Már a csapból is az folyik, hogy a kínaiak letarolták az európai piacot az államilag agyontámogatott autóikkal, ha nem csinálunk valamit, minden európai gyár tönkre fog menni.
Amikor ilyen híreket olvas az ember, arra következtetésre jut, hogy tényleg már csak kínai autókat adnak el Európában.
Ugyanezt hallották azok, akik elég idősek a japán autókkal kapcsolatban, majd a kilencvenes években a koreai autókkal kapcsolatban.
Az ázsiai autómárkák, amik Európában kaphatóak:
A 24 kínai autómárka közül mindössze kilenc volt az, ami ezer autónál többet tudott eladni 2023-ban.
(Fontos, hogy a Kínában gyártott és a kínai autómárka két külön kifejezés, hiszen a legtöbb Teslát, de sok egyéb, Európában kapható autómárkát is gyártanak Kínában, például Daciát, Volvot, BMW-t vagy Minit is. A Kínából származó autóimport 35%-a európai vagy amerikai márka Kínában gyártott terméke.)
2023-ban 321 ezer kínai autót adtak el a közel 13 milliós újautó piacon, ez 2,5%-os aránynak felel meg, egyelőre nagyon messze még a japán és koreai autók eladott mennyiségétől ez az arány:
Ezen belül is a kínaiak az olcsó autókkal tudnak vásárlókat meghódítani (persze így kezdték a japánok, majd a koreaiak is.)
Az ázsiai márkák piaci aránya típus szerint:
S valóban jönnek fel a kínaiak, különösen az elektromos autóknál (miután benzines autót nem igazán tanultak meg soha rendes minőségben gyártani) és bár még a minőségük ezeknek is elmarad az európai piacon már régebb óta jelenlevő akár helyi, akár japán vagy koreai autók minőségétől, de ahogy ez utóbbiak is sokat fejlődtek 15-20 év alatt, a kínai autók se csak egy olcsó alternatívái lesznek a jó autóknak néhány éven belül.
Az egészségtelen kínai támogatásoktól és a kínai exportkényszertől valóban védeni kell az uniós gyártókat, hogy fair legyen a piaci küzdelem, de azért annyira nem kellene farkast kiáltani. Ahogy nagyon jót tett az európai autópiacnak és az elkényelmesedett, túl drágán és túl nagy profittal gyártó európai autógyáraknak is a japán majd később a koreai autók megjelenése, így lesz a kínai autókkal is.
Az európai autógyártók legnagyobb problémája nem a 2,5-3%-os kínai jelentlét, hanem egyrészt a visszaeső európai autóeladások, másrészt az eddig aranytojást tojó tyúknak számító kínai piacon a részesedésük elvesztése az, ami miatt hatalmas bajban vannak. A Volkswagen kínai eladásai 12%-kal zuhantak idén és az onnan származó profit 60%-kal lett kisebb. Ehhez képest az európai eladások 1%-os csökkenése már nem is számít. Hosszú éveken át a cég profitjának 40%-a jött Kínából, ezért hatalmas érvágás az ottani piacvesztés az összes európai autógyár számára.
Akit mélyebben érdekel, az eredeti cikk erre.
Szerintem is kár aggódni. Az európai autógyártók majd elkezdenek az európai polgárnak egyszerűbb, egyszerűbben karbantartható de minőségi autót gyártani. Sajnos az elmúlt 15-20 évben az orosz gengszterek meg a kínai kommunista pártvezérek igényeivel voltak elfoglalva. Egyébként a jövő nem az autó, hanem közösségi közlekedés, kiemelten a vasút. Főleg a demokratikus Európában.
nem csak autók, de vonatok is kínaiak lesznek.. no para. hamarosan majd jönnek a hírek nem csak a Talgoról, de Siemensről is... CRRC megeszi ezeket az állami támogatásával...
Motoroknál is jönnek fel rendesen: Benelli (félig olasz), CFMOTO, Loncin (BMW gyári motor beszállítója régóta), QJMOTOR, Voge, Zontes. És mielőtt azt gondolná mindenki, hogy ócska, minőséghiányos szarokat gyártanak, nézzen meg egy pár tesztet. Az ember elgondolkodik rajta, hogy biztos akar-e 1,5-2-3-szoros szorzót kifizetni az európai vagy japán motorokért, csak azért, hogy a BMW GS-en ülő haverja ne csúfolja őt ki. Gyakorlatilag annyiért adják a full felszerelt motorokat, mint a többiek alapáron. Mire felextrázod, óriási a különbség árban, minőségben közel sem (nagy gyártók fékjeit, futóművét, neves gyártók lebutított motorjait vagy új saját fejlesztéseket használják).
Nem is a jelen a probléma, hanem az, hogy egyértelműen a villanyautóé a jövő, legfeljebb az elterjedés sebessége a kérdés. Ott viszont óriási előnyben vannak a kínaiak, reális esélye van, hogy a villanyautó piacot ugyanúgy letarolják, mint a napelemét és az akkumulátorokét. Ez teljesen más mumus, mint a japánok vagy a koreaiak voltak.
Kínai autók kicsit olcsóbbak (érzésre 10-15%, ami nem kevés, de nem is harmadáron vannak), de az igazi probléma az új autó vásárlás: modern fiatalnak nem kell autó, modern idősnek pedig nincs pénze rá. Több mint duplázódtak az árak, a jövedelmek nem. A tamagocsi hype is elmúlt, az autó hype is. Talán a céges flották + állami szerverk még felhúzzák az eladásokat. 20m Ft-ért én nem fogok új kocsit venni, 10 éves koráig elmegy a mostani 5 éves. Akkor pedig majd meghosszabbítom 15 évre...