Olyan heves vita alakult ki az előző cikk alatt az elektromos autókról, pontosabban azok használhatóságáról, hogy gondoltam egyszerűbb egy kis cikket írni róla és akkor nem azt a topikot offoljátok szét. 🙂
Felmerült, hogy annyi töltő a világon sem lesz, ahány elektromos autó, hogy még öt Paksot kell építeni, hogy nem bírja el a hálózat a sok töltő autót, másfél nappal tovább tart az út a sok töltés miatt és a többi felvetés.
Mivel kevés embernek van elektromos autója ellenben sokaknak véleménye, viszont többen vennének majd valamikor, talán nem felesleges ezekre a kérdésre válaszolni.
Az elektromos autó használata egy rémálom volt, három éve írtam is róla egy cikket, valóban teljesen használhatatlan volt városon kívül, de mindezt legalább aranyáron kaptad. Persze zárt csoportokban le lehetett írni, hogyan jutott el mégis valaki mellékutakon 65 km/órával akár kétszáz kilométerre is, ha nem kellett fűteni és az eső sem esett. De az túlélőtúra volt csak nagyon fanatikusoknak.
A kulcsszó azonban a volt. Amikor a fenti cikk született, az egész Alföldön volt összesen két darab lassú töltő(!!!) és a legnagyobb akkumulátorú autó a 30 kWh-s Nissan Leaf volt a 35 millió forint alatti ársávban.
Így esélyed sem volt, hogy elmenj Békéscsabára, arra meg végképp nem, hogy két óra múlva indulj is vissza Budapestre. Mivel Békéscsabán akkor semmilyen töltő nem volt, konnektorról egy este alatt tudtad feltölteni az autódat és reménykedtél, hátha kitart a szufla Budapestig. (Jellemzően nem.)
Csak azóta nagyot fordult a világ, még ha nem is elég nagyot.
Ma, három évvel később száznál jóval több töltő van csak az Alföldön, egy részük villám és félvillám töltő, az új elektromos autók akkumulátorai pedig minimum 40 kWh-ak (kivéve néhány miniautót), de már jellemzőbb az 55-64-es aksiméretek, a jövőre érkező autóknál pedig a kisebb akkumulátor lesz az 58 kWh, ami egy-másfél éve még a nagy méretű aksit jelentette.
A példa kedvéért az új VW id3 közepes akkumulátorral autópályán 278-444 km-t tud megtenni a sebesség függvényében, egy friss hatótáv teszt erre. S ez csak a közepes akkumulátor teljesítménye.
Mivel egy elektromos autó nem nagy hidegben, nem 140 km/h-val 12-15 kW-t áramot eszik meg, egy ilyen autóval ma megállás nélkül elmész egy Budapest-Szeged távot. Ha mégsem, mert mondjuk nagy hideg van, már akkor sincsen baj, Kecskeméten, Balástyán a pálya mellett is van villámtöltő, amivel 10 perc alatt a hiányzó töltést belerakod az autódba. Addig a család elintézi a folyóügyeit vagy benéz valamelyik boltba.
Ha pedig megérkeztél Szegedre, hogy a példánál maradjunk, vagy keresel egy villámtöltőt fél órára, vagy egy félvillámmal egy és negyed óra alatt újra teletöltöd az akkumulátort. Ha maradsz három-négy órát, akkor pedig bármelyik lassú töltő is megteszi. (A villámtöltők jelenleg 50-150 kW-ot tudnak belenyomni az akkumulátorba, a félvillám 22 kW-ot, a lassú töltő pedig autótípustól függően 6,5-22 kW-ot. 80% töltöttség felett a töltés sebessége lassul az akkumulátor kímélése érdekében.)
Alig van olyan ember, aki nem azért megy egy vidéki városba, mert dolga van ott. Rokonlátogatás, üzleti megbeszélés, kirándulás, vagy bármi. Ezért ez valami elképesztő időkiesésnek tűnik, de igazából nem az. Ott hagyod a töltőn az autót és mész a dolgodra. Ha kellően elég számú töltő van a városban, a legközelebbi utcai töltő 5-10 perc sétára van az úticélodtól.
Gyakori ellenérv, de hát mindenki egyszerre akar tölteni majd az autópályán és sorban kell majd állni.
Aki elektromos autót használ, az másképp gondolkodik, mint a hagyományos autósok, akik majd akkor tankolnak valahol, ha éppen kiürült a tank. Ha tudom, hogy holnap vidékre kell mennem (vagy bármikor hirtelen vidékre kellhet mennem), akkor előző este teletöltöm az autót, így általában egyáltalán nem kell megállnom tölteni útközben. Se nekem, se a többi elektromos autósnak.
De ha mégis, a jelenlegi töltőhálózat elégséges ahhoz, hogy ne kelljen várnom. Különösen azért sem, mert látom a mobilapplikációban, hogy foglalt-e az adott töltő, amit kinéztem magamnak. Ha most lett foglalt, akkor megyek a következőhöz.
Ha hamarosan a 80 kWh feletti aksik lesznek az alap akkumulátorok, egy átlagos magyar vidéki úton egyáltalán nem kell majd tölteni, mert oda-vissza megjárod egy töltéssel az esetek nagy részében, hiszen nagyon ritkán teszel meg napi 450-500 kilométernél többet országon belül.
Az pedig csak árazás kérdése, hogy az autópálya mellett lévő töltőket senki ne akarja fél óránál tovább lefoglalni.
Na jó, de a mérhetetlen időkiesés, amit a töltés okoz.
Vicces dolog ez. A statisztikák szerint az emberek cirka napi négy órát tévéznek, három órán keresztül interneteznek, de még a kávézásra sem sajnálnak fél órát naponta, de ha útra kelnek, minden másodperc számít.
170-nel mennek az autópályán, öt méterre a másik mögött, képesek meghalni és még másik öt embert megölni, csak hogy hat perccel hamarabb érjenek Kecskemétre. (Mert ennyit jelent időben ez az agyhalott viselkedés. Csak még soha nem gondolkodott el ezen az, aki ilyen agyatlan módon közlekedik.)
Fizikából felmentetteknek írtam ezt a cikket régebben, úgy tűnik, a magyar autópályákon jóformán csak ők közlekednek:
A fenti cikkben is le van írva, de azért kiemelem: ha 180-nak tépsz le Budapestről Szegedre, ész nélkül fékezve, gyorsítva, anyázva, másikra tapadva, villogva az autópályán vagy 90-nel csordogálsz a kamionok után és fütyörészve nézelődsz, mindössze 40 perc a különbség. Ha egyáltalán megérkezel valaha is, az első esetben szétfeszült, kimerült állapotban érkezel, a másik esetben pihenten.
S hiányzik az a negyven perc az életedből? Egy órával kevesebbet pörgesd aznap a Facebookot és még gazdagabb is lettél bő negyed órával. De tudok más megoldást is: indulj el hamarabb.
Tényleg akkora cucc, ha évente háromszor negyed órával később érsz oda valahová? Ha töltéssel együtt 40 perccel lassabb vagy? Mikor lettünk ilyen betegek, hogy miközben az egész életünkben tékozoljuk az időnket, a tévé és az internet rabjai vagyunk, de az utakon agyhalott zombiként csörtetünk, mert nekünk valami ropppppant sürgős dolgunk van az életben és minden perc drága, ha éppen úton vagyunk?
Az a nagy időveszteség, amiről mindenki beszél, nincs meg, illetve egyáltalán nem olyan vészes, mint azt sokan gondolják. Főleg, hogy a legtöbben egyébként is megállnak hosszabb táv mellett, főleg, ha gyerekkel utaznak, lényegtelen, hogy akkor töltesz-e autót 15 percet vagy csak úgy megálltál. (Esetleg 25 percet töltesz, így tíz perccel többet pihen a család.)
Ráadásul ha nem vidékre mész, ahogy az átlag autósok 95%-a, az elektromos autódat otthon is tudod tölteni, este megérkezel, rádugod, reggel lehúzod a konnektorról és már mész is. Nem kell havonta háromszor elmenni tankolni és sorban állnod. Ez egyértelmű időnyereség.
Na de miből lesz elég áram ennyi elektromos autónak? Öt Paks kevés lenne hozzá.
Az igazság ezzel szemben az, ha minden autó (3,8 millió darab) elektromos lenne, az csak 20-25%-kal növelné meg az ország áramszükségletét. Ráadásul az elektromos autók 95%-át éjszaka töltik, holtszezonban. (Vagy ha nem, könnyű erre rávenni a tulajdonosokat a megfelelő árazással.)
Sőt, lenne lehetőség arra is, hogy az elektromos autók az akkumulátorukkal kiegyenlítsék a hálózati ingadozást: felvegyék a napelemek termelte felesleget napközben és azt leadják este hatkor, amikor pedig a fogyasztás robban be, miközben pont már nem termelnek a napelemek. Nem túlterhelnék a hálózatot, hanem éppen fordítva, megóvnák a túltermeléstől is és hirtelen jött csúcsfogyasztástól is a hálózatot. Nagy segítség lenne 3,8 millió akkumulátor a hálózatra kötve. (A Nissan már régóta kínál ilyen lehetőséget az elektromos autóihoz, csak idehaza túl olcsó ehhez az áram, hogy megérje megvenni.)
Nem bírná a hálózat a terhelést. Egy elektromos autó annyi áramot vesz fel a konnektorból, mint egy villanysütő: 3-3,5 kW-ot óránként. Ha attól nem ég el a hálózat, hogy szombat délben mindenhol megy a villanysütő vagy a villany főzőlap (meg a mosógép, a tévé és a mikró is), a töltéstől sem fog. S újra: az időzíthető töltés miatt éjszaka tölthető az autó, amikor semmi más fogyasztó nem megy: se mosógép, se mikró, se villanysütő, se tévé, se világítás.
Na de ha mindenki tölt minden éjszaka. De nem tölt. Egy átlagautó napi 38 kilométert megy, vagyis nagyobb aksiméret mellett elég 10 naponta egyszer feltölteni. Másként fogalmazva, egyszerre a villanyautók tizede töltene.
Mi lesz azokkal, akik nem családi házban laknak? Több országban már a villanyoszlopoknál is lehet tölteni és nem lehet se családi házat, se társasházat építeni, csak úgy, hogy minden autóbeállóhoz legyen egy töltési pont. S még egyszer: egyszerre csak az autók tizedét kell tölteni statisztikai átlagban. Természetesen ez még most probléma egy lakótelepen lakónak, de akár tíz éven belül is megoldható lenne, ez is csak akarat kérdése.
Nem lesz elég töltő az országban. Miért gondolják azt az emberek, hogy az autók terjedésével nem fog nőni a töltőhelyek száma? Miután a drága kiépítés megtörtént, utána már haszonnal lehet üzemeltetni az ilyen töltőket. Ha üzlet lesz, lesz aki telepíteni fog további töltőket.
S a legfontosabb: idén kiugróan rengeteg elektromos autót adtak el Európában, ennek oka a törvényi változáson (CO2 flottaátlag az autógyártóknak) túl az igen bőkezű állami támogatások is. Így sikerült elérni az átlag 4%-os arányt!
Ha mától csak elektromos autót lehetne kapni újonnan, még 13 év múlva is az autók fele lenne elektromos, lévén ennyi az autópark átlagéletkora. Ha mostantól 10% lenne az elektromos autók aránya az új autók között, 13 év múlva kemény 5%-ot tennének ki az utakon. (Ha minden más változatlan maradna.) S még a 10% is nagyon messze van, valószínűleg legalább 2-3 év.
Akkor miről beszélünk? 20-35 évünk van még, hogy a vélt vagy valós problémákat megoldjuk a töltéssel, elektromos hálózattal és egyebekkel kapcsolatban.
A telefon aksija is meghal öt év alatt, az elektromos autókat is ki kell dobni öt év múlva. A telefon és az autó akkumulátora között annyi a hasonlóság, hogy mindkettő akkumulátor. Az akkumulátor öregedése egy létező probléma és amikor írtam arról régebben, hogy sok elektromos autó lesz gazdasági totálkáros 10-12 év alatt, mindenki nekem esett, hogy mert nem értek hozzá. Sajnos igazam volt, tényleg nagyon sok 2010-2013-as autóba drágábban kellene most akkumulátort cserélni, mint amennyit az egész autó ér. Maximum arra alkalmasak, hogy második autóként az iskolába elvigyék velük a gyerekeket, aztán szaladnak vele haza tölteni.
Azonban ez megint csak a múlt. Azok az autókban volt 18 meg 22-24 kWh-s akkumulátorok, amiknek 40% degradáció, vagyis kapacitásvesztés után már a vicc kategóriába süllyedt a hatótávjuk különösen télen. (Új korukban is csak városi rohangálásra voltak csak alkalmasak a kicsi akkumulátor miatt, lásd feljebb.)
A mostani 55-58 kWh akkumulátorok már jobb minőségűek, mint azok, kevésbé öregszenek és még egy 30%-os veszteség után is bőven használhatóak maradnak majd hatótáv szempontjából. Az akkumulátorok következő generációja akár két-három éven belül is már valószínűleg ki fogja szolgálni az autót egész életében, főleg ha 90-100 kWh-s akkumulátorokból lesz 60 kWh-s akkumulátor 18 év múlva, ami még mindig több, mint a mostani autók új kapacitása. De az se lesz baj, ha minden autó gazdasági totálkáros lesz 18 évesen, legalább nem lesz annyi öreg roncs az utakon.
Az elektromos autó is szennyez. Igen, lehet, de a legfontosabb, hogy máshol. Nem a zsúfolt városban, a dugóban állva ereget magából mérgező gázokat, gőzöket és rákkeltő kormot. Aki pedig a CO2 miatt aggódik, az ne bohóckodjon, üljön kerékpárra vagy buszra.
Az elektromos autó legnagyobb baja, hogy drága. Nagyon kevés ember engedheti meg magának, még komoly állami támogatás mellett is. Sőt, üzemeltetni sem olcsóbb, mint egy hagyományos autót, csak másképpen lesz drága. Nem üzemanyagra, hanem értékvesztésre és drágább beszerzésre fogsz többet költeni.
S ne legyenek illúzióink: addig nem lesz szénné adóztatva az elektromos autó, amíg egy törpe kisebbséget jelent. Amikor kilencszáz milliárd forint körül van a költségvetés bevétele az üzemanyag jövedéki adóján évente (plusz az arra is rakodó áfa természetesen), akkor majd kitalálnak egy új adót az elektromos autóknak is, ha eljön az ideje. Jelenleg 10 ezer tisztán elektromos autó fut a hazai utakon, új és használt összesen. Ez igen kemény 0,26%-a a hazai járműparknak.
Sok embernek, akik egész nap az országot járják vagy hetente jár haza Hamburgból Nyíregyházára, esetleg lakótelepen laknak, töltési lehetőség nélkül, nem alternatíva az elektromos autó. De sok embernek már most is lehet az, persze, csak ha van rá pénze.
Röviden, az elektromos autók lassan fognak elterjedni (ha csak nem lesz törvényváltozás), de a legtöbb velük szemben felhozott kifogás egyszerűen nem igaz. Egy részük soha nem volt az, egy részük meg már nem igaz. Egy 90-110 kWh-s akkumulátor, ami a jelenlegi fejlődést tekintve 3-4 év múlva már általános lehet, szinte mindenre elég lesz.
A vitának (ami sokak véleményével szemben nem veszekedést, hanem eszmecserét jelent) akkor van értelme, ha nem csak a saját véleményedet akarod hangoztatni, hanem nyitott vagy arra, hogy esetleg valami másképp van, mint te gondoltad. Pro és kontra is. Mielőtt hozzászólsz, nézd meg, más már leírta-e azt, amit írni akarsz, hogy ne legyen felesleges ismétlés.
vg.hu/gazdasag/gazdasagi-hirek/a-katasokat-segitene-az-iparkamara-3078074/ - erről nem lesz cikk?
Deres, majd ha egy felvetésnél több lesz, majd írok róla.
OFF
Ha már vitafórum, Van egy fórum a redditen, ott szerintem hatékonyabb, mert ott nyomon lehet követni az előzményeket és kisregényt is lehet írni.
reddit.com/r/kiszamolo/
Bár ide is szerencsésebb lenne pl egy Disqus, mert ott is jobban követhetőbbek az előzmények, ágak, illetve le és fel lehet szavazni a hasznosakat, hülyeségeket.
ON
A témához nem tudok érdemben hozzászólni, eddig akárhányszor számoltam nem érte meg nekem, így nincs. Tanácsot meg olyannal kapcsolatban próbálok adni, ami nálam is működik.
Na most mi a múltkor csináltunk egy Facebook csoportot is, azóta 27-en vagyunk benne, de nem akartam reklámozni. Jó ötlet a vitafórum, de a Facebook csoport előnye vitathatatlanul az, hogy élőben látni a válaszokat. Talán most jobban beindul ez is, elvileg bárki beengedhet tagokat, demokrácia van: https://www.facebook.com/groups/272809760708736
"Ha kellően elég számú töltő van a városban, a legközelebbi utcai töltő 5-10 perc sétára van az úticélodtól."
És van kellően elég számú töltő?
"Balástyán a pálya mellett is van villámtöltő"
És ez a többi pályán/pályarészen, autópályán kívüli utakon is ki van építve?
"a legtöbben egyébként is megállnak hosszabb táv mellett"
Csak a hosszabb táv az nem egy Budapest-Szeged. Egy két órás úton rohadt kényelmetlen megállni fél órára kényszerből.
Mostanában sokszor gondolkoztam azon, hogy a következő autó elektromos legyen vagy hibrid és értem, hogy elvben az elektromos nagyon fasza és elvben alig van vele kényelmetlenség. Csak én inkább gyakorlatban szeretném ezeket realizálni, erre pedig még mindig éretlen a technológia. Talán majd 10 év múlva, ha normális hatótáv és normális villámtöltő hálózat lesz.
Expect, mivel Szegedet 40 perc alatt keresztül sétálod egyébként is, igen, van elég töltő ehhez.
Mint írtam, NEM kell megállni, maximum ha nagyon hideg van és sokat kell fűteni. S nem fél óra, 10 perc vagy negyed óra. S ha gyerekkel mész, úgyis megállsz, mert legalább az egyiknek pisilnie kell.
Három év múlva minden jobb lesz, több töltő (mert azért sok a hiányosság, főleg autópályák mentén lehetne minden pihenőben legalább egy félvillám), nagyobb aksis autók és talán-talán olcsóbb is lesz, mert most még nagyon drága.
És mi a helyzet más településekkel? Elmegyek mondjuk Hajdúszoboszlóra vagy Tiszaugra vagy Zalakarosra, ott is van töltő? Mi a helyzet az autópályákon kívüli utakkal? Hány töltő van egyáltalán az országban? Nekem ezekre a kérdésekre nincsenek igazából megnyugtató válaszaim.
Expect: play.google.com/store/apps/details?id=com.tbdb.toltopont
Töltsd le és nézd meg. Zalakaroson, Hajdúszoboszlón tuti van töltő, Tiszaug előtti kisvárosban is tuti van.
És akkor majd a szomszéd községben fogod hagyni az autót és átsétálsz az országút mentén? Nyilván nem. Hanem vagy ott dekkolsz vagy korábban máshol, de szó nincs olyanról, hogy felrakod, aztán közben mész a dolgodra. És persze, lehet ezt tervezgetni, hogy majd akkor X-ből indulok, megállok Y-nál és akkor pont elég lesz a töltés úgy, hogy ha megérkezek a célra, akkor még visszafelé is jó vagyok megint Y-nál...stb Csak az ember pont az ilyesmi kötöttségek elkerüléséért vesz autót, minden másra ott a tömegközlekedés 🙂 Amíg nem lehet 400-500 km-t gond nélkül levezetni (nem elméletben, hanem hétköznapi használattal) egy töltéssel és nincs az ország bármely településén vagy annak közvetlen közelében villámtöltő, addig ez inkább csak egy hóbort, mint a normál autók gyakorlati alternatívája. Egyébként nem kétlem, hogy ez az idő el fog jönni.
expect és hányszor van dolgod eldugott falvakban, ami túl messze van ahhoz, hogy töltés nélkül megjárd, ahová úgy kell sietned, hogy szaladsz is vissza? (Konnektor mindenhol van.)
Meg aztán ott a villámtöltő az autópályán vagy mellette, ahol 20 perc alatt már sokat tudsz tölteni.
Igen, mindig ki lehet találni olyan szitukat, hogy a Holdra akarsz menni és olyankor mit csinálsz, meg hasonlókat, de ezek a kitalált esetek az emberek 98%-ával soha nem történnek meg. S még mindig ott a villámtöltő útközben.
Nem arról van szó, hogy úgy kell sietnem, hanem arról, hogy ha tervezgetnem meg dekkolnom kell előre betervezett helyeken, akkor elveszik az autó rugalmassági előnye a tömegközlekedéssel szemben. És nem, konnektor nincs mindenhol. Nincs pl az udvaron a nagyszüleim házánál se (persze cigánykodhatok, hogy majd kihozom a konyhaablakon, de 2020-ban nem akarok putrit csinálni semmiből), nincs a tiszaugi horgászhelyen se, nincs a strandon se...stb Autópályán van ok és a többi úton? Én értem, vannak olyan szituációk, amikor az elektromos autó hátrányai elenyészőek. De ezek a helyzetek vannak kisebbségben.
Expect, miért, benzinkút van a nagyszüleid udvarán? Akkor tankolni sem állsz meg sehol? Tényleg, egy ötméteres hosszabbítótól putri lesz az egész udvar?
Ilyen kifogásokat mint mondtam, lehet gyártani, de minek?
Mondd azt, hogy nem akarsz venni, de ne ilyenekkel gyere már, hogy egy hosszabbítótól lesz putri a világ, meg hogy Alsógöröngyös külterületen a kedvenc horgásztavam mellett biztos nem lesz töltő, márpedig én csak oda járok a hét minden napján, az otthonomtól 600 kilométerre és úgy kell sietnem, hogy nem érek rá megállni 25 percet tölteni az autópályán, mert várnak a halak, hogy kifogjam őket.
Azért te is érzed, ugye, mennyire sántít?
plugshare.com
Idén végre felpörgött a MOL Next-e hálózat, gyakorlatilag az autópálya pihenokben levő MOL kutakon lesz töltő.
Jelenleg is van töltő több autópályás Shell (M7 - 3 db, M3 - 1 db) Lukoil (M3 2 db), OMV (M1, M7 1-1 db) benzinkuton és néhány emobi töltő is további pihenokben. Autópálya lehajtotol 1-2 km-re levő Decathlon áruházak parkolóiban is van töltő.
2 éve az volt a kérdés, hogy eljutok-e Miskolcrol Hévízre. Ma az, hogy melyik szolgáltató toltojet válasszam a kedvezőbb ár vagy hajszállal gyorsabb töltés miatt.
Szerintem az elektromos autózásban már nagyon átesett pár gyártó a ló túlsó oldalára. Az akkumulátorok energiasűrűsége jelentősen nem nőtt, ellenben a piac elvárja a nagyobb akukapacitást, így kénytelenek mennyiségében növelni az autóba pakolt aksik mennyiségét. Aztán meg is születnek a másfél-két tonnás kisautók, baromi magas árral és hatalmas károsanyagkibocsájtással a gyártásuk során, ami szinte teljesen felesleges. Hányszor használja ki valaki egy elektromos autó 350-400 km-es hatótávját az átlag felhasználó? Évi 3x kb, ellenben feleslegesen cipeled magaddal az év többi napján.
Szerintem már régen nem a hatótáv a gond, hanem a töltőhálózat és a töltés sebessége. Ha szinte tényleg bármikor megállhatnék tölteni és 15 perc alatt nagyjából végeznék is, akkor bőven elég lenne a valós 250 km-es hatótáv is.
Folyt. köv.
pontosan. Rámentek erre az értelmetlen versengésre, hogy minél nagyobb hatótáv, miközben éppenhogy a gyorsabb tölthetőségnek lenne több értelme. Épeszű ember amúgy is megáll maximum 200-250 kilométerenként, egy 150 kW-os töltővel az 10-15 perc lenne.
Én még most is a villanyautózást inkább hobbinak tartom, mint valós alternatívának. Drága is és eléggé kompromisszumos.
Ha valaki nem akar ezzel szívni, akkor vegyen egy tölthető hibridet. Ha nincs annyi pénze, akkor egy hagyományos hibridet.
Ha erre sincs pénze, akkor ne járjon egy kategóriával nagyobb autóval, mint amire szüksége van és ne vegye meg a 2 literes dízelt városba járkáláshoz, azért mert olyan szépen néz ki a katalógusban a 190 lóerő. Követendő példa lehetne Japán, ahol a városba való, kicsi és takarékos kei car-okat adózási könnyítésekkel támogatják.
ezzel szemben az emberek nagy részének valós alternatíva lenne már most is, csak jelenleg még nagyon sokan tartanak tőle, és tévhitek megtévesztik őket, miszerint jaj de nincs elég töltő, jaj, mi van ha lemerülök útközben, és amúgy is 3 év után kuka az akksi, stb.
Aki pedig kipróbálta az nemigen akar visszaülni füstösbe...
Pár gondolat:
-Jó ez az id3teszt új kb12 milliós autóval optimális körülmények között, csak az átlag autó magyarországon 13 éves és kb egymilliós..
Ebből 13 év múlva 300ezer km-el nem sokminden lesz, a mostani tízéves kocsikhoz sincs olcsó pótaku, csak ígérik.
youtu.be/o1PRDlVhdJc
-A villanyautók műszerfalon mutatott fogyasztása jobban torzít mint a robbanómotorosoké.
automotor.hu/elektromos-auto/az-adac-merese-szerint-a-villanyautok-is-tobbet-fogyasztanak-a-szabvanyosnal-akar-50-kal/
-Az ezermilliárdos adó elosztva autókra évi kb 250-300e ft.
-A villanyautó fogyasztása nálunk kb 2l benzinnek felel meg otthon tankolva (fizetős töltőn akár 9 liter), németo: 6liter otthon.
-Sok helyen a töltők ára sem nagyon tükröződik a töltőoszlopoknál, mintha ajándék lenne..
-A töltő néha nem működik, 10 perces szünetbe 800m-t menni lehúzni a töltőt és parkolót keresni leheten.
Nekem egy nem tudom mennyire buta kérdésem lenne: Vajon miért nem gyártják az elektromos autókat napelemmel a tetejükön? Sok autó az idő legnagyobb részét a szabad ég alatt tölti. Simán lehetne napközben a napelemmel az akkut tölteni.
glob, egy napelem megtérülése 10 év a háztetőn is. Egy autóra mennyi napelemet tudnál tenni és az mennyi áramot termelne. Valószínűleg többe kerülne lehűteni a forró autót nyáron, mint amennyi áramot a napelem termelt a tűző napon néhány óra alatt.
Hollandiában most folyik egy kísérlet: napelemet szerelnek kamionok tetejére. Az elektromos berendezések működtetését akarják így megoldani, de így is jelentősen csökkenthető a fogyasztásuk. A várakozások szerint ez a csökkenés akár 5,5 százalék is lehet, ami akár 2000 liter spórolást is jelenthet kamiononként egy év alatt.
(nos.nl/artikel/2347483-vrachtwagens-met-zonnepanelen-op-het-dak-gaan-de-weg-op.html)
kamion, ok, de mennyibe fog kerülni kamiononként? Amiket egyébként három évente cserélnek a cégek. Mennyi fog visszajönni a beruházásból három év alatt?
S egy kamion más, mert ott a póton azért van hely dögivel. De szerintem még úgy sem éri meg.
Prius 4 pluginre rendelhet az. Akar napi 5 kmt is nyersz milliós felárért.
Gratulálok, remekül összeszedett bejegyzés lett. Minden szóval azonosulni tudok.
Gyors számolás:
https://kiszamolo.hu/igy-valassz-autot-magadnak/
Egy 40kWh-s Nissan Leaf most 10.690.000 Ft. Állami támogatás jelenleg nem elérhető.
Ennél kisebb akksival nem veszünk elektromos autót, mert pár év múlva kb. semmit se fog érni használtan (magyarázat a cikkben).
Mindenkinek remek ötlet az elektromos autó aki havi nettó 1.780.000 Ft-ot keres, vagy annál többet.
(Na jó, ha sikerült megcsípni az állami támogatást, akkor havi nettó 1.365.000 Ft-tal már lehet kicsit ugrálni.)
Örülök, hogy itt a Vitafórumon mindenki ilyen jól keres 🙂
Guest, hogy megéri-e az elektromos autó, arról sok cikk volt már. Hogy ki vehet ennyiért akármilyen autót, arról is.
Most a kérdés nem ez volt. Hanem az, amiről a cikk szól.
De, egyébként pont erről is szól a fáma. Éppen ezen a blogon, ahol olyan marha tudatosan mindenki kiszámol mindent... Nagyon kíváncsi lennék, hogy a villanyautó-tulajok közül mennyien tartották be a vásárláskor a 6 havi bevétel szabályát. De a mellüket hangosan döngetik, hogy mennyire marha tudatosak meg zöldek meg még talán félistenek is, mert árammal közlekednek. Hű, mennyit spórolnak. Na és ha 5 millióval olcsóbb, reális fogyasztású autóval járnának, és a fennmaradó pénzt befektették volna? Hmmmm...??? Ha már Kiszámolózunk...
Csaba, erről már írtam vagy három cikket. Olvasd el azokat is.
1-2 éves 40-es leafet már 7M körül is ki lehet fogni kis szerencsével
A kW a teljesítmény mértéke nem az áram(erősség)é. Az áramfelvételt, áramot, jobban mondva annak erősségét Amperben mérjük.
Még egy megjegyzés a "válasz" funkcióhoz: néhány oda-vissza válasz után mobilon olvashatatlanná válik a komment a szöveg keskenysége miatt. Ld. fentebb Kiszámoló vs Expect.
Volt rendes tesztelés a bevezetés előtt?
Vagy én lennék olyan fogalmatlan, higy nem állítok át valamit a normális megjelenítéshez?
Családfő, ezért lett kikapcsolva. Aztán sokan azért sírtak, hogy miért nincs bekapcsolva.
De lehet, hogy újra kikapcsolom.
drága a villanyautó?
hát 6-7 m-ért már egész jókat lehet kapni, elegendő hatótávval (átlagos felhasználásra, persze tudom hogy itt az senkinek se elég), 1-2 évesen. 8-8.5-ért már vannak újak is a támogatással.
Ezzel szemben egy új Jazz 8M ?????
Nincs elég töltő? Már nem az a kihívás hogy eljuss valahova, legfeljebb az, hogy "ingyen" juss el, ingyenes töltőkkel.
Mindenhol azt olvasni, hallani, hogy ezeknek az akkuknak nem tesz jót, ha mindig nulla közelébe merítik, és 100%-ra töltik. Márpedig szinte biztos vagyok benne, hogy a tulajok többsége tojik a 20 és 80% közötti ajánlásra. Így ezek az akkuk 6-7 évesen ronggyá lesznek alázva.
Ha pedig betartja az ajánlást, kapásból csak az elméleti hatótáv 60%-ával számolhat.
Most is minden második hozzászólásban az van, hogy "addig teletöltöd...." Ja, csak ezzel éppen nem teszel jót az akkunak, sőt....
Csaba, az esetek 98%-ában napi 40 kilométert sem mész. Ha naponta akarod tölteni, rádugod minden este a garázsban, időzítőt beállítod 01 és 02 óra közé és éveken át csak 60-70% között használod az aksit.
Aki meg naponta megy 200 kilométert, az ne vegyen elektromos autót. Nem azért, mert nem bírná, hanem mert nem fogja tudni eladni néhány évesen 250 ezer kilométerrel. Illetve csak gombokért.
Vajon hányan figyelnek erre a gyakorlatban? Mert papíron jól hangzik, de igen szűk a keresztmetszet.
Napi 40 km-re 10 milliós autót tartani, ez megint nem a normalitás felé hajló gondolkodás. Persze ez ugyanúgy igaz a hagyományos autóra is, csak hát ugye visszatérünk oda, hogy a villanyautósok a saját vállukat veregetik....
CSaba, napi 40 kilométerre BÁRMILYEN autót tartani nem normalitás. Ott a kerékpár, az még egészséges is. Ott a busz, ha hideg van.
Az autótulajdonosok 70%-ának nem kellene, hogy autója legyen, mert túl sokba kerül neki. Több pénze áll az autójában, mint amennyi megtakarítása van és többet tankol havonta, mint amit eltesz a nyugdíjára.
Csak próbáld meg feldolgozni, hogy ez a cikk most nem erről szól. Mert ezekről is már sokszor írtam.
Persze, ez világos. Az zavar engem, hogy a villanyautósok legfőbb érvei között szerepel állandóan a spórolás, tudatosság, bébifóka-mentés, stb... Ehhez képest igazán álságos az autóválasztásuk.
CSaba, a környezettudatosság közönséges hazugság. Nincs ember, vagy csak 200-ból egy, aki azért vesz meg egy elektromos Konát 7 millió forinttal drágábban, hogy a dugóban mögötte álló tisztább levegőt szívjon. Egy túrót. Azért veszi meg, mert kényelmes, jól gyorsul, hangtalan, ingyen parkol és a többi. Csak ha már megvette, veri a mellét, hogy ő környezettudatos. Ha az lenne, nem használna autót.
Sok ember buta és nem értik, hogy egy autófenntartás egyik legkisebb költsége az üzemanyag. Többet buksz évente az elmaradt kamatokon az miatt, hogy az autódban áll a pénzed, mint amennyit beletankolsz évente.
De a legtöbbnek nem tudod elmagyarázni, csak azt látja, hogy az áram olcsóbb, mint a benzin.
Nagyon jó kis cikk lett, köszi Miklós! Szöcske akár be is linkelhetné a Villanyautosok oldalra is, mert előfordul néha, hogy új felhasználó érkezik és finoman szólva még nagyon nincs képben a témában. 🙂
Annak ellenére, hogy országunk már tök jól átjárható lett töltők terén, én mégis félnék tiszta villanyautót venni, mert ha például külföldre indulna a család gyerekkel, teszem azt irány Adria nyáron a tömeggel, én azon paráznék találok-e szabad töltőt, hányan állnak sorban, milyen app indítja? Ebből a szempontból hajlanék inkább konnektoros benzines hibrid felé... Vagy akkor már inkább tiszta villany? Mit gondoltok?
kilóvatta, szerintem a létező legrosszabb a plug in hibrid. Nincs rá támogatás (nagyon drága) és egyszerre nyered meg a hagyományos motor és az elektromos autó minden hátrányát és szervizét is.
A cikk nagy részével egyetértek, de a jövedéki adót érintő része egy kicsit szerintem pontatlan:
Az összes jövedéki adó bevétele a költségvetésnek kb. 1000 milliárd forint, amiben benne van az alkohol és a dohány is. Marad 60% (ami még mindig nem kevés persze).
Ha ennek az 5 százaléka eltűnne 10 éven belül az elektromos autók miatt, az 30 milliárd forint/év.
Illetve az adóztatás érdekes kérdés, hogy miként lehetne ezt majd normálisan megvalósítani. Áramra extra adó? Az nem túl népszerű, ráadásul 10 millió ember szívna. Km alapú adó? Kettős adóztatás lehetne, ha nem itthon használom az autót.
Tekintettel arra, hogy a villanyautót (miután beszerezted) nagyon olcsó üzemeltetni, ezért nagyobb dugók lehetnek, és emiatt szerintem inkább az úthasználatot kezdik el adóztatni (dugódíj, stb).
Yoda, az idei terv valami 1250 milliárd forint jövedéki adóból és szerintem több az üzemanyag, mint 60%.
S nem 5% lesz a baj, hanem a 20-30-50%.
Nem én találtam ki, hanem a tavalyi költségvetésben volt 🙂 Persze az arányok változhatnak idén, azt nem tudom, de a karantén és a csökkenő világpiaci ár miatt szerintem nem nőtt.
"Az összbevétel mintegy 60,8%-át teszi ki az üzemanyagok utáni jövedéki adó."
2019. évi előirányzat:
Üzemanyagok összesen - 692 200 mHUF
Továbbá szerintem az egyik legnagyobb fogyaszók a kamionok és buszok. Remélem hamar lecserélődnek elektromosra, de ennek nem sok jelét látom, inkább csak próbálkozásokat.
Szóval ezért gondolom, hogy ez az adókiesés téma még annyira nem aktuális, a kalkulációd alapján ezzel egyet is értünk.
JELENLEG úgy vélem, a kérdés nem villanyautó, VAGY más, hanem inkább villanyautó, ÉS más. Felhasználástól függően.
Tovább megyek. Elektromos roller, pedelec, tömegközlekedés, hagyományos kerékpár, mint alternatívák. A helyükön kezelve őket.
Alapvetően kétféle megközelítést látok: az egyén illetve a vállalatok szempontjait, és a teljes rendszer felőli működőképes út keresését. Hiába van bármilyen csodálatos járműved, ha a dugóban kínlódsz vele.
Az igazi fő kérdés inkább nem az elektromos vs. hagyományos autózás, hanem a régi koszlott MÁV, VOLÁN, jajdeszépnagyújautónekemhosszabbafarkam, lepukkantműszakilagelavultfosdejazérmájervagyok kombó és a fiatal generációknál tapasztalható elutasítás ezekkel szemben, keresve valami fenntarthatóbb és élhetőbb közlekedési mixet.
Hosszú távon nem temetném sem a dízelt, sem a benzines technológiát, inkább lassú visszaszorulásukra számítok.
Yoda,
A kamionok lesznek utolsokent elektromosak az elvart nagy hatotav miatt. Meg szemelyautoban sem megy a 6-700 km, nemhogy kamionban, ahol azert nem ilyen nevetseges 50-60 kWh-s akksipakkrol beszelgetunk.
A napokban jarta korbe a magyar mediat az MAN elektromos busza (most hasznaljak tesztre a 105-os vonalan). A busz sulya 14 tonna, hatotav 200 km, akku 480 kWh... Na most ezt helyettesitsuk be kamionra: suly 40 tonna, hatotav 700 km, akku??? 2-3000 kWh??? Ja, es parkolonkent 50-100 toltoallomas. Eddig van kb. 0.
De meg ha lenne is. Sok ceg 2-3 evesen csereli az autot, ekkor van benne 300e km. A mostaniak 1-1,5 millio km-t vidaman elmennek. Egy elektromos kamionban 1 millio km-nel milyen allapotban lesz az akku?
Egy elektromos auto orok elet meg egy nap.
m.youtube.com/watch?v=5bY5tsGuPXU
Amilyen vilagot elunk mostanaban, egy ilyen hirre 10%-ot emelkedik az arfolyam.
@Kiszamolo
"miért, benzinkút van a nagyszüleid udvarán? "
Nem, az nincs. De mondjuk a városban ahol laknak van, nem kell elautókáznom egy másik településre, hogy megtankoljam az autót.
"Ilyen kifogásokat mint mondtam, lehet gyártani"
Kevered a fogalmakat. Ezek nem kifogások, ezek a hétköznapi használattal járó alapszituációk. Mint mondtam, értem, hogy vannak olyan vákuumban vizsgált helyzetek, amikor már nincs igazán hátránya az elektromos autónak. Pl ha autópályán Budapestről, otthoni töltési lehetőséggel el akarsz jutni egy két órán belül levő helységbe. Le lehet gyártani ilyen tökéletesen passzoló eshetőségeket, de ettől még a valóságnak ez csak egy apró szelete lesz és amikor ebből akarod megmagyarázni, hogy minden más csak kivétel, akkor igazából a te mondókád kezd el sántítani. folyt.
(folyt)
Pl folyamatosan az autópályával jössz. Ember, az ország közlekedésének nagyja nem autópályán zajlik! Évente beleteszünk a családi autóba olyan 10ezer km-t belföldön, ebből autópálya jellemzően 0 km. Mivel az autópályahálózat iszonyú vízfejű, ergo ha nem Budapesten vagy annak agglomerációjában élsz vagy nem oda akarsz eljutni, akkor többnyire nem is alternatíva. Pl Dél-Alföldön belül vagy onnan Dél-Dunántúlra, esetleg Észak-Magyarországra kevés olyan település van, amiért érdemes vmennyi időre felmenni az autópályára, pl Kecskemétről.
Továbbra is ugyanazt tudom mondani, amíg nincsen olyan szinten kiépítve a villámtöltés, mint a benzinkutak és amíg nem megy minden gond nélkül egy töltéssel 400 km-t az autó, addig városi szaladgálásra, meg pár dedikált útvonalra való hóbort csak az elektromos autó.
@Kiszamolo
Most pl nézegetem a térképet, amit linkeltél. A Tisza-tónál van kőkemény 2*2 22kw-os töltő, Tiszafüreden és Abádszalókon. Magyarul ha nem ezeken a településeken szeretnék megszállni, hanem mondjuk Poroszlón, akkor a legközelebbi töltési lehetőség a füredi strandon lesz. Tudom persze, szervezzem úgy, hogy akkor majd aznap átmegyünk oda fürdeni. Meg mondjak el három miatyánkot, hogy a kettő töltő közül vmelyik szabad legyen strandszezonban. Vagy hát minek akar az ember ilyen eldugott falvakba menni, ahogy mondtad, menjünk inkább Budapestre, oda van fasza autópálya is vagy Szegedre, hisz ott minden 5 perc sétára van (lol). Nem kell a kifogást gyártani azzal, hogy az ország túlnyomó többségén röhejes a villámtöltő lefedettség, hanem oda kell menni, ahová megy autópálya, meg lehet fél órára megállni egy hangyapöcsnyi úton, hisz nem hajt a tatár. 😀
Expect, senki nem mondta, hogy most az.
Abból a 3 milliárdból, amit elloptak az úszó vb-n egy két hétig se használt toronyra, minden autópálya parkolóba és minden főút mellé 20 kilométerenként lehetne tenni egy kisvillám töltőt.
Abból a 7 milliárdból, amivel drágább lett a szegedi stadion, annyi töltőt lehetne telepíteni, hogy még 5 év múlva is túl sok lenne.
Benzines helyett elektromos autó gyengébb minőséget jelent magasabb áron. Ezt valamennyire ellensúlyozza, hogy aki a helyes döntést hozza és benzines autót vesz, részben azzal fizettetik meg a tévedésed árát. Kivételes esetekben lehet jobb az akkuhajtású autó, ha csak nagyon rövid utakra használod.
Azzal propagálják, hogy a széndioxid végzetesen tönkreteszi a földet. Ez nem igaz. A teória bizonyítása hosszú. A cáfolat se lehet rövid. A lényeg, hogy a legtöbb módszer korrelációt tud igazolni, ok-okozati összefüggést nem. Amelyeknek van elvi lehetősége ok-okozati összefüggést igazolni, azok számítógépes modellek. Ezeket a modelleket úgy kell(ene) validálni, hogy előrejelzést készítenek velük amik pontosnak bizonyulnak. Ezzel szemben a valóság az, hogy a legpontosabb előrejelzést adó modelljeink nem feltételezik a széndixodról, hogy számottevő hatása van a föld légkörére.
@csaba nemreg teszteltünk egy 272000 kmt taxikent, ket műszakban használt ioniqot. Nem volt mérhető akku degradacio. Pedig az akku túl van 2000 cikluson amikor elvben meghal. Napi kb 350 kmt ment egy bő 200 km hatotavu autó, szóval toltottek eleget, nyilván villamtolton.
Az autó ára 1,5 millióval volt egy azonos életkoru 50 ezret futott autó alatt, de ennyiért azonnal lecsaptak ra, tehát túl olcsón kínáltak.
A taxis tulaj a 270ezer alatt úgy 5 millióval kevesebbet fizetett ki üzemanyagra meg vagy egymilliót spórolt a szervizen, valamint addig is dolgozhatott amíg a dizelesek olajat cseréltek.
Szerintem neki megérte.
villanyautosok.hu/2020/08/26/villanyauto-kozel-300-ezres-futassal-hanyszor-csereltek-akkut/
Mennyire van realitása szerintetek a belsőégésű autók törvényi kivezetésének? Jónéhány nyugati ország és város tett hangzatos kijelentéseket, hogy 2040-re, vagy akár 2030-ra már csak elektromos autót lehet vásárolni náluk. A szokásos képmutatás amit majd elfelejtenek vagy görgetnek maguk előtt a kormányok, vagy tényleg keresztülverik?
en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles
Trevor, 2030-ra gond nélkül megoldható lenne. Sokkal drágábbak lennének az autók, de ki mondta, hogy mindenkinek saját autó kell, mindjárt kettő is?
"Többet buksz évente az elmaradt kamatokon az miatt, hogy az autódban áll a pénzed, mint amennyit beletankolsz évente.
De a legtöbbnek nem tudod elmagyarázni, csak azt látja, hogy az áram olcsóbb, mint a benzin."
Ezt így, ahogy van, ki kellene tenni minden villanyautós háza elé óriásplakáton, hogy először ezt vegye észre reggelente. Mindjárt más szájízzel ülne bele a túlárazott hype-termékébe. 😀
@Kiszamolo
ez valami félreértés lehet, hogy "a dugóban mögötte álló tisztább levegőt szívjon"
én egy önző türhő vagyok, és azért (is) vettem EV-t hogy én és a kis családom kevesebb mocskot szívjon be a kis tüdejébe. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis nem a "mögötted" álló szívja legtöbbet a te cuccodat, hanem te magad.
hová tűntek a válaszok? így kissé összekavarodtak a kommentek...
(A "Mennyit nyersz vele" cikkhez:) Külföldön élek, egy olyan országban, ahol fejlett a közlekedési kultúra. és kb. évi 3-4x járok haza, s akkor pár napot gyakorlatilag keresztülutazom autópályán az országot (rokonlátogatások.) Nekem úgy tűnik, hogy kézzelfogható Magyarországon az autópályán való viselkedés változása az elmúlt kb 1-1,5 évben. Persze még mindig lenne mit javulnia, de arányaiban jelentősen kevesebb idiótával futok össze. Azt nem tudom, hogy szerencsém lett volna-e az utóbbi időszakban vagy a trafik, bírságok változása (vagy más) miatt van ez így. Ami viszont még érdekes, hogy a főutakon ill. Budapesten nem tapasztaltam ezt a pozitív változást, csak az autópályákon (M1,M3,M7).
@Lili: "Jó ötlet a vitafórum, de a Facebook csoport előnye vitathatatlanul az, hogy élőben látni a válaszokat."
Az, hogy élőben lehet látni a válaszokat, nem kifejezetten a Facebook-csoportok sajátossága. Igaz ez az internetes csevegőplatformok 95%-ára; legyen az Reddit, hagyományos fórum, e-mail levelezési lista (én még arra is emlékszem), ilyen csetes izék, mint a Telegram, de akár a legtöbb blog kommentfelülete is. Az átlagbloggernek Kiszámolóval ellentétben nem az a hobbija, hogy személyesen és egyesével hagyja jóvá a kommentjeit.
A pontosság kedvéért.
Hogy az Elektromos autó vitafórum-témához is hozzászóljak: volt már itt téma a klímaváltozás? Nem emlékszem, de azon is van mit kiszámolni.
Más. Ez a Reddit-szerű threaded-nézet ami tegnap itt kipróbálásra került a kommentekben, de most mégis vissza lett csinálva, szerintem csak bonyolítja a helyzetet. De nem én vagyok a főnök.
@csaba
a te csalódízeles fostengereidet pedig körbe kéne plakátolni szép ábrákkal, mint a cigisdobozokat.
MIndjárt más szájízzel ülnél bele...
az egyik legjobb cikk volt az elmúlt pár hónapban.
a mértékegységekkel viszont tényleg kicsit zavar volt 😀
Köszi Miklós, tök jól összeszedted ezt a cikket gratulálok. Az én kocsikázási szokásaimhoz egy e-autó 100%ig passzolna, max az ára ami ugye... Na mnidegy pár év aztán...addig még 1.6os benzines focussal elketyekeg még
Kiszamolo
2020-09-17 at 08:15
Ha szabad kérni, akkor ezeket a pénzeket inkább az útfelújításokból lopják el. Arra nagyobb szükség lenne jelenleg.
@expect
neked miért kell teli akksi ahhoz hogy lesétálj a poroszlói strandra?
Tiszatótól 50 km-ra van villámtöltő, ahol telitöltöd, onnantól kezdve egy mai elektromosnak nem gond hogy 2x körbejárd a Tiszatavat. Ha esetleg olyan helyen strandolsz ahol van töltő, akkor még tölthetsz is közben. Valamint a legtöbb szállásadó rugalmas ebben a tekintetben, nem gond nekik hogy bedugd a konnektorba éjszakára.
(többször jártam már a Tiszatónál 30 kWh-ás autóval, ami ma már igen kicsinek számít)
(egyébként Poroszlón is volt töltő, sajnos áldozatul esett a legújabb csodálatos kormányzati szabályozásnak, azaz meg kellett szüntetni mert távolról nem lehetett látni a foglaltságot...)
Ahhoz képest mennyire sötétben vagy Tesla ügyben ez egy egész jól összeszedett cikk.
egy kis szerénység nem ártana, mert ilyen önelégült, nagyképű dumával csak csúnyán égeted magad.
Szóval grat! Végre a villanyautosok.hu-ra is ráleltél, ami hát..a javadat fogja szolgálni.
Két éve van villanyautóm és előtte és azóta is több volt nálam egy-egy hetes tesztre. Sőt már több tesztet is írtam a legolvasottabb autós portálra villanyautókról. Nem csak olvasom, írom is a villanyautókról szóló cikkeket. Ezért se kellene ilyen beképzelten osztanod az észt. Valószínűleg több villanyautót vezettem már, mint te és valószínűleg sokkal többet is olvastam már róluk, mint te és többet is tudok róluk.
Egy nagy butaságot találtam csak: " Sőt, üzemeltetni sem olcsóbb, mint egy hagyományos autót, csak másképpen lesz drága. Nem üzemanyagra, hanem értékvesztésre és drágább beszerzésre fogsz többet költeni."
Ez konkrétan nem igaz. Egy Model S sokkal jobban tartja az árát a hasonló áron lévő prémium hagyományos autókhoz képest, olcsóbb üzemeltetni (üzemanyag) is és a szervizelése is nagyságrendekkel olcsóbb. Amit te írsz talán ezekre a kisebb aksis villanyosokra lehetnek igazak amik már mondtad csak voltak..A villanyosok és ahagyományosok közötti olló pedig egyre szűkebb lesz, ez akkor lesz a leglátványosabb, amikor a gyárak a költségcsökkenéseikből felszabaduló megtakarításokat már nemnagyobbakkura kell fordítsák.
Erről meg már sokat írtam, nem fogom ismételni magamat.
@expect
Miközben Te elméletben gyártod a kifogásokat, én a gyakorlatban megyek éves 30-35ezer kilométer kis akkus villanyautóval gondtalanul, kihívások nélkül. Igen, a hosszú utak igényelnek némi szervezést, és amikor az ország egyik végéből megyek a másikba, akkor megeshet, hogy fél órával később érek oda.
"Magyarul ha nem ezeken a településeken szeretnék megszállni, hanem mondjuk Poroszlón, akkor a legközelebbi töltési lehetőség a füredi strandon lesz. "
A legtöbb szálláshelyen van konnektor. A kempingek különösen ideálisak, idén nyáron Abádszalókon a kempingben töltöttünk minimálisra vett teljesítményen konnektorról, ahelyett, hogy átmentünk volna az 500 méterre lévő nyilvános töltőre, mert így volt kényelmesebb (nem az olcsósága miatt, a kempingben kifizettem az áram díját, abból kijött volna a nyilvános töltő használata is, csak lustaságból nem vittem át az autót a töltőre
@jani129 a széndioxidra fogni szerintem is hülyeség. Ellenben a hagyományos autók által kibocsátott pm10 és pm2.5 életveszélyes. A kipuffogó épp a kisgyerekek, babakocsik magasságában van, már egy felnőtt töredékét szívja, mint egy gyerek. A sok dízelt apa az óvoda előtt járatja negyed órán át, amíg anya beviszi féltve őrzött gyermeküket az óvodába. Eszébe sem jut, hogy közben a többi gyerek (és persze az ő gyereke is) hatalmasakat szippant az óvoda előtt a koromból, majd megy a pingvinezés, amikor mindenféle légzési betegségeket kap szegény gyerek.
HA elfogadjuk, hgy a villanyautó csak áthelyezi a szennyezést a belvárosból az erőműbe, már akkor is tisztább városokban élhetünk. (Valójában nem csak áthelyezi, EU átlagban kb. felére csökkenti a szennyezést.)
@csaba, elvben így van, a gyakorlatban pedig 5 villanyautót autót vettem amiből 4-et el is tam el az elmúlt 3 évben, az értékvesztésem egyelőre negatív.
Ennek oka, hogy még mindig gyorsabban nő az igény a villanyautóra, mint amivel a kínálat lépést tud tartani. Mostanában jön a fordulópont, amikor helyre áll a világ rendje és kevesebbet kapok majd egy autóért, mint amennyiért fél évvel korábban megvettem. Való igaz, nem új autókat vettem állami támogatással, hanem használt autókat, amelyiken a nyugat európai tulajdonos már az első 1-2 év értékvesztését elszenvedte.
Ami tény, hogy az állampapír vaskos 4% kamatát elbukom azon, hogy egy drága autóban állt a pénzem. Mondjuk ezt bőven kifizetném a benzinkútnál, ha nem villanyautóznék.
@szocske
A taxis jó eséllyel újként vette az autóját, milliókkal drágábban, mint egy kisfogyasztású, modern dízel ára. A fennmaradó rész befektetéséből származó elmaradt hasznot levontad a számításodból? Én amúgy sem olvastam a cikkben 5 millió különbségről. A videóban sem volt róla szó.
Dolgozhatott, amíg a dízelesek olajat cseréltek? Igaz. A dízelesek viszont dolgozhattak, amíg ő 20-25 perceket töltött minden egyes nap, akár naponta többször is. Adjuk össze...
A videóban 12.6kW-os fogyasztást hallunk, de a tempóról jótékony hallgatás van.
Persze a Hyundai biztos feltalálta a nem öregedő akkut, csak még a világon senki másnak nem sikerült. Az is Li-ion akku, mint az összes többi, de ők megvajákolják, hogy nulla öregedése legyen többezer töltési ciklus után. Aha.
Másnak meg a 138ezret futott Teslája úgy döglik meg a belvárosban, hogy sehova tovább.
1 gondolat a Plug-in Hybrid témához:
+ jár a zöld rendszám, napi 8*375 Ft parkolást takarítok meg (havi 60.000)
+ legyen hozzá egy büntetés, mert ennyi parkolásból mindig van (havi 5.000)
+ nincs cégautó adó (havi 11.000)
Ez évi 912e, a 4 éves lízingre 3648e Ft
A kamat a társasági adó alapot csökkenti, tehát esetemben 0
Az autó ára br. 4,6M...
+ a 2x25-27km ingázásból 2x16-18km-t tudok villannyal
+ a legértelmetlenebb 😉 utakra tudok teljesen tisztán villannyal menni (4-5km a boltba, gyereket hurcolni ide-oda, ami ha nem dolgozom éppen, akkor igen gyakran előfordul)
+ ha a világ végére kell mennem, akkor sem kell töltenem
Tehát az - egyébkén tényleg nem annyira számottevő üzemanyag megtakarítást leszámítva - havi 76e Ft-tal vagyok beljebb vele, agglomerációban lakó és naponta Bp-re ingázó és ott parkolóként...
Ja, amúgy 4,5 litert fogyaszt...
Nekem emiatt "jött ki a matek.
Nem teljesen értem, hogy mit kell vitázni az elektromos autókról. Budapest-Split távot meg lehet tenni teli akksi + fél óra töltéssel útközben elektromos autóval, ennél többet nem hiszem, hogy egy nap alatt autózik az ember. Aki legalább közepes méretű városban él, annak nagyon sok ponton elérhető a töltő, de nem ördögtől való saját gyorstöltő a lakásba. Aki kis városban/faluban él, annak marad a saját töltés, ami még mindig jóval olcsóbb, mint benzin/gázolaj.
Jobb-e az elektromos autó a robbanómotorosnál? Ez tényleg valódi kérdés? Aki felteszi ezt a kérdést, egy erdőben él? Nyilván jobb lenne, ha a városokban megszűnne a szmog. Vagy valaki direkt szereti szívni?
@ yutte hermsgervørdenbrøtbørda
Benzines autóval járok, de jártam dizellel is. És tudod, én nem döngetem a mellem, hogy mennyire istencsászár jó ember vagyok, és megmentek másfél fát egy év alatt. De árambuzi barátainktól csak ezt hallani, semmi mást. Meg hogy milyen olcsó. Meg hogy semmilyen kényelmetlenséggel nem jár, és hülye, aki így gondolja. Én csak rámutattam pár nyilvánvaló ellentmondásra és képmutatásra. Honnan tudod, hogy a villanyautók körül mennyi a valótlan állítás? Évtizedekig a Volkswagenről sem gondolta senki. Még a legeslegelején tart a technológia, fogalma sincs senkinek, hogy mi lesz, amikor majd tömegével lesznek kiszolgált akkupakkok, és kezdeni kell velük valamit. Az újrahasznosítás is biztos annyira környezetbarát lesz, hogy a sarki fókák tapsikolni fognak örömükben. Természetesen, ti mentitek majd meg a Földet. Előre is köszi. Ja, nem.
Többet buksz a kamatokon témához:
Új LEAF anno br. 10,5MFt volt, ebből áfa 2,2, tehát nettó 8,3, ebből jött le az 1,5 támogatás, tehát 6,8
6,8-nak az éves kamata (mennyivel szorozzunk, nincsenek is kamatok...) évi (!) 68e 1% esetén, de legyen 3% 204e
Ha 5 Millióért adom el 4 évesen akkor 1,8-ba került az autó és még 816e kamat = 2,6 MFt
Ezalatt az idő alatt 90e km-t megyek vele, NULLA szervíz költséggel 40Ft/kwh*18kw/100km*900 = 648.000.- Ft üzemanyagktg-gel
Ez 35 Ft/km...
(jó nagy hab a tortán a parkolás 60-65/hó + cégautó adó 11/hó + súlyadó megtakarítás 4/hó = évi 900e, viszont ha CASCOt- kötsz, az többletköltség, azzal számolni kell)
Ha lízing: Volt 0% kamatú lízing 40% önerővel... abból jött le az állami támogatás... 1,78M Ft-t kellett "beletenni" a havi lízingdíj annyi kb. mint a fenti matek alapján a megtakarítás... tehát a használt Prius2 eladási árából lett egy új LEAF
"Trevor, 2030-ra gond nélkül megoldható lenne"
Define "gond nélkül" 🙂
Aprócska kérdés, hogy képesek lennénk-e évi 15-20 millió autóhoz akkupakkot gyártani 10 év múlva, és ez még csak az európai piac, ami erősen versenyezne pl. az amerikaival.
Illetve hogy mennyiben okozna gondot egy 100%-ban kínai függés az akkupakk kapcsán (a szükséges bányák java része kínai, sőt még az afrikai bányák is már kínai kézben vannak).
Persze azt is lehet mondani hogy nem kell mindenkinek autó vagy új autó, csak ha pl. a németek nem vesznek új autót, vagy csak apró töredéket, akkor a német autóipar (ami a német gazdaság motorja) összeomlik, vagy összezsugorodik, ami együtt jár a tömeges gyárbezárásokkal és a munkások tömeges elbocsátásával.
Ez pedig a német gazdaságot is megroppanthatja, ha pedig az megroppan, akkor az egész EU is.
Szóval jah, "gond nélkül", ha úgy vesszük...
Érdemes elgondolkodni egy sima hibrid autón. Egy hibrid Yaris többet tud használhatóságban mint egy Renault Zoé és elmegy 3,5 liter benzinnel városban, szabályos tempóban pedig autópályán is kiválóan használható. 6 millió újonnan, 5 évesen is simán el lehet adni 3,5 -ért, használtan meg még kedvezőbb a matek. Egy Zoé értékvesztése állami támogatással is lesz vagy 4 millió forint. Akinek kicsi a Yaris, annak ott a Corolla és például a kombi változatnál nem is tudom, hogy létezik-e jelenleg érdemi versenytárs elektromos fronton, nincs is mivel összehasonlítani.
És a környezetvédelem. Yaris hibrid hivatalos co2 kibocsátási adata 79g/km, ez pont annyi, mint 15 kwh áram co2 tartalma Magyarországon. Szóval az állam már megint valami full értelmetlent támogat, beleértve a nagy teljesítményű plug-in hibrideket is, amelyek a gyakorlatban sokkal jobban szennyezik a városokat,mint egy kis hibrid.
Kia E-niro, megkaptam egy hétre tesztelni...elvi hatótáv 300 km (40kwh akksival) ennyit írt ki. Városban tök jó, mindegy is a hatótáv hiszen minden nap otthon töltöd 45 Ft/kwh árammal (nem lakótelep) . ...Autópálya és országút...valós hatótáv 200 km max. Persze kiírja hogy még maradt 30 km - hülye aki csutkára meri meríteni ---, de se klíma sem fűtés nem ment, max 115 km/h sebesség de inkább 100...itt mondtam azt h. fasza de majd 5 év múlva ha elmegy 2 órát 130 as tempóval megállás nélkül télen és nyáron (ja tetődoboz bicikli szóba sem jön mert akkor kuka a fogyasztás....)...na akkor lesz villanyautóm.....azóta vettem plug-in hibridet, városban csak elektromos (50 km max), olcsó ész tiszta , országúton meg nincs gond. az ára meg ugyanyannyi mint az elektromosé....
Hibátlan cikk, köszönjük! Szerintem kétkerekű járgányoknál még racionálisabb döntés az elektromos hajtás. Remélem a Lit C1 és ahhoz hasonló járművek elterjednek: youtube.com/watch?v=FdHo01xYTWQ
Szerintem Magyarorszagon senki se ünnepelje az elektromos autozast. Abban a pillanatban, hogy nemetek felhuzzak a sajat aksigyarat es a VW elkezd profittal elektromos autot gyartani, mindenkit attalitanak az uj divatra. Latjuk, hogy a media hogy nyomja mar most is. Munkatarsaim nagy resze (Ausztria) mar most ugy tervezi, hogy a par ev mulva esedeles autovalatsnal mar elektromosat tervez venni. Valaki direkt ezert var meg a cserevel, hogy par ev mulva olcsobban tudjon venni. Föleg miota a Skoda Enyaq-ot bemutattak. Abba nem nagyon lehet belekötni.
A mostani diesel SUV-ok meg mennek keleteuropaba, olcson. Az összes agrolszakadt ezeket fogja hajtani, es a nagy fogyasztas miatt meg kevesebb penzük lesz a normalis karbantartasra. Szerintem 15 ev mulva Pest levegöje katasztrofa lesz.
"A közhiedelemmel ellentétben ugyanis nem a “mögötted” álló szívja legtöbbet a te cuccodat, hanem te magad."
Lássuk csak.... állok a dugóban, ablakok felhúzva, az utastérbe a szellőzőrendszeren keresztül az autó eleje felől jut be a levegő, ha nem a belső keringetést használom. A saját kipufogóm az autóm elejétől ~4 méterre van. Az előttem lévő autóé ~1 méterre. Megindul a sor, mindenki gázt ad, és előre halad. Ekkor a saját kipufogógázom távolodik az autóm elejétől, az előttem lévőébe pedig éppen belemegyek. Biztos a sajátom jut be előbb az utastérbe...