Itt az új elektromos autós támogatás
Ma bejelentették az új támogatási rendszert az elektromos autókra és talán a mai nap folyamán meg is jelenik az erről szóló rendelet.
Amit a részletek nélkül tudni lehet:
– 15 millió forint felett egyáltalán nem lesz támogatás.
– 11 és 15 millió között maximum félmilliós támogatás lesz.
– 11 millió forint alatt akár 2,5 millió forint is lehet a támogatás, amit elektromos robogókra is kiterjesztenek. (Ami nem világos, hogy csak futárcégeknek, vagy magánembereknek is.)
– A taxisok és futárcégek akár 55%-os támogatást is kaphatnak.
A 11 millió forint egy jól belőtt összeg, a legtöbb kisebb elektromos autó (olcsóbb felszereléssel) belefér a keretbe. (A Nissan Leaf kezdő listaára 11,5 millió, valószínűleg akciósan, mert másik listában 12,5 millió forint. Valószínűleg ez le fog menni 11 millió forint alá a fapados kivitel esetében. Ezen az oldalon összeszedték a jelenlegi kínálatot, melyik modellre jár és melyikre nem a támogatás. A kereskedők valószínűleg fognak változtatni az árakon, ha arra lesz szükség, hogy beleférjen a támogatásba az autó.)
Mivel a környezetvédelmi szigorítások miatt a hagyományos autók jóval drágábbak lettek, érdemes lesz újra kiszámolni, ilyen támogatással jobban megéri-e az elektromos autó, mint a hagyományos.
Megvárjuk a rendeletet és megpróbálunk utánaszámolni.
A részletek hamarosan.
Szerintem nyugodtan mondhatták volna, hogy a vételár 25%-a, de maximum 2.500.000 Huf.
Mért lesz az jó, hogy esetleg ügyeskedni kell az árral, full fapadot venni, hogy beleférjen a 11 millióba?
A luxus autóknál meg csak az áfából több bevétel jön, legalább azt se fogják elcsalni.
Az elektromos autó megfizethetlen és rengeteg aggályom is van velük kapcsolatban,napestig tudnám sorolni.
Számomra a lényeges a dologból, hogy autó birtoklása nagyobb luxus mint valaha, és mindenképpen megyeszékhelyen belvárosba gondolkozom hosszútávon, mert a beutazás költsége autóval egy fél albérlet ára, hála a sötétzöldeknek.
Szomorú világ.
Ahogy az látható volt az ingatlanoknál mit művel a csok vagy a családi autók támogatása az autóknál, tippre ugyanezt fogja most művelni az elektromos autókkal is. (mármint az olcsóbbakkal, nem az értékhatáron lévőkkel)
Szerintem az autószalonoknak maximálisan érdekük lesz, hogy könnyű legyen beleesni a 11 millió alatti sávba, úgyhogy megoldják.
Végigszámoltam mégegyszer a saját esetemet (1-2 év múlva aktuális lesz az autócsere), de egyetlen autónak (csak egy van a családnak, és nem akarok második autót) így sem fogja megérni.
Érdekes a 11M-s limit valóban, erős lesz a verseny. A belépőmodelleket full fapadosnak hívni azért nagyon erős..Egy mai belépőmodell teljesen elég az emberek 80%-nak. Pl az említett e208-nál ez mind széria:
Állítható magasságú vezetőülés
Kulcsnélküli indítás
Hangszigetelt első szélvédő
EcoLED fényszórók
Automatikus ablaktörlők+fényszóró
Kamera+radar alapú ütközésmegelőző rendszer, kerékpáros felismeréssel
Klímaberendezés
Elektromosan állítható és fűthető külső tükrök
Mirror Screen
Viszont a Skoda Citigo e iV – már ha lenne – akkor kb 4,2-4,5M lenne így támogatással, aminél már lehet számolni megtérüléssel.
Én tavaly vettem ingázósra új autót 3,3M-ért, fogyaszt 4,5L-t, durva számolással 18Ft/km vs 5Ft/km, tehát kb 100.000km (vírus nélkül kb 3év nekem) múlva térülne meg a plussz befektetésem, ami már belátható időtáv.
Sőt, ha lehetne kapni, talán azon is érdemes lenne elgondolkodni, hogy bukóval megszabadulni az 1 éves autótól és beszállni egy ilyenbe….
Ja, és a lényeg: hány lélegeztető gépet lehetett volna venni ezekből a támogatásokból? :)))))
Érdekes helyzetet teremt a piacon az új támogatás, több szempontból is.
Ha valaki mindenképp 12-15 milliós elektromos autót venne, az eddig a 1,5 támogatásért vállalta az ezzel járó nyűgöket (pályázat ügyintézése, várakozás az elbírálásra (aminek semmi értelme, hisz alanyi jogon jár), kötelező casco, 3 éves eladási “tilalom”), de 500 ezerért már többen lesznek, akik inkább kifizetik a teljes árat.
Ugyanakkor aki 12M-ig vásárolna, elgondolkozik egy kisebb (akkus) olcsóbb modellen, hiszen egy 10,99 milliós autóért 8,49M a fizetendő, azonban egy 11,01M-ba kerülő esetén már 10,49 a fizetendő…
Számomra egy családi autóban kényelmesen elférjen mondjuk 4 ember (2 felnőtt, 2 gyerek – bámilyen éves), és legyen hely a csomagoknak, mondjuk egy hetes utazáshoz (akár nyaralás, akár nagyi látogatás) elférnek, tehát van mondjuk 450+ liter csomagtartó (360 literrel is megoldató ez, de nehéz, tapasztalat). Ezek nagyjából az alsó-közép kategória sedan és kombijai (a hatchback az a 360 liter). Ezek újonan olyan 6.5+ (inkább 7) misi viszonylag alacsony felszereltséggel.
Nekem továbbra se jön ki a matek. Ha jól tudom a köztöltés már fizetős.
Az 3.5 misi csak nem megy el szervízre.
A Hyundai 4,1 méter, egy család már elég szűkösen fér bele, Zoe meg a többi pedig kisautó, mint a Renault Clio.
A többi meg a miniautó kategória.
6,5 millióért nem veszel mostanában benzinesben sem ekkora autókat. Az másfél éve volt annyi.
A VW Golf legfapadosabb változata kevés híján 8 millió Ft. Mire kérsz bele automataváltót, meg pár szükséges extrát, örülsz, ha megáll 10 millió alatt.
KIA e-niro 10-ről indul, a KIA Ceed SW (kombi) 5.4ről indul. Itt már egész jót lehet konfigurálni 6.5 körül. A KIA-k 7 év garisak (gondolom az e-k is).
Az extrázásban lehet nagyon elszállni, de kérdés, hogy kinek mi kell. Nekem pl auto váltó nem. Végig nézve pár autós tesztet, a sávtaró felesleges még (autópáyán talán megy, városban nem jó), Szvsz szerint rengeteg extra parasztvakítás, és meghibásodási forrás. Természetesen mindenki más, így el tudom fogadni, hogy ami nekem felesleges extra, az másnak alap.
Pl navi, általában mindenhol 300+ ezerért lehet venni, amikor az okos teló (+Waze, offline maps appok) megoldja ezt.
Én továbbra sem érzem, hogy 1 db családi autóként az elektromos a jó választás (főleg ha otthon nem tudod delejezni). Másodiknak lehet.
Meg az elektromos autóban sok olyan alapextra van, ami máshol drága plusz, pl. időzíthető állófűtés.
Kérdés, hogy kell-e valakinek, de attól még úgy fair, hogy figyelembe veszed.
Ezzel együtt sem állítom, hogy megéri, csak hogy jó legyen az összehasonlítás.
Viszont vásárlói oldalról meg úgy lenne fair, ha konfigurálhatnám, hogy mik azok amik (nem) kellenek.
Csak, hogy kötekedjek, én a saját igényeim alapján fogom összehasonlítani, és ha úgy érzem, hogy nekem nem éri meg, mert minek nekem időzíthető állófűtés, akkor azt kiszedhessem (ne kérdessem). De ez tényleg szubjektív összehasonlítás.
Ha fapad akkor Lada 1500 (az ezeröcsi), az új autókban minden dolog már extrafelszereltség ahhoz képest.
Mivel ennek a támogatásnak nem én vagyok a célközönsége, ezért, uff beszéltem.
Elsődleges autónak, nagyihoz járósnak, stb nekem a villany nem játszik. Vidéken (társasház) nem megoldható a töltés.Oda vissza meg kevés megy el biztonságosan hóban-fagyban is 400km -t. Városi ingázónak még jó lehet a kicsi. De akkor meg kell egy nagy(obb) is.
Basszus, ennél alapabb dolgokra sincs pénz, de ezeket a játékszereket támogatjuk..?
Mint a CSOK.
A környezetemben 7-en vették fel a 10M “ingyenpénzt”, egyikőjük sincs rászorulva; nem az első lakásukat veszik, illetve megtartják a régit is, kiadni.
“a beutazás költsége autóval egy fél albérlet ára, hála a sötétzöldeknek.”
Ez pont ugyanaz, mintha azt mondanád, hogy azok a szemét emberek a történelem során, hogy megszüntették a rabszolgaságot, így most neked drágább munkavállalót fizetni, mintha ingyen dolgozna neked. Jaj, te szegény, de sajnállak.
Autóval járni nem alapvető emberi jog.
A levegőszennyezés egészségügyi externáliái nincsenek kifizetve, így többek között a légszennyező autósok mások kárára űzik hobbijukat. Én minden légszennyező dolgot kitiltanék azokról a helyekről, ahol emberek élnek, így pl. a nem-elektromos autókat is.
Miklós érdekelne a véleményed azzal kapcsolatban, hogy a kialakult válsághelyzet(számomra) miért nem érzékelhető hegyomlásszerűen. Én nagy és kis cégekhez is járok napi szinten és azt veszem észre, hogy alacsonyabb termeléssel, de dolgoznak, nem küldik el az embereket, esetleg részmunkaidőben dolgoznak tovább, állami támogatással. Nem látok olyan hatalmas költség stopokat és beruházások lefújását. Tőzsdéről nem beszélek elég félrevezetőek az indexek a techcégek rohanása miatt és a hatalmas pénzpuma miatt.
Bennem komolyan felmerült, hogy lesz-e itt komolyabb válság. A világ kormányai elkezdték szórni a pénzt ész nélkül(Amerikában nem éri meg egy bizonyos szint alatt dolgozni, úgy elszámolták) és úgy tűnik ennek hátán fog kicsiny nemzetünk minimális ráfordítással lendületet venni. Nem akarok utcán lévő kéregetőket látni félreértés ne essék, de valahogy nagyobb BUMM-ra számítottam
Bemész a kereskedőhöz,beleülsz, kipróbálod,tetszik. Megállapodtok a szalonban, hogy veszel egy alufelnit gumival együtt tíz millióért.Számlával.
Egy másik szeződéssel pedig kiszámlázza a Tesla 3-at 9.9 millióért.
Esetleg a dömpingár miatt kekeckedhetnek.
Ez is olyan mint a CSOK, annak jó akinek ott a zsebben 30 millió, felső 5%. Nyilván őket kell támogatni. Azzal meg ne jöjjön senki hogy a környezet, mert semmit nem old meg az a pár ezer elektromos autó.
Miért, szerinted az e-autókhoz használt energia és az akkumulátorok előállítása nem környezetszennyező?
Az autógyártók pedig akkor sem gyártanának kevesebb szervízt igénylő autókat, mert az is egy jelentős bevételi forrásuk, és tervezett bevétel.
Van gond a zöldekkel, van gond a villanyautózással (nem is feltétlenül zöldebb), meg sok ilyet fel lehet sorolni tényszerűen és alátámasztva, de a te hőbörgésed nem jogos.
Németországban ha jól emlékszem a Citigo e 3,5 m ft- ba kerül. Nálunk a bicikli lehet a megfizethető megoldás.
a taxis történetről nemtom mit kéne gondolni… persze logikus, sokat mennek a legsűrűbben lakott helyeken…
de ennek a maffiának miért is kéne ennyi támogatást adni… ja pont azért
Aha.. Mivel volt gondolat hogy az egyiket lecseréljük ezért nézegettem mostanában elég sokat hahun. Új autók is vannak bőven, és az már legtöbbször nem listaár mint a honlapon/konfigurátorban.
A teljesség igénye nélkül:
– Fiat tipo 5.5M legmagasabb (Lounge) kivitel, erősebbik T-Jet motor 4 henger
– Hyundai I30 6M a magasabb (prime) kivitel, erősebbik motor 4 henger
– Opel Astra K 5.5M közepes (Best) kivitel 3 henger 🙁
– Renault Megane 5.8M közepes (limited) kivitel 4 henger
Ráadásul a legtöbbnél a fostos VW csoport 3 hengeres csodáival ellentétben még 4 hengeres motorok vannak, Fiat, Hyunda még szívó motorral is van. Ezek a kivitelek jellemzően úgy 200-500Ft további költéssel már elég komoly felszereltséget jelentenek (Klíma, tolatóradar, tolatókamera, connectivity, automata fényszórók, automata ez-az, stb)
Akkor a költségekből mindig kihagyják a villanyautósok az extrém magas casco és kötelező díjakat, ami magába kb minden üzemeltetési anyagi előnyt elvisz, és az értékvesztésről nem is beszéltünk.
Ha a környezetvédelem lenne a cél, nem szopatnák hanem támogatnák pl a gázautósokat, és a kormoló városi buszokat cserélnék le először, kötelezően fékenergia hasznosító buszok lennének a sok elindulás miatt, és helyi élelmiszert kellene ennünnk, és a villanyautót csak napról, szélről tölthetnénk.
Pesze az agymosottaknak jó az is ha az ökoautójukat atomenergiával és erdő tüzelő “megújuló” energiával üzemeltetik.
Ide kapcsolódna egy régebbi kiszámolós írás, hogy tulajdonképpen a támogatás az, amikor az általad befizetett adó hegyből kapsz vissza egy keveset.
Jártam Münchenben, Hágában, Koppenhágában.. és fényévekre vannak pl Budapesttől a kerékpárutak számában, zöldterület is több, tömegközlekedés is összehasonlíthatatlanul jobb. Kicsit bízom KariGeriben, hátha jobb lesz mint az alvó Tarlós (mondjuk ilyen szembe szélben nehéz dolga lesz).
Annyit hozzátennék, hogy még mindig túl sokan bliccelnek, az indiánokon kívül is.
Az elektromos autózás még a felső 5 % hobbija, nyugaton kicsivel jobb ez is.
Mielőtt vennél egyet, bérelj ki egyet legalább egy hétre.
erre egyszer egy idős autószerelő azt mondta nekem, hogy az autó akkor volt luxus, amikor három volt a megyében, mindegyik valami nemesi család birtokában:)
Csak új, vagy használt gépjárműre/biciklire/rollerre kapható?
Az autó csak egy eszköz, TCO döntés, racionálisan szükségtelen a kb. szállított személyenként 1 milliós ár fölé menni. Használt autó bőven elég.
Másik szabályom hogy a családi vagyon max 1-3-5%-a álljon autóban. Tudom ez meredek, de ha már tizmilliós megtakarításaid vannak, akkor érdemes erre orientálódni, az autó csak pénztemető.
Innen nézve a következő 10 évben sem fogok elektromos autót venni 7 millióért sem.
Amikor 4 milláért kapok egy elég jó állapotú egyel nagyobb kategóriás, gyakorlatilag kétszer akkora használati térrel rendelkező használt kombit a golf-corolla-focus vonalon.
Arról, hogy automata elektromos autót csak automata belsőégésűvel szabad összehasonlítani, nem értek egyet. Értem a logikádat, hogy almát-almával, de az egyén szempontjából az ár/érték arány a fontos, ami pedig erősen szubjektív. Márpedig ha számomra az automata váltó nem jelent értéket (mert nem szeretem), akkor az ár-érték arány rossz.
A te logikáddal a Ford Mustangot nem lehet összehasonlítani az Astrával, hiszen a Mustang alapból 300 LE-s, az Astrából meg a legdrágább se tud többet 200-nál.
No de ha nekem van két kisgyerekem és rendszeresen járunk vidékre szülőt látogatni akkor Astrát vegyek Mustangot? Szóval ha jó döntést akarsz hozni, igen is össze kell hasonlítani az almát a körtével.
A céges, kb full extrás autóban aminek van értelme és fájna ha nem lenne:
– tolatóradar (körbe) – alapfelszereltség már a legtöbb helyen
– holttérfigyelő – enélkül azért lehet élni
– ülésfűtés (bár ha garázsban állsz általában akkor mindegy)
– Android/iphone navis integráció
– adaptív tempomat, ha sokat jársz pályán
Az összes többi csak kényelmi sallang, oldalakon keresztül sorolva.
Az elektromos autók azért _is_ drágák szerintem, mert egyelőre még prémium irány van a marketingesek fejében és fejni akarják a környezettudatosabb (ergo gazdagabb) vásárlókat. (Aki szegény az általában nem annyira tájékozott és nem ér rá környezettudatoskodni).
Lehet lemaradtam valamiről, de 11(-2,5) millióért kisautót venni inkább jó nagy átverésnek tűnik, mint jó üzletnek.