Több levelet kaptam belinkelt cikkekkel, amiben gazdasági portálok hitelfelvételre buzdítják az olvasókat. Az egyikben a téma, hogy nyugodtan menj el üdülni hitelből, egy másik portál tegnapi cikkében arról értekeznek, milyen drága ajándékokat vegyél személyi kölcsönből.
Az ok egyszerű: ha a cikkben lévő linkre kattintva igényelsz személyi kölcsönt, az oldal komoly bevételhez jut. Egy személyi kölcsön lead-ért 3% körül fizetnek a bankok és ehhez elég, ha az érdeklődő megadja az adatait, a többit a bank intézi.
Nagyon ideje lenne már szabályozni az úgynevezett affiliate linkeket. Ez az, amikor valakinek abból van pénze, ha az oldalán található linken keresztül vásárol egy olvasója. Ebből él csak a példa kedvéért az összes kínai cuccot reklámozó "blog" meg "szakportál", ennyire érdemes objektívnek venni az úgynevezett tesztjeiket.
De amint látszik, más is komoly pénzt kap akár egy-egy hiteltermék ajánlásáért.
Jó lenne már, ha az affiliate linkek mellé oda kellene írni, hogy fizetett link, az oldal üzemeltetőjének ebből haszna származik. Nincs ezzel semmi baj, ez is csak egy formája a reklámnak, ha lehet az oldalon mondjuk egy XY telefon banner reklámja, miért ne lehetne ott affiliate link vagy promó cikk ugyanarról a telefonról.
Csak legyen egyértelmű, hogy nem objektív a cikk, hanem egy szolgáltatást vagy terméket reklámoz pénzért.
De visszatérve az eredeti kérdésre, hát ez az oka az ilyen furcsa cikkeknek.
Azért a hír, hogy egy oldal pénzt kap az ott elhelyezett reklámok után, remélem, hogy nem lep meg senkit.
Kiaz, a gond az, amikor a reklámról nem lehet tudni, hogy az reklám. Mert akkor az átverés. Nem azért mondja, hogy jó, mert jó, hanem mert sokat fizetnek érte. Ez ugyanaz, mint amikor egy termékértékesítést tanácsadásnak hazudnak.
Meglepodnél milyen sokan nem gondolják/nem tudatosul bennuk, hogy az valójában reklám. Szerintem masszívan +90% felett van az arányuk
Szerintem nagyjából az összes Hírportál / Újság / stb. ilyen Magyarországon. Kedvencem a Totalcar, ahol 2 opció van minden egyes tesztben: vagy fizetett hirdetés az autó tesztje és akkor az egeik magasztalják a kocsit; vagy semmit nem kaptak érte, és akár egy tök jó autón is kiemelik az apró hibákat és azt, hogy semmi pénzért nem szabad megvenni, mert ugye ennyi pénzért már akár autót is kaphatsz. Szerintem az objektív újságírás 1980 körül meghalt.
Találó cím! 😀
Miklós, csak infóként, ha az ember bedobja egy cikked linkjét viberbe, akkor az outletes hirdetés képét rakja be mellé a viber, nem az oldal felső fő képét. Ha szándékos, akkor nem szóltam.:)
Aaa, a Facebook is random választ egy képet az oldalról, legtöbbször egy hirdetést.
@Kiszamolo Rakd fel a Yoast SEO programot, rengeteget fog javitani a SEO-n, plusz be tudod allitani, hogy a Facebook milyen kepet vegyen at (feltolthetsz barmilyet).
@Kiszamolo : kivéve ha használsz og:image meta címkét.
Nem tudom, nálunk hogyan áll ehhez a fogyasztóvédelem, de az USA-ban egy ideje már kötelező feltüntetni a weboldalakon jól látható helyen, ha az oldal affiliate linkeket használ: ftc.gov/tips-advice/business-center/guidance/ftcs-endorsement-guides-what-people-are-asking
De Kiszámoló, szerintem itt kicsit következetlen vagy, te is használsz néhány affiliate linket, nem? Pl. a kalkulátorok, vagy Transferwise és Currencyfair linkek, én nem láttam mellé írva, hogy affiliate linkek... Mert azt írod ebben a cikkben, hogy mindenkinek ki kéne írni. Ne érts félre, ezeken az írásokon látom, hogy azért ajánlod ezeket, mert tényleg jók és az olvasók hasznára vannak, de én nem láttam mellé írva, hogy affiliate link.
Egyébként szerintem lehet etikusan is csinálni, pl. ha használok egy szolgáltatást, ami tényleg jó és írok róla egy blogjegyezést, miért ne használhatnék affiliate linket?
Bence, a kalkulátor csak kalkulál, ráadásul ott a hirdetése.
A transferwise és currencyfairnek is éveken át ott volt a hirdetése bal oldalon, ezért szerintem abból is egyértelmű, hogy reklám volt.
A facebookon hemzsegnek az affiliate-linkekből meggazdagodó sarlatánok. Ötszázezer barom például úgy képzeli, utazómajom ingyen ad nekik tanácsot. A francokat!
Minden kattintás hoz némi aprót és minden vásárlásnál cseng a kassza.
Ez önmagában még a kisebb baj. A gond ott kezdődik, hogy ezek a szennylapok csak olyan ajánlatokat tesznek közzé, amin zsírosra keresik magukat, miközben nagyban megy a hülyítés a látszólag jótét alapítóról. Épp mint a hittérítő egyházaknál. Ha jó az ár, a balga olvasót akár a reptértől 100 km-re levő hotellel is képesek behülyíteni.
De aki ilyen hülye, az megérdemli!
Én nem értek egyet *****NE VEGYÉL FEL HITELT***** az ilyen aljasul elhelyezett, váratlan *****NE VEGYÉL FEL HITELT***** termékelhelyezéssel, én biztos, hogy *****NE VEGYÉL FEL HITELT***** soha nem alkalmaznék ilyen eljárást!
Engem is nagyon felhúzott mikor pénzcentrumon arról volt cikk, mennyire jó biznisz megvenni a pár éves prémiumautókat (pl passat) harmadáron. Arról nagyvonalúan hallgattak hogy milyen költségek várhatóak ezeknél a 3-4 milliós vételáron felül.
De ami kiverte a biztosítékot az a hirdetés volt, hogy ha van 1 millád akkor csak ennyibe kerül további 2-3 személyi kölcsön.
(Akinek 1 millája van az szerintem semmilyen autót ne vegyen, de max egy swiftet.)
Szoval az egesz cikk arrol szolt hogy elhitesse mekkorat sporol ezen (nem) es megindokolhassa maganak, hogy ennek fenyeben igazan vedheto az a kis hitel (nem az).
Nincs semmi baj a reklámmal, de szerintem aki egy hirdetés alapján azonnal vásárol vagy szerződést köt (hacsak nem ismeri a felhozatalt, és így tényleg tudja, hogy rendkívül előnyös ajánlatba futott bele), az bolond. Ha valami miatt muszáj lenne hitelt felvennem, valószínűleg végignyálaznám a bankok kínálatát, nem az első felbukkanó ajánlatra csapnék le.
@fater Ezt mi alapján írod? Ha hallgatnál égéstér podcastot tudnád, hogy nem így van.
Soha leíróbb címet! 😉
@fater a TC azért egy korrekt szintet képvisel, több hazai és külföldi portállal összehasonlítva a tesztjeik nagyjából azonos értékítéletet hoznak ki. (kivéve a gumitesztek, amit egy ADAC/ÖAMTC saját erőből finanszíroz, a magyar portálok meg az értékesítésben érdekelt hálózatoktól kapják a gumikat. tizedméterre azonos eredménnyel az egyik gumi gyenge, egy másik kiváló...:)))
De az se mai trend, hogy a középszerű techblogok/portálok "újságíróit" utaztatják kicsit, nemzetközi sajtórendezvény teljes ellátással - majd mit ad Isten, hát nem tesztgyőztesnek hozzák ki a terméküket? 🙂
/OFF:
Kiszamolo, ha lenne nonprofit szervezeted, ez a pályázat teljesen témádba vágó:
kormany.hu/hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/penzugyekert-felelos-allamtitkarsag/hirek/matol-lehet-palyazni-a-nonprofit-szervezeteknek-a-penzugyi-tudatossag-erositesere
5.1. Támogatható tevékenységek
e) Pénzügyi tudatosság témájú munkahelyi tematikus tréningek;
f) Pénzügyi tudatosság témájú e-learning anyagok fejlesztése és elérhetővé tétele;
i) Sérülékeny csoportok pénzügyi tudatosságát és önállóságát erősítő tréningek megtartása;
j) Nyugdíjasok pénzügyi tudatosságát és önállóságát erősítő tréning
Ötlet a portfólió bővítésre:
g), h) webes, mobil app fejlesztése beszerzése pénzügyi témában
ui: Ígérem, több pályázati lehetőséget nem másolok ide
ui2: Nem találtam a honlapon Kapcsolat menüt, ahol személyesen neked lehet írni, bár a kiszamolo-gmail cím rémlik előző hsz-ekből
/ON
Ismerősnél takarítom a belassult gépet. Telepített programok átnézése, 4-5 kerső toolbar volt fetelepítve. Mondom neki, nem kellene mindent leokézni. Erre ő: nem érti, miért jó ezeknek a cégeknek, hogy ilyen toolbárt telepítenek a gépére. Mondtam neki: pénzt kap az adott cég azért, hogy rajta keresztül jutsz el az adott oldalra. Mint a reklám bannereknél egy adott weblapon.
@bence
Ne keverd össze az okot és az okozatot!
Kiszámoló először talál egy szerinte valóban jó terméket és csak utána reklámozza, míg az a blogger, akinek csak a pénz számít, az először dönti el, hogy hirdetni fog, és utána keres hozzá cuccot, amit el tud "show-zni" neked.
@Kiszamolo azt írod, hogy "Csak legyen egyértelmű, hogy nem objektív a cikk, hanem egy szolgáltatást vagy terméket reklámoz pénzért." Ezzel nem értek egyet, amikor ajánlottad a Transferwise és Currencyfair szolgáltatásokat, akkor nem voltál objektív, csak mert affiliate linket használtál? Szerintem csak az történt, hogy találtál két jó szolgáltatást, amit tényleg bátran ajánlasz az olvasóknak, és ha már van affiliate linkjük, miért ne használnád? Neked időbe kerül a cikk és bárki ingyen olvashatja, néhány affiliate link nem gond, ha tényleg jó a termék amit ajánlasz. Ha affiliate linken keresztül regisztrálnak, attól nem lesz drágább, szóval miért ne?
Tehát a fenti idézett mondat alapján nem voltál objektív, de ez nem így van szerintem, szóval nem teljesen igaz a megállapítás, hogy affiliate link esetén már nem lesz objektív a cikk.
Igaz, hogy sokan visszaélnek ezzel, de sokan pedig nem.
Bence, abban tévedsz, hogy az affiliate link egy évvel később került bele, mint amikor írtam róla és akkor már volt reklám is. Úgyhogy nem azért írtam róla, mert affiliate link.
@Kiszamolo én elhiszem, hogy nem az affiliate link miatt ajánlottad 🙂 De akkor ezzel megcáfolod a mondatod: "Csak legyen egyértelmű, hogy nem objektív a cikk, hanem egy szolgáltatást vagy terméket reklámoz pénzért."
Tehát attól még lehet objektív a cikk, hogy van benne affiliate link.
Általában azok az affiliate oldalak megbízhatók, akik összehasonlítanak több terméket ugyanabban a kategóriában, és olyan terméket is bevesznek, aminek esetleg nincs affiliate programja, és végül nem mindig azt hozzák ki győztesnek, amelyik a legtöbb jutalékot fizeti, hanem látszik a teszten, hogy tényleg odafigyeltek és az lett a legjobb, amelyik megérdemli. Bár az igaz, hogy ilyen oldalból azért kevesebb van.
OFF: egyre gyakrabban kapok SSL hibát ezen az oldalon és Firefox-ban néha a captcha sem működik, pedig nem is használ bonyolult technológiát. Meg a főoldalon sem frissül a kommentek száma, csak ha shift+refresh-el frissít az ember.
Nem ártana megnézetni valakivel ezeket, nem hiszem hogy eget rengetően sokba kerülne, sőt valszeg itt is vannak olyanok, akik hasznos tanácsokat tudnak adni ezügyben.
Az is jó lenne, ha a színészeink nem adnák az arcukat mindenféle átverős termékhez.
Ld. Bodrogi Gyula (gyógygomba), vagy Szilágyi János:
24.hu/szorakozas/2016/01/23/az-eletbiztosito-ceg-szilagyi-janos-arcaval-verte-at-az-idoseket/
No, akkor én is megszólalok.
Mi tagadás, elég sok a nem minőségi blog és techportál, de ha már itt tartunk, a játéktesztelőket se hagyjuk ki. Elég sokan konkrétan az anyjukat eladnák két fillérért, és nem érdekli őket, hogy a követőjüket palira veszik.
Node, azért ilyen szinten általánosítani elég meredek. Aki ismer, tudja, hogy egy vacak termékért sem vagyok hajlandó segget csinálni a számból, trágyadombot a blogomból.
Minden nevesebb blogger, vlogger az RC világából használ reflinket, mert azért senki sem várhatja el, hogy tartalom is legyen és az egészet a szerző saját zsebből finanszírozza. YT már pár éve is csak filléreket szórt, az írott bloggerkedést az oldalon megjelenített reklámokkal lenyelte a Facebook, ami persze semmit sem oszt vissza. Ezért a legtöbben a reflinkekben látják a bevételt, mivel nem kell az olvasóra egy adott terméket rátukmálni, (folyt)
(folyt) mivel a legtöbb webshop visszaoszt a szerzőnek, bármit is vegyen az, aki az ő linkjén keresztül jött.
Nemrég azonban elburjánzottak a pénzvisszaosztó oldalak, így lényegében a keveset publikáló blogger a kezén állva is kakukkolhat, akkor sem kap semmit vissza. A minőségi tartalmat lenyomja a gyorsan összedobott, kattintásvadász szemét.
Amiben a jövőt látom, azok a Patreon jellegű oldalak. Ezen keresztül magát a szerzőt támogatják a követők. A támogatott senki felé nem tartozik elszámolással, csakis az olvasók, hallgatók, támogatók felé. Ezzel viszont az a baj, hogy az emberek nehezen állnak rá, hogy fizessenek valamiért, amit amúgy "ingyen" is megkaphatnak.
Magyarországon, ha jól tudom, egyedül az IDDQD blognak megy jobban a szekér, de ők sem tudták feladni polgári foglalkozásukat.
@kopter-geza
Magyarországon még mindig nagyon nincs kultúrája a szellemi tulajdon megbecsülésének. A legtöbben úgy vannak vele, hogy ők is tudnának mindenfélét írni, kitalálni, akkor meg minek fizessenek érte, hiszen az nem is olyan nehéz, és hozzá lehet jutni ingyen is. Persze azt már nem nézik, hogy az ingyenes általában sokkal rosszabb minőségű, vagy nem is ingyenes, csak nem tudnak róla.
Ez szerintem arra vezethető vissza, nincs kultúrája az idő megbecsülésének. Senki nem gondolja át, hogy például egy jó cikkre mennyit kell készülni előzetesen is, illetve maga a megírás is mennyi időbe telik, hányszor rendezi át az író a gondolatait, ellenőrzi a mondanivaló konzisztenciáját, a nyelvi helyességet, az érthetőséget, logikus felépítése, stb.
Én még mindig úgy vagyok ezekkel a dolgokkal, hogy azért túl sok ész nem kell hozzá, hogy rájöjjön az ember: ezek fizetett hirdetések. Ha pedig valaki nem jön rá, akkor ennyi. A világ háromnegyedéből így él a maradék negyede.
@marci17 :annyi különbség van, hogy a félmillió "barom" egy összesítő portálra van terelve és bárhol megveheti a szállását és a repülőjegyét az Utazómajom esetében. Tehát neki nem érdeke egy konkrét szállást vagy légitársaságot promózni, mert pont az értelmét veszíteni el az egész oldal. A "barmoknak" csak az van megadva, hogy január 17-23 között olcsó a jegy New York-ba.
@andru
Ez a felénk oly népszerű, aki hülye, az pusztuljon meg mentalitás.
Mi lesz akkor, ha épp te leszel az aktuális hülye?
@andru
Arra persze már nem is merek gondolni, hogy valaki nem épp a másik ember átveréséből próbál megélni.
@kopter-geza
Nem vallom az aki hülye haljon meg mentalitást, de mi van az arrogáns, nagyképű hülyékkel, akik téged néznek hülyének, ha nem értesz egyet azzal, amikor ők egy nyilvánvaló üzletben az évszázad bizniszét látják, nyomatnak valami áltudományos baromságot, vagy éppen gyíkemberek világösszeesküvését. Ha valamelyik számukra is nyilvánvalóan bebukik, akkor pedig nem tanulnak belőle, hanem jön az újabb, amit épp ugyanakkora mellénnyel nyomnak. Sajnos ilyen embereknél nehezen tudom megállni a kárörvendést, viszont a könnyen átverhető emberek között sokkal több ilyen öntudatost látok, mint szegény naivat.
@zabalint
Én az ellen az állítás ellen érveltem, hogy minden blogger csak át akarja verni a népet, és aki meg megfogadja bármelyik tanácsát, az úgy járt.
Erre most csinálsz egy szalmabábot, és elvárod, hogy védjem meg a mindig rossz bizniszben hívők, valamint a lüke konteósok álláspontját. Hát, ő, nem! 🙂
@kopter-geza
Hát azért, mert a konteós, hülyeségben hívők esete szerintem nagyon hasonlít arra, amikor valaki egy terméktesztnek hazudott reklámot hisz el. Csak nézd meg mennyien hirdetik pl. a Totalcaron elhangzott, egyébként simán egy-egy üzleti partner igényei szerint megrendelt közhelyeket.