Kedves Kommentelők! Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
174 hozzászólás
Legrégebbi
LegújabbMost Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Tapsoljunk neki
Vendég
1 éve
Mit szóltok például a Kolozsvár-i metro ötletéhez?
Mit szóltok ahhoz, hogy kishazánkban:
1) mennyi ideig tartott a 4-es metro kiépítése (egyik banda körüli szenvedésre) - nem is a teljes/tervezett hosszban.
2) a hasonlóan sáros ügyhöz - az orosz metro-kocsik kérdéséhez a 3as-vonalon (másik banda).
3) mennyi ideig tartott a 3-as vonal felújítása? A rengeteg tereléssel, pótló-pótló buszokkal.
Mit szóltok ahhoz, hogy a fentiek miatt talán évekre/évtizedekre elástuk ennek a közlekedési formának a további terjedését? A Duna nagyvasúti alagút átfúrásról már ne is beszéljek.....
Penge
Vendég
1 éve
És ennek mi lenne a lényege? Hogy miközben a világ fejlett része Loretta szüléshez való szimbolikus jogán™, illetve a ősi rég elfeledett sérelmeken, területi követeléseken vitázik, meg összefeszül a nyers természeti törvény (aka. józan paraszti ész) és az egykor a civilizáció alapkövét jelentő, de évszázadok óta időről-időre félresiklatott (javítsuk meg az emberi természetet és írjuk át az evolúciós ösztönöket) "haladó, modern gondolkodás", addig közben csendben a szorgos kis sárgák (mint a puskapor meg a Nagy Fal óta) stílszerűen leják mindkettőt és fejlődve elhúznak mindenki mellett?
Lásd még: tóriumos reaktor, ami most a napokban kapott engedélyt és 20 ezer évre elegendő energiát biztosít Kína számára.
Alegszkadiamond90
Vendég
1 éve
Első 😀
Miskolcon nincs metró
Nándi
Vendég
1 éve
Mi a mondandó?
Ill. Kínában a metróval nem ugyanaz a szitu mint a hipergyorsvasutakkal?
(Amiket presztízs meg gazdaságélénkítési okból felhúztak mindenhova IS aztán azóta egyik becsődölő ütemeltető adja át a másiknak h aztán az is becsődöljön)
Vagy a metró olcsóbban üzemelterhető?
usespanner
Vendég
1 éve
Szerintem teljesen mindegy, hogy egy metro felújítás 3 vagy 2 évig tart.
Az viszont botrányos, hogy az MSZP-s városvezetés 8 évig építette a 4-es metrószakasz felét, ami végül csak félig készült el.
Ilyen tempóban 32 év (!) lenne egy metrovonal átadása.
Hasonló ütemben zajlik a PAKS II. beruházás is: 6 év alatt sikerült megépíteni egy magányos orosz munkásszállót a mérnököknek és lefordítani a kivitelezési dokumentumokat. Ez is (viccen kívül) egy 20 éves projectnek tűnik.
Nkünk viszont most kell energia és most kell munkaerő.
Imre
Vendég
1 éve
@penge:
"tóriumos reaktor": Azt gondolod, hogy a hanyatló nyugat ezzel nem képes felvenni a versenyt?
Olvastad már a Jared Diamond - Háborúk, járványok, technikák című könyvét?
AtYourDOor
Vendég
1 éve
Azért aki ebből azt következteti le, hogy kína mennyire szipi szuper annak a geopolitikai tudásaa béke segge alatt van. Kizárólag a GDP elvárások miatt szarják tele az országot szar minőségű infrastrukturával. Nem mondom, azt h kína szarul áll meg összeesik, de bőven van probléma ott amit a szentlélek/diktatúra tart egyben.
Ivan Olsen
Vendég
1 éve
@nandi Gondolom a metrót ott is állami (önkormányzati?) pénzből tarthatják el. Úgy könnyű. 🙂
SzB.
Vendég
1 éve
Valamennyi nagyváros közlekedésének alapvető eleme a metró. Csak ezt ebben a balkáni putriban elfelejtettük, mert mi stadiont épitünk metró helyett is. De úgy tűnik, a magyaroknak ez is megfelel.
Az igazi elmaradásunkat az mutatja, hogy Szófiában 1998-ban adták át az első vonalat, és 20 év alatt megcsináltak 52 km-t. Szemben a bp-i összes en 40 km-rel. Vicc.
Penge
Vendég
1 éve
@usespanner Időnként frankón úgy érzem, hogy ami politikusnál és államilag dotált multinál alapkövetelmény (meggondolatlanság, tervezetlenség, nagyot mondás, aztán az az utáni felelősség(re vonás) elkerülése/sz*rkenegetés, abba bármelyik kisvállalkozó vagy középvezető alkalmazott (ide értve a takarítók, közmunkások vagy építőipari segédmunkások csoportvezetőjét) rövid időn belül belebukna.
És ami a legaggasztóbb, hogy a választók fele még tapsikol is hozzá, a másik fele meg azért tapsikol, hogy a másik hasonló mentalitású ellentábor kerüljön hatalomra, hogy csinálhassa ugyanezt a nettó agybetegséget.
A maréknyi normális meg csendben sínylődik és életunt vagy cinikus lesz...
Tamás
Vendég
1 éve
Most értem vissza midsummer eve ünneplésről Stockholmból. A metró közlekedés elképesztő, ahogy minden más is. A Central Station, nem a Nyugatit, de a Nemzeti Színházat veri. Hosszasan sorolhatnám, miért jobb, pl ott nincs olyan, hogy ott hagy a sofőr, amíg utas van addig nem zárja az ajtót, nálunk simán rád zárják. Nincsenek migránsok, nincsenek no go zónák, az csak a magyar médiában létezik, mint ahogy 50 éve a hanyatló nyugat. Mi még mindig ott tartunk, mint ötven éve, ők azóta is dupla tempóval előre. Amikor a magyar metróról vitázunk más európai országokhoz képest, az olyan, mintha az ökrösszekeret hasonlítanánk az űrsiklóhoz. Ébresztő, nem egy ligában játszunk, semmi értelme ezeknek az összehasonlításoknak, mert mi visszafele megyünk, a világ meg előre.
testemen a jel
Vendég
1 éve
Jól látszik az ábrán, hogy nem maga az alagútfúrás kerül sok időbe. Hanem pl. a hatalmas mennyiségű KÖZpénz elköltésével és a várható jelentős változásokkal kapcsolatos társadalmi vita. Ahol ez teljes mértékben hiányzik, ott kilőhet bármilyen hasonló grafikon. Sokat elmond egy emberről, ha az ilyen kommunista grafikon-kilövelléseke maga is kilövell. Lásd pl. @penge .
Azokban az években, amikor a budapesti 4-es metró építésével kapcsolatos társadalmi vita zajlott - mert igen, 20 éve még létezett ilyen Magyarországon -, sok érvet és ellenérvet meghallgattam. Emlékezetes maradt számomra többek között az az adathalmaz, mely azt támasztotta alá, hogy ahol a tömegközlekedést leviszik a föld alá, ott a felszínen felszabaduló helyre nagy eséllyel autós közlekedés kerül.
Hogy megmentenek-e minket az elektromos autók, azt nem tudom, de nem lenne rossz.
V
Vendég
1 éve
@alegszkadiamond90 a miskolci metro hosszanak valtozasat a fekete vizszintes vonal abrazolja
örök körök
Vendég
1 éve
Azért még mielőtt mindenki a kardjába dőlne:
- a grafikon nem (csak) a mi értelmezésünk szerinti metróvonalakat méri (tengely feliratot ajánlott elolvasni), sokat csalhat az eredményen hol mi minek számít
- Kínában nem (több)százéves városi örökségbe lett beerőszakolva ezen hálózatok nagy része, hanem 0-ról (ki tudja milyen minőségben) felhúzott városnegyedekbe - nagyon helyesen - már indulásnál beletervezték
- Ez lehet már csak az én ízlésem, de nagyon nem szívesen laknék az átlag kínai városban, hiába lenne akár közel metró (vagy egyéb s-bahn szerű kötöttpályás közlekedés). 21. századi lélektelen paneltömbök, csak 10 helyett 40 emelettel, kész tömegekkel kell a közös ló túrós hátán osztozkodni. Jók nekünk itt Európában a pár emeletes társasházak, kertvárosi övezetek.
Eredményeken ez nem változtat persze, de következtetéseket se vonnák le belőle
404? 440.
Vendég
1 éve
@usespanner “ Nkünk viszont most kell energia és most kell munkaerő.”
Na ja, minden is azonnal kell, majd beruházunk utána. Hogy mi lesz húsz év múlva azt majd megtervezzük 19 év múlva, és siratjuk 21 év múlva.
404? 440.
Vendég
1 éve
@penge
A jövő nem a nukleárs hanem a füziós reaktor, ami nemzetközimegyüttműködésben épp franciaországban épül.
@penge : én azt gondolom ha egy nép nem életképes, mert korrupt vezetőkkel van tele, akik leválthatatlanok és egy lassú gazdasági visszafejlődés van, egy nagyon súlyos morális válsággal, akkor az a nép nem érdemli meg a létezését és előbb-utóbb be fog asszimilálódni egy környező országba. Ez a dolgok rendje. Amikor a Kárpát-medencébe érkeztünk mi is ezt tettük az itt lévő gyengébben szervezett törzsekkel.
Régen egyébként hazafi voltam, Nagy-Magyarország térképpel a szobában, de mostanában sokszor úgy érzem ez-az ország rég nem érdemli meg a létezését, főleg miközben lenézünk más népeket és a szokásos magyarkodós, "mi mindenkinél okosabb vagyunk"-al jövünk.
Szóval ha az ázsiai régió életképesebb, ügyesebb, jobban tud boldogulni, szorgalmasabb, akkor megérdemli, hogy ők legyenek a topon. Ami itthon megy azt nihilnek hívják egy lassú hanyatlással...
Budai
Vendég
1 éve
Ha jól emlékszem, az orosz államadósság fejében megépítették volna nekünk gyakorlatilag ingyen a 4-es metrót, de nem kellett, mert akkor még függetlenedni akartunk az oroszoktól. Meg talán az is közrejátszott, hogy akkor nem lehetett volna pénzek fölött rendelkezni, kifizetésekről dönteni.
Justin Time
Vendég
1 éve
Tyű... Emberek, ezek már szép csendben átástak az akkugyáraik alá!
Metrózó hangya
Vendég
1 éve
@usespanner "Szerintem teljesen mindegy, hogy egy metro felújítás 3 vagy 2 évig tart."
Jól mondod: Szerinted!
Aki naponta metróval utazik, mint én, annak egyáltalán nem mindegy, hogy meddig tart a felújítás. EGYÁLTALÁN NEM MINDEGY! Érted?
Amikor kiírták a három tendert, már akkor láttam, hogy az elgondolás rossz. Írtam is egy levelet az akkori főpolginak, hogy legyen szíves és terveztesse meg úgy, hogy kisebb legyen a káros hatása. Iktatták a levelem, de válaszra nem futotta. Nyilván ő se járt metróval soha. Magasról lepottyantja, hogy mi fáj a népnek.
Hogyan kellett volna? A pálya felújítását a lehető leggyorsabb tempóban, és addig a teljes 3-as metrót lezárni. Majd, ha már megvan a felújított pálya, akkor jöhetnek az állomások. Mindig csak azt lezárni, amit éppen csinálnak. Egyszerre lehet akár többet is. De az egyes állomások lezárása alatt a többi állomáson már járt volna a Metró!
Nem is értem, mi tartott vagy öt-hat évig a metrófelújításon, amikor minden hétvégén és éjszaka zárva volt? Talán 20 kilométer az egész.
Talán nem nyolc embert kellett volna leküldeni az alagútba, hanem nyolcvanat vagy háromszáznyolcvanat.
Érden építettek tavaly egy körforgalmat több mint fél évig. Egy nyomorult körforgalmat, az egyik legforgalmasabb úton Törökbálint felé.
Öt(!!!!!!!!!!!!!!!!) ember lébecolt ott minden nap, ebből három az árnyékban a telefonját nyomkodta, egy nézte, hogy jön-e a főnök a strabagos autóval, egy meg valamit kapirgált a munkaterületen. Ez ment hónapokon át, hétszámra semmi nem történt, csak le volt zárva az út fele.
Húsz-harminc emberrel és normális főnökséggel néhány hét alatt meglett volna.
Gondolom a metró ugyanezért tartott fél évtizedig.
Penge
Vendég
1 éve
@testemen-a-jel Ahol a hangyákat bevonják a stratégiai döntésekbe ott csak az a rosszabb, ahol az individualistává nevelt hangyákkal teszik ugyanezt és tapsikolnak, hogy demokrácia meg társadalmi vita.
A Szép új világ több szempontból is hasznos olvasmány. Ha az epszilon félmajmokat alfává minősítjük, az egyik irányba sem jó ötlet.
@404-440 Kiemelés az írásból: "Az ázsiai partnerek szívesebben dolgoznak nulla kontingenciával, ami azt jelenti, hogy nincs beleszámolva csúszás, sem extra költség. Az európai és amerikai kollégák ezt nagyon furcsának tartják, mert például legalább 50 százalékos árrést adnának hozzá."
A központi "diktatórikus" döntés mindig gyorsabb, hatékonyabb.
Másik alapigazság. Ha a népesség 100%-az ókori filozófusok/gondolkodók szellemi szintjén lenne, nem lenne szükség (mai formájában) politikusokra, de ez utópia. Így vezér vagy vezérelv mozgatja a csordát.
Penge
Vendég
1 éve
folyt.
És a kettő még csak nem is jobb egymásnál, csak az aktuális környezet/lehetőségek döntik el, hogy éppen melyik a logikusabb. A szűkösség (ami lehet szimbolikus is, hogy mindenki luxusInstahighlife-ot akar richkids hashtagekkel vagy "csak" úgy érzi jár neki az "alap", ahogyan a reklámok szerint az átlag, a valóságban a felső 10% él) vagy egy vélt vagy valós válság mindig hierarchiába rendezi a tömeget.
A jólét pedig mindig liberalizálja a tömeget és itt is mindegy, hogy romkocsmás svéd bölcsészekről van szó, vagy bőségesen termő banánfa alatt gandzsát szívó reggie zenét hallgató jamaicaiakról. Amíg erőforrrásbőség van (ami szintén szimbolikus, a lényeg, hogy a szomszédnak se legyen jobb) maximum a párválasztáson megy a harc.
Jobb kéz
Vendég
1 éve
A hármas metró alagútjának csak 1 kijárata van, KÖKI-nél. Mozgólépcső, áramátalakító, pálya, biztósítóberendezés ki-be szállítása időigényes. Sok alkatrész túl nagy hogy a mozgólépcsőn vigyék le. Ha előtted áll egy vonat nem tudod kikerülni. Az alagútban is dolgoznak akkor szintén nem tudsz ott vonattal szállítani.
Amúgy az építőmunkás, mérnök tényleg abban érdekelt, hogy minél tovább tartson az építés. Addig bíztosan van munkája, fizetése.
Amúgy a BKK villamos párti azt erölteti a metróval szemben. ¯\_(ツ)_/¯
V. David volt államtitkár vasúti alagútban gondolkodott a metró helyett.
BlaZember
Vendég
1 éve
@Kiszamolo Nálunk olyan színvonalú a munkaerő, hogy még az árnyékba támasztásuk is GDP-t termel. Tudnak ilyet nyugaton? Naugye.
dddd
Vendég
1 éve
@szb Hasonló a hasonlókkal, az hogy mi van kínában rajtunk nem segít.
Budapest: 39 km, megnyitás 1896 (1970)
Prága: 65 km, megnyitás 1974
Bukarest: 79 km, megnyitás 1977
Varsó: 41 km, megnyitás 1995
Szófia: 48 km, megnyitás 1998
Természetesen Budapestet leszámítva a felsorolt városokban épül vonal hosszabbítás vagy új vonal.
404? 440.
Vendég
1 éve
@penge
Megragadtad a lényeget.
Amúgy nyilván azért lehet jangcét rekeszteni a kínai milliárdosokkal mert ismeretlen az árrés fogalma, és mindenki a vezér iránymutatását követve önzetlenül menetel a nép erdekében.
Se csalás se korrupció.
Legalábbis ezt mondják. De miért hazudnának. Van vezérük!
jami
Vendég
1 éve
@remenyvesztett
Nem erdekelt a trianongyasz, miota olvastam a nemzetisegi aranyokrol es hogy 600e magyart lazan a halalba adminisztraltak a magyar hatosagok egy vesztett haboru legvegen.
Magyar vagyok, ezen nem valtoztat a politika. Pont ezzel operalnak, h megmondjak ki szamit magyarnak a magyarok kozul. Szerintuk. Ugyanaz a modszer, mint korabban. Csak, most, nem halalos.
kichimoto
Vendég
1 éve
voltam a kínai metróban, nagyon le vagyunk maradva, de egyébként minden téren, kína már nem az aminek mi megismertük 20-30 éve
youtu.be/1JbI8Ml25WQ
Pietro
Vendég
1 éve
Mindenki siránkozik, hogy Bp milyen rosszul áll metróügyileg (is). A felcsúti kisvasútra és a hmvh-i tramtrainre nem gondoltatok? Hát nektek semmi sem elég? Szegény pártunk és kormányunk alig győzi a látványberuházásokat a nép szórakoztatására, ti meg nyavalyogtok a tömegközlekedés (meg az eü, oktatás még hasonló hülyeségek) miatt.
Nacionalista
Vendég
1 éve
@Penge
"A központi “diktatórikus” döntés mindig gyorsabb, hatékonyabb."
Naná. Lásd pld. hogy Magyarország milyen jól áll a demokráciával mókoló szomszédokkal szemben (na jó Bulgária MÉG nem hagyott le)
Vagy, hogy egy abszolút diktátort hozzak: miközben Oroszország elöregszik és fogy, Putyin most égeti el pár millió egészséges, fiatal, munkaképes emberét (katonai veszteség + külföldre menekülő), 50 év alatt felhalmozott (szovjet) fegyvereit meg egy évtizednyi olajprofitot azért, hogy legjobb esetben megnövelje Oroszország területét 5%-l.
És mi van azokon a területeken? Ipar (már) nincs, van jó minőségű szántóföld meg nyersanyagok. 2 olyan dolog ami amúgy is bőven van Oroszországnak. Szerinted ez hatékony?
Ma a világon az ÖSSZES olyan állam ahol szívesen élnél egy jobb-rosszabbul működő demokrácia. Hol hatékony a diktatúra?
jurta
Vendég
1 éve
Késztetést érzek, hogy megszerezzem a grafikon mögötti számokat, és az ország népességével elosztva ábrázoljam őket (hogy valóban hasznos összehasonlítást kapjunk, természetesen a *nagyvárosi* népességgel kellene osztani valójában, de annak definíciója körüli viták túlbonyolíthatják a műveletet)...
Miféle összehasonlítás pusztán a metróvonal-kilométerek alapján: Kínát Dél-Koreával??
BÉla
Vendég
1 éve
@AtYourDOor voltál te már Kínában? Én kint éltem 3 évet, nemrég jöttem haza Xuzhouból, nemerég adtak át 3 metróvonalat, mindent lehet róluk mondani csak azt nem hogy szar minőségű.
zsoltv
Vendég
1 éve
A felújítások kapcsán egy friss londoni döbbenet: a külvárosi szállodánk melletti utcát lezárták este 8-kor, éjfélre 200 méter hosszban felmarták az aszfaltot, majd reggelre leterítették az újat és felfestették az útburkolati jeleket is. Reggel hétkor már zavartalan volt a forgalom, igaz, ehhez kb. 40 munkás kellett 🙂
Okoska törp
Vendég
1 éve
@Kiszamolo
Nem kéne lesüllyedni az egyszeri kommentelő szintjére.
Ha 1 nő 9 hónap alatt kihord egy gyereket, attól még 9 nő nem fogja 1 hónap alatt...
Nyilván lehetett volna gyorsabban csinálni, de azért ez nem annyi volt, hogy odament pár ember és pár vödör festéket rákent az alagútra.
Meddig volt zárva? Hat évig? S könyörgöm, felújítás volt csak. Ne gondoljuk már normálisnak ezt a tempót, mert nagyon nem az.
Nem pár vödör festék, de azért nem is olyan nagy wasistdas volt a dolog: sínek, váltók, vezetékek cseréje 2*20 kilométer távon plusz három mozgólépcső állomásonként és egy kis burkolat. A metró is csak egy vonat a föld alatt, semmi több.
axt
Vendég
1 éve
@orok-korok Nem túrós, hanem túros (rövid o!) jegyezzétek már meg. Mi a fenét keresne túró a ló hátán, hm? Ott készítik, vagy mi? Tessék guglizni, megtalálod, hogy mi az a túr.
axt
Vendég
1 éve
@testemen-a-jel Én Pengével értek egyet. Az elmúlt bő 20 évben én azt láttam, hogy a társadalmi vita teljesen felesleges, mert csak azok telepszenek rá, akiknek nincs magánéletük, és valami miatt haragszanak az egész világra, és ilyen vitákban élik ki a frusztrációjukat. Számomra nagyon emlékezetes volt az az eset, amikor volt egy NATO vállalásunk a Zengő-hegyi lokátor felépítésére, és valamilyen teljesen fals indoktól vezérelve valamelyik társadalmi csoport nekiment a dolognak, mondván, hogy ott van valami akármilyen virág, ami egyébként senkit sem érdekel és senki fel nem ment megnézni azt a virágot, de az ott van, és egy lokátornyi helyet sem szabad onnan eltávolítani, mert jaj mi lesz azzal a virággal. Hát lett lokátorunk máshol, egy gödörben, amit 2 vagy 3 másik mobil lokátor segített ki, és az egész NATO rajtunk röhögött. Na akkor mondtam azt, hogy itt nincs értelme vitának.
jami
Vendég
1 éve
@Kiszamolo Nálunk egy nagy úthibát hónapokig javítottak. Hétvégén hétvége volt, du. 4 után délután. Néha az eső miatt nem tudtak egész nap dolgozni (semmi extra, csak nedves és nem esett egész nap), máskor más indok miatt, fene tudja. 4 sávos út, teljesen lezárva. A legnagyobb nyüzsiben, amikor égett a kezük alatt a munka - volt ott max. 6 ember. Egy kereszteződésnél valami 1,5 év alatt végeztek. Össze is lett csapva, a nagy sietségben, pl a kanyarodó járda kellős közepére rakták át a villanyoszlopot. Nem tudni, h eleve hülyék tervezték, csak az építő cégnél volt a "jólvanazúgy" az alapfilozófia vagy csak a műszaki ellenőr vak. Most már így élvezi az úri közönség a következő pár évtizednek, amíg nem jön újabb ellopható EU pénz
attila
Vendég
1 éve
@remenyvesztett Nagyjából egyet értek avval ami írsz. Annyit tennék hozzá hogy a vezér nagyon is jól látja hogy a társadalom többsége simán bemegy környezetszennyező akku gyárakba dolgozni és örül neki hogy "milyen sok pénzt kap". Persze hogy majd 5-10 évvel előbb belehal az nem érdekli. Ettől már csak egy lépés amikor örömmel küldik az unokáikat a frontra meghalni és utána azt mondják hogy "de legalább megmutattuk nekik" milyen "nagy" nép vagyunk mi. A magyar egy olyan nép aki biztos mindenkinél jobban tudja ezért nem is kell kikérni mások véleményét, míg jobb lenne ha azt gondolnánk " a másik biztos jobban tudja mint én, de meg akarom tanulni én is olyan jól mint ő ".....
Thessaloniki
Vendég
1 éve
Nézzetek utána a Szaloniki metrónak. 2006-ben kezdték el építeni és talán 2024 végére átadják a fővonalat. A 2 oldalágat nem. Én 2007-ben voltam ott fél évet egyetemistaként. Az egész belvárosban lezárások, terelések minden állomásnál, mindenhol régészekkel teli. Természetesen mindenhol találtak ókori tárgyakat, falakat, műemlékeket stb. Később éveket állt csak azért mire kitalálták ezekkel mi legyen.
@metrozo-hangya
Elméletben jól hangzik amit írsz. A gyakorlatban azért ez nehezen kivitelezhető, mert ha nem csak újracsempézésről van szó hanem nagyobb felújításról (és itt elvileg az volt), akkor kell a felvonulási terület, a hely a munkagépeknek, stb. Itt ha egy utasokkal teli szerelvény 2 percenként elmegy az olyan, mintha téged is 2 percenként félreállítanának a munkádból majd vissza. Nem egy útfelújítás
örök körök
Vendég
1 éve
@Kiszamolo
Attól tartok itt nem az egyszerű melós a hibás, az pontosan azért veri a verni valót egész nap, mert megteheti. A főnöke, sőt, a cég tulajdonosai ugyanígy azért kakkantanak bele az egészbe, mert megtehetik, nincs a tökükön a harapófogó, nincsenek szűkre szabott határidők komoly kötbér veszéllyel.
Itt a felelősség azé, aki az önkormányzat/állam oldalán a pályázatot kiírta, a győztessel a szerződést aláírta. Van egy olyan rossz gyanúm, hogy nem volt hülye az illető, sőt, nagyon is racionális volt. 2-3 hetes melónál ugyanis valaki lehet megkérdezte volna, mi a pöcsöm kerül ezen milliárdokba... Pár hónapnyi munka már komolynak tűnik, hogy mi a feladat, az amúgy valójából mekkora meló lenne és mennyibe kéne kerüljön meg úgyse tudják azok (se), akik felelősségre vonhatják...
Persze a felelősségi lánc végén úgyis eljutunk a szavazókhoz, akik ezeket mind elnézik választásokkor.
jani129
Vendég
1 éve
Most voltam Kínában tavasszal, Dongguanban, az egy keleti parti gazdag vidékhez tartozó 10 milliós nagyváros, 1 metróvonala van. Vagyis a grafikonban látottakkal ellentétben nem volt könnyebben használható metróhálózat, mint a mienk.
A népességre kéne vetíteni a kilométert, hogy jóbban értelmezhető legyen.
Indian A. Jones
Vendég
1 éve
Az a gyanúm, hogy minden nagyváros katasztrófa, ha folyamatában éled meg a felújításokat, építkezéseket. Itt is állandóan barmolnak valamit. A belvárosban kb. 5 km villamossínt 10 évig tart megépíteni. Gyalogosan sem jutottam A-ból B-be, akkora szurdikot csináltak ott a kordonokkal.
Szerteszét a városban meg simán elbarikádozzák a legforgalmasabb utakat is, ideiglenes lámpákkal, aztán látszólag semmi se történik hetekig.
A West Midlands polgármestere eközben propagandafotókon fényképezteti magát minden beruházásnál, hogy mekkora befektetést hoz a térség jövőjébe.
Építik a HS2-t London-B'ham között ezer éve, 2035-re lesz talán kész. Vö. Ázsiában már rég 200-zal száguldanak a vonatok, sebaj...
Viszont aláírom, amit föntebb írtok: ha újraaszfaltoznak egész utcát, útszakaszt Angliában (persze itt is csak amikor már muszáj!), az tényleg gyorsan megvan.
lekváros_kenyér
Vendég
1 éve
youtu.be/8Zty_4MUm3g
Mennyi lehetett a CGI :P. Ja, nem.
Szinténgyörgyi
Vendég
1 éve
axt
2023-06-29 at 10:41
Ez a túros kérdés nekem is mániám, beégett a retinámba, amikor 8 évesen azt tapasztaltam, hogy a magyartanárom (!) kijavította "túrósra" az egyébként hibátlan dolgozatomban, ahol konkrétan az volt a feladat, hogy írd be a szót a közmondásba. Emiatt nem is szóltam, köszi, hogy te megtetted. A 9 millió muszályozó országában jó érzés, hogy mást is izgat még a téma rajtam kívül. Bocs Miklós az offért. Bár lehet nem is annyira off - javaslom ezt feladni szűrőkérdésnek, hátha fennakad néhány troll a rostán...
Egyébként ez a "metrófelújítás" csak nekem volt fura? Amikor először lementem a Nyugati metróállomásra, akkor az alábbiakat láttam: A mozgólépcső alagútjának a falát csak átkenték kátránnyal, de a beszivárgó víz már a legelején jól látható nyomokat hagyott itt-ott. A járólapokat nem cserélték, ugyanazok voltak, mint előtte. Ez még a kisebbik baj, de a sínszálak sem tűntek újnak. (Lehet, hogy azok voltak, de akkor előzetesen nagyon komoly terheléses tesztelésnek vetették alá, mert több évtizedesnek tűnnek.) A vízszivárgás nyomai is ugyanúgy látszottak a "gödörben", mint korábban. Amikor begördültek az új metrószerelvények, akkor már teljes volt a retró-metró fíling. Egyszerű, egyfejű utasként nekem csak annyi tűnt fel, hogy van lift a mozgáskorlátozottaknak. Ez szép dolog, de valahogy többet reméltem ennél.
Grand
Vendég
1 éve
örök körök,
Egy önkormányzati/állami pályázatot lehet, hogy síkhülyék írnak ki, de a határidőket nem ők szabják meg hasraütéssel, házon belül vagy informálisan azon kívül megkérdezik a hozzáértőket. A lehető legegyszerűbb azt feltételezni, hogy mindenki hülye, de ez azért talán mégsincs így (2-3 hetes munka több hónaposnak eladva). Az már inkább magyarázat, hogy a 6 hónapos határidő ennyibe kerül, ha 3 hónapra szeretnénk levinni, akkor annyiba. Ja, akkor inkább a 6 hónaposat kérjük. Lehetne éjjel is dolgozni az M1-esen, csak akkor teljesen más a matek.
Egyébként a fél éves körforgalomnál meg teccetek kérdezni a fogadóórákon, testületi üléseken, hogy miért nem halad a munka? Mi volt a vállalt határidő?
Nyomd a gazt!
Vendég
1 éve
@Kiszamolo "Nem is értem, mi tartott vagy öt-hat évig a metrófelújításon, amikor minden hétvégén és éjszaka zárva volt? Talán 20 kilométer az egész.
Talán nem nyolc embert kellett volna leküldeni az alagútba, hanem nyolcvanat vagy háromszáznyolcvanat.
Érden építettek tavaly egy körforgalmat több mint fél évig. Egy nyomorult körforgalmat, az egyik legforgalmasabb úton Törökbálint felé."
Egyik ismerosom markolozik es egy forgalmas uton epitettek csomopontot ok is fel evig. Rakerdeztunk mi tart ilyen sokaig. Azt mondta meg tudnak csinalni par nap alatt az egeszet, de nem dolgozhatnak rajta olyan gyorsan, mert akkor nem kerhetnek el erte azt az osszeget. Igy mukodik a valosag... 3 napi mukara nem lehet elkerni 100milliokat...
folti
Vendég
1 éve
@thessaloniki ismert régészeti területeken azért ilyen késesek nem annyira meglepőek, valamelyik Isztambuli metróállomás építése is vagy 6 évet késett, vele együtt a teljes vonal, mert kb a bronzkorig visszamenőleg találtak kb minden méteren valamit lefelé. Hiábo no, régóta lakott terület.
Nálunk azért nem volt ennyi találat, (1-2 kettőre emlékszem összesen).
Imi
Vendég
1 éve
Most azt gondoljátok meg proletárok :D. Van itt ez a szerencsétlen Péterffy aki '56-os menekültként került az USA-ba, majd -a már akkor is hanyatló, muhahhha- amerikai álmot megvalósítva a leggazdagabb magyarrá küzdötte fel magát. És mit csinál ilyenkor az ember, ha öregségére demens lesz? Na, mit? Úgy van: visszajön b@szod magyarországra, lepacsizik a neokomcsikkal és a még a cégét is idehozza azoknak, akiktől tulajdonképpen elmenekült. Na, én erre mondom, hogy érdemes tőzsdézni, mert ha neki ennyi ésszel sikerül milliárdossá válni, akkor a határ a csillagos ég...
Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.OkNo
Mit szóltok például a Kolozsvár-i metro ötletéhez?
Mit szóltok ahhoz, hogy kishazánkban:
1) mennyi ideig tartott a 4-es metro kiépítése (egyik banda körüli szenvedésre) - nem is a teljes/tervezett hosszban.
2) a hasonlóan sáros ügyhöz - az orosz metro-kocsik kérdéséhez a 3as-vonalon (másik banda).
3) mennyi ideig tartott a 3-as vonal felújítása? A rengeteg tereléssel, pótló-pótló buszokkal.
Mit szóltok ahhoz, hogy a fentiek miatt talán évekre/évtizedekre elástuk ennek a közlekedési formának a további terjedését? A Duna nagyvasúti alagút átfúrásról már ne is beszéljek.....
És ennek mi lenne a lényege? Hogy miközben a világ fejlett része Loretta szüléshez való szimbolikus jogán™, illetve a ősi rég elfeledett sérelmeken, területi követeléseken vitázik, meg összefeszül a nyers természeti törvény (aka. józan paraszti ész) és az egykor a civilizáció alapkövét jelentő, de évszázadok óta időről-időre félresiklatott (javítsuk meg az emberi természetet és írjuk át az evolúciós ösztönöket) "haladó, modern gondolkodás", addig közben csendben a szorgos kis sárgák (mint a puskapor meg a Nagy Fal óta) stílszerűen leják mindkettőt és fejlődve elhúznak mindenki mellett?
Lásd még: tóriumos reaktor, ami most a napokban kapott engedélyt és 20 ezer évre elegendő energiát biztosít Kína számára.
Első 😀
Miskolcon nincs metró
Mi a mondandó?
Ill. Kínában a metróval nem ugyanaz a szitu mint a hipergyorsvasutakkal?
(Amiket presztízs meg gazdaságélénkítési okból felhúztak mindenhova IS aztán azóta egyik becsődölő ütemeltető adja át a másiknak h aztán az is becsődöljön)
Vagy a metró olcsóbban üzemelterhető?
Szerintem teljesen mindegy, hogy egy metro felújítás 3 vagy 2 évig tart.
Az viszont botrányos, hogy az MSZP-s városvezetés 8 évig építette a 4-es metrószakasz felét, ami végül csak félig készült el.
Ilyen tempóban 32 év (!) lenne egy metrovonal átadása.
Hasonló ütemben zajlik a PAKS II. beruházás is: 6 év alatt sikerült megépíteni egy magányos orosz munkásszállót a mérnököknek és lefordítani a kivitelezési dokumentumokat. Ez is (viccen kívül) egy 20 éves projectnek tűnik.
Nkünk viszont most kell energia és most kell munkaerő.
@penge:
"tóriumos reaktor": Azt gondolod, hogy a hanyatló nyugat ezzel nem képes felvenni a versenyt?
Olvastad már a Jared Diamond - Háborúk, járványok, technikák című könyvét?
Azért aki ebből azt következteti le, hogy kína mennyire szipi szuper annak a geopolitikai tudásaa béke segge alatt van. Kizárólag a GDP elvárások miatt szarják tele az országot szar minőségű infrastrukturával. Nem mondom, azt h kína szarul áll meg összeesik, de bőven van probléma ott amit a szentlélek/diktatúra tart egyben.
@nandi Gondolom a metrót ott is állami (önkormányzati?) pénzből tarthatják el. Úgy könnyű. 🙂
Valamennyi nagyváros közlekedésének alapvető eleme a metró. Csak ezt ebben a balkáni putriban elfelejtettük, mert mi stadiont épitünk metró helyett is. De úgy tűnik, a magyaroknak ez is megfelel.
Az igazi elmaradásunkat az mutatja, hogy Szófiában 1998-ban adták át az első vonalat, és 20 év alatt megcsináltak 52 km-t. Szemben a bp-i összes en 40 km-rel. Vicc.
@usespanner Időnként frankón úgy érzem, hogy ami politikusnál és államilag dotált multinál alapkövetelmény (meggondolatlanság, tervezetlenség, nagyot mondás, aztán az az utáni felelősség(re vonás) elkerülése/sz*rkenegetés, abba bármelyik kisvállalkozó vagy középvezető alkalmazott (ide értve a takarítók, közmunkások vagy építőipari segédmunkások csoportvezetőjét) rövid időn belül belebukna.
És ami a legaggasztóbb, hogy a választók fele még tapsikol is hozzá, a másik fele meg azért tapsikol, hogy a másik hasonló mentalitású ellentábor kerüljön hatalomra, hogy csinálhassa ugyanezt a nettó agybetegséget.
A maréknyi normális meg csendben sínylődik és életunt vagy cinikus lesz...
Most értem vissza midsummer eve ünneplésről Stockholmból. A metró közlekedés elképesztő, ahogy minden más is. A Central Station, nem a Nyugatit, de a Nemzeti Színházat veri. Hosszasan sorolhatnám, miért jobb, pl ott nincs olyan, hogy ott hagy a sofőr, amíg utas van addig nem zárja az ajtót, nálunk simán rád zárják. Nincsenek migránsok, nincsenek no go zónák, az csak a magyar médiában létezik, mint ahogy 50 éve a hanyatló nyugat. Mi még mindig ott tartunk, mint ötven éve, ők azóta is dupla tempóval előre. Amikor a magyar metróról vitázunk más európai országokhoz képest, az olyan, mintha az ökrösszekeret hasonlítanánk az űrsiklóhoz. Ébresztő, nem egy ligában játszunk, semmi értelme ezeknek az összehasonlításoknak, mert mi visszafele megyünk, a világ meg előre.
Jól látszik az ábrán, hogy nem maga az alagútfúrás kerül sok időbe. Hanem pl. a hatalmas mennyiségű KÖZpénz elköltésével és a várható jelentős változásokkal kapcsolatos társadalmi vita. Ahol ez teljes mértékben hiányzik, ott kilőhet bármilyen hasonló grafikon. Sokat elmond egy emberről, ha az ilyen kommunista grafikon-kilövelléseke maga is kilövell. Lásd pl. @penge .
Azokban az években, amikor a budapesti 4-es metró építésével kapcsolatos társadalmi vita zajlott - mert igen, 20 éve még létezett ilyen Magyarországon -, sok érvet és ellenérvet meghallgattam. Emlékezetes maradt számomra többek között az az adathalmaz, mely azt támasztotta alá, hogy ahol a tömegközlekedést leviszik a föld alá, ott a felszínen felszabaduló helyre nagy eséllyel autós közlekedés kerül.
Hogy megmentenek-e minket az elektromos autók, azt nem tudom, de nem lenne rossz.
@alegszkadiamond90 a miskolci metro hosszanak valtozasat a fekete vizszintes vonal abrazolja
Azért még mielőtt mindenki a kardjába dőlne:
- a grafikon nem (csak) a mi értelmezésünk szerinti metróvonalakat méri (tengely feliratot ajánlott elolvasni), sokat csalhat az eredményen hol mi minek számít
- Kínában nem (több)százéves városi örökségbe lett beerőszakolva ezen hálózatok nagy része, hanem 0-ról (ki tudja milyen minőségben) felhúzott városnegyedekbe - nagyon helyesen - már indulásnál beletervezték
- Ez lehet már csak az én ízlésem, de nagyon nem szívesen laknék az átlag kínai városban, hiába lenne akár közel metró (vagy egyéb s-bahn szerű kötöttpályás közlekedés). 21. századi lélektelen paneltömbök, csak 10 helyett 40 emelettel, kész tömegekkel kell a közös ló túrós hátán osztozkodni. Jók nekünk itt Európában a pár emeletes társasházak, kertvárosi övezetek.
Eredményeken ez nem változtat persze, de következtetéseket se vonnák le belőle
@usespanner “ Nkünk viszont most kell energia és most kell munkaerő.”
Na ja, minden is azonnal kell, majd beruházunk utána. Hogy mi lesz húsz év múlva azt majd megtervezzük 19 év múlva, és siratjuk 21 év múlva.
@penge
A jövő nem a nukleárs hanem a füziós reaktor, ami nemzetközimegyüttműködésben épp franciaországban épül.
telex.hu/tudomany/2023/06/27/iter-fuzios-eromu-keses-koltsegek-covid-19-orosz-ukran-haboru-francia-nuklearis-biztonsagi-hatosag-hibak
@penge : én azt gondolom ha egy nép nem életképes, mert korrupt vezetőkkel van tele, akik leválthatatlanok és egy lassú gazdasági visszafejlődés van, egy nagyon súlyos morális válsággal, akkor az a nép nem érdemli meg a létezését és előbb-utóbb be fog asszimilálódni egy környező országba. Ez a dolgok rendje. Amikor a Kárpát-medencébe érkeztünk mi is ezt tettük az itt lévő gyengébben szervezett törzsekkel.
Régen egyébként hazafi voltam, Nagy-Magyarország térképpel a szobában, de mostanában sokszor úgy érzem ez-az ország rég nem érdemli meg a létezését, főleg miközben lenézünk más népeket és a szokásos magyarkodós, "mi mindenkinél okosabb vagyunk"-al jövünk.
Szóval ha az ázsiai régió életképesebb, ügyesebb, jobban tud boldogulni, szorgalmasabb, akkor megérdemli, hogy ők legyenek a topon. Ami itthon megy azt nihilnek hívják egy lassú hanyatlással...
Ha jól emlékszem, az orosz államadósság fejében megépítették volna nekünk gyakorlatilag ingyen a 4-es metrót, de nem kellett, mert akkor még függetlenedni akartunk az oroszoktól. Meg talán az is közrejátszott, hogy akkor nem lehetett volna pénzek fölött rendelkezni, kifizetésekről dönteni.
Tyű... Emberek, ezek már szép csendben átástak az akkugyáraik alá!
@usespanner "Szerintem teljesen mindegy, hogy egy metro felújítás 3 vagy 2 évig tart."
Jól mondod: Szerinted!
Aki naponta metróval utazik, mint én, annak egyáltalán nem mindegy, hogy meddig tart a felújítás. EGYÁLTALÁN NEM MINDEGY! Érted?
Amikor kiírták a három tendert, már akkor láttam, hogy az elgondolás rossz. Írtam is egy levelet az akkori főpolginak, hogy legyen szíves és terveztesse meg úgy, hogy kisebb legyen a káros hatása. Iktatták a levelem, de válaszra nem futotta. Nyilván ő se járt metróval soha. Magasról lepottyantja, hogy mi fáj a népnek.
Hogyan kellett volna? A pálya felújítását a lehető leggyorsabb tempóban, és addig a teljes 3-as metrót lezárni. Majd, ha már megvan a felújított pálya, akkor jöhetnek az állomások. Mindig csak azt lezárni, amit éppen csinálnak. Egyszerre lehet akár többet is. De az egyes állomások lezárása alatt a többi állomáson már járt volna a Metró!
Nem is értem, mi tartott vagy öt-hat évig a metrófelújításon, amikor minden hétvégén és éjszaka zárva volt? Talán 20 kilométer az egész.
Talán nem nyolc embert kellett volna leküldeni az alagútba, hanem nyolcvanat vagy háromszáznyolcvanat.
Érden építettek tavaly egy körforgalmat több mint fél évig. Egy nyomorult körforgalmat, az egyik legforgalmasabb úton Törökbálint felé.
Öt(!!!!!!!!!!!!!!!!) ember lébecolt ott minden nap, ebből három az árnyékban a telefonját nyomkodta, egy nézte, hogy jön-e a főnök a strabagos autóval, egy meg valamit kapirgált a munkaterületen. Ez ment hónapokon át, hétszámra semmi nem történt, csak le volt zárva az út fele.
Húsz-harminc emberrel és normális főnökséggel néhány hét alatt meglett volna.
Gondolom a metró ugyanezért tartott fél évtizedig.
@testemen-a-jel Ahol a hangyákat bevonják a stratégiai döntésekbe ott csak az a rosszabb, ahol az individualistává nevelt hangyákkal teszik ugyanezt és tapsikolnak, hogy demokrácia meg társadalmi vita.
A Szép új világ több szempontból is hasznos olvasmány. Ha az epszilon félmajmokat alfává minősítjük, az egyik irányba sem jó ötlet.
@404-440 Kiemelés az írásból: "Az ázsiai partnerek szívesebben dolgoznak nulla kontingenciával, ami azt jelenti, hogy nincs beleszámolva csúszás, sem extra költség. Az európai és amerikai kollégák ezt nagyon furcsának tartják, mert például legalább 50 százalékos árrést adnának hozzá."
A központi "diktatórikus" döntés mindig gyorsabb, hatékonyabb.
Másik alapigazság. Ha a népesség 100%-az ókori filozófusok/gondolkodók szellemi szintjén lenne, nem lenne szükség (mai formájában) politikusokra, de ez utópia. Így vezér vagy vezérelv mozgatja a csordát.
folyt.
És a kettő még csak nem is jobb egymásnál, csak az aktuális környezet/lehetőségek döntik el, hogy éppen melyik a logikusabb. A szűkösség (ami lehet szimbolikus is, hogy mindenki luxusInstahighlife-ot akar richkids hashtagekkel vagy "csak" úgy érzi jár neki az "alap", ahogyan a reklámok szerint az átlag, a valóságban a felső 10% él) vagy egy vélt vagy valós válság mindig hierarchiába rendezi a tömeget.
A jólét pedig mindig liberalizálja a tömeget és itt is mindegy, hogy romkocsmás svéd bölcsészekről van szó, vagy bőségesen termő banánfa alatt gandzsát szívó reggie zenét hallgató jamaicaiakról. Amíg erőforrrásbőség van (ami szintén szimbolikus, a lényeg, hogy a szomszédnak se legyen jobb) maximum a párválasztáson megy a harc.
A hármas metró alagútjának csak 1 kijárata van, KÖKI-nél. Mozgólépcső, áramátalakító, pálya, biztósítóberendezés ki-be szállítása időigényes. Sok alkatrész túl nagy hogy a mozgólépcsőn vigyék le. Ha előtted áll egy vonat nem tudod kikerülni. Az alagútban is dolgoznak akkor szintén nem tudsz ott vonattal szállítani.
Amúgy az építőmunkás, mérnök tényleg abban érdekelt, hogy minél tovább tartson az építés. Addig bíztosan van munkája, fizetése.
Amúgy a BKK villamos párti azt erölteti a metróval szemben. ¯\_(ツ)_/¯
V. David volt államtitkár vasúti alagútban gondolkodott a metró helyett.
@Kiszamolo Nálunk olyan színvonalú a munkaerő, hogy még az árnyékba támasztásuk is GDP-t termel. Tudnak ilyet nyugaton? Naugye.
@szb Hasonló a hasonlókkal, az hogy mi van kínában rajtunk nem segít.
Budapest: 39 km, megnyitás 1896 (1970)
Prága: 65 km, megnyitás 1974
Bukarest: 79 km, megnyitás 1977
Varsó: 41 km, megnyitás 1995
Szófia: 48 km, megnyitás 1998
Természetesen Budapestet leszámítva a felsorolt városokban épül vonal hosszabbítás vagy új vonal.
@penge
Megragadtad a lényeget.
Amúgy nyilván azért lehet jangcét rekeszteni a kínai milliárdosokkal mert ismeretlen az árrés fogalma, és mindenki a vezér iránymutatását követve önzetlenül menetel a nép erdekében.
Se csalás se korrupció.
Legalábbis ezt mondják. De miért hazudnának. Van vezérük!
@remenyvesztett
Nem erdekelt a trianongyasz, miota olvastam a nemzetisegi aranyokrol es hogy 600e magyart lazan a halalba adminisztraltak a magyar hatosagok egy vesztett haboru legvegen.
Magyar vagyok, ezen nem valtoztat a politika. Pont ezzel operalnak, h megmondjak ki szamit magyarnak a magyarok kozul. Szerintuk. Ugyanaz a modszer, mint korabban. Csak, most, nem halalos.
voltam a kínai metróban, nagyon le vagyunk maradva, de egyébként minden téren, kína már nem az aminek mi megismertük 20-30 éve
youtu.be/1JbI8Ml25WQ
Mindenki siránkozik, hogy Bp milyen rosszul áll metróügyileg (is). A felcsúti kisvasútra és a hmvh-i tramtrainre nem gondoltatok? Hát nektek semmi sem elég? Szegény pártunk és kormányunk alig győzi a látványberuházásokat a nép szórakoztatására, ti meg nyavalyogtok a tömegközlekedés (meg az eü, oktatás még hasonló hülyeségek) miatt.
@Penge
"A központi “diktatórikus” döntés mindig gyorsabb, hatékonyabb."
Naná. Lásd pld. hogy Magyarország milyen jól áll a demokráciával mókoló szomszédokkal szemben (na jó Bulgária MÉG nem hagyott le)
Vagy, hogy egy abszolút diktátort hozzak: miközben Oroszország elöregszik és fogy, Putyin most égeti el pár millió egészséges, fiatal, munkaképes emberét (katonai veszteség + külföldre menekülő), 50 év alatt felhalmozott (szovjet) fegyvereit meg egy évtizednyi olajprofitot azért, hogy legjobb esetben megnövelje Oroszország területét 5%-l.
És mi van azokon a területeken? Ipar (már) nincs, van jó minőségű szántóföld meg nyersanyagok. 2 olyan dolog ami amúgy is bőven van Oroszországnak. Szerinted ez hatékony?
Ma a világon az ÖSSZES olyan állam ahol szívesen élnél egy jobb-rosszabbul működő demokrácia. Hol hatékony a diktatúra?
Késztetést érzek, hogy megszerezzem a grafikon mögötti számokat, és az ország népességével elosztva ábrázoljam őket (hogy valóban hasznos összehasonlítást kapjunk, természetesen a *nagyvárosi* népességgel kellene osztani valójában, de annak definíciója körüli viták túlbonyolíthatják a műveletet)...
Miféle összehasonlítás pusztán a metróvonal-kilométerek alapján: Kínát Dél-Koreával??
@AtYourDOor voltál te már Kínában? Én kint éltem 3 évet, nemrég jöttem haza Xuzhouból, nemerég adtak át 3 metróvonalat, mindent lehet róluk mondani csak azt nem hogy szar minőségű.
A felújítások kapcsán egy friss londoni döbbenet: a külvárosi szállodánk melletti utcát lezárták este 8-kor, éjfélre 200 méter hosszban felmarták az aszfaltot, majd reggelre leterítették az újat és felfestették az útburkolati jeleket is. Reggel hétkor már zavartalan volt a forgalom, igaz, ehhez kb. 40 munkás kellett 🙂
@Kiszamolo
Nem kéne lesüllyedni az egyszeri kommentelő szintjére.
Ha 1 nő 9 hónap alatt kihord egy gyereket, attól még 9 nő nem fogja 1 hónap alatt...
Nyilván lehetett volna gyorsabban csinálni, de azért ez nem annyi volt, hogy odament pár ember és pár vödör festéket rákent az alagútra.
Meddig volt zárva? Hat évig? S könyörgöm, felújítás volt csak. Ne gondoljuk már normálisnak ezt a tempót, mert nagyon nem az.
Nem pár vödör festék, de azért nem is olyan nagy wasistdas volt a dolog: sínek, váltók, vezetékek cseréje 2*20 kilométer távon plusz három mozgólépcső állomásonként és egy kis burkolat. A metró is csak egy vonat a föld alatt, semmi több.
@orok-korok Nem túrós, hanem túros (rövid o!) jegyezzétek már meg. Mi a fenét keresne túró a ló hátán, hm? Ott készítik, vagy mi? Tessék guglizni, megtalálod, hogy mi az a túr.
@testemen-a-jel Én Pengével értek egyet. Az elmúlt bő 20 évben én azt láttam, hogy a társadalmi vita teljesen felesleges, mert csak azok telepszenek rá, akiknek nincs magánéletük, és valami miatt haragszanak az egész világra, és ilyen vitákban élik ki a frusztrációjukat. Számomra nagyon emlékezetes volt az az eset, amikor volt egy NATO vállalásunk a Zengő-hegyi lokátor felépítésére, és valamilyen teljesen fals indoktól vezérelve valamelyik társadalmi csoport nekiment a dolognak, mondván, hogy ott van valami akármilyen virág, ami egyébként senkit sem érdekel és senki fel nem ment megnézni azt a virágot, de az ott van, és egy lokátornyi helyet sem szabad onnan eltávolítani, mert jaj mi lesz azzal a virággal. Hát lett lokátorunk máshol, egy gödörben, amit 2 vagy 3 másik mobil lokátor segített ki, és az egész NATO rajtunk röhögött. Na akkor mondtam azt, hogy itt nincs értelme vitának.
@Kiszamolo Nálunk egy nagy úthibát hónapokig javítottak. Hétvégén hétvége volt, du. 4 után délután. Néha az eső miatt nem tudtak egész nap dolgozni (semmi extra, csak nedves és nem esett egész nap), máskor más indok miatt, fene tudja. 4 sávos út, teljesen lezárva. A legnagyobb nyüzsiben, amikor égett a kezük alatt a munka - volt ott max. 6 ember. Egy kereszteződésnél valami 1,5 év alatt végeztek. Össze is lett csapva, a nagy sietségben, pl a kanyarodó járda kellős közepére rakták át a villanyoszlopot. Nem tudni, h eleve hülyék tervezték, csak az építő cégnél volt a "jólvanazúgy" az alapfilozófia vagy csak a műszaki ellenőr vak. Most már így élvezi az úri közönség a következő pár évtizednek, amíg nem jön újabb ellopható EU pénz
@remenyvesztett Nagyjából egyet értek avval ami írsz. Annyit tennék hozzá hogy a vezér nagyon is jól látja hogy a társadalom többsége simán bemegy környezetszennyező akku gyárakba dolgozni és örül neki hogy "milyen sok pénzt kap". Persze hogy majd 5-10 évvel előbb belehal az nem érdekli. Ettől már csak egy lépés amikor örömmel küldik az unokáikat a frontra meghalni és utána azt mondják hogy "de legalább megmutattuk nekik" milyen "nagy" nép vagyunk mi. A magyar egy olyan nép aki biztos mindenkinél jobban tudja ezért nem is kell kikérni mások véleményét, míg jobb lenne ha azt gondolnánk " a másik biztos jobban tudja mint én, de meg akarom tanulni én is olyan jól mint ő ".....
Nézzetek utána a Szaloniki metrónak. 2006-ben kezdték el építeni és talán 2024 végére átadják a fővonalat. A 2 oldalágat nem. Én 2007-ben voltam ott fél évet egyetemistaként. Az egész belvárosban lezárások, terelések minden állomásnál, mindenhol régészekkel teli. Természetesen mindenhol találtak ókori tárgyakat, falakat, műemlékeket stb. Később éveket állt csak azért mire kitalálták ezekkel mi legyen.
@metrozo-hangya
Elméletben jól hangzik amit írsz. A gyakorlatban azért ez nehezen kivitelezhető, mert ha nem csak újracsempézésről van szó hanem nagyobb felújításról (és itt elvileg az volt), akkor kell a felvonulási terület, a hely a munkagépeknek, stb. Itt ha egy utasokkal teli szerelvény 2 percenként elmegy az olyan, mintha téged is 2 percenként félreállítanának a munkádból majd vissza. Nem egy útfelújítás
@Kiszamolo
Attól tartok itt nem az egyszerű melós a hibás, az pontosan azért veri a verni valót egész nap, mert megteheti. A főnöke, sőt, a cég tulajdonosai ugyanígy azért kakkantanak bele az egészbe, mert megtehetik, nincs a tökükön a harapófogó, nincsenek szűkre szabott határidők komoly kötbér veszéllyel.
Itt a felelősség azé, aki az önkormányzat/állam oldalán a pályázatot kiírta, a győztessel a szerződést aláírta. Van egy olyan rossz gyanúm, hogy nem volt hülye az illető, sőt, nagyon is racionális volt. 2-3 hetes melónál ugyanis valaki lehet megkérdezte volna, mi a pöcsöm kerül ezen milliárdokba... Pár hónapnyi munka már komolynak tűnik, hogy mi a feladat, az amúgy valójából mekkora meló lenne és mennyibe kéne kerüljön meg úgyse tudják azok (se), akik felelősségre vonhatják...
Persze a felelősségi lánc végén úgyis eljutunk a szavazókhoz, akik ezeket mind elnézik választásokkor.
Most voltam Kínában tavasszal, Dongguanban, az egy keleti parti gazdag vidékhez tartozó 10 milliós nagyváros, 1 metróvonala van. Vagyis a grafikonban látottakkal ellentétben nem volt könnyebben használható metróhálózat, mint a mienk.
A népességre kéne vetíteni a kilométert, hogy jóbban értelmezhető legyen.
Az a gyanúm, hogy minden nagyváros katasztrófa, ha folyamatában éled meg a felújításokat, építkezéseket. Itt is állandóan barmolnak valamit. A belvárosban kb. 5 km villamossínt 10 évig tart megépíteni. Gyalogosan sem jutottam A-ból B-be, akkora szurdikot csináltak ott a kordonokkal.
Szerteszét a városban meg simán elbarikádozzák a legforgalmasabb utakat is, ideiglenes lámpákkal, aztán látszólag semmi se történik hetekig.
A West Midlands polgármestere eközben propagandafotókon fényképezteti magát minden beruházásnál, hogy mekkora befektetést hoz a térség jövőjébe.
Építik a HS2-t London-B'ham között ezer éve, 2035-re lesz talán kész. Vö. Ázsiában már rég 200-zal száguldanak a vonatok, sebaj...
Viszont aláírom, amit föntebb írtok: ha újraaszfaltoznak egész utcát, útszakaszt Angliában (persze itt is csak amikor már muszáj!), az tényleg gyorsan megvan.
youtu.be/8Zty_4MUm3g
Mennyi lehetett a CGI :P. Ja, nem.
axt
2023-06-29 at 10:41
Ez a túros kérdés nekem is mániám, beégett a retinámba, amikor 8 évesen azt tapasztaltam, hogy a magyartanárom (!) kijavította "túrósra" az egyébként hibátlan dolgozatomban, ahol konkrétan az volt a feladat, hogy írd be a szót a közmondásba. Emiatt nem is szóltam, köszi, hogy te megtetted. A 9 millió muszályozó országában jó érzés, hogy mást is izgat még a téma rajtam kívül. Bocs Miklós az offért. Bár lehet nem is annyira off - javaslom ezt feladni szűrőkérdésnek, hátha fennakad néhány troll a rostán...
Témába vág:
portfolio.hu/gazdasag/20230630/hosszabbitani-kellene-a-budapesti-metrokat-de-nincs-ra-penz-625185
Egyébként ez a "metrófelújítás" csak nekem volt fura? Amikor először lementem a Nyugati metróállomásra, akkor az alábbiakat láttam: A mozgólépcső alagútjának a falát csak átkenték kátránnyal, de a beszivárgó víz már a legelején jól látható nyomokat hagyott itt-ott. A járólapokat nem cserélték, ugyanazok voltak, mint előtte. Ez még a kisebbik baj, de a sínszálak sem tűntek újnak. (Lehet, hogy azok voltak, de akkor előzetesen nagyon komoly terheléses tesztelésnek vetették alá, mert több évtizedesnek tűnnek.) A vízszivárgás nyomai is ugyanúgy látszottak a "gödörben", mint korábban. Amikor begördültek az új metrószerelvények, akkor már teljes volt a retró-metró fíling. Egyszerű, egyfejű utasként nekem csak annyi tűnt fel, hogy van lift a mozgáskorlátozottaknak. Ez szép dolog, de valahogy többet reméltem ennél.
örök körök,
Egy önkormányzati/állami pályázatot lehet, hogy síkhülyék írnak ki, de a határidőket nem ők szabják meg hasraütéssel, házon belül vagy informálisan azon kívül megkérdezik a hozzáértőket. A lehető legegyszerűbb azt feltételezni, hogy mindenki hülye, de ez azért talán mégsincs így (2-3 hetes munka több hónaposnak eladva). Az már inkább magyarázat, hogy a 6 hónapos határidő ennyibe kerül, ha 3 hónapra szeretnénk levinni, akkor annyiba. Ja, akkor inkább a 6 hónaposat kérjük. Lehetne éjjel is dolgozni az M1-esen, csak akkor teljesen más a matek.
Egyébként a fél éves körforgalomnál meg teccetek kérdezni a fogadóórákon, testületi üléseken, hogy miért nem halad a munka? Mi volt a vállalt határidő?
@Kiszamolo "Nem is értem, mi tartott vagy öt-hat évig a metrófelújításon, amikor minden hétvégén és éjszaka zárva volt? Talán 20 kilométer az egész.
Talán nem nyolc embert kellett volna leküldeni az alagútba, hanem nyolcvanat vagy háromszáznyolcvanat.
Érden építettek tavaly egy körforgalmat több mint fél évig. Egy nyomorult körforgalmat, az egyik legforgalmasabb úton Törökbálint felé."
Egyik ismerosom markolozik es egy forgalmas uton epitettek csomopontot ok is fel evig. Rakerdeztunk mi tart ilyen sokaig. Azt mondta meg tudnak csinalni par nap alatt az egeszet, de nem dolgozhatnak rajta olyan gyorsan, mert akkor nem kerhetnek el erte azt az osszeget. Igy mukodik a valosag... 3 napi mukara nem lehet elkerni 100milliokat...
@thessaloniki ismert régészeti területeken azért ilyen késesek nem annyira meglepőek, valamelyik Isztambuli metróállomás építése is vagy 6 évet késett, vele együtt a teljes vonal, mert kb a bronzkorig visszamenőleg találtak kb minden méteren valamit lefelé. Hiábo no, régóta lakott terület.
Nálunk azért nem volt ennyi találat, (1-2 kettőre emlékszem összesen).
Most azt gondoljátok meg proletárok :D. Van itt ez a szerencsétlen Péterffy aki '56-os menekültként került az USA-ba, majd -a már akkor is hanyatló, muhahhha- amerikai álmot megvalósítva a leggazdagabb magyarrá küzdötte fel magát. És mit csinál ilyenkor az ember, ha öregségére demens lesz? Na, mit? Úgy van: visszajön b@szod magyarországra, lepacsizik a neokomcsikkal és a még a cégét is idehozza azoknak, akiktől tulajdonképpen elmenekült. Na, én erre mondom, hogy érdemes tőzsdézni, mert ha neki ennyi ésszel sikerül milliárdossá válni, akkor a határ a csillagos ég...