Írtam márciusban a Tesláról, ami éppen egy igen gyalázatos negyedéven volt túl. A konkurencia erősödésén, Musk politikai ámokfutásán kívül ebben közrejátszott az is, hogy az egyetlen sikeres Tesla modell, a Model Y éppen megújulás alatt volt, így sokan nem vették már meg a régi, kifutó modellt, de még nem tudtak venni az újból.
Most eltelt egy újabb negyedév, ma hajnalban kijöttek a Tesla pénzügyi eredményei is (az eladott darabszámot már július elején közölték), gondoltam érdemes ránézni, hogyan állnak a dolgok, mennyit szépített az eredményen a megújult Model Y, amit már lehet kapni mindenhol.
Az eladott darabszám tovább zuhant, éves alapon 13,5%-kal, a Cybertruck-Model X-Model S-ből még kevesebb ment el, mint eddig, ezeknek a modelleknek az értékesítési számait már lassan kerekítési hibának is túlzás hívni. Eddig a legtöbb autót 2023-ban adta el a Tesla, összesen 1,81 millió darabot.(Összehasonlításul, egy közepes méretű autógyár, mint például a Hyundai-Kia 7,23 millió autót értékesített 2024-ben.)
A Tesla legfontosabb piaca az Egyesült Államok, itt kel el az autók fele, azon belül is Kalifornia, ami az amerikai eladások majdnem harmadáért felel. Itt 21%-kal csökkentek az eladások, viszont nem egyértelműen kimutatható, hogy Elon politikai ámokfutása lenne az oka, hiszen már egy éve folyamatosan esik értékesítés:
Az ismert értékesítési darabszámok után nem lett nagy meglepetés, hogy az árbevétel és a profit is zuhant az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest.
Az árbevétel 16%-kal csökkent egy év alatt, a profit 23%-kal.
Ami sötét jövőt fest (azon kívül, hogy a fontos piacokon egyedül a Tesla értékesítése csökkent, az elektromos autók eladása mindenhol nőtt), az az amerikai állami támogatás októberi kivezetése, ez 7.500 dollárral fogja megemelni a Teslák árait.
A másik ugyanekkora érvágás az amerikai széndioxid kvóta eltörlése. Eddig a Tesla 11 milliárd dollárt keresett a semmiből, pusztán azzal, hogy eladta ezt a kvótáját a többi, hagyományos autókat gyártó autógyárnak. Mivel mostantól nem lesz szükség erre a kvótára, a Tesla negyedévenként közel félmilliárd dollár tiszta nyereségtől esik el. (Nagy szerencséjére az európai kvóta még megmarad, így azzal számolhat az európai piacon.) Bár még élnek a szerződések, várhatóan a többi autógyár azért igyekszik majd kibújni a kötelezettség alól, hiszen miért fizessen a semmiért, ha végképp semmi értéke nem lesz a krediteknek.
A Tesla 2021 második félévében vált volna csak nyereségessé a kreditek nélkül és az idei első negyedév is veszteséges lett volna, ha nincs a kreditbevétel.
A Tesla elindította a saját robotaxi szolgáltatását is Austin (Texas) kis, nem túlzottan forgalmas részén, szigorúan csak gondosan megválogatott influenszerek részére, sofőrrel az anyósülésen. (Ahhoz képest, hogy már 2016-ban önvezetőknek kellett volna lennie a Tesláknak, ez elég szerény kezdet. S valószínűleg ezeknek az autóknak is betanították a város minden egyes négyzetméterét a használt útvonalon.) Musk természetesen most sem fogta vissza magát és kijelentette, hogy év végére (!!!!) az amerikai lakosság felének (!!!!) elérhető lesz az a szolgáltatás, ami most egy város egy kis részén, tesztüzemben működik, ott sem problémák nélkül.
(Csak az engedélyek megszerzésére kevés fél év, arról nem is beszélve, hogy még maximálisan ideális időjárási körülmények között sem működnek rendesen ezek a járművek, havas-ködös-szeles-jeges körülmények között talán elindulni sem tudnának.)
A 2020-ban indult Waymo mindeközben már heti negyedmillió fizetős utazást teljesít négy amerikai nagyvárosban és hamarosan további háromban kezdi el a szolgáltatást, de még valószínűleg hosszú éveken át csak a veszteséget fogja termelni. Ennek ellenére Musk ettől a szolgáltatástól és a robotoktól várja, hogy megfordítsa a Tesla mélyrepülését, amit az elmúlt másfél évben láthattunk.
További nagy ígéret az olcsó Tesla bevezetése, szintén idén. Ez a határidő is annyira tartható valószínűleg, mint a robotaxi, lévén még senki nem látott egy kísérleti példányt sem az utakon, márpedig javában tesztelni kellene az autót minden körülmény között, ha idén piacra akarják dobni.
Sokak szerint egy lecsupaszított, esetleg rövidebbre vett Model Y lehet az új, szuperolcsó jármű. Érdekes a kérdés, hogy egy Model Y-ból, ami végletekig le van már csupaszítva, mit lehetne még kivenni, hogy még olcsóbb legyen?
Motoros ülésállítás és csomagtartó, motoros ablak, alufelni, üvegtető, esetleg ülésfűtés/üléshűtés. Nagyjából ennyi az összes extra, ami van az autóban. Még tolatóradar, holttérfigyelő radar, esőszenzor, műszerfal, head-up display sincs az autóban már most se, ahogy kapcsolók sem, a felhasznált anyagokon sem lehet igazán spórolni az utastérben. Ha kiveszik azt a néhány extrát, esetleg rosszabb minőségű belteret kap, alig lesz olcsóbb az autó, viszont még egy olcsó kisautónál is fapadosabb lesz. A Model Y legkisebb akkumulátora sem túl nagy a jelenlegi piacon, így azon sem lehet spórolni, mert azért egy 40 kWh-s aksit ma beletenni egy autóba már nagyon ciki lenne. (S hát pont egy olcsó autóval megverni a kínai gyártókat elég nehéz kihívásnak tűnik, s az is kérdés, hogy vajon maradna-e profit egy olcsóbb modellen és mennyi saját vásárlót vinne el a drágább, haszonnal eladható többi Tesla modell elől.)
Jelenleg itt tart a cég, szerencsére a befektetőket nem riasztotta el a rossz negyedéves pénzügyi jelentés, legalábbis alig esett a Tesla részvények ára, igaz, most még zárva van az amerikai piac.
Szerintem Elon vevőinek nagy része a képzett, magas jövedelmű, környezettudatos réteg, mindegy hogy USA vagy Európa. Ők valószínű nem vesznek többet Teslát, kivéve ha valami extrém pálfordulás lesz és fejben is összeszedi magát Musk. A amerikai redneckek vagy az európai max 8 általános gyári munkások ha tudnának sem akarnának elektromost venni. Ázsiában viszont lehet még keresnivalója, de természetesen nem árversenyben. Ők nem nagyon értik ezt a világot és minden sokkal menőbb arrafelé csak attól, hogy amerikai. Off: a most gombamód szaporodó olcsó kínai autókra kíváncsi leszek 5 év múlva.
Arra én is. Az illegális szemétlerakókra, amikből már most is van elég az országban, már nem annyira...
"szerencsére a befektetőket nem riasztotta el a rossz negyedéves pénzügyi jelentés"
Nem vak az a lo, hanem bator 🙂 Innen kb. csoda kene, hogy a Tesla noni tudjon. Ha pedig a profit a kovetkezo negyedevekben is csokkenni fog (ha a profit csokken), akkor a Tesla/Musk fan-ok vajon ki fognak tartani az egyedi Tesla reszvenyek mellett? 🙂
Ha egy autót sem adna el a cég, a hype akkor is kitartana.
Sajnos fogalmam sincs ki tarthatja fenn ezt a hype-ot, pedig kíváncsi lennék rá. A legjobb tippem az algoritmusok.
kicsit úgy érzem mintha nem kedvelnéd ezt az autómárkát 😀 egyébként mindenhol recesszió van.
Soha nem vennék. Az elmúlt 5 évben kétszer vehettem volna, elmentem megnézem, de szerintem kritikán aluli a minősége. A legújabbak, frissítés után már megütik a minimális szint alját, már csak gombok, műszerfal és head up display kellene bele. Meg tolatóradar, esőérzékelő, holttér radar. Akkor szerintem vennék.
Akkora recesszió van, hogy a Teslán kívül mindenki növelte az eladásait.
A kamera alapú ablaktörlő valóban kritikán aluli, de a tolatóradar elhagyását meglepően jól pótolja ma màr a kamera, sokkal pontosabban becsüli a helyet, mint bármelyik tolatóradaros autó, amiben a közelmúlt a ültem, pedig volt néhány vadiúj tesztautó. A holttér Figyelő is hibátlan kamera alapon.
Gombok hiányára a hangvezétlés lehet egy megoldás, talán a Grok integráció meghozza végre a magyar nyelvet.
Szerintem EU-ban a kisebb autó hiányzik nagyon a Tesla kínálatából, a jelenlegi (gyakorlatilag) 2 modell egyszerűen kevés.
Hallottam olyan véleményt, hogy vannak elektromos autók és van a Tesla, de szerintem egy ócska anyagokból készült fos.
És még egy negatív hír: https://totalcar.hu/hirek/2025/07/23/kitilthatjak-a-teslakat-a-kaliforniai-kereskedesekbol/
Ez a kedvencem a cikkből: A Tesla azzal érvel, hogy szerintük a szólásszabadság védelme a marketingszövegek esetén is érvényes. Emellett úgy látják, hogy az autók autonóm vezetési képességeit taglaló részeket kiragadták a kontextusból, mellettük ugyanúgy szerepelnek a szükséges figyelmeztetések és biztonsági előírások. Szerintük az autonóm vezetéssel kapcsolatos megjegyzések jövőbemutatóak és nem a jelenlegi technológiát tükrözik.
A napokban épp benéztem egy Tesla-ba, sajnos nem tudom melyik modell. Belül egy tök szürke műszerfalon volt egy bordó-barna fahatású csík, aki emlékszik a 90-es évek legrosszabb felvasalható bútordekorációira, na pont olyan stílusú. Középen egy nagy tablet, és semmi más. Baromira csoró hatása volt, ennyi pénzért ilyet venni ..
Én értem, hogy itt az elektromos autózás a lényeg, de az én autómban a sötétben nagyon jól néz ki, hogy minden kapcsolón, az audio konzol gombjain, az ablaknyitó gombok, tekerőgombok mind vörösen világítsanak. Nem túl zavaróan, de nagyon szép az autóbelső. Miért kellett ezekte a Teslákat ilyen istentelenül csúnyára csinálni belül is?
Mert ennél olcsóbban nem lehet megcsinálni. Minden kapcsolót, szenzort kihagytak belőle, egy autókulcs is vagy 100 dollár, olyat sem kapsz hozzá. Minden a spórolásról szól, csak el lehet adni letisztultnak meg modernnek. Amíg kitart a hype...
Ezért nem értem, mit akarnak még kisporolni belőle.
Az autókulcs 2025-ben szerintem felesleges, sőt zavaró plusz tárgy.
Az, csak adják oda, aztán majd használom a telefont az autóhoz.
De például a feleségem utálja telefonnal használni az autót, elrakja a táskájába a kulcsot és semmit nem kell csinálnia.
Nem azért nincs a Teslához kulcs, mert senki nem használja, hanem mert az is pénzbe kerülne.
Értem amit mondasz, nekem akkor sem kellene kulcs, ha ingyen lenne. Sőt még valamennyit fizetnék is, hogy ne legyen. Még talán 100 dollárt is. 😀
??? Ehhez a csodához nem adnak kulcsot? Hogyan működik? Telefon Bluetooth vagy NFC? Mi van, ha egy barátomnak oda akarom adni hogy vezesse / vigye el valahová?
Van hozzá kártya. Kulcs helyett.
De távirányítót is lehet vásárolni.
Hyundaihoz adnak két kulcsot, kártyát és telefonokkal is szintén lehet indítani.
“Mi van ha egy barátomnak oda akarom adni?” Na ez a legjobb benne. Küldök neki egy meghívót a Tesla appbol, e-mailben, messengeren vagy akárhogy, amit elfogad és tudja hasznalni az autót.
Valós példa: otthagytam Budapesten az autóm, hazamentem Miskolcra egy tesztautoval. Egy barátom elment a teslaert mert pár napig ő használta amíg úgyis csak parkolt volna. Ha a kulcsot el kell vinnem Budapest másik végébe az több órás kerülő lett volna. Így egy Messenger üzenet, ő pedig pár órával később felvette a Teslat, vissza is ugyanugy kaptam, mindketten siettunk, pár órával előttem leparkolta (sőt toltore tette) az autót, én meg felvettem. Itt is szívás lett volna ha a kulcs miatt össze kell futnunk, mert én még 200 km-re voltam Budapesttől amikor neki már mashol kellett lenni.
Van hozzá kártya, nekem is ott van a pénztárcámban, de eddig egyszer vettem elő, amikor egy videóhoz vagokepet akartam egyedül csinalni ezért kint hagytam az út szélén a mobilom miközben el autoztam elotte.
A 2016-os Model X-hez volt még kulcs, macerásabb volt, mint az új mobiltelefonnal.
Ezek egyébként olyan dolgok, amiket az ember nem ért amíg nem hasznalja napi szinten.
3 év Tesla hasznalat alatt annyira megszoktam, hogy nem kell az autót nyitni, zárni, be és kikapcsolni, hogy mikor egy tesztautót vagy a második autónkat (jelenleg Hyundai Ioniq, a régi, nem az új sorozat) használom, rendzseresen ott felejtem bekapcsolva és nyitva a parkolóban, annyira megszoktam, hogy csak kiszállok és elsetalok a Teslabol, az autó meg intézi amit kell.
A Hyundai is tudná egyébként, mert sipol ha elfelejtem kikapcsolni, ezzel az erovel ki is kapcsolhatná magát…
Azért nem kapcsol ki, mert rengetegszer a gyerekek benne maradnak járó fűtéssel/hűtéssel, amíg én bemegyek mondjuk a boltba. Sípol, mint az állat, de egy rovid idő után beletörődik, hogy direkt nem lett kikapcsolva. (A telefont nem tudom otthagyni nekik, mert általában kell a boltban.)
Egyébként én sem hordom a kulcsot, de a kártyát se, telefonnal nyitom-zárom a Hyundait is. De a feleségem például utálja így használni, neki a táska alján ott a kulcs.
Van dog mode és camp mode arra, ha bárki benne akar maradni. Perzse kérdés mi a gyakoribb, ha uresen vagy ha gyerekekkel hagyom ott az autót…
Van a Konában is, de minek vele bohóckodni? Nem kapcsol ki, ha elviszem a telefont. Ha meg véletlenül hagyom bekapcsolva és kiszállok, akkor vísit.
Én kifejezetten utálom a biometrikus és hasonló dolgokat.
Pl. olyankor jön rá az ember, hogy kellenek kézzelfogható és közvetlen dolgok, amikor a csilli-villi automatika lemerül, beszarik, vagy ami a legdühítőbb: ha meghülyül.
Nagyon remeltem, hogy ilyen rossz eredmenyek jönnek. Nem vagyok biztos benne, hogy ezert, de a nemet konfigurätorban meg is jelent az 1%os kamatu hitel 🙂 Bizom benne, hogy ide Ausztriäba is kiterjesztik hamarosan, söt meg toväbb mennek, es kerül egy kicsit nagyobb aksi a long range verzioba, hogy felpörgessek a väsärläsokat.
Regota nezegetek elektromos autot, es nem a hype miatt, hanem mert nekem napközben simän visszatöltene a häzon levö napelem annyit, amennyit megyek vele ketnaponta. Igy megsporolom a nagyobb aksit a pincebe, ami lassan idöszerü, mert a szolgältato nem nagyon akar mär fizetni a betäpläläsert, illetve a napelemeket is lekapcsoljäk, ha tultermeles van.
folyt:
Lehet amugy fikäzni a Teslät, ami miatt en ezt fogom välasztani:
Persze nyitott vagyok meg a dologra. Ha tud valaki jobb elektromos autot, amibe befer öt ember, csomagok, es megälläs nelkül eljutok vele Becsböl az alföld közepere, szivesen meghallgatom.
Ugye tudod, hogy az első csomagtartó sok másik autónál is alap?
Az egyik ok, amiért nem vettem Teslát, hogy mi a fenének egy ekkora hodály autó, ami minden parkolóból kilóg, a garázsban sem férek el tőle. Ezért nem vettem sok másik autót sem. Elférünk egy Konában is, pedig én és a mögöttem ülő fiam is 190 centi feletti. Soha nem történt még olyan sem, hogy kicsi lett volna a csomagtartó.
Lehet, lemaradtál, de sok autónak van már 80 kwh feletti aksija, még 4,1 méter hosszúnak is.
10 év kevés volt, hogy működjön rendesen a sávtartó, a filléres esőérzékelő hiánya még mindig fájó, az összeszerelési minőség most talán elérte azt, amivel indulni kellett volna tíz éve, ahogy végre hangszigetelő is végre került az autókba.
S még csak nem is olcsó, ha nem területi képviselő fehérben szeretnéd és szeretnél bele normális sáv és távtartót és nem a legkisebb aksival vennéd.
21 millióért adták a dual motoros, nagyaksis Hyundai Ioniq 5-öt full extrával, szerintem minden szinten sokkal minőségibb autó, mint egy Model Y.
S egy huszonmilliós autó legyen már minőségi összeszerelés, minőségi beltérrel,kormánnyal és üléssel.
De nincs ezzel semmi baj, én soha nem vennék ezek miatt Teslát, sokkal jobbakat adnak ennyi pénzért szerintem.
De ha te elégedett vagy vele, akkor minden rendben.
Ezért van választék a piacon.
Azért a legtöbb autó első csomagterébe max a toltokabelek férnek be. A Teslaban (igaz még az X-ben) 4 pár sibakancs és két korcsolya utazott télen mikor síelni mentünk.
A múlt héten nyomtunk le 800 kmt éjszaka 3 Teslaval. Még mindig megverte a jobb hatékonyság miatt a nagyobb akkus autokat.
Ami engem igazán sokkolt, hogy az új LFP akkus 60 kWh-s változat megverte az én régi Y-om, amiben 75-ős az akku.
Az új 16,6-ot, az enyém 18-at fogyasztott.
persze kis szerencse is kellett neki, mert a töltések picit jobban jöttek ki a kis akkusnak (az első toltonel az enyémben még majdnem 40% volt a következőt azonban már neccesen értem volna el)
Mindenesetre amikor 10 éve azt halljuk, hogy a villanymotor hatásfoka 90%, aztán egy facelifttel a Tesla tudott faragni 8%-ot a fogyasztásból úgy, hogy az új autó 6 centivel szélesebb, tehát az volna logikus ha többet fogyaszt, na az sokkoló.
Egyébként jön a long range modellbe a 85 kWh-s akku, de a tesztünk azt hozta ki, hogy átlag embernek semmi szüksége rá. 6,5 perccel ért előbb 800 km-en az új nagyakkus
Mi a véleményed a BYD videóról? Szerintem nagyon gáz.
Ugyanezeken gondolkodtam, hogy nagyon szép, hogy egybeöntik az akkumulátort, így sokkal olcsóbb a gyárnak, de mi lesz, ha egy cella meghal?
Most már tudjuk, cserélni kell az egészet egyben. S mivel jó szorosan rakják, nem is tud távozni a hő a közepéből, ami szinte garantálja, hogy valamelyik cella előbb-utóbb megfekszik.
Nem láttam még a videót, lehetőség szerint nem fogyasztok videós tartalmat, de kivancsivá tettel, hamarosan megnézem
A döntésedet Tesla mellett nem fogom fikázni, ezt az írásmódot annál inkább. Á helyett légyszi ne írj ä-t, inkább a-t, mert nagyon zavaró. Nem is értem te miért á-nak és nem e-nek akarod ejteni fejben amikor leírod.
A Tesla értékét a Robottaxi, Optimus és Energy adja nem az hogy elektromos autóból mennyit ad el..
Lehet a Waymo tud HD mappekkel felszerelt városban Lidar-al robottaxi szolgáltatást csinálni jelenleg de vision alapon akár tobb államot átívelve biztosan nem amit a Tesla fog tudni.
Nyilvan a határidők nem Musk pártján vannak, és a politikai ámokfutása helyett erre kéne koncentrálni. De az Energy sokkal nagyobb lesz mint a kocsik a Robottaxi sokkal nagyobb lesz mint az Energy és Optimus-t szánják a legnagyobbnak a generic AI al vision alapon.
Én hiszek benne csak a befektetési időtávnak nagyobbank kell lennie mint amit Musk mond.
Akinek a cége egyedüli módón rakétákat tud kilőni az Ürbe és vissza hozni (Space X) sztem a robottaxi és Optimus is menni fog.. ( Sose irt le a csávót a Paypal, Space X, Tesla után sztem )
Ja, 2016 óta hallgatjuk ezt, mindig fél év múlva fog mindez megvalósulni....
Viziókban és ígérgetésben soha nem volt hiány.
Mióta nem megy az autógyártás, azóta Musk arról beszél, hogy a Tesla igazából nem is autógyár.
Nyilván de a BTC-t is temették 2020-2021 ben ponzi meg piramis meg hippi hype és hasonlók aztán nézzük hol tart a dolog.. ETF.ek teljes okszisztémák crypto ra átállások RWA projektek, Bankok már használják a hálózatokat amik sokkal olcsóbbak és 100000x gyorsabbak mint a banki ak .. Igy csak idp kell és kiderül..
Egy BTC azóta sem keresett pénzt senkinek. Igaz, legalább veszteséget sem termelt. 😀
Az ketsegtelen, hogy amikor valaki harom kulonbozo iparagat felforgat, ott valahol valami kulonlegesnek lennie kell a hatterben.
De erosen megoszlanak a velemenyek atekintetben, hogy Elon Muskban pontosan mi a kulonleges. Az egyik verzio peldaul az, hogy kulonlegesen nagy szerencseje van, tomott sorokban.
Mindenesetre nemreg lattam egy 18 milliard dollaros osszeget is leirva, amikor megelozoleg azt firtattak, hogy mennyi allami tamogatast markoltak fol osszesen a cegei, ilyen olyan formaban.
Na annyiert mar a Meszaros Lolo is lehajolna, ha a labai ele fujna a szel a Cannes-i setanyon.
Sokan nem tudják, a Teslát nem Musk alapította, csak beszállt pénzzel.
A SpaceX két sikertelen fellövési kísérlet után kifogyott a pénzből. Musk nyilatkozta, ha a harmadik sem sikerül, akkor csődbe mentek. Oriási mákjuk volt, a harmadik sikerült.
A Tesla hónapokig a csőd közvetlen közelében volt, Musk is elismerte, hogy sokáig egy-két napra voltak a teljes csődtől. Azért vettek fel előleget is az autókra, mert még az a pénz is kellett a túléléshez. Ha nem lett volna karbon kredit, amit el lehetett adni, ma nem lenne Tesla.
(Ne felejtsük el, Musk csak most ilyen gazdag, hogy így túl van értékelve a Tesla részvénye. Néhány éve még nem volt korlátlan pénztárcája.)
Boring Company teljes kudarc, a Twitter a felét-harmadát éri a vételárának.
Elsimerve azt amit csinált, azért abban 95% százalék szerencse is volt, minden egyes alkalommal 19-re kellett lapot kérnie és eddig mindig szerencséje volt.
2025. március: indítás után percekkel felrobbant a SpaceX Starship.
2025. május: a légkörbe való visszatérés során felrobbant a SpaceX Starship.
2025. június: már a tesztálláson felrobbant a SpaceX Starship rakétája.
Igazi sikertörténet.
Optimus?
Amiről nemrég bevallotta az egyik mérnök, hogy jelenleg távirányítással működik.
Évtizedekkel vannak lemaradva a komoly robotikai cégektől mint pl a Boston Dynamics.
Musk, össze-vissza ígérget, hogy ki ne durranjon a Tesla lufi, de már egyre inkább kilóg a lóláb.
Közben Kínából már meg is tudod venni azokat a robotokat 16 ezer dollárért, amit a Tesla majd valamikor, ennél sokkal többért el akar adni. Például érdemes rákeresni az Unitree cégre, hol tartanak már most.
https://youtu.be/Y_RO8fw25vg?si=wVlggnOfn8_s66Ls
"De az Energy sokkal nagyobb lesz mint a kocsik a Robottaxi sokkal nagyobb lesz mint az Energy és Optimus-t szánják a legnagyobbnak a generic AI al vision alapon."
A korábbi mesterterv nem úgy hangzott, hogy először gyártanak prémium autót, aztán az abból szerzett profitból középkategóriásat, aztán olcsó népautót, amiből aztán olyan sokat adnak el, hogy végül lesz pénz a Mars terraformálására és gyarmatosítására?
:-))))) Lenne 2 jeloltem, kiket kapjon a hona ala, ha indul a Marsra. Az egyik a szoke torgyan. A masik meg a legkisebb magyar.
> először gyártanak prémium autót, aztán az abból szerzett profitból középkategóriásat, aztán olcsó népautót, amiből aztán olyan sokat adnak el, hogy végül lesz pénz a Mars terraformálására
ez mind szep es jo csak addig tartson ki Elon gyogyszere
Ha a Tesla-t autógyárnak gondolod, akkor nem érdemes részvényt venni. (Magáról a fizikai autóról nincs véleményem)
Nekem a részvényportfólióban messze a Tesla a legnagyobb egyedi részvény, az autó része nem érdekel a cégnek, az itt kicsit említett dolgok miatt veszem, robotok, önvezetés (technológia, nem fizikai autó), AI, a Solar city is a Tesla alá tartozik.
Ha azért vennél Tesla részvényt, mert majd negyedévről negyedévre több autót ad el és jó lesz a PE ratio, akkor az szerintem erős tévedés, ez nem annyira autómárka, mint Elon Musk businesskörének az egyetlen publikusan tradelt befektetési lehetősége, minden más cége privát.
Ha valahogy be akarsz fektetni ebbe a cégbirodalomba, akkor így tudod. Az tök jogos érv (bár én nyilván nem értek vele egyet), hogy Elon Musk egy őrült, a cégei semmit nem érnek stb stb, de a Tesla-t autógyártóként értelmezni szerintem téves.
Persze, a Tesla reményt gyárt és igéreteket.
Majd jönnek a robotok, ami legalább akkora durranás lesz, mint a Cybertruck, amiből már csak mutatóba adnak el egyet-egyet, pedig négy évig ment a hype körülötte. Lehet, hogy a robotok is pont így fognak járni, néhány geek vesz belőle a poén kedvéért, aztán másfél év múlva már lassan el is felejtik az emberek, hogy egyáltalán léteznek.
Meg az automata taxi és az önvezető autó, amiről már 2016 óta halljuk, hogy még maximum fél év és még most sem vagyunk közelebb hozzá, mint 2016-ban. S kérdés, hogy ha még sikerülne is megcsinálni, az embereket érdekelné-e? Ha érdekelné őket, hajlandóak lennének-e fizetni érte? Ha a BYD meg több másik gyár már tart ott, ahol a Tesla vagy fél év és utoléri, akkor lesz-e belőle giga-mega profit, ami indokolná a mostani árazást? (A BYD Kínában ingyen adja ugyanazt a fél-önvezető szoftvercsomagját, amiért a Tesla egy rakás pénzt akar elkérni. Vajon lehet-e majd pénzt kérni érte, sok ezer dollárt, ha más autógyárak odaadják majd ingyen?)
Vajon mennyit lehetne keresni az önvezető taxival éves szinten, ha egyáltalán létezne?
Vagyis indokolja-e bármi azt, hogy jelenleg tizenötszörös árfolyamon megy a Tesla, mint a többi, nála sokkal nagyobb autógyár?
Utoléri-e valaha a profit a jelenlegi árazást vagy előbb-utóbb visszaesik oda az árazás, ahová való? Ha csak annyi történik, hogy a profit 15×-ére nő, az árfolyam nem változik és jól lesz árazva a Tesla, akkor mit is nyertél vele, hogy évekig tartottad?
Meddig hiszik el az emberek Musknak, amit folyamatosan összehord és soha semmi nem valósul meg belőle?
2025-ben már marsi kolóniának kellene lenni Musk ígérete szerint és közel tíz éve kellene pénzt keresni azzal, hogy mindenki kiküldheti a Tesláját esténként önvezető taxiként. Évente 50%-kal kellene nőnie az autóértékesítésnek, ehhez képest két éve zuhannak az eladási számok. S hosszan lehetne folytatni a sort.
Musk mindig is minden hülyeséget gond nélkül beígért, akkor is, ha mindenki szerint megvalósíthatatlan. Eddig mindenki másnak volt igaza, de ki tudja, egyszer lehet, hogy bejön, amit musk mond.
így van ahogy írod. ugyanez igaz a bitcoinra, a klasszikus gazdasági értelmezés szerint semmit nem ér, nekem ez a másik nagy rész a portfoliobol. biztos én vagyok a naiv, de én elhiszem a mesét 😀 a mai kőkemény mérhető eredmények tekintetében tök igazad van. de én nem tartok old school részvényeket, amik csepegetik a 2% osztalékot és betonbiztos befektetés, számomra nem is ez a részvényportfolió lényege.
A tesla sem kell, hogy valóságban értékes legeyn, elég ha elhiszik, hogy az. Mint egy műalkotás, fizikailg semmit se ér, a hype miatt van értéke.
szóval én tök aláírom, hogy minden gazdasági modell alapján teljesen igazad van, viszont az eddigi tesla vásárlásaim (részvény, nincs autóm) azokat közel 90%ban pluszban sikerült lezárni, nekem ez a lényeg.
szóval aki a hype-tól nem fél annak szerintem jó befektetés, én nagyon szeretem, tegnap is vettem még részvényt 🙂
Igen, ez a különbség a befektetés és a spekuláció között.
A befektetésnél az értéket nézed, a spekulációnál az emberi hülyeségre fogadsz.
az nagy faktor még szerintem, hogy kinek mennyi pénze van erre.
én munkásember vagyok, a fizetésemből maradékot használom ilyen célra. Nekem sajnos nem pálya Chevron részvényt venni, ami ezer éves cég, nagyon stabil minden szép, jók a mutatók osztalék is van aztán kapok évi 8%ot stabilan meg egy kis cashflow az osztalék miatt, kockázat közelíti a 0-t
Ez nagyon jó irány, ha nagyon sok pénzed van és a kockázat nagyon számít és bőven elég a 8%os hozam, mert az is rengeteg.
A magam fajtának "muszáj" szerintem nagyobbat kockáztatni és tökre benne van hogy elbukom a felét vagy még többet, de én ha az én helyzetemben elkerülöm a spekulációkat, akkor 90 éves koromra lesz belőle értelmezhető vagyon, oda meg már minek.
Na nem akarok meggyőzni senkit semmiről, csak annyit akartam, hogy attól lehet jó vásár a tesla, hogy most épp nem sláger az autó. kizárólag egyéni vélemény
"A magam fajtának "muszáj" szerintem nagyobbat kockáztatni és tökre benne van hogy elbukom a felét vagy még többet"
Ha van egy csomo egyedi tesla reszvenyed, akkor a fenti infok alapjan valoban jo eselyed van erre. Evi atlagos 8% hozam az kb. az S&P500 hozama, ami szinten nem kockazat mentes. ha megnezed a tesla papirok arfolyamat, hat aligha bizalomra ad okot a tavaly decemberi $480 koruli csucsrol szepen leereszkedett $314-re, -34%. Sebaj, megy ez meg lentebb is a csokkeno profit kilatasok miatt.
Elon évek óta hibát hibára halmoz. Kezdve a twitter felvásárlásával, majd a nyíltan vállalt kábítószer fogyasztással, végül a politikai szerepvállalással és összeveszéssel. Ezekhez jött még a korábbi ígéretek be nem tartása, beleugrás új, nagy tudást igénylő és drága projektekbe, Tesla fejlesztések elmaradása. Mostanra összecsaptak a hullámok a feje felett, teljes megújulás kellene tőle és tiszta gondolkodás, fókusz. Ráadásul ő is öregszik. Elég rosszak az esélyei.
Ez éppen BYD, de durva.
https://youtu.be/XIv4hI0pHk4?si=R_o_OpB44mpeI61c
jézusom mik mennek a világban.... hát köszi a videót, nem terveztem byd-t venni, de ezek után nem is kell foglalkozni a márkával
Kozben megjöttek az első lesifotók és videók az olcsó Teslarol.
Kihagyják:
- panoráma üvegtetőt
-az új hátsó indirekt fénycsíkot,
-első osztott lámpákat,
- a pohártartók fedelét,
- a telefontöltő és a pohártartók közötti tárolórekeszt,
- a hátsó képernyőt kihagyták az autóból. - üléshűtést
- 9-nél kevesebb hangszóró várható
https://villanyautosok.hu/2025/07/28/kina-berlin-kalifornia-kozelrol-kameraztak-korbe-a-tesla-uj-olcso-autojat/
S ez összesen mennyi? Max kétmillió? Az is csak akkor, ha manuális az ülésállítás meg a csomagtartó is.
Ezért fog mindenki rohanni és mezitlábas Teslát venni?
Max kevesebbet keres a Tesla az eladott autókon, van még miből engedni.
De szerintem arra is szükség kenne, hogy kisebb autó legyen, nameg normális fordulókör, hogy szűk európai városokban kényelmesen lehessen parkolni
Van miből engedni? Az első negyedévben veszteséges lett volna, ha nincs karbonkredit. Amit októberben megszüntetnek az USA-ban. Ahogy a 7500 dolláros állami támogatást is.
S egy kifutott modell lecsupaszításával fog kilőni az értékesítés? Ennyi a mesterterv? Ennyit tudott magából kiizzadni öt év alatt? Ez a régen várt új modell? Ezen fog annyit keresni a Tesla, hogy indokolt lesz a tizenötszörös piaci árazás?
Mert lehet, hogy majd adja 15 millió forintért, gondosan lehülyítve, lecsupaszítva, lehet, hogy 4-5 hónapig megugrik az értékesítés darabszáma.
De fog-e keresni rajta egy fillért is és vajon hány ember veszi majd a rendes Y helyett, amin még tud keresni valamennyit?
S vajon milyen híre lesz majd egy még butább, lassan töltő, kisaksis, még olcsóbb anyagokból összerakott Teslának, amiből végképp mindent kispóroltak?
Lehet, hogy nem lesz igazam és aranybánya lesz, majd kíváncsi leszek a pénzügyi jelentésre jövő ilyenkor.
Nyilvánvaló, hogy jóval kisebb akku lesz benne, "természetesen" lecsökkentett töltési teljesítménnyel.