Most már megéri az elektromos autó?

Az elmúlt két-három évben rengeteg változás történt az elektromos autók területén: az akkumulátorok mérete jelentősen megnőtt, a 2017-es csúcs 30 KWh-ás Nissan Leaf helyett ma már nem ritkák az 55-64 KWh-ás akkumulátorral rendelkező elektromos autók és a töltőhálózat is hatalmas fejlődésen ment keresztül.

Míg két és fél éve még egy Budapest-Szeged kirándulás is inkább volt egy idegölő túlélőtúra, mint utazás (élménybeszámoló erre), mára már nem lehetetlen elhagyni lakott települések határait, ha elektromos autózásra adjuk a fejünket s ma már nem csak egy drága játékszer az elektromos autó, amit második autónak tartanak legtöbben. Sok családnak, akik évente csak párszor mennek vidéki utakra, egyetlen autónak is megfelelnek.

Az országos töltőhálózat még messze nem tökéletes, amíg a városokban lassan már túltengés van töltőkből, addig az autópályák és főutak mellett még mindig kevés töltő van, különösen villám és félvillám töltőkből van kevés. Azonban már messze nem olyan rossz a helyzet, mint két és fél éve, most már bárki el mer indulni egy országos túrára elektromos autóval is. (Mióta fizetősek lettek a töltők, attól sem kell rettegni többet, hogy egy-egy helyi autós fogja elfoglalni a környék egyetlen töltőjét, csak hogy megspóroljon néhány száz forintot az otthoni töltéshez képest.)

Az elmúlt évek fejlődése, az uniós környezetvédelmi előírások miatt a hagyományos meghajtású autók áremelkedése és az új állami támogatások az elektromos autókra is indokolttá tették, hogy újra megnézzük az elektromos autók költségeit.

Az autótartásnak négy fő költsége van: az autó megszerzéséhez szükséges tőke költsége (minél drágább egy autó, annál több pénzünket kell kivenni a bankból és beleölni az autóba, így elesni a tőke kamataitól, esetleg annál több hitelt kell felvennünk), az autó értékvesztése, amit a tartási idő alatt elszenvedünk, az autó fenntartási költsége (szervizek, adók, biztosítások, stb.) és az autó üzemanyag-költsége (egy kilométer megtételéhez szükséges üzemanyag költsége).

A legtöbben csak ez utóbbival számolnak, pedig ez a legkisebb tétel még egy benzines autó esetén is.

Az összehasonlítást segíti, hogy a legtöbb elektromos autónak van benzines társa, lásd Kia Niro és E-Niro, Hyundai Kona, Renault Clio és Zoe, Opel Corsa-e és Corsa, stb.

Azonban itt mindjárt szembesülünk az első nehézséggel is: mit hasonlítsunk össze mivel? Egy elektromos autó alapmodellje általában (nem minden típusra igaz ez) jobban felszerelt, mint egy benzines autó alapmodellje.

Korrekt-e összehasonlítani egy programozható állófűtéssel, kvázi automataváltóval és egyéb extrákkal, mint ülés és kormányfűtéssel felszerelt autót egy fapados benzines kivitellel?

Itt jön a gond, hogy kinek mi a fontos. Érték-e nekem az állófűtés, hogy télen is 20 fokra fűtött autóba szállhatok be, vagy adnék-e fél-egymilliót pluszban egy benzines autónál az automata-váltóért?

S mindjárt itt a kérdés, egyáltalán van-e értelme összehasonlítani egy elektromos autót egy normál autóval, amit csak azért vesz valaki, hogy a lehető legolcsóbban vagy legegyszerűbben eljusson A-ból B-be?

Feltehetjük úgy is a kérdést, megéri-e a kabrió, megtérül-e valaha a lenyitható tető, megéri-e SUV-val menni a gyerekért az óvodába, ér-e 14 millió forinttal többet egy Mercedes kényelme, mint egy Dacia szolgáltatásai, milyen anyagi előnyei vannak egy Porschénak, hogyan lehet forintosítani egy hat másodperces 0-100 km/órás gyorsulást, megéri-e a felárat egy új autó egy nyolcévessel szemben, ami ugyanúgy elvisz dolgozni és vissza, sőt egyáltalán van-e értelme autót venni, ha mehetsz metróval esetleg kerékpárral dolgozni?

Ezért induljunk ki abból, hogy azért gondolkozunk elektromos autó vásárlásán, mert egyrészt megtehetjük, hogy ennyit adunk egy autóért (az első nagyon komoly szűrő a potenciális vásárlókkal szemben), nem a közlekedés legolcsóbb módját keressük (mert akkor busz vagy egy tizenéves kisautó a legjobb választás), főleg városban használjuk, napi maximum 100-150 kilométert megyünk az év 95%-ában és a töltést meg tudjuk oldani akár otthon, akár a munkahelyen.

Tisztában vagyunk vele, hogy a kényelemnek ára van, így értékeljük az elektromos autó gyorsulását, a hangtalanságát, a váltó és így a váltás hiányát, az olyan kényelmi funkciókat, mint az állófűtés és társai. Van annyi pénzünk is, hogy vegyünk akár elektromos autót is (Cikk: Milyen autót engedhetsz meg magadnak?)

(Próbálj meg azon túllépni, hogy te soha nem vennél autó egymilliónál drágábban vagy még az elektromos ablakemelőt is olyan felesleges extrának gondolod, ami csak azért van, hogy legyen minek elromlani. Lehet, hogy neked van igazad, a te szemszögedből mindenképp, de most nem ez a lényeg. Most arra vagyunk kíváncsiak, hogy aki új autót venne, mennyire járna jól vagy rosszul, ha benzines vagy ha elektromos verziót választana.)

Szerencsére már készítettem egy új autót vegyek vagy használtat kalkulátort, azt most is tudjuk használni, ha az egyik oszlopba a benzines autó értékeit írjuk be, a másikba az elektromos autóét.

Az átlagos vásárlónk átlagos életet él, évi 15 ezer kilométert megy és öt évig tartja meg az újonnan vett autóját. (Igen, tudom, van aki 15 évig tartja meg az autóját és van, aki évente cserélgeti. Ha te más adatokkal számolnál, ott a kalkulátor, használd bátran a saját számaidat.)

Kezdjük a vásárlással. Nézzünk meg egy kisautó-vásárlót, aki a Renault Clio és Zoe közül választana.

(Mini autót azért nem tudunk nézni, mert a VW E-Up jelenleg nem kapható. Nagyon úgy tűnik, hogy a gyártó nem akar többet eladni belőle évente, mint amit muszáj az uniós kvóták miatt, de amíg lehetett kapni, 7,5 millió forint volt az ára. Ez azt jelenti, hogy az új 2,5 milliós állami támogatással 5 millió forint lenne az indulóára, ami már egész jó ajánlat lenne, de nem annyira jó, mint a testvérmodell, a Skoda CitiGo ára, ami még egymillióval olcsóbb lenne, de persze azt sem lehet kapni. Talán majd jövőre. Összehasonlítani már csak azért sem tudjuk a benzines párjával, mert azok gyártását már befejezték. Mindenesetre 4 millió forintért jó ajánlat lenne egy új Skoda városi szaladgálós autónak, csekély fogyasztással és ingyenes parkolással, adómentességgel.)

A Renault Zoe a cikk írásának pillanatában már 7.849.000 forintért megrendelhető, ez a középső felszereltségi szintet jelenti az erősebb, 100 kW-os, azaz 136 lóerős motorral, az összes elérhető kedvezménnyel és állami támogatással.

A Clio árlistája itt található. Egy szintén Zen felszereltségű Clio automata váltóval és gyengébb, 80 kW-os motorral 5,05 millió forint. (Ez az ár alkuképes lehet a jelenlegi gazdasági helyzetben, míg a Zoe-ra valószínűleg most is legalább fél évet kell várni, így abból valószínűleg nehezebb alkudni.)

Azonban vegyük észre, hogy a “Navigáció” csomag csak 100 ezer forint a Zoe-hoz, viszont 250 ezer forint a Cliohoz, tolatókamra és radar nem is rendelhető a Cliohoz a Zen felszereltségi szinten, ami sok vásárlót a drágább Intense felszereltség felé kényszerít, ami eleve félmillió forinttal drágább. (Egyébként meglepő, hogy mennyire fapados a Zoe a többi elektromos autóhoz képest, itt mindenért extra pénzt kérnek. Erre figyelj oda, ha mondjuk egy elektromos Corsával hasonlítod össze az árát.)

A jobb alkupozíciót és a drágább extrákat összevetve talán 2,8 millióval kerülhet többe a Zoe, mint a hasonló, de gyengébb motorral szerelt automataváltós Clio. A 2,8 millió forintnak a többlet tőkeköltsége (az a kamat, amit megkapnánk az Államkincstárnál, ha nem autóba fektettük volna a pénzünket) évente 138.600 Ft, öt év alatt kamatos kamattal 765 ezer forint.

A Clio öt éves szervize akciósan 175 ezer forint, vagyis az éves kötelező szervize 35 ezer Ft/év. A Zoe-hoz ilyet nem kínálnak, így valószínűleg lényegesen több lesz az éves szervize. (Sajnos kihasználják a szervizek, hogy az akkugarancia miatt muszáj márkaszervizbe hordani az elektromos autókat. Hiába alig kell valamit csinálni rajtuk, egyáltalán nem olcsóbb a szervize, mint egy benzines autónak, amiben olajat, szűrőket és sok minden mást is kell cserélni évente.)

Az elektromos autó átírása ingyenes és önkormányzati adót sem kell fizetnünk, azonban ezt az előnyt bőven megeszi a jóval magasabb casco, ami kötelező a támogatás miatt. Az egyszerűsítés miatt mondjuk azt, hogy kiegyenlítik egymást ezek a tételek. (Bár az éves casco többletdíja nagyobb, mint az adómentesség.)

Megvan az autónk, mennyiért tudjuk tankolni őket?

Az elektromos Zoe átlagfogyasztása 14-15 kWh 100 kilométerre időjárástól és vezetési stílustól függően városban. Ez otthoni árammal töltve a töltési veszteséget nem számítva 530-590 Ft-nyi áramot jelent, azonban pont a Zoe-nak elég brutális a töltési vesztesége, ha egy fázisról töltjük (ez a 22 kW-os váltóáramú töltési képességének a hátulütője). Többen 50-60%-os veszteségről is beszélnek, de számoljunk csak 25%-kal. Ekkor 737 forintnyi árammal megyünk el 100 kilométert.

Utcán töltve 80-100 forintos áramköltség és a három fázis miatt lényegesen kisebb töltési veszteség miatt durván 1500 Ft-nyi áramba kerül 100 kilométer megtétele.

A Clio reális fogyasztása városban 7,5 liter lehet. Ha nem a márciusi benzinárból indulunk ki, hanem mondjuk egy sokkal reálisabb 350 Ft-os árból, akkor 2.625 Ft-ból megyünk el 100 kilométert.

Egy év alatt a 15 ezer kilométeres futással otthon töltve a Zoe 110 ezer forintnyi áramot fogyaszt el, utcai fizetős töltés esetén 225 ezer forintba kerül ugyanez, a benzines Clioba pedig 394 ezer forintot tankolunk.

Öt év alatt a legolcsóbb otthoni töltés és a legdrágább benzines tankolás között 1,42 millió forint a különbség.

A drágább vételár tőkeköltségén buktunk évi 139 ezer forintot, az éves szervizen buktunk évi 10-20 ezer forintot a benzines Clio akciós szervizlehetősége miatt, de ettől tekintsünk el, az üzemanyagon a legideálisabb esetben nyertünk 1,42 milliót.

Eddig az előnyünk 725 ezer forint az elektromos autó javára, de még el kell adnunk öt év múlva az autónkat. Kérdés, melyik autónak mekkora lesz az értékvesztése öt év alatt?

Itt újra gondban vagyunk. Az elektromos autók értékvesztése sokkal nagyobb, ennek oka a véges életű akkumulátor és a gyors technikai fejlődés.

Azonban kiindulhatunk-e abból, mennyit esett egy új korában 22 kWh-s, most 5 éves Zoe ára, amikor az még új korában sem igazán volt alkalmas hosszabb távok megtételére?

Egy új Zoe 52 kWh-s akkumulátora 25% akkuromlás után is még közel 40 kWh-s lesz, ami országon belüli utazásokra ugyanúgy alkalmassá teszi majd, mint ahogy egy most újonnan kapható 40 kWh-s Nissan Leaf is alkalmas erre.

Vagyis fog-e akkorát esni az ára, amekkorát esett a most öt éves Zoe ára a feleakkora akkumulátorral, ha még mindig élhető lesz a hatótávja a most új Zoenak? S vajon fog-e annyival többet érni az öt év múlva átlagos mondjuk 90 kWh-s akkumulátor az autóvásárlók szemében, ha a mostani méret is már élhető az átlagember számára?

De az is lehet, hogy egy új akkutechnológia miatt 5 év múlva háromszor ekkora akkumulátorokat adnak fele ennyiért, amiket négyszer ilyen gyorsan lehet villámtölteni. Ekkor még nagyobb lesz az elektromos autónk értékvesztése, mint mostanában.

Esetleg a benzines autókat fogják jobban adóztatni a környezetszennyezés miatt, ami viszont az elektromos autókat hozza előnyös helyzetbe öt év múlva.

A kérdést hagyjuk függőben, szerintem nem nagyon lövünk mellé, ha arra tippelünk, hogy csak másfél millió forinttal lesz nagyobb az értékvesztése a Zoe-nak, mint a Clionak. (Jelenleg sokkal nagyobb az értékvesztése az ötéves Zoe-knak, de a fentebb leírtak miatt úgy gondolom, ez a különbség csökkenni fog vagy legalábbis csökkenhet. Aztán lehet, hogy rosszul gondolom, a jövőbe látásnál ez elő szokott fordulni.)

Ha amit kiszámoltunk és  amit megtippeltünk, összeadjuk, azt kapjuk a végén, hogy öt év alatt csak néhány százezer forinttal kerül többe az elektromos autó, ha mindent figyelembe veszünk. (Mert igen, az autó legkisebb költsége az üzemanyag-költség, csak ezt sokan nem értik meg.)

Ha megmarad az elektromos autók ingyen parkolása és a cégautóadó-mentessége, akár még ez a különbség el is olvadhat, vagy akár átmehet pluszba is. De ha minket nem is érint a cégautó-adó vagy az ingyen parkolás, úgy is feltehetjük a kérdést, hogy megér-e nekünk havi 10 ezer forint vagy 8-10% plusz költséget, hogy elektromos autónk legyen?

Ha megnézünk a kisautók után egy családi autót, a Kia e-Nirot leginkább a normál hibrid Niroval érdemes összehasonlítani, nekik hasonló a karakterük. A hibrid Niro akciós ára 7.79 millió forinttól indul, az elektromos Niro jelenleg kicsit drágább, mint 11 millió forint, de valószínű, hogy az importőr beviszi ezt a 11 millió forintos szint alá, hogy igénybe lehessen rá venni a maximális állami támogatást. (Akár úgy, hogy az eddig ingyenes töltőkábeleket majd külön kell megvenni.)

Így az elektromos Niro ára 8,5 millió forint lesz, ez alig 700 ezer forinttal több, mint a hibrid. Ilyen árkülönbség  mellett biztos, hogy az elektromos verziót választanám, ha arra használnám az autót, amire a legtöbben használják: városon belül, évente néhány vidéki úttal kiegészítve. Csendesebb, fürgébb, robbanékonyabb, kevesebb a hibalehetőség (bár hét év Kia garancia mellett ez nem annyira szempont), ingyenes parkolás és átírás, és még kevesebbet is fogyaszt, igaz csak akkor, ha otthon tudom tölteni. (A hibrid Kia is nagyon keveset fogyaszt benzinből, ha fizetős oszlopon kell tölteni az elektromos Kiat, valószínűleg ugyanannyiba kerülne az üzemanyag, mint a hibrid benzinfogyasztása.)

Míg két és fél éve az elektromos autók early adopterek hobbiautói voltak, jellemzően egy benzines autó mellett használták azokat, az azóta történt változások miatt már sok embernek alternatívát jelenthetnek.

Tömegautók most sem lesznek, legfőképpen az áruk miatt (eleve új autót viszonylag kevesen tudnak vásárolni, ennyit pedig még kevesebben tudnak kiadni egy autóra) és a sokak számára nehézséget jelentő töltés miatt, de ilyen bőkezű állami támogatás mellett már vállalható az a plusz összeg, amibe a fenntartásuk kerül, ha egyébként az autózási szokásainknak megfelelő, amit nyújtani tudnak hatótávban.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.

Share

250 hozzászólás

  • Rollo Tomasi
    Látom Miklós, hogy ezt a magasabb casco meg szervizköltség témát te is erőlteted. A 12 millió forintos Nissan Leaf-emre 70 ezer a casco+kötelező együtt, és 12 az éves szerviz. Szinte pontosan annyi, mint a korábbi 4 millió forintos Peugeot-omra volt (ennek előre utánanéztem, hiszen szempont volt a váltásnál). Az autó alapára pedig egy év alatt majdnem 2 millió forintot ment fel (ennek is előre utánanéztem, szinte folyamatosan emelkedik a Leaf ára, sokan drágábban adták el az akciósan vett kocsijukat, mint amennyiért vették, de az enyémet is nagyjából annyiért tudnám most eladni, mint amennyiért vettem az állami támogatás levonása után), így értékvesztés nem nagyon van. Persze tudom, hogy ez az árfolyam és sok egyéb dolog miatt van most így, később majd máshogy lesz, csak arra akartam rávilágítani, hogy nem teljesen egyértelmű ez a drága szerviz+drága casco+nagy értékvesztés kombináció…
  • Rollo Tomasi
    Azt elfelejtettem megemlíteni, hogy egyelőre sokkal-sokkal jobban nő a villanyautók iránti kereslet, mint az akkumulátor és autó gyártókapacitás, ami szintén nem a brutális értékvesztés irányába mutat. A már bejelentett típusokra is éveket kell várni, hogy itthon kaphatók legyenek, pl. a Kia Soul a mai napig nem ért ide. Bizonyos öt évvel ezelőtt gyártott autók esetében tényleg előfordul az általad említett nagyobb értékvesztés, de csak azért, mert időközben pont átlépték a használhatósági határt. Egy 21-24-es és egy 40-64-es akksi között ég és föld a különbség, a ma kapható 40-64-es akksis, középkategóriás autók, és a mondjuk öt év múlva kapható 80-100-asok között nem lesz érdemi különbség, mind elmegy egy töltéssel bárhova az országban, így az értékvesztés se lesz akkora.
  • Monday
    Nyílt végű pénzügyi lízinggel az Áfa is vissza igényelhető… Lehet, hogy az első új autóm elektromos lesz?!
  • matetoth
    Köszi a bejegyzést, nagyon érdekes volt!

    Ami miatt még talán olcsóbb elektromos autózásnál sem éri meg, hogy szinte kötelező a garázs vagy félórás (órás?) töltőtúrák.

    Egyébként a fizetős töltés energialapon működik, nem? Mert az nem véd az ellen, hogy valaki személyes parkolónak használja egész nap 10kwh töltésére…

  • KawaBazsy
    “Az elektromos Zoe átlagfogyasztása 14-15 kW” = kWh!
  • Guest
    A számítás hibája, hogy pont a legnagyobb tételt, az értékvesztést nagyon nehéz becsülni. Ha úgy akarom, megéri, ha úgy akarom nem. Szerintem cégek esetében lehet reális az előny: nincs cégautó adó, az értékvesztés és biztositás költségnek elszámolható, a cég nem vehet lakossági állampapírt így a kieső kamat elhanyagolható. Esetleg 0-as hitelből még jobb lehet, már ha tényleg adnak ilyet valakinek. Kiváncsi vagyok, hogy alakulnak majd a használt villanyos árak, mert ez (megint) durva piaci beavatkozás. A 7 üléses autóknál is átrendezte a dolgokat az állami támogatás, de ott jó nagy rész a kereskedőknél maradt, mert nem volt konkrét értékhatár kiadva. Jól felemelték a lista árakat. Ez most a legtöbb modellnél nem játszik.
  • szenyora
    Mindent összevetve, az elektromos autó az erőltetett állami beavatkozások nélkül nem tudna labdába rúgni a benzines mellett. Biztos, hogy egy városi, ovis-bevásárló második autót kell támogatni? Mert pl. a Zoe másra nem való Ebben még a környezetvédelmi szempontokat sem látom.
  • Kiszamolo
    Matetoth, csak akkor éri meg, ha tudod hol tölteni otthoni áram árával.
  • Elektromos autóznék
    szenyora: Szerintem teljesen rendben van ez a támogatás. Egy benzines autó ami hivatalos mérési ciklus szerint 6 litert eszik, ovijáratban elkér 9-10 litert is. Az elektromotornak nem kell bemelegednie. Lehet, hogy még így is kicsit drágább az elektromos autó, de második autónak tökéletes! Főleg olyan háztartásokban, ahol már megújuló energiaforrásból lehet tölteni.
  • H. Péter
    Jajj ne ugye nem az alkoholic atya? Kár lenne ha ezt a blogot is elrontaná a folyamatos okoskodásaival.

    Én nyitott vagyok a villanyautó vásárlás felé, de 2-3 év tapasztalatot várok (főként a Renault termékek tetszenek), hogy láthassam, van e bármilyen tipushibája, problémája (lásd: 1.4 tsi stb..amik garancia után estek szét sorban) a konstrukciónak.
    Tudom más technológia, ezért más hibákra is gondolok.

  • Guest
    Azt szeretném tudni, hol lehet évi 80.000-ért Kötelező+Cascot kötni egy új Leafre? Netrsiken számolva még a 100.000-es önrésszel is 207.000/év a legjobb ajánlat, és én 4-es Bonuszban vagyok.
  • Nacionalista
    Nagyon jó cikk. Mire lesz házam és lesz lehetőségem otthon tölteni, még az is lehet, hogy meg fogja érni, ennek nagyon örülök. Szerintem Mo-n akkor lesz áttörés ezen a téren, ha a mostani elektromos autók ideérnek használtan Németo-ból 😀
  • borgoli

    Zoe 52 kwh akksival és 338 l csomagtartóval rendelkező autó miért is csak második autónak jó? Nagycsaládosok vagyunk, de egy 350 literes csomagtartóval rendelkező autóval simán elvagyunk. Ezt rontják el szerintem sokan, hogy egy-két bizonyos szempont alapján vesznek autót, amire igazából egy évben egyszer vagy kétszer van szükség. Azért vegyek eggyel nagyobb autót, nagyobb súllyal, fogyasztással és 1-2 millióval drágábban, hogy egyszer egy évben nyaraláskor beférjen minden. Arra ott a tető csomagtartó vagy bérelek autót arra az egy alkalomra. Nagycsaládosként rá kellett jönnöm, hogy a kedvezmény ellenére nincs szükségem egy nagy batár autóra, 2 literrel magasabb fogyasztásra, drágább fenntartásra, azért hogy egy évben egyszer elférjünk. Ugyanúgy az 52 kwh már teljesen élhető kategória, ennél nagyobb akku az év nagy részében fölösleges teher…
  • random okos

    “az elektromos autó az erőltetett állami beavatkozások nélkül nem tudna labdába rúgni a benzines mellett”

    Imádom az ilyen mondatokat.
    Remek példái annak a jelenségnek, amikor egy mondat bár önmagában igaz, de jelzi mennyire nem érti valaki a világot.
    Ha ezt egy többdiplomás emberekből álló csoportnak előadod, amíg kimész a WC-re iszonyatosan ki fognak nevetni.

  • nyman
    Van olyan app, amivel lehet optimalizálni a töltésekeket hosszabb útnál.

    mernokvagyok.hu/blog/2020/05/19/idooptimalizalas-e-autosoknak/

  • kridli
    Ebben a témában pont a szűkebb elektromos választék miatt nem nagyon lehet általános számolást készíteni. Mert értem hogy egy ilyen cikkben almát az almával hasonlítva jobban felszerelt benzinessel hasonlítod az elektromost, de azért ritka, hogy valakinek minden “extra” fontos lenne, ezért valószínűleg felszereltségben mindenki tud olcsóbb benzines kompromisszumot kötni.
    Arról nem is beszélve, hogy ha pl. valaki nero helyett megnézi márkán belül a ceed-et is, ha neki az is megfelelő, akkor megint csak lejjebb tud menni a benzines alternatíva ára. Meg ott vannak más márkák is, akik mondjuk nem is árulnak elektromost. Viszont elektromosból olcsóbb alternatíva nincs.
    Úgyhogy ez egy tipikusan olyan téma, ahol aki ilyenben gondolkodik, el kell végeznie a házifeladatot, és a saját preferencia szerinti alternatívákat átszámolni.
  • tpgdave

    Az a helyzet, hogy aki támogatással fog venni elektromos második autót “városi, ovis-bevásárló” felhasználásra, annál nem az a kérdés, hogy vegyen-e második autót vagy sem. Biztosan fog venni, hiszen van rá pénze, de akkor már mindenki jobban jár, ha az elektromos irányba terelik.
  • Kiszamolo
    H Péter, volt nálam Zoe teszten, egyszerűen tragédia. Hitvány olcsó anyagok, legócskább kárpitok csúnyán eldolgozva, kopogós műanyagok, fapad, mindezt aranyáron (legmagasabb felszereltségi szint) . Csak példa: a vezetőülés magassága még a legnagyobb felszereltség mellett sem állítható, a fűtés plusz 15 fokban kevés volt, stb. S még a hívei szerint is gyakran el tud romlani és nem minden utcai töltőn hajlandó tölteni.

    Én egy hét után nagyon kiábrándultam belőle, főleg, hogy otthon csak akkor tudod normálisan tölteni, ha van háromfázis.

    Ez a 41 kwh-s volt, az új állítólag már nem olyan hulladék anyagból van, az még nem volt nálam.

    Ha tudod, béreld ki egy hétre vásárlás előtt. (Persze ez igaz az összesre.)

  • Kiszamolo
    Amire nagyon jó az elektromos, amit egyetlen benzines sem szeret: elindulsz hideg motorral, 3 km után megállsz az óvodánál, 20 perc múlva mész még 2 kilométert az iskoláig, majd még 2 km-re dolgozni.

    Egy benzines be sem melegszik, nagyon nem tesz jót neki, hogy mindig így használják.

  • Dobi
    Kiszámoló
    Ez a be se melegedik reggel az oviig…stb ez olyan jól hangzó érv, aminek megvan a fizikával alátámasztható érvrendszere, ám a gyakorlatban tök érdektelen szempont. Az ilyen benzines ovisautók valójában évtizedeket elmennek egy normális karbantartás mellett, anélkül, h bármi bajuk lenne.
  • attila
    Nekünk egy 2015-ös passatra 2 éve kb. ugyanannyira jön ki mint amennyit az áfa miatt nyerünk. A casco ugye kötelező a lízing miatt, illetve a kamat sem kevés. Ha valakinek nincs pénze autóra akkor jó, de amúgy határeset, nem biztos hogy megéri a macerát. Illetve ha van a cégben pénz és amúgy is ki akarod venni akkor jó lehet…..
  • szasza
    Egy dolog nem lett kalkulálva, szerintem számszerűsíteni kellene: tisztább levegő a városokban, csendesebb utcák, gyerekeink gyerekeinek is élhető környezet. Ezért fizetnél +10%-ot? Ha nem, mire fogod ezt a megtakarítást használni? Többek közt arra, hogy a gyerekedet segítsd majd elindulni az életben? Milyen életben? Most sokan legyintenek, az még messze van, hisz kinézek az ablakon és milyen szép tavaszi idő van, most szombaton az utca is milyen csendes.
  • attila
    Amennyivel többe kerül a benzines javítása a kicsi távolságok miatt az messze nem éri meg azt a felárat amennyibe az elektromos kerül…Azért szerintem nem sokan fognak elektromos autót venni. Nekem dízel autón volt olajmelegítőm. Okos konnektorba be volt dugva amit beállítottam reggel 6-ra. 40 perc alatt felfűtötte az olajat 60 fokosra. Beültem a gyerekekkel, kihúztam a dugót elindultam. 15 perc alatt megfordultam Ennyi idő alatt nem hűl vissza az olaj. Beszereléssel együtt 50e-be került….
  • attila
    Kérdés hogy mennyivel olcsóbb a fenntartása mondjuk egy 1.4 tsi golfnak mint egy passatnak….Vagy ugyanez 1.4 tsi octavia vs fabia….A romlik akkor nagyrészt a motor romlik, az ugyanaz. De a kocsi ég és föld !
  • Finarfin
    : a nagy batár és a Zoe közt van még pár kategória. Nagycsaládos autónak szerintem a Zoe nem megfelelő. Elsősorban nem a csomagtartó mérete a gond. Ha három kicsi gyerek van, akkor a gyerekülések miatt nem férnek el hátul. Ha pedig már nagyobbak, akkor a szélesség mellett a belmagasság is gond lehet. Persze rövid utat az ember kisautóval is meg tud tenni.
  • Finarfin
    “Nyílt végű pénzügyi lízinggel az Áfa is vissza igényelhető… Lehet, hogy az első új autóm elektromos lesz?!”
    Pontosabban az áfa egy része igényelhető vissza – az üzleti használat arányában. S ha a futamidő végén meg akarod venni az autót, a maradványérték áfáját már nem tudod visszaigényelni.
    De önmagában az áfa visszaigénylése nem érv a villanyautó mellett, hiszen ezt hagyományos meghajtású autó operatív vagy nyílt végű pénzügyi lízingje esetén is megteheted.
  • Név
    Nagyon jó cikk, sok új infóval, szerencsére nem csak a szokásos villanyautós rózsaszín köd van benne, hanem valódi adatok.

    Az otthoni töltő árára kíváncsi lennék, az nincs benne az összehasonlításba, pedig mindennel együtt benne lehet talán 500ba?

    Olvastam, hogy időnként kigyulladnak az otthoni töltők, ezért mélygarázsba csak a bejárathoz fogják engedni a telepítést, mert a tűzoltó autó csak ott fér hozzá. Erre nem árt számítani. Vagyis biztonságosabbnak tűnik otthonra egy belsőégésű jármű.

    Az is érdekelne, hogy aki azzal jön hogy fú de jó automata a villanyos járgánya, hány előző autót vett meg direkt automatával? Egyszerűen útált dolog az automata váltó, nem előny, hanem hátrány. Minimálisan drágább mint a kézi váltó, de pár százalék választja csak, szinte kizárólag a pazarló luxus járművekbe.

  • Átvernek a reklámmal
    Kiszamolo: a turbósnak nyilván nem tesz jót, a szívót különösebben nem zavarja. Ha cseréled bennük az olajat, a motor kb. sose romlik el bennük.

    Engem egyébként inkább az érdekelne, miért emelkedett az alsóközép benzin/dízelautók ára az elmúlt négy évben 30-50%-kal. Az EURHUF indokolna 10-12%-os emelést, de honnan jott a többi?

  • javadev
    Azert az ertekvesztessel en ovatos lennek uj auto vasarlasanal. Szerintem 2-3 ev mulva, kb mikortol a VW elkezdi nagy szeriaban gyartani az elektromos autokat, azzal lesz tele a media, hogy aki belsöegesut hajt, az egy felelötlen gazember, es miatta pusztulnak ki a kisfokak. Latva a kornavirus kampany hatekonysagat (felreertes ne essek, en mindket ügyet jonak tartom), szerintem rövid diö alatt raallitanak mindenkit a villanyautora. Egy kis törvenyi rasegites itt, független civil szervezetek tiultakozasa a levegöminöseg miatt ott, es menni fog minden, mint a karikacsapas. Az europai autogyartoknak egy csomo villanyautot el kell adnia majd, hogy bejöjjenek a fejlesztesi költsegek, illetve lepest tudjanak tartani arban az amerikai/tavolkeleti konkurenciaval.

    Szerintem, aki ma uj benzines/dizel autot vesz, meg fog lepödni az ertekvesztesen, mikor öt evesen el szeretne majd adni.

  • Unemployed
    “Tapasztalt autósként” (4,5 éve vezettem utoljára) egy szempont még érdekelne: a töltési idő. Nem a hiper-szuper-turbó, mert az szinte sehol nincs, hanem a sztenderd.
    Ez szerintem nagyon fontos szempont a kétféle opció közzötti választásban.

    Egy tankolás (800-1800 km hatótávra) kb. 10 percbe kerül, ehhez érdemes hasonlítani az elektromos alternatíva töltési idejét.

  • Rollo Tomasi

    Allianz.

  • Guest
    Rollo: nálam is. Milyen bónusz besorolásban jött ki a 70 évente?
  • Rollo Tomasi

    B7-C5
  • EG
    milyen adatokkal kalkulaltal?
  • faterpolo

    Megmondom: A kibocsátási normák szigorítása miatt sokkal drágábban lehet belső égésű motort gyártani. Ezért tűnik el az összes törpeautó a kínálatból (VW UP, FIAT Panda, Suzuki Ignis, stb), mert ha azokba is euro 6b motort raknának, ember meg nem venné, olyan túlárazott lenne. Ezért lesz 7 millió forint a Honda Jazz alapára.
  • szocske
    toltesi idő az év 360 napján 2×2 másodperc. Eddig tart este bedugni, reggel kihúzni a toltot.

    Amikor hosszú útra mesz, akkor típustól, időjárástól, tel/nyár, autópálya/országút, kelet/nyugat Európa függően lehet 150 km-enkent 45-60 perc, de lehet 300 km-enként 20-30 perc is a töltés.

    Azt kell mérlegelni, hogy évente hány ilyen út van. Ezen kívül a többség 2-3 óránként megáll pisilni, kávézni, ebédelni stb. Ilyenkor nem faj, ha kozben az autó is töltődik.

    Nem sokra mesz az 5 perces tankolassal , ha utána 20 percet vársz amíg a csalad végez a mosdoban.

  • Cluster
    Casconal nagyon nem mindegy hogy amortizalast levonnak vagy nem. Így lehet pl az Outlandernek 80k vagy 160 a cascoja. sokkal drágább az elektromosnak /plugin ek a cascoja.
  • Szocske
    Hagyományos autó ovi járatban: mi biciklivel járunk és már a gyerek is tudja, hogy érkezés előtt nagy levegő. Sajnos sokan dízellel viszik a gyereket és amíg anya bent öltözteti, apa 15 percig helyben járatja és okadja a kormot a gyerekek orrába. Mert a vacak ice alkalmatlan az ilyen használati módra és nem képes futeni.
  • WiZ
    Rollo Tomasi: tegyük hozzá a biztosítás árához, hogy hol laksz, és milyen bonus fokozatban vagy, cég vagy magánszemély, hány éves, stb…
    Nagyon nem mind1.
  • Kmiki
    Koszi Miklos a cikket, nagyon erdekes volt.
    En egy kozepkategorianal egy picivel erosebb sajat ceges uj autoval jarok (nem sokat) es benzint tankolok.

    A villanykocsit otthon tudnam tolteni, ha bovitettnem es reszben atalakittatnam a halozatot. Meg nem jartam utana, ezert passz, hogy mindez mibe fajna. A toltes koltseget nyilvan egyszeruen ki tudom matekolni.
    Fo csapasiranyomon van gyorstoltesi pont, de gyalog igen messze van az ulohelyemtol. Harom fazisurol tudnam egyedul toltogetni ertelmesen.
    Nyaraloban csak konnektorrol menne megint. Aztan irany egy toltopont, az persze vagy szabad vagy nem. Hosszu percek.
    Jellemzo mas videki utat meg konnektorrol sem tudok ertelmesen megoldani, csak toltovadaszassal. Gyerekkel nem egy jo program.
    Ez tehat egyszeruen nem nekem valo.
    Most azt hagyjuk, hogy amilyen felszereltseggel most jarok, annak az e-megfeleloje marha draga is lenne.

  • a bolti dolgozó családja
    : Nem-e? Óvodajáratban a hideg (szívó)motor is olyan szép kopásokat/olajfogyasztást/füstölést tud produkálni (legalábbis hosszú időtávban) , hogy öröm nézni.

    A benzines autó elavult. Felsorolok pár alkatrészt ami csak viszi a pénzt, idegesítő és nem jó vele szívni. Tehát : gyújtógyertya, olajszűrő, motorolaj, szétrohadó kipufogócső/dob, gyertyakábel, termosztát,vízköves/kilyukadó hűtő, fagyálló csere, levegőszűrő, benzinszűrő, kokszosodó szelepek a közvetlen befecskendezésűeknél, kettős tömegű lendkerék,turbófeltöltő, kinyomócsapágy stb.
    Alapjáraton alig van nyomaték ,baj és probléma hegyek mindenhol. Bolond aki új benzines/dízel autót vesz minimum egy hibrid helyett.
    Mivel az elavult vackok még vagy 10 évig itt lesznek, így már most nem lenne szabad forgalomba helyezni ezeket.

  • Én is akarok kommentelni...
    Én azért még megvárom a Battery Dayt jövő héten. Ha a tippeknek csak a fele is bejön, hogy miket jelent be ott Musk, akkor engem is egyértelműen meggyőz majd arról, hogy 10 év múlva már lehet egy elektromos autót fogok venni.
    De addig kizárt, mert a “megéri” kérdés addig teljességgel irreleváns, amíg nekünk mindenképp kellene mellé egy másik, mert nekem sajnos a 600 km alatti hatótáv nem opció, a töltő hálózatra is kíváncsi leszek, hogy mikor kezd majd el terjedni a megyeszékhelyeken kívül is, mert tök jó, hogy ott már van, de ha én onnan indulok, majd 6-800 km megtétele után érek vissza újra egy olyan városba, ahol van ilyen töltő, addig reménytelen.
    Úgy viszont, hogy kell mellé egy másik autó, akkor annak a költségeit is hozzá kell adni az elektromoséhoz, akkor pedig felesleges feltenni a kérdést is.
  • Kiszamolo
    Kmiki, túlgondolod. Konnektorról is tudod tölteni, időzítéssel. Minden éjszaka 23 és hajnal 4 között bőven belemegy annyi, ami kell másnapra. (Ha nem napi 200 kilométert akarsz menni)

    Kényelmesebb, mint tankolni járni.

  • Én is akarok kommentelni...
    Apropó, nem sznobságból, hanem mert a jót könnyű megszokni: milyen ezeknek az autóknak a belseje? Minőség, tér terén?
    Én eddig csak Teslákban (X, S), és BMW-kben (i3, i8) ültem ami full elektromos, előbbieken kínosan mosolyogtam, utóbbi már so-so, de a külső formavilága mindkettőnek taszító számomra.
    Tudom almát az almával, de ha már a 10 milliós vadászterületről van szó, akkor ugye jutott a belső térre is a pénzből, vagy mindent elvitt az aksi?
  • Kiszamolo
    Én is, a Zoe egy rossz Dacia minősége, a legújabb állítólag már jobb.

    Másik kettőről meg írtam itt:

    totalcar.hu/tesztek/2019/03/18/hyundai_kona_eletric_a_nissan_leaf_ellen/amp

  • bdpst
    itt a környéken 5-6 milla egy garázs, de legalább nincs is, asszem nem fog kijönni a matek
  • Kiszamolo
    Bdpst, ha nincs hol tölteni, vagy rendszeresen hosszú útra kell menni, akkor el kell engedni, nem szabad elektromos autót venni.
  • Kmiki

    Kosz, lemaradtam egy lepessel. Napi ilyen 40 km korul megyek – ha megyek. Tehat ez a resze meg jo is lehetne siman.
    Neztem egyebkent plug-int, majdnem 3M-val dragabb volt a kocsi. Nem jott ki a matek.
    A villanyosra videki kiruccanas elott ra kene alaposan tolteni, tehat az jo esellyel gyorstoltohoz latogatas egy ponton. Ha aznap vissza akarunk jonni, akkor pedig ugyanez visszafele is konnyen elkepzelheto, hacsak nem tudom drotozni.
    Fejfajos ez meg nekem nagyon.
    De a legfobb elrettento ero az akkor is az ara. Visszaterunk ra 2023-ban.

  • Én is akarok kommentelni...

    Köszi, elolvastam a cikket.
    Felmentem a nissan weboldalára, hogy megnézzem az új leafet, irány az árlista, hadd nézzem a felszereltséget, extrákat.
    Ha értelmezhető hatótávval szeretném megvenni (legalább Pestre biztosan felérjek télen-nyáron), a nagyobb aksijú kell, és mivel olyan helyre parkolok, ahol be kell hajtani a külső tükröket, és nem akarom ezt a mutatványt ki-be szállással megoldani, hanem belülről, akkor ez +2,7M forintba kerül? Mármint ha a nagyobb aksis Leafbe szeretnék elektromos külső ablak behajtást, ami nálam azért nem kevés éve alap széria elvárás? Remélem ez csak a weboldal hülyesége.

    Több helyen is olvasom, hogy 10% alá, és 90% felé ne menj töltöttségben. De akkor miért számol mindenki a teljes hatótávval, miért nem csak annak a 80%-ával?

    Közben nézem a nemzetközi oldalakon: a Leaf e+ sem ér fel velem Pestre télen (a fenti 20% mínusszal nem is számolva).

  • Silhouette
    : Sose történjen meg, de egy balesetet sem mindegy, hogy (attila analógiájára építve) egy Passattal/Octaviával vagy egy Golfal/Fabiával szenveded el. Én amúgy mindig csodálom, aki elfér családdal egy kis autóban, nekem ez nem menne. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.