.
Ahogy nem beszéltünk a szerviz, amortizáció, biztosítás, adó és egyéb költségről sem.
De olvasd el a kommenteket.
Ez nálunk mondjuk konkrétan nem igy van.
Mi kb 5 millával olcsóbban vettünk 3x akkora telket. (Fontos volt a méret, kell az élettér, de ez személyes...) Amit vállaltunk az 15km távolság.
Szerintem, ha jól (szerencsésen) fektetem be, az 5 milla hozamából megvan a benya a bejáráshoz. Autó meg ugy is lenne.
És ami megfizethetetlen: utálunk a városban lakni. Itt jól érezzük magunkat.
Persze, ha ormánsági meg csereháti kis falvakra gondoltál, akkor ott a 3 pont.
Én is éltem vidéken 8 évig autó nélkül. Kicsit korábban kell kelni, de simán meg lehet oldani. Most meg Budapestről vidékre ingázom tömegközlekedéssel, vonattal, plusz a helyi gyalogolás.
És amíg nem volt autó, addig hogyan éltek a vidékiek?
"És amíg nem volt autó, addig hogyan éltek a vidékiek?"
Ahogy a kistelepülések elnéptelenedtek (apám szülőfalujában anno 2 ezren éltek, ma ez 500, és többségük nyugdíjas), a tömegközlekedés is ennek megfelelően gyérült, az utóbbi 10-15 évben ez már igaz a megyeszékhelyekre is.
Amíg nem volt autó, addig egészen más volt az élet. Mások voltak az elvárások, a tempó, minden. Ezzel a jelszóval akkor kiköttetnéd a vizet, gázt, áramot is a házadból, mert régen anélkül is tudtak élni az emberek? És még sorolhatnám...
LASSAN, EGYSZERŰEN, DRÁGÁN, STATIKUSAN,
Lehet nagyvarosba is koltozni es maris nemkell auto.
Ok, akkor jobb lenne, ha Budapest lakossága 9 millióra duzzadna?
Majd megoldjuk ha odajutunk. 🙂
Szerencsere ez sosem lesz, mindig lesznek akik keptelenek lesznek valtoztatni a lehetosegekert.
Jelenleg ott tartunk, hogy gyakorlatilag 3 millióan laknak a fővárosban, csak a közigazgatási határ nem azonos a beépítettség határával, eközben a többi 20 legnagyobb város lakossága (Érdet nem sorolom ide, mert az Budapesttel van egybe nőve) 2 kivételével csökkent (egyik mert lassan Bécs agglomerációjává válik, másik meg mert a környéke hamarabb omlik össze, mint maga a város).
Egyébként nem lesz 9 milliós Budapest, hanem lesz Budapest és a 150 km-es körzete, a többi országrész meg határon túli központú gazdasági régiókhoz fog tartozni, ahelyett hogy nem basztunk volna a hazai régiók fejlesztésére, és akkor fordítva lenne.
Nem azt mondja, hogy ne legyen autód, hanem hogy ha úgy döntöttél, hogy legyen, akkor is van olyan eset, amikor nem muszáj használni.
1000 dologtól függ (és állandóan változik), hogy egy adott családnak mennyire kell az autó, ezért írt más példákat is.
A probléma az, hogy ha már az autó kötelező költségeit kifizeti az ember, a kilométerekre eső benzin és amortizációs költség együtt 2 főnél már kevesebb, mint bármiféle tömegközlekedés esetében. Nyilván ha gyalog vagy kerékpárral megoldható eljutni valahová, az valóban olcsóbb.
Na még eccer: ha neked az autó nélkülözhetetlen, akkor lépjél túl rajta és használj autót.
De akkor számold bele azt is a költségeidbe, vajon megéri-e ezzel együtt is a világvégén lakni, vagy a nagyvárosban dolgozni?
A cikk nem arról szól, hogy van-e olyan ember az országban, akinek olcsóbb autóval járni, mint busszal.
Nem az a lényeg, hogy nélkülözhetetlen, vagy nem, hanem az, hogy számomra nagyobb értéket képvisel, mint amennyibe kerül. A fővárosi élet lehetőségénél is azt kell összevetnem, hogy az a plusz anyagi életszínvonal kompenzálja-e azt, amennyire utálnék Budapesten élni, nem pedig pusztán azt, hogy hol jövök ki jobban anyagilag.
Vidéken szerintem kivállóan lehet kerékpározni...
Éves fenntartási költség 5-10.000.
Főleg aki fiatal, és alföldi városban él.
Én jó egy évig autó nélkül jártam Szárról Törökbálintra dolgozni. Séta-vonat-séta kombó 30 perc volt.
Autóval 30-40 perc.
Tehát én olvasatomból vidéken is lehet tömegközlekedni. De tudom, hogy nincs mindenütt így.
Egy nehézség: vonathoz pontosan kell kiérni, mert fél óránként jár. És kb. annyiszor késett oskat a vonat, ahányszor én álltam dugóban belset miatt az M1-en.
Szár és Törökbálint nem vidék, hanem Szár Budapest külső, Törökbálint Budapest belső agglomerációja, ráadásul az ország legkorszerűbb vasútvonalán utaztál. A fél óránkénti vonat, méghozzá elfogadható menetidővel összevethetetlen a Budapest vonzáskörzetén túli vidéki tömegközlekedéssel.
Tudod, a gond ott van, hogy sok mindent összemosol. A vacak, rossz minőségű kávé, amit itt-ott adnak, a gyorspékséges croissant nem egyenlő azzal, hogy mit engedhetsz meg magadnak és mit nem. Mondok én neked valamit: azok túl rosszak ahhoz, hogy megvegyem őket. A cigi meg túl büdös és túl sok betegséget okoz. A büdös embereket nem szeretem, a betegség meg amúgy objektíve rossz.
Ezt nem értem: az aluljárós gyorskaja meg a legjobb esetben is közepes kávé nem megvétele mióta tartozik a lemondás kategóriájába, ami nélkül nem élet az élet? Nem venném észre, ha elköltöm rá a posztban felvázolt összeget, sőt, de nem eszem olcsó vacakokat. Érdekes, hogy más szerint meg ezek teszik elviselhetővé az életet. Ha így van, hidd el, hogy az árán vett nyaralás még élhetőbbé tenné az életed 🙂
Nem az a lényeg, hogy nem lehet autóval járni, meg enni péksütit.
A lényeg az, hogy TUDD, hogy ennek ÁRA van!
Én többször kocsival járok munkába, holott tudom, hogy többe kerül, de hát ez az ára annak, hogy többet lehessek otthon a családommal, mivel így fele annyi időbe telik beérni és vissza...
Legyél TUDATOS pénzhasználó! A döntéseidnek fizesd meg (akár szó szerint) az árát és viseld annak a következményeit!
Szemléletes példa. Milyen jó, hogy nincs autónk, minden közlekedést meg lehet amúgy oldani tömegközlekedéssel is, én tudom, mert vonattal ingázom, és évekig éltem vidéken.
A capuccinos példát nem értem, mert még nem jártam olyan helyen, ahol 400 Ft-ot kértek vonla érte, jó, lehet hogy egy luxushotelben ennyibe kerül, de egy automatából vagy tasakosan 80-100 Ft között van.
A cigiről is több ismerősöm szokott már le csak azért, mert drága.
Szó sincs luxushotelről. A modern irodaházak büfései nagyon el vannak szállva. Mégis szép számmal vannak akik fogyasztanak (hiába van automata is). A 400 Ft talán tényleg a felső kategória, de a sima KV 250, Capucino 350 egy teljesen megszokott árképzés.
Igen, de ilyenkor mindig jönnek a vidéki üzemekben dolgozók, hogy náluk 80 forint a büfében a termoszos kávé.
Itt aztán le is ragadnak és sikerül semmit nem megérteni a mondanivalóból.
Amúgy nem egy belvárosi irodaházban 400-500 forint egy capuccino, konkrét példákat tudok mondani.
Ja. Ehhez egy gondolat különben:
- Vidéki üzemben 80Ft a termoszos kávé. A kereset meg 80 nettó.
- Budapesti irodaházban 250 a kávé. A kereset meg 250 nettó.
Tehát akkor, megengedheti magának a vidéki üzem dolgozója a 80Ft-os kávét?
Szerintem nem. Ugyanis nem az ára a lényeg, hanem a bérhez viszonyított ára. 80Ft a 80 000Ft-nak 0,1%-a. Az rengeteg EGY DARAB kávéért. Ha megszorzod 40-nel (napi 2, 20 munakanap) az 4%-a a fizetésednek! CSAK KÁVÉRA! 4%!!! (Budapesti dolgozó, 250Ft / kávé, 250 000 nettó, ami szerintem átlag felett van bőven, ugyanez!)
Azt is érdemes lenne beleszámolni, hogy ahelyett hogy őrülten spórol az ember, pl. tömegközlekedéssel jár és naponta minimum 1 órát veszít, vagy kaját főz otthon ami szintén nem két perc, hanem inkább a bevételi oldalra figyel. Képzi magát, tanul, olvas, mert akkor esetleg elér egy olyan szintre, hogy pénzügyileg nem érdekel a napi kávé meg egy sörözés a haverokkal.
Egyszer elkaptam a tévében ezt az extrém kuponozós műsort. Nem azon csodálkoztam, hogy százdollárnyi terméket kivágott kuponokért és 1 dollár fizetésével megvesznek, hanem hogy előtte mennyit kell vagdosni meg kuponfüzeteken számolgatni mit hogy lehet összekaparni.
Szóval szerintem a blog többet foglalkozhatna bevétlenövelő ötletekkel is, mert a spórolásnak magában semmi értelme. Nem akarok next door millionaire lenni, akinek ott pihen a számláján csillió dollár, közben pedig csirkefarháton él. Minek?
Bizonyára meg lehet lenni autó nélkül, de nem olyan kényelmesen mint Budapesten. Vidéken sokkal ritkábbak a járatok, sokszor fél óránként mennek. De ha el is érem minden nap minimum 10 percel érek be később.
Ha már kiszámoló:) Köszönettel írom, mert ezt tőled tanultam!
A feleségemmel utazok együtt a munkába mindketten kártyás rendszerben dolgozunk (számít mikor lépsz be és ki, tulórát kifizetik). Netto 480-at keresünk nekem 364.5 neki 135,4 ft a 10 perc elszámolt munka.
Összesen 500 ft a többletünk.
Míg benzinre oda-vissza 10km-en 6-7 dl fogy el vagyis 0,65*430=279 ft a kiadásunk
Tudom, szennyezem a környezetem, de ha megint tavasz lesz majd járok újra biciklivel. Bár a munkáahelyen ráfizetés, a kondibérletet megspórolom 🙂
Balázs, ha te azér élsz ill. attól élsz jól, hogy ilyen ostobaságokra (mint amit a poszt sorol) elszórhasd a pénzed, akkor sajnállak. Nem kicsit, nagyon.
Szerintem mar megint le van irva az elejen h hogy kell ertelmezni ezt a cikket:
"... nem a gázszámla viszi el a fizetésed, hanem a sok apró-cseprő kiadás, ... csak sok embernek nincs kedve lemondani róla."
Megint nem azoknak szol a cikk, akik 500nettot keresnek, nincs hiteluk es tobb tucatmillios megtakaritasuk van. Ezek az emberek nyugodtan vegyenek napi 2 croissant meg kavet meg cigit ha akarnak.
Hanem azoknak, akik 150nettot keresnek de ugyanugy vesznek napi 2 croissant meg kave meg cigit.
Én is éltem vidéken (Vác) Autó szerint.
Napi 1:20 volt bejárni tömegközlekedéssel. 25+10 ezer a két bérlet (BKV)
Most dunakeszin lakom. Innen elvben 1 óra lenne, de a helyi busz nem jár elég gyakran. Bringa + Vonat már jobb (ha nem esik), kb 45 perc. a 2 Bérlet 20 ezer.
Csak bringa is kb 45 perc, ha edzésben vagyok, de nem vagyok 🙂 és Télen nem az igazi ha csúszik is.
Autóval bejárni 30 ezer / hó és 25-30 perc (most, nyáron 20)
A feleségemmel járok, kb ugyan oda (1 autóval), így kb felébe se kerül autóval bejárni, és rugalmas/kényelmes, valamit másra is hasznos (szülők, nyaralás)
33 évig elvoltam autó nélkül, nem lehetetlen, de ha vidékről kell bejárni, és nincs végig dugó az útvonalon, érdemes meggondolni az autó (egy olcsó) fenntartását.
Én Budaörsön élek, általában bárhová hamarabb eljutok busszal, mint autóval, hála a buszsávnak, meg annak, hogy fél Magyarország, meg a 400 ezer környéken lakó erre akar bejönni minden nap Budapestre.
Amikor autóval kell mennem (szerelőhöz, gyereket viszek orvoshoz, stb.), mindig ledöbbenek, hogy a legjobb esetben (ha kellően messze megyek Budapest túlvégére) ugyanannyi időbe telik. De általában lassabb.
Ennél már csak az a szebb, amikor a kollégáim autóval jártak 20-30-40 kilométerről naponta (egy kolléga-egy autó természetesen), miközben tudtam, hogy nem keresnek 200-250 ezernél többet.
De még a tanárok a közeli gimnáziumba is autóval járnak, noha pont a kapuban áll meg a busz. Márpedig aligha keresnek 120 ezernél többet egy hónapban.
Kiszámoló, tudom nem tartozik a cikkhez, de a sok hozzászólást olvasva fel kell tennem a kérdést. Hogy lehet az, hogy ennyien órákat állnak dugóban autóval, és busszal gyorsabban tudnak közlekedni mint autóval? Csak egy térkép kell, és mindig (MINDIG!) lehet találni alternatív útvonalat, ahol nincs dugó. Budaörsről befelé is, én is járok arra. Budapesten keresztül is, még ha kerülővel is, de állítom bármikor bárhonnan el lehet jutni gyorsabban mint a busz, főleg ha átszállás is van a rendszerben! (metróval nem versenyeznék, de az nem is jár mindenová).
Fel kell tenni azt a kérdést is, miért van közel 900 ezer aktív BAR listás ebben az országban, vagyis hogy lehet, hogy a gyerekeket és az öregeket nem számolva, minden hetedik magyar legalább 90 ezer forinttal legalább 90 napja adós valamelyik banknak.
Ezek után tényleg érdekes, hogy ezek mellett ennyien járnak autóval.
De akkor fel kéne tenni azt a kérdést is, hogy milyen pénzintézetek azok, amelyek ennyi hitelképtelen embernek mégis nyújtottak hitelt. Ezek lennének a megbízható bankárok? Nem inkább cégéres szélhámosok? Akik szándékosan adtak hitelt fűnek-fának tudván, hogy egy mértéken túl az állam – azaz mi mindannyian a befizetett adónk arányában – kénytelen lesz kimenteni őket, mert ha csődbe mennének, akkor az az egész országot csődbe vinné.
Mikor merik már feltenni a kérdést az emberek felelősségéről is?
Attól, hogy árulnak nekem drogot az utcán, még nem fogok venni, mert nem vagyok hülye.
Ha mégis rákapok, az az én hibám és nem a rendőrségé, hogy nem szerelte le időben a dealert, mielőtt még hülye lettem volna.
A drogdealer is hibás, hogy nem árufeltöltő a Tescoban, de végeredményben én hoztam hibás döntést, ezt kellene már sokaknak beismerni saját maguk előtt is.
Ezen minden pénzügyessel vitám van, ne érezd magad kipécézettnek.
A hasonlatod sántít: a kocsmáros (maradjunk legális drognál) csak akkor adja oda nekem az 1 dekásat, ha látja rajtam, hogy kifizetem. A bankok is láthatták volna, vagy könnyen után tudtak volna nézni, hogy a sok hitelfelvevő ki tudja-e majd fizetni a hitelét, de nem tették, és adtak hitelt.
Másrészt, ha én építek egy házat, amely valamilyen paraméternek nem felel meg, mikor kiderül, akkor senkit sem érdekel az a védekezésem, hogy a vevő is látta a terveket, még alá is írta őket, láthatta volna a hibát. Ez érdektelen. Én vagyok az áru termelője, én felelek a 'jóságáért'. Ez olyan ősi törvény, amely már Hammurabinál is szerepel. Ám 'csodálatosképp' van az áruknak egy köre, ahol azt adják be nekem, hogy ez a törvény azok 'termelőire' nem vonatkozik. Ez engem baromira bosszant! Ráadásul az ország gazdasága is rámegy.
Én meg nem mondtam, hogy a bankok ártatlanok lennének, csak semmivel nem hibásabbak, mint az állam, vagy a felelőtlen hitelfelvevők.
Csak ez utóbbi két csoport felelősségéről valahogy soha nem hallok semmit.
A drogosoknal is a dilerek a kocsogok?
Valóban, ez egy még jobb kérdés 🙂 De a választ már sokszor meg is írtad...
Viszont nem feltétlenül az emberek a hibásak (és nem is a csúnya bankok), a mai gazdaság (~rablógazdaság) az erőforrások minél nagyobb mértékű, minél gyorsabb felhasználására épül, a leggyorsabb fejlődés (~profitszerzés) érdekében, ami úgy lehetséges, ha a megtermelt javakat valaki megveszi, függetlenül attól megengedheti-e magának vagy sem, szüksége van-e rá vagy sem.
Az egyik legjövedelmezőbb iparág (marketing, média) épült fel arra, hogy az embereket meggyőzze arról, iszonyatos tempóban kell minél drágább dolgokat megvenniük, valahogy. Képzeljétek el, milyen lenne a világ reklámok nélkül. Ha teljesen betiltanák a hirdetések minden formáját (csak tájékozódás lehetősége maradna), mindenki azt és annyit vásárolná amire szüksége van. Nem lenne csodálatos? (és mindenre kötelezően 10 év lenne a garancia :))
Vajon egy reklámok nélküli világban inna-e bárki is sört? 🙂
Budaörs elhiszem, hogy szívás autóval...
Most, hogy a hungárián áskálódnak, máris +5/10 ezer a dugók miatt a fogyasztás havonta.
"25+10 ezer a két bérlet"
"a 2 Bérlet 20 ezer."
Senki nem próbálja kiverni a munkáltatójából a helyközi bérlet törvény szerinti 86%-át?!
(NE ide írjátok le, a ti jogaitokat hogyan nem tartják tiszteletben és titeket hogyan fenyegetnek a munkahelyen: azoknak írtam, akik elfelejtik ezt a lehetőséget, vagy soha nem is tudták.)
BKV bérlet nem jár, jog szerint sem, és a kerékpár bérlet sem. (ez is mekkora szűklátókörűség az államtól)
Vácról 86%ot megkaptam, így egyedül sokkal jobban megérte vonat+bringa járni, úgy is jártam. Onnan autóval 40 lett volna a benzin csak, így 10 ezer volt havonta.
A hozzászólások is mutatják, hogy a régi beidegződéseket igen nehéz megváltoztatni.
Ha valaki változtatni szeretne az életén az nem több, mint két hónap odafigyelés. NEM TÖBB!!!
Ehhez az szükségeltetik, hogy két hónapig MINDENT előre megtervez és LEÍR az ember.
Két hónap után már reflex szintűek lesznek az új "beállítások".
Nekem így sikerült leszokni a cigiről, már csak nagyon ritkán kávézom és kiemelten odafigyelünk a háztartás költségeire.
Hat éve kezdtük ezt a rendszert és mára bizonyított, hogy működik.
A legeslegjobb érzés az, amikor meglepődik az ember pár év után, hogy mennyit sikerült megtakarítania.
Amikor kezdtük sajnos még nem létezett Kiszámoló oldala, nekünk egy könyv segített:
Bodo Schäfer: Út az anyagi függetlenséghez
- Medveee... ezt a kocsit meg miből vetted?!
- Visszavittem az üvegeket.
Ezzel az a gond, hogy akik úgy gondolkodnak, hogy a fizetés nem elég, azoknak semennyi fizetés nem lenne elég, mert ha jelenleg keresnek 150-et, akkor 300-nál, 600-nál, 1 milliónál újabb pazarló szokásokat vennének fel, így tetszőleges összegnél sem tudnának félretenni.
Amiket meg Kiszámoló felsorolt, azoknak van olcsóbb alternatívája, kivéve a cigit, azt viszont lehet költeni tartalmasabb dologra is, ha nem mondjuk félretenni szeretnéd.
A szamok, foleg az utolso ket tetelnel szerintem elegge tulzoak.
Most oszinten, hanyan vesznek minden nap 400 ft-os capuccinot meg ket croissant? :S
En eleg sokat jarok capuccinozni, naponta ketszer, van hogy haromszor, igy kerul hetkoznaponkent kb. 1 euroba.
Persze elkepzelheto hogy valakinek olyan eros a fuggosege, hogy nem birja ki a napi ket croissant nelkul, de az tenyleg vigyen otthonrol kajat 😀
A havonta 50ezer elkoltese felesleges vasarolgatasra meg szerintem megintcsak nem a magyar valosag. Lehet hogy bennem van a hiba, de elkepzelni sem tudom mire lehet havi 50ezret csak ugy elszorni... Az evi 600ezer, duplaannyi mint amennyibe nekem az auto kerul 😀
Én hirtelen több ismerősömet is fel tudom sorolni, akik legalább ennyit költenek ilyen dolgokra, miközben nem is keresnek olyan nagyon sokat.
50 ezer neked sok havonta felesleges kiadásokra?
Ennyit szerintem minden második háztartás elszór, amelyik 400 ezer feletti bevétellel rendelkezik, ez meg nem sokkal több, mint az országos átlag.
Ez szerintem is igaz, sajnos ennyi simán elmegy, saját tapasztalat alapján. Egyébként, amiről nem volt itt szó az még a kidobott élelmiszer, amíg nem kezdtem rá figyelni 10-20 ezernyit biztosan kidobtunk havonta, de még most is sajnos előfordul, hogy a hűtőben romlik meg az érintetlen kaja.
"Egy “rendes” 600-700 ezer forintos fizetésből / szülő, vagy családtag bőven el lehetne éldegélni (mint jobb országokban)."
Elhiszed-e, hogy egy-két év, egy-két hasonlóan gazdag szomszéd, kolléga - és hipp-hopp, az a fizetés is ugyanígy kevés lenne?
Máshonnan közelíteném meg ezt a dolgot. Először érdemes kiszámolni, hogy 40 év munkaidő alatt mennyi pénzt keresel. Az én esetemben ez mai értéken kb 100 millió forint. Nem a pontos összeg a lényeg, csak a nagyságrend.
Mi a jobb, ha ezt az utolsó fillérig elköltöd, vagy ha 10-20-30-40 százalékát félreteszed olyan dolgokra, mint váratlan kiadások, munkanélküliség, betegség, saját tőke ami neked hoz hasznot. Nekem a második verzió a szimpatikusabb.
Hogy tudom ezt megvalósítani? Úgy, hogy a havi bevételemből félreteszek 10-20-30-40 százalékot. Ez pedig úgy megy, ha a leginkább felesleges kiadásokból vágok vissza, ezek pedig azok a dolgok, amiket Kiszámoló a posztban említ.
Szóval ne a pár száz forintot nézd, hanem a másik oldalát, a sok tízmilliót.
Gyerekek, Kiszámoló csak PÉLDÁKAT írt, a capuccino BÁRMI más is lehet, sós mogyoró is, stb. A rengeteg PIÁRÓL nem is beszélt! A fizetésünk pedig azért alacsonyabb, mint a Lajtán túl, mert fejletlenebbek, elmaradottabbak vagyunk - főleg agyilag. Nem is hozzájuk kellene hasonlítani magunkat, hanem a környező többi (többnyire)szerencsétlen néphez (lásd: vonatkoztatási csoport). EZt lehetne folytatni, de minden ország olyan, mint a benne lakó nép!
"fizetésünk pedig azért alacsonyabb, mint a Lajtán túl, mert fejletlenebbek, elmaradottabbak vagyunk – főleg agyilag. Nem is hozzájuk kellene hasonlítani magunkat, hanem a környező többi (többnyire)szerencsétlen néphez (lásd: vonatkoztatási csoport)."
Azért itt is más lett volna a helyzet, ha pl. 1955-ben tőlünk is kivonulnak az oroszok, mint Ausztriából. De oké, vizslató szemünket ne vessük nyugatra, hanem inkább északra, keletre és délre. Vonatkoztatási csoport: sajnos már a lengyelek, a csehek, a szlovákok, a szlovének is többet keresnek. (Sőt, még a törökök is...)
en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_in_Europe_by_monthly_average_wage
Tudom, tudom, benchmark = Etiópia.., mint Kiszámoló oly gyakran hangoztatja 🙂
Azt hogy mi egyre kevesebbet keresünk, csakis mi tehetünk. Amíg az emberek csak arra szavaznak, aki ingyen sört és nyugdíjemelést ígér, ne csodálkozzunk, hogy egyre jobban lemaradunk.
Akarjunk úgy élni, mint a leggazdagabbak és ezért tegyünk is meg mindent, csak ne rinyáljunk, hogy mi vagyunk a legszerencsétlenebbek a világon.
A rinyáláshoz vegyük benchmarknak Etiópiát.
"A rinyáláshoz vegyük benchmarknak Etiópiát."
Hú, de kár, hogy nincs "lájk" gomb ezen a blogon!!!
Nagyszüleim gyerekkorukban olyan szegények voltak, hogy csak november és március között járhattak cipőben. Főtt krumplit ettek főtt krumplival.
És csodák csodájára, hihetetlen módon, 40 év munkájával és takarékoskodásával összespóroltak 2 családi házat (a Balatonnál). Szüleim sem szórták el a pénzt, bár ők a szocializmusban voltak aktívak amikor semmi sem segítette a megtakarítást, ők is felépítettek egy házat.
A három házból jelenleg kettő panzióként szolgál, kevés munkával a két ház együtt évi nettó kétmillió forintot hoz.
Emellett a családban ma is mindenki dolgozik a lehetőségeihez mérten (bár az túlzás hogy én is dolgozom lévén ide írok kommentet).
Jól élünk de nem szórjuk a pénzt, és megint csak azt tudom mondani, hogy ezt bárki elérheti, semmi csoda nincs benne.
Csak azt a bizonyos pár tíz százalékot kell félretenni.
Utcbaban kifozde 8-900ert deszerttel együtt megvan a kaja, szemben biztosító irodaházi kajaldaban 1500.
Hiába keres a biztosítós másfélszer annyit ha másfélszer többet kolt el kajára.
Én az összes devizahitelesnek akinek cigi lóg a szájába beintenek.
Felesleges spórolni... többet kell keresni, mint amennyi a kiadás 🙂
A fogyasztás fontos motivációs tényező. Nélküle állati szinten vegetálnánk.
Igen, ez is egy jó megoldás.
Az írás lényege is csak annyi, hogy élj a lehetőségeiden belül.
Ha megteheted, hogy havonta nyaralni menjél, mert a kereseted 30%-át még így is elteszed, pont ne foglalkozz azzal, mennyit költesz el havonta feleslegesen.
bumm
Ja, de ha a cigi árát 40 éve lekötötted a bankban, akkor legalább 900 Ft lett azóta belőle.
Annyira nem értem azokat, akik a postban lévő konkrét példák számaival vagy akár magukkal a példákkal kötözködnek. A szemléletmód a lényeg, sokan megtalálhatják a saját életükben a maguk feleslegesen kiszórt napi 500 forintjaikat, ami lehet hogy épp nem capuccino vagy croissant, hanem bármi, kényelmességből keletkező pluszköltség. Nyilván van akinek az autó nem kényelmi pluszkötség, hanem valódi pénzügyi racionalitás van benne, arra nem vonatkozik az autós példa. Ez ennyire egyszerű.
Az nagyon más kérdés, és nagyon egyet tudok érteni "barna" hozzászólásával, hogy nem az a lényeg hogy mindenki csirkefarháton éljen. Hanem hogy legyen tudatában annak hogy a kényelmi szokásainak mi az ára, és ennek tudatában hozzon egy tudatos döntést: nekem megér napi ötszázat, évi 180 ezret, egy életen át 7 milliót. És ne síránkozzon.
Szerintem meg helyesebb az a szemlélet, konkrétan autós példánál, hogy az időt is költségnek vesszük, nyilván ember függő, hogy mekkorának, akkor viszont már kicsit más a helyzet. Ritka, mint a fehér holló, hogy valakinek tömegközlekedéssel gyorsabb lenne, az hogy Kiszámolónak így van Budaörsről, attól még az emberek 90%-ának nem így van. A croissant-nak pedig hasznossága van (nyilván mert finom), amit szintén lehetne számszerűsíteni. Úgy általánosságban ezen felsoroltak közül egyedül a cigi szerintem kakukktojás, mert a szenvedélybetegségek nem úgy működnek, mint a normál fogyasztási cikkek, az összes többinél össze kellene vetni, hogy mennyit ér nekünk, és mennyibe kerül.
Oké, segítek: a cikk arról szól, hogy ha vannak felesleges kiadásaid, amiket nem engedhetsz meg magadnak, akkor lásd meg, hogy a napi párszáz forint mennyit jelent éves, vagy 10 éves szinten.
A croissant-t nyugodtan helyettesítsd be a következők bármelyikével: sós ropi, mogyoró, üdítő, újság, rágó, McDonald's, KFC, Burger King, csoki, nápolyi, szotyola, pogácsa, kifli, Rigó Jancsi, krémes és így tovább és így tovább.
Ha pedig eleget keresel ahhoz, hogy eltegyél a lakásra és a nyugdíjadra, a gyerek oktatására és minden másra és ezek után sem kell tőrödnöd a kiadásaiddal, akkor ez a cikk nem neked szól.
Így már érted? 🙂
Értem miről szól a cikk, csak arról beszélek, hogy ez messze nem ilyen egyszerű. Egy szándékosan sarkított példa, ha választanom kéne, hogy napi 14 órában nehéz fizikai munkát kellene végeznem, hétvégék nélkül, bármiféle szórakozás, kikapcsolódás, nyaralás nélkül, ahhoz hogy nyugdíjasként ne kelljen éhen halnom, akkor nem biztos, hogy ezt így egyben bevállalnám, és inkább éhen halnék nyugdíjasként, mint hogy az egész életem szenvedés legyen. Tehát még a pénz félretételének is megvan a hasznossága. Az meg hogy adott személynek mi a hasznos, az igencsak szubjektív. Én azt gondolom, hogy teljesen más a tudatos és a tudatosság nélküli túlköltekezés, te az utóbbiról írtál, én meg azt gondolom, hogy ha egy embernek más dolgok a fontosak, akkor az előbbi is létezik.
Azert remelem te is latod, hogy jelenleg egy atlagfizetesbol is lehet mar felretenni. Ha nem hiszed el, akkor egyszer tegyel egy kort a sarki kocsmaban, vagy Budapesten. Budapesten hatalmas dugokat, tomott plazakat es tomott kavezokat fogsz latni. Ezeknek a kiadasoknak a jelentos resze racionalisan csokkentheto lenne, ugy, hogy az illetonek meg tobb ideje is maradjon.
Jo, Budapest rosz pelda... Es a sarki kocsma? Ott mi a helyzet? Ott is lesznek boven emberkek... Vagy a kavezok... azokban is sokan vannak...
Termekbemutatok nyugdijjasoknak? A 600e ftos agynemuhuzattal, meg a tarsaival? Azok azert vannak, mert bar senki se veszi meg a termeket megis megeri megtartani az eloadast es utaztatni?
Van egy masik blog, ahol regen rendszeresen elsirtak az emberek, hogy milyen nehezen jonnek ki a kis penzukbol... tobbnyire leirtak, hogy mire mennyi megy el... legalabb 20% butasag volt..
Én kimondottan spórolós ember vagyok, de egyre több olyan dologról bizonyosodok meg, amiket korábban feleslegesnek tartottam, hogy mégsem azok, ilyen többek között az autó.
A sarki kocsmát mondjuk sosem értettem, mármint azt, hogy minimálbéres vagy segélyes emberkék hogy tudnak elszívni napi 1-2 doboz cigit, meginni napi 3-4 italt, és még éhen sem halnak...
"A croissant-nak pedig hasznossága van (nyilván mert finom), amit szintén lehetne számszerűsíteni. Úgy általánosságban ezen felsoroltak közül egyedül a cigi szerintem kakukktojás, mert a szenvedélybetegségek nem úgy működnek, mint a normál fogyasztási cikkek"
E cikk alatt csak viszontkötözködés, de mivel érdekes, leírom. Próbáld ki, amikor megteheted és rá tudod szánni magad, hogy nem eszel édességet egy-két hónapig. Egyáltalán. Idén nagyböjtben csináltam - nem kell fogynom és a fogaim is elég jól vannak mostanában, tehát csak afféle vagányságból kezdtem el, de mindenféle váratlan és döbbenetes eredménye volt. Majd utána vedd elő újra a kérdést, hogy a cukor (croissant) addiktív-e! 🙂 És hogy a függőségek erejében hány % a biokémia és mennyi a szocializációs hatás, mert ez is igen meglepő. 🙂
Ebben van valami, mert sokkal több dolog okoz nem fizikai függőséget, mint ami fizikai függőséget.
Az autós közlekedéssel kapcsolatban már egy másik bejegyzésnél leírtam én mit csináltam (új kerékpár, ha csak tehetem azzal melóba ez 6-700 Ft üzemanyag megtakarítás alkalmanként, táblázatba vezetve minden ktsget:defekt, kerékpár ára..stb)
KV
Minden nap kávézom, nem igénylem, csak a szertartás-"szünet" miatt csinálom. Viszont a blog olvasása óta nem bedobom a gépbe a 60 Ft-ot hanem először porkávé (kb 10-20 Ft per db) majd mostmár szemesKV-t használok a céges KV főzőn, kb10-20 Ft per alkalomra jön ki ez is de az élvezeti érték sokkal jobb. 🙂 Tehát nem az a cél, hogy azért éljünk hogy megtakarítsunk hanem üljünk le, számoljunk és próbáljunk a kiadásokon csökkenteni. Mióta ésszel (több ésszel) kezelem a pénzügyeket több lakáskasszát fizetünk plusz néhány malacperselyt, amiből az egyiknek mindig van konkrét rövidtávú célja, pl új bútor, vagy nyaralás..stb..tehát "jutalom falat" 🙂
..a KVhoz még annyit, hogy mivel pontosan tisztában vagyok vele, hogy nem igénylem ezért dolgozom rajta hogy ezt is letegyem. AMikor cigiztem azt egy nap alatt abbahagytam amikor megszületett a döntés, hogy nem kell tovább. Igaz, hogy én "csak" féldobozt szívtam így minden segédeszköz nélkül, tényleg könnyen ment a leszokás. A KV-s szertartást tea filteres szertartással igyekszem kiváltani. Filtert én viszem-melegvíz van. 🙂 Még "olcsóbb"...
Sok ember nem hisz abban, hogy megéri picit spórolni, mert akkor 1-ről a 2-re jut. (Már csak a váratlan helyzetekre is megéri félretenni, és addig is nem valami uzsorás cégtől, vásárlói csoporttól stb. kell hitelt felvenni és már is nyert sok tízezer forintot, nem beszélve az idegeskedésről).
Sokan nem tudnak lemondani a napi cigi és pia adagjukról a jövedelemtől függetlenül. Cél kellene az embereknek és akkor talán...
Engem az sem hagy hidegen, hogy én tudatosan, hitel nélkül (addig nyújtózz ameddig a takaród ér elven) élem az életem és itt vagyok egy eladósodott országban...
Nagyon tetszett a cikk, gratula! 🙂
Kár, hogy sokaknak "könnyebb" sírni és kibúvókat keresni, mint változtatni 🙁
Autóról csak annyit a párom ingázik külföldre, én meg az autópályán dolgozom, ergó két autó kell. Tömegközlekedéssel elég érdekes lenne ugyanez. (Bár én kisétálhatnék a szántóföldeken keresztül a melóhelyre)
Tehát? Ennek mi köze a cikkben leírtakhoz?
Amennyiben mindkettőtöknek kell a munkához az autó, akkor természetesen az autó termelőeszköz és nem felesleges kiadás. Ahogy a napi étkezés is szükséges dolog minden embernél.
Persze remélem, hogy olyan fizetést kértél, ami fedezi az autó fenntartásának és használatának a minimum 60-70 ezres költségét havonta.
Értem én, és kocsi kivételével ilyenekre nem is költök.
Az autó matekja másképp:
Napi másfél óra PLUSZ, büdös-koszos-lassú eszközökön (+ elázott cipő, frizkó, stb, de ez mellékes)
Havi 30 óra plusz
Egy évben 15 TELJES NAP
Öt év alatt 2 és fél teljes hónap
Tíz év alatt 5 hónap az életemből, BKV-n.
Bébiszitter költsége, mert nem érek oda a melóból se suliba, se oviba mindennap (ha időben indulok, akkor annyira keveset melózok naponta hogy előbb-utóbb kirúgnak)
hát ennyi.
Drága a tyúkszaros életem ideje is, mert nem tudom mennyi van még.
Egyelőre megkeresem az árát.
Tudom hogy sok, de inkább bringázok a kölkökkel a parkban délután, vagy dolgozom, ahelyett hogy a kilencvenötös fegyencjáraton ücsörögjek, ahol pénztárcát is lopnak.
Minden hónapban teszek félre.
De már nem spórolok mindenen annyit mint lánykoromban, és kezdem ledobálni a lelkifurkákat hogy 7-12 év után új csizma.
Lepjunk mar tul ezen az auton.
De akkor leirom en is:
BKV: napi 2x55-60 perc
Auto: napi 2x50-70 perc, abbol 2x15-30 minimum dugo.
Hulye leszek autoval jarni (van amugy). Legjobb esetben 2x5 perc elonyert tobbtizezer forint havonta? 😀
Mindenki döntse el magának mennyi időt veszít vagy nyer az autóval. Iskola időben napi 30 percet simán nyerek a BKV -val. Nyáron kb ugyan ennyit vesztek vele az autóhoz képest. Viszont nem kell birkózni a parkolóhelyekért, nem kell idegeskedni, hogy ki veri szét a kasznit, vagy már megint melyik szerviz intervallumot érte el a rozsdaboglya. Van akinek nem éri meg van akinek megéri...
Remek cipő lehet amelyik kibír egy szezonnál többet... Évek óta nem látok ilyet csak azt amit csináltat az ember. Drágának tűnik, de a boltban is ennyibe kerül egy igazán jó cipő és az 2 évet nehezen bír ki... 🙂
Autóban a cipő sem kopik úgy 😀
(vagy elverte másra, de ez már egy másik kérdés)
Szerintem pont ez a lényege a beszélgetésnek.
Amúgy veszel 10 milliáért ferrarit 🙂
"Kocsi sok embernél muszáj, nincs alternatíva, bár ezt sokan le fogják úgy is írni."
Már nem azért, de 2 felnőtt 90 km vonatjegy 1860*2 = 3720 ft. 100 km-n fogyastz az autó 6 litert, 450 ft benzinárral az 2700 ft. A kettő közti különbség kijön az amortizáció, viszont nem 2 óráig tart az út, csak 1. Két ember két munkaórája legalább 2000 forint nyereség az autó javára.
Tehát, ha megteheted, járj autóval.
Ha nem, kénytelen vagy ezen spórolni. Vagyis keress többet.
Nyugat-Európában ez a dilemma gyakran úgy merül fel:
Ha megteheted, járj autó helyett vonattal, mert gyorsabb, kényelmesebb, de drágább.
Nálunk meg az autó gyorsabb, kényelmesebb az esetek 90%-ában, és nagyjából 50-50%-ban az egyik vagy a másik az olcsóbb. Tehát mondhatnám adott helyzetben itthon is azt, hogy ha elég sok pénzed van, akkor megteheted, hogy autó helyett környezettudatosságból a tömegközlekedést választod, de erre nincs mindenkinek elég pénze.
Igen, ha megteheted, és jellemzően nem egyedül használod az autót! Amúgy nem éri meg.
Ha egyedül használom, akkor a fenntartási költséggel és az amortizációval drágább, mert nagyjából a tömegközlekedés ára a benzinköltségnek felel meg, de csak elvileg, mert az autó háztól házig visz, míg a tömegközlekedéssel átszállással gyakran kerülőúton kell menni, plusz a helyi tömegközlekedést is sok esetben igénybe kell venni, így már azért 1 főnél is közelíti az autó költségeit, miközben sebességben, kényelemben a béka feneke alatt van, arról nem is beszélve ha sok cuccot is kell vinni.
Nem dohanyzom, nem iszom es szeretek magamra fozocskezni. Cashback-es hitelkartyat hasznalok es parom mindenfele kuponakciot maximalisan kihasznal. Ha kell 2 evre elore megvesszuk a mososzert/oblitot ha 50%-os kedvezmeny van rajta.
Ket lakasom van es lejar jovore a lakaskassza es vesszuk a harmadikat. A sporolt millioink egy resze a bankban van, mas resze ertekpapirokban es kb 3000 dollarnyi osszeg magas kockazatu befektetesekben. Termeszetesen a fel eves vastartalek is el van rakva.
Evente 2-3x utazok kulfoldre nyaralni, muzeumot nezni a parommal ugy, hogy a sporolt penzunkhoz nem kell nyulni (kiveve a kis perselyt, ahova a 100-200 forintos ermeket bedobaljuk nyaralopenznek). Nem kell nezzem az arat a dolgoknak meg Svajcban sem.
Amikor kocsit vettunk megneztuk a piacon a hasznalt autokat, kigondoltuk az adott celra melyik a legjobb ar/koltseg aranyu es azt vettuk meg.
Minden nap nyugodtan alszom, a lakashitelem 44.000 forint, forint alapon vettem fel, mert a kiszamithato torlesztoreszlet nekem fontosabb.
Van egy irto bonyolult tablazatom ahol a bevetelek, sporolt penz, kiadasok vezetve vannak es a tervezett osszegek alapjan 1-2-3-6-12-24-60 honapra meg elore meg is josolja, hogy hogy fogok allni anyagilag es mit engedhetek meg magamnak a tokembol.
Ezt havonta frissitem, hogy lassuk a parommal merre tartunk.
A nyugdijamat az altalam vasarolt ingatlanok alberletkent/apartmankent vagy airbnb.com-hoz hasonlo oldalakon valo hasznositasabol fogom nagyreszt kitermelni ha eljon az ido. Idoaranyosan jol allok azzal is.
Ez a dolog mukodik es jol mukodik, bar biztos tudnam jobban csinalni es ha meg akarok venni valami kutyut vagy szep dolgot a lakasba, akkor nem verem a fogamhoz a garast. Ezen a blogon olasottak is sokat segitettek. Koszonet erte.
Legalább havonta 2 milliót kerestek ketten,és nincs gyereketek.
Ezt nem tetted hozzá:-)Csak hogy teljes legyen a kép:-)
Ja így könnyű:-)
Ne legyel irigy. Honnan tudod hogy nem ilyen takarekosan elt mar 20 eve? Ha elrakta (mondjuk) a fizetse 30-50%-at rendszeresen siman eljut egy olyan szintre, amit fentebb leirt.
Totalis tevedesben vagy, de mindegy. Probal az ember ramutatni, hogy ezek a dolgok mukodhetnek normalisan, de nem mindenki akarja ezt elfogadni es jobb a szokasos fikazas.
Nekem ez nem gond, mert nem fogom maskepp csinalni, de nem kellene elbizonytalani azokat, akik esetleg kovetnek a peldat.
De reszemrol ez a tema lezarva. Remelem van akit sikerult meggyozni, a tobbi meg nem szamit 🙂
Örülök, hogy más is gondolkodik hasonlóan, mint ahogy annak is ha a környezetemben valakinek sikerül valami.
25 éve egy albérleti szobában kezdtem, de azóta is vezetek minden kiadást bevételt. Közalkalmazottként kezdtem. Az eltelt 25 évben az albérleti szobát saját lakás(ok)ra -nem házra- és egyéb ingatlanokra cseréltem és mellette rengeteg energiát fektettem a vállalkozásom "menedzselésébe". Voltak nagyon jó ötleteim és persze rosszabbak is, de ma már a "vastartalék" legalább 20 évre tehető.
Csak egy pár dolog: nem prémium kategóriás, de jó autóval járunk, benne faék egyszerű benzines motorral,gázüzemmel. A megspórolt pénzen jön a következő autó!
LTP szigorúan 4 évre és csak forint hitel. Nem csak most hanem 10 évvel ezelőtt is!!
Ma ismét közalk. vagyok (tanítok) és a feleségem is. 5 éve minden reggel én csinálom a reggelit a 4 tagú családomnak és jó esetben 50 évesen nyugdíjba megyek
Szia Woo,
Gratulálok a sikeredhez és a kitartásodhoz, szép munka!
Régóta szeretnék excelben csinálni egy cashflow-t de még nem tudtam átláthatóra megcsinálni.
Azt a táblázatot amiben Te vezeted a bevételeidet és kiadásaidat valahonnan le lehet tölteni?
Válaszodat előre is köszönöm!
Szép napot!
Kriszti
Nem iszom, nem dohányzom, főzők - ennek ellenére - örülök, ha 2 hétre el tudunk menni nyaralni, országon belül.
Lakáskasszát fizetünk, ebből lesz a házunk felújítása.
Használt autót vettünk - adott célnak megfelelően.
Meg kell néznem az árakat, sőt, évről-évre jobban! 🙁
5-10 évvel ezelőtt, többet ért a pénzünk.
Lehet, hogy bennünk van a hiba? 🙂
Ja, és nincs több ingatlanunk, csak amiben élünk.
Most kezdtem el gyűjteni a 200 forintosokat - sok kicsi, sokra megy 🙂
Soha nem lesz annyink, mint Woo-nak, de nem vagyok elégedetlen 🙂
Attól tartok, nem vagyok alkalmas arra, hogy olyan tervszerűen éljek, mint, ahogy Ő teszi.
"5-10 évvel ezelőtt, többet ért a pénzünk.
Lehet, hogy bennünk van a hiba? "
Csak akkor, ha ugyanannyit keresel mint 5-10 eve.
En meg fejbe kiszamoltam hogy mi az elmult 6-7 ev alatt korulbelul 5-6 kilo cukrot vettunk. Ez negyven ev alatt is csak 20-30 kilo 🙂
Milliokat sporoltunk! Te meg ne cukrozd a teat 🙂
Nem csak a káros dolgokon lehet spórolni, vagyis nem csak a cigin és a hasonlókon. Pl. minek egy gyereknek előfizetéses okostelefon. legyen elég arra hogy hazaszóljon, amire elég a feltöltőkártya is, azt legalább nem lépi túl. Nálunk most ezt vezetjük be, úgyhogy gyűjtöm az infókat a szolgáltatókról. Ezt ismeritek? Ez most új: redir.ec/molmobile
Gyerekek!! Hogy nektek mennyi időtök van munka mellett kommentelni?! 🙂
A cikk tetszett, örülök, h írtál róla, Kiszámoló.
Ha picit tudatosabban élveznénk az életet, akkor nem kellene olyan sokat a következőt hallani/mondani: "De hát mire ment el??"
Itt ugyan főleg fiúk olvasnak, de ahogy én elmúltam negyven, egy bizonyos gyakori női magatartást elkezdtem szépen kiseprűzni az életemből- ahogy sokunk az önkizsákmányolást vagy az önpusztító szokásokat megideologizálja, pró vagy kontra.
Ha este 11-kor még paradicsomos húsgombócot főzök másnapra, vagy éjfélkor fejezem be a fürdőszoba kiganyézását, akkor nem mondom azt, hogy rendes asszony nem bízza a mocskát másra meg azt sem, hogy annyiért én jobban és többet főzök, csak azt, hogy most belefért az energiámba-akarásomba, vagy az itt megspórolt pénzt tudom mire akarom fordítani, és különösebb hepaj nélkül fogok takarítónőt hívni vagy kaját venni, ha úgy érzem, az életminőségemet rongálja súlyosan hogy mindent magam akarok csinálni és mindent megvonok magamtól. Így hagytam abba az ingázást is anno, roncsolt. Viszont azt se mondom, hogy a cigi pl "járna" nekem, mer' én annyit dógozok
Nem értem a fanyalgókat. Én már hozzászoktam, hogy a Kiszámoló büfében 400 forint a kávé. 🙂
Szerencsére a megspórolható összeg a kidobott pénzzel arányos, így ha te nem nap 800-at, hanem csak 400-at költesz feleslegesen (és nem kávé+croissontra, hanem mondjuk csokira vagy bármire), akkor el kell osztani a táblázat megfelelő részét kettővel, és már kész is.
Azon sem kell meglepődni, hogyha nálatok nincs ennyi kidobott pénz: ha összeadjátok, eleve több jön ki, mint egy havi átlagfizetés. De nem is az a lényeg, hogy mindenkinél mindegyik egyszerre legyen. Van napi, munkanapi és havi felesleges kiadás, a táblázatok alapján könnyedén összeszedhetitek a sajátotokat.
Az autó költségén se kell fanyalogni. A táblázat nyilván nem tartalmazhatja személyre szólóan épp te mennyi időt spórolsz vele, így nem is tud vele korrigálni.
De ha már odáig eljuttok, hogy mérlegelitek mennyibe kerül az autó (vagy épp bármi más) és mit spóroltok vele, és az alapján döntötök mellette, akkor már teljesen más a leányzó fekvése, mint egy "de hát az autó az kell" felkiáltás esetén.
Én inkább azon aggódok, hosszú távon jó ha az inflációt eléri a megtakarításaim növekménye (persze most a rezsicsökkentés lenyomja az előbbit, meg van pmák tbsz-re, de 10-20-40 év távlatában nem számíthatok ilyesmikre).
És ugye azt a különbséget az infláció felett 2% meg a 0% között nem szabad lesajnálni. 10 éves időtávon még csak 11% a különbség, 40 év alatt viszont 60%. Azaz a táblázatban lévőnél így 37,5%-kal kevesebbem lesz megtakarításból, ami szintén a táblázatokhoz képest kb. annyi bukta, mint az 50ezer felesleges vásárlásra kidobott pénz. Már-már szerencse, hogy nem takaríthatok meg annyit mint a táblázatok alapján várható, így a bukta is kisebb ezen...
Egy példa hogy hogyan szopatja a fogyasztó társadalom a birkanépet:
Kb. 30 éve - mikor még éveket vártunk a postai telefonvonalra - totális utópiának tűnt a mobiltelefon, ha valaki elmeséli, totál hülyének nézzük.
A 90-es évek második felében megjelentek az első szolgáltatók Magyarországon, és az első években az az ember, aki vásárolt, élvezhette a gúnyos pillantásokat. Bukófon, tahófon, hülye sznob, miért kell az utcán telefonálni, mekkora bunkóság ez és társai....
A 2000-es évek közepén Azok az emberek, akik pár éve még lebunkózták, tahófonozták a korábbiakat, bementek és valami blőd indokkal (pl. anyám beteg, fontos hogy gyorsan elérjen, stb. én valami hasonlót hallottam mindenkitől) megvették az első mobiltelefonjukat.
Az előző pontban részletezett embertípus ma már el sem tudja képzelni az életét e nélkül. Igaz hogy a devizehitelét és a rezsiszámláit is alig tudja fizetni...
Azért ebben az is benne van, hogy a mobiltelefonnak a használata sokkal korlátozottabb volt, mikor alig volt valakinek, tehát ahogy egyre inkább elterjedt, egyre több értelme lett venni.
És ezt a kis példát rá lehetne húzni elég sok mindenre....
Szeretem Kiszámoló blogját, az egyik leghasznosabbnak tartom a hazai blogszcénában. De! (Tudom,kinek kalapácsa van az mindent szögnek néz) Nem biztos, hogy mindig mindent a számokon keresztül kellene megközelíteni, mindent méricskélni, mérlegelni.
Mert így hamar eljutunk odáig,hogy elég kisebb izzó is a fürdőszobába,mert az x forintnyi megtakarítás y év alatt, vagy vegyünk vastagabb pulóvert inkább télire, mert akkor spórolhatunk a fűtésen,hiszen 1C mínusz x forintnyi gázmegtakarítás y év távlatában. Kábeltévé helyett közkönyvtár, butik helyett bálásturi. Abszolút nem azt állítom, hogy a költekezés, az impulzív vásárlás az élet megszépítője és értelme, de ha a lehetőségeinkhez tudjuk igazítani az elvárásainkat, ha meg tudjuk állni hitelfelvétel nélkül már jó úton járunk. (talán-talán a lakáshitel kivétel, bár a nagyi elfér a konyhában egy sezlonyon,mi meg összébb húzódunk a kisszobában.)
Amit félreértesz, az az, hogy a takarékosság akkor kell, ha ezt a bevételed (kicsi volta) megköveteli.
Akkor viszont lehet rizsázni, hogy de így mit ér az élet, attól még nem élhetsz magasabb életszínvonalon, mint amennyit keresel.
Mert az emberek ezt csinálják: keveset keresnek, de autóval akarnak járni, kicsi a fizetésük, de azért egy ezrest elkávéznak a büfében minden nap.
Aki kiszámolta hogy mennyit spórol a kocsival időt, az akkor azt is kiszámolta, hogy a megvétele, fenntartása mennyivel több munkaidőt követel meg?
Itt a bringa verhetetlen 🙂 (persze csak akinek alternatíva)
Egy éves BKV bérlet árából már egész fasza bringát lehet venni, ami 5 évig biztosan elvan, mondjuk évi 20 ezer "szerviz" költséggel. Fittebb leszel, kevesebb orvosi kiadás, mászkálás idősebb korodban 😛 win-win.
Még azt nézegettem pár éve, hogy minél messzebb költözöl BP-ről, annál olcsóbbak a telek árak (házat építeni rá kb. ugyanannyi), de annál többe is kerül ingázni, ha Pesten dolgozol. Bárhogy számoltam, 10 év után mindig drágább lett az olcsó telek. (és ez még csak 1 kocsi/család számítás, 2 kocsival még rosszabb.)
Erdekes, hogy a legtobb hozzaszolast mindig ezek a "tulkoltekezos" cikkek hozzak:)Es mindenki a reszletekben van leragadva, mennyi a kave es a kroaszan:) es mennyi az auto km ha o maga barkacsolja vs. bkv berlet.
Azert annyit hozzateve, hogy maximalisan egyetertek a cikkek mondanivalojaval, hogy annyit kolts amenniyt megengedhetsz, de a penzugyi szemlelet mellett van egy eletszemlelet is. A "feleslegesen" elkoltott penzek lehet lehet egyszer csak megterulnek kamatostul:) Akar a kv-ba fektetett vagyon:) azaltal, hogy a kollegaidal jobb a kapcsolatod, milliok beleolve egy hobbyba ami esetleg kapcsolati toket hoz, nem beszelve a sok tapasztalatrol amit adhat egy hobby/sport/kv-zas mas osztalyokkal a melohelyen:) Ezeket soha nem lehet kiszamolni.. Vagy az, hogy a sotlat elet es az orokos koltsegeken porges milyen plusz stresszel jar es az mit okoz az egeszsegednek kesobb:)
Ilyen pl,hogy nem tépem az idegeimet feltétlenül naponta a bkv-n,hogy mikor mi robban le és elkésem,és nem leszek tbc-s egy büdös hajléktalantól(mert őket tuti nem szállítják le ha nincs bérlete)...Nekem 15 éve ezért lett elegem..és akkor nem beszéltem arról,hogy a ruhám hogy nézett ki,kétnaponta mostam mindenemet:-(
Gyerekkoromban soha nem jártunk a városban kocsival,de mindig volt autónk.Vidéki nagyszülők miatt,és a telek miatt...Igaz akkor nem ilyen emberek utaztak a buszokon,és mindenhol minden ugyan annyiba került.Simán bevásároltam a sarki boltban hétvégén,apukám a piacról hordta haza amit kellett,anyukám pedig a belvárosban dolgozott,egy isteni cukrászda mellett...komolyan 1000x egyszerűbb volt az élet..4-kor otthon volt mindenki.
Na meg is lett az eredménye:DDDDD
A cigi, a kávé és a croissant olyan tételek amin valóban lehet fogni. Az autó nagyon sokszor időnyereség, még Budapesten is. (A nagy dugók a válság óta megszűntek, sokkal gyorsabban lehet haladni, főleg csúcsidőn kívül). Ez egy kényelmi dolog, amit vagy megfizet az ember, vagy nem (most a BKV színvonalát hagyjuk) ahogy lehet kempingben meg ötcsillagos hotelben is nyaralni.
Otthonról hozott ebéd: macera, időveszteség. Sok helyen kinéznek a csapatból ha nem jársz velük enni. És az nem forintosítható.
Ja, írni is akartam, hogy a 'drágább' benzin, annak aki továbbra is autózott, a kevesebb dugó miatt könnyen okozhatott olcsóbb bejárást.
„A nagy dugók a válság óta megszűntek,”
érdekes, én a belvárosban (nagykörúton és azon belül) járok nap mint nap biciklivel. csúcsidőben szinte mindig és mindenütt dugót kell kerülgetnem, de sokszor napközben is.
Kicsit olyanok ezek a számolgatások, hogy nyilván lehet a négy fal között ülni, Smack-et enni meg csapvizet inni, a nyaralás is jól elmegy a Gellérthegyen meg a Margitszigeten - csak akkor minek élni.
Van autónk, de a megyeszékhelyen, ahol lakunk, busszal járunk vagy gyalog. Ha rokonlátogatás, akkor kell a kocsi, mert 3 gyerekkel a MÁV és Volán nem opció. Nincs az a hajnali indulási időpont, hogy ne kelljen valakit megkérni, hogy jöjjön már be értünk a közeli nagyvárosba, mert elment az utolsó csatlakozó járat is. Az itthonról vitt ebéd is jó megoldás, csak legyen idő elkészíteni. Amikor este 10-kor már túl fáradt vagyok a főzéshez, akkor marad a menzás kaja. Ez időbeosztás kérdése is, hiszen van lehetőségem délután is főzni, de akkor ki játszik a gyerekekkel? Édesség: jó a házi süti, de megint csak idő, hogy elkészítsem. És néha jobb a bolti csoki.
„ki játszik a gyerekekkel”
lehet, hogy szívesen besegítenének a főzőcskézésbe, sütisütésbe. kérdezted már őket?