Elektromos autók: lesz-e elég akkumulátor?

2018-12-31
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Nemrég fogadta el az Unió a személyautókra 2021-től érvényes széndioxid-kibocsátás további szigorítását 2025-ig, illetve 2030-ig. A gyártók által gyakran már most is túl szigorúnak titulált 2021-es határértékeket további 28,5%-kal csökkenti az Unió 2030-ig, aminek betartása biztos nem fog másként menni, mint a részben vagy teljesen elektromos autók gyártásának felgyorsításával.

Nem véletlen, hogy a Volkswagen (is) komoly változásokat jelentett be a gyártásban, 2025-re évi 3 millió elektromos autó előállítását tűzték ki célul. Ez annyi egy év alatt csak egy cégtől, mint eddig összesen eladtak ilyen autót az egész világon.

Máshol is napirenden vannak a szigorítások, a példa okáért Kínában minden eladott személyautó 10%-ának elektromosnak vagy hibridnek kell lennie 2019-ben. Minden gyár egy pontrendszer alapján durván kilencszer annyi autót adhat el, mint amennyi (részben) elektromos autót el tud adni az országban. 2020-ban 12%-ra emelik ezt az arányt.

S ez csak a jéghegy csúcsa, ugyanis egyre több akkumulátort használnak fel egyéb célokra, mint például napelemek energiájának tárolására. Több országban komolyan támogatják ezeket a beruházásokat mind a lakosság, mind az ipari felhasználók számára, hogy kiegyenlítsék az elektromos hálózat terhelését. Csak Dél-Koreában 2018-ban 3,7 GWh akkuteljesítményt építettek be ilyen céllal az állami támogatásoknak köszönhetően.

Az jól látszik, hogy az elektromos autózás és úgy általában a nagy kapacitású akkumulátorok felhasználása hatalmas robbanás előtt áll, a kérdés az, lesz-e elég gyártói kapacitás az ambiciózus tervek véghezviteléhez, vagy az egekbe fognak emelkedni az akkumulátor árak s ezzel az elektromos autók vételára is?

A gyártói kapacitás szűkössége csak az egyik kérdés, az akkumulátorokhoz több viszonylag ritka fém is szükséges, mint például a kobalt, melynek éves termelésének több mint felét a politikailag nem túl stabil Kongó adja. A kereslet növekedése miatt a kobalt ára a 2016 év elejei 22 ezer dollár/tonna árról meg sem állt 2018 márciusában a 94 ezer dolláros árig, onnan némileg megszelídülve 55 ezer dollárra csökkent az ára.

Az elektromos autók akkumulátorainak becsült alapanyag felhasználása így fog alakulni a Bloomberg szerint:

2010-től kezdődően az elektromos autók akkumulátorainak ára egy KWh-ra vetítve 79%-ot csökkent. (Mivel egy elektromos autó eladási árának mintegy ötödét adja az akkumulátor és az átlagos akkuméret a duplájára nőtt az elmúlt években, ezért nem láttunk hatalmas áresést eddig az elektromos autók árában. A várt áresést majd a tömegtermelés elindítása hozza el.)

A kérdés az, ez az ígéretes trend tud-e folytatódni a kereslet ilyen hatalmas megugrása mellett?

A jelenlegei éves gyártókapacitás 131 GWh, de ez már most kevésnek bizonyul. A jó hír, hogy az eddig bejelentett fejlesztések alapján 2021-ben ez már 400 GWh  lesz, ennek 73%-a Kínában lesz elérhető.

Sokak szerint nem hogy kevés lesz a gyártókapacitás, hanem egyenesen túltermeléstől tartanak. Sok ázsiai gyártó fog beszállni az akkumulátorgyártásra, ahogy ezt tették a napelem-gyártással is néhány éve, ezzel radikálisan csökkentve a napelemek árát és annak gyártásán elérhető profitot.

Az alapanyagok kérdése egy másik probléma. Az akkumulátorok fejlesztésének egyik iránya a drága és ritka fémek használatának csökkentése. Az NMC akkumulátorok 70%-kal kevesebb kobaltot használnak, mint a legtöbb mostani akkumulátor. Ha egy összetevő ára nagyon megugrik, várható, hogy a fejlesztések ennek kiváltása felé fognak elindulni.

Az alapanyagok bányászata mindig ciklikus. Amikor olcsó egy alapanyag, nem éri meg sok helyről kibányászni, illetve újabb bányákat nyitni miatta. Ahogy drágul, egyre több bányában kezdik el bányászni, amitől viszont leesik az ára és kezdődik minden elölről. Az új bányák megnyitása miatt nem valószínűsítik az alapanyagok árának drasztikus emelkedését. (Bár ebben van némi kockázat.)

Az újrahasznosítás is csökkenteni fogja a keresletet. A 8-10 éves autóakkumulátorok már jelentősen csökkent hatótávot biztosítanak az autóknak, azonban még remekül használhatóak évekig napelemek mellé egy-egy háztartás áramfogyasztásának kielégítésére. Ez is a keresleti nyomás csökkentése felé mutat.

S vajon mi lesz a kőolaj-kitermelő országokkal, illetve cégekkel, ha az elektromos autók (illetve a kőolaj és földgáz kiváltására alkalmas megújuló energiatermelés) jobban elterjed?

A Bloomberg már fentebb említett felmérése szerint 2040-ben az eladott új autók fele már elektromos lesz, ez azonban csak napi 7,3 millió hordóval fogja csökkenteni a kőolaj iránti keresletet. Az összehasonlítás kedvéért 2018-ban napi 99 millió hordó volt a kőolaj felhasználása és évente 1,5%-kal nő a kereslet. (A kőolajfelhasználás kisebb részét adja a városi közlekedés, nagyobb felhasználó az ipar, illetve például a tengeri szállítás, ahol még jó ideig nem lehet majd kiváltani a kőolajat.)

A kőolaj iránti igény még legalább 6-15 évig nőni fog az előrejelzések szerint, főleg a feltörekvő ázsiai és afrikai országok energiaigénye miatt.

A városokban lehet, hogy kevesebb kőolajat fogunk elégetni a személyautókban, de még korai temetni a kőolajkitermeléssel foglalkozó cégeket és országokat.

Válaszolva a címbeli kérdésre: bár a kereslet megugrása elvileg árfelhajtó hatású, az előrejelzések az elektromos autók akkumulátorai árának további folyamatos csökkenését vetítik előre. Úgy tűnik a jelenlegi ismereteink szerint, hogy ezen nem fog múlni az elektromos autók elterjedése.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Previous Post
20 éves az euró

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
149 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Kitűnő cikk így év végére! 🙂 Érdekes látni, hogy fejlődik a világ, hogy részesei vagyunk történelmünk jelentős változásainak (iapri forradalom anno, most pedig ez...)

Rengetegen ráálltak új akkuk kifejlesztésére más alapanyagokból, néhány elég ígéretes. Nem aggódnék, hogy elfogynak, de ideje lenne szabványosítani a méreteket/feszültségeket, mint a szárazelemeknél, mert most elég kaotikus a helyzet.

@Kiszamolo, ti végül váltottatok Leafre? Nem rémlik a történet vége.

És ha már pénzügyi blogon vagyunk, akkor milyen Európában is megvehető ETF indexek vannak, amikkel részesülni lehetne ebből a felfutásból?

Tehát nem amerikai ETF, hanem olyan, amit EU brókereknél is meg lehet venni.

Persze, újonnan elektromos autókat kell eladniuk. Nálunk viszont az emberek töredéke vesz új autót. Majd ide jön a sok használt dízeles autó, amit nyugatabbra kitiltanak a forgalomból. ☹️

villanyautosok.hu/2018/12/05/a-koltsegek-felet-mar-vissza-is-hozta-az-ausztral-tesla-aksi/

Ez is durva, hogy megtérült (persze addig amíg fehér holló az ilyen)

Nekünk a külföldre költözés mellett komoly érv, hogy Magyarország nagyon elmaradott az elektromos autók felhasználásában. Mi a külföldről behozott, kohószökevény BMW-k országa vagyunk. A normális egészségügy és oktatás hiánya mellett a legnagyobb problémám, hogy mindenki okádja a káros anyagokat a levegőbe, s nekem hiába van patent szervízelt autóm, ha más nem így tesz.

Az EU szigorítások hülyeség, mert a legnagyobb szennyezők nem az autók, s az új autók pont, hogy sok apró részecskét okádnak ki belőle. Amiért ez már nem érdekel, az az elektromos autók robbanásszerű elterjedése. Az USÁ-ban robbant a Tesla, az észak-európai államokról nem is beszélve. Nálunk az új otthonunk keresése úgy történik most, hogy 1.a jó egészségügy, ha ezt megtaláljuk, akkor jön a normális oktatás, a zöld gondolkodás, s a kedvező vállalkozási feltételek. Ha tudtok ilyen országokat, ne tartsátok magatokban. Kösz

Ezért van óriási verseny, hogy ki fogja először piacképessé tenni a szilárdtestes aksikat(solid state battery).
Többek közt kobalt sem kell hozzá.

(A kőolajfelhasználás kisebb részét adja a városi közlekedés, nagyobb felhasználó az ipar, illetve például a tengeri szállítás, ahol még jó ideig nem lehet majd kiváltani a kőolajat.)

Arról, hogy a tengeri szállításban miért nem terjedt el az atommeghajtás:

flexport.com/blog/nuclear-powered-cargo-ships/

Ha valaki érdeklődik az elektromos és plug-in hibrid autók iránt, itt megtalálja a magyar piaci új és használt árakat, műszaki adatokat, tulajdonosi véleményeket, illetve a Kínában kapható elektomos autókat is: villanyautok.com/

"A kőolajfelhasználás kisebb részét adja a városi közlekedés, nagyobb felhasználó az ipar, illetve például a tengeri szállítás, ahol még jó ideig nem lehet majd kiváltani a kőolajat.)"

Van itt egy ilyen vonal ebben:
napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/vizen_erkezik_a_dizelgyilkos.675822.html

Jó reggelt Kívánok! Ezt a cikket már 2 éve meg kellett volna írni, de eddig csak a Tesla (mint cég) és a Nissan Leaf fikázásáig sikerült eljutni. De jobb későn, mint soha.
Az érdekelne még, ha az akksigyártás szerinted is óriási üzletté válik, akkor a világ legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitásával rendelkező Teslát miért is kellett úgy lehúzni 4 hónappal ezelőtt?

"A Bloomberg már fentebb említett felmérése szerint 2040-ben az eladott új autók fele már elektromos lesz"
Csak 2040-re? Azt gondolnám, hogy már 10 év múlva (ha nem is 5).

@copywriter
Azt ugye tudod, h a villanyautó sem kevéssé környezetszennyező, mint a belső égésű motoros autó, csak máshol szennyez?

Az EU 2003-tòl több missziòt is vezetett a KDK-ban. Olyan területeken ahol a cikk àltal emlìtett kobalt, vagy a mobiltelefonok gyàrtàsàhoz elengedhetetlen, a vilàg leggazdagabb tantàn-készlete talàlhatò és még sok fontos àsvàny. Mikor az EU kül- és biztonsàgpolitikai kutatòintézetében dolgoztam 2006-2007-ben (EUISS) több javaslatot is megfoglamaztunk arra nézve, hogy a missziòs-béketeremtö jelenlétnek hogyan kellene konkrét uniòs gazdasàgi-kereskedelmi beruhàzàsokhoz kötödnie. Màra több éve az EU kvàzi kivonult, az ideiglenes stabilitàst, amihez minden egyes EU-s àllampolgàr hozzàjàrult pedig köszönték szépen a kìnai cégek, amelyek messze a legjobb szerzödéseket kötik a térségben. A mi javaslataink bizonyàra bekerültek egy fiòk mélyére. De csodàlkozunk-e, ha eleve olyan vezetöi instrukciòt kaptunk, hogy ne hasznàljunk összetett mondatokat, mert azt Brüsszelben képtelenek értelmezni...

... ja igen és kedves Kiszamolo, kérlek pontosìts, mert Kongòbòl kettö is van, a Kongòi Demokratikus Köztàrsasàg (KDK), Kinshasa fövàrossal, volt belga koronagyarmat (erre gondolsz) és a Kongòi Köztàrsasàg, Brazzaville fövàrossal, volt francia gyarmat.

A cikk nem nagyon domborítja azt a tényt, hogy a lítium aksik az élettartamuk végén kb. 90%-ban újrahasznosíthatóak. Valamint érdemes azzal is tisztában lenni, hogy az épületek napelemmel termelt energiáját nem feltétlenül kell olyan drága aksiba tölteni, mint amilyen a villanyautókban van. Lehet pl. nátriumsós aksit használni, mivel a helyhez kötöttség okán könnyű fenntartani az üzemi hőfokot, és a nagyobb méret, nagyobb súly sem okoz problémát.

Szerintem ma még nehéz megjósolni, milyen lesz a világ energiagazdasága akár csak 5-10 év távlatából is. Az elfogyó lítium és kobalt miatt vészmadárkodóknak pedig ajánlanám figyelmébe, hogy 30 éve még mindenki azt jósolta, hogy a kőolaj 2020 körül teljesen el fog fogyni. Most így 2018 végén erre nem fogadnék nagy összegben 🙂

Szóval nemrèg volt hír, hogy fluoros akkummulátornak TÍZSZER nagyobb a tárolókèpessège,mint a Litumosoknak azonos tèrfogat esetèn. Továbbá amikor le fog esni a grafèn ára,akkor ismèt egy forradalom várható az elektronikában. Az elektronikában ami hagymázas víziónak tűnik az 30 èv múlva már règ elavult technológia, lásd 1.44 floppy vagy DVD lemez. Úgyhogy az ilyen jósolgatások teljessen feleslegesek "640 kb memória mindenre elèg - Bill Gates"

@copywriter

Itt nem elég az oktatás, meg a környezettudatos hozzáállás. Az egyszeri ember soha nem fogja azt mondani, hogy nem jár autóval, mert csak olyanra van pénze, ami okádja a káros anyagokat. A hatóságok dolga lenne ezt megakadályozni. Mellesleg ha betiltanák azokat az autókat, amik tényleg neccesek, duplán nyernénk, egyrészt az erősen szennyező autók nem lennének a forgalomban, másrészt összességében is nagyságrendekkel kevesebb autó szennyezné a levegőt, mert szerintem kb. ötből egy embernek lenne pénze megfelelőt venni, a többiek maradnának autó nélkül.

@kawabazsy
Sokkal kevesebbet szennyez. Olvass utána kérlek, mielőtt okoskodásba kezdesz.
Sőt, továbbmegyek, ha erőműben termelnénk csak "benzinből" áramot, és azzal az árammal töltenénk az EV-ket, akkor is környezetbarátabb lenne az üzemanyagfogyasztást tekintve. De a jelenlegi energetikai rendszereinkkel (igen, még a szennyező Németországban is!) a teljes életciklusra vetítve is környezetbarátabb, mint a belsőégésű motorral szerelt autók.

@copywriter

Hollandia.Nincs mit 😉

Azért azon érdemes lenne elgondolkodni, hogy ha olcsóbbak lesznek a villanyautók, amiknek a fenntartási költsége minimális, akkor ez 5 év múlva milyen közlekedési dugókat okoz majd: az utak kapacitása változatlan marad, míg villanyautó esetén minimális változó költség lesz (összehasonlítva a benzinessel), tehát a kereslet erősen nőni fog az utak iránt.
(Meg úgy is, hogy azt viszont nem gondolom hogy a parkolással kapcsolatos kedvezmények fent maradnának, választások után tuti változtatnak ezen.)

Ha csak egy pici 120 lakásos társasházat nézek, ahova a mélygarázsba csak 120 elektromos autó érkezik haza délután és felrakják a 100 kW-os gyorstöltőre ezeket, akkor hány amperes betáp kell a társasháznak csak a töltéshez? Honnan szednénk ennyi áramot?:D Na meg mi kezeli le ezeket a tranzienseket a termelő oldalán és az elosztóhálózatban? Az alaperőművek biztosan nem, esetleg kicsi gázturbinás erőművek, amik ugyanúgy szénhidrogéneket égetnek el, szóval nem is értem hol itt a zöld autózás? Szvsz nagyon szűk keresztmetszet az akkumulátor, de messze nem a legszűkebb.

@kawabazsy kb. 80ezer km-t kell bontóba adásig megtenni egy átlagos elektromos autónak ahhoz, hogy 100%-ban szénből termelt árammal is kevesebbet szennyezzen, mint hagyományos társa.
Ha nem 100%ban szénerőműből jön az áram, akkor ez a szám kisebb.

Ugyanakkor én már attól is boldog lennék, ha a helyi szennyezést eltávolítanánk, karácsony előtt volt 1 hétig hó, minden nap szánkóval mentünk bölcsödébe. Nem egy ház előtt okádta a kormot a szánkón ülő gyerek orrába egy gyilkos dízelautó, amíg a gazdi bent reggelizett.
Ehhez képest egy EV maga a megtestesült rózsaszín bébifóka. Az már mellékes, hogy az utca egyetlen EV tulajaként csak én hagytam itthon az autót és mentünk szánkóval bölcsibe, szerintem az elektromos autó azzal is környezetet véd, hogy felhívja a gazdája és szomszédai figyelmét arra is, hogy minél kevesebbet szennyezni jó.

@zuhanyfuggony miért kellene 100kW-al tölteni, a 120 lakásos társasház minden lakója 5000kmt autózik minden nap?
(egy átlagos EV fogyasztás 15kWh/100km, 100kW-al töltve óránként 660km-re elegendő áram tölthető be, egy átlagos éjszaka 8 óráig tart, tehát 100kW-os töltővel éjszakánként maximum 5600km-re elegendő áramot tudunk egy autóba betölteni)

Attól, hogy az autókba (szerintem sokszor teljesen feleslegesen) egyre nagyobb akku kerül és egyre gyorsabb töltők is épülnek, még gipszjakab nem fog 10 km helyett 1000km-re járni dolgozni minden nap...

@copywriter Mi Finnországot néztük ki. Minden igaz rá, amit fontosnak tartasz.
3 kisgyerekkel vágunk neki, csak előtte eladjuk házunk, kocsink stb. Nyelvtanulás csiszolgatása+szakirányú suli amivel elhelyezkedünk. Nincs már mi itt tartson minket. Pár év mire összeáll minden, de ennyi éhes szájjal már nem ugrálhat az ember.
Skandináv országokkal nem tudsz mellényúlni, van olyan szektor ahol ingyen MO-i nyelvtanfolyamot is biztositanak a helyi nyelvbol. Más világ...

És ha már az előző posztomban utaltam erre a kérdésre:

szvsz már elértük de legalábbis nagyon közel van az a pont, amikor már nem szükséges nagyobb akkut tenni az elektromos autókba az átlagember számára, így mostantól az akku árcsökkenése megjelenik majd vételár kedvezményként is, nem pedig ugyanúgy 10M körül lesz a legolcsóbb EV, mint 5 éve, csak most már 2-3x akkora akku kapacitással.

Nyilván vannak területi képviselőként dolgozók és hasonlók, akiknek napi 1000km hatótáv kell.
A többség azonban naponta 10-20kmt autózik. Nekik felesleges sokszoros áron venni és magukkal cipelni egy drága és nagykapacitású akkut, hogy az év 330 napján elég legyen kéthetente egyszer feltölteni, de ha nyaralni mennek a tengerhez elég legyen 1-2 töltés út közben.

Egy kisebb autónak 40kWh, egy nagyobbnak 60kWh akku bőven elég az átlagautósnak.
Persze kell töltőhálózat, hogy elmehessen évente 2x messzire.

@copywriter minél északabra és minél nyugatabra, kb.ennyi:-) Na jó, Spanyolországgal még bűnbe esnék.

@yoda, ne aggódj, 5 év múlva nem lesz olcsóbb villanyautózni mint most dízelautózni.
Jelenleg azért olcsóbb, mert az áramon nincs jövedéki adó. Ha nem az évente eladott autók 2%-át teszik majd ki az elektromos autók, hanem a 30%-át, akkor megtalálják a hiányzó adóbevétel beszedésének módját.

Én úgy látom, a következő 2-3 év a villanyautózás legszebb időszaka lesz:
Már egész használható akku méretet kapunk, alakul a töltőhálózat, de még kapjuk az early adoptereknek járó kedvezményeket is.
5 éve még kb. lehetetlen volt a garázstól 100km-től messzebbre merészkedni.
2-3 éve volt egy korszak, amikor már megoldható, de még nagyon macerás, rizikós, időigényes volt.
Most vagyunk a csúcson.
Azonban a következő 2-3 évben megszűnik az ingyenes nyilvános töltés, majd 4-5 év múlva a zöld rendszámhoz járó kedvezmények, végül megjelenik valamilyen adó is.

"Persze lesznek megoldandó feladatok az elektromos hálózattal, de nem akkora a gond, mint felvázolod."

Erre az én elméletem az okos mérés. Sajnos ehhez először el kellene engedni a politikának az áram árát. Technikailag viszont nincs akadálya, hogy az áram ára akár percenként változzon, a retro kétféle árszabás helyett.
Innentől a nagyobb fogyasztókba, legyen az villanybojler vagy villanyautó töltő, okos eszköz kell, amiben beállíthatom, hogy mennyit vagyok hajlandó fizetni az áramért és mi az a minimum töltöttségi szint, amire másnap szükségem van.

Ezzel minden autó elsősorban akkor fog tölteni, amikor túltermelés van a hálózatban (ezért épp olcsó az áram).
Így könnyedén kisimítható a termelés ingadozása.

A 2. szint az oda-vissza töltők, amikor munkaidő elején bedugom az autóm, a végére tele az akku, de közben néha az autóm visszatermel a hálózatba. Ezzel az ingadozást kisimítva.

@kawabazsy egyetértek Szocskevel. Mi detto. Télen is, ha jó az idő bringával járok, reggelente bringával viszem a két kicsit oviba. Más gondolkodás. Bár Budaörs-Kamaraerdőn rajtam kívül max.1-2 ember biciklizik, ellenben rengetek SUV repeszt minden fele.

@Kiszamolo néhány millióért vehetsz otthonra ma is olyan chademo töltőt, amivel az autód UPS-ként használható, akár a régi Leaf is.. Vészhelyzetre túl drága, ahhoz, hogy pl. a napelemes termelést (vagy az elmü töltőn ingyen tankolt áramot 😉 eltedd éjszakára Magyarországon túl olcsó az áram, így az akku amortizáció több lenne, mint amit nyersz ezen.

Azonban vélhetően nem lesz ez mindig így, amint megszűnik a napelemes szaldo elszámolás és közben olcsóbb, akár bontott, autóba már gyenge akkuk is megjelennek a piacon, rögtön lesz igény hibrid inverterekre is.

Nálunk sajnos gyakori az áramszünet ezért fontolgatok vmi szünetmentes megoldást, friss hír, hogy már nálunk is engedélyt kaptak hibrid (sziget üzemet, akkut és hálózatba visszatermelést egyaránt támogató napelemes nverterek)

@szocske és @vlad

Teljesen egyetértek az elektromos autózás elterjedésével, sőt, 50 km-en belül - ha időm engedi - csak cangával járok. Viszont épp egy, a tárgykörbe vágó posztgrad képzésen veszek részt (sőt, a vizsgákra tanulok most :-), s nekem azt tanították az egyetemen, amit leírtam.

@Kiszamolo Te honnan szeded ezeket a hülyeségeket? Norvégia és Hollandia kumulált 4. negyedéves eladásai 10% pluszban vannak 2017 Q4-hez képest:
pbs.twimg.com/media/DvoNm6PUwAA5d5P.jpg:large

Minden egyes negyedévben előadjátok azt, hogy visszaesett a kereslet a Teslák iránt. Minden egyes nagyedévben kiderül, hogy ez nem igaz, de legközelebb megint előadjátok.

Szeptemberben azt írtad nekem, hogy még heti 3500 db-ot sem tudnak legyártani. Valójában 4300 db/hét volt az átlag.

Azt írtad, Q3-ra 200 millás buktát vársz. Lett helyette 300 millás nyereség.

Én lettem az elvakult hívő, miközben az összes állításod sületlenség volt, nem végeztél forrásellenőrzést, és egy közismert Tesla shortoló és troll adataira hivatkoztál (Skabooshka néven fut a twitteren, mert a saját nevét nem vállalja).

Ti semmiből sem tanultok?

@kawabazsy szerintem vagy az olajlobbi embere a tanárod vagy elavultak az információi 🙂
már a látványosan benzinpárti totalcaron is egyre inkább arra jutnak az ilyen témával foglalkozó cikkek, hogy jóval zöldebb az EV

@Vlad: Finnországban sokat van sötét. Lehet, hogy titeket nem zavar, mindenesetre ha van rá mód, élőben érdemes kipróbálni a helyet picit hosszabb időre is. Amúgy meg valóban Hollandia, bár ott meg sokat esik. 🙂

Én nem hiszek ebben az elektromos hálózat "kisimitásban", legalábbis amig LI-ion akksik vannak a kocsikban.

Ha csak naponta a kapacitása felét adja vissza és tölti rá a hálózatra (pl. egy 40 kw-os akksi 20 kw-ot), az 3.5 töltési ciklus hetente, 182 ciklus évente.
Ugyanakkor kb. 300 ciklusonként elveszik (amortizálódik) 20% az akksiból, szóval kb. 4 év alatt 50%-ra lehet amortizálni az akksit ezzel a módszerrel és akkor a kocsival 1 km-ert sem mentél.

Nagyon nagyon olcsónak kell lennie az akksinak vagy nagyon nagyon sok pénzt kellene ezért fizetnie nekem az elektromos társaságnak hogy megérje.

Egyébként viszont preferálom az elektromos autókat, lehet hogy ugyanannyit szennyez mint egy hagyományos, de akkor sem az ember orra alá. El sem tudom képzelni milyen lesz 50 év múlva, amikor a városi levegő hegyi levegő lesz a falusihoz képest (mondjuk télen már most is sokszor ez a helyzet...)

A szúk keresztmetszet még csak nem is ez. Ha véletlenül lenne normálisan használható elég akksi, akkor sem lenne elég kapacitás adott időpillanatban tölteni ezeket.
Annak az energiának úgy rendelkezésre kellene állnia, mint a benzinnek a föld alatti tárolóban,a honnan felszivattyúzzák,d e az áramot nem tárolják, hanem adott pillanatban állítják elő és szállítják a megadott helyre és ez megoldhatatlan feladat. Mind az adott időpillanatban történő megtermelése, mind az elszállítása. Arról nem is beszélve, hogy 10 perc alatt megtankolsz, ezen meg csüngeni kell minimum fél órát és még az a nagyon jobbik eset.

En eltem Finnorszagban 7-8 evet. Ajanlani tudom. BUEK!

Pont ezt mondom én is, a telefonomban is 4000 mAh az akku, 60+%-kal érek haza, de első dolgom a gyorstöltőre felrakni, mert ki tudja este mennyi kell. Biztonság, ennyi. Autóval pont ugyanezt csinálnám és csinálná bárki. Lényegtelen, hogy fél óra alatt feltölt, de azt a félórányi teljesítményugrást a hálózatnak fedezni kell, illetve csak kellene, mert nem tudja. Szép dolog a zöldség, csak nem igaz. És a benzinen van jövedéki adó is, ezen meg majd csak lesz.
BÚÉK!

@szocske Az utcánkban 5 háznál van szelektív kuka is. Amit egyébként ingyen szállítanak, ugyanazon a napon, mint a kommunálist.
De (3 kivétellel, ott idősek laknak) mindenhol van min. 1 autó. Összesen 3 házból járunk jobb időben biciklivel, ebből csak nálunk parkol szépen a kocsi a garázsban ilyenkor. A picike füves részeket is motoros fűnyíróval nyírják, az enyémre (kézi) rácsodálkozott a szomszéd, hogy jé, ez is elég jó? Ja, ha már vagyok olyan marha, hogy locsolom a füvet (jövőre lesz kút), legalább ennyi.
A mi kertünkben is van kint 2 égősor. Napelemes 😉
Én már annak is örülnék, ha végre ellenőriznék, ki mivel fűt télen...

A Tesla -Jaguar bulihoz még egy résztvevő.
A kínai-amerikai kereskedelmi háború enyhülésével 15%-ra csökkent az amerikai autók vámtétele, az angollal azonosra.
A Tesla Modell S ára Kínában 849 ezer jüanra csökkent, a Modell X 952 ezerre. A I Pace 648 ezer jüan. A 15% VÁM nélkül ez rendre 738,8 ezer, 828,3 ezer illetve 563,5 ezer.
A kínai autók közül egy-egy komolyabb autó mint a Nio ES6/ES8 448/456 ezer, Roewe Marvel X 268,8/308 ezer, BYD Tang EV 600 260/360 ezer jüan. Ez természetesen nem a Tesla vagy Jaguar kategória, de használati értéke azoknak 60-80%-a, 30-40%-os áron....
Kíváncsi leszek az épülő sanghaji Tesla gyárban készülő évi 250 -500 ezer autót hol és mennyiért lehet majd eladni?

Finnország gyönyörű. Engem a sötét nem zavar, a szaunát imádom; de hideget nem bírom. Mióta házban vagyunk, ráálltunk itthon a 19-21 fokra, már ezzel is a határainkat feszegetjük, a kinti hideghez kellene még pár kg rám 😉

@Kiszamolo Mondom akkor mégegyszer:
Norvég és Holland eladások együtt. Jó hogy már nem egy megyét kezdesz el nézni és abból levezetni a globális keresletet.
Miért nem vagy képes azt a linket megnyitni, amit én adtam?
2017 novemberében Hollandiában eladtak 350 Teslát, idén novemberben meg 1100-at. 200%-os növekedés.

Bloomberg Tracker: elég röhejes volt, amikor szeptember végén azt mutatta, hogy 1800/hét a gyártás. Közben meg tudjuk, hogy ennek a 2,5-szöröse volt.

Komolyan seekingalphás cikkekkel jössz? Miért nem már mindjárt kurucinfo?
A forrásellenőrzés már nem divat errefelé?

Fogadunk, hogy nyereséges lesz a Q4 és nem fognak kevesebb autót eladni mint Q3-ban?
Ha én nyerek, többet nem használhatsz seekingalphás és bloomberg trackeres hivatkozásokat. (aminek akkor amúgy se lenne már sok értelme).

Teljesen hozhatók ezek a számok (sok autó már ma is hozza), csak épp a SUV mánia betesz ennek. Itt a felhasználók is legalább annyira benne vannak a dologban.

A hagyományos autóknál szerintem járulékos dolgok is szennyeznek, ami az elektromosnál nincs, vagy nem annyira gyakori: sima olajcsere, fékbetét-féktárcsa csere, kuplung, stbstb. Ezeket most le kell gyártani, csomagolni, el kell juttatni a szerelőhöz, az autóval is el kell menni a szerelőhöz.....

Az elektromosnál meg pl ki kell építeni a hálózatot, azt le kell gyártani, stb

Azt tudjuk, hogy hova fogjuk tenni a sok elhasználódott akksit sok év múlva?

Nem csak akkumulátorral, hanem üzemanyagcellával is lehetne hajtani az elektromos autókat. Valószínűleg ez lesz a következő technológiai ugrás és akkor metil-alkoholt lehetne előállítani napelemmel azt beletölteni a kocsiba, amiből csak víz és co2 jönne ki és elektromos motort hajtana. Elvileg néhány milliárd dollárra van csak a szériaérettség.

@volgadriver @vlad köszi a válaszokat. Finnországot már néztük, a feleségem elkezdett finnül tanulni. Skóciát is néztük, nyáron kimegyünk két hétre, és bérelt autóval bejárjuk. Az egyetlen halálom, hogy ilyen isteni klímájú ország, mint Magyarország, alig van. Utálom a 40 fokos meleget, ez igaz. De Skóciában nyáron hosszúnadrágban kell járni? Finnországban meg még hidegebb van? A halálom a zöld paradicsom, azt mondják, Angliában nem is lehet rendesen érett gyümölcsöt és zöldséget kapni.

Sajnos az egészségügy miatt váltani kell, s mi angolul dolgozunk, így a környező német államok eléggé kiesnek. Hollandiáról semmit sem tudok, annak is utána járok. Jelenleg Hollandiáról ez jut eszembe: fapapucs, tulipán, piroslámpás negyed, gátak. Természetesen az első lesz az egészségügy, utána az említett többi. Úgy tudom, Finnországban ráadásul pont gáz az egészségügy, mert nem lehet orvoshoz jutni.

@jami Érdekes, nem tudom hol laksz, de nálunk Kamaraerdőben tényleg minden háznál van szelektiv pedig magunknak kellett bemenni erte ha jol emlekszem. Viszont minden 2.haznal SUV all.Miert akar mindenki terepjarot v. "teherautot" (pl.Isuzu D Max)?,ennyi ember nem vontat a Balcsira hajot.Amit nyerunk az EV-vel,ők elpöfögik.
Viszont tenyleg senki nem jar bringaval,pedig tolunk a Moricz 25 perc.
Nalunk napelem a teton, kocsi a garazsban es csak akkor,ha nagyon muszaj.
Fű: baromi jok a kezi nyirok. Hengerkeses? Fiskars?
Nekunk aksis funyironk van,plusz az osszes keziszerszam.Kertesz cegem van,igy egy ev alatt min.30eFt-ot nem toltok a benzines gepekbe:-).Nem kopi be a gyertyat st .1 bajuk van,nem akarnak elromlani,no szerviz.

@stiel Engem sem zavar tulzottan a sotet, tervezzuk a rendszeres latogatasokat, csak a legkisebb meg csak 2 eves. Sajna WizzAir nem indit jaratokat oda.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram