Tesla: lufi vagy az új Ford?
Alig múlik el hét, hogy ne lehetne valami szuperlatívuszokban bővelkedő cikket olvasni a Tesláról, ami forradalmasítja az autóipart és olyan gyökeres változást hoz, amit hozott bő száz éve a Ford a T-modell megalkotásával. Ahogy a T-modell letarolta, átalakította és sokáig uralta a piacot, a Tesla is ilyen forradalmat idéz elő napjainkban.
Nem elég, hogy az elektromos autót valódi alternatívájává tette az egyeduralkodó benzines vagy dízel gépjárműveknek, de minden egyéb újítással is élen jár, mint az önvezető funkció fejlesztése és egyéb előremutató technikai újdonságok.
A Tesla autói már akár 300 kilométert is meg tudnak tenni egy töltéssel, de ha ez kevés, nagy energiát fektetnek a gyorstöltő állomások kiépítésébe.
Most robbant az igazi bomba, megjelent a Model 3, ami ha népautónak még nem is nevezhető, de a 35 ezer dolláros nettó induló árával már sokaknak elérhető közelségbe hozták a Tesla életérzést. Eddig ugyanis a Tesla autók ára a Mercedes S osztály kategóriájában versenyeztek a vevők kegyeiért.
Úgy tűnik, semmi nem fogja megállítani a Teslát, hogy a legnagyobb autógyárak egyikévé váljon a forradalmi újításai segítségével, ahogy ez történt a Forddal is mintegy száz évvel ezelőtt.
A részvényárazást tekintve ez már kevés híján meg is történt, a jelenlegi részvényárfolyamon a Tesla a második legnagyobb amerikai autógyártó, 53 milliárd dolláros kapitalizációval, csak egy hajszállal ér kevesebbet, mint a legnagyobbnak számító General Motors.
A hat évvel ezelőtti részvénykibocsátás óta a részvények ára 12-szeresére nőtt, csak idén fél év alatt 64%-kal nőtt a részvények ára.
Mindezt úgy, hogy egy-két negyedévtől eltekintve még soha nem volt nyereséges a cég, jelenleg is mínusz 4,77 dollár az egy részvényre jutó “nyereség”.
A befektetőknek nagyon komoly piaci robbanást kell vizionálniuk, ha ennyire értékelik a céget. Vizionálnak is. Bár még százezer autót sem ad el évente a Tesla, ezt szerintük hamarosan megtízszerezi az “olcsó” Model 3 jóvoltából, sőt 2020-ra már 4 millió autót fog értékesíteni.
Néhány elvadult rajongó egyenesen évi 11 millió eladott autóról értekezik. Ez jelenleg a teljes amerikai piac 65%-a lenne. A legnagyobb GM is csak a piac kevesebb, mint 20%-át adja, azt is egy széles palettával, több márkanévvel a városi minitől a kisteherautókig, de ez nem zavarja az álmodozókat.
Ha a Tesla tényleg eladna egyszer 4 millió autót, az 30%-kal több lenne, mint a legnagyobb GM jelenlegi éves értékesítése. Az sem véletlen, hogy az elektromos autók még a piac 1%-át sem adják. Még egy robbanásszerű növekedéssel sem reális, hogy pár éven belül az autók 5-10%-ánál több elektromos meghajtású legyen, de akkor már tényleg egy földindulásszerű átalakulásról beszélünk.
Bár már két éve is arról cikkeztek, hogy az akkori részvényárak mellett 30 milliárd dollárosra értékelt cég értékelésében már benne volt az évi minimum két-három millió darabos értékesítés, mint hamarosan elérendő cél, senkit nem zavart ez abban, hogy azóta még tovább nőjön a cég értéke újabb 20 milliárd dollárral. Egy 15 éve alapított, veszteséges cégről beszélünk.
Bár a hagyományos autógyárak csak pick-up-ból többet adnak el havonta külön-külön, mint a Tesla teljes éves forgalma, ráadásul szemben a Teslával, még nyereségük is van rajta, úgy látszik, ez senkit nem zavar.
A jelenlegi helyzetben a Teslának még évi pár százezer darab autó legyártása is komoly kihívást jelent. A Model 3-ból év végéig havi ötezer darab legyártása a cél, de a termelés felfutása után se lesznek képesek jövőre (néhány) százezer darabnál többet gyártani. (A Tesla jelenlegi gyártókapacításának felső határát évi 500 ezer darabra becsülik az elemzők.)
Komoly kérdés a profittermelő képesség is. Míg a luxuskategóriában könnyen lehet profitot termelni (bár végeredményében a Teslának eddig ott sem sikerült igazán, hiába a 20%-os haszonkulcs egy-egy autón), hiszen pár ezer dollár ide vagy oda nem igazán számít a luxusautók vásárlóinak.
De egy majdnem harmadáron adott felső-középkategóriás autónál már nagyon kérdéses, hogy egyáltalán képes lesz-e profitot realizálni a Tesla az autóin. A tervek szerint az extrákon lesz majd profit, de egyelőre kérdéses, mennyit hajlandók extrákra költeni azok, akiket a lényegesen olcsóbb árral akarnak megnyerni.
Ugyanez a kérdés merül fel a vásárlói elégedettséggel kapcsolatban is. Jelenleg a vásárlók 91%-a elégedett a Teslájával, annak ellenére, hogy gyakran úgy érzik, hogy egy nagyszabású kísérlet alanyai. Azonban újabb kérdés, hogy a lényegesen olcsóbban mért és nyilván olcsóbban is előállított autók tulajdonosai, akik azért mégis csak egy gazdagon felszerelt felső-középkategóriás autó árát fizetik ki, mennyire lesznek elégedettek az új autójukkal. Félő, hogy a vásárlók azt gondolják, olyan minőséget kapnak majd harmadáron, mint a mostani Teslák, amik a luxuspiacon versenyeznek.
További probléma a cég pénzügyi sebezhetősége. Elég egy újabb kisebb válság és padlóra kerülhet nagyon könnyen a cég. 2009-ben a világ akkori legnagyobb autógyára a General Motors is csődbe ment pusztán azért, mert hirtelen megdrágultak a hitelek a piacon. Ha egy ekkora gigászt letepert pár hónap pénzügyi felfordulás, vajon a Tesla hogyan élne túl egy hasonló pénzügyi vihart, amikor a pénzügyi források váratlanul kiapadnak? (2008-ban napok vagy órák választották el a Teslát is a csődtől.)
Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban ott van a konkurencia. Az elektromos autó nem új találmány, már száz éve is létezett. Önvezető autót is fejleszt minden autógyár, ahogy hibrid, vagy tisztán elektromos járművet is.
Már most is kapható a Chevrolet Bolt, 37 ezer dollárért, 238 mérföld hatótávolsággal, ami így a Model 3 közvetlen konkurenciája. Bemutatták az új Audi A8-at, ami fejlettebb önvezető rendszerrel rendelkezik, mint a Tesla, itt az új elektromos Jaguar SUV, ami teljesen megegyező paraméterekkel rendelkezik, mint a Tesla hasonló autója, ahogy a Volvo is öt új tisztán elektromos autót jelentett be 2019-től 2021-ig, amiből 1 millió darabot akar eladni 2025-ig, hogy csak néhány kiragadott példát említsek.
A Teslának hamarosan igen komoly konkurenciával kell szembenéznie, könnyen lehet, hogy a mostani hype önmagában már nem lesz elég, hogy megtartsa a potenciális vásárlókat.
Egy-egy autógigász ha úgy gondolja, elég pénzt, energiát és humánerőt bele tud ölni, hogy behozza a Tesla előnyét akár egy-két év alatt is.
Nem biztos, hogy a Tesla belerokkan a versenybe, könnyen lehet, hogy mondjuk tíz év távlatában valahol középtájon meg tud kapaszkodni és világszinten is jelentős gyártó lesz, mint mondjuk most a Kia. Ami nagyon szép eredmény lenne egy semmiből felnőtt 15 éves cégtől.
Azonban a mostani árazása szerintem minden józan észt nélkülöz, egész egyszerűen nem tud sem akkora gyártóvá, sem olyan profitábilissá válni, mint azt a jelenlegi részvényárak indokolnák.
Az is lehet, hogy nincs igazam. Tíz év múlva kíváncsi leszek, hogy a legnagyobb lufi vagy a legnagyobb meglepetés lett-e a Teslából.
Update: szépen mondja, érdemes megnézni:
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.
Oktatás a pénzügyekről: hat alkalmas tanfolyam csak 25 ezer forint.
20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.
Nem hiszem, hogy egy megroggyant Oroszország, vagy öbölmenti arab országocska, államcsődben lévő Venezuela, esetleg egy nem túl számottevő Nigéria érdemben tudná gátolni a fejlett piacokat, bár ez az összeesküvéselmélet már legalább ötven éves.
Ha ezek az országok össze akarnának fogni, az éppen az elektromos autók elterjedését segítené minél hamarabb, a fejlett piacok még emlékeznek az 1973-as OPEC disznóságokra.
2011-ben voltam egy autokiallitason (AutoRAI). Majdnem az osszes auton nagy szamokkal a CO2 g/km volt felmatricazva. Azzal probaltak vevot szerezni, hogy ki tud alacsonyabb fogyasztasu autot csinalni, valamint a kozeljovoben megjeleno hibridek voltak a fo tema.
2015-os kiallitason viszon mar inkabb csak a hatterben voltak kirakva ezek az autok, hogy megmutassak, van nekik (plug-in)hibridjuk is ha valakinek az kell.
Amig nem csokken az aksik ara, addig a nagy tobbseg nem vesz elektromos autot. Amit megfizetheto lesz, a “hagyomanyos” gyartok is elarasztjak a piacot.
Musk arra jott ra, hogy van egy tehetos reteg, aki szivesen fizetne extrat, csak hogy kornyezetvedobb autoval jarjon. Hollywoodban meno lett a Prius, es ahol van penz lovera, ott van igeny “zold” luxusautora. Lexusnak voltak nagy hibridjei, a nemetnek “kornyezetkimelo” dizelei, de senki se csinalt igazan zold autot. A nagy gyarak kiszamoltak, hogy ezen nem lehet keresni, igy hagytak a francba.
Musk kihasznalta a piaci rest, nagyon jo marketinggel, csinalt a befektetok/reszvenyesek penzebol egy draga villanyautot, ami nagyon-nagyon meno lett.
Ha lesz olcso aksi, minden autogyarnak lesz elektromos autoja, es durva konkurenciaja lesz neki.
A Tesla reszveny nagyon draga. Shortolni ongyilkossag, mert a hipe barmdeddig repitheti, longolni meg szinten nem erdemes, mert barmikor zuhanhat egy nagyot.
Mondjuk ha jól tudom a mostani 1db Tesla Gigafactory vagy 90%-al növelte meg a világ lítium aksi gyártását és Musk igen hamar szeretne még vagy 4-5 darabot belőle 🙂
Apró hiba, az Audi most mutatta be az új A8-at. 🙂
Olaj piac pedig totál megváltozott az 50 évvel ezelőttihez képest, sokkal több szereplő van, már nem tudnak úgy kartellezni (hálistennek) mint régen, mert mindegyiknek kell a bevétel. Az OPEC már nem kontrollálja a kitermelés akkora hányadát mint évtizedekkel ezelőtt, hiába állapodnak meg bármiben, senki nem tartja be. Plusz a palaolaj kitermelési költsége az évekkel ezelőtti 60-70 USD-ről a technológia fejlődése miatt lement 30-40 dollárra és USA-ban magáncégek nyomják, működik a piac, nem központi irányítás van.
Ha egy lakótelepen minden második autó elektromos lenne, mégis mennyi töltő kellene, hogy másnap reggelre feltöltve tudjon vele munkába indulni?
Ha a Balatonra strandolni vágyó autósok fele elektromos autóval menne, abban a reményben, hogy míg ő strandol, az autója feltöltödik és haza tud vele indulni, ahhoz strandonként mennyi töltő kellene?
Az elektromos autóhoz jelenleg családi ház is kell, hogy tudja tölteni, esetleg olyan munkahely ahol szintén van töltő akár 10 – 100 kolléga autójának is. Az sem árt ha az otthoni töltés megoldható napelemekről, vagy szélkerékről.
Szóval van itt kérdés bőven, de ha már elektromos autó akkor a kedvencem a Chevrolet Bolt EV.
Az infrastruktúra elterjedése elég árulkodó jelzés lesz.
Ha minden benzinkúton lesz elektromos töltő is akkor talán.
Ha a mezei szaki is meg tudja majd javítani a ‘e-ótót’ akkor talán. (a népautót többnyire nem a márkaszervízbe viszik)
Ha a használt aksikat nem lesz nehezebb cserélni (és lesz olyan termékpalettájuk) mint most az autógumiknak akkor talán.
Nekem (még) kicsit sok a ha a tömeges elterjedéshez.
Hány orosz terméket vettél az elmúlt 15 évben? Valószínűleg nullát.
Hány orosz szolgáltatást vettél igénybe?
Lakosság szempontjából se egy nagy puki az ország.
Hamarabb lesz Kanada világ ura, mint Oroszország.
conclude.hu/aranypiaci-elemzesek/1558-mikor-keri-meg-a-tesla-a-western-lithium-kezet.html
A mezei szaki majd ki tudja pucolni, meg a karosszériát megoldani. Az elekromos részeket a mai autóknál is már spec képzett emberek kezelik, a többi vezérlést, főleg az önvezető okos funkciókat pedig a központból küldik le úgy is.
Egyébként vannak olyan fejlesztések amik az autók hangját figyelik és jelzik a sofőrnek, hogy valami nincs rendben. Nyilván ezt telemetrián be is küldheti a központba ahol vagy meg is mondja a gép, hogy mi a baj, vagy megkérik, hogy fáradjon be a szervízbe.
Időközben a nagy német gyártók lehagyták őket technológiában. Mármint az önvezető technológiában, mert minden másban már eleve sokkal jobbak voltak. 5 év múlva a VW konszern összes autója önvezető képes lesz. Az olcsóbb autókban valószínűleg csak egy drága extra lesz, de az is éppen elég.
Németországban már 5 évvel ezelőtt köröztek a nagyvárosokban önvezető autók, amikben csak dísznek volt benne a sofőr. A top gear-ben egyszer szerepelt egy önvezető versenyautó, ami igen jó köridőt futott. Már jó ideje látszott, hogy amit a US reklámozott, azt a németek megvalósítják
– Van egy nagyon okos és többszörösen bizonyított zseni, aki az innovációkból sikeres üzletet tud csinálni.
– Az elektromos autózás terén a Tesla messe a legerősebb márka, ami nagyon fontos a profit termeléshez (Hasonló adottságok mellett a vásárlók inkább Teslát vesznek, mint Mercédeszt vagy egyéb márkát)
– A Tesla legalább 5 évvel megelőzi a konkurenseket elektromos autózás terén.
– A piaci kapitalizációnál nagyon nagy tévedés a Teslat az autógyártókkal összehasonlítani. Potenciálját tekintve a Tesla áramszolgáltató, áramtároló, energiatermelő és építőipari cég is.
A rizikók viszont a következők:
– Nagyon a lítiumos aksikra tesznek fel mindent. Ha lesz új technológia és nem tudnak váltani nagyot bukhatnak.
– Ha Musk meghal, nagy probléma lesz.
Az elektromos autózás a fizikai, gazdasági, technikai korlátok miatt kb. 20-40 éves történet lesz, mire uralkodóvá válik. Ez az az időintervallum, ami alatt egy komplett infrastruktúra csere leggyorsabban reálisan megléphető. A történet elindult a Roadsterrel valahol 2008 körül, lehet számolgatni, 3 világválság még simán bele fog férni a folyamatba.
A Tesla részvény árakat nyilvánvalóan az eszetlen hype hajtja, meg a pénznyomtatással megtámogatott bikapiac. A hype görbén szerintem már – nem sokkal – de túl is vagyunk a csúcsponton, már a blikkben is elektromos önvezető autókról cikkeznek kb., innen már a lejtmenet jön. Amint kihúzzák a likviditás szőnyeget a gazdaság alól, pofáraesés lesz az összes ilyen nagy üdvöske cégnél.
A villanyaram szolgaltatasnak szamit? 🙂
Steve Ballmer ezt mondta kb. 10 éve:
“A Google nem is egy igazi vállalat. Csak egy kártyavár.”
“Ötszáz dollár? Ez a legdrágább telefon a világon. És az üzleti felhasználóknak nem is jó, mert nincs fizikai billentyűzete. Így pedig nem igazán használható e-mailezésre.” (Az Iphoneról)
Thomas Watson, az IBM elnöke 1943-ban
“Szerintem legfeljebb öt számítógép eladására van piac a világon”
S még egyszer, csak az olaj és a földgáz miatt van ennyire “elöl”, azok nélkül úgy 50 hellyel hátrébb lenne.
en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita
Tehát mit is akartál ezzel mondani? 🙂
Jellemző e-autó fogyasztások: 90 km/h sebességgel 14 kWh/100km, 150 km/h sebességnél 26 kWh/100km. Egy lakossági dugaljba dugott töltő 10A erősséggel (230V) 2,3kWh.
Vagyis még akkor is tud menni 16 kilométert egy órai töltéssel, ha 90 km/h sebességgel halad. (Ha csak 50-es csigatempóval, akkor bőven 20 felett.)
A nagy akkugyár (nem napelem) meg 40%-al olcsóbban gyártja az akkukat (kWh-ra viszonyítva), mint bárki más.
A fejlődés folyamatos, tessék egy példa: a BMW i3-ban ugyanakkora helyen, most másfélszer akkora kapacitású akkumulátor van, mint 3 éve.
10-15 éve sokan lekicsinylően néztek ezekre a cégekre és azt mondták majd ha a hagyományos médiacégek vagy kereskedők belépnek az internetre ezek eltűnnek, aztán nem így lett!
A Rupert Murdoch cége a News Corporation milliárdokat bukott a netes próbálkozásaival, de a hagyományos kereskedők is csak töredékét tudják hozni az Amazon netes forgalmának.
Ugyaneze lesz a hagyományos autógyárakkal is. Most mindenki próbál elektromos autót gyártani, de ha lehet lassítaná a folyamatot, mert közben nagyobb üzlet még a belső égésű motorral közlekedő autót eladni. Ha gyorsan váltanának azzal hirtelen elvesztenének egy 100 éves know how-t és közben le kellene írni 100 milliárd dolláros értékeket.
Sokkal inkabb erdekelne az, hogy ezt a rengeteg uj elektromos modelt, ha egyszer felfut a termelesuk, ki a joisten fogja akksikkal ellatni. Nem hinnem, hogy ennyi folos kapacitas van a vilagban, hogy ha mondjuk felmegy az ertekesites 5%-ra a teljes allomanyt nezve, akkor hirtelen duplasebessegre kapcsoljak az elemgyarat es kesz.
szélerőművek ára csak az elmúlt évben 22%-al, 5 év alatt 50 százalékkal csökkentek.
Ugyanez igaz a karbantartási költségekre is.
A lítium alapú akkuknak is 4 év alatt a felére estt az ára.
Azt nem tudom a Tesla részvények mennyire túlárazottak, de minden arra mutat, hogy az elektromos autó a jövő, nem hiába kezd minden autógyár ebben az irányban fejleszteni.
Nyilván nincs még itt a kánaán, de a robbanómotorhoz is kezdetben csak patikában árultak benzint, most meg nézz körül.
Az elektromos autók számának növekedése el fogja hozni a töltők számának növekedését is.
Tele lesznek a bevásárló központok töltővel, a munkahelyeden is lesz, de a sima parkolókban is.
Es itt ternek ki az autoba toltott aram adoztatasanak problemajara. Az is egy erdekes baleset lesz ha allambacsi ugyanazert a kabelert mashogy akar szamlazni ha a kocsiba van bedugva vagy a kavefozobe 🙂
Lesz itt sulyado meg car tax, amit eddig az uzemanyagon at szivogattak ki a penztarcankbol csendesen. Kicsit ontudatosabbak lesznek az auto tulajdonosok ha tippelhetek.
Így a nyugati országok kiszolgáltatottsága egyre csökkenne. Bár alighanem ez az öböl-menti országoknak nem lenne jó, ahogy egy nyers ismerősöm mondta: “Dubajnak vége lesz, az arabok mehetnek vissza tevét hajkurászni.”
Ha valaki elég bátor, okos és szerencsés ilyen cégekkel akár vagyonokat is kereshet, ha időben beszáll. Ettől függetlenül nyilván nem erre kell alapoznunk a nyugdíjas stratégiát 🙂
Ha valaki fiatal és kevés megtakarított pénze van megpróbálhat nagyot előrelépni azzal, hogy néhány nagyon ígéretes részvénybe fektet be, aki viszont nem szeret kockáztatni és kiszámíthatóbb megtakarítási stratégiát akar követni, az jobb ha egy szélesen diverzifikált portfóliót tart.
Egy Nissan leaf aksiját, ami sokkal kisebb mint a Tesla x aksija, (konkrétan a harmada) 19 óra feltölteni 230 voltról, akkor mi az olyan hihetetlen ebben.
De majd ha otthon leszek, kikeresem a sztorit. Nem én mondtam, hanem egy újságíró egy teszt során.
Ő az a csatár, aki 20 éve nagyon ügyesen cselez, csak éppen soha nem rúg gólt. Mindent csinál már, csak éppen profitot nem termel.
A Google sem az első kereső volt és a Facebook sem az első közösségi oldal.
Egyébként a Facebook vajon tényleg ér 45 P/E-t, főleg ha beismerték, hogy már több reklámot nem tudnak elhelyezni az oldalon, mert így is túl sok van belőle?
“Ami az elektromos autózást illeti a Teslának van még egy nagy előnye. Ő mindent egy lapra tett fel és a fejlődés élet halál kérdése.”
Ez éppenséggel nem előny, főleg nem a vásárlónak, mert azt jelenti hogy be fognak kockáztatni olyan dolgokat amibe _te_ fogsz belehalni.
És ne keverjük ide az amazont és tsait, mert ezek meg teljesen külön történetek.
“Most mindenki próbál elektromos autót gyártani, de ha lehet lassítaná a folyamatot,”
Nem szükséges lassítani, mivel szemben az e-kereskedelemmel, ez amúgy is egy lassú folyamat. Még a kőgazdag nyugat európában is 8-10 év az autók átlagéletkora, kicsit szegényebb helyeken meg 10-15 év (itthon pl 13).
A szükséges infrastruktúráról már nem is beszélve, beleértve az áramellátást, vezetékelést, autószerelők kiképzése stb.
Szerintem a plugin-hibrid most a jo ut, mivel az autot a tobbseg napi ingazasra hasznalja vagy nagy tavolsagok megtetelere. Ez az az uzemmod, ahol a rovid utakat villamos hajtassal megoldom, de ha kell, akkor egy nap alatt 1000 km-t is meg tudok tenni a jargannyal. A toltes sem okoz igazi gondot, mert megoldhato a mar kiepitett infrastrukturaval a haznal otthon, vagy a benzinkuton. Ennyi. Szerintem a teljes villamos uzemmodot hagyjuk meg a gazdagok passziojanak.
Az USA-ban ugyan 110 volt a feszültség, de magasabb az áramerősség, vastagabbak a vezetékek. Muszáj hogy így legyen, mert a háztartási eszközöket ott is üzemeltetni kell, egy hűtő vagy sütő nem lesz attól kisebb teljesítményű, hogy az amcsiknál használják.
USÁ-ban tűzhely 40A, vizmelegitő 30A, légkondi 30A,
ruhaszárító 30A, fűtes 40A. Jellemzően egy ház főbiztosító 150 -200A. / 100 a minimum/
Ugyan egy 100kwh-ás Teslát majd két napon át (44 óra) töltheted háztartási töltővel, az én i3-mat meg 8 óra alatt, de a Tesla utána 5-6-szor nagyobb távolságot is fog megtenni egy töltéssel, mint én.
Azért hülyeség amit írtál, mert ha egy óra alatt csak 3 kilométer ment bele, az azt jelenti, hogy 4 amperral töltötték, ami még Európában is nevetséges, nem hogy az USA-ban.
Másrészt most még csak személyautókról beszélünk, de szerintem van rá esély, hogy előbb-utóbb belépnek a haszongépjárművek piacára is.
A 90-es években sokan például nem voltak hajlandóak Microsoft részvényeket venni, mert nem fizettek osztalékot, amikor meg már elkezdtek fizetni osztalékot, késő volt megvenni a részvényt, aki meg addig vett milliomos lett.
If you put $1,000 in Microsoft in 1987, you would have $546,996
Egyszerűen másra költik a GDP-t, pl. hadiiparra és űrtechnikára. Azért abban szerintem egyetértünk, hogy az USA/Kína/Oroszország hármas még egymásnak sem mer “beszólni”, mindenki más pedig szemlesütve hallgat, ha ők beszélnek.
Ez még Németországra, Franciaországra és a többi GDP-ben izmos csoportra is igaz…
Ezenkívül Oroszország fejlődésében óriási potenciál van: hatalmas területen (relatíve) kevesen laknak, pedig van hozzá végtelen búzamezők, ércekkel teli hegyek, energia minden formában. Szemben Nyugat-Európával, ahol minden négyzetméter föld hasznosítva van, ráadásul etnikailag sem homogének már…
Mert mit tud a Tesla? Rájött, hogy a drága aksik korában kellően nagy aksit csak luxusautó árban lehet eladni.
Ennyi.
Semmilye nincs, amije ne lenne bármelyik másik nagy autógyárnak.
Akkumulátort tenni négy kerékre és fölé egy bódét építeni mindenki tud.
Önvezető autó is van bőven, jobbak is már, mint a Tesla.
Akkor miről beszélünk, ha nem hyperól?
Persze az Apple Wattchot is megveszik dupla annyiért, mint egy ugyanolyan másik okosórát. De ez is csak hype, ami hosszú távon vékony jég.