Írtam az elektromos autókról megtérülés szempontjából, majd arról, megéri-e elektromos autót venni használtan tisztán anyagi szempontból. (Nem.)
Ezeknek a cikkeknek a hatására tavaly ősszel a Nissan magyarországi képviselete felajánlott egy Nissan Leaf tesztautót egy hétre.
Az együtt töltött egy hétről írtam az alábbi cikket:
Amilyen jól indult a kapcsolatunk az autóval, olyan csúfos véget ért a teszthét végére. A 270 kilométerre kalibrált autó 170 kilométert extra egy óra gyorstöltés után is csak hajszál híján tudta teljesíteni, majdnem ott hagyott minket az út szélén. Kifogott rajta a plusz hét fokra leeső hőmérséklet és az esős idő, hiába vánszorogtunk 80 kilométer/órás sebességgel keresztül az országon.
Az akkori kalandomat az alábbi módon foglaltam össze:
Ebben a pillanatban eldöntöttem, hogy nem veszek ilyen autót, amíg nem megy el legalább 250 kilométert a valóságban is.... De addig meghagyom másnak ezt a kalandot, nem családos embernek való ez. Országjárásra az elektromos autók egyelőre nem valóak. Csak városi második autónak pedig túl drágák még.
Bár nem akarok autós újságíróvá válni, úgy korrekt, ha írok az azóta történt változásokról is.
Az egyik fontos dolog, hogy az addig minden villámtöltőt nélkülöző Alföldön megnyitották az első villámtöltőt Kecskeméten, sőt már Szegeden is van egy, bár azt tudtommal a köz még nem használhatja.
Ez az apró változás hirtelen elérhetővé tette az Alföld déli megyéit, talán még Békéscsaba is megjárható egy kecskeméti villámtöltéssel. (Bár ebben nem vagyok biztos)
(Szerencsére a kecskeméti töltő fizetős, 1.500 forint egy alkalom, így jó eséllyel nem lesz tele mindig a potyázni vágyó helyi autósokkal, akik 6-700 forintnyi ingyenáram reményében fél napra elfoglalják a helyi töltőket.)
A másik nagy változás, hogy azóta kapható a Nissan Leaf második generációja, ami szerintem egy valódi ugrást jelent az elektromos autózásban.
Az első fontos változás, hogy az akkumulátor kapacitása az eddigi 24 és 30 kWh-ról 40 kWh-ra nőtt, illetve a magasabb felszereltségi szinteken már elérhető a hőszivattyús fűtés, ami plusz 20-30 kilométernyi hatótávot is jelenthet télen, s ez rengeteget jelent ebben a műfajban.
Ezzel az ugrással hirtelen kitárult a lehetőségek tárháza, már nem válik feltétlen túlélőtúrává, ha az ember elhagyja a város vége táblát.
Egy átlagosan hideg téli napon is megállás nélkül el lehet menni Szegedig Budapestről, ha nem padlógázzal szeretnénk haladni, sőt talán még egy Debrecen-Budapest táv is teljesíthető plusz töltés nélkül, ha nincs túl hideg.
Így az elektromos autó már valódi családi autóként is elképzelhető, ha évente csak néhányszor akarunk messze menni a lakhelyünktől országon belül és van időnk megállni tölteni. Ez nagy változás, hirtelen sok családnak a rendes autó alternatívájává válhat az elektromos autó, ami a városban kifejezetten jól érzi magát, de a városon kívül sem feltétlen válik használhatatlanná.
A Leaf második generációja nem csak ebben lépett nagyot előre, hanem az összes most elérhető vezetéstámogatási rendszer belekerült a sávtartó automatikától a holttér-figyelőn át a táblafelismerő rendszerig.
Sőt, a Tesla Autopilotja által inspirált ProPILOT rendszer is elérhető, ami magától lassít-gyorsít és tartja az irányt, fél-önvezető módban.
A motorja is erősebb lett, így az eddigi nagypapás vezetési élményt felváltotta a 7.9 másodperces 0-100 km/órás gyorsulás, ami már a legtöbb átlagautónál jobb gyorsulást jelent.
A BMW-ben már ismert e-pedál is az alapfelszereltség része lett, egy pedál lenyomásával és felengedésével tudjuk szabályozni a sebességet, a fékpedált csak vész esetén kell használni. (Igaz, a legtöbb esetben akkor is fékez helyettünk a vezetőtámogató rendszer.)
A formája is modern lett és szerencsére átlagos, már nem tűnik ki a tömegből a szó rossz értelmében. Hozzánemértő szemlélődő könnyen összekeverheti az új Micra kinézetével.
Nekem nagyon megtetszett az új Leaf, de másnak is, többet adtak el belőle idén két hónap alatt, mint tavaly egész évben összesen. Ha ma akarsz venni egyet, augusztusig kell várnod, mire megérkezik az új autód.
Két negatívumot tudok róla mondani rövid próba után: magas sofőröknek a vezetőülést továbbra sem lehet eléggé hátratolni, hiába lenne hely hozzá, megint sikerült kispórolni 7-8 centi sínt a vezetőülés alól.
A másik, hogy hiába készül ugyanabban a gyárban, mint a Micra, a Leafhez alig választható tetszetős szín. A színválaszték kimerül a nem túl szép metálvörösben, szürkében, ezüstben, szürkészöldben és fehérben. A Micra gyönyörű metálkékjei és zöldjei, illetve tetszetősebb vörös színei nem kérhetőek a Leafhez. Mintha direkt csak gusztustalan színekben akarnák árulni az autót.
Mennyire versenyképes az ára?
Ha egy 10 éves Opelhez, vagy egy új fapados kisautóhoz nézem az árait, akkor természetesen nagyon drága.
Ha a közvetlen és közvetett konkurenciát veszem figyelembe, kifejezetten olcsó a Leaf.
Elektromos autóból jelenleg egyetlen konkurenciája van, a Hyundai Ioniq, ami nem csak jóval drágább, ha a Leaf felszereltségét kérjük az Ioniq-ba is, de az akkumulátora is jelenleg csak 28 kWh, így emiatt nem is igazi konkurenciája az új Leafnek. (Legalábbis az én szememben.)
(Az elektromos Golf és Focus lenne még konkurencia, de azok is jelentősen drágábbak, főleg az extralista miatt és valamivel kisebb hatótávval rendelkeznek. Egy Leaf Tekna felszereltségű Golf bő másfél millióval többe kerül és az elméleti hatótávja is 70 kilométerrel kevesebb.)
A többi elektromos autó (Zoe, BMW i3, Peugeot Ion és a többiek) a kis- vagy miniautó kategóriában versenyeznek, családi autónak a méretük miatt alkalmatlanok.
Az állami támogatás miatt még a normál hibrid autóknál sem drágább a Leaf, egy jobban felszerelt hibrid Kia Niro vezetéstámogató rendszerekkel szintén bőven 8 millió forintba kerül, de a hasonló méretű Toyotákat sem adják olcsóbban. A Plug-in hibridek labdába sem rúgnak az áraik miatt, mivel azokra nem jár állami támogatás.
Mennyibe kerül?
A legfapadosabb verzió listaára 8,5 millió forint, de ebbe nem kérhető az igen fontos hőszivattyús fűtés. Viszont az intelligens tempomaton kívül minden más vezetőtámogató rendszer benne van.
A következő szint félmillió forinttal drágább, a hőszivattyús fűtést már alapból tartalmazó N-Connecta szint újabb félmillió, a ProPILOT rendszert és szinte minden más értelmes extrát tartalmazó Tekna felszerelés listaára 10 millió forint. (Bővebben árlista)
Azonban a vállalkozók és cégek kapnak 5% kedvezményt akkor is, ha nem viszik be a cégbe az autót (bár cégautó-adó nincs az elektromos autókra), az ügyesen alkudozok további hasonló kedvezményt képesek kialkudni a szalonban. (Tudom, kipróbáltam. 🙂 )
Így a legjobban felszerelt, félautomata vezetési képességű Leaf Tekna metálfénnyel elhozható valamivel 9 millió forint alatt.
Kérhető lízing is 0% THM-mel, a saját pénzedet bennhagyva az államkincstárban, további 350-400 ezer forint kamatot nyersz meg.
Ennyi pénzt sok másik autóért is elkérnek, főleg a hibridekért.
(Rossz hír, hogy állítólag a hónap második felében komolyan drágulni fog a Leaf. Ha venni akarsz, addig érdemes megejteni.)
Az értékvesztése? Mivel teljesen új modell és jelenleg nincs is konkurenciája a maga ársávjában, 3-4 év múlva szerintem még jól eladható lesz, főleg, ha majdnem egy millióval olcsóbban veszed cégként vagy vállalkozóként.
A 60 kWh-s Leaf 2020-ban érkezik, ahogy addigra már a Kia Niro elektromos verziója és a nagyobb aksis Hyundai Ioniq is a piacon lesz.
Azonban az állami támogatás miatt azok további 3 évig biztos nem jelennek meg a használtautó-piacon (addig nem lehet eladni a támogatott autókat), a holland piacról sem várható nagy dömping, ott öt évig tartják meg az elektromos autókat.
Ki ne vegyen ilyen autót?
- Akik spórolni akarnak az üzemanyagon. (Egy új autó összköltségének 20%-át sem adja az üzemanyag, kalkulátor itt.) Ők csalódni fognak a végén, az elektromos autózás összességében még mindig többe kerül, mint egy benzines autó fenntartása.
- Akik sokat járnak vidékre és az idejük drágább, mint az üzemanyag-költségük. Napi egy-másfél óra töltikézés út közben nem járható út sok embernek.
- Akik nem tudják hol tölteni az autót. Ha nem magánházban laksz, vagy nincs töltési lehetőséged a garázsodban vagy a munkahelyeden, hamar meg fogod utálni az állandó szabad töltővadászatot és sok idődet el is fogja rabolni az elektromos autó.
Kinek lehet jó vétel?
- Aki az esetek 80-90%-ában a városban használja az autót és évente csak néhányszor megy messzire az otthonától, akkor is ráér megállni egy-két órára tölteni.
- Aki kihasználja a zöld rendszám vagy a cégautó-adó mentesség előnyeit.
Nos, úgy gondolom, pénzügyi bloggerként kellően körüljártam az elektromos autózás kérdését és senki nem gondolja többé, hogy egyszerű utálat miatt írtam eddig negatív dolgokat az elektromos autókról. Azért írtam, amit írtam, mert szerintem eddig autóként nehéz volt nézni ezekre a szerzetekre, de most ez már megváltozott a fejlődéssel. Mostantól akár autóként is lehet használni őket, a hátrányait kompenzálja az élmény, amennyivel jobb vezetni és birtokolni őket.
A cikk nem fizetett reklám (sajnos 🙂 ), a saját véleményemet írtam le, ahogy eddig is mindig.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.
20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.
Fontos változás, hogy a Hyundai IoniQ már raktáron is akad 1-2 kereskedésben, így ha nem ragaszkodunk a kívánt színhez, akkor nem kell rá 10-12 hónapot várni.
Ez azért is fontos, mert bár ebben csak 28kWh az akku, annyival jobb hatásfokú hajtásrendszer és kedvezőbb légellenállású karosszériát sikerült alkotni a Hyundainak mint a Nissannak, hogy a 28kWh akkus IoniQ valódi vetélytársa a 40kWh akkus Leaf2-nek.
(Fontos apróság, hogy a Hyundai a felhasználható, a Nissan pedig az elméleti akku kapacitással hirdeti az autókat, így a 40kWh valójában 39, még rosszabb az arány a régieknél 24kWh -> 21,5kWh felhasználható, a 30kWh -> 28kWh felhasználható)
Ha minden igaz hamarosan lesz valódi 40kWh akkus IoniQ is, ami az elvi 40kWh Leafhez képest akár 1,5x jobb hatótávra lehet képes...
szocske, 280 kilométer az elméleti hatótávja az Ioniqnak, ami 378 km a LEaf-nél.
Ezt úgy kettővel kell osztani, az lesz a kemény téli hatótávja.
hyundai.hu/downloads/muszaki_adatlapok/ioniq_EV_muszaki_adatlap.PDF?ref=73234
Amúgy azt is néztem, hátul nagyon kicsi ott a fejtér, egyébként jó autó.
Drágább is ráadásul.
A 40 kWh-s aksit ígérgetik már egy ideje, egyszer biztos ideér. 🙂
Állítólag már bemutatták a 60 kWh-st is, igaz egy Kiában.
A Zoé egyébként a magasabb építése miatt egyedül csomagtérben szűkebb, mint a Leaf, utastérben nagyjából ugyanazt adja, hiába tűnik kívülről jóval kisebbnek.
A Zoé brutális előnye a 22kW/43kW AC töltési lehetőség. Mivel az országban meglévő és tervben lévő töltőoszlopok 95%-a 22kWh AC oszlop, ezeken a 40kW Leaf 0-100% töltése kb.6-7 óra, a Zoé pedig 1,5-2 óra.
Tehát amíg a Zoét egy ebédszünet vagy nagybevásárlás alatt tele lehet tölteni lassan minden kisvárosban, addig a Leaf-et a vidéken összesen kb. 6 db meglévő +8 db tervben lévő DC villámtöltőn lehet gyorsan feltölteni.
Én vidéki használatra mindenképp Zoét vennék, ha új villanyautót vennék.
Sajnos a használt piacon gyakorlatilag nem létezik a modell, mert kelet-euban csak pár hónapja kapható, nyugat-euban pedig kizárólag akku lízinggel lehetett megvenni, így a hahun lévő autók 99%-a lopott akkus, ami bármikor körözési listás lehet
Szocske, ültem Zoeban, nyomta a mellkasom. Én sem fértem el jól, de a gyerek mögöttem végképp nem. Egyszerűen kicsi volt családi autónak, még a kereskedő is mondta, hogy nem ajánlja családnak, ne vegyem meg.
A töltése tényleg gyorsabb.
Andras
Ilyen arakkal nem csaladi oto ez meg.
Egy benzines 1,3-1,6 os jo kozepkategorias autot 5,5-6 millioert lehet venni
2 mill szervizbes benzinkoltseg sok km
S egy nap alatt kimenni becsbe meg vissza vagy akar elmenni sielni egy salzburg regioba agyhalal. Utazasi ido irrealisan no meg.
Tengerpartra menni nyaron szinten jo lehet ha csak egy horvat tengerpartot veszel alapul... es meg kell allnod a tengertol 50 km-re mert epp kifigyott az elekton s kellene a klima... mert nyar van es meleg...
Andras, ezt már megbeszéltük, erről szól az első két cikk. Anyagilag nem éri meg, ahogy egy kabrióra sem tudsz semmi normális érvet felhozni, ahogy egy SUV-ra sem.
@Kiszamolo, én is Leaf párti vagyok de a valós használatban sokkal hatékonyabb az Ioniq.
Pár napja csinált egy összehasonlítást Björn Nyland 28kWh IoniQ és 40kWh Leaf között, magasan nyert a Hyundai, egyedül töltési sebességben volt jobb a Leaf2.
Jelenleg a Leaf annyiban áll még jobban, hogy a Nissan szponzorált néhány DC töltőt, így pl. Debrecenben villámtölthető a Leaf ChaDeMo csatlakozós töltővel, de nincs a környéken CCS töltő az IoniQ-nak.
Néhány vidéki Nissan szalonba is kerül(t) idén ChaDeMo töltő, ezeket is csak a Nissanosok tudják igénybe venni, sajnos többnyire ők is csak nyitvatartási időben, így egy hétvégi utazáson nem segít 🙁
szocske, ha nem lehet hol tölteni az Ioniq-ot, csak 7-8 óra alatt, akkor az almafa, megint marad második városi autó, annak meg drága.
@Kiszamolo, Zoé érveddel nem tudok vitába szállni, sztem a mi családunk átlagosan 10 centivel alacsonyabb, mint a Tiéd, így nekünk opció lenne a Zoé, ha létezne használtban.
Egyelőre számunkra marad a Leaf1 + PriusPlus.
Talán 3-4 év múlva lesz majd jó áron használt 40kWh Nissan Evalia, azt már talán bevállalom egyetlen autónak, ha addig javul a töltőhálózat is.
@Kiszamolo " Anyagilag nem éri meg, " - ehelyett azt mondanám, anyagilag egy nagyon szűk körnek éri meg.
Annak, aki sokat megy 100km körzetben, de nagyon ritkán megy messzire.
1 autós családban keveseknek jó egyetlen autónak, ha 2 autót kell fenntartani, akkor sosem jön be a felár.
Eleve 2 autós családban a 2. autó általában egy filléres példány, így nekik azt túl drága lenne lecserélni.
Ha 50-70km-ről ingáznék naponta a munkahelyemre, akkor nem kérdés, hogy elektromossal tenném és ez anyagilag is megérné.
Más kérdés, hogy én előbb váltanék munkahelyet vagy költöznék el, mintsem hosszú távon naponta ennyit autózzak...
@Kiszamolo, van kb. 5 töltő, ebből 3 Budapesten ahol Leafet lehet tölteni, IoniQ-ot nem.
Ha te épp Debrecenbe vagy Székesfehérvárra jársz gyakran, akkor jobb a Leaf mint az IoniQ.
Minden egyéb esetben teljesen mindegy, mert ugyanúgy nincs villámtöltő egyikhez sem.
A magyar töltőhálózat javának kapacitását sajnos kizárólag a Zoé és Tesla tulajdonosok tudják kihasználni.
Elég szomorú, hogy a töltőt telepítőkhöz nem jut el ez az információ 🙁
Szerintem a taxi és autómegosztás kategóriában van értelme anyagilag az elektromos autókról beszélni. Jó lenne már egy cikk az autómegosztásról is. Már két cég van ezen a piacon Budapesten és második autónak szerintem egyre versenyképes a dolog. Sőt a belvárosi lakóknak autó helyettesítésnek is jó. Persze jó lenne látni egy korrekt számolást ezzel kapcsolatban.
ja még Siófokot kifelejtettem, ott is van egy Nissan szponzorált ChaDeMo töltő, ami Leafnek és Teslának jó, IoniQnak és a német villanyautóknak nem, nekik CCS kell.
Azért az fontos hogy a ma épülő villámtöltőkön már van CCS és ChaDeMo kábel is, így hamarosan eltűnik a Nissannak ez a kis előnye.
A nagyobb gond az, hogy a tervezett töltők 99%-a 2 aljzatos 22kW AC töltő, de ezekből a villanyautók 90%-a csak 6-7kW-ot tud felvenni úgy, hogy elfoglal egy aljzatot.
AC töltőknél olyan okos töltőkre lenne szükség, amin 2 helyett 6 aljzat van, így a meglévő elektromos teljesítményt 6 felé tudná osztani. Persze legyen elég intelligens ahhoz, hogy ha maximum 2 Zoét vagy Teslát csatlakoztatnak, akkor nekik adja oda a teljes kapacitást.
Ez minimális felárat jelentene a ma telepített töltőkhöz képest.
Topfly: Keress rá a jobboldali keresődobozban a "Greengo" és "Mol Limo" szavakra, meg fogsz lepődni! 🙂
@Topfly
Több cikke is van Miklósnak a GreenGo-ról és a MOL Limo-ról, de egy pillanatig se zavarjon 🙂
@szocske
2018-03-08 at 11:32
"@Kiszamolo ” Anyagilag nem éri meg, ” – ehelyett azt mondanám, anyagilag egy nagyon szűk körnek éri meg."
Valaki itt korábban azt hiszem kifejtette, hogy ez a szűk kör az autógyárak meg a részvényeseik. Aki csak magéncélra használja, annak nem éri meg egyik kocsi se, mert mind luxus kiadás.
Bár aki munkára használja annak egy munkaezköz, de azért arra még bőven várni kell, hogy a sok futár meg gázszerelő elektromos kocsival járjon. Bár az utóbbi szakma azt mondják mostanában jól hoz, szóval még bármi megeshet 🙂
"A Plug-in hibridek labdába sem rúgnak az áraik miatt, mivel azokra nem jár állami támogatás." Épp azokra jár, a hagyományos hibridre meg nem.
"az igen fontos hőszivattyús fűtés" - Ha minden igaz, itt egy klímáról van szó, ami tud fűteni, a lakásokban használt típusoknál ez régóta létezik, ami annál hatékonyabb, minél magasabb hőmérsékleten van a kültéri egysége. Egy elektromos autónál melegszik az akkupakk és a motor is, gondolom innen "szívja el" a hőt a rendszer, nem hiszem, hogy ez megér félmillió forintot.
Adamo, ez egy fordított klíma és nem ez kerül plusz félmillióba.
...A legfapadosabb verzió listaára 8,5 millió forint, de ebbe nem kérhető az igen fontos hőszivattyús fűtés. Viszont az intelligens tempomaton kívül minden más vezetőtámogató rendszer benne van...
Ez igazan bajos (nem az, inkabb felhaborito)!
Pont az a ket extra nem rendelheto, ami er is valamit...
EN, szemely szerint az tavolsagtarto tempomatot az utobbi ido legjobb biztonsagi fejlesztesenek tartom, es kotelezove tennem minden autoban.
Sokkal inkabb, mint a sok csilingelo basz, amik csak idegesitik az embert, de sem a bizotnsagot, sem a kenyelmet nem befolyasoljak erdemben.
Ha az üzemanyag a gépkocsi teljes költségének 20%-a, akkor vajon a cégautóadó hány %-ra jön ki? 10-re, 5-re?
a hatótáv új akkumulátorra van megadva, az akkumulátor is öregszik és gyengül
3 év múlva lehet, hogy a kettes osztó a téli üzemben, már hármasra változik
Az autos extrak ara mar eleg regen nincs osszhangban az eloallitasi arukkal.
Foleg, hogy pl. a nemet, premium markak, igen csunya kartellezest (nemet autok vs a tobbiek) nyomnak mar jo 20 eve.
Ennek a legartalmasabb manifesztacioja az ugynevezett "csomagok" es a kulonfele fuggesek.
De Leaf 2 eseten, ugye ha akarnam mindket extrat, akkor az elvileg plusz 1 millio lenne, de valojaban a 1,5 millioval dragabb legjobban felszerelt valtozatot kell megvenni, az osszes olyan plusz extraval, amire esetleg nulla szuksegem van.
@Angelo: Milyen támogatás jár plug-in hibridekre? Tudsz linkelni valami kiírást?
@Adamo: azért a hőszivattyú kérdése nem ilyen egyszerű. Ráadásul abban nincs kunszt, hogy a meleg helyen lévő kültériből kinyeri egy berendezés a hőt, itt ugye a mínuszokban kell felfűteni az utasteret.
"Egy elektromos autónál melegszik az akkupakk és a motor is, gondolom innen “szívja el” a hőt a rendszer, nem hiszem, hogy ez megér félmillió forintot."
Sajnos nem, télen az akku is túl hideg, ami nem tesz jót sem a hatótávnak, sem az akku élettartamnak, ezért sok villanyautóban az akkunak van aktív hőmérséklet menedzsmentje, nyáron a klíma hűti, télen fűtőpanel fűti az akkukat, így az akku élettartam javul és a meleg akku jobban növeli a hatásfokot, mint amit az akku fűtés elfogyaszt, ráadásul 10 fok feletti akkunál a töltés is gyorsabb lehet.
A hőszivattyús fűtés tehát pont ugyanaz, mint a lakásokban, a klímában megfordul a körfolyamat. Mivel a hűtő klíma ma már minden autóban alap, nem lenne komoly beruházás, ha mind tudna fűteni a klímával, hibrideknél, jó hatásfokú dízeleknél nagy előny lenne, a gyártók mégsem lépik meg, villanyautóknál is komoly a felára.
@Angelo, zöld rendszám jár a plugin hibridekre, amivel jár az ingyen parkolás és teljesítmény-, cégautóadó, vagyonszerzési illeték mentesség, de a 1,5M ártámogatás csak a tisztán elektromos autókra jár.
Hmm, megfontolandó, köszi a cikket.
Az állami támogatás vagy mi már bele van számolva a jól felszerelt, lealkudott 9 milliós árba gondolom.
Cégautóadó nincs (legyen ez 121.000 évente), illeték nincs (ez legyen mondjuk 60-70e, de egyszeri, szóval eltekintek tőle)
Rendes éves önkormányzati súlyadó sincs rá ugye? (Az mondjuk nekem 25-30e évente emlékeim szerint)
Mondjuk otthoni éjszakai áramos töltéssel dízel helyett megtakarítok havi 25e-t: évi 300.
Parkolás nekem nem sok van, legyen 20e évente, de meg is szűnhet az ingyenesség.
Ez évente ~420.000 megtakarítás a "rendes" autóhoz képest.
Hasonló méretű új benzines autót 6M-ért kapok mondjuk, de ha az extrákat is nézem, lehet, hogy inkább 7?
A 7 és 9 között már csak 2 millió a különbség, 5 év alatt az be is jön a fenti ~400K per év megtakarítással. Szóval anyagilag sem teljesen elvadult ötlet...
Nekem nem is kell nagyobb hatótáv.
Haha, kiakadt a Nissan PR ügynöksége, akkor születnek ilyen cikkek :-))) Én VW Up!-ot próbáltam, esőben viharsebesen fogyott az ereje.
prplussz, szerinted most olvasták a fél évvel ezelőtti cikket és most gyorsan kiakadtak?
Egy Penny Market parkolójában is láttam már töltőt!
Rissa, lassú töltő viszonylag sok van (nálunk öt 500 méteren belül plusz egy villámtöltő, Budaörs rulez 🙂 ).
De a lassú töltővel 5-10 óra feltölteni egy ilyen autót (otthoni hálózatról 21 óra), az annyira nem gyere be, ha még aznap haza is szeretnél érni. 🙂
"De a lassú töltővel 5-10 óra feltölteni egy ilyen autót (otthoni hálózatról 21 óra)"
Pontosan ezért dicsértem a Zoét, mert a rengeteg "lassú töltőn" (amit valójában gyorstöltőnek szokás nevezni - 22kW AC) a régebbi 22kWh akkus Zoé alig több mint 1 óra alatt tele van nulláról, és még az új 41kWh akkusnak is elég 2 óra.
Egyébként az 5-10 órás és otthoni 21 órástól azért valamivel jobb a helyzet:
A Leaf 6,6kW-al tölt ezeken, így az új 40kWh akkus változat is feltöltődik nulláról is 6,5 óra alatt, de ritkán esünk be nullával egy ilyen töltőre, ezek arra valók, hogy amíg ebédelünk, vásárolunk bedugjuk az autót, így az ott töltött kb. 1 óra alatt visszakapjuk azt a fogyasztást, amivel odajutottunk az üzlethez.
Az otthoni 21 órás töltés a gyári "vésztöltővel" értendő, ami 9A vesz fel.
Ha ez nem elég, akkor 2-300ezres beruházással otthoni is tölthetünk 32A-rel, ami 6,5 óra.
szocske, egy csomó helyen 3,3 Kw-tal tölt a Leaf, hiába volt benne 6,6 kw-os töltő is. Ilyen pl. az Auchan nálunk. Azzal meg kinő a szakállad, mire tele lesz az aksi.
A gond a vidéki utakkal van, amikor haza is szeretnél indulni belátható időn belül és kell is a mondjuk 20%-ról 100%-ra töltés a teljes úthoz. Akkor még az 5-6 óra is embertelen hosszú idő.
De reménykedjünk, hogy lesz elég villámtöltő. Bár jelenleg annyi Leafet eladnak, hogy aggasztóan gyorsan nő az egy töltőre jutó autók száma, míg a töltők száma nem növekszik ugrásszerűen.
Amikor a régi 24kWh akkus Leaffel Budapesten töltöttünk egy hétvégét, egyetlen egyszer sem mentünk villámtöltőhöz és egyszer sem álltunk meg csak a töltés miatt.
Mivel Bp-en sok töltő van, hétvégén nem is állnak rajta az Amperák, így kb. 30%-os akkuval érkeztünk Bp-re, kizárólag akkor töltöttünk, amikor eleve parkoltunk volna, és mikor 2 nappal később hazaindultunk 95% felett volt az autó.
Ha vidéken is sok helyen lesz legalább ilyen AC töltő, akkor városi ügyintézés, vásárlás stb. közben folyamatosan szinten tartható az autó töltöttsége, villámtöltésre kizárólag hosszabb utakon, autópályák mentén lesz szükség.
szocske, "két nap múlva hazaindultunk." Ja, úgy könnyű. 🙂
Amúgy a pletykák szerint a MOL hamarosan beszáll a buliba, nem véletlenül hozták a törvényt a töltőáram jövedéki adózásáról néhány hónapja. Az nyitotta meg a kaput, hogy pénzt lehessen kérni a töltésért.
@naa, a "súlyadó" levonható a cégeautó adóból, így ha céges, akkor súlyadó gyakorlatilag benzinesre sincs. Hibridre és a modernebb, nem túl nagy teljesítményű autókra csak 8800Ft/hó a súlyadó, igaz a régebbi, erősebb autókra akár 33000/hó is lehet.
Az illetékmentesség nem a teljes átírási költséget jelenti, csak a vagyonszerzési illetéket, eredetvizsga, forgalmi stb. kell, így inkább 40-50ezres megtakarítást jelent ez az egyszeri tétel.
Aki belvárosban dolgozik vagy él, annak a parkolás a legnagyobb tétel
Az üzemanyagot számold úgy, mintha 2 litert fogyasztana egy benzines, mert hosszú távon nemigen lesz ingyenes töltés.
@Kiszamolo, igen, sajnos akad néhány 11kW-os oszlop is, és vannak olyanok, ahol a 2 aljzatra jut összesen 22kW, ilyenkor ha 1 autó van csatlakoztatva, az kap 3x32A-t, de ha 2, akkor mindegyiknek csak 3x16A jut, amiből az 1 fázison tölthető leaf csak 1x16A hasznosít.
Olyan is akad, ahol az egyik oldali aljzat 3x32A, a másik 3x16A ad, szóval ha mindkettő szabad, érdemes megpróbálni átdugni a másikba.
Szerencsére az AC töltők túlnyomó többsége 2x22kW teljesítményű, itt 6,6kW-al tud a Leaf tölteni.
Jó megoldás egyébként amit az e-golfnál választottak, ott nem 1x32A, hanem 2x16A a töltő max. teljesítménye, így a golf a 22kW és 11kW-os oszlopoknál egyaránt 7,2kW-al tölt.
Egyébként szerintem villámtöltők az autópálya pihenőkbe kellenének, a belvárosokba minél több lassú töltő, akár hagyományos konnektorra lenne szükség, ide ne nulláról 100%ra tölteni járjanak a környékbeliek.
szocske, fizetőssé kellene tenni a töltőket, hogy a sok ingyenélő amperás meg priuszos (és leaf-es) ne ott lógjon egész nap és ne parkolónak használja a töltőket a belvárosban (is). (Akinek nem inge.)
Elég lenne csak ötszáz forintot kérni egy-egy alkalommal, mobil appon keresztül fizetve, három óránként újra beterhelné, mindjárt lenne elég szabad töltő.
Hirtelen kiderülne, hogy nem is fontos a hiper előtt tölteni az autót, amit otthon is fel tudna tölteni 300 forintnyi áramból, csak a hiper előtt ingyé van és minden fillér számít.
@Kiszamolo "2 nap múlva.." te viszont eleve ott élsz a töltő-kánaánban 🙂
Mi csak jöttünk mentünk Bp-en, és amikor megálltunk valahol 30-60 percre, akkor mindig bedugtuk az autót.
A lényeg, ha minden városban lenne legalább olyan sűrűn akár normál konnektor, mint Budapesten type2 aljzatos Elmü töltő, akkor nem lenne gond a villanyautózás.
szocske, nem is az a gond, amikor itthon vagyok. Akkor a garázsban is tudok tölteni. A gáz az, amikor vidékre kellene menni és még aznap haza is jönni.
Ez az "ingyen töltő" mennyire fenntartható dolog?
Másrészt a töltők száma?
Mert néha a benzinkutaknál is van sor, pedig ott két perc a tankolás.
SzaboZ, a töltők száma kritikán aluli itthon és sokkal több elektromos és plug in autó kerül forgalomba, mint ahány töltőt átadnak.
Ennek egyik oka, hogy ingyen ki akar adni áramot, amikor egy Leafet pl. 800-1700 forint teletölteni. Ezért kellene fizetős rendszer. Ha vidékre mész, fizetsz a töltőkért, otthon pedig a saját hálózatodról töltöd.
Ja, lényeges egyébként, hogy Bp-en nem úgy töltöttünk 30-95%-ra 2 nap alatt, hogy közben az autót alig használtuk, mentünk összesen 100-150 km-t a környéken, így nem 65, inkább 165%-nak megfelelő áramot kaptunk jónéhány egyszerű parkolás közben.
@Kiszamolo, pontosan, vidékén sajnos nagyon hiányos a töltőhálózat, és a fejlődés is alig látható.
Az ilyen utakra kellene minden autópálya pihenőbe 1-1 villámtöltő. Akkor ha megiszol egy kávét+croissant 😉 valahol és közben kapsz 50-100km-re áramot, amivel már hazajutsz, főleg, ha az úticélodban is töltöttél néhány órát ott ahol eleve dolgod volt...
Ez nem is kérdés, fizetős töltés kell, akkor hirtelen nem lesz foglalt minden töltőpont.
De az ország villámtöltők hiányában akkor sem lesz átjárható.
Valamint érdekes kérdés az ár...
Ahol fizetős a villámtöltés drágább, mint benzines autóval járni, kb. 10-12 literes benzinfogyasztásnak felel meg, így villámtöltőt tényleg az használ.
Az AC töltők viszont még érdekesebbek, pont azért, mert az autók 90%-a a teljesítmény negyedét tudja csak felvenni, de a töltő üzemeltetője a percdíjat a max. teljesítmény alapján határozza meg, így ezeken könnyen drágább lehet egy Leafet feltölteni, mint villámtöltőn 🙁
Szvsz, amíg nincs technológiai áttörés az akkumulátorok energiasűrűsége terén, addig nem érdemes foglalkozni az elektromos autókkal átlagos használat mellett.
Eleve röhej, hogy zöld megoldásnak tartják, miközben az áram gyakran egy füstölgő erőműből származik.
Hogy én vegyek egy autót dupla áron, hogy aztán a város különböző pontjaira utazva kuncsorogjak ingyen áramért? Inkább a ló rúgjon meg.
@szocske, tényleg levonható a gépjárműadó a cégautóadóból? Ez új, akkor marha régóta feleslegesen fizettem, hogyazaaaa.... Na holnap utánajárok, köszi az infót.
Én csak otthon tölteném, egy percig se keresgélnék ingyentöltőt, az ingyenességet szerintem is meg kellene szüntetni, mert a potyautasok használhatatlanná teszik az infrastruktúrát, a meglevő kevés töltőt - csak szükség esetén, utazáskor szabadna használni...
(Esetleg egy algoritmus a kútra, hogy a "visszatérő" vendégeket csak akkor fogadja, ha csumára le van merülve, vagy ha túl sok időt tölt rajta valaki, akkor legközelebb letilt.)
De a fizetőssé tétel a legjobb és legegyszerűbb, legyen kicsit drágább, mint otthon és már meg is van oldva. Napi városi használat nem meríti le teljesen, amennyi lemerült, azt éjjel csak rá bírja már otthon is tölteni...
Számomra az érdekesebb szempont a helykínálat, ami ma még nincs egyik elektromos vagy hibrid autóban sem.
Outlanderben van kényszer 6-7 ülés, ami a gyerekeknek még megfelelő lenne. Outlander PHEV-ben már nincsen a 6-7 ülés bent.
A prius+ egy vicc kategória, hátra max 2 3 éves ülhet.
(Általában 6-an utazunk -2 felnőtt +2 ülésmagasító + 1 gyerekülés + 1 hordozó, de néha hárman vagyunk felnőttek, és erre nincsen elektromos/hibrid megoldás.)
Lsv, dehogynem, a Nissan elektromos furgonja, az asszem 7 személyes. De talán még nem kapható a nagyobb aksival.
Jaj, de nagy facelift lett ez a Leaf 2 András! 😉
Nekem kicsit túldicséred, olyan mintha változott volna bármi is.
Lehet persze dobálózni a kWh-val, de az erős csúsztatás, hogy akár családi autó is lehet. Igen, olvastam, hogy milyen feltételekkel, de ez a „ha ez, ha úgy, ha éppen…” pont azt jelenti, hogy nem helyettesít(het)i a családi autót.
Amúgy nem tudom hányan számoltátok ki, nekem nettó 3500 forintot ér egy órám (biztos vagyok benne, hogy én itt az alsó kategóriába tartozok ezzel). Biztos várom majd Karakószörcsögön hogy csorogjon a delej, miután végre sorra kerültem.
Városba ettől persze még jó (ha hajlandó vagy kifizetni érte két benzines autó árát).
Tele, egy ilyen méretű és felszereltségű benzines autó 7 millió Ft.
Ha mindig városban használod és nem bírja a 3 km-es utakat (márpedig se a dízel, se a benzines nem bírja a rövid utakat) , akkor hibrid autót fogsz venni. Az meg fillérre ennyibe kerül.
Ha évente négyszer mész vidékre a nagymamához, szombat délelőtt mindegy mennyi az óradíjad.
Ha hetente kellene vidékre járni, akkor ne vegyél ilyen autót, mert szívás. De ezt le is írtam.
@szocske:
A belső égésű motoroknál nagy a hőveszteség, amit amúgy sem tudsz mire használni. Miért fejlesztenél hőcserélőt (beruházás), ha úgyis ott van a rengeteg hulladékhő?
Szerintem.
@szocske @Kiszamolo Számomra érthetetlen, hogy egy olyan autónál, amit 95%-ban városban fognak használni, a gyártó képes a maradék 5% használatra a hatótávot több száz kiló akkuval növelni, ahelyett, hogy egy 80-100 valós km akku kapacitás mellett beletenne egy sima benzines hatótáv növelőt 10 liter üzemanyaggal, az egész súlya nem lenne több 35 kilónál. El kellene fogadni hogy a benzin energiasűrűsége sokszorosa a legjobb akkunak is.
Bár valószínűleg én leszek az utolsó, aki átáll benzinről elektromosra, de azért leírom, szerintem mi lenne a valóban intelligens megoldás, ha egy elektromos autóval valamilyen okból a Bp-Szeged viszonylatot akarod járni.
A tízmilliós autód csomagtartójába egy 2 kW hordozható benzines Honda EU20i áramfejlesztőt kemény 400 eFt-ért, 21 kg, akkora mint egy kisebb bőrönd, a 4 literes beépített benzintartályával kb 4 órás töltést tesz lehetővé bárhol.
Üdv Miklós, Üdv Mindenki! Ez lesz az első hozzászólásom a bloghoz, bár évek óta követem 🙂 Pont azt fontolgatom, hogy cégre vegyek vagy lízingeljek autót és a zöld rendszámos vagy akár teljesen elektromos autó vásárlása is képbe került, de főleg magán célra használnám. Ezzel kapcsolatban tele vagyok kérdésekkel, az egyiket fel is tenném itt.
Út nyilvántartásra mikor van/nincs szükség, ha céges elektromos autómat 90%-ban magán célra használnám? Semmi kedvem állandóan írkálni, sosem csináltam, de nagyon macerásnak tűnik.
Köszönöm!
@Kiszamolo:
...a sok ingyenélő amperás meg priuszos (és leaf-es) ne ott lógjon egész nap ...
Ezt a Tesla mar megoldotta. A toltes ingyen van (meg...), de, ha vegzett az auto akkor kuld egy uzenetet, es van 5 perc eltakarodni, es utana igen borsos "parkolasi dij"-at kell fizetni a helyert.
Szimpatikus megoldas!
E-NV200 Háát... 11 millió, és egy tárgyról, egy autóról beszélünk ami elvisz A-ból B-be. Nekem a negyedét sem éri meg, a jelenlegi autómért is sajnáltam a 2.5 milliót 6 évesen (Főleg mert 3* törték össze, és hiába van casco és ebből javítva már nem ül benne jó szívvel az ember). De majd eljön a mi időnk is 10-15 év múlva 🙂
Lsv, akkor nem az a bajod, hogy nincs ilyen autó, hanem az, hogy te negyed annyit akarsz költeni autóra, mint annak az ára.
Az azért más kérdés.
@LSV, Nissan E-NV200 Evalia 40kWh akkuval és 7 üléssel sztem már vállalható méretű családi autó, sajnos személyes tapasztalatom nincs, hogy mennyire sikerült kényelmessé tenni az eredetileg teherautónak készült autót.
Valamint korlát lehet még sok autópályázásnál a 125km/h végsebesség.
Én úgy tervezem, hogy ha pár év múlva lesz ebből használtan elfogadható áron, akkor a Prius+ és Leaf kombó helyett ez lesz az egyetlen családi autó.
Ha addig javul az ország villámtöltő ellátottsága, és remélhetőleg fizetős lesz a töltés, akkor az országon belüli utak már vállalhatók lesznek vele, nyaralni úgyis inkább repülővel megyek, a síelés kritikus, de az évi 1-2 alkalom, arra már opció a bérlés.
@telegatya, nagy a hőveszteség, de egy új dízelnek kell olyan 20-30 km mire fűteni kezd, mert jó a motor hatásfoka. Tesznek is bele lassan mindbe fűtőszálat. Pedig akár a klíma is megfordulhatna.
De a priusom pl. nyáron 3,5-4 litert fogyaszt rövid városi utakon, télen pedig 6 körül. Ha kikapcsolom az utastér fűtést, télen is eljár 4-4,5 között.
Tehát 1,5 liter benzinbe kerül nekem az, hogy meleg legyen a kocsiban.
Volt olyan hogy legurultam -5 fokban 30kmt egy hegyről, 2 liter volt az átlag. Hajtáshoz egyáltalán nem használtam benzint.
A klíma elektromos a priusban, nyáron 5-10 percenként indul be 1-2 percre a benzinmotor, feltölti az akkut, majd megy tovább a hűtés. Ha fűteni is tudna a klíma, akkor egyrészt nem 5 perc hanem 1 perc után tolná a forró levegőt, másrészt nem 2 literrel, hanem 4 dl-vel nőne a fogyasztás.
@Feri, egy e-autó fogyasztása 10-20kWh/100km (autópályán akár több is).
Tehát egy 2kW-os Honda aggregátorral óránként 10-20km-re elegendő áramot tudnál betölteni, ha 100% lenne a hatásfok.
Szóval ezzel nem azt érnéd el, hogy vígan mész benzinnel, csak azt, hogy nem 100, hanem 120km lenne a tele akku hatótávja, ha végig pöfög menet közben az aggregátor a csomagtartóban.
Egyébként létezik ilyen autó, Opel Ampera és BMW i3 REX.
Sokak szerint egyesítik az elektromos és a benzines autók hátrányát: pl. akkor is viheted évente a BMW-t a márkaszervizbe 80ezer Ftért olajcserés kötelező szervizre, ha 1 métert sem mentél a benzinmotorral...
@Feri, még valami: konnektor szinte mindenhol van. Minden villanyautó bármelyik konnektorról tölthető 2kW-al, és nem kell egy 400ezres 20 kilós, koszos, büdös cuccot pakolgatni a csomagtartóba, amivel felére csökken a csomagtér mérete 🙂
Ennek a cikknek most nagyon reklám szaga van.
Mindegyis, ha leírom a negatív véleményem, akkor a konkurencia bérelt fel és egyébként is hülyeségeket írok.
Ha pozitív a véleményem, akkor meg biztos reklám.
Most erre mit mondjak?
Gondolod, ha reklámozni akarnám az autót, akkor nem egy bannert tennék oldalra havi x ezerért, vagy nem merném odaírni, hogy reklám?
Akár hiszed, akár nem, senkitől egy fillért se kaptam, de még egy tesztautót sem. Szerintem tényleg nagy előrelépés az autó és tényleg hulladék volt az eddigi.
@LSV
Létezik rendes méretű családi plug-in hybrid, de szürkeimporttal jöhet csak az EU-ba:
cleantechnica.com/2017/10/08/chrysler-pacifica-plug-in-hybrid-review/
Szabolcs, ott a Mitsubishi Outlander plug-in és azt hivatalosan is árulják itthon. Mondjuk az csak ötszemélyes plug-in kiadásban.
2020-22-re minden autógyár esküszik, hogy lesz nekik mindenféle elektromos autójuk. Reméljük, tényleg lesz választék, nem csak kicsi és még kisebb autók közül lehet majd választani, mint most.
@szocske Nézd, az EGÉSZNEK nincs értelme. 100 év múlva elektromos autók lesznek? Biztosan. De ma semmilyen racionális èrv nem szól egy full elektromos autó mellett. Úgy értem, ha kiszámolod kockás papíron, pénzben nem adja ki a matek. Hibriddel... talán?
Az elektromos autó divat lett. Nálunk itt minden milliomos anyuka zöld rendszámos BMW vagy Volvo SUV-al jár. Egyébként pedig a globális felmelegedéssel riogató zöld lobbi terméke. Mert valamilyen fura módon meggyőzték az embereket, hogy jobb ha a füst a kipufogó helyett a hőerőmű kéményén jön ki, és hogy 300 kiló használt akksit könnyebb kidobni, mint 5 liter fáradt olajat.
Nem arra gondoltam, hogy menet közben megy az aggregátor. 🙂 Hanem ha mondjuk télen az autópályán a várostól 10 km-re elfogy a töltés, akkor nagyon nem mindegy hogy fél óra töltés után hazamész, vagy trélert kell hívnod. Amúgy amit írtál: 5 óra töltés = 100 km.