Kimerült a pályázati keret elektromos kerékpárokra

2022-09-25
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Gergely szeretett volna venni elektromos pedelec kerékpárt 180 ezer forint támogatással. Addig-addig keresett, hogy a pályázati oldalon már csak egy felirat fogadta, miszerint szeptember 19-én lezárták a pályázatot, mert elfogyott a keret.

Ha te is így akartál venni elektromos kerékpárt, akkor most már nem kell sietned, mert a pályázatnak vége.

(Megnéztem néhány ilyen kerékpárt hirdető weboldalt, még bőszen hirdetik az állami támogatás lehetőségét, de te már ne higgy az ilyen híreknek.)

Köszönjük a hírt Gergelynek.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
79 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hihetetlenul felhaborito ez az egesz...anno egy decathlonos bringat akartam venni gyujtogettem majd bejott az elso palyazat a 249 arbol 330 lett mergelodtem de mondom majd kinyogom hatha lemegy aztan persze kellett a penz kivettem a bringa arabol.Mire aktualis lett dirr meg1 palyazat aztan UGYANAZ 420lett ,es az utolso most mar meg se nezem....grat a sok idiotanak akik ebben az orszagban tevekenyen vernek tonkre mindent politikustol az idiota kreten szavazokig "de ha adnak penzt" most akkor vegul adtak vagy vettek ?! Akinek csak egy erettsegi van a birtokaban megerti,hogy a penzontes fajni fog de neeeem ez a gyoker szavazobazis a kakiba fuldokolva is azt mondana lapatolj meg........hihetetlen ami itt megy.
Ui: Romaniaban talaltam tamogatas nelkul olcsobbat de most meg rezsire tartalekolok csodas az egesz...

Anyámmal élek, babettával járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
5 évvel ezelőtt vettem egy 207-es babettát 20 ezerért, vettem rá egy Dellorto karburátort 18-ért. Azóta: a gázkarnál kirojtosodott a gázbowden 2x is és cserélni kellett (2x fél óra és további 2x1000 Ft), és kb 3-4 havonta kiégeti a hátsó szofita izzót, amit nem sikerült orvosolni mert vagy nem világít eléggé vagy enyhe túlfeszt kap (kettő közé nem sikerült belőni), így még 80 Ft-os darabáron bespájzoltam 30 db izzót, a csere 20 mp (egyetlen csavar) 3-4 havonta.
Ezzel a hibalistával tettem meg vele kb 6000 km-t az 5 év alatt, piac, posta, munkábajárás párszor, haverhoz átugrás, stb. funkcióban mint amire az elektromos bringákat használják. (Kb megbízhatóbb mint a feleségem 10 éves kocsija... xD)
Csak röhögni tudok amikor valaki megvesz egy elektromos bringát 2-300ezer Forintért.
És az még csak nem is ízirájder, öcsém!!

Kiszámoló

Lehetni lehet, egyszer el kellett tekernem egy szerelő haverhoz, mivel nem indult be a dédnagyanyámtól örökölt gépem. Kb. 6 kilóméter volt a táv, majdnem elájultam, mire a ~70 kilós bicajjal odaértem 🙂
Én is gondolkodtam mostanság, hogy megcsináltatom, fogyaszt vagy két litert százon és a régi Csepel biciklimmel a nyári kánikulában kellemetlen volt tekerni, viszont a környezetnek talán nem annyira tesz jót egy kétütemű motor...habár lehet édes mindegy már ennek a bolygónak.

Egyébként ettől a támogatástól megugrott az e-bicajok ára, a CSOK-tól a lakások ára, a babavárót mindenki kocsira költötte, gondolom ez is hozzájárult ahhoz, hogy 13 millió legyen egy új Suzuki. Létezik olyan állami támogatási konstrukció, aminek értelme is van, és nem fog kétszer annyiba kerülni az adott ingóság/ingatlan?

@itt-mindenki-hulyeigenitt-mindenki
Ilyen frusztrációval felkeresnék egy pszichiátert, ez nem normális.
Nézd meg Miklós videóit..különösen azt a részt, amikor megkérdezi az embereket, hogy mit tett azért az elmúlt 5 évben, hogy változzon a helyzet 🙂 Utána pedig olvasd el az “elvagy te szállva” cikket.
Vegyél egy normális használt kerékpárt, ha nem telik rá, hidd el nem leszel tőle kevesebb.

azért a Babettával bicajozás élvezeti faktora közelíti ám a láncfűrésszel való ön-örömszerzését.... :DD

Én egy Simsonon gondolkoztam a nyáron, aztán mikor megláttam mibe kerülnek, inkább elengedtem. Elképzelni nem tudom, mitől kerülnek ezek 200e+ összegekbe...

Aki bicajozni akar,az bicajt vesz, országútit, versenybringát, mountain bike-ot,bármit, csak pont nem elektromost.Az elektromos kerékpárokat szerintem pontosan azért veszik, hogy ne nagyon kelljen tekerni (pedálozni),hanem a 2 km-re levő postára, piacra stb. el lehessen vele menni, tehát az elektromos kerékpárnál pont hogy az A-ból B-be jutás az ELSŐDLEGES szempont.(Lifehack level 99: elektromos bringával (vagy ugye 7-ed áron babettával, szívesen :D) sima ügy kb bárhol a parkolás, míg az autósok ölik egymást a helyekért, rádállnak, meghúzzák a kocsidat, addig én - like a boss - bárhol lerakom a mocit 🙂 pl egy szombat reggeli piacozásnál nincs az a pénz hogy a parkoló autók forgatagába benevezzek, már otthon vagyok a marhalábszárral mire az autómmal találnék helyet)

Jó az elektromos bringa,csak túl drága, hisz ugyanazt a rendeltetési funkciót én 6-od vagy 7-ed áron kihoztam.

Miért kell ilyen dolgokat is támogatnia az államnak? De most komolyan nem lenne hasznosabban másra elkölteni azt a pénzt? Valaki magyarázza el nekem

De ha valaki biciklizni akar, minek az elektromos kerékpár? Csak nehezebb tekerni a motor súlyától. Inkább sima biciklire adnának támogatást!

"Anyámmal élek, babettával járok, macskám van, és ne is legyek kemény?"

A sárga (207), vagy a piros (210) ? 🙂

Egyre halványuló emlékem szerint az utóbbi elég elviselhető volt már anno.

Simson nem volt? Az mégis csak férfiasabb 🙂 vagy egy romet/komár.. 🙂

Szeretném felhívni mindenki figyelmét egy kockázatra ami minden nagyteljesítményű akkumulátorral rendelkező eszköz esetén fennáll.

Rendeltetésszerű használat esetén is benne van a pakliban, hogy bármikor kigyulladhatnak.

Képzeld el az alábbi videók eseményeit a lakásodon belül:

Elektromos kerékpár: youtube.com/watch?v=JCaDz_2YcGQ&t=70s

Elektromos egykerekű: youtube.com/watch?v=8h41p13e4TU&t=609s

Mindenki levonhatja magának az egyedileg testreszabott konklúziót a fentiekből.

@babettas az elektromos segédmotoros kerékpár egyik nagyon fontos különbözősége a belső égésű segédmotoroshoz képest, hogy a szénhidrogén égéstermék kibocsátása nulla. Nem a költségekről szól, egy EV sem a költségekről szól, a neki megfelelő belsőégésű motoros modellhez képest közvetlenül sosem lesz rentábilis, mindaddig míg a belsőégésű üzemre rá nem terhelik adóban a környezetterhelés indirekt hatásait (negatív externáliák címszó alatt lehet ezt a témát megismerni) Lehet, hogy pont lesz@rod, de az egésznek ez volna a lényege. A hype másodlagos, annyi haszna van, hogy ne csak az vegyen robogó helyett e-biciklit, aki környezetvédő. Ha a megspórolt forintokkal büszkélkedsz, nem nagyon jön át a lényeg.

@babettas
Én meg vettem egy villanybiciklit - nem most, hanem tavaly, és nem volt rá támogatás (speckó: középmotor + nyomatékszenzor + agyváltó + min. 120kg terhelhetőség, na ilyet a decathlon adott majdnem fele annyiért, mint a pályázatosak). A decathlon nem vett részt a támogatásban.
A mostani felhozatal is hasonló volt: néhány egyszerűbb tipusra érte meg pályázni. Közben a decathlon is drágul, meg a magyar választék gyérül (például az olasz decathlonban létezik középmotoros + 8 sebességes agyváltós, 150 kg-os terhelhetőségű, az kéne, itt meg nem).
Kormányátépítés, gumicsere többe volt, mint a babetta, de nem bánom egy pillanatra sem 🙂
Lassan 4 ezer km-nél: isteni a villanybicikli, Ha segítség kell, csak ráadod a rásegítést, keveset vagy többet, amennyi kell.
(Sajnos nem szponzorál senki, teljesen magamtól ez a véleményem)

@Itt mindenki hulye?Igen,itt mindenki!

"gyujtogettem majd bejott az elso palyazat a 249 arbol 330 lett"
"de most meg rezsire tartalekolok"

Nem bántásból, de szerintem neked nem kellene elektromos bringát venni.

@maxi Az ugye megvan, hogy az elektromos bringa előállítási költsége is - mármint a környezetre gyakorolt hatásra gondolok, nem pénzbeli - sokkal nagyobb, mint a babettáé? Az az akkupakk, ami a bringában van, valszeg nagyobb terhelést rak a környezetre, mint a babetta összesen. A jármű fogyasztása (szennyezése) ráadásul elenyésző, ha A-ból B-be akarsz jutni.

Az összes Li akku tele van ritka fémekkel, és olyan ritka alapanyagokkal, amik nagy részét nem is lehet újrahasznosítani később. A babetta ráadásul még akkor is működni fog, amikor 4. elektro-bringát veszi, vagy a 4. akkucserénél tart a bringa tulaja.

Szóval aki azzal nyugtatja magát, hogy mennyire zöld, ha elektromos autót vagy bringát vesz, inkább ne tegye. Az akku által hajtott dolgok ugyanolyan vagy rosszabb mértékben járulnak a szennyezéshez, mint az olajszármazékosok. Csak másképp.

@tamas Nem teljesen értem a kérdést, mert mindkét típust több színben is gyártották és forgalmazták. A Linda sorozatban pl. történetesen egy sárga 207-essel járt a csaj, de ugyanazt mondjuk piros színben is megvehetted anno újonnan.
210-est nem szabad venni, mert abban már van (automata 2 sebességes) váltó, amivel állandóan nyűglődés van mert leggyakrabban nem veszi a 2-est, gyakorlatilag ez típushiba a 210-eseknél, ezért a régebbi 207-es megbízhatóbb. Egyszerű mint a faék, kis túlzással (??) az 5 milliós autómmal előbb fogok lerohadni valami elektronikai hiba miatt az út szélén mint a babettával, amin van egy pofon egyszerű motorblokk érintkezésmentes gyújtással, meg 2 kerék, ha nem sül be a motor akkor szinte nincs minek tönkremenni, persze ez némi túlzás, de a lényegét így is érted.
A Simson árak az egekbe mentek, és brutálisan lopják is, azt nem érdemes venni.

@Tanácsadó @Godfather a jo magyar okoskodas lenezes a helyzet ismeret nelkul latom osszejott...itt videken nem 300ezres fizetesek vannak es aki felrerak havi 50et ugy hogy egyedul el alberlet 0tamogatas stb. Az igenis jonak szamit ,tudom valtsak munkat jarjak 80km-el arrebb es utazzam el az eletem....ez nem budpest hogy 3percenkent metro villamos busz stb. jojjon , az elektromos bringa pont jo lett volna munkabajarni nem bolondozni kellett es rengeteg penzt sporoltam volna foleg,hogy a busz egy oraval hamarabb er be igy malmozok egy orat melo elott....de a velemenyetek semmit nem er a tennyel hogy itt minden rosszabb lett miota ontik a penzt idiotak idiotaknak ennyi.

@%d0%9a%d1%8a%d1%8b%d1%80%d1%8b%d0%bc%d1%82%d0%b0%d1%82%d0%b0%d1%80

Ebben az esetben én nem vagyok abban biztos, hogy a támogatástól emelkedik az ár. Van itt ugye némi infláció, meg aztán a forint árfolyama sem épp felfelé ível egy ideje.

Szerintem drága villanybringát nem az fog venni, aki egyáltalán nem akar tekerni, elvégre a legtöbb drága ilyen bicikli eléggé célgépnek tűnik nekem, nem nagyon lehet felgumipókozni rá a PB gázpalackot.

Azért kell ilyenre állami támogatás, amiért erre rájöttek a hanyatló nyugaton: a támogatott árú pedelec lehet a "kapudrog" az autófüggő állampolgárnak, hogy ugyan próbálja már ki, hogy lehet autó nélkül is élni 🙂

Rengetegen szidjátok a pedelecet, barátaim egy része is. Az a közös a legtöbb ilyen emberben, hogy nem használt még ilyet pár hétig 🙂 Rájönnétek ha lenne, hogy a világ legjobb dolga, a legjobb közlekedési eszköz, ami átmenet a robogó és a kerékpár között.

Át szoktam váltani hagyományos kerékpárra is pedelecről, az elején sokkot kap az agyad, hogy "ragad a fék" stb. várná a teljesítményt, ami nem jön 😀 Nagyon vicces, de egyben szuper bringára is visszaülni és edzni. Meg kell érteni, hogy ez egy másik jármű kategória és nagyon hasznos a maga nemében.

Pályázatra nem volt pénzem, építettem magam de ezt nem ajánlom, nagy macera. Egyszerűbb egy használtat venni.

Hirtelen ami eszembe jutott:
Babetta előnye: olcsóbb, gyorsabb, haladhatsz vele buszsávban ott is ahol kerékpárral nem, nem kell órákig tölteni.
Elktromos kerékpár előnye: nem pöfög, vonaton is szállíthatod (ha összecsukható, akkor buszon, villamoson, metrón is), kerékpárúton haladhatsz vele városban is, kisebb esély a meghibásodásra, nem kötelező rá a biztosítás és a bukósisak.
Szóval nincs egyértelmű győztes.

@nemjogasz
Ezek mellé érdemes megemlíteni kb bármi kínai elektromos csodát. Persze az emberek imádják ezeket venni centekért aliról

@babettas - az a bajom a kétütemű motorokkal, hogy hangosak és büdösek. Aztán minél kijjeb merészkedik az ember a nagyvárosoktól, annál jobban érzik a bringautakat a babettások a maguk terepének. A földutakon meg a segbbevert kvadosok boldogítják a természetjárókat, a hegyvidéken meg a cross motorok. Ez utóbbiak párszor végig veretnek a bringa trailen, és szét is van cseszve, az önkéntesek meg rakhatják rendbe.
Egy villanybringa ezzel szemben minimálisan terheli az infrastruktúrát, nem ijeszti el a vadakat.
Amúgy egy moped hangosabb mint egy átlagos autó, sőt gyakran egy nagymotornál is zajosabb:
youtu.be/CTV-wwszGw8?t=680

@medve - azért nem eszik olyan forrón a kását, a Li akkuk azért nagyságrendekkel jobban hasznosíthatók, mint ahogy próbálod ezt lefesteni. Persze, ha addig csavargatjuk a potmétereket, még azt is kihozhatjuk, hogy egy HuMVee is környezetbarát. 🙂

@medve Arról az apróságról nem is beszélve, hogy az akkumulátor töltéséhez szükséges elektromos áramot is elő kell állítani valahol - ma még többnyire hő- vagy atomerőművekkel. A környezetszennyezés megmaradt, csak kivitték a városból.
Ugyanezen okból tartom sokkal környezetbarátabbnak az öntöltő hibrid autókat a konnektorosoknál - a buta állam mégis az utóbbiakat (drágább is, környezetszennyezőbb is) támogatja. Szóval nem igaz, hogy ezek legalább tudnak kormányozni.

@medve
"Az összes Li akku tele van ritka fémekkel, és olyan ritka alapanyagokkal, amik nagy részét nem is lehet újrahasznosítani később."
Köszönjük, tehát fogalmad sincs a "Li akku" működéséről vagy felépítéséről, csak olvastad a tudásfájapontkomon, hogy ez milyen szennyező.
A LiFePo4 (lítium-vas-foszfát) akkumulátor melyik összetevője "ritka"? A lítium? Az például annyira ritka, hogy ha tengeri sót használsz, akkor például lítiumot is teszel a kajádba lítium-só formájában. Mérgező? Nem. Újrahasznosítható? Igen, 100%-ban.
A vas? Az sem mondható egy "ritka" fémnek. Mérgező? Nem. Újrahasznosítható? Igen, 100%-ban.
A foszfát? A foszfor is gyakori ásvány, ráadásul benned is van belőle jócskán.
Akkor mégis miről beszélsz? De leginkább minek? Si tacuisses, philosophus mansisses...

@kopter-geza Ezt megerősíteni tudom, cáfolni pedig nem. Hangosak és büdösek ----> mások számára. Nekem pedig: a hangja zene füleimnek, a füstje pedig mennyei illat ----> és legalább olcsón áron alul eladóak a szomszéd telkek :)))

Egyébként a "babettások" egy elég optimista megnevezés a tekintetben hogy létezik-e egyáltalán ilyen fogalom, hiszen évente ha látok 3 darabot az enyémen kívül akkor már sokat mondok, pedig vidéken is járok rendszeresen. Mindenki valamilyen robogót használ már vidéken is, amin a motorblokk öntvényen kívül minden is műanyag, soha nem éri meg a 40 évet egyik se mint egy babetta.
A babetták kikoptak az utakról, 10 évvel ezelőtt még sokkal többet láttam mint manapság, 15 évvel ezelőtt meg még konkrétan az utcakép része volt, pedig már akkor is ~25 éves gépek voltak...
A szlovákoknál még rengeteg van, ott még nem kopott ki.

@itt-mindenki-hulyeigenitt-mindenki
A hagyományos kerékpároknak is meredeken kilőtt az ára, azokra meg támogatás se járt.

@itt-mindenki-hulyeigenitt-mindenki A kerékpáripart érintő termékhiány/ áremelkedés nem feltétlenül a pályázat miatt van , még ha ahhoz kötöd akkor sem. A covid alatt minden kerékpár ára jelentősen megemelkedett , jelenleg is alkatrészhiány van , nehezen elérhetőek. Átalakult az egész ipar , megnőtt a kereslet , kicsi a kínálat ..... egyszerűen peched van .

@Medve egészen biztos hogy nem jelent nagyobb környezetterhelést az e-bicikli előállítása, logisztikája, szétbontása teljes életciklusban, mint egy XX. sz. eleji-közepi műszaki színvonalú szocialista nehézipari üzem és produktuma környezetterhelése, a hetvenes évek észak-szlovák iparvidékéről. Az üzemeltetés levegőszennyezéséhez elég annyi hogy kétütemű 49 cm3-es blokk, 1:33 vagy 1:40 keverékkel. Csak a CO2 keverék emisszió 2,3 l/100km fogyasztással kb. 50-60g/100km és akkor még a többi méregről nem is beszéltünk ami a katalizátor nélküli csövön kijön + zajszennyezés, kétütemű füstje, szaga. Engedd ezt el, semmi módon nem jelent kisebb környezetterhelést egy babetta.

A pedelec az nem robogó, tekerni kell, másképp nem megy! (Ha meghekkeled és balesetezel, akkor igen csúnyán ráfizethetsz, ráadásul még van még több, mint 1 év gari, az ugrana)

És akkor kiszámolva:

Egy jó villanybringa 500 ezer, elmegy 20ezer km-t = 25 Ft / km (!)

és akkor a gumicserét (20 ezer x 2), fékbetétcserét (4 ezer x 5), láncot ( 5 ezer x 3) nem vetted számításba, az apróságokat nem említve 🙂

@maxi Tökéletesen egyetértek. Ezer indokot fel tudnék sorolni hogy miért elképesztően király dolog babettázni, de azt hogy baromira környezetszennyező azt minden további nélkül kijelentem. Amíg hideg motorral szivatóval alapjáraton kitolom a kapuig hogy melegedjen a motor, az kb több károsanyagot jelent mint ha a modern kocsimmal megtennék 20 km-t.
Egészen biztosan környezetszennyezőbb mint az elektromos bicajok gyártása-üzemeltetése-akku cseréje-megsemmisítése. Ezt a vonalat még én sem erőletetem.

@babettas
"Aki bicajozni akar,az bicajt vesz, országútit, versenybringát, mountain bike-ot,bármit, csak pont nem elektromost"

Elektromos MTB-ot rengetegen használnak szabadidős céllal. Ausztriában a hegyekben rengetegen kirándulnak ilyennel, egyre több a hegyi töltőállomás is. Összességében lehet ugyanakkora sportértéke, csak egy nap többet mennek vele, mint hagyományossal. De az is gyakori, egy osztrak mondta, hogy imád mászni, de térdproblémái vannak, ezért egy ideje a hegyekben a beszállók közelébe elektromos MTB-al megy, és nem gyalog. A Lienzi Dolomitokban meg rengeteg ilyet láttam, van 2300 méteren egy menedékház, odáig feltekernek elektromos MTB-al, onnan pedig mennek klettersteigezni a csúcsokra.

@valamirandom A stílusodat nem minősítem, minősít az téged épp eléggé. Látom, sikerült értelmezni, amit írtam, megfogtad a lényeget. Igen, igazad van, nem MINDEN Li alapó akku szennyező.

Akkor most, hogy témánál is maradjunk nézzél csak körül a piacon, mennyire elterjedt a te LiFePo4 akkumulátorod, mennyi autó vagy bicikli van ezekkel szerelve. Ja, hogy majd 10-20 év múlva jobb lesz, olcsóbb lesz? Igen, addig pedig mennek az olcsóbb Li-po és Li-ion stb. a piacon. Egy picit majd arról is olvass kérlek, hogy a jelenlegi Li akkuk nagy része tartalmaz Co-t, Ni-t, Al-t, egyéb ritka földfémeket...

Nem csak az a lényeg, mennyi van egy anyagból, hanem az is, hogy mennyi energiába telik kitermelni... bár nyilván számodra ez, és a téma minden aspektusa tiszta, mint a tengervized, Mr. Szakértő. 😀 Ha foszfor kell, majd felhasználunk pár holttestet vagy mit akartál mondani?

@babettas Hasonlóan gondolkodtam én is az elektromos bicajokról, majd egyet kipróbáltam nem sík terepen. Ott rájöttem, hogy ennek tényleg van értelme 🙂 Aki sportolásra veszi a bicajt az valószínűleg nem elektromosat fog venni. De ott is lehet kivétel. Pl hegyekben túrázni nagyon jól lehet elektromossal, olyan helyekre fel tudsz mászni, ahova erőnlét hiányába sima montival nem mennél fel (csak nagyon sok edzés után) 🙂 A másik célközönség aki nem sík terepen lakik. Napi szinten megmászni egy nagyobb emelkedőt tényleg sportértékkel bír, de aki csak közlekedne annak ez sok lehet. De pl aki végig akar tekerni az új balatoni bringaúton az is örül egy elektromosnak. Az 1000m szintkülönbség miatt egy átlag bicajos sima bringán nem nagyon teljesíti leszállás nélkül. Tehát van ennek értelme a megfelelő célcsoportnál.

@maxi Igazad lehet. Nyilván nem számoltam ki mindent forintra. De van egy eszközünk, ami működik x éve, működni is fog még x évig. Karbantartására apróságok kellenek, viszont keveréket pöfög el, nem túl környezetkímélő módon.

És van egy biciklink, aminek akkuját cserélni kell 2-5 évente, tölteni minden (!) nap, ugyanúgy gumit venni rá x időnként, karbantartás, olajozás stb. Érdekes lenne ha egyszer valaki kiszámolná mondjuk 10 évre.

Nyilván én is azt mondom, ne vegyen senki már babettát. Egy mai robogót inkább, ha belsőégésű, aminek sokkal jobb hatásfoka van, és harmadannyit szennyez.

@Maxi

Újonnan készíteni egy babettát biztosan nagyobb karbonlábnyomú, de az már kész van, le van gyártva. Szerintem nagyon is releváns kérdés, hogy mi környezetkímélőbb: használni még 10 évig egy roncstelepről megmentett babettát (annak a gőzével füstjével együtt), vagy bemenni a boltba és venni egy új elektromos bringát amit ha nem lenne rá kereslet le sem gyártanának (és 10 év alatt valószínűleg szintén tönkremegy).

(A választ amúgy nem tudom, jó lenne egyszer részletesen látni hogyan számolnak karbonlábnyomot. Van egy olyan sejtésem, hogy egy nagy adag hasraütés is szerepet játszik sok helyen)

@Maxi

Bár most egy kicsit gugliztam, és azt írják a lítiumos akksi előállítása (ami valószínűleg a legnagyobb tétel egy elektromos bringában) az 30 kg CO2 kWh-nként. Ahogy nézem a fél kW-s akksi az tipikus. Még ha beleszámítom az energiaellátás kibocsátását, meg hogy van más része is a biciklinek nem csak az akksi, akkor se megy ez az érték 100-150 kg (CO2) fölé. Az ~1500-2500 kilométer a babettával. Szóval ha ennyi km-t megteszel a bringával az élettartama során (ami azért nagyon kevés) akkor már valóban zöldebb venni egy újat mint a babettát életben tartani.

@nacionalista Semmit nem kell számolgatni. Ha megnézed egy hideg motorral szivatóval beindított babetta füstjét fél perc járatás után, (urambocsá megcsap a sza.... akarom mondani illata) abban a pillanatban semmit nem akarsz te számolgatni, hogy vajon melyik a környezetszennyezőbb az elektromos bicaj vagy a babetta. Nem is lesz kérdés hogy erre mi a válasz.

Akinek fontos a környezetvédelem, az messze magas ívben kerülje el a Babettát (meg a Simsont, a Trabantot, meg a 2T benzines fűnyírót, és úgy alapjában MINDEN kétütemű motort!)

Kizárólag a pénzügyi szempontok miatt hoztam fel, ott a babetta nyer. Frissen generálozott motorblokkot veszek a negyedéből mint amennyibe csak egy e-bicaj akksi kerül...
Egy korrekten összerakott 207-es babetta pedig az egyszerűsége révén -nem vicc- megbízhatóbb mint egy mai flinc-flancos műanyagboglya robogó, amit a tervezett elavulás jegyében gyártottak.

Most komolyan azon vitatkoztok, hogy a Babetta valós alternatívája-e az elektromos biciklinek? A vicc kedvéért megnéztem a hasznaltauto.hu-n jelenleg 14 babettát hirdetnek, fogalmam sincs milyen állapotban. Ehhez képest csak a Decathlon honlapján 26 elektromos bicikli szerepel. Nem 26 darab, 26 féle. Szerintetek ha tényleg akkora jó alternatíva lenne hány perc alatt találna gazdára az ország összes eladó Babettája?
Nekem lesülne az arcomról a bőr ha egy ennyire nyílvánvalóan mások orra alá közvetlenül szennyező járművön ülnék. Inkább járnék sima biciklivel vagy gyalog.
A múltkor fejben (fürdés közben) kiszámoltam nagyon durva felső becsléssel, hogy a biciklim kevesebb, mint 1kWh-t fogyaszt 100km-ként, ez Magyarországon google első találat szerint 0.35kg CO2, vagy benzinárra átszámolva kb 0.1L/100km-es fogyasztás.

@Nacionalista
2022-09-27 at 09:45

Azért ez nem ilyen egyszerű.
Azt is mérlegre kéne tenni, hogy milyen terhelést jelent a környezetre nézve mondjuk a lítium bányászat. A vízre (! – miközben emberek szomjaznak), növényekre, állatokra, stb.

Bár nagyon megy a marketing, meg hogy az elektromos minden a jövő és ezzel mentjük meg magunkat, én azt gondolom, hogy ez csak egy újabb üzlet, amiből temérdek pénzt lehet csinálni.

Le lehet gyártani a mindent újra, elektromos verzióban, ami a már meglévőhöz újabb adag szennyet és környezeti pusztítást ad hozzá (már maga a gyártás, bányászat stb. is és ekkor még nem is használtam az új, trendi cuccom,v dobtam ki). Szerintem ezzel csak növeljük a környezeti terhelést. Az jelentene bármit is, ha holnaptól nem termelnénk semmit, nem fogyasztanánk semmit (kisarkítva). Ezt persze senki nem akarja. Ami most megy, az csak üzlet. Valamit mindig el KELL adni.

autoszektor.hu/hu/content/az-akkumulatorgyartas-kornyezeti-ara

Égeti ez rendesen a környezetet, levegő, víz, talaj, minden érintett:
tinyurl.com/2p8kn3xf

"Unlike cobalt, lithium is not - or hardly ever - recycled"
greenly.earth/blog-en/carbon-footprint-battery

Nem mondom, hogy jobb a babetta, mert ezt én nem tudom megítélni. De talán annyival jobb, hogy az már le van gyártva.

Hogy mennyit nyom a latban az elsivatagosodás és a bolygó tönkretétele, azt én nem tudom kiszámolni. Fogalmam sincs, hogy mi a rosszabb, a babetta vagy egy új elektromos kütyü.

Igazából csak arra akartam rámutatni, hogy az elektromos minden közel sem olyan környezetbarát, mint a prospektusok azt sugallják és szerintem nagyon nehéz lenne kimondani a végső ítéletet, ha mindennel számolni kellene.

@kalv Ugye nem gondolod, ha egy lehetőségről kevesen tudnak, akkor az nem is létezik??
Egy jól összerakott babetta töredékáron teljesíti egy az egyben ugyanazt a funkciót amit egy elektromos bicikli tud.
Sőt még egy "picit" többet is: moped.blog.hu/2019/08/10/babettakkal_athenig
Szegedről Athénba mentek le vele, 2016-ban pedig az Adriai tengerhez, Magyarországot a határ mentén körbemotorozták, stb., mielőtt valaki azt hinné hogy csak egy közértbe járásra alkalmas motor.
Persze ennyi út alatt már volt műszaki hiba, többezer km viszont lement hiba nélkül, abból pedig jópárszor leugrasz a közértbe meg a postára..... mint az elektromos bicajjal, csak éppen töredék áron.

A Babetta, és a pedelec is az autó HELYETT használandó, az az igazi környezet szennyezés, amikor reggelente 1 fő/1 autó. Én 10 éve még kitekertem bringával a Blaháról Dunaharasztira ezer fokban, most 63 évesen már nem tudok. Nekünk IS való a pedelec, akartam is pályázni. Mert haladni, és még mozogni is szeretnék. A környéken bringázom, de be akartam volna vele járni a városba, a Blaha 18 km. Utána néztem, nagyon megérte volna. Ami visszatartott, hogy innen nincsenek bicikli utak. Én nem hiszem el, hogy kimerült a keret, nemrég számoltam ki, hogy még ezer évig elég, van időm vacillálni. Szerintem az állam kassza merült ki, onnan vonnak el ahonnan tudnak, és hazudnak hozzá ezerrel.

@maxi Igazad lehet. Nyilván nem számoltam ki mindent forintra. De van egy eszközünk, ami működik x éve, működni is fog még x évig. Karbantartására apróságok kellenek, viszont keveréket pöfög el, nem túl környezetkímélő módon.

És van egy biciklink, aminek akkuját cserélni kell 2-5 évente, tölteni minden (!) nap, ugyanúgy gumit venni rá x időnként, karbantartás, olajozás stb. Érdekes lenne ha egyszer valaki kiszámolná mondjuk 10 évre.

Nyilván én is azt mondom, ne vegyen senki már babettát. Egy mai robogót inkább, ha belsőégésű, aminek sokkal jobb hatásfoka van, és harmadannyit szennyez.

@Maxi

Újonnan készíteni egy babettát biztosan nagyobb karbonlábnyomú, de az már kész van, le van gyártva. Szerintem nagyon is releváns kérdés, hogy mi környezetkímélőbb: használni még 10 évig egy roncstelepről megmentett babettát (annak a gőzével füstjével együtt), vagy bemenni a boltba és venni egy új elektromos bringát amit ha nem lenne rá kereslet le sem gyártanának (és 10 év alatt valószínűleg szintén tönkremegy).

(A választ amúgy nem tudom, jó lenne egyszer részletesen látni hogyan számolnak karbonlábnyomot. Van egy olyan sejtésem, hogy egy nagy adag hasraütés is szerepet játszik sok helyen)

@Nacionalista
2022-09-27 at 09:45

Azért ez nem ilyen egyszerű.
Azt is mérlegre kéne tenni, hogy milyen terhelést jelent a környezetre nézve mondjuk a lítium bányászat. A vízre (! – miközben emberek szomjaznak), növényekre, állatokra, stb.

Bár nagyon megy a marketing, meg hogy az elektromos minden a jövő és ezzel mentjük meg magunkat, én azt gondolom, hogy ez csak egy újabb üzlet, amiből temérdek pénzt lehet csinálni.

Le lehet gyártani a mindent újra, elektromos verzióban, ami a már meglévőhöz újabb adag szennyet és környezeti pusztítást ad hozzá (már maga a gyártás, bányászat stb. is és ekkor még nem is használtam az új, trendi cuccom,v dobtam ki). Szerintem ezzel csak növeljük a környezeti terhelést. Az jelentene bármit is, ha holnaptól nem termelnénk semmit, nem fogyasztanánk semmit (kisarkítva). Ezt persze senki nem akarja. Ami most megy, az csak üzlet. Valamit mindig el KELL adni.

autoszektor.hu/hu/content/az-akkumulatorgyartas-kornyezeti-ara

Égeti ez rendesen a környezetet, levegő, víz, talaj, minden érintett:
tinyurl.com/2p8kn3xf

"Unlike cobalt, lithium is not - or hardly ever - recycled"
greenly.earth/blog-en/carbon-footprint-battery

Nem mondom, hogy jobb a babetta, mert ezt én nem tudom megítélni. De talán annyival jobb, hogy az már le van gyártva.

Hogy mennyit nyom a latban az elsivatagosodás és a bolygó tönkretétele, azt én nem tudom kiszámolni. Fogalmam sincs, hogy mi a rosszabb, a babetta vagy egy új elektromos kütyü.

Igazából csak arra akartam rámutatni, hogy az elektromos minden közel sem olyan környezetbarát, mint a prospektusok azt sugallják és szerintem nagyon nehéz lenne kimondani a végső ítéletet, ha mindennel számolni kellene.

Most komolyan azon vitatkoztok, hogy a Babetta valós alternatívája-e az elektromos biciklinek? A vicc kedvéért megnéztem a hasznaltauto.hu-n jelenleg 14 babettát hirdetnek, fogalmam sincs milyen állapotban. Ehhez képest csak a Decathlon honlapján 26 elektromos bicikli szerepel. Nem 26 darab, 26 féle. Szerintetek ha tényleg akkora jó alternatíva lenne hány perc alatt találna gazdára az ország összes eladó Babettája?
Nekem lesülne az arcomról a bőr ha egy ennyire nyílvánvalóan mások orra alá közvetlenül szennyező járművön ülnék. Inkább járnék sima biciklivel vagy gyalog.
A múltkor fejben (fürdés közben) kiszámoltam nagyon durva felső becsléssel, hogy a biciklim kevesebb, mint 1kWh-t fogyaszt 100km-ként, ez Magyarországon google első találat szerint 0.35kg CO2, vagy benzinárra átszámolva kb 0.1L/100km-es fogyasztás.

@Maxi

Bár most egy kicsit gugliztam, és azt írják a lítiumos akksi előállítása (ami valószínűleg a legnagyobb tétel egy elektromos bringában) az 30 kg CO2 kWh-nként. Ahogy nézem a fél kW-s akksi az tipikus. Még ha beleszámítom az energiaellátás kibocsátását, meg hogy van más része is a biciklinek nem csak az akksi, akkor se megy ez az érték 100-150 kg (CO2) fölé. Az ~1500-2500 kilométer a babettával. Szóval ha ennyi km-t megteszel a bringával az élettartama során (ami azért nagyon kevés) akkor már valóban zöldebb venni egy újat mint a babettát életben tartani.

@nacionalista Semmit nem kell számolgatni. Ha megnézed egy hideg motorral szivatóval beindított babetta füstjét fél perc járatás után, (urambocsá megcsap a sza.... akarom mondani illata) abban a pillanatban semmit nem akarsz te számolgatni, hogy vajon melyik a környezetszennyezőbb az elektromos bicaj vagy a babetta. Nem is lesz kérdés hogy erre mi a válasz.

Akinek fontos a környezetvédelem, az messze magas ívben kerülje el a Babettát (meg a Simsont, a Trabantot, meg a 2T benzines fűnyírót, és úgy alapjában MINDEN kétütemű motort!)

Kizárólag a pénzügyi szempontok miatt hoztam fel, ott a babetta nyer. Frissen generálozott motorblokkot veszek a negyedéből mint amennyibe csak egy e-bicaj akksi kerül...
Egy korrekten összerakott 207-es babetta pedig az egyszerűsége révén -nem vicc- megbízhatóbb mint egy mai flinc-flancos műanyagboglya robogó, amit a tervezett elavulás jegyében gyártottak.

A Babetta, és a pedelec is az autó HELYETT használandó, az az igazi környezet szennyezés, amikor reggelente 1 fő/1 autó. Én 10 éve még kitekertem bringával a Blaháról Dunaharasztira ezer fokban, most 63 évesen már nem tudok. Nekünk IS való a pedelec, akartam is pályázni. Mert haladni, és még mozogni is szeretnék. A környéken bringázom, de be akartam volna vele járni a városba, a Blaha 18 km. Utána néztem, nagyon megérte volna. Ami visszatartott, hogy innen nincsenek bicikli utak. Én nem hiszem el, hogy kimerült a keret, nemrég számoltam ki, hogy még ezer évig elég, van időm vacillálni. Szerintem az állam kassza merült ki, onnan vonnak el ahonnan tudnak, és hazudnak hozzá ezerrel.

azért a Babettával bicajozás élvezeti faktora közelíti ám a láncfűrésszel való ön-örömszerzését.... :DD

Én egy Simsonon gondolkoztam a nyáron, aztán mikor megláttam mibe kerülnek, inkább elengedtem. Elképzelni nem tudom, mitől kerülnek ezek 200e+ összegekbe...

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram