Írtam márciusban a Tesláról, ami éppen egy igen gyalázatos negyedéven volt túl. A konkurencia erősödésén, Musk politikai ámokfutásán kívül ebben közrejátszott az is, hogy az egyetlen sikeres Tesla modell, a Model Y éppen megújulás alatt volt, így sokan nem vették már meg a régi, kifutó modellt, de még nem tudtak venni az újból.
Most eltelt egy újabb negyedév, ma hajnalban kijöttek a Tesla pénzügyi eredményei is (az eladott darabszámot már július elején közölték), gondoltam érdemes ránézni, hogyan állnak a dolgok, mennyit szépített az eredményen a megújult Model Y, amit már lehet kapni mindenhol.
Az eladott darabszám tovább zuhant, éves alapon 13,5%-kal, a Cybertruck-Model X-Model S-ből még kevesebb ment el, mint eddig, ezeknek a modelleknek az értékesítési számait már lassan kerekítési hibának is túlzás hívni. Eddig a legtöbb autót 2023-ban adta el a Tesla, összesen 1,81 millió darabot.(Összehasonlításul, egy közepes méretű autógyár, mint például a Hyundai-Kia 7,23 millió autót értékesített 2024-ben.)
A Tesla legfontosabb piaca az Egyesült Államok, itt kel el az autók fele, azon belül is Kalifornia, ami az amerikai eladások majdnem harmadáért felel. Itt 21%-kal csökkentek az eladások, viszont nem egyértelműen kimutatható, hogy Elon politikai ámokfutása lenne az oka, hiszen már egy éve folyamatosan esik értékesítés:
Az ismert értékesítési darabszámok után nem lett nagy meglepetés, hogy az árbevétel és a profit is zuhant az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest.
Az árbevétel 16%-kal csökkent egy év alatt, a profit 23%-kal.
Ami sötét jövőt fest (azon kívül, hogy a fontos piacokon egyedül a Tesla értékesítése csökkent, az elektromos autók eladása mindenhol nőtt), az az amerikai állami támogatás októberi kivezetése, ez 7.500 dollárral fogja megemelni a Teslák árait.
A másik ugyanekkora érvágás az amerikai széndioxid kvóta eltörlése. Eddig a Tesla 11 milliárd dollárt keresett a semmiből, pusztán azzal, hogy eladta ezt a kvótáját a többi, hagyományos autókat gyártó autógyárnak. Mivel mostantól nem lesz szükség erre a kvótára, a Tesla negyedévenként közel félmilliárd dollár tiszta nyereségtől esik el. (Nagy szerencséjére az európai kvóta még megmarad, így azzal számolhat az európai piacon.) Bár még élnek a szerződések, várhatóan a többi autógyár azért igyekszik majd kibújni a kötelezettség alól, hiszen miért fizessen a semmiért, ha végképp semmi értéke nem lesz a krediteknek.
A Tesla 2021 második félévében vált volna csak nyereségessé a kreditek nélkül és az idei első negyedév is veszteséges lett volna, ha nincs a kreditbevétel.
A Tesla elindította a saját robotaxi szolgáltatását is Austin (Texas) kis, nem túlzottan forgalmas részén, szigorúan csak gondosan megválogatott influenszerek részére, sofőrrel az anyósülésen. (Ahhoz képest, hogy már 2016-ban önvezetőknek kellett volna lennie a Tesláknak, ez elég szerény kezdet. S valószínűleg ezeknek az autóknak is betanították a város minden egyes négyzetméterét a használt útvonalon.) Musk természetesen most sem fogta vissza magát és kijelentette, hogy év végére (!!!!) az amerikai lakosság felének (!!!!) elérhető lesz az a szolgáltatás, ami most egy város egy kis részén, tesztüzemben működik, ott sem problémák nélkül.
A 2020-ban indult Waymo mindeközben már heti negyedmillió fizetős utazást teljesít négy amerikai nagyvárosban és hamarosan további háromban kezdi el a szolgáltatást, de még valószínűleg hosszú éveken át csak a veszteséget fogja termelni. Ennek ellenére Musk ettől a szolgáltatástól és a robotoktól várja, hogy megfordítsa a Tesla mélyrepülését, amit az elmúlt másfél évben láthattunk.
További nagy ígéret az olcsó Tesla bevezetése, szintén idén. Ez a határidő is annyira tartható valószínűleg, mint a robotaxi, lévén még senki nem látott egy kísérleti példányt sem az utakon, márpedig javában tesztelni kellene az autót minden körülmény között, ha idén piacra akarják dobni.
Sokak szerint egy lecsupaszított, esetleg rövidebbre vett Model Y lehet az új, szuperolcsó jármű. Érdekes a kérdés, hogy egy Model Y-ból, ami végletekig le van már csupaszítva, mit lehetne még kivenni, hogy még olcsóbb legyen?
Motoros ülésállítás és csomagtartó, motoros ablak, üvegtető, esetleg ülésfűtés/üléshűtés. Nagyjából ennyi az összes extra, ami van az autóban. Még tolatóradar, holttérfigyelő radar, esőszenzor, műszerfal, head-up display sincs az autóban már most se, ahogy kapcsolók sem, a felhasznált anyagokon sem lehet igazán spórolni az utastérben. Ha kiveszik azt a néhány extrát, esetleg rosszabb minőségű belteret kap, alig lesz olcsóbb az autó, viszont még egy olcsó kisautónál is fapadosabb lesz. A Model Y legkisebb akkumulátora sem túl nagy a jelenlegi piacon, így azon sem lehet spórolni, mert azért egy 40 kWh-s aksit ma beletenni egy autóba már nagyon ciki lenne. (S hát pont egy olcsó autóval megverni a kínai gyártókat elég nehéz kihívásnak tűnik, s az is kérdés, hogy vajon maradna-e profit egy olcsóbb modellen és mennyi saját vásárlót vinne el a drágább, haszonnal eladható többi Tesla modell elől.)
Jelenleg itt tart a cég, szerencsére a befektetőket nem riasztotta el a rossz negyedéves pénzügyi jelentés, legalábbis alig esett a Tesla részvények ára, igaz, most még zárva van az amerikai piac.
Szerintem Elon vevőinek nagy része a képzett, magas jövedelmű, környezettudatos réteg, mindegy hogy USA vagy Európa. Ők valószínű nem vesznek többet Teslát, kivéve ha valami extrém pálfordulás lesz és fejben is összeszedi magát Musk. A amerikai redneckek vagy az európai max 8 általános gyári munkások ha tudnának sem akarnának elektromost venni. Ázsiában viszont lehet még keresnivalója, de természetesen nem árversenyben. Ők nem nagyon értik ezt a világot és minden sokkal menőbb arrafelé csak attól, hogy amerikai. Off: a most gombamód szaporodó olcsó kínai autókra kíváncsi leszek 5 év múlva.
Arra én is. Az illegális szemétlerakókra, amikből már most is van elég az országban, már nem annyira...
"szerencsére a befektetőket nem riasztotta el a rossz negyedéves pénzügyi jelentés"
Nem vak az a lo, hanem bator 🙂 Innen kb. csoda kene, hogy a Tesla noni tudjon. Ha pedig a profit a kovetkezo negyedevekben is csokkenni fog (ha a profit csokken), akkor a Tesla/Musk fan-ok vajon ki fognak tartani az egyedi Tesla reszvenyek mellett? 🙂
Ha egy autót sem adna el a cég, a hype akkor is kitartana.
Sajnos fogalmam sincs ki tarthatja fenn ezt a hype-ot, pedig kíváncsi lennék rá. A legjobb tippem az algoritmusok.
kicsit úgy érzem mintha nem kedvelnéd ezt az autómárkát 😀 egyébként mindenhol recesszió van.
Soha nem vennék. Az elmúlt 5 évben kétszer vehettem volna, elmentem megnézem, de szerintem kritikán aluli a minősége. A legújabbak, frissítés után már megütik a minimális szint alját, már csak gombok, műszerfal és head up display kellene bele. Meg tolatóradar, esőérzékelő, holttér radar. Akkor szerintem vennék.
Akkora recesszió van, hogy a Teslán kívül mindenki növelte az eladásait.
Hallottam olyan véleményt, hogy vannak elektromos autók és van a Tesla, de szerintem egy ócska anyagokból készült fos.
És még egy negatív hír: https://totalcar.hu/hirek/2025/07/23/kitilthatjak-a-teslakat-a-kaliforniai-kereskedesekbol/
Ez a kedvencem a cikkből: A Tesla azzal érvel, hogy szerintük a szólásszabadság védelme a marketingszövegek esetén is érvényes. Emellett úgy látják, hogy az autók autonóm vezetési képességeit taglaló részeket kiragadták a kontextusból, mellettük ugyanúgy szerepelnek a szükséges figyelmeztetések és biztonsági előírások. Szerintük az autonóm vezetéssel kapcsolatos megjegyzések jövőbemutatóak és nem a jelenlegi technológiát tükrözik.
A napokban épp benéztem egy Tesla-ba, sajnos nem tudom melyik modell. Belül egy tök szürke műszerfalon volt egy bordó-barna fahatású csík, aki emlékszik a 90-es évek legrosszabb felvasalható bútordekorációira, na pont olyan stílusú. Középen egy nagy tablet, és semmi más. Baromira csoró hatása volt, ennyi pénzért ilyet venni ..
Én értem, hogy itt az elektromos autózás a lényeg, de az én autómban a sötétben nagyon jól néz ki, hogy minden kapcsolón, az audio konzol gombjain, az ablaknyitó gombok, tekerőgombok mind vörösen világítsanak. Nem túl zavaróan, de nagyon szép az autóbelső. Miért kellett ezekte a Teslákat ilyen istentelenül csúnyára csinálni belül is?
Mert ennél olcsóbban nem lehet megcsinálni. Minden kapcsolót, szenzort kihagytak belőle, egy autókulcs is vagy 100 dollár, olyat sem kapsz hozzá. Minden a spórolásról szól, csak el lehet adni letisztultnak meg modernnek. Amíg kitart a hype...
Ezért nem értem, mit akarnak még kisporolni belőle.
Az autókulcs 2025-ben szerintem felesleges, sőt zavaró plusz tárgy.
Az, csak adják oda, aztán majd használom a telefont az autóhoz.
De például a feleségem utálja telefonnal használni az autót, elrakja a táskájába a kulcsot és semmit nem kell csinálnia.
Nem azért nincs a Teslához kulcs, mert senki nem használja, hanem mert az is pénzbe kerülne.
Értem amit mondasz, nekem akkor sem kellene kulcs, ha ingyen lenne. Sőt még valamennyit fizetnék is, hogy ne legyen. Még talán 100 dollárt is. 😀
??? Ehhez a csodához nem adnak kulcsot? Hogyan működik? Telefon Bluetooth vagy NFC? Mi van, ha egy barátomnak oda akarom adni hogy vezesse / vigye el valahová?
Én kifejezetten utálom a biometrikus és hasonló dolgokat.
Pl. olyankor jön rá az ember, hogy kellenek kézzelfogható és közvetlen dolgok, amikor a csilli-villi automatika lemerül, beszarik, vagy ami a legdühítőbb: ha meghülyül.
Nagyon remeltem, hogy ilyen rossz eredmenyek jönnek. Nem vagyok biztos benne, hogy ezert, de a nemet konfigurätorban meg is jelent az 1%os kamatu hitel 🙂 Bizom benne, hogy ide Ausztriäba is kiterjesztik hamarosan, söt meg toväbb mennek, es kerül egy kicsit nagyobb aksi a long range verzioba, hogy felpörgessek a väsärläsokat.
Regota nezegetek elektromos autot, es nem a hype miatt, hanem mert nekem napközben simän visszatöltene a häzon levö napelem annyit, amennyit megyek vele ketnaponta. Igy megsporolom a nagyobb aksit a pincebe, ami lassan idöszerü, mert a szolgältato nem nagyon akar mär fizetni a betäpläläsert, illetve a napelemeket is lekapcsoljäk, ha tultermeles van.
folyt:
Lehet amugy fikäzni a Teslät, ami miatt en ezt fogom välasztani:
Persze nyitott vagyok meg a dologra. Ha tud valaki jobb elektromos autot, amibe befer öt ember, csomagok, es megälläs nelkül eljutok vele Becsböl az alföld közepere, szivesen meghallgatom.
Ugye tudod, hogy az első csomagtartó sok másik autónál is alap?
Az egyik ok, amiért nem vettem Teslát, hogy mi a fenének egy ekkora hodály autó, ami minden parkolóból kilóg, a garázsban sem férek el tőle. Ezért nem vettem sok másik autót sem. Elférünk egy Konában is, pedig én és a mögöttem ülő fiam is 190 centi feletti. Soha nem történt még olyan sem, hogy kicsi lett volna a csomagtartó.
Lehet, lemaradtál, de sok autónak van már 80 kwh feletti aksija, még 4,1 méter hosszúnak is.
10 év kevés volt, hogy működjön rendesen a sávtartó, a filléres esőérzékelő hiánya még mindig fájó, az összeszerelési minőség most talán elérte azt, amivel indulni kellett volna tíz éve, ahogy végre hangszigetelő is végre került az autókba.
S még csak nem is olcsó, ha nem területi képviselő fehérben szeretnéd és szeretnél bele normális sáv és távtartót és nem a legkisebb aksival vennéd.
21 millióért adták a dual motoros, nagyaksis Hyundai Ioniq 5-öt full extrával, szerintem minden szinten sokkal minőségibb autó, mint egy Model Y.
S egy huszonmilliós autó legyen már minőségi összeszerelés, minőségi beltérrel,kormánnyal és üléssel.
De nincs ezzel semmi baj, én soha nem vennék ezek miatt Teslát, sokkal jobbakat adnak ennyi pénzért szerintem.
De ha te elégedett vagy vele, akkor minden rendben.
Ezért van választék a piacon.
A döntésedet Tesla mellett nem fogom fikázni, ezt az írásmódot annál inkább. Á helyett légyszi ne írj ä-t, inkább a-t, mert nagyon zavaró. Nem is értem te miért á-nak és nem e-nek akarod ejteni fejben amikor leírod.
A Tesla értékét a Robottaxi, Optimus és Energy adja nem az hogy elektromos autóból mennyit ad el..
Lehet a Waymo tud HD mappekkel felszerelt városban Lidar-al robottaxi szolgáltatást csinálni jelenleg de vision alapon akár tobb államot átívelve biztosan nem amit a Tesla fog tudni.
Nyilvan a határidők nem Musk pártján vannak, és a politikai ámokfutása helyett erre kéne koncentrálni. De az Energy sokkal nagyobb lesz mint a kocsik a Robottaxi sokkal nagyobb lesz mint az Energy és Optimus-t szánják a legnagyobbnak a generic AI al vision alapon.
Én hiszek benne csak a befektetési időtávnak nagyobbank kell lennie mint amit Musk mond.
Akinek a cége egyedüli módón rakétákat tud kilőni az Ürbe és vissza hozni (Space X) sztem a robottaxi és Optimus is menni fog.. ( Sose irt le a csávót a Paypal, Space X, Tesla után sztem )
Ja, 2016 óta hallgatjuk ezt, mindig fél év múlva fog mindez megvalósulni....
Viziókban és ígérgetésben soha nem volt hiány.
Mióta nem megy az autógyártás, azóta Musk arról beszél, hogy a Tesla igazából nem is autógyár.
Nyilván de a BTC-t is temették 2020-2021 ben ponzi meg piramis meg hippi hype és hasonlók aztán nézzük hol tart a dolog.. ETF.ek teljes okszisztémák crypto ra átállások RWA projektek, Bankok már használják a hálózatokat amik sokkal olcsóbbak és 100000x gyorsabbak mint a banki ak .. Igy csak idp kell és kiderül..
Az ketsegtelen, hogy amikor valaki harom kulonbozo iparagat felforgat, ott valahol valami kulonlegesnek lennie kell a hatterben.
De erosen megoszlanak a velemenyek atekintetben, hogy Elon Muskban pontosan mi a kulonleges. Az egyik verzio peldaul az, hogy kulonlegesen nagy szerencseje van, tomott sorokban.
Mindenesetre nemreg lattam egy 18 milliard dollaros osszeget is leirva, amikor megelozoleg azt firtattak, hogy mennyi allami tamogatast markoltak fol osszesen a cegei, ilyen olyan formaban.
Na annyiert mar a Meszaros Lolo is lehajolna, ha a labai ele fujna a szel a Cannes-i setanyon.
Sokan nem tudják, a Teslát nem Musk alapította, csak beszállt pénzzel.
A SpaceX két sikertelen fellövési kísérlet után kifogyott a pénzből. Musk nyilatkozta, ha a harmadik sem sikerül, akkor csődbe mentek. Oriási mákjuk volt, a harmadik sikerült.
A Tesla hónapokig a csőd közvetlen közelében volt, Musk is elismerte, hogy sokáig egy-két napra voltak a teljes csődtől. Azért vettek fel előleget is az autókra, mert még az a pénz is kellett a túléléshez. Ha nem lett volna karbon kredit, amit el lehetett adni, ma nem lenne Tesla.
(Ne felejtsük el, Musk csak most ilyen gazdag, hogy így túl van értékelve a Tesla részvénye. Néhány éve még nem volt korlátlan pénztárcája.)
Boring Company teljes kudarc, a Twitter a felét-harmadát éri a vételárának.
Elsimerve azt amit csinált, azért abban 95% százalék szerencse is volt, minden egyes alkalommal 19-re kellett lapot kérnie és eddig mindig szerencséje volt.
Ha a Tesla-t autógyárnak gondolod, akkor nem érdemes részvényt venni. (Magáról a fizikai autóról nincs véleményem)
Nekem a részvényportfólióban messze a Tesla a legnagyobb egyedi részvény, az autó része nem érdekel a cégnek, az itt kicsit említett dolgok miatt veszem, robotok, önvezetés (technológia, nem fizikai autó), AI, a Solar city is a Tesla alá tartozik.
Ha azért vennél Tesla részvényt, mert majd negyedévről negyedévre több autót ad el és jó lesz a PE ratio, akkor az szerintem erős tévedés, ez nem annyira autómárka, mint Elon Musk businesskörének az egyetlen publikusan tradelt befektetési lehetősége, minden más cége privát.
Ha valahogy be akarsz fektetni ebbe a cégbirodalomba, akkor így tudod. Az tök jogos érv (bár én nyilván nem értek vele egyet), hogy Elon Musk egy őrült, a cégei semmit nem érnek stb stb, de a Tesla-t autógyártóként értelmezni szerintem téves.
Persze, a Tesla reményt gyárt és igéreteket.
Majd jönnek a robotok, ami legalább akkora durranás lesz, mint a Cybertruck, amiből már csak mutatóba adnak el egyet-egyet, pedig négy évig ment a hype körülötte. Lehet, hogy a robotok is pont így fognak járni, néhány geek vesz belőle a poén kedvéért, aztán másfél év múlva már lassan el is felejtik az emberek, hogy egyáltalán léteznek.
Meg az automata taxi és az önvezető autó, amiről már 2016 óta halljuk, hogy még maximum fél év és még most sem vagyunk közelebb hozzá, mint 2016-ban. S kérdés, hogy ha még sikerülne is megcsinálni, az embereket érdekelné-e? Ha érdekelné őket, hajlandóak lennének-e fizetni érte? Ha a BYD meg több másik gyár már tart ott, ahol a Tesla vagy fél év és utoléri, akkor lesz-e belőle giga-mega profit, ami indokolná a mostani árazást? (A BYD Kínában ingyen adja ugyanazt a fél-önvezető szoftvercsomagját, amiért a Tesla egy rakás pénzt akar elkérni. Vajon lehet-e majd pénzt kérni érte, sok ezer dollárt, ha más autógyárak odaadják majd ingyen?)
Vajon mennyit lehetne keresni az önvezető taxival éves szinten, ha egyáltalán létezne?
Vagyis indokolja-e bármi azt, hogy jelenleg tizenötszörös árfolyamon megy a Tesla, mint a többi, nála sokkal nagyobb autógyár?
Utoléri-e valaha a profit a jelenlegi árazást vagy előbb-utóbb visszaesik oda az árazás, ahová való? Ha csak annyi történik, hogy a profit 15×-ére nő, az árfolyam nem változik és jól lesz árazva a Tesla, akkor mit is nyertél vele, hogy évekig tartottad?
Meddig hiszik el az emberek Musknak, amit folyamatosan összehord és soha semmi nem valósul meg belőle?
2025-ben már marsi kolóniának kellene lenni Musk ígérete szerint és közel tíz éve kellene pénzt keresni azzal, hogy mindenki kiküldheti a Tesláját esténként önvezető taxiként. Évente 50%-kal kellene nőnie az autóértékesítésnek, ehhez képest két éve zuhannak az eladási számok. S hosszan lehetne folytatni a sort.
Musk mindig is minden hülyeséget gond nélkül beígért, akkor is, ha mindenki szerint megvalósíthatatlan. Eddig mindenki másnak volt igaza, de ki tudja, egyszer lehet, hogy bejön, amit musk mond.
így van ahogy írod. ugyanez igaz a bitcoinra, a klasszikus gazdasági értelmezés szerint semmit nem ér, nekem ez a másik nagy rész a portfoliobol. biztos én vagyok a naiv, de én elhiszem a mesét 😀 a mai kőkemény mérhető eredmények tekintetében tök igazad van. de én nem tartok old school részvényeket, amik csepegetik a 2% osztalékot és betonbiztos befektetés, számomra nem is ez a részvényportfolió lényege.
A tesla sem kell, hogy valóságban értékes legeyn, elég ha elhiszik, hogy az. Mint egy műalkotás, fizikailg semmit se ér, a hype miatt van értéke.
szóval én tök aláírom, hogy minden gazdasági modell alapján teljesen igazad van, viszont az eddigi tesla vásárlásaim (részvény, nincs autóm) azokat közel 90%ban pluszban sikerült lezárni, nekem ez a lényeg.
szóval aki a hype-tól nem fél annak szerintem jó befektetés, én nagyon szeretem, tegnap is vettem még részvényt 🙂
Igen, ez a különbség a befektetés és a spekuláció között.
A befektetésnél az értéket nézed, a spekulációnál az emberi hülyeségre fogadsz.
az nagy faktor még szerintem, hogy kinek mennyi pénze van erre.
én munkásember vagyok, a fizetésemből maradékot használom ilyen célra. Nekem sajnos nem pálya Chevron részvényt venni, ami ezer éves cég, nagyon stabil minden szép, jók a mutatók osztalék is van aztán kapok évi 8%ot stabilan meg egy kis cashflow az osztalék miatt, kockázat közelíti a 0-t
Ez nagyon jó irány, ha nagyon sok pénzed van és a kockázat nagyon számít és bőven elég a 8%os hozam, mert az is rengeteg.
A magam fajtának "muszáj" szerintem nagyobbat kockáztatni és tökre benne van hogy elbukom a felét vagy még többet, de én ha az én helyzetemben elkerülöm a spekulációkat, akkor 90 éves koromra lesz belőle értelmezhető vagyon, oda meg már minek.
Na nem akarok meggyőzni senkit semmiről, csak annyit akartam, hogy attól lehet jó vásár a tesla, hogy most épp nem sláger az autó. kizárólag egyéni vélemény