Prémium Állampapír vagy Állampapír Plusz? Kalkulátor

Sokakat kínoz a kérdés, hogy melyiket éri meg jobban vásárolni: Prémium Állampapírt, vagy Állampapír Pluszt.

Az első előnye, hogy már az első évben is magasabb kamatot fizet és ha késéssel is, de leköveti az infláció változását.

Azonban van egy nagy hátulütője: 2% a visszaváltás díja, ha nem tudjuk, vagy nem akarjuk kivárni az ötéves futamidő végét.

Az Állampapír Plusz alacsonyabb kamattal kezdi, de aztán évente nő a kamata. Ha kivárod az ötödik év végét, átlagolva 4,95% lesz az éves hozam. Ami több, mint jelenleg az inflációkövető állampapíré, viszont gyorsan kevesebb lehet, ha tovább nő az infláció.

De nem is ebben van a nagy vonzereje az inflációkövető Prémium Állampapírhoz képest, hanem hogy 0,25% a visszaváltás díja, ami akár nulla százalék is lehet, ha évfordulókor váltod vissza.

Melyiket válasszam, ha kell a pénz 27 hónap múlva? Ott még több a kamata a Prémiumnak, de a 2% visszaváltás azért erősen csökkenti a plusz hozamot. Mennyivel kell nőnie az inflációnak három év távlatában, hogy a Prémium érje meg jobban?

Andor nem volt rest és csinált egy kalkulátort, ami elárulja neked, melyikkel jársz jobban az általad megadott futamidők mellett. Az infláció alakulását még ő sem tudta megmondani előre öt évre, de te be tudod írni magadnak, mire tippelsz.

Köszönjük a munkáját, használjátok egészséggel a kalkulátort.

(Ugyanitt kisebb php-s munkák jó áron. 🙂 )

Share

119 hozzászólás

  • Okos titánka
    @Petykó

    Igen, a fenti kalkulátor is így számol.
    Ha 1 hónapig benn van a pénz, akkor már pluszban vagy.
    1.002.917*0,25% a költség, a felgyülemlett kamatból is lejön a 0,25%.

    “Tehát a tényleges kamatfizetés valójában nem csak a 6., 12., majd az azt követő minden 12. hónap után történik, hanem a törtidőszak kamatát is kifizetik?”

    Tényleges kamatfizetés csak akkor történik, de az aktuális visszaváltási értékben bele van számolva a törtidőszaki kamat is.

    “Az addig összegyűlt kamatot “tőkésítik”, és a következő időszakra vonatkozó kamatláb már az eredeti összegre, plusz az addig összegyűlt kamatokra vonatkozik?”

    Igen, kamatos kamatot számolnak. De hogy ezt pontosan hogy fogják csinálni az nekem nem tiszta még, majd fél év múlva kiderül

  • Petykó

    Köszönöm, közben megtaláltam a MÁP+ra vonatkozó táblázatot a kincstári árfolyamjegyzésről, ez alapján már számomra is egyértelmű lett, hogy folyamatosan számolják és jóváírható a kamat, nemcsak a 6-12-24… hónapban: allampapir.hu/kincstari_arfolyamjegyzes/MAPP

    De köszönöm a választ! 🙂

  • Petykó

    Köszi!:)
  • Tóth M.
    Tudom mire célzol, de ha kiszámolom:
    2millió 5 évre MÁP+-ba rakva 546ezer forintot kamatozik.
    Ha helyette kiváltasz a 2milliós napelemrendszereddel csak egy havi 10ezres villanyszámlát (ami nagyon kevés, 2milliós rendszer ennél sokkal többet termel meg), akkor 10000Ft x 12hónap x 5év = 600000 Ft megtakarítás.
    Több, mint amennyit MÁP+-ban kamatozik.

    Persze az igaz, hogy MÁP+ lejárta után készpénzed van (amiből megintcsak az emberek 90%-a vesz majd egy frankóbb autót, ami haszontalan).

    Én nem akarok rábeszélni senkit a napelemre. Tökéletesen tisztában vagyok a buktatóival, a hátrányaival és az előnyeivel is. De az, hogy az emberek fele élből leszarozza, és fölöslegesnek tartja, az nagyon zavar.

  • Dani2

    Bár nem ellenkezem a pontjaiddal, azt megjegyezném, hogy durva lenne, ha egy kötvény alap 20% bukóban lenne 🙂
    Csak példának, Maxima utóbbi 10 év hozamai: 19%, 9%, 2%, 22%, 10%, 9%, 3%, 6%, 5%, -2%, idén eddig 6.7%.
    És ez egy elég fapados alap. Supra tudott csinálni -20%-ot a svájci frank bukta miatt pár éve (jaj), de 1 év alatt visszahozta.
  • Átlagmagyar
    Átlagmagyarként befektetésekhez nem igazán értek, így a “vagyonom” eloszlása a következő:
    PMÁK és MÁK vegyesen: 49%
    Bankbetét 2.3%-on ketyeg: 22%
    LTP: 27%
    Bankszámla: 2%

    Devizám nincs.. Kp szinte semmi..
    Ez már divezifikációnak minősül?

    Gondolkodom a bankbetét betolásán is állampapírba.. Ill. szívesen hallanék Miklóstól, Zabalint-tól, naa-tól, Giorgio-tól, Uneployed-től, realistate-től véleményt ez ügyben.. Mennyire “okos” ez így?

    Alapvetően biztonsági játékos vagyok.. Kötvényekhez, tőzsdéhez nem értek, de érdekelne, ha valaki el tudná magyarázni basic módon és magyar nyelven tudnám bonyolítani az ügyleteket..

  • Slow_Dive
    Sziasztok,

    Aki állampapírba szeretné tenni a pénzét és a bankján keresztül gondolja, azt javaslom, hogy mindenképp győzödjön meg a feltételekről. Az eredeti elképzelésem az volt, hogy a Grániton keresztül nyitom, de tegnap erről letettem.

    Tüzetesen elolvastam a feltételeket és volt ott egy 1%os letéti díj. Egy akció keretén belül most nincs ilyen díj, de a feltétel az, hogy végig pörgesd az 5 éves futamidőt. Mivel én a MÁP+-t tervezem megnyitni és csak rövidtávú befektetésként tervezem, ezért felszámolnák az 1%-ot. Igen ám, de a tájékoztatóban nem volt odaírva, hogy a kamat 1%-t értik vagy a tőkéjét. Ehhez tegnap felkellett hívnom a Bank ügyfélszolgálatát, ott mondták el, hogy a tőke 1%át mindenképp bukom ha 5 évnél korábban kiveszem. Így mindenképp az Államkincstárnál fogom megnyitni.

    Csak azért írtam le mindezt, mert érdemes alaposan utánajárni mielőtt banknál nyitnátok meg.

  • vilmos.nagy
    A 2022/X PEMÁK még nem kamatadó-mentes, jól sejtem?
  • sifarr
    Okos Titánka!
    Ezt írtad: “a felgyülemlett kamatból is lejön a 0,25%”.

    Nem jön le. Nézd meg az Államkincstár honlapján az állampapírok napi árfolyamáról, kamatairól a táblázatokat.
    A visszaváltási díjat, százalékot csak a névértékből vonják, a felhalmozott kamatot pedig az így csökkentett tőkéhez adják hozzá (levonás nélkül). Így jön ki a napi árfolyam

  • Dalmandi Sándor
    Ez visszatérő kérdés és nem jól sejted. Azt is Június 1 után adták ki. Én csak azt nem értem, hogy ilyen könnyen leellenőrizhető kérdésben miért kommentet kell írni, miért nem néz utána az ember?
  • KMG
    A 2019. június 1-jét követően vásárolt Prémium Euró Magyar Állampapír kamatadó-mentes.

    A 2019. június 1-jét megelőzően vásárolt Prémium Euró Magyar Állampapírok utáni kamatbevétel adó köteles, kamatjövedelem után az adó mértéke 15%.

    forras:allampapir.hu

  • naa
    Szóval az elmúlt 4 évben a Maxima átlagosan 3%-ot hozott, ami alacsonyabb, mint a PMÁK hozama, miközben ez kockázatosabb, mint a PMÁK. Ha volt olyan év, amikor +20%-ot csinált, szerinted miért ne lehetne -20%, ha a hozamok ugyanannyit változnának, csak éppen nőnének egyszer?

    Nézz utána, hogy mennyivel csökkenne egy 10 éves kötvény árfolyama 2%, 4%, 6% piaci hozamemelkedés esetén.
    A kötvényalapod nem kap kamatprémiumot az államtól, ő a piacon tudja megvenni. Magyar 10 évest mai áron 1.91%-ért, 15 évest 2.35% hozamért. Ha magasabb hozamszinten vett korábban, azon nyereséget mutat ki, de ez már benne van az árfolyamában. Egyszerűsítve akkor emelkedik az árfolyama a jövőben, ha ezek a hozamok még tovább csökkennek, ha pl. a piac 1.91%-nál kevesebbért megveszi a 10 éves magyar kötvényt. Ha US 10 évest tart, az 1.72%-ig csökkent, olasz 1.42%, német -0.58% (!). Hova csökkenhetnek még?

  • Lajos
    NAPELEM témakör (vs MAP)
    1) Kedves Mindenki: ugye jó lenne erről egy kiveséző cikk? Ugye? Kedves Miklós, számíthatunk ilyenre a közeli jövőben.
    2) Kicsit megkapargatva a témát: ha 2 portfoliót (A) napelemet veszek B) a pénzt MAP+ba ölöm) versenyeztetek mondjuk 10 éves távon (vagy 15/20 évesen), akkor az alábbiak adódnak:

    A)
    kiadás: 2M Ft
    10 év alatti áramszámlám: 0 Ft
    a megtermelt (betáplált) áram díjából jön vissza mondjuk 1M FT
    10 év után ennek az egész portfoliónak az értéke: (0 Ftnak veszem a napelemeket, amortizációval): 1M Ft

    B)
    kiadás: 2M Ft
    10 év alatti áramszámlám: 1.5M Ft
    MAP hozam: 1.4M Ft
    10 év után ennek az egész portfoliónak az értéke: 1.9M Ft

    Nekem – a nagy zöld felfogást félretéve (mert addigra teszem azt az áramszolgáltató is zöldenergiából nyeri az áramot) – úgy tűnik, mínuszos a napelemes történet.
    OK, tudom kapásból jöttök vitatkozni az adatokkal… (folyt)

  • Lajos
    (folyt)
    Lehet vitatkozni, hogy mennyi év alatt avul el, de az nem kérdés, hogy azt leszerelni, s pénzzé tenni már nem fogod tudni (csak radikálisan töredék áron). Illetve lesznek költségei az időszak alatt.
    S hogy kihúzzam a támadások egyik méregfogát, OK, növeljétek meg az időszakot 15-20-30 évre. OK.
    A lényeg, hogy most felszereltek valami kínai műanyagot, amit nem tudtok majd később a webkincstár felületen bármikor pénzzé tenni minimum bekerülési áron.

    Ki mit lát? Miben támadható ez a logika? Hogyan jöhetne ki nagyságrendnyi nyereség a A) portfolió javára? (mert ha megnövelem az éveket, akkor a MÁP hozamom is nő párhuzamosan vele, sőt, a kamatos kamat miatt a kezdeti hozamelőny a napelemes rendszernél el is fogy (induló mondjuk 7-10% napelem vs 5% MÁP))

  • Lajos
    (folyt 2)
    KÉRDÉS: napelemnél 10 év alatt milyen karbantartással (és költséggel) kell számolni? A beruházás 10%-át adja a költség? Több? Kevesebb?
  • Dani2

    Azért, mert még sosem történt meg, és nem is valószínű, hogy meg fog. Azért van a portfolió-kezelő, hogy változtassa a befektetési alap mögötti portfoliót, és megakadályozza a veszteséget. Ha ez túl bonyolult vagy elfogadhatatlan számodra, akkor légyszi ignoráld a kommentemet 🙂
  • Számológép :-)
    Sziasztok!

    Szerintem nem jól számol a kalkulátor (legalábbis hosszabb tartamra). Ha beírom, hogy pl. 59 hónap (azért ennyi, mert könnyű manuálisan is utána számolni), akkor a MÁP+-ra 24,45% hozamot hoz totál hozamnak. Mivel az utolsó hónapban nem történik tőkésítés, de 60 hónap után 27,35% a tényleges hozam, ebből következik, hogy a kalkulátor szerint az utolsó 1 havi hozam a visszaváltási költséggel együtt 2,9%. (27,35%-24,45%)
    Márpedig az 5-ik évben 6%-os éves hozam 1/12-ed része az ugye 0,5% (az 1 havi hozam)+ 0,25% visszaváltási költség= 0,75%

    Így az általam írt példában a kalkulátor 2,15%-ot tévedett.

  • vilmos.nagy
    @kmg

    igazatok van, bocsánat. valamiért úgy emlékeztem, hogy a nyilvános ajánlattételben írják ezt, s mintha ott olvastam volna a PMAK esetén – de tényleg, nem ott írják, hanem egy oldallal hamarabb.

    figyelmetlen voltam, s hamarabb kérdeztem, mint illett volna. Elnézést, megkövetem magam.

  • bobo

    Azért azt az LTP 27% hozamot szerintem számold újra, mert különben máshol is átvernek a palánkon. Csak egy jótanács.
  • bobo
    én meg tanuljak meg olvasni, mert az nem a hozam volt 🙂 bocsi, ezt benéztem
  • L70
    @Átlagmagyar

    “Okos-e így?” Attól függ, hogy mennyi ez a “vagyon”, 1M? 10M? 100M? 1000M?

    A betét átvitelét mindenképp átgondolnám, legalábbis fordulónapon. Lenne egyszeri tranzakciós költséged a MÁK-ba beutaláskor, de nyernél rajta már az első félév alatt is (1,75%-2,3%/2×0,85 = 0,77%-ot). Tehát minden betétben levő 1 millión nyernél már az első félévben 7.700 Ft-ot azzal, hogy MÁP+-ban lenne. A 2. félévben ez már 1,02%, azaz 10.200 Ft lenne. Egy év alatt tehát kb 20 ezer Ft minden millióra, amit csak ezen nyernél.

    Miért nincs ingatlanod? Tervezel/kellene valamikor (és mikor) venni? Az ltp-t mire fordítod majd?
    Egyéb komolyabb kiadást tervezel (pl. autó)? Mikor, a vagyon mekkora részét érinti?

    A jelenlegi portfóliód többnyire fix hozamú, így csak részben véd a hazai infláció ellen (csak a PMÁK része). Kérdés, hogy egy további lakásár emelkedés is kockázat-e neked?

  • ritkan_szolok_hozza
    Azt kell megértened, hogy befektetési alapok vásárlásával nem tudsz vagyont építeni, mert a költségek elviszika hozamokat. Ez mára egy jól kutatott téma lett (Kiszámoló is írt róla), mégis sok embert be lehet befalapokkal húzni azért, mertsehol nem tanítják meg neked, hogyan működnekezek.

    Sajnos az a helyzet, hogy az átlagos elért hozamod nagyon gyenge és ugye fizeted az alapkezelői díjat is, ami egy negatív-kamatos-kamat lényegében. Ennél még állampapírral is komolyan hozamot szedtél volna össze, ha magadnak csinálod.

    Ezt olvasd el: penzugyifitnesz.hu/elso-konyv/

  • ritkan_szolok_hozza
    Nem szeretnék beleszólni a megtérülés témába, mivel nem ástam bele magam a napelemekbe, de a MÁK+ számításnál esetleg érdemes lehet belekalkulálni a 10 éves inflációt.

    2% éves infláció 10 év alatt elinflálja a vagyonod 24%-át. Azaz a 2 millió reálértéke 1.520.000 Ft lenne, miközben a visszatáplálásért nem kizárt, hogy inflációkövetően fizetnének (ezt nem tudom). De csak lenne, mert az infa 3.5% mondjuk és növekedni fog, szóval a 2 millió jelentős része elinflálódik addigra, tehát a kamat talán még fedezni sem fogja.

  • Tibor52
    Nem tagadom, sokat tanulok Miklóstól és a hozzászólóktól is.
    Az állampapír számomra hosszútávú, biztonságos befektetés. A MÁP+ szerintem jó választás, ha 5 évig nincs szükséged arra az összegre, amit beletettél, valamint bízol abban, hogy az infláció maximum stagnál, esetleg csökken. Nekem ez arra jó, hogy ne „olvadjon” el a pénzem.
    A Kiszámoló Akadémia egyik részében föltette a blog szerzője a hallgatóságnak a kérdést: „Mondd meg, hogy holnap mennyivel fog nyitni az OTP! Ha tudjuk, mindketten milliárdosok leszünk!”
    Ha már könyvajánló is lehet, hazardírozóknak, szerencsejátékosoknak: alinea.hu/tozsdeguruk_tundoklese_es_bukasa
  • Talios
    Tájékoztató jelleggel:
    Jegyeztem MAGYAR ÁLLAMPAPÍR PLUSZ 2024/09 papírokat 4 millió Ft értékben 2019.07.30-án.
    A SZABAD ÉRTÉKPAPÍR EGYENLEGEM jelenleg: 3 991 200 Ft
    Amennyiben vissza szeretném váltani a papírokat úgy csak 3 991 200 Ft-ot kapnék csak vissza.

    Szóval itt is van bukta, nincs napi matkifizetés.

  • Talios
    Egy korábbi bejegyzésemet bemásolom ide is, mert velem megtörtént és inkább az én káromon tanuljatok 🙂
    “Sziasztok!
    Revolut alkalmazásból UTALTAM 1000USD-t a Random Capital USD számlámra és csak 980USD érkezett meg. Random Capital állítása szerint hozzájuk már csak 980USD érkezett.
    Mi történhetett, hol reklamálhatok?”
  • matetoth

    ha nem lenne kamatfizetés, akkor 3.990.000-et kapnál vissza. Olvasd el az értékpapírod feltételeit: van egy 0,25%-os visszaváltási díj…

  • naa
    Hidd el, nekem teljesen mindegy, te miben, milyen alapokban tartod a pénzed, segíteni próbáltam. Természetesen a te döntésed, és annak is van valamekkora valószínűsége, hogy innen nézve 5 éves távon mondjuk a Maxima alap megveri ezeket a Prémium papírokat. Szerintem ez a valószínűség rendkívül kicsi, leírtam, hogy miért.
    Egy utolsó gondolat:
    “mert még sosem történt meg, és nem is valószínű, hogy meg fog.” [20% esés]
    Igazad van, eddig nem volt 20%-os esés ebben az alapban – a legnagyobb esés (drawdown) -18.22% volt, ld. az alábbi tájékoztatóban. Ez a 18%-os esés hirtelen történt, 2009 elején, mielőtt a jegybanki kamatvágások megmentették a piacot meg ezt az alapot is, végül 2008-at kb.nullában, 2009-et pedig nagy nyereséggel zárta.
    De attól még volt 18% esés. És innen nem igen lesz hova vágni a kamatot.
    otpbank.hu/static/otpalapkezelo/download/Hirlevel_Maxima_Alap_2018_08.pdf
  • Átlagmagyar
    Lakás, kocsi van.. Igazából “nagyobb kiadás” az a + 1 ingatlan lenne.. De ilyen árakon semmiképp nem szállnék be, mert viszonylag kényelmes ez a pozi.. A kiadott lakásom fedezi a mostani albérletem, Ill. ezek a hozamok is majdnem kitermelik az albérletem.. Mindegy honnan nézzük.. A lényeg, hogy van +”passzív” jövedelemforrás, ha nem is túl sok..

    A megtakarítások +1 lakásba forgatva/realizálva többet hoznának momentán. Momentán, mert nem tudjuk mi várható. Az LTP adott, s egyszer majd fel kell használni, de nem éget még..(4 év megvan) A bankbetéteken nyilván bukok, de azt az itteni guruk javaslatára tartottam meg eddig.. Mert itt ugye sokan nem bíznak 100%-ig az állampapírban sem.. Én nem tudom mennyire lenne kockázatos odatolni azokat is látva az LTP-k egy napos beszántását, ill. a korábbi magánnyugdíjak elvarázslását..Hm? Mekkora bajnak kell történnie, hogy az állam befagyASSZA?

  • Konkrét
    Mi szerepel az oldal alján az apróbetűben: a MÁP+ 0,25%-os visszaváltási díja fix, vagy ugyanannyira “rugalmas”, mint a PMÁP 1%-a, ami hirtelen 2% lett? A PMÁP-nál egyébként ez a vége, vagy elméletben bármennyi lehet?
  • Szabolcs
    Talios
    2019-08-08 at 14:10

    Hmm. Szóval jegyeztél 3991000 névértékű máp+-t, Azért mutat annyit. Annak a vételkori ára, a közben felhalmozott kamat miatt 4M.
    Szerintem most még pénzednél vagy, neö bukóban…

  • Lajos
    @ritkan_szolok_hozza
    Hát nem tudom. Így kiélezett a verseny, de nem tűnik egyértelműen jobbnak a napelemes.
    Viszont a legtisztább az lenne, ha egy szaktopicban/cikkben kitárgyalható lenne mindez, kiszámolós alapossággal.
    (beruházás költségei, szervízköltségek, betáplálós áram díja, áram költsége, infláció, stb, stb…)

    Nekem nagyon nem egyértelmű a fényes napelemes győzelem (bármennyire is foglalkoztat, hogy szereltessek).

  • Blend Ahmed
    “Ez a 18%-os esés hirtelen történt, 2009 elején, mielőtt a jegybanki kamatvágások megmentették a piacot meg ezt az alapot is.”

    A periférián (= nálunk) éppen fordítva mennek a dolgok, mint Amerikában. Itt kamatemelés volt (meg piaci hozamemelkedés), és ez nagyon betett a forintos kötvényalapoknak.

  • Value12
    @slow_dive én is megnéztem a Gránit Bank hirdetményét, nekem nem jött le abból, hogy az 1%-os letétőrzési díjat felszámítanák, ha a futamidő vége előtt eladnám az állampapírt. 0% “azon lakossági (természetes személy) ügyfelek esetében, aki 2019. június 10-e után vásárolnak lakossági állampapírt, a vásárolt állampapír futamidejének a végéig”. Azaz, nincs benne, hogy de csak akkor, ha végig tartjuk a papírt.

    Én is felhívtam őket és megerősítették, hogy ha mondjuk 1 hónap múlva eladom a papírt, akkor sem kell letétőrzési díjat fizetnem.

    Azt írják, hogy “a GRÁNIT Bank törekszik a névértéken történő visszavásárlásra a Prémium Magyar Állampapír esetében”, ez a jelenlegi forgalmazói szerződésük alapján 100%-ot jelent, tehát, ha veszünk 5 éves papírt és 1 évig tartjuk, akkor 1 év múlva visszakapjuk a tőke 100%-át + a felhalmozott kamat 100%-át (jelenleg 4.5%). Ez azért egy elég jó ajánlat így.

  • Szabolcs
    Átlagmagyar
    2019-08-08 at 22:02
    Ez is a régi téma:
    “A bankbetéteken nyilván bukok, de azt az itteni guruk javaslatára tartottam meg eddig.. Mert itt ugye sokan nem bíznak 100%-ig az állampapírban sem..”

    Szóval szerintem mire az állampapír került veszélybe, addig a bankodat felszámolták. Ha HUF-ban kvázi látraszólót akarsz, akkor azt tarthatod a Kincstárban, vagy a bankban, a kockázat utóbbiban nekem többnek tűnik. És rosszabbul kamatozik.
    Ez nem véd meg az álléamtól

  • naa
    Igen, minden kockázatosabb eszközből menekülés volt, így a magyar állampapírokból is, ezért volt hozamemelkedés. Az amerikai jegybank mentőakciója tette rendbe az itteni helyzetet is, részvény és kötvényfronton egyaránt.
    Nem tudom, ez a Maxima alap amiről szó van, tart-e külföldi papírokat is – gondolom igen. Mindenesetre a lényegen szerintem nem változtat, 5 éves időtávon innen nézve nagyobb valószínűséggel jobban jársz a lakossági állampapírokkal, bármelyikkel, mint egy kötvényalappal, a költségek és az extra állami prémium, meg a lejáratig tarthatóság miatt.
    Ekkora hátrányt nem tud ledolgozni az átlagos alapkezelő, szerintem a nem átlagos se, ilyen hozamszintekről sokkal nagyobb tér van felfele mint lefele, így az állampapír, amit lejáratig megtarthatsz, jobb.
    Ettől függetlenül vegyen mindenki amit akar, nekem nincs kötvényalapom, mostanában nem is lesz. Neked van?
  • L70
    @Átlagmagyar

    Az időbeni diverzifikáció is fontos. Ha negyedévente elosztva tolod be MÁP+-ba, akkor a fordulónapi 100% visszaváltások is el vannak osztva, vagyis 3 havonta tudsz belőle kivenni akkor is, ha az apróbetűs 0,25%-ot később változtatnák.

    Mi bankbetétben már csak egy éves költekezést tartunk (vésztartalék), a páromnak levezettem a fenti gondolatmenetet, hogy mibe is fáj évente a bankbetét, és az a betét lejáratkor már ment is át MÁP+-ba.

    A bankbetéttel szembeni MÁP+ előny, hogy nem kell a teljes lekötött összeget “feltörni”, elég csak annyit kivenni, amire épp szükséged van, ha megszorulsz.

    Magyarországon az elmúlt 30 évben általad írt befagyasztással csak 2008 végén 2009 elején az ingatlan bef alaposok szívtak (bróker marcsi és hasonlók kivételével).

  • Prince
    “Kamatfizetés évente történik, a kamat a tőkével együtt a futamidő végén kerül az ügyfél számláján jóváírásra.”
    allampapir.hu/allampapirok/PMAP

    Kérlek javitsatok ki, ha tévedek de ez alapján nekem egyértelmű hogy a hozam 0 azaz zéró ha bármikor a futamidő lejárta előtt vesszük ki. Tehát a kalkulátor 0% hozamot kéne mutasson mindig ha “Visszaváltás hónapja” kissebb mint 60.

    Hogy lenne az lehetséges hogy az 5 éves PMÁP-ot már 13. hónapban nyereséggel vissza lehet váltani?

  • beginer
    Kedves Kamat Vadász Társaim !

    Mi történik akkor, ha Állam KIncstárnál nyitottam idén egy TBSz-t , de /ugye még gyújtő év van / de még az idén megszüntetem viselve a visszaváltás költségeit…. Van rajta kamatadós befektetés és 0 kamatadós bef. is

    Ha kevesebb a kapott kamat a visszaváltás költségeihez képest ? és ha több bevallást kell jövőre csinálni róla?
    köszi a tanácsokat

  • Matetoth
    Folyamatosan emelkedik az arfolyam, ebbol 2%pontot levesz visszavalzasnal az allam. Ahogy irtad eves kamatfizetesnel az ugxfelszamlara megerkezik a penz, az arfolyam visszaesik 100%-ra.

    Szoval kb 6 honap utan nominalisan pluszban vagy.

  • headset

    “Mi történik akkor, ha Állam KIncstárnál nyitottam idén egy TBSz-t, … de még az idén megszüntetem viselve a visszaváltás költségeit
    …. Van rajta kamatadós befektetés és 0 kamatadós bef. is
    …bevallást kell jövőre csinálni róla?”

    Nem kötelező visszaváltanod a kötvényeket. Kérheted, hogy vezessék át őket a főszámládra.

    Adózni a befizetett érték és a megszüntetéskori érték különbözete alapján kell.
    Ebben nem vagyok biztos, de úgy emlékszem, hogy a papírokat eladási árfolyamon értékelik, vagyis levonják belőle az eladási jutalékot. És hozzáadják a törtidőszak után járó kamatot. Ez így összesen negatív nyereséget ad ki. De ha mégsem, az sem lesz sok.

    Igen, kell majd bevallás, de …
    Az Államkincstár fog küldeni egy papírt az adózandó jövedelemről. A NAV által készített adóbevallás ezt is tartalmazni fogja. Ha semmit nem teszel, május 20-án a NAV úgy tekinti, hogy elfogadtad.

  • headset
    és mások
    “ez alapján nekem egyértelmű hogy a hozam 0 azaz zéró ha bármikor a futamidő lejárta előtt vesszük ki”

    A kötvények esetében netto vételi árfolyamot szoktak meghirdetni. A brutto -valóságosan kifizetett árfolyam- tartalmazza a felhalmozott kamatot is.

    De konkrétan a MÁP+ esetében:
    allampapir.hu/hir/hol-erdemes-megvenni-az-uj-szuperallampapirt-meg-fogsz-lepdni-a-valaszon
    “a kincstárnál 99,75%-os visszaváltási árfolyammal forog majd. A visszavásárlási árfolyamok nettó árfolyamok, ehhez jön még hozzá az időközben felhalmozott kamat, így az ügyféltől a nettó árfolyam+ felhalmozott kamat értéken veszik vissza a papírokat minden esetben. ”

    A felhalmozott kamat nem jelenik meg naponta a számlán, de eladásnál kifizetik.

  • Andor
    igen, a kamatfizetés évente történik automatikusan, viszont te előbb is eladhatod a papírodat, ilyenkor a tört részre járó kamatot megkapod. Tehát ha nem 60, hanem 59 hónap letelte után adod el az állampapírodat, akkor is fogsz kapni részarányosan kamatot, csak levonnak egy visszaváltási díjat, ami jelen pillanatban 2% a PMÁP-nál. (Kérlek, erősíts meg ebben, Miklós.)
  • Andor
    Javítottam azt a hibát, amit felvetettél, elvileg most már alkalmazza a kalkulátor a visszaváltási díjat a kapott kamatokon időközben vásárolt 5 éves PMÁP-okra. Kérlek, ha van lehetőséged, ellenőrizd le te is.

    @Számológép 🙂 Igazad van, bizonyos esetekben tévedett a kalkulátor. Javítottam, kérlek, ha van lehetőséged, ellenőrizd le te is.

  • Én is akarok kommentelni...

    A számításod csúnyán torzít, pedig használhattad volna az általam pár hozzászólással korábban írt adataimat, de akkor kicsit összegezve ismét leírom, hogy lásd. mennyire nem volt fair az összehasonlításodnak még az alapja sem:
    Te 2 millióért írtál napelemet, ahol a 10 év alatt a visszatáplálás 1 millió forint.
    Ezzel szemben az én rendszerem 1,54M volt (máris 30%-kal kevesebb a bevont tőke), ellenben csak az április-július időszakban (4 hónap) a visszatáplálásom megközelítette a 110 ezer forintot, ami a te általad írt 1 éves visszatáplálást is veri már (az augusztusom is már 10 ezer forintot közelíti úgy, hogy ez sem volt egy napos hónap eddig).
    Ráadásul a napelemeket 0-nak vetted amortizációval, ami megint tévedés, mert ha nem az ótvar gagyit raktad fel, akkor 20 év után is még 90%-os a panelek hatásfoka. Javítás a munkatársamnál 9 év alatt eddig 0 forint volt.
    Remélem segítettem
  • Én is akarok kommentelni...

    Mindehhez még az is hozzátartozik, hogy:
    – amióta felrakattam a rendszert tovább esett a napelemes rendszerek ára (ráadásul minél nagyobb a rendszer, fajlagosan annál olcsóbb, plusz nagyobb rendszerek esetén megéri magadnak behozni az egészet külföldről, mert annyit tesznek rá a cuccra)
    – nem tökéletes a tájolása a rendszeremnek(a dőlésszög messze van az ideálistól)
    – ha kicsit akartam volna foglalkozni vele, akkor napkövető rendelek, ami szépen forog és változik a dőlésszög is napon belül (cserébe nem a tetőn van), amivel a rendszer határfoka 30-40%-kal tovább javítható. Egyik ismerősömnek ilyen van, sehol sincs a hozamom az övéhez képest, és 100 ezer alatt volt az egész móka neki plusz költségben,ergó 2-3 éven belül bőven megtérül a plusz költség.
    Ha számolsz kamatos kamattal, akkor számolj azzal, hogy a megtermelt árammal fűtesz is, így még durvább a “megtermelt” pénzmennyiség
  • attila
    a napkövetőnek azért lesznek komolyabb karbantartási,javításiköltségei a 20 év alatt azzal azért számoljatok ! És a mostani szakember árakat elnézve ez nem lesz olcsó illetve ha nyáron 1-2 hétig nem ér oda a szaki mikor rossz akkor azért azzal komoly pénzeket lehet bukni. A sima rendszerrel ez a meghibásodáskizárt ! Az én rendszerem fele egy 13%-os lejtésűtetőn van,eddig messze azok a napelemek termelnek a legjobban, ami a rendes ferde tetőn van azok a rosszabbak 😉
  • Lajos
    @Én is akarok kommentelni…
    No Fight! 🙂 Én csak érdeklődöm. Nincs rendszerem, csak tervezem majd. Tehát elvileg egy oldalon állunk, ne harcolj! 🙂
    Csak szeretném megérteni a matekot, a buktatókat, az előnyöket.

    Az, hogy kinek mennyi a beker ktg, mindenkinél eltér. Akkor legyen ennyi. Akkor én is arányosítva nézem hozzá a MAP+-t.
    Nagyjából 30e Ft / hó a bevételed (betáplálás). Hmm, mekkora rendszerről beszélünk (m2, kwh)? S milyen átvételi árról?
    Az számomra azért furcsa, hogy tizenévek alatt 0 Ft lenne egy ilyen rendszernél az összkarbantartási ktg. Ha van, akkor egyébként mekkora tétel lehet? (100e Ft?)
    Köszönöm. Értékelem a válaszaid!

    Szerintem lennénk néhányan, akik örülnének egy napelem (vs befektetés) cikknek, ahol lehetne nagyszerű hitvitákat is folytatni! : ))

  • Joy
    : Te megad írod, hogy “amióta felrakattam a rendszert tovább esett a napelemes rendszerek ára”. Ezzel megerősíted azt, hogy a használt nepelemes rendszer 10-20 év után nem értékesíthető, piaci értéke nulla.
    Hiába ígéri neked a gyártó, hogy 20 év múlva is 80%-os a panel, ha pl. az elmúlt években épült, pályázatokkal megámogatott napelemes erőműveket már bontani fogják, és 500Ft-ért, vagy ingyen rásózzák másokra csak vigyék el, ami nekik már hulladék.
    Így invertert venni meg még nagyobb kockázat a használt mozgó alkatrészek, ill. a félvezetős áramkörök miatt.

    A “kedvencem” eddig az, mikor áramdíj-kedvezményben részesülő vett napelemet. Ha olcsóbb az áram, eleve hosszabb a várható megtérülés (=nagyobb a kockázat).

  • MAPosSrac
    Azt írja a kis program eredményként:
    PMÁP:
    Az 5. év (60. hónap) után ennyit vehetsz fel: 12 838 770 Ft
    Ebből tényleges hozam: 2 838 770 Ft (28.39 %)
    A visszaváltás díja: 57 934 Ft

    KÉRDÉS: a “visszaváltás díja” az 1. és 2. eredményből (“ennyit vehetsz fel”, “tényleges hozam”) már le van vonva? Vagy azokból még lejön?

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.