Milyen autó fér bele a költségvetésedbe?
A magyar embernek a második legdrágább vagyontárgya a lakása után általában az autója. Ez az egyik olyan vásárlás, ahol szerintem a legtöbb hibát elkövetik az emberek. Írtam már arról, hogy a legtöbb ismerősöm pénzügyileg analfabéta (itt a cikk), ott is a legtöbbször az autó az, amiből látszott, hogy valaki buta pénzügyi döntéseket hozott.
Ugyanis nagyon sok ember nem magának vesz autót, hanem a szomszédoknak, hogy mindenki lássa, milyen sikeres ember ő. Erről szól az elhíresült Okos úr és Buta úr autót vesz című cikk is.
A legtöbben már ott elrontják a matekot, hogy egyáltalán megengedhetik-e maguknak, hogy autót tartsanak fenn. (Igaz, sokan ezen nem is gondolkodnak, autó kell és kész. A Jóskáéknak is van, nekünk is kell.)
Az egyik hiba, hogy nem tudják kiszámolni, mennyibe is kerül egy autó fenntartása tulajdonképpen. Írtam erről egy cikket egy excel kalkulátorral, ami számomra meglepően nagy visszhangot váltott ki, pedig csak pusztán annyit csináltam, hogy olyan költségeket is beleírtam, amik bár evidensek, de a legtöbb ember nem is gondol rá, mint az autó átírási költsége, a parkolóbérlet, vagy az autókozmetika kiadásai, illetve az autó értékvesztése. A visszajelzések alapján sokan a kalkulátor hatására döbbentek rá, hogy mennyibe is kerül nekik az autó fenntartása. Itt tudod elolvasni a cikket.
A kérdés másik fele már nem ilyen egyszerű, hogy megengedheted-e magadnak az autóra költött összeget. Ugyanis nagyon sokan csak azért gondolják úgy, hogy megengedhetik maguknak ezt, mert nem tudják, vagy nem értik, vagy nem érdekli őket, hogy a ma megkeresett pénzük nem arra van, hogy ma elköltsék, hanem ebből kell majd fedezniük a később felmerülő kiadásaikat, mint a gyerekek oktatása, vagy a saját nyugdíjuk. Ezért csalóka az, amikor csak azért engedheted meg magadnak az autót, mert a nyugdíjadra félreteendő pénzből inkább benzint veszel, vagy új féktárcsát.
Ezért ha több pénzed áll az autódban, mint a nyugdíj-előtakarékossági számládon, akkor én mondom neked, valamit nagyon-nagyon rosszul csinálsz. Szerintem a
– A vagyonod 10%-át tartsd maximum autóban és ez a tíz százalék sem az legyen, amit a nyugdíjadra kellene félretenned.
– Ha többet költesz havonta az autód fenntartására, mint amit elteszel nyugdíjra, biztos, hogy túl sokat költesz az autódra.
– Ha meg kell kérdezned a szerelőt, hogy ezzel a harmincezres hibával meddig lehet még közlekedni, az is egy intő jel, hogy nem való neked ez az autó.
Azokat az embereket sem értem, akik 2-3 évi munkájuk teljes jövedelmét autóra költik. Azért kelsz fel minden reggel és dolgozol keményen estig három éven át, hogy egy olyan termékbe öld a pénzed, ami napról-napra egyre kevesebbet ér? Hát ilyen kevésre becsülöd magad? A teljes munkával eltöltött életedből (mondjuk 40 év) ennyit képes vagy beleölni egy használati eszközbe? Inkább vegyél egy olcsó használt autót és menj el két és fél év fizetetlen szabadságra, legyél a feleségeddel és a gyerekeiddel, vagy élj a hobbidnak. Túl rövid az élet ahhoz szerintem, hogy 3 évet egy autóért pazarolj el belőle.
Úgy gondolom, hogy ha 3-6 havi nettó keresetednél többet költesz autóra, akkor olyan autót veszel, amit nem engedhetsz meg magadnak. (Ha már van egy szép házad, van a bankban 150 milliód és a gyerekeid jövőjéről is gondoskodtál, akkor rád nem vonatkozik ez a megállapítás. De sajnos te a kisebbséghez tartozol.)
Ha pedig hitel van az autódon, akkor nem is kell gondolkodnod, biztos, hogy erőd felett vettél autót.
Van, aki szerint az autó hobbi, ezért hülyeség ezt pénzügyileg méricskélni. Szerintem a hobbidnak is az anyagi lehetőségeid határán belül kell maradnia, legyen az fotózás, festménygyűjtemény, vagy autózás. Ha erőd felett költesz valamire, az nem hobbi, hanem hóbort.
Másik meglátás, hogy minek él az ember, ha nem vesz magának drága és szép dolgokat és nem élvezi úgymond az életet. Vegyél magadnak mindenféle drága és szép dolgot, amit megengedhetsz magadnak. Ha te megengedhetsz magadnak egy 25 milliós autót, vedd meg és használd örömmel. Ha egy egymilliósat sem engedhetsz meg, akkor meg ne akarjál többnek látszani, mint ami valójában vagy. A saját szemedben sem.
Ha meg is engedheted magadnak az adott autót, gyakran ott rontod el, hogy feleslegesen drágát vagy nagyot veszel. Például biztos kell a hatalmas csomagtartó? Csak azért mert kétévente haza akarsz szállítani egy-egy új mosógépet, vagy Ikea bútort, ne vegyél nagy autót. De még a havi nagybevásárláshoz is olcsóbb taxit hívni (!!!), mint egy feleslegesen nagy autót fenntartani, ha elég számodra egy mini, vagy kis autó. A drágább alkatrészekről és a parkolási nehézségekről még nem is tettem említést.
Mennyiért tudod eladni használtan? Hiába tévedés szerinted, hogy a francia autókat nem szabad használtan megvenni, ha mindenki más ebben a tévhitben él a piacon. Kalkulálj előre ezzel a várható veszteséggel is, amikor autót választasz.
Soha ne vegyél autót szükségből, vagy hirtelen felindulásból. Ha összetörted az autódat és kell a munkádhoz egy másik, akkor is inkább bérelj egyet 2-3 hétre, amíg körbe tudsz nézni rendesen a piacon. Hidd el, többszörösen bejön a bérlés költsége a megspórolt pénzen.
Ülj bele rengeteg autóba, mielőtt döntesz egy típus mellett. Kérd kölcsön egy körre az ismerőseidtől. Lehet, hogy akkor jössz rá, hogy neked kényelmetlen az ülése, vagy nyomja a térded a középkonzol. Esetleg nem fér bele a kóla az italtartóba, te viszont egész nap úton vagy és ez neked fontos kritérium. Vagy van-e elég hely, ahová a számlatömbödet és a többi papírjaidat tudod pakolni, esetleg befér-e a babakocsi mellé a kismotor is a csomagtartóba.
(Ps: A felületes olvasók kedvéért: ez a cikk sem arról szól, hogy nem szabad autót venni, vagy hogy az autóra költött pénz kidobott összeg, vagy hogy nem vehetsz magadnak akármilyen drága autót, ha megengedheted magadnak. Ha neked ez jött le belőle, olvasd el újra a cikket.)
Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő. Csekély 25 ezer forintért hat alkalom alatt megtanulsz mindent a pénzügyekről, amit alapfokon tudnod kellene.
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.
Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.
Vagy esetleg házhoz szállítással vásárolni a nehezebb, nagytételben vásárolandó élelmiszereket. Állítólag a Tesco ebben most nagyon jó, és 900 Ft-ért kiviszi. Bizonyos esetekben biztosan jobban megéri, mint elmenni érte.
A család egyik fele autószerelő, így a táblázatodban alaposan lecsökkentettük a szervizköltségeket és az egyéb kellékek költségeit, mert sok javítást megkapunk ingyen is, és sok mindent olcsóbban tudnak beszerezni. Továbbá nem drága, csak három havi fizetésemnek megfelelő, használt, max. 10 éves kocsival számoltunk, sőt a gumicseréket is kitoltam pár évvel, mert nem autózunk sokat, max. évente átlag 1-2000 km-t.
Ezekkel is 30 000 körül jött ki a havi költség. Ez évi 360 000. Elgondolkodtunk: Egy heti Nyaraláshoz autóbérlés. Végszükség esetén taxi, ha későn jövünk haza gyerekkel, vagy bútorvásár esetén házhozszállítás, és még mindig csak évi 200 körül tartunk.
Én kb 6-7 havi nettóért vettem új autót, és ez a max limit szerintem is. A tervek szerint kb 150-180e km-ig, 6 éves koráig tartom meg. A kalkulációm szerint így is évente 2,5 havi fizetésem megy el csak az autózásra, ennél többet nem vállalnék.
Egy nagyvárosban szerintem a legtöbb ember simán meglenne egy bringa + tömegközlekedés kombóval. Míg vidéken, faluhelyen a rossz tömegközlekedés, és a viszonylag nagy távolságok miatt lehet hogy többeknek indokoltabb az autó.
De lényegében én is azt látom, hogy a polgártársnak kilóg a segge a gatyából, de vesz egy öreg prémium kategóriást, vagy egy újabbat hitelre, esetleg minden tartalékot beleölve kp-re. Aztán áll a garázsba, mert nincs pénz üzemanyagra, nemhogy javíttatásra.
Viszont tényleg vannak az országban olyan települések, ahol nem igazán lehet normálisan élni autó nélkül. Persze ilyen esetben kötelező 4-5 milliós hiteleket felvenni egy közlekedési eszközre 🙂
Sot, egy azt mondta, hogy egy 100.000 km-t futott nemet olyan mint egy uj francia (megbizhatosag tekinteteben ) Jah, nem markaszerviz volt…
Aztán van, amikor csak kényelmesebb.
Már írtam, az én apám 3 gyereket nevelt úgy fel, hogy 11 éves koromban utalta ki a Merkúr az első Skodát.
Mégis voltunk minden évben nyaralni busszal, meg vonattal.
Csak persze akkor még nem volt a szomszédnak sem, ezért senkit nem frusztrált a dolog és el tudtuk képzelni az életünket nélküle.
Jah, amugy lehet venni 10 eves autot is. Azok kozott is vannak jok. Tessek autoszereloket kerdezni.
Nem tudom, hogy egyáltalán lesz-e ilyen vidéken kistelepüléseken, de nagy segítség lenne sok falusinak. Meg persze nagy érvágás a kisboltoknak.
Ebbol nem kovetkezik az, hogy ma a szamitogep, az internet vagy a teve luxuskiadas lenne, amit csak azert vesz az ember, hogy felvaghasson a szomszedok elott.
Mondjuk például túrázás érdekes dolog, mert néha a tömegközlekedés jobb, mert nem kell ugyanoda visszaérni, de mégis vannak helyek, ahová szívás autó nélkül.
A legtöbbször összekeverjük a kettőt, azt hisszük valamiről, hogy szükség, közben meg csak vágy.
A vágyakkal sincs semmi baj, amíg megengedheted magadnak.
A baj akkor kezdődik, amikor azt gondoljuk, hogy ez nekünk jár, akkor is, ha nem engedhetjük meg magunknak.
De elég butaság összemosni egy évente nagyon minimum 300-400 ezer forintba (de valójában inkább minimum 700-800 ezerbe) kerülő autótartást egy 1500 forintos karórával.
A példa úgy lenne helyes, hogy nem kell Rolexet venned, ha nincs rá pénzed, egy egyszerű karóra is megteszi.
Ha nincs pénzed autóval járni, akkor igen egyszerű a megoldás: járjál busszal.
Vagy keress többet.
Vagy keress kifogásokat, aztán csodálkozzál, hogy miért vergődsz hitelről hitelre.
Vagy mit szeretnél ebből kihozni?
Azon nem vitatkozunk, hogy az autó kényelmesebb. Azon sem, hogy használd, ha megteheted anyagilag.
Mindössze annyit mondtam, hogy amikor nem teheted meg, akkor nem teheted meg és kész. Az autó nem alanyi jog, akkor legyen, ha van rá pénzed.
Minekünk is azért van autónk, mert egyszerűen gyerekkel sokkal kényelmesebb így utazni…de persze egy 20 éves pár százast érő autóval is beérjük.
Amúgy a bevásárlásokat szerintem a családi béke érdekében nem lehet “online” módba átteni. Így is “keveset” járunk vásárolni az asszony szerint. :))) Én meg jóban akarok lenni vele, szóval ennek ez is az ára :)))
Az en autom a havi nettom 85%-a volt a felesege meg havi penz + 35%. Vadonatuj auto az szerintem luxus, majd ha lesz 150 millio a bankban majd akkor veszek uj autot. En mindig sirok mikor belegondolok, hogy 3 ev alatt mennyit bukik az ember egy uj auton. Az en autom 12 eves nagy balna, terveim szerint a vilagbol is kifog menni.
Lehet kocsid, csak tudatosan dönts, ne vakon! Legyél tisztában vele, hogy mennyit visz el a zsebedből és mérlegelj, aztán vállald a felelősséget! Ne másokat szídj, ha te nem jól döntesz (még akkor is, ha nem rajtad múlik a benzin ára, vagy a devizahitel törlesztő részlete…).
A koltsegek egyik nagy resze az ertekvesztes, ezzel nem sokat tudsz kezdeni, az auto nem befektetes. A koltsegek masik fo resze a fenntartas, es szerintem annal, hogy mennyiert veszel hasznaltautot sokkal tobbet szamit az, hogy milyen kategoriabol valasztasz. Egesz mas fenntartasi koltsegek tartoznak mondjkuk egy suzuki swifthez, egy ford mondeohoz, es egy E mercihez. Ha nem ertesz az autokhoz, idonkent osszetorod vagy elhanyagolod a karbantartast, az szinten emeli a fenntartasi koltsegeket. Minel kisebb kategoriat veszel annal jobban jarsz anyagilag. Csak az a kerdes hogy neked mi a fontos a kenyelem a biztonsag es a gazadasagossag kozul.E harombol kettot valaszthatsz
monnyuk az úton bánázva szenvedő arcokat elnézve, ez nem mindenkinek triviális.
jobban belegondolva, tényleg, sok ember csak közlekedni használja, na, őket én se értem miért nem járnak takszival meg békávéval, minek erőltetik ezt a nem épp költséghatékony közlekedési formát 🙂
De legyünk földhözragadottabbak, esetleg lehet úgy is számolni (mint a mérleg másik serpenyője), ahogy a tömegközlekedési beruházások megtérülését szokták.
Ha az autó a munkába járást naponta utanként mondjuk fél órával lerövidíti, az havonta 20 órát jelent. Szorozd be ezt az óradíjaddal, ez lejön az autó költségeiből. A megnyert idő a tiéd, a családodé, vagy a plusz munkádé lehet.
Ez a számítás picit árnyalja a képet, de a lényegét nem változtatja meg.
1 havi törlesztő 45.000 Ft
1 gumicsere 100.000 Ft
A szomszéd irigykedő pillantása: felbecsülhetetlen:))))
Az autóm veszít az értékéből kb évi 100-200 ezret, ellenben egy családi ház amortizációja havi 40-50 ezer forint lenne.
Emellett ősszel, télen sokkal kényelmesebb autóval munkába járni, ez a munkahelyi teljesítményemen is meglátszik. Régebben a tömegközlekedésen mindig megfáztam.
Én is úgy gondolom, használt autót érdemes venni és akkora értékben, ami a család 3 havi nettó jövedelmének felel meg.
Jah, es ha peldaul vonatozol 1 orat, akkor azt is vedd hozza, hogy azalatt az 1 ora alatt valami hasznosat csinalhatsz, mig a 30 perces kocsikazas alatt semmit mast, csak vezetsz.
OFF
Mondtam en, hogy jobb otlet volna bezarni a kommenteles lehetoseget is:)
ON:
En szemely szerint nem tudom elkepzelni azt a fizetest, amivel az ember megengedhet maganak egy 5-7M-as uj autot. Reszemrol 1-2 havi netto a max amit autora vagyok hajlando kolteni.
De hogy egyszeruen leirjam a poszt lenyeget: Ha ket havi fizud nem eri el a 100K-t, NE VEGYEL AUTOT, mert nincs penzed tankolni es biztositani, hiaba meno a szomszedok elott…
Más kérdés, hogy a szép autó tulajdonosok hány százalékára igaz ez a megállapítás.
Már én is gondolkodtam a kommenteken, mert a látogatók fél ezreléke kommentel, viszont rengeteg munkát ad ez a fél százalék.
De biztos kitörne a lázadás, ha nem lehetne kommentelni.
Mondjuk nincs is lakáshitelem, autó meg áruhitelem, mint nekik..
A cikk nagyon jó és teljesen egyet értek vele. Soha nem vennék a szomszéd kedvéért autót, aki hozzáteszem egy 2007-es suzuki ignis-sel járt, amit anno 0Ft előleggel 10 éves hitelre vett.. Nekem akkor egy egyes golfom volt..
Ilyenkor elgondolkodom, hogyan termeli ki a 140 ezres fizetéséből.
A volt kollégáim fele autóval járt dolgozni 10-20 kilométerről, miközben tudtam, hogy 200-220 ezret keresnek. Ebből elment az autóra vagy 70-80 ezer.
Nekem jó.
Lehet, hogy beleferne egy dragabb auto is, de nem hianyzik az az erzes, hogy csikosra kaparjam magam, mert valaki megkarcolta a kocsimat es eltunt utana, vagy hogy akar csak felmeruljon bennem, hogy fel millioert veszek bele riasztot, mert felek este elaludni. Nekem az auto hasznalati targy ugy, mint egy TV, csak picit dragabb es remelhetoleg hosszabb elettartamu.
habár ritkán szoktam kommentelni, szerintem jó dolog. de lehet, hogy van “félút”: legyen a kommentelés az előfizetős userek kizárólagos lehetősége. egy előfizetőd már biztosan lenne 🙂
ON
Van ebben valami…
Kiszámolónak igaza van abban, hogy ha nem a gyerekek tandíját, vagy a nyugdíj megtakarításodat költöd hetes “béemvére”, akkor semmi probléma nincs. De ha igen, akkor gáz van.
A másik oldal, ha mindenki ésszerűen költene, akkor a világon megtermelt műszaki cikkek 90%-át soha ki sem fejlesztették volna, nem lenne rá kereslet. (Hogy ez baj, vagy nem, az más kérdés…)