Amikor az ember részvényt vásárol, akkor eltekintve a spekulatív célú vásárlásoktól azért teszi, mert reális áron részesedni akar a cég profitjából hosszútávon.
Annak eldöntésére, hogy olcsó vagy drága-e egy-egy cég részvénye, különféle mutatókat használnak, mint például a cég részvényeinek az ára osztva a cég egy részvényére jutó eredményével, vagyis profitjával. Ez a híres, sokak által ismert P/E ráta.
Egy másik ilyen mutató hasonló az előzőhöz, a cég értékesítéséből befolyt összeg osztva a cég részvényeinek az árával, vagyis a price-to-sales mutató.
Ennek értéke jellemzően 0,8 és 1,9 között szokott változni az amerikai tőzsdén, mostanra felugrott az elgondolkodtató 2,41-es átlagértékre. Utoljára a kilencvenes évek végén közelítette meg a 2-es értéket, nem sokkal a 2000-es összeomlás előtt.
De vannak az átlag mögött még durvábban kiugró értékek, például az Nvidia papírjai 15 évnyi árbevétel (nem profit!) értékén forognak, ami azért elég magas érték. Hatalmas árbevétel-robbanást és nagy profitmarzsot kell belelátni a cégbe, ha ezt az árazást korrektnek gondoljuk.
Ehhez képest az autógyártó Tesla 4,07-es P/S (price to sales) értéke már-már nevetségesen kevés, igaz egy teljesen más iparágban tevékenykedik. (Bár a Teslának még egy nyereséges éve sem volt, a világ autógyártásanak 0,4%-át adja, a tőzsdei értéke alapján jelenleg többet ér, mint a Volkswagen vagy a Ford és a GM együttvéve.
Update: a cikkírast követően jött ki a Tesla eredménye 2019 utolsó negyedévére. A bevétel 3, a profit 45%-kal zuhant és a margin is tovább esett 2018 második feléhez képest, de még 2019 q3-hoz képest is, ráadásul 2019 első fele maga volt a teljes tragédia, bőven egymilliárd dollár feletti veszteséggel, amihez képest a második félév 250 milliós nyeresége még szépségtapasznak is édeskevés, amihez még érdemes hozzáadni, hogy csak azért ilyen "alacsony" az éves veszteség, mert a beruházások értékét (capex) bő egymilliárd dollárral csökkentették a tervezetthez képest. Hogyan reagált erre a piac? Még drágább lett a részvény, a Tesla már 42%-kal többet ér papíron, mint az igencsak nyereséges VW, a világ legnagyobb személyautó-gyártója. Itt már a számok senkit nem érdekelnek.)
Többen beszélnek arról, hogy 2020 lehet az "Ikarusz éve", hasonlóan a 2000-es összeomláshoz. (Mint ismert az ókori történetből, Ikarusz addig szárnyalt egyre feljebb a maga alkotta szárnyaival, míg a nap megolvasztotta a viaszt a szárnyain és menthetetlenül lezuhant.)
Mások nem ilyen borúlátóak és rámutatnak arra a tényre, hogy a vállalatok profitrátája a kilencvenes évek 6%-áról közel 10%-ra nőtt, így ez a mostani árazás nem is annyira extrém, mint amilyennek elsőre tűnik. Ez is az oka, hogy a P/E ráta még nem érte el a kétezres évben (a dotkom lufi utolsó évében) látott mértéket.
Az elmúlt évtizedben előre törtek a technikai részvények, mint az Apple, Netflix, Google és társaik. (Ezeknek súlya az S&P 500-as tőzsdeindexben 23% volt tíz éve, most már 34%.)
S mivel a technológiai cégek jellemzően nagyobb haszonrátával dolgoznak, mint a hagyományos kereskedő, ipari vagy szolgáltató cégek, ez is indokolja/indokolhatja a még soha nem látott P/S értéket a piacon.
A Tesla marzsa, mint írtam pár hete 3x-osa mint a BMW 2018-as marzsa. A Daimler szintén 2018-as marzsa még gyengébb a volt mint a bömbié emlékeim szerint. 2019-ben a bömbi kitűzött célja volt, hogy elérje a Tesla marzsának a felét, de ezt nagyon nem sikerült, míg a Daimlernél nem teszik ki az ablakba a 2019-es évet. Megnéznék világpiaci részesedési százalékot 5 évvel ezelőttről is a Tesláról 🙂 0,000001%? 🙂 Ezt a céget kiemelni sok szempontból problémás, ha kivéve persze ha azt akartad bemutatni mit jelent a technológiai előny a tőzsdén.
"a vállalatok profitrátája a kilencvenes évek 6%-áról közel 10%-ra nőtt":
Advanced Micro Devices Gross Profit Margin (Quarterly):43.14% for Sept. 30, 2019
Az Intel profit marginja pedig amióta az AMD újra meccsben van egy év alatt 64,5%-ról 58,78%-ra esett. És nyáron készül ezt levágni 40% alá. Tech szektorban a 30% alatti margin elég gyenguc.
Én is, az autóiparban kicsit összetettebb dolog a marzs. A Tesla úgy tudott halvány nyereséget felmutatni néhány negyedévben, hogy pl. tavaly 1 milliárd dollárral csökkentette a capex-et, ami hosszú távon nem éppen kifizetődő mutatvány. A harmadik negyedév szerény 120 milliós hasznából 106 millió volt az eladott CO2 kvóta szerű bevétel és kemény majdnem 20 milliót hozott az autógyártás. Mindezt a történelmében soha nem látott mennyiségű eladott autó mellett.
A Volkswagen profitja 5 milliárd dollár volt ugyanekkor, pont annyi, mint a Tesla teljes árbevétele autóeladásból.
Az egyiknek annyi az éves profitja, mint a másiknak a teljes árbevétele, az egyik a világ legnagyobb, vagy második legnagyobb autógyára, a másik kerekítési hiba az autógyárak óceánjában, de nyilván a Tesla az, ami többet ér a két cég közül
"Szegény BMW" is tényleg rossz negyedévet zárt: "German luxury carmaker BMW AG (BMW.L, BAMXF.PK, BAMXY.PK) reported Wednesday that its third-quarter group net profit improved 11.5 percent to 1.55 billion euros from last year's 1.39 billion euros."
A végét járó Mercedes is alig 2 milliárd dollár haszonnal zárta ezt a negyedévet és még 10%-kal sem nőttek az eladásai, a személyautóknál csoffadt 8% volt csak a növekedés, de szerencsére nem csak azt árul. (A Teslának mennyivel is nőttek az eladásai? 15%-kal éves szinten, miközben az árbevétele közel 20%-ot zuhant, mert csak olcsó modelleket tudott eladni.)
Group net profit of €1,813 million (Q3 2018: €1,761 million) Strong Q3 sales for Mercedes-Benz Cars (+8%) and Vans (+10%)
Tényleg mindenki halott, a Tesla meg leigázza a világot. Igaz, odahaza hatalmasat esett az eladása, miközben minden konkurenciája nagyot nőtt, de akkor is.
Viszont erről nem akarok vitát nyitni, aki szerint a Tesla ér annyit, az vegye meg a részvényeit.
A cégek részvényei is termékek amit jó marketinggel eladnak a befektetőknek szerintem példának a Tesla pont ilyen cég, de ez csak az én véleményem.
Miklós, minden cikkedet elvasom, rengeteget tanultam eddig tőled. De szerintem az autóipari elemzéssel inkább hagyjál fel! 🙂 A Teslát a legacy autohoz hasonlítani teljesen értelmetlen, pláne, ha erős csúsztatásokkal próbálod meg alátamásztani az érvelésed.
Én továbbra is a részvényekre szavazok. Szerintem legalább olyan jó év vár rá, mint a tavalyi. USA választások jönnek!! És Trump újrázik, szóval jöhet az ereszd el a hajam 🙂
Miklós, annyi pontatlanságot és butaságot írtál össze, hogy fájdalmas volt olvasni.
De nem kívánok vitát nyitni, mindenki úgy értékel egy céget, ahogy csak akar. Nem kötelező a Teslát és a termékeit kedvelni, de azért ne csak a mainstream media FUD és a TSLAQ unalomig ismert és ezerszer megcáfolt morzsáiból akard a többtízezres lelkes olvasótáborodat tájékoztatni/oktatni.
Részemről befejeztem, nem kívánok sem fanboynak, pláne nem méregzöldnek tűnni.
Inkább jegeljük a témát és térjünk vissza rá 2-3 év múlva, amikor majd mindketten elismerhetjük a saját vagy a másik igazát. 🙂
Addig is köszönjük az eddigi és a jövőbeni remek cikkeidet!
Zoli, ott vannak a linkek. Ott vannak a hivatalos negyedéves beszámolók. Ott vannak a tények.
Áruld el, mi ebből a butaság és a pontatlanság?
Egyetlen adatot sem adtam meg forrás nélkül. Akkor mi a pontatlan?
Mert mondani könnyű.
Sorold fel, szerinted miért nem így van.
Szerinted miért fog a Tesla öt év múlva több profitot termelni, mint a világ legnagyobb autógyárai?
Hogy fognak az emberek tömegesen venni 15-20 milliós autókat?
Hol van még olyan szeglete a világnak, ahol aki akar, nem tud Teslát venni? Ha nincs ilyen szeglete a világnak (mármint ahol pénz is van Teslára), akkor miből lesz a hatalmas robbanás?
Már van jobb kormányos verzió is.
Miért gondolod, hogy harmincszorosára tud ugrani a termelés?
Az USÁ-ban már erősen esik az értékesítés, Európában stagnál. Kínában lehet felfutás idén, mert most kezdődik a helyi gyártás. Hogy ez mire elég és meddig tart ki, majd meglátjuk.
Nem azt mondom, hogy biztos csődbe megy. Azt sem mondom, hogy nem lehet szemmel látható gyártó 10 év múlva, mondjuk 4-5-ször ennyi eladott autóval. De hogy ennyit nem ér a cég, mint a részvénye, az garantált.
Csak egy másik példa: a Volkswagen P/B (price to book value) értéke 0,75, vagyis többet ér a cég anyagi eszközei, mint a részvényei. A Mercedesé 0,78, a BMW-é 0,72.
A Tesla P/B értéke 14,8
@Kiszamolo
Sajnálom a stílust, ahogy írtál, nem méltó hozzád, másokat szoktál vádolni azzal, hogy nem olvasnak, de te is teljesen össze-vissza beszéltél, idegből.
Én a marzsot emeltem ki a BMW-nél és a Daimlernél, mert arról írtál a posztban. Erre mintha bármit is cáfolna hoztál teljesen más adatokat. De örülök neki, hogy képben vagy a Daimlert illetően: feleződött a profitja, amire annyira nem lehetnek büszkék. Vagy szerinted ez akkora pozitívum? Gondolom örömükben csinálnak soha nem látott átszervezést a cégben elbocsájtásokkal tarkítva.
"Tényleg mindenki halott, a Tesla meg leigázza a világot" - ezt itt szerintem senki nem állította.
Daimler: "még 10%-kal sem nőttek az eladásai, a személyautóknál csoffadt 8% volt csak a növekedés, de szerencsére nem csak azt árul. (A Teslának mennyivel is nőttek az eladásai?)" - A Tesla csak 50%-kal növelte 2019-ben az eladásait. Q4-ben 15%-kal.
Miklós,
A teslát pont ugyanaz a kisegyházi jelleg lengi körül mint annak idején az applet. Nagyon ügyesen fanatizálnak és akiket sikerül berántaniuk, azokat az életben nem fogod tényekkel és számokkal meggyőzni, mert ők HINNI akarnak.:)
Hat meg lehet próbálni nyugodtan, okoskodás nélkül kifejteni az ellenvelemenyt,és talán még siker is lenne.
@Kiszamolo
"De hogy ennyit nem ér a cég, mint a részvénye, az garantált."
Van egy mondás: Minden annyit ér, amennyit adnak érte.
Pontatlanságra példa nálad: almát hasonlítottál körtéhez: marzsra reagáltál elért eredménnyel.
Hasonlítsd össze a marzsaikat is.
Fuldoklasz a számokban, de nem látod őket: a Daimlernek kiemeled milyen sok autót adott el, meg mennyivel többet, és EPS-ben fel tud mutatni egy markáns felcsökkenést 2.99$-ről 1.61$-ra fél év alatt. Mindenki azt hitte, el már az alja, innen már kilő felfelé. Sikerült ezt is alulmúlni
Bizonyára amúgy neked van igazad, a Daimler befektetői tévednek, de valamiért abban a fene nagy szárnyalásban 8 hónap alatt 60 dollárról csak kilőtt az ára egészen 43.94 dollárig.
A poszt jó volt, a hozzászólásaid viszont lerombolják a poszt szakmaiságát. Mind stílusban, mind tartalomban.
A Tesla égeti a pénzt.
Hát persze, évente felhuznak egy gyárat, felfutó fázisban van.
A Google vagy a Facebook is égette.
Eleinte.
Én nem hit kérdésként kezelem és nem vennék Tesla részvényt, de a befektetőket lehülyéző értelmetlen sirast sem csípem.
Majd csődbe megy ha igazatok van, addig meg tanulni, tanulni tanulni...
Alfa leírom a te kedvedért még egyszer:
AZ EGYETLEN KÉRDÉS, ÉR-E 100 MILLIÁRD DOLLÁRT A TESLA?
Nem az, hogy lesz-e Tesla holnap.
Vagy hogy tud-e több autót gyártani, mint manapság.
Egyébként a Google és a Facebook is tudtommal mindig nyereséges tőzsdei cégek voltak.
@Kiszamolo
Én azt olvastam, hogy a P/B érték azt fejezi ki, a befektetők mennyire bíznak az adott cég jövőjében, a képviselt irányában.
Ezek szerint a Tesla részvényesek jobban bíznak a jövőben, mint a másik általad említett 3 cégében.
Ebből semmi olyan nem következik amit te próbálsz belemagyarázni, pláne nem a jövőre nézve.
Tudod, van az a kis online könyvesbolt, azt hiszem Amazon a neve. Az is szenvedett, hozta a veszteséges negyedéveket sorra 2015 táján... Már temették. Aztán most már talán nem csak könyveket árul, és már talán fel tud mutatni némi nyereséget is.
Én is, ja, valamennyit fel tud. Az Amazon P/E ratioja még mindig 83, ami tényleg kevés, mert volt 1000 felett is....
Még mindig abban kell hinned, hogy közel négyszer ennyi profitot tud termelni ugyanilyen árazás mellett, hogy elérje az átlagos P/E értéket. Tehát még naaaaagyon nagy profitrobbanást kell hinned az Amazonnál.
A Google-t és a Facebookot is túlárazottnak gondolják, de ott "csak" 29 meg 39 a P/E.
Szóval abban is még bőven van sok várakozás.
S igen, az autógyáraknak fel kell kötni a gatyát, technikai átállás van. De melyik az ésszerűbb érték: a 0,75 P/B vagy a 14?
S a nulláról közeli bázisról nem olyan nagy kunszt 14%-kal növelni az eladást, mint egy tízszer-hússzor akkora értékről 7-10%-kal.
S a Tesla bevétele jelentősen csökkent is az utolsó két negyedévben, ennek oka, hogy míg 2018-ban még a drága modelleket tudta eladni, mert még új volt a Model 3 és csak a drágákat gyártották (ezért is tudott életében először és eddig utoljára is két negyedévben is profitot felmutatni), 2019-ben már hiába adott el több autót ugyanekkor, kevesebb volt a bevétele.
Hiába nőtt a negyedéves darabszám egy év alatt 83 ezerről 96 ezerre ami csak éves 15,6% (alig több, mint bármelyik másik régi autógyártóé!), ha a bevétel zuhant.
Nem is kicsit esett az a bevétel 2018 q3 és 2019 q3 között: 6,82 milliárdról 6,3-ra egy év alatt, ami bizony közel 20% esés. A Gross margin is 22,3-ról 18,9%-ra esett. Vagyis hiába ad el több autót, ha olcsóbban adja és kisebb haszonnal. A fejősteheneket (S, X, és a drágább Modell 3-ak) már alig veszi valaki. Az S/X értékesítése 39%-ot esett, pedig keresni azon lehetett.
A menetrend: Hosszú bénázás után beindult a gyártás, csak az USÁnak. 2018-ban még csak a drága modelleket adták, azonban év végére úgy elfogyott a kereslet, hogy megrendeléstől számított 3 nap múlva már szállították is az autót.
2019 elején Európa mentette meg a keresletet, de ez kevés volt, ezért februártól lehetett venni a legolcsobb modellt is. Júniusban a jobbkormányos autók voltak a megmentők.
Közben az Usaban aki akart, már vett Teslát, ezért 30%-kal esett a kereslet és eltolódott az olcsóbb modellek felé. Európa a kezdeti lelkesedés után stagnált, a holland adókedvezmény eltörlése miatt ott erős volt az év vége.
Most Kína jön, ki tudja meddig.
Hogy lesz ebből robbanásszerű növekedés, ami kell az ilyen árakhoz? Sehogy, a 15-40 milliós autó rétegautó, akár Tesla, akár nem.
Itt vannak a hivatalos adatok: ir.tesla.com/static-files/47313d21-3cac-4f69-9497-d161bce15da4 (Csak még mielőtt megint valaki azzal jön, hogy mindenféle hülyeségeket írok, amit még olvasni is fáj. Ezek a száraz, hivatalos tények)
De ez senkit nem érdekel, mert ezt az árazást nem a tények hajtják, hanem a remények meg az álmok.
A profik már jó pár éve tapasztalják, hogy a cégek értékelése elvesztette minden információtartalmát:
man.com/maninstitute/is-value-dead-again
Kezd kialakulni egy szekta aminek a főpapja Elon Musk. A szekta mint olyan, onnan ismerhető fel, hogy dogmákban hisz, nincs vita, hit van, a Tesla eladott 367500 autót 2019-ben, míg a VW 6278300-at. Oké, lehet védeni, hogy a befektetők előre beárazzák a Teslát, de mennyire előre? 20 évre?
A Tesla jelenleg NEM tagja
SP500-nak, de amint megcsinal meg 3, akar csak kicsit is nyereseges negyedevet, ebbol a mostani 100 md dollaros ertekbol kiindulva eleg nagy sullyal fog _kotelezo jelleggel_ bevasarolodni az osszes indexkoveto alapba.
Azaz a tippem az, hogy 2021-re meg ennel is sokkal elszalltabb reszvenyar varhato. Gondolom ezt a spekit nem az indexbe bekerules elotti heten lehet jol megjatszani. es talan ez reszben magyarazat is a mar most elert magassagokra.
Nyáron amikor a Tesla ára beesett 180 dollár alá nyitottam egy degiro számlát, hogy a befektetésre váró pénzemből bevásárolok Teslából. Persze azért jó pár elemzést elolvastam cikkeket stb. Több ezek közül azt írta, hogy ez a 180 is sok akár százig is eshet, persze egy darabot sem vettem, kicsit azért bánom most:))
Kezdem azt hinni, hogy a tőzsdézés a lottózáshoz hasonlít, nekem legalábbis nincs szerencsém vele. Simán mindig az ellenkezőjét kellett volna tennem a tőzsdei befektetéseimnél, akkor kereshettem volna pénzt is vele:))
Milyen mutatokat erdemes meg nezni a "nagyon magas" / "valsag" jelzeshez? Nyilvan varazsgomb nincs. De a foglalkoztatottsag egyelore mindenhol rekordokat dont (EU/USA legalabbis). 0% kamatok es a QE vilagaban az emberek meg megvesznek barmit amire ugy tekintenek mint befektetes. Bank ad 0%-ot a penzre, vhova meg tenni kell. Akkor vegyunk reszvenyt. ETF manapsag barkinek elerheto gombnyomasra. Veszik. Meg az ingatlant is.
ETF-eket en is, de bizserek a kezem a az "elad" gombon..
Tesla temahoz. Az emberek arazzak, hogy benaznak a regi gyartok. Es nem ertik a fizikat:) Tesla ugy nez ki belulrol mint egy falusi lovaskocsi, de SW-es erteke nagy. Szerintem kb. az er vmit.
Klasszikus gyartok meg mai napig nem birtak osszekaparni rendes IT fejleszto csapatokat. A VW "vezetesi asszisztenciai" mar egy 2016-os es egy 2018as modelben sem konzisztens. (Sajat tapasztalat) De legalabb tudjak hogy kell autot gyartani:)
En nem hiszek az akkus/konnektoros e-autokban, erosek a fizikai korlatok. MAjd meglatjuk, Tesla reszvenyt nem veszek, hacsak nem kerul be vmelyik ETF-embe:)
Kicsit OFF:
Revolut feltöltés pár napja készpénzfelvételnek számít az Este-nél. 🙁
16-án még vásárlás volt, 20-án már készpénzfelvétel.
Jobb vigyázni, mert sok lesz a kamat!
Az, hogy mi mennyit ér a tőzsdén egy jó kérdés. Viszont a részvény árfolyamot sokszor olyan tényezők határozzák meg, aminek köze sincs a cég teljesítményéhez.
Short squeeze valaki? Például 2008-ban a VW volt a világ legdrágább cége egy időre emiatt.
Tesla-n a short interest is elég nagy szokott lenni, nyilván ez is egy tényező, ami mozgatja az árfolyamot.
Azért a Tesla fun-ok feldobhatnának e prtsc-t a tőzsdei ÉLES számlájukról, ami tele van TSLA-rv-el.Addig csak vau-vau...:)
Szerintem Miklós célja az volt, hogy óvatosságra intse azokat, akik esetleg túlzott lelkesedésükben túl nagy várakozással lennének a Tesla részvényei irányába és emiatt fektetnének -talán erejükön felül- bele.
Az óvatosságra intés jegyében közölt adatokat, amik arra utalnak, hogy a részvény jelenlegi beárazása közelebb van a Bitcoinhoz hasonló hype-hoz, mint a valós gazdasági teljesítményhez.
A kommentelők többségének a reakciója szerintem annak köszönhető, hogy kicsit túlfűtött hangulatú lett a megfogalmazás, vélhetően amiatt, mert rossz nézni, hogy a befektetői irracionalitás hova juttatta már most a részvény árat és ezzel a cég véleményezett értékét.
Ha esetleg a firefox nem küldte volna el:
Azért az NVIDIA igen jelentősen nyomul a Mesterséges Intelligencia terén a maga erőműveivel.
A Tesla-t azért szeretik a befektetők (hasonlóan sok tech papírhoz), mert nem a régi, klasszikus értékeléssel mérik, hanem azt nézik, hogy mit fog elérni. Itt egy nem-amatőr befektető cikkének fordítása: varkonyigabor.blog.hu/2020/01/27/a_tesla_meg_fogja_duplazni_a_piaci_kapitalizaciojat_a_vw_es_a_bmw_eljelentektelenednek Majd meglátjuk, hogy mennyire lesz igaza.
A tőzsdén vagy nagyon sok pénzzel és nagyon alapos tudással tudsz pénzt csinálni (mint W.Buffett), vagy más megközelítést kell használnod, mint a "tömeg". A "tömeg" ugyanis mindig téved, ez alap. Ahogy G. Gekko mondta: "elemzők? nem tudják megkülönböztetni a kötvényt a köszvénytől..." 😉 De idézhetném az egyik viccet is: "Főnök, a hülyék mindenben biztosak? Persze!"
És akkor még nem tettük hozzá azt, hogy VW jelenleg 2,75% osztalékot is fizet részvényenként.
A hozzászólások mutatják meg hogy mennyire igaza van a cikknek. Mintha csak egy újabb fejezetét olvasnám a "Mániák és válságok a tőzsde hőskorában" könyvnek. Vak hit, tények helyett vélemények, this Time Is Different, már értelme sincs értékelni a cégeket... “Hű-ha! Mindig így kezdődik! Aztán majd jön a futás, meg a sikítás!” A vállalatoknak csak az a céljuk, hogy pénzt termeljenek.
Tesla témában nem tudom érdemes-e beszállni olyan vitába, ahol pl egyesek nem tudnak különbséget tenni régi, bejáratott, ismert (tehát kevés kiaknázatlan piaccal rendelkező), egymással is versengő brandek, komoly technológiai és jogi nyomás alatt történő, sokmilliós eladott darabszámában bekövetkező X% növekedés, és egy divatos, felfutóban lévő cég pár százezres eladásában bekövetkező X% között. Ha én elkezdek kávéfőzőket gyártani, idén eladok 1 db-ot, jövőre pedig 3-mat, akkor 200%-kal nőtt az eladott darabszám. Ezen lendüljünk túl, megosztanám a saját véleményemet.
Ha más oldalról próbálunk közelíteni, mint sima értékeltségi arányok, akkor érdemes egy DCF analízist végigcsinálni. Én megtettem, sok szkenáriót feltételezve, de még a legoptimistább szerint is max felét éri a cég, és a legtöbb elemzői számítás is erre jut, már amelyik nem irreális forgatókönyvekkel számol.
Folyt.
Szerintem a Tesla CSAK AUTÓELADÁSSAL tehát nem ér annyit, amekkora árazáson most forog. Ezért teljesen felesleges azon vitatkozni, hogy mi a helyzet más autógyártókhoz képest. Ahhoz, hogy megérje, kell legyen más húzásuk, mint ahogy ahogy az Apple sem csak iPhone eladásból él már és az Amazon sem csak egy webshop. De ezt nem lehet most előre beárazni. Sikerül a Teslának egy SW nagyhatalommá válnia valamelyik szegmensben? Vagy nagyot dobnak esetleg autonóm taxiszolgáltatással egyszer? Esetleg Musk beviszi alá valami tök más agymenését? Innentől ez szerencsejáték.
Helm, egyetlen kitörése az önvezető autó, amit meg is ígértek 2019 végére.
Most már el is érték azt, hogy már városban is működik a sávtartás-követés, ami még a Class 2-nek is csak az alja. De tele vele a youtube, mennyire önvezet a Tesla. Ez még olyan messze van az önvezetéstől, mint Makó Jeruzsálemtől. Majd ha ködben, havas úton kikanyarodik egy mellékútról a feltúrt 8 sávos főútra csúcsidőben, akkor lesz közel az önvezetéshez.
Meg ne hallja valaki, de az ipariági szereplők szerint az első 30-ban sincs benne a Tesla, akik esélyesek a valódi önvezető autóra. Nyerésre áll a Google cége meg a GM.
Csak egy random példa:
bloomberg.com/news/features/2018-05-07/who-s-winning-the-self-driving-car-race
Tényleg meglátjuk 5 év múlva, minden más jelenleg szerintem csak spekuláció. Elon Musk és ezáltal a Telsa ereje nem feltétlenül az eladási számok növekedése, hanem az, hogy el tudja hitetni az emberekkel hogy ez a jó irány. (Utolsó ilyen ember ugye Steve Jobs volt) Azoknak, akik azt hiszik hogy ez csakis marketing, és semmi nincsen mögötte, annyit azért mondanék hogy Spacex. 10 éve körberöhögték Muskot aki azt mondta, hogy rakétát fog lőni az űrbe. Hahotáztak akkor, amikor azt mondta hogy embert küld az űrbe. Lehet hogy kicsit lassabban sikerülnek a dolgok, de aki követi a Spacex -et is, az látja, hogy körülbelül 2-3 hetente van egy kilövésük. Ezzel csak annyit akartam mondani, hogy talán több van mögötte, mint a kritizálói mögött. Vállalom, vettem Tesla részvényt. Elsősorban nem a fenti számokon gondolkodtam. Az ember mellé tettem a voksomat, és ezt simán vállalom.
A robbanómotoros autók hagyományos gyártói leszállóágban vannak. Nem véletlen, hogy nem ők építik a legjobb elektromos autókat, hiszen több oldalról (befektetők, szakszervezetek stb.) ellenérdekeltek abban, hogy a (még) jövedelmező hagyományos technika rovására egyelőre még nem jövedelmező új technikát gyártsanak. A vásárlók pedig addig veszik a régi technikát, amíg olcsóbb, mint az új.
Én sem értettem, miért vett valaki Tesla részvényt tavaly májusban, most meg már nem merek beszállni.
@Kiszamolo Hát de az adatok, nekik van a legtöbb. Egyébként se linkelj cikkeket ilyen hazug, a bigAuto által pénzelt mainstream oldalakról. Mind tudjuk, hogy amíg a Tesla éjt nappallá téve dolgozik elektromos hajtástechnológián és önvezetésen, addig a hagyományos gyártók csak keseregnek a haldokló dízeleik felett.
Amúgy itt valaki linkelt egy blogbejegyzést, már nem akarom visszakeresni. Abban azért voltak vad dolgok. Például hogy majd az lesz a big money forrása, hogy a Tesla app storeból vehetsz ezer dollárokért olyan feature-t, amivel jobban gyorsul az autó (meg a sima szoftverfrissítéseket is).
@Bandi
"Kicsit OFF:
Revolut feltöltés pár napja készpénzfelvételnek számít az Este-nél.
16-án még vásárlás volt, 20-án már készpénzfelvétel.
Jobb vigyázni, mert sok lesz a kamat!"
Hát én ebbe belefutottam! 🙁
Jan 23-án 150.000 forintot toltam Revolutra.
Ma fizettem toltam gyorsan vissza a pénzt a wizzair-es hitelkártyámra.
Kíváncsi leszek mennyivel húznak majd le. 🙁
Egyebként nem tartom korrektnek. Én erről a mai napig nem tudtam volna, ha nem olvasom a kommented.
Úgy gondolom legalább egy tájékoztatót küldhettek volna.
@bandi
OFF: Köszi az infót. Ez Wizz Hitelkártyánál is így van? (vagy milyennel próbáltad?)
Az ilyen magas P/S ertekekrol mindig a Crocs jut eszembe.
Annak idejen Nyilasi irt rola, akit erdekel, az itt talalja:
nyilasi.hu/blog/2007oktober.htm
Sokat lehet tanulni abbol az archivumbol, nagyon jokat irt a srac.
Aztan persze nagyot is bukott a NYILASI2015 alap, amibol (a durva tanulopenz kifizetese utan) ket nagyon fontos dolgot tanultam:
- Nem bizom a penzem soha tobbe "profikra"
- Egyedi reszveny kivalasztasa meg a nalam okosabbaknak is kemeny dio.
Miklos arra akarja felhivni a figyelmet, hogy a tortenelmi tapasztalatok alapjan dragak a reszvenyek, igy megnott bennuk a kockazat.
Persze attol, hogy valami nagyon draga, lehet meg sokkal dragabb is. A jovot nem latja senki, de nem art ovatosnak lenni.
Viszont amig nulla vagy negativ kamatok vannak, addig akar tovabb is fujodhat a lufi.
Egy gondolat a Teslahoz: a házban lakik a Tesla magyar hivatalos importőre. Kérdeztem tőle, hogy melyik modellt ajánlja. Azt mondta, hogy túlárazott amerikai fos, nehogy vegyek.
Marsd a merci.
@bandi Ezt számlakivonaton láttad? Esetleg nem hibás banki konverzió volt? Vagy már mcc-t olvas az erste is? Ha így van akkor a hitelkártyás revolut töltés nagy szívás lesz...
Meg tudja erősíteni még valaki? Nem láttam erre utaló infót sem revolutnál sem erstenél.
Az elemzésekről még annyit, hogy közvetlenül láttam, amint valaki 10000 (tíz ezer) órát ölt a Tesla elemzésébe, és 100M (száz milliós) tőkét (oké, HUF) invesztált abba, hogy a Tesla idén januárra csődbe megy. Állt a pozija (pozijai, egyébként opcióban tolta) +400 millióban (!) és mára elbukta. és nem egy buta emberről van szó.
Valószínűleg több időt, és pénzt tolt ebbe az ötletbe, mint az itt kommentelők együtt összesen (nyilván engem is beleértve). És tévedett. Lehet sok mindent mondani, de egyikünknek sincs varázsgömbje, nem látjuk a jövőt. Lehet bármi, még olyan is, ami ellentmond a "józan észnek" 😉
A SpaceX jó példa. A Boeing és a Lockheed azóta is szívja a fogát... Pedig az nem mobiltelefon üzlet, ahol gyorsan lecserélik az ügyfelek az olcsó cuccaikat. Sőt, még inkább a másik végleten van, és mégis.
@wadorzo Pontosan ez a helyzet. Érdemes megnézni mit mondott Trump Muskról a múlt héten. A USA fektet be a csávóba és a projektjeibe nem egy fronton nem kis pénzzel. Ezért nem fog becsődölni a Tesla sem. Finanszírozzák, amíg nem nyernek, különben a kínaiak visznek mindent. Európa persze a kanyarban sincs, úgyhogy velünk nem kell foglalkozni. Disclaimer: nem vagyok Tesla hívő és nem vettem TSLA részvényt sem.
@bandi
"Kicsit OFF:
Revolut feltöltés pár napja készpénzfelvételnek számít az Este-nél.
16-án még vásárlás volt, 20-án már készpénzfelvétel.
Jobb vigyázni, mert sok lesz a kamat!"
Ez hogy működik?!
Egyszer csak a bank kitalálja, hogy mi a kpfelvétel, és mi nem az?
Én úgy gondolom, azt nevezik készpénzfelvételnek, amikor egy nagy ládába - esetleg bankfiókban a kedves kasszásnak a kezébe - bedugod a bankkártyád, és az ad érte pénzt. Mindenképp egy fizikai kontaktot látok ebbe a fogalomba (lásd. "felvétel"), aminek az eredménye színes kis fecnik (lásd. "készpénz") megkaparintása.
portfolio.hu/uzlet/20200127/elerkezett-a-tesla-iphone-pillanata-413769
A jelenhez képest jócskán túlárazott.. De a kérdés, mi lesz belőle? ..2000-es évek lején, GOOGL részvényért toporzékoltam többedmagammal.. Hittünk benne, ha nem is elvakultan.. Rosszul tettük? 🙂
@lsv
logout.hu/tema/revolut/hsz_18325-18325.html
Erre a posztra a válasz pont @bandi itteni hozzászólására való hivatkozás, szóval kb egyszerre, egymástól függetlenül fedezték fel ezt az eljárást. Én UniCrediten mindenesetre 1ft-ra állítom a kp-felvétel limitet, amikor Revo-zok, így elvileg nem szabadna engedniük, ha egyszercsak beállnának a sorba ők is.
tsla, kellett volna a pattogatott kukorica...
Mindenkinek igaza van, ha kategorizáljuk a részvényeseket. Valódi befektetők nem vesznek belőle ilyen árazásnál, ez tiszta sor, Miklós érveiből egy is elég akár. Valódi spekulánsok látják benne a fantáziát, értik, hogy nyerhetnek sokat és bukhatnak is sokat. A cikk ezen része azoknak szól, akik azt hiszik magukról, hogy befektetők vagy spekulánsok, holott csak szerencsejátékosok, tőlük nyerik el a pénzt az igazi spekulánsok (vagy nem).
Szerintem a kommentelők kb fele tudja melyik kategóriába tartozik (van aki le is írta), a másik fele nem.
Szerintem jó ha valaki a saját (!) blogján felvállalja az elemzés mellé a saját véleményét. Sokan ezért járunk ide olvasni. Nem osztom Miklós véleményét mindig, de amiket ír világos, logikus és legalább megfontolásra érdemes. A kommenteket régen nagyon szerettem olvasni, most már kicsit kevésbé..
Pl:
@vagyok-aki-vagyok
"..A házban lakik a Tesla magyar hivatalos importőre.... Azt mondta, hogy túlárazott amerikai fos, nehogy vegyek. "
Ha valaki Teslát akar venni, azt fog, a maga módján egyedi, annak nem túlárazott. Ebben biztos vagyok. De ha tényleg a házatokban lakik a hivatalos importőr, nem túl szép, hogy így felfeded a véleményét, ha meg nem is ott lakik...
@et
"...amint valaki 10000 (tíz ezer) órát..." Még bötűvel is kiírod, hogy nem elírás.. Legalább számolj utána kérlek. 10000 óra: munkanap 8 órában csak Teslát elemezve, 5 év, minden nap 🙂 nem beszélve az alternatív költségről:)
A revolutot én is meg tudom erősíteni, egy amazon-os hitelkártyával töltögettem - gyűjtve a pontokat minden utalás után is - nekem egy január 18-i feltöltés után számolt először készpénz-felvétellel.
Két érdekes szám:
VW intangible assets: 64.61B
Tesla intangible assets: 0.35B
marketwatch.com/investing/stock/vow/financials/balance-sheet
marketwatch.com/investing/stock/tsla/financials/balance-sheet
@toody : Wizz Air hitelkártyám van és Privilegium számla.
@lsv : mobilbankban láttam. Eddig kis összegekkel töltöttem fel 2-3 naponta. 16 és 20-a között volt a változás. Tájékoztatást én sem kaptam, csak látom a számlatörténetben.
Ez van. Ami jó, az mindig megszűnik.
Szakmai oldalon az nVidiába elég könnyű belelátni a robbanást, de legalábbis a tartós folyamatos emelkedést, mert már elég sokan használják az adatalapú döntéseket (mesterséges intelligencia, data science egyéb területei) ahhoz, hogy magabiztoan ki lehessen jelenteni, ez a technológia meg fog maradni és nagyon terjed / terjedni fog, de még mindig sokan óvatosak és ellenállnak és még nem érzik mindenhol, hogy beleroppannak, ha nem vezetik be, de közben egyre inkább szükségesség válik.
A következő években az adatfeldolgozás a sokszorása fog nőni, amiből az nvidia valószínűleg nagyot fog profitálni. Aztán pedig az a szakasz várható, amikor már nem a puszta léte, hanem a minősége lesz az igazán fontos, és akkor elindul a teljesítményhajhászás, a harc a millisecundumokért és az lehet az nvidia számára az utánégetés.
Szerintem van racionalitás az értékében. Kérdés inkább késő-e beszállni már
@et az egy videó volt, én is láttam, de már nem emlékszem hol. Az illető nem ölt bele 10000 órát, de az egyébként is lehetetlen (de legalábbis hihetetlen) lenne, mivel az napi 5 órát rászánva is közel 5 és fél év. Nem értem egyesek miért próbálnak nagyot mondani, nem lesz tőle se hosszabb, se vastagabb.
A tesla betörése annak köszönhető, hogy olyan állapotban és technológiával ki merték dobni az autóikat, amivel a nagy autógyártól nem, mert a Teslának nem volt veszteni valója, a nagyoknak meg igen.
Az egyetlen szerencséjük, hogy az önvezetéses autó tekintetében a sok adat még az algoritmusnál is fontosabb.
A mesterséges intelligencia gépi tanulás területén a sok adat + gyengébb tanuláis algoritmus kombinációja szinte mindig jobb eredményt ad, mint a kevés adat + a legjobb tanuló algoritmus.
De ha majd itt lesz az ideje, akkor egy nagy autógyártó konszern be fogja tudni érni őket, mert még mindig több autót tudnak eladni. Nagyságrendekkel többet.
A végén ez fog dönteni az önvezetésben, hogy kinek van több adata. Ergo a piaci részesedés itt abszolút a legfontosabb kérdés. A legtöbb km adatait birtokoló lesz a győztes. egyszerűen a technológia mögötte ezt okozza.
@thistimeitsdifferent Igen, és pont ugyanezt teszi (csak sokkal agresszívebben) Kína pl. a Nio-val, ezért a gigantikus kínai piac leuralását el is lehet felejteni.
Trumpnak addig tetszett a Tesla, amíg az USA-ban gyártott. Kínában már fut a gyár, Németországban épül, a Tesla is kiviszi a termelést az USÁ-ból, ennek Trump be fog tenni ha tud.
A SpaceX más tészta...