Mennyit nyersz vele?
Akárhányszor autópályán kell vezetnem, mindig rácsodálkozok, mennyi buta ember vezet Magyarországon.
140-150-nel mennek a másik mögött 4-5 méterre, néha 7-8 autó is. Ha valaki elé kerül 130-cal, még rá is tapad, hogy mutassa, mennyire siet.
Mindig elgondolkodok, az ilyen ostobák vajon mit csináltak általános iskolában fizika órákon? Hogy nem figyeltek, az biztos.
Két apróság: vajon mire elég 5 méter követési távolság 130, 150 vagy 180 kilométer per órás sebességnél, illetve vajon mennyi időt nyer az ilyen félkegyelmű egy Budapest-Győr, vagy Budapest-Szeged távon?
Ha valaki 180-nal megy az autópályán, az azt jelenti a gyengébbek kedvéért, hogy 180 kilométert tesz meg óránként, vagyis 3 kilométert percenként, tehát 50 métert másodpercenként. (Ugyanez 130 km/órás sebességnél is 36,1 méter.)
Ha maga Szupermen vezeti az autót, aki soha nem lankadó figyelemmel mereven az utat figyeli és a szuper képességei miatt 0,5 másodperc alatt reagál egy eseményre, még akkor is közben 25 métert tesz meg.
Ha Szupermen előtt fékez egy autó, annak a féklámpája 0,3 másodperc alatt izzik fel. (Ha szerencséje van Szupermennek, akkor ledes a féklámpa és elég 0,1 másodperc. De erre 5-6% esélye van maximum.)
Máris odavan a fél másodperc hatvan százaléka.
Innentől jön hősünk, akinek reagálni kell a történésre. Szupermenünk reakcióidője összetevődik az észlelési időből, a beazonosítási időből, a döntési időből és az láb-áthelyezési időből. Innentől kezd el fékezni. (De még itt is számolni kell azzal, hogy időbe telik a fékpedál lenyomása után, mire a hatásos fékezőerő elkezd megnyilvánulni.)
Tehát még Szupermennek is 25 méterre van szüksége ilyen sebességnél, hogy elkezdjen fékezni. Nem megállni fog 25 méter alatt, nem lelassulni, csak megkezdi a fékezést, még továbbra is 180-nal megy 25 méter múlva is. Innentől kell számolni a fékutat, ami ugye drasztikusan nő a sebesség növekedésével.
Egy átlagembernek a fékezés megkezdéséhez ilyen sebességnél 40-60 méter kellene. (Csak úgy zárójelben: még 130 km/óra sebesség mellett is 30-40 méterre van szükség.) Szeretném még egyszer hangsúlyozni: ennyi idő a fékezés megkezdéséhez kell, nem a lelassuláshoz.
Most mélázz el azon, mit tudnál csinálni ilyen sebességnél, ha az előtted menő kamion pótkereke leesik eléd, vagy egy őz befut a pályára, mert lyukat talált a kerítésen.
Szerinted mi marad az autódból és belőled, ha 190 km/órás sebességgel belerongyolsz bármibe?
Megmutatom neked, mert ha el tudnád képzelni, biztos nem mennél soha ennyivel.
Még eltemetni is csak a fényképedet fogják maximum.
S mi történik, ha csak százzal ütközöl és nem fallal, hanem egy gyűrődő anyaggal, amilyen egy előtted haladó autó?
Itt sincs sok esélyed, akármilyen autód is van.
(A gond az, hogy a törésteszteket 64 km/órás sebességnél végzik el és ott nem is rohan még 3-4 autó bele a roncsba, mint gyakran az autópályán. Ezért aztán sokan úgy gondolják, hogy baj nem lehet, az ő autója ötcsillagos, tehát az autópályán is biztonságban van. Nézd meg a fenti videót, hogy szerepel egy ötcsillagos autó egy kicsit nagyobb sebességnél. Spoiler-veszély: egycsillagossá válik már 100 km/óránál is.)
Akkor ezek után számoljunk egy kicsit.
Mennyit is nyersz az egész ostobaságon? Magyar viszonylatban egy Budapest-Győr vagy egy Budapest-Szeged táv már soknak számít. Az egyik esetben durván 110 kilométert mész autópályán, miután elhagytad a Budapest melletti sebességkorlátozást, Szeged felé úgy 150 kilométert mész ugyanilyen feltételek mellett.
Ha te nyomod, mint az eszetlen 180 kilométer/órával, akkor rá kell hamar jönnöd, hogy az állandó fékezgetések és a sávodban 130-cal tötymörgők miatt maximum 150 kilométer per óra lesz az átlagsebességed, de ez is erős felfelé kerekítés, csak akkor igaz, ha nincs számottevő forgalom.
Ha betartod a 130-as korlátozást, ugyanilyen feltételek mellett mondjuk 120 km/óra lesz az átlagsebességed.
Ha szabályosan közlekedsz és a forgalom is engedi, Győr felé 55 perc alatt teszed meg az autópálya-szakaszt, ha őrült módon vezetsz inkább, akkor 44 perc lesz a menetidő. Vagyis nem több, mint 11 perc a különbség. Ha nagy a forgalom, még ennyit sem nyersz.
Ugyanígy Budapest-Szeged távon combos negyed óra lesz a maximális nyereséged. (Le sem merem írni: ha nagypapa módra váltasz és beállsz az első kamion mögé és végig 90-nel mész, akkor is megteszed a távot egy óra negyven perc alatt, vagyis alig negyven perccel kell több, mint a 180-as tempónál. S kipihenten érkezel és nem szétesve, mint egy feszült 180-as vezetés után.)
Engedd meg, hogy megkérdezzem: megéri?
Megéri ennyi időért potenciális gyilkosnak és öngyilkosnak lenned minden egyes alkalommal? Megéri, hogy jobb esetben életed végéig pelenkázzanak és mossák a nyálat a szád széléről, vagy azzal a tudattal élj, hogy másik néhány embert megöltél, vagy miattad örökre megnyomorodtak?
Azért a 10 percért furakodsz, villogsz és mész mint a bolond az M7-esen? Mi van akkor, ha 10 perccel később érsz oda a strandra? (Már ha nem állsz a balesetek miatti dugóban két órát, vagy nem te vagy, esetleg a gyereked az, akit éppen koporsóba tesznek, vagy légágyra.)
Azt gondolod, vagány vagy, amikor mész, mint egy bolond? Nem, pont úgy nézel ki, mintha egy gondolkodni képtelen bolond vezetné az autót.
Ott vannak a Nagyon Fontos Emberek is, akik mindig sietnek, mert ők sok pénzt keresnek, nekik még tíz perc is számít. Hadd segítsek neked is: az a hét percet, amit az őrült gyorshajtásoddal megspórolnál a sztrádán Kecskemétig, spórold meg inkább indulás előtt a vakarózáson, e-mail és facebook olvasgatáson, kávézáson és a többi felesleges és időt rabló tevékenységen. Van egy egyszerű titok, hogy érj oda időben: indulj el időben. Ennyi az egész.
Ha pedig neked menned kell minden nap és mindig tövig kell taposnod a gázpedált, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz. Dolgozz annyit, hogy beleférjen nyolc órába és fizettesd meg az úti idődet is azzal, akihez annnnyira kell sietned. Ha neked állandóan rohannod kell, lúzer vagy, nem császár. Ideje leülnöd átgondolni a dolgokat, mit csinálsz rosszul. Keveset keresel és túl sokat mész érte. A császár az, akinek rendesen megfizetik az idejét és nem kell loholnia mindenhová, mint egy mérgezett egérnek. Szívesen a jó tanácsot.
De ha még egymilliót keresel is percenként, az sem mentesít téged a szabályok betartása alól és nem jogosít fel arra, hogy mások életével szórakozz.
Hogy hány literrel eszik többet az autód és hány évvel fog hamarabb elromlani, az most lényegtelen, mert az legyen a te bajod. De mások életével ne játssz légy szíves. Ha veszélyt keresel, menj el hegyet mászni biztosítókötél nélkül, vagy ugrálj a hotel negyedik emeletéről a medencébe, mint a többi elmeroggyant. Ha pedig a frusztrációdat és a kisebbrendűségi érzésedet akarod az utakon levezetni, inkább járj pszichológushoz, az egész világ jobban jár.
Köszönöm, hogy ezt elmondhattam. Ha csak páran elgondolkodnak rajta, máris kicsit jobb hely lett az ország.
(Ha ez most betalált, légy szíves ne rám haragudj. Inkább gondolkodj el rajta, nem szégyen beismerni, ha eddig valamit rosszul csináltál.)
Update: Rengetegen jönnek azzal, de hogy aki százzal megy a belső sávban. Nos, a cikk nem erről szól. Arról sem, hányan nem állnak meg a zebránál, arról sem, hányan nem tudják használni a kétsávos körforgalmat, a balesetnél a leálló sávban előző bunkókról sem és még sok mindenről nem szól a cikk. Arról szól, hogy mit jelent a fizika törvényei szerint öt méterrel a másik mögött menni, néha 7-8 autóból álló konvojban és hogy egy kávézásnyi időt sem nyer az ilyen egy hosszabb távon sem.
Egyébként pedig az autópályás eszetlen száguldozás tipikusan az a jelenség, amit ha meglenne az akarat, a rendőrség már rég kiszűrhetett volna.
Egycsapásra megszűnne a gyorshajtás.
Viszont idekívánkozik egy óriási DE…
Sajnos képtelenek az emberek felfogni, hogy jobbratartási kötelezettség van. Mindennapos dolog, hogy egy lassabban haladó mögött kilométeres sor van a belső sávban, a külső meg konkrétan üres. Háromsávos szakaszon folyton látni 100-zal középen tötymörgőt.
Másik: az autók sebességmérője felfelé csal, több okból is. Ezért, amikor nagyon-biztosra-menős-bácsi/néni óra szerint 128-al halad, az igazából éppen csak 120 fölött van. Ha ezt kombináljuk a jobbratartás hiányával, máris kész az indokolatlan veszélyhelyzet.
az asszonyt sokszor azért nem engedem vezetni mert sok az őrült….
Őrültet vagy százat láttam, belső sávban 100-zal menőt, úgy hogy közben üres volt a külső sáv, egyet sem.
Olyat viszont sokat, hogy valaki 120-szal előzött 3-4 kamiont, de az idegbeteg mögötte tolta le az útról, mert ő 180-nal akart menni, ezért a másik inkább rohanjon bele a kamionokba, csak hogy ő mehessen.
De ne mások kárára legyen hülye.
Ez így ebben a formában nem lehet igaz, ha tényleg sokat pályázol. Vagy szelektív a megfigyelésed. Több, mint 15 éve hivatásos sofőr vagyok, 24 európai országban vezettem, bőven 1,5 millió kilométer fölött járok. Olyan autókkal, amikkel lehet(ne) gyorsan menni. Tény, hogy nálunk az emberek nem ismerik a jobbratartást, és nem tudják használni a körforgalmat sem. De az egy másik téma.
Rohanjanak a hullajelöltek.
A napokban testközelből láttam balesetet, a srác jött, mint a golyó, későn vette észre az álló sort (benne engem), satufék, de időben félrerántotta a kormányt. Csak szemből kamion jött… Isteni szerencséjére pont a szalagkorlát meg a kamion közé vágódott. Totálkár, sokk, de karcolás nélkül megúszta. Meg a többiek is.
Én amúgy sokkal hosszabb távokon is maradok a békés 120-130-as tempónál. Ezer kilométeren elvileg már 2 órát nyernék, ha 120 helyett 160-as átlaggal megyek. A valóságban ez azért is lehetetlen, mert Európában 1000 km-re mindenhol esik jó pár dugó, terelés, sávszűkítés. De a lényeg: 160-nal vezetni, folyton előzgetni, fékezgetni sokkal nagyobb koncentrációt igényel. Hogy ne bambuljak el közben, többször kell megállnom pihenni, kávézni, és ezzel is buktam az időnyereség nagy részét. Plusz egy egész napi száguldozás után megérkezve sem leszek annyira használható, mint egy nyugis autózás végén. Tudom, nem vagyok Szupermen. 🙂
1. Szintén rossznak tartom, ha valaki a belső sávban utazik 120-szal, de azért hasonlítsuk össze, hogy ez jelent nagyobb veszélyt, vagy az, ha valaki 180-nal kerülget jobbról-balról?
2. Maradjunk kicsit az általános iskolás fizikánál: a mozgási energia a sebesség négyzetével arányos, szóval ha valaki 130 helyett 160-nal ütközik neki valaminek, az már 50%-kal durvább becsapódás lesz…
youtu.be/7RQWlVP1bWs
meteo.reblog.hu/o
Ezzel nagyon egyetértek. A frusztráció kiélésére használják az autót, mert arra a 10 másodpercre, amikor éppen jobbak valakinél, nem kell a saját életükkel foglalkozniuk.
Jelenleg egy budapesti luxushotelben dolgozom sofőrként, így nagyon megszoktam a nyugodt stílusú vezetést. (Nyilván nem lehet a vendégekkel nyomulni.)
Mindennapos dolog, hogy csakazértis ő az első a lámpánál, meg ő még befér elém a kanyarodósávból. Ilyenkor elegánsan viselkedni, na, az egy jó jellempróba… 🙂 🙂
mindset.co.hu/miert-valunk-agresszivva-a-volan-mogott-i-resz_/
mindset.co.hu/miert-valunk-agresszivva-a-volan-mogott-ii-resz_/
Teljes mértékben egyet értek a leírtakkal, azért a néhány percért nem éri meg. Én 140 tempomattal megyek, ami kb 133-5 km/h. Bár tény, hogy a töküres M6oson mentem már gyorsabban is.
Az általad fentebb írtak fényében mi a véleményed a németországbéli sebességkorlátozás nélküli szakaszokról?
Ha te feszülten figyeltél 5-6 órán át a pályán a gyorshajtás miatt, úgyse leszel semmire alkalmas aznap.
Egyébként meg keljen fel korábban és induljon el egy órával előbb.
(Arról ne is beszélve, hogy menet közben is úgy elfárad, hogy megáll kávézni negyed órára és máris oda az előny.)
Gyorshajtas meg hagyjan ha nincs veszhelyzet okozas. Nemeto.-ban ezert pl. a ramaszast honoraljak tobb 100-1000 Eur-al vagy pl. beintes (kozepso ujj 2-4000 – nem vicc Eur tetel, mert agresszio-agressziot szul).
Es senki sem ideges, mindenki halad a maga savjaban a maga tempojaban…
Ha megeloztek jobbrol, akkor ne mutogass masokra, mert te voltal a hulye. Egy nemet musorban lattam hogy kimentek palyara a rendorok es pont az ilyeneket buntettek meg. Akit meg lehet elozni jobbrol annak mehet a csekk.
Pont ettol torlodik fel az M7 is, mer mindenki azt gondolja “mennek en gyorsabban a belso savban de nem tudok mer vannak elottem”. A kulso sav meg ures.
Nyilvan ennek a masik fele, az agressziv hulye a belso savban aki balatonig mormolja hogy “kinegyere elem”. Miert nem lehet kiengedni a nyamvadt szuzukit a kamion mogul? Megelozi, visszamegy es kesz. Aki 180nal donget, annak jo esellyel par mp alatt visszagyorsul a kocsija ismet ha a suzukis vegzett az elozessel. Persze csak ha visszamegy.. mert orul hogy vegre kiengedte valaki. Ordogi kor.
De akadt kivétel is: az a bmw-s, aki a négyből a 2. külső (tehát véletlenül sem a legkülső) sávban kivágta a vészvillogót, aztán bement valahova ügyet intézni. Ott állt az üres kocsi a sávban és őt kerülgette mindenki. Na, őt nem szánom, rajta jót nevettem. Ehhez pofa kell, szerintem szellemes.
Nem véletlen, hogy a világon sincs sehol máshol ilyen.
Amúgy meg nézőpont kérdése… én Erdélyben nőttem fel, ott szocializálódtam az utakon.
Magyarországon ahhoz képest kislányok vezetnek. Persze vannak agresszív kisányok is 🙂
Egy jóbarátomat kivhívtam hozzám látogatóba (hivatásos soför volt) 😀 azt mondta halál félelme volt ott az utakon.
Sokkal nagyobb veszélynek látom a mobilozást vezetés közben. Az is megér egy misét, hogy olyan esetben mennyi a fékreakció ideje.
Tény, hogy sokan tolják… lehet, hogy éppen imponálni akar az anyosülésen ülő barátnőjének, vagy haverjának… ahelyett betenne valami oktató cd-t és hasznosan eltöltené azt a plussz 11 percet 🙂
Ilyenkor gondolkodom, hogy ennyire csóró, vagy ennyire technikai analfabéta, hogy nem tudja a telefonját párosítani az autójával, vagy csak meg akarja mutatni, hogy ő még ezt is lesza×ja?
Ne próbáld meg azt sugallni, hogy 180-al száguldozó elmeroggyantból több van, mint a jobbra tarts kötelezettséget be nem tartókból!
Az indexen, videós anyagban már volt fent ez a téma, másoknak is feltűnt.
M1/M7 szakasza Budapest után: gyakorlatilag 100 autóból még 10 sincs, aki a külső sávba sorolna be a 3 sávossá váló autópályán, noha kötelező lenne. Az idióta barmok 80%-a a középső sávban megy, a megengedett sebességhatárhoz közel, vagy alatta. Ez azt jelenti, hogy csak a belsőben előzhetnéd őket, de mivel ezt is sokan szeretnék megtenni, az az elképesztő helyzet áll elő, hogy a belső és a középső sáv telített, a külsőn pedig olyan üres szinte, mintha leállósáv lenne. M3 ugyanez a Városligettől kifelé. Mintha kifordult volna magából a világ. Röhej, de a külső sávban lehetne akadálytalanul előzni és haladni!
“Ha megeloztek jobbrol, akkor ne mutogass masokra, mert te voltal a hulye. Egy nemet musorban lattam hogy kimentek palyara a rendorok es pont az ilyeneket buntettek meg. Akit meg lehet elozni jobbrol annak mehet a csekk.”
Nem egeszen. Nemeto.-ban tartanak kovetesi tavolsagot, nem annyit mint Mo.-on. Mo.-n ha mar van 1 autonyi hely elotted, mindegy milyen temponal, vki be fog b.szodni az fix..
Nemeto.-ban letezik a “feltartas” mint buintetesi tetel (ez is par 100 EUR), elkerulendo a nagy sebessegkulonbseget a belso savban. Ettol fuggetlenul itt sem idealis a dolog, de megnyugvas ide visszajonni.
De azzal egyet értek, hogy otthon is szörnyű, amikor látod, hogy még a láma előtt sávot vált, hogy ne a busz/kamion után menjen, aztán beáll mellé ugyanannyival, és látod, hogy küzd, hogy legalább a kamion sebességét tartsa.
És ha már németek. Jópár ezer Stauland-beli km után mondhatom, hogy semmi értelme a 160 feletti tempónak.
Hogy nincs egy külön sáv a 180-nal száguldóknak?
Külön felvezető autó nem kellene?
Ahány kamion van az utakon, nehéz olyan pillanatot találni, amikor nincs tele a külső sáv kamionokkal. Jóformán egy egész sávot mindig elfoglalnak, akár kettő, akár három sávos a pálya.
Én például nagyon figyelek arra, hogy betartsam a jobbratartási kötelezettséget, mégis mindig akad olyan tahó, aki levillog, mert 130-al nem megyek be kettő 80-al haladó kamion közötti résbe azonnal, hanem csak az elől haladó kamion megelőzése után.
Egyébként kettő sávos autópályán vagy autóúton nagyon ritka, hogy olyannal találkozok, hogy valaki nem tartja be a jobbra tartási kötelezettségeket. Olyannal igen sajnos, ako az utolsó pillanatokban jön ki elém a kamion mögül, és épp le tudok eléggé félezni. Mondjuk Romániában ez gyakoribb.
3 sávosnál folyamatosan középen haladó viszont nagyon sok van sajnos, de az Ausztriában is.