Nemrég kibéreltünk egy lakóautót néhány napra, hogy kipróbáljuk. Utána meg is írtam a tapasztalataimat ebben a cikkben.
Természetesen megkaptam a magamét, hogy semmit nem értek az egészből, azért írok ilyeneket. Mert a szabadság, a függetlenség és az életérzés.
Laci azért ennél többet is írt, leírta, mennyibe került nekik a háromhetes nyaralásuk lakóautóval, amiről éppen most jöttek vissza, csak hogy lássam mennyire megérte és milyen csodálatos, hogy oda mennek, ahová és amikor csak akarnak. (Ezek az ő kifejezései voltak, nem az enyémek. Arról próbált meggyőzni, mi a jó a lakóautóban szerinte.)
Röviden a lényege: Olaszországot járták be (Padova-Bologna-Róma-Siena stb.). Megálltak mindig a város szélén egy camperben, ami átmenet egy kamionparkoló és egy kemping között, a lakóautók ott tudnak vizet és áramot vételezni.
Innen mentek be tömegközlekedéssel vagy néha taxival a városba és mennyire jó volt, hogy akkor álltak tovább, amikor csak akartak. Nem kellett semmit előre eltervezni és a többi.
Össze is szedte a költségeket, ami a lakhatással összefüggésben merült fel (camperdíjak, tömegközlekedés, s ő valamiért idevette az üzemanyagot is.)
S itt jön a lényeg, idézem a levelét: "Összesen 1.467 EUR (469.440,- HUF @ 320HUF/EUR) – ez napi 22.354,- HUF. A lakóautó sajátom, nyilván nincs értelme az árát leosztani. Ha tíz év múlva is használom, akkor az ára egytizede vetül erre az utazásra. Te sem számolod bele az autód vételárát, amikor elutazol vele Horvátországba az apartmanhoz. Mindezért kaptunk hárman, kutyával egy 21 napos utazást,"
Ez egy annyira gyakori tévedés, hogy úgy gondoltam, érdemes írni róla és kiszámolni, mennyibe is került ez az utazás a valóságban.
Ezt elkövetik magánemberek, de üzletemberek is (Egy tanulságos cikk: Jövedelmező a vállalkozásod?)
Laci első hatalmas tévedése, amikor úgy gondol a lakóautójára, hogy az a sajátja, ami már meg van véve, így nincs értelme figyelembe venni annak a költségét, hiszen ha autót vesz és azzal megy, az is ugyanaz.
Nem, egyáltalán nem ugyanaz. Ugyanis akkor lenne ugyanaz, ha csak azért vennék és tartanék fenn egy személyautót egész évben, hogy évente egyszer három hétig használjam és elmenjek vele nyaralni, ahogy ő teszi azt a lakóautójával. Ha egyébként is van személyautóm, amit egész évben használok, akkor csak arra a három hétre és az útra jutó költségekkel kell számolnom.
S de, nagyon is sok értelme van leosztani a lakóautó költségeit minden egyes napra, mert akkor kapjuk meg a nyaralás valódi költségeit.
Milyen költségek merülnek fel?
A használtautó hirdetéseket böngészve, azt látjuk, hogy a bontószökevény lakóautókat árulják 5 millió forint körül, a 10-12 éves lakóautók 8,5 milliónál kezdődnek, de ott még nem merik odaírni a futott kilométert, ezek jellemzően kölcsönzőből levetett autók, olyan futásteljesítménnyel, hogy évente akár többször is megkerülhették volna a Földet.
Mivel 10 évig akarja megtartani, tételezzük fel azt, hogy Laci egy 10 éves, 10 milliós lakóautót vett, amit tíz év múlva elad majd 6 millióért.
A leveléből az derül ki, hogy ebben a három hétben használja csak az autót. (Ha télen is elmenne mondjuk két hétre síelni vele, akkor a fix költségeket nem 3 hétre, hanem 5 hétre kell leosztani.)
A legegyszerűbb kérdés az értékvesztés, 10 év alatt 4 millió forint, vagyis 400 ezer forint évente. Ez akkor évi 21 nap alatt 19.047 forint naponta. (A pénz időértékétől most eltekintünk az egyszerűsítés miatt.)
A lakóautó-vásárlás helyett Laci úgy is dönthetett volna, hogy ezt a pénzt berakja állampapírba és inkább a kamataiból nyaral csak. Mivel lemondott 10 millió forint évi 495 ezer forint kamatáról, csak azért, hogy vegyen inkább helyette egy lakóautót, ezért ezt a veszteséget is hozzá kell adnia a nyaralás költségeihez.
Az évi 21 nappal ez naponta 23.600 forint további veszteség vagy költség, ahogy tetszik. (Csak akkor ennyi, ha minden évben el is költi ezt a pénzt. Ha nem tenné, a kamatos kamat miatt tíz év alatt 6,21 millió forintot bukna a lakóautó vásárlásán, mint elmaradt kamat, igaz, inflációval ezt korrigálni kellene.)
Ez annak a vesztesége, hogy megvette a lakóautót és abban áll a pénze és nem állampapírban, ahol kapna rá kamatot. Ez ugyanolyan valóságos kiadás, mint az értékvesztés miatti elvesztett pénz.
Az autót át kellett íratni a nevére, ez önmagában egy százezres tétel, 10 év alatt évi 10 ezer. Ha letérkövezett az udvaron 40 négyzetmétert és rakatott egy tetőt a lakóautó fölé, hogy ne süsse a nap és essen rá az eső egész évben, annak a költségét is hozzá kell számolni a lakóautóhoz, mert anélkül ez a kiadás sem merült volna fel.
Gumicsere 10 év alatt másfél vagy két alkalommal, a lakóautó három akkumulátorának cseréje, az autó karbantartása, mind motorikusan, mind a lakórészben, adó, kötelező biztosítás és még ezer másik kiadás nagyon alsó hangon évi 100-150 ezer forint, de a valóságban ennél valószínűleg sokkal több.
A legoptimistább költséggel számolva, évi 100 ezer forinttal 21 napra visszaosztva közel ötezer forint naponta.
Ennyi számolásból is látszik, hogy az a 22 ezer forintos napi költség a valóságban inkább 75 ezer forint. S csak akkor ennyi, ha komoly szervizköltség vagy javítanivaló nem merült fel az autóval 10 év alatt. Amire kicsi az esély.
Ennyiért pedig nagyon sok hotelbe el tudna menni az ember, ahol már ellátást is kapna, nem csak szállást. S ezzel semmi baj nincs, ha azt mondom, hogy akkor is lakóautóval megyek, ha ennyibe kerül naponta. Csak tudjak arról, hogy a valóságban bizony ennyibe kerül naponta.
Nézzünk meg egy alternatívát, hasonló kötetlen nyaralás előre tervezés nélkül.
A saját meglévő autómmal megyek, amit egyébként is használok egész évben, tehát adott. De bérelhetek is egy szintén 10 éves autót napi 7-8 ezer forintért, ha nincs saját autóm.
Semmit nem tervezek meg előre, mert én is szabad akarok maradni.
Minden városban eldöntöm, meddig akarok maradni, ezért Airbnb lakásokat keresek másnapra. Mondjuk Bologna-ba mennék másnap. Amint látszik, a rövid határidő ellenére van elérhető olcsó szállás viszonylag bőven. (A kép augusztus közepén készült az AirBnb oldalán, kétnapos ott tartózkodást megadva három főre.)
Ha maradnék még Bolognában, újra kiveszek még egy-két napra szállást, ha nem, a következő célállomáson keresek új szállást holnapra.
A belvárosban lakom, nem a városszéli murvás parkolóban, egy normális lakásban, amihez képest a legtágasabb lakóautó is csak egy lakájosan berendezett lift kényelmét tudja adni. Nem kell buszoznom és taxiznom a belvárosba, hiszen ott lakom, egyedül arra kell vigyáznom, hogy ne fizetős övezetben parkoljak napközben.
A személyautóm kevesebbet fogyaszt, olcsóbb rá a pályamatrica és bárhová el tudok vele menni, ahová egy behemóttal nem.
S a legszebb az egészben, hogy ha az egész nyaralás nem is, de a három hét szállása akár teljesen kijön abból a 10 millió forint kamatából, amit állampapírba fektettem és nem lakóautóba.
(Update: bár nem akartam kiszámolni, de sokan a hozzászólásokban talán ezt hiányolták, nézzük meg, így mennyibe kerülne a nyaralás. Igazából nincs értelme az összehasonlításnak, hiszen teljesen más kategória, az egyik sokkal kényelmetlenebb, de sokaknak kalandosabb, a másik kényelmesebb, de kevesebb izgalommal. Napi 7.500 forintból autó bérlek, mert autóm sincs. (Saját autóval nyilván olcsóbb lenne, de így egyszerűbb a számítás.) A szállás legyen napi 23 ezer forint. Az üzemanyag-költség napi bontásban 3-3.500 forint autótól függően. Tehát napi 34 ezer forint. Talán még pályamatrica, egyéb apróságok, legyünk bőkezűek, napi 40 ezer forint.)
Szeretném hangsúlyozni, hogy a lakóautózás is egy hobbi, s mint a legtöbb hobbi, sokba kerül. Ezzel semmi baj nincs és sokan tényleg élvezik a lakóautózást. Amit írtam, nem azért írtam, hogy bárkit megszóljak.
Azonban érdemes tisztában lenni vele, hogy mennyibe is kerül egy-egy hobbi és hogy a költségek nem állnak meg ott, hogy kifizettük a camper vagy a kemping költségét. Az a legkisebb kiadás a nyaralás során.
Érdemes tudni arról, hogy bizony a lakóautózás napi költsége veri a közepesen drága hotelek díjait, ha évente csak néhány hetet használjuk azt.
Ha tisztában vagyok a valós költségeivel és még ennyit is megér nekem s nem a nyugdíj-megtakarításom helyett hanem mellette tudok költeni erre a hobbira, miért ne tenném.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.
20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.
Én Augusztus első 11 napját töltöttem Horvátban lakóautóval amit béreltem. Mivel nem zúztam le, így kaptam némi "extra" kedvezményt és így lett 782 ezer a vége amit app-al követtem (2 felnőtt és két gyermek). Nem éltünk nagy lábon, bolti kaját ettem, bolti sört ittam, étterem csak 3x fért bele és nem anyagi hanem logisztikai okok miatt. Kb 1 kuna erre a dögre a pályadíj per KM, a kempingek kb 50EUR per nap és pár helyen ebbe még extra volt az áram, szemét illetve melegvíz díja is...
"olyan futásteljesítménnyel, hogy évente akár többször is megkerülhették volna a Földet." - az nem valami nagy kunszt, lévén, hogy a Föld kerülete kb. 40ezer km (/off)
Balázs, az 10 év alatt minimum 400 ezer kilométer. Ha csak egyszer kerüli meg. Marha sok.
Másik kedvencem, amikor az időt nem számolják, mert ingyen van. Sokallta a kolléga a 900ft-os postaköltséget és inkább utána ment személyesen, 2 óra út, miközben a nettó oradija 5000ft
No akkor pár dolog min lakóautó tulaj:
Ez nem csak hobbi hanem életmód. Van aki ezt szereti van aki meg a szállodát. Erről nincs értelme vitatkozni.
A 20 éves járgányom kiváló állapotban van és simán megyek vele 120-al a pályán (menne többet is csak minek) /2,8 IDTD motorral/
Fogyasztása 10 liter alatt!
Gondolom ezt az oldalt nem ismered: park4night.com/carte_lieux
Európában igen sok olyan hely van amit kifejezetten csak a lakóautósok használhatnak. Olcsó, biztonságos, áram és víz van.
Persze ez nem arra való, hogy egy évben két hétre leparkolj a tengerparti kempingben. Nem véletlen, hogy inkább az idősebb korosztály műfaja. Két hét alatt most 3000 km-ert tettünk meg az Alpokban megmászva 15 db 2000 m feletti hágót. Sokszor a hágó tetején aludtunk (hegy imádó vagyok). Szóval egy lakóautó mindenhova felmegy ellentétben a lakókocsival amiket a hágó utakról ki is tiltanak.
Karika és bocs, ez most hogy jött ide?
A cikket olvastad? Mert nagyon nem erről szól.
Teljesen egyetértek a cikkben leírtakkal.
Plusz én szeretek kényelmesen aludni (fix, kényelmes ágyon), kényelmesen zuhanyozni, nekem még ha ingyen lenne a lakóautó, akkor sem kellene. (Illetve kellene, de eladnám. 🙂
SzabóZ, az mindegy, hogy kinek tetszik és kinek nem. Nem vagyunk egyformák.
A kérdés az volt, mennyibe kerül.
Csak próbáltam pár mellette szóló érvet felmutatni!
Lakóautós placc 20 EUR/éj, autópálya parkolók ingyen és nem igaz, hogy sehol nem lehet vadkempingezni!
Nekem bejött!
Karika, azt senki nem vitatta, hogy van-e olyan ember, aki szereti a lakóautót. 🙂
@Kiszamolo "Természetesen megkaptam a magamét, hogy semmit nem értek az egészből, azért írok ilyeneket. Mert a szabadság, a függetlenség és az életérzés"
Gondolom ezért nem lehet kommentelni az előző cikket.
írtam egy szép hosszú levelet Neked, ahol igyekeztem leírni a saját (kezdő, bérlős) lakósutós tapasztalataim.. Ha gondolod elküldöm, hátha, szerintem kicsit árnyalja a képet.
"Össze is szedte a költségeket, ami a lakhatással összefüggésben merült fel (camperdíjak, tömegközlekedés, üzemanyag.)"
Ezt nem egészen értem. Milyen plusz üzemanyagköltség merül fel a lakhatással összefüggésben? Ha meg nem a lakhatással összefüggésben merül fel, hanem a teljes utazással, akkor fals az egész összehasonlítás, lévén az airbnb-s alternatívában az útiköltséget nem számoltad. Másrészt az autó parkolását is elintézted azzal, hogy "majd figyelek rá, hogy ne fizetős legyen", holott ez nem a te figyelmeden múlik, hanem az adott helyen, ahol a szállásod van. Ha ezt a kettőt figyelembe vesszük, akkor azért sokkal kisebb az airbnb-s megoldásnak az árelőnye, gyakorlatilag minimális kihasználtságnöveléssel ledolgozható. + A kutya faktor alapból borítja az airbnb-t mint a alternatívát, lévén alig találni kutyabarát szállást.
Expect,
A, ő írta bele, nem én.
B, a szállás 19-25 ezer forint per nap. A benzinköltség 3-3.5 ezer forint per nap. Nem oszt, nem szoroz.
Egyébként meg egy szóval sem mondtam, hogy benne van az üzemanyag.
C, senki nem mondta, hogy egész nap az ablak alatt kell parkolnom.
De vehetek ki lakást kicsit kijjebb is, ha mindenképp ott akarok parkolni. Tehát nem értem a problémát.
youtube.com/watch?v=RzQNp3hrJZA
Lakóautó vásárlásra vagy bérlésre még sose volt késztetésem. Egy öreg lakókocsit vettem arra az időre, amíg felépült a nyaraló. (Pár hónap volt). Egy métert se mentem vele, nem kellett rá se műszaki vizsga se biztosítás. A kertben állva kiválóan alkalmas volt a munkások elszállásolására. Amikor bevégezte a feladatát továbbadtam az egyik szomszédnak. 50 ezer forinttal kevesebbért, mint amennyiért én vettem. Szerintem neki is megérte. Hasonló feladatot látott el nála is.
Jó, akkor még a költségek:
Mint más írtam a szállás olcsó vagy ingyen van.
Kaja pia nagy részét viszem itthonról tehát az is olcsóbb.
Járgány fenntartás nem lényegesen több mint bármely más autóé sőt inkább olcsóbb mivel lényegesen strapabíróbb alkatrészei vannak (alapja teherautó). Ezek simán elmennek 1 millió kilómétert is!
Vételár: nem kell 10-15 milla! Már 4-5 milláért elég jó állapotút lehet venni aminek valóban minimális az amortizációja.
Persze aki megteheti az más ....
Mivel személyautó így általában az autópálya díjban sincs különbség.
No de semmilyen hobbit nincs értelme pénzügyi alapon vizsgálni mert úgy mind ráfizetés csak.
Amit cserében kapsz azt (is) kell nézni!
A) Nem azt kérdeztem, hogy ki írta bele, hanem hogy az említett 1.467 EUR-ban benne van-e. Mert ha benne van, akkor az nem a szállás költsége, hanem a szállásé és az utazásé, ergo az általad kihozott 75ezer/nap, az nem a szállás, hanem a szállás és az utazás költsége.
B) Természetesen az airbnbs kaland költsége nem csak a benzinköltséggel emelkedik, hisz a saját autódnál kihagytad a futott km-re eső écs-t és szükséges karbantartást, míg a lakóautónál beszámoltad. Ha jól veszem ki, akkor ez kb egy 2000 km-es út volt. Ugyanígy ha az 1467 euró tartalmazta pl az autópályadíjakat is, akkor azt is hozzá kéne adni az alternatív lehetőséghez.
C) Nem, te egészen pontosan azt írtad a cikkben, hogy "a belvárosban lakom". Ott nem a te döntésed lesz, hogy fizetős-e a parkolás vagy sem. Természetesen lerakhatod kijjebb is az autót, csak annak is van alternatív költsége (és kényelmetlensége, kockázata)
Expect, a mókás az, hogy sehol egyetlen adatot sem adtam meg, mennyibe kerülne az alternatív nyaralás.
Egyes egyedül a szállás árat írtam le és nem is mondtam, hogy ez lenne az egyetlen tétel. Csak azért írtam le, hogy az ad hoc utazgatás sokkal kényelmesebben is megoldható lakóautó nélkül is.
Olyanon lovagolsz, ami nincs is benne a cikkben, csak figyelmetlenül olvastál.
(folyt) Ha meg kijjebb veszel ki lakást, akkor meg a cikkben szereplő érv borul, hogy "a belvárosban lakom" és ugyanúgy megjelennek a költségek az utazgatással.
"Tehát nem értem a problémát."
Semmi probléma nincs, csak írtál egy cikket, ami a szokottal ellentétben messze nem pontos számításokból áll. Tudod: "az mindegy, hogy kinek tetszik és kinek nem. A kérdés az volt, mennyibe kerül." 🙂
@Kiszamolo
"Olyanon lovagolsz, ami nincs is benne a cikkben, csak figyelmetlenül olvastál."
Nem, nem olvastam figyelmetlenül, feltettem egy kérdést, mert a cikkben van egy olyan rész, ami mást jelent, mint ahogy később hivatkozol rá. Te valóban csak a szállás árát adtad meg, de amivel összehasonlítottad, az csak a szállás ára volt? Ez volt az alapkérdés, amire azóta sem válaszoltál, lévén a cikkben az szerepel, hogy "a lakhatással összefüggésben merült fel (camperdíjak, tömegközlekedés, üzemanyag.)" A lakhatással kapcsolatban NEM merül fel plusz üzemanyagköltség. Ergo ha az általa kalkulált 1.467 EUR költségben az utazás is benne van, akkor a végül általad pontosított napi kb 75-ben is benne az utazás is. (Amit egyébként is célszerű lenne belevenni, lévén a lakóautó écs-je és az elmaradt kamat nem vonatkoztatható csak a lakhatásra, mivel utazóeszközként is szolgál)... (folyt)
Expect, hagyd már abba.
A cikk arról szól, mennyi évi 3 hét lakóautó és arról, hogy lakóautó nélkül se kell mindent előre megtervezni, sőt kényelmesebben lakom airbnb lakásban a belvárosban.
Nem is akartam a kettőt árban összehasonlítani.
Csak annyit írtam, hogy a SZÁLLÁS KÖLTSÉGE még a kamatokból is kijönne.
Erre te már az értékcsökkenésnél jársz és olyanokon lovagolsz, ami nincs benne a cikkben.
Nem bírom a kritikát. Ja. A végső érv. Olyat olvasol, ami ott sincs, de ez csak azért van, mert én nem bírom a kritikát. A demagóg nem volt még. Az is egy végső szuper fegyver.
Hol olvasod, hogy "számoljuk ki, mennyi lenne mindez lakóautó nélkül"? Vagy hogy ugyanez a nyaralás ennyiből vagy annyiból kijönne személyautóval? Sehol, mert nem is akartam kiszámolni.
Figyelmetlen voltál, mással is megesik.
Különösen szép, hogy úgy reagálsz a hozzászólásaimra nyilvánosan, hogy kettőt ki se raksz, csak kiragadsz belőle egyetlen szót 😀
"Olyat olvasol, amit ott sincs"
Vazze, áruld már el hogy mi nincs ott. KÉRDEZTEM, hogy az eredeti 1467 eurós költségben hogyan lehet üzemanyag is, ha az csak szállás. Mert ha van benne üzemanyag, akkor az NEM csak szállás, te meg erre húztad fel az egész cikket. Jajaja, tudom, te nem összehasonlítottad, kár hogy ezt írtad, miután kihoztad, hogy 75/nap:
"Ennyiért pedig nagyon sok hotelbe el tudna menni az ember, ahol már ellátást is kapna, nem csak szállást.
Nézzünk meg egy alternatívát."
De nyilván nem hasonlítottad össze a 75-t az airbnb-vel :D:D:D
Expect, mert már elég volt a hozzászólásokból.
FYI: A TBSZ számlán elhelyezett MÁP+ nem kamatadómentes ha 5 év előtt törik fel.
imgur.com/jb4LW5G
Kiszámoló, úgy sem nyerhetsz.
A lakóautó soha nem romlik el, 30 évet is kibír szervíz nélkül, a fogyasztása még 120-nál sem több 10 liternél, mert nincs is légellenállása. Áramvonalasabb, mint a kínai gyorsvasút.
Belül pedig legalább 100m2-e összkomfort van, nem olyan mint valami putri olasz apartman.
Ráadásul akár a Himalájára is felmehetsz vele, még egy hegyi ösvényen is megfordul.
"mert már elég volt a hozzászólásokból."
Én inkább vminek a hiányával hoznám összefüggésbe ezt az attitűdöt, de hát kinek mi 🙂
Demagog vagy. 🙂
Az írást köszönjük, a kommenteket itt le is tilthatnad. Ezt is 🙂
Most minek ezen lovagolni? Miklós rossz szokása, hogy kőkeményen elénk tárja a valóságot. Ilyenkor mindenkinek bejönnek az egyéni megküzdési stratégiái, kinek az elfogadás - kinek a tagadás.
A lakóautó egy életmód, ahogy a sátor is. 20 évesen szívesen sátoroztam a tengerparton, ma már csak héba-hóba teszem a gyerekekkel az udvaron - brahiból.
Ha már inaktív leszek, akkor lehet, hogy szívesen kipróbálom a lakóautózást és ellépünk egy 2-3 hónapos útra a feleségemmel de őszintén szólva jobban csábít az autostop/telekocsi + couchsurfing mert úgy sok embert és sokféle kultúrát ismerhetek meg. Na, elkanyarodtam, a lényeg, hogy fogadjátok el, hogy Milkós analizál - pénzügyileg! Nem azt mondja, hogy hülye, aki lakóautózik hanem azt, hogy csupán anyagilag nem éri meg.
Gyakran mondom és itt is igaz: senki sem köteles megindokolni felnőttként hozott döntéseit. Az ő döntései, nem másé!
Erdemes megnezni a lakoautok biztonsagi szintjet is, a svedek megneztek: totalcar.hu/magazin/hirek/2019/05/14/halalcsapdak_a_lakoautok/
Nem szivesen ultetnem be egy ilyenbe a csaladomat. Akkor mar inkabb lakokocsi.
Mindamellett hogy tényleg baromi sokba kerül a lakókocsi, és engem meggyőzött a cikk, azt kell hogy mondjam hogy Expect helyesen értelmezte úgy a cikket, hogy azt sugallod hogy a cikkben szereplő család akár 75 ezer forintért is megszállhatott volna egy éjszakára. Ebben ugyanis benne vannak az útdíjak, parkolás és a benzin is, és eddig azt a színvonalat szoktuk meg, hogy ezekre figyelsz. Ha 65 ezerből valaszthatna a család szállást úgy is meggyőző lenne a cikk.
Ausztrál és Új Zélandi relocation akciókkal beleszerettem a lakóautós nyaralásba, de Európában ez a módi alig elérhető, így ha valaki szeretné a meglévő max 10 éves, wc-s lakóautóját kiadni nekem, írjon legyen kedves, mert kivenném, hogy javítsam ezáltal is a jármű kihasználását 🙂 Természetesen vigyáznék rá nagyon, ahogy az eddig 3 lakóautóra is nagyon vigyáztam. 🙂
Na de hát nem úgy van az!
Ezt egy kiszamoló írónak tudnia illene! 🙂
Attól hogy van autód, a nyaralás plusz km-eket jelent, amik növelhetik a szervízköltséget is. Tehát hozzá kell számolni, leosztani per nap. Ha nagyon kukacoskodni akarok, akkor az impulzus-autózásokat is hozzá kell számolni 😉
Ha nem lenne autód, állampapírban lenne az ára, amiből nem vonod le a bérlet árát mert otthon maradnál, hogy azon is spórolj 😉 naponta vennél egy kg lisztet vagy kenyeret, minden nap mást, amikor biciklizel haza munkából 😉
Az egész téma azért veszett ügy a legtöbb embernél, mert nem képesek megérteni a cikk első lényegi gondolatát, mely szerint ha veszel egy eszközt egy bizonyos célra, akkor annak az eszköznek az amortizációja, karbantartása, üzemeltetése, tőkeköltsége stb. mind mind megjelenik ama bizonyos cél fajlagos költségei között. Pontos számítás nélkül is lehet arra számítani, hogy ha az ember drága eszközt vesz és ritkán (ráadásul könnyen helyettesíthető módon) használ, akkor az fajlagosan drága lesz.
A személyautós összehasonlítás bár más szempontból is sántít, de tulajdonképpen azt is le lehet osztani kilométerenkénti költségre.
Az a szöveg pedig, hogy már 4-5 milláért is lehet jó állapotú lakóautót venni...hát...
Nem értem, mit pattognak itt egyesek meg miért kell megsértődni. Ez egy teljesen tárgyilagos cikk volt, a bloghoz hűen kiszámolós. Nem látok sehol értékítéletet, hogy valaki király vagy sz*rarc lenne, ha ezt vagy azt részesíti előnyben. Vagy ti akkor is duzzogni kezdtek, ha szeretitek a Tibi csokit, és valakiről kiderül, hogy ő meg nem?
Engem ugyan tökre nem érint ez a lakóautós dolog, de érdekes volt olvasni Miklós logikáját, hogy mi mindenre kell gondolni, ha pontosan akarsz egy költséget megbecsülni. A saját ügyeimben prímán tudom ezt hasznosítani.
@tt 😀 Nem értjük mi azt az életérzést és technikai bravúrt, amivel egy lakóautó bír 😉
Szerintem tök ok, ha valaki lakóautózik - a cikk sem ezt vitatja. Csak azt, hogy nem egy jól felszerelt kempingezés árába kerül...
@Kiszamolo Egyetértek a cikkel. Nyaraló fenntartásáról írtál már? Az se éri meg ha csak a pénzt nézzük, és még többen csinálják
Mondjuk van 2 nagy különbség lakóautóhoz képest: 1) a saját nyaraló általában kényelmesebb, mint egy szálloda vagy airbnb. Mert az igényeidnek megfelelő a fürdő, konyha, bútorok, mert nem kell szervezni, keresni, pakolni ha odamennél, nem kell készülni rá, addig maradsz, amíg akarsz, és jó esetben nincs is túl messze.
2) értékvesztés más
De nem számoltam ki, mennyit bukok vele - lehet, hogy jobb is így... 🙂
Lehet, hogy valakinek az a vonzó, hogy ma találja ki, holnap hol alszik - manapság airbnb-vel biztos egyszerűbb is. Én akkor próbáltam egyszer, amikor még szállodákat kerestem, booking.com se olyan mint ma, és családdal szinte 1-2 órát kellett foglalkoznom vele este, mire megtaláltam-elintéztem, hol alszunk a köv 1-2 napban... Többet nem csináltam ilyet.
Jók ezek a cikkek. Egyébként lehetne folytatni a sort: nyaraló, üdülési jog, lakóautó, hobby...
A legromantikusabb egyébként tényleg egy kis igazi szoc kis nyaraló valami közepes tó mellett. De ha belegondolok több vele a szívás, a karbantartás, a kerítéscsinálás stb. mint maga a nyaralás. Kinek kell ez?! Egy lakóautót felkészíteni, karbantartani.... tényleg tök romantikus és én is eljátszottam a gondolattal...
Aztán eszembe jutott, hogy 3 éve Tenerifén költöttünk összesen fejenként valami 26e Ft-ot a 8 napi szállásra. És mind a két szállásról láttam a tengert, jó nem közelről, de arra volt egy kis Citroen C3-as 3000 Ft-ért naponta. Persze, aki hobbyzik ezzel tegye, de én mindig vigyázok arra, hogy a hobbym ne okozzon számomra több szívást, munkát, mint amennyi örömöt.
Szerintem ezen érdemes elgondolkodni, hogy ezek a "fix" dolgok, mennyi pénzt és időt emésztenek. 😉
sosem volt a kempingezés a kedvenc műfajom, ráadásul mára annyira elkényelmesedtem, hogy (szerencsére) pont az ilyen „földhözragadt” dolgok kezdenek valódi kihívásnak tűnni 🙂
szal, ok, hogy ez egy igen-igen racionális blog, de engem továbbra is komolyan érdekelne, hogy mekkora buli volt a gyerekeknek, illetve nektek volt-e valami nosztalgia/hiánypótlás/kalandérzés félétek a „turné” során.?
ha belefér köszönöm, ha nem, megértem.
nekem nagyon bejőne egy lako auto . lehet it vagy ot ki veni lakást ( apartmant ) ez nem mindig műkodig (főleg fő szezonban ha nincs előre lefoglalva). ha előre lefoglalod akkor igen , saját tapasztalom idén Gőrőgországban . de ha lakoautoval meg álsz "piheni " 12 oránál kevesebet tartozkodc az parkolásnak számit 2017 látam Gőrőgben Sivotán (azota tervezek veni egyet és nem 10 milioért ) az olaszok falkában( 3-4akkár tőben) vad kempigeznek ha jo hely tőb napot is ot maradtak csak 12 oránként meg cserélták a helyet egymáskőzt igy csak parkolásnak számitot , drága a lakoautozás ha igy számolyuk , de ha lene akkor megyek amikor akkarok vagyis van szabad időm és szép az idő (előre lefoglalom az szobát szép idő nem biztos hogy lesz), ha nem tetszik a szoba amit előre kifizetem nyaralásra ot hagyhatok ,vagy tul nagy a lárma, vagy kényelmetlen az ágy még sorolhatnám az elen érveket
@Kiszamolo
A cikk számomra aktuális. Autót szeretnénk nagyobbra cserélni. Jön a második gyerkőc es a mostaniban alig férünk el. Hétvégi autósok vagyunk. Vita van a családban hogy újabb vagy régebbi autót vegyünk. Én a 5-7 éves autókat javaslom mert mar bejaratottak es korukbol adódóan kevesebb az amortizáció. Párom újabb autót venne mert az kényelmesebb viszont szerintem az amortizáció miatt jobban égne a pénzünk fajlagosan es mivel hét többségében nem használjuk szerintem szemet is szur előbb utóbb. Érdekelne a véleményetek, milyen szempont lenne meg fontos.
Azért a személyautóhoz is tegyük hozzá, hogy sok ember azért vesz nagyobb/erősebb/drágább autót, hogy azzal síelni/nyaralni is kényelmesen el tudjon menni, mert amúgy általában egy Yaris elég lenne a többségnek a hétköznapokra. Ennek éves szinten komoly plusz költsége van, tehát ha valaki mindig lakóautóval nyaral akkor a mindennapokban használhat szinte akármilyen kocsit, akár sokkal olcsóbban fenntarthatót is.
A hobbi az szenvedély, életérzés. Nem az számít, hogy mennyibe kerül, hanem az, hogy feláll-e tőle...
Amúgy meg, ha tárgyilagosan nézzük a cikket, tényleg sántít a költségek elemzése, de ez sem számít, a lényeg átjött.
Persze azért az sem igaz, hogy ez a két cikk csak szimplán pénzügyi oldalról közelíti meg a kérdést, hiszen Miklós is beletette az érzéseit és a véleményét, amikor svájci bicskáról írt és a többi...
St, mi sántít?
Milyen költségek elemzése sántít?
Valaki kitalálta, hogy én árban kikalkuláltam, mennyi lenne egy személyautós nyaralás, pedig nem is akartam és nem is tettem.
Mindössze leírtam, hogy a szabadság, kötetlenség életérzése sokkal kényelmesebben is megoldható, lakóautó nélkül.
Egyetlen mondatot szúrtam be, hogy a szállás kijön a kamatokból.
Azóta némelyek ilyeneken lovagolnak, ami soha nem volt benne a cikkben. Mert hogy nem számoltam benzint meg amortizációt a személyautóra. Nem hát, mert semmi mást sem számoltam és soha nem is akartam és nincs is benne a cikkben semmi ilyesmi.
De lécci, mondd el, szerinted hol sántít.
Ott a számológép, vedd elő és írd le, mit számoltam el.
S igen, az előző cikk a véleményem volt a lakóautóról, ami azóta sem változott.
Ezer ember ezer fórumon elmondta a véleményét a lakóautóról, a hú ez de királytól a ez milyen tré-ig, én is elmondtam a sajátomat.
Nyaralós. Hát igen a nyaraló nekünk is van nem éri meg de az hogy bármikor mész szervezés nélkül a saját matracon alszol a gyerekeknek van lent minden és ha vasárnap reggel még is szar idő van hazajössz de ha meg túl jó az idő nyáron ráhuzol pár napot. Na ez mindent megér nekem
@tebesz-tibor: igen, webkincstarban en is lattam. De ha nem TBSZ-re teszem, akkor ido elotti eladas eseten sem lesz adokoteles? Egyebkent mi ertelme van iden TBSZ-re venni barmilyen papirt is julius 1. utan?
Nekem van egy horgászcsónakom a Tisza tavon, amit 400.000Ft-ért vettem, havi 10.000Ft kikötői díjat fizetek, +8.000 a vízre helyezés és kiszedés díja. Ezzel szemben ebben az évben még egyszer sem horgásztam. Ha ezt a csónak árát állampapírba fektetném, s bérelném arra az évi 10x5 órára, amit évente a hobbimnak szentelek... Nem is folytatom, mert eladom azonnal. De nem. Legyen ez az én hülyeségem. Nekem tetszik ez a kiszámoló, görbe tükröt tart az emberek elé. Ki magára ismer, ki megdöbben és változtat, vagy nem. Így tovább!
A tőkeköltség számításának cikkben szereplő módja azért erősen vitatható. Itt ugye egy jövőbeli pénzáram jelenértékének egy évre eső részével illene számolni, ami a mai inflációs szint mellett jóval kevesebb, mint a nominális érték.
Emiatt én nem is vetnék össze tíz év során részletekben felhalmozott 6.21 MFt nominális kamatot egy mai 10 MFt összegű kiadással. Jelenértéken az előbbi csak 1.7 MFt, ha marad az infláció.
Nyilván kifinomult jelenérték számítás meghaladná a cikk terjedelmét, de az elhanyagolása ilyen időtávon már torzít.
mgpx, pont azért írtam, hogy évente elkölti, hogy ne kelljen kamatos kamattal számolni, mert biztos voltam, hogy akkor majd az inflációval is kell, akkor majd mindenki beleköt abba, mennyi lesz az infláció 3 meg 8 év múlva.
Üdv Urak!
A véremben van a kempingezés, a természetet is nagyon szeretem.
Én kisteherben élek fél éve, majdnem minden nap(néha vendégségben vagyok ugye )
A szekér 3.5 milla volt,fél év alatt 1.1 millát spóroltam albérleten, viszont autópályadij duplája, kötelező háromszor annyiba kerül. Ha nincs használva, nagyon drága hobbi, ha meg évente hat hónapot használják akkor már nem is olyan drága,főleg ha benne élszés nem albérletetben. Gondolj bele, pl nem kell hazautazni munka után, vagy elmégy valahova,nem kell taxi ha iszol, ottalszol. Stb..
Lakóautó városlátogatásra? Lakóautót zsúfolt tengerparti város látogatásra? Lehet ezzel számolni, de ahogy a cikk is írja többnyire értelmetlen és drága. A lakóautó szabadsága és előnye ott jön elő, hogy olyan helyen tudunk aludni, ahol nincs szállás. Izlandon, Norvégiában és stb. tudunk aludni egy vízesés, fjord vagy gleccser mellett és reggel a világ legcsodálatosabb helyén ébredhetünk többnyire tömegek nélkül. Megspórolhatjuk a 200-300 eurós szállásokat és a csillagászati árakat elérő éttermi árakat, ha egyáltalán van ilyen a közelben.
Nekem egy ismerősöm egy olyan szigetre szokott menni szörfözni minden évben Törökországba, ahol csak egy kicsi falu van, de szállás nincs. Az egyetlen szállás lehetőség egy kemping a parton, ahol sátorban lehet aludni.Ehhez képest a lakóautó egy igazi luxus szállás...
Jó lenne hasonló a nyaralókról is. Mi tavaly vettünk, és nagyon szeretjük. De egy kis vízparti appartmann árából a Balcsin az egész családot el tudom vinni Hawaii-ra tíz éven át.
A lakóautóval olyan helyekre is eljutsz amiket talán sosem láthatnál az utasszervezőkkel. Valamint a költségek ugyan azok ha otthon lennél. A kiadás csak annyi amennyi a lakóautó ill. Lakókocsi ára. Viszont ha meglátsz útközben egy csodás helyet megálsz gyönyörködni benne. Nincs rohanás, idegeskedés hiszen te szabó meg, hol mennyi időt töltesz az adott helyen. Ami kiadás benzinköltség. Ha szállodába mész ott is van útiköltség míg odaérsz és kötött programok, rohanva több emberrel. Ez egy életstílus aki szereti a szabad életét és ez többé kerül természetesen, de az élet rövid és mindenki úgy élvezze ahogyan szeretné.
Én a kis családommal, 3 kisgyerek (4-4-6) 19 napot mentünk, Barcelona volt a végcél ahol 3 napot töltöttünk. Igaz 40kmre egy ingyen lakos parkolóban. 27.5eu volt a két nap bevonatozás az egész családnak, de ez is egy élmény és tanulás. Minden nap más tengerparton álltunk meg kb 300 méteres távon belül, kb fele részében közvetlen parton. Üzemanyag 200eft, nem pályán mentünk mert a francia 85ft/km, végig kanyargós úton nyugodtan ahova sietve barcelonába soha nem mész! Pályadij 30eft, parkolás 25eft. A többi kaja pia. Igen nomád nem egy szálloda de 3 gyerekkel, akik még a saját házunk elött is abban akarnak aludni felbecsülhetetlen! 28 éves 2.5td 9.2liter átlagfogyasztással. 7.1 méter 210x200 és 14x200 franciaággyal. 80x80as zuhanyzoval. 3.2 Mftnál tartok a felújítási árral együtt. Van mikró, klíma, napelem. Ez lett a kedvenc hobbim! Hétvégente Balaton közvetlen vízparton a strand mellett!
Én azt gondolnám, hogy aki lakóautót vesz, az nem csak abban a 2-3 hétben akarja használni, hanem egész évben a hétvégéken, hosszú hétvégéken is, sőt ha nyugdíjas, akkor még jóval többször. Aki csak abban a 2-3 hétben akarja használni, annak egyértelműen nem éri meg, aki lakóautózni akar, az 2-3 hétre inkább béreljen. Azt továbbra is fenntartom, hogy egyetlen, közeli kempingre, azonos árszínvonalú országban bérelve, ahogy te bemutattad az előtő cikkben, semmi értelme nincs.
Bocsánat, de ez mekkora hülyeség. Látszik hogy a cikk írója nem érti mit jelent a lakóautózás és az aktív pihenés fogalma.
Minek is számolgatjuk a költségeket ha nincs mihez képest összehasonlítani. A lakóautóval olyan túrákat tervezhetsz, olyan helyekre juthatsz el, olyan helyeken ébredhetsz, amit egyebkent nem tudnál összehozni akár még több túrában, sokkal több költséggel sem. És akkor még nem írtam arról, hogy ez mekkora élményt és milyen gazdag tapasztalatokat, érzelmeket ad a gyerekeknek. Na akkor fajlagosan mennyibe is kerül egy út?
Én ugy gondolom, ha szánok a nyaralásra x forintot amit egyebként is elköltenék punnyadva egy "all-inkluzive" ingerszegény helyen és helyette ez, na ez az ami valóban összehasonlíthatatlan.
A cikk ha valahol teved az az hogy a lakoauto elsodleges funkcioja nem a varosnezos nyaralas alternativ megoldasa, hanem a termeszetkozeli nyaralase (tengerpart, hegyek ilyesmi) Ott meg nincs belvarosi appartman rnb, max szalloda, de azt egyreszt nem tudod lazan egy ket napra elore lefoglalni, masreszt nem az rnb arakon megy. Szoval nem jo az osszehasonlitas. Probald meg felirni a kepletet mondjuk egy norveg koruttal a fjordok korul. Maris ertelmezhetetlenne valik az osszehasonlita, mert a lakoauto egyetlen alternativaja a sator. Onnantol mar csak az a kerdes hogy a plusz kenyelem meger-e a nem vitasan nagyobb koltsegeket amivel egy lakoauto jar. Persze igaz hogy az igaz hogy ez hobbi ezert nem erdemes racionalis koltseg haszon elmeletet gyartani. Az elso amit eldontesz hogy akarsz nyaralni. Apartmanos szallodas uri modon vagy a 10 meterre a tengerparttol este a sajat grilleden grillezv
Támadó jellegű az írás (az "oda mennek, amikor csak akarnak" gunyoros felemlegetése 2x, + leplezett cáfolata). Ennek mi az oka? Egy lakóautós elfoglalta a kedvenc helyedet a teszkóparkolóban? Vagy 1 percen keresztül mögötte kellett menned, mielőtt megelőzhetted volna?
A tárgyilagosnak tűnő részén is lehet vitázni (más megtette), de így ez az egész hiteltelen. Nem kötelező lakóautózni, nem kötelező kempingezni, és senki sem állította, hogy "megéri". Nagyon sok minden más sem "éri meg" az életben. Valószínűleg neked is van ilyen hobbid. Szétszedjük? 🙂
Szerintem minden élvezeti/használati cikkünket mindjárt eladjuk és Állampapírt veszünk belőle, tök jó ötlet.
Zoli, értsük már meg, ezt nem én mondtam, hanem a lakóautós, sőt lakóautósok legfőbb érve.
A fene sem támadott senkit, de úgy tűnik, a lakóautó-fanatikusok legalább annyira durva szekta, mint a villanyautósok elvakult része, ahol fel sem lehet említeni, hogy nem, nem éri meg a villanyautó csak azért, mert olcsóbb az áram, mint a benzin.
Senki nem bántott téged, se a hobbidat, nem kell izgulni.
Összeségében a cikknek igaza van szerintem, még ugy is hogy a számolás szerintem is félrement rendesen. De ettől még a mezei nyaralónak nincs értelme lakoautót tartani évi netto 2 hét nyaralásra.
De van 3 dolog. 1 Nem mindenki évi egy két hétre megy. (pl mi majd minden hétvégén kimegyünk valahova túrázni, bár nekünk ehez egy mindennapi élethez túl nagy személyautónk van de csak 2en vagyunk egyenlőre)
2 kutya macska baráti társaság sörözés bográcsozás a természetben. van aki vágyik erre van aki nem, de szállodával ezt azért nehezebb megcsinálni
3 mennyibe került egy lakoautó? kb olyan kérdés mint mennyi egy szállás? 2-2,5m ért van lakóauto füdő wc vel, 4-6 személyel ami használható. meg van 100 millioért is. ahogy autó is van 150k ért meg 150millioért is. a kettő között meg ugye mi az igény. én azt gondolom(látom) hogy aki turázni meg mégseegysátor az megelégszik az olcsobbal.
@nyaralos a hétvégi ház vásárlásának valódi költsége engem is érdekelne. Ugyanis a cikkben leirt költségszámitás logikája pont úgy végigvihető saját nyaraló fenntartása esetén mint a lakóautónál (éves javitási/fenntartási költségek, a kamatok amiktől elesel ha nem állampapirban tartod a ház árát stb.) viszont a különbség talán az hogy a nyaralót gyakrabban használnám (én talán nemm csak nyáron), sőt a home office munkát belevéve talán muködne egyfajta kétlaki élet, de hogy ez több szivással jár-e, mint előnnyel, egyelőre nem tudom, de félek hogy ha kipróbálom és kiderül hogy nem muködik, akkor máris buktam rajta egy csomót.
plusz még egy kicsi.
A kempinget nem értettem soha. Mártmint általában nem olcsobb mint egy apartman. cserébe zsufolt. Veszel egy lakoautót ami egy önálló valami (és végeredménybe mindegy hogy 2-20milliórol van szó) majd elmész egy helyre ahol van teljes ellátás. mintha motorral hajtod mindig a vitorlásod.Ennek igy nemsok értelme van a szemembe. Én elhiszem (ahogy a másik cikkbe volt róla szó) hogy a lakoautosok egy jelentős része kempingbe jár. Ezt nem értem én se. Azt nem állítom hogy gazdaságilag megéri, vagy legalábbis elég kicsi lehet az a tartomány ahol megéri. egyrészt ez egy hobbi/életforma/megszokás. Másrészt vannak olyan hobbik amikhez lehet használni. Pl Bicozni járunk Ausztriába, vagy turázni a környéken, esetleg kiveszünk 2-3 hetet elindulunk Anglia felé 1,5 hét meg haza ugyanennyi és kényelmesebb mint m indig szállást keresni. mindezt lehet kutyával barátokkal akárhogy.