Tud itt számolni valaki?

2014-12-12
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Még mindig a legújabb népnyúzáson gondolkodom.

Kitalálták egy hét alatt, hogyan lehetne 40 milliárddal növelni az útdíjból származó bevételeket, ha már hasraütésszerűen ennyit írtak a költségvetésbe.

Mi lett a nagy ötlet? Hát adóztassuk meg az M nulláson és a többi bevezető autópályán közlekedőket. Cserébe lengessük be, hogy lehet venni megyei bérletet ötezer forintért. Nem ám csak a saját megyédbe, hanem tetszés szerint bárhol.

A kormány elintézte, hogy mostantól négy megyebérlettel le tudjon járni a kisember a balatoni nyaralójába, vagyis csak évi 20 ezer forintot fizet az eddigi 42.980 forint helyett.

Remek. Mindenki feláll és ütemes vastaps.

Na de mi van, ha mindenki csak 2-3-4 megyére fog bérletet venni?! (Ne feledjük, cél több tízmilliárdos többlet adóbevétel.)

Budapest-Szeged távolságon elég 3 megyei bérlet. Ugyanez igaz még több magyar nagyvárosra.

Egerből, Székesfehérvárról, Kecskemétről két bérlet is elég egész évre. A Pest megyéből ingázók pedig természetesen beérik majd egy bérlettel is.

Alig van olyan város, ahonnan valaki kénytelen négy bérletet venni. Ennél többre pedig szinte senkinek nincs szüksége, csak annak, aki országos fuvarozást vagy áruterítést végez. Négy megyére a bérlet még fele sincs, mint eddig volt.

magyarorszag_kozigazgatasi_terkepe

Vagyis borítékolható, hogy az eddigi éves bérletet vásárlók háromnegyede, ha nem kilencven százaléka fele annyit sem fog fizetni, mint eddig.

Aki eddig kéthavonta vett 10 napos matricát, az is inkább megyei bérleteket fog venni, mert olcsóbb úgy.

(Most örülünk, ha valamiért kevesebbet kell költeni, de a minisztérium terve ezzel a nagyobb árbevétel volt, nem az árengedmény. Csak úgy tűnik, elfelejtettek számolni. Vagy úgy gondolták, aki eddig vett éves bérletet, ezután is fog, plusz még sokan mások is. A megyebérlet ötlete úgy jöhetett, hogy azt azért ők is erősnek gondolták, hogy mindenki vegyen 43 ezer forintért éves bérletet, aki az M0-t használja.)

A budapestiek és a környékiek pedig? Az Unió adta a pénzt az M0-s nagy részére, így csak pár foltban lehet pénzt kérni a használatáért, a térképen pirossal jelölve.

m0-utdij-760x427

kép forrása: 444.hu

Az emberek 60-80%-a biztos nem fog semmit fizetni. Már mi is megbeszéltük itthon, hogy ahányszor bemegyünk Budapestre, majd megyünk inkább keresztül Budaörsön. Négy kilométer autópályáért semmennyit nem fogunk fizetni. (Már csak azért se. Egyébként is kerülő kimenni a pályára, még ha kicsit gyorsabb is.)

Foglaljuk össze: az eddigi éves bérletekből várhatóan fele annyi pénz fog bejönni. A 10 napos jegyből is kevesebb fog befolyni. A budapestiek és a környéken lakók messze nem fogják pótolni az ebből származó veszteséget.

Na és mennyi a várható bevétel? Mondjuk 400 ezer budapesti és környéki autóst rá tudnak venni, hogy vegye meg az éves bérletet 5.000 forintért. (Aki az ország másik végéből érkezik Budapestre annak már amúgy is van bérlete vagy matricája. Ha pénzt akart spórolni és átutazta mellékutakon az országot, itt sem fog venni matricát. Tehát velük nem számolhatunk.)

A 400 ezer bérletvásárlótól bejön össze-vissza kettő milliárd forint évente. Még kerekítési hibának is kicsi a költségvetésben. Ennyiért forgatnak fel mindent és keserítik meg a fővárosi lakók életét.

De jó lenne megnézni a hatástanulmányt és a bevételkalkulációt, amit végeztek a terv kitalálói....

(Annak, aki nem érti: a bejegyzés arról szól, milyen kárt okoz egy átgondolatlan, egy-két napon belül kitalált és két hét alatt hatályba lépő szabályozás, amit senki nem számolt át és senki nem vitatott meg.)

Update: mára rájöttek, hogy csúnyán elszámolták magukat. Bejelentették, hogy inkább gyakorlatilag az összes autóút, elkerülő gyűrű, eddig ingyenes híd és hasonlóak is mind fizetősek lesznek. Még a reptérre sem fogsz tudni kimenni érvényes bérlet vagy matrica nélkül. A portfolio mai cikke itt.

Ja, és Brüsszel cáfolja, hogy miattuk kellene útdíjat bevezetni.

És szombatra, így utólag, egyeztetést hívtak össze a minisztériumba. Nem előre négy-öt hónappal, mint minden normális országban, hanem utólag, mert mi így szoktunk leszállni a bicikliről és kész.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
174 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

a cimre a valasz: a kormanynak nem feladata szamolni, megmondtak 😀

Az útdíj-bevétel túlnyomó részét a fuvarozók adják, azok meg a fizetős utakon megtett kilométerek alapján fizetnek. Ezután nekik is több a fizetős út, így a többletbevétel is tőlük várható. (Nekik egyébként is 5% áremelést terveznek.)

meg gondolkodni sem 😀 de akkor meg minek tartunk kormányt..

a 10 napos általános (D1) matricát kivezetik?

Ennyire "bonyolult" dolgokat nem tudnak kiszámolni, csak azt látja a nagyokos, hogy "de jó, újabb adót fogok bevetni, jön a lóvé".

"Az emberek 80%-a biztos nem fog semmit fizetni. Már mi is megbeszéltük itthon, hogy ahányszor bemegyünk Budapestre, majd megyünk inkább keresztül Budaörsön."

Szerintem az emberek ~90 %-a ki fogja fizetni. Ha esetleg nem tenné, akkor a januári budaörsi óriásdugók hatására tenné meg.

Az más kérdés, hogy a maradék is bedugítja majd Budaörsöt és éppen emiatt oltári nagy baromság ez az egész.

Én kb. hetente-kéthetente egyszer járok Budaörsön és még gondolkodom a dolgon, aki naponta jár (pl. munkába) annak szerintem egyértelmű, hogy nem éri meg a kerülő.

(Nyilván Budaörs helyére bármely agglos település beírható.)

Debrecen Budapest 4 megye

Árpi biztos kiszámolta nekik, haveri alapon 🙂

Mert Budapest a bűnös város, hisz relative itt szavaztak a legkevesebben a Fideszre.

Szóval most akkor Veszprém megyei lévén , reklamáljak mivel lényegesen kevesebb lesz az autópálya díj ? Esetleg azt várod , hogy felháborodásomban elmegyek 170 km-re, csak oda , tüncizni ! 🙂 Mi eddig is fizettünk mint a katonatiszt bárhová is mentünk , pláne a székesfővárosba , mivel a vízfejet , jól kitaláltan bármilyen piszlicsáré ügy miatt de a vidékinek fel kell ám keresnie , de nem elfelejtendő a budapesti autópályákhoz mi is hozzájárultunk az adónkkal , pedig azért meg senki nem fizetett eddig .
" Még mindig a legújabb népnyúzáson gondolkodom "
Nem te azon gondolkozol , mit lehetne kitalálni , hogy tüntethessetek !

@hadnagy
Nem érted, nem az a baj, hogy mostantól ki mennyit fizet, hanem:

1. Rossz elv az elkerülő szakaszokért fizettetni, mert azoknak célja, hogy a lakott területről elvigyék a forgalmat.

2. Bevétel növelést várnak el egy olyan intézkedéstől, amely összességében csökkenti a díjakat, mert nem voltak hajlandóak átszámolni. Erről szól Kiszámoló ezen cikke.

Az egész rohadtul nem Budapest-vidék ellentét. Pl. nekem is olcsóbbá teszi az autópálya használatot, elvileg, de tudom, hogy még változni fog ez, mert többet akarnak beszedni, de így kevesebbet szednének be.

Nem olvastam teljesen el a híreket, de ez az egész nem csak autópályára vonatkozik?
Mert akkor pl. Szolnokról beszélni nincs értelme, mert ott nincs autópálya, eddig is ingyen jártak a 4-esen.
Amúgy a lényeg érthető a cikkből 🙂

@hadnagy
Más: nagyban dolgoznak ugye a 8-as főúton a munkagépek, idővel tervben van, hogy az egész gyorsforgalmi út legyen, a szintbeli kereszteződések megszűnésével. Ha emiatt majd a mostani változás elve alapján a veszprémi déli körgyűrű fizetős lesz, akkor gondolom tapsikolni fogsz. Csak hogy értsd, miről van szó.

Egy biztos, rajtam máris nyertek 10.000 Ft-ot, ha ezt bevezetik. Motorral járok Pestre havi 4 alkalommal minimum, de pont úgy forgott ki, hogy a 10 napos jegyek nem fedtek 2 oda-vissza utat, éves szinten meg nem voltam hajlandó 40-45.000 ft-ot fizetni (motorra nincs havi és éves jegy, autóval egyenértékűt kell fizetni, ellenben a legtöbb környező országgal, pl Ausztriában 10.000 Ft az éves jegy motorra). Így hát maradt a közút, de ha ezt bevezetik, garantált, hogy ki fogom fizetni a 2 megyére a díjat. Szóval ez a törvény szerintem olyanokat is fel fog csábítani az autópályára, akik eddig nem érezték kifizetődőnek az éves díjat. Tipikusan a hetente-két hetente, havonta ingázók. Továbbá lehet hogy aki eddig 40.000-t fizetett, most csak 15.000-20.000-t fog, de ha egy évben 3-4x el kell utaznia valami egyéb helyre, ahová nincs bérlete, meg kell venni a 10 napos jegyet.

Nem kötözködésképp: Győr felé az M1-es egy nyúlfarknyi szakasza átmegy Fejér megyén is, úgyhogy Győrig 4 megyés bérletet kellene venni... 🙁

Elírtam, havi 2 alkalommal 🙂

@ricsi
Ott nem most építik az M4-es elkerülőt?

Győr - Budapest is négy megye.
Akik éves bérletet vettek és csak Bp-re jártak azoknak valóban olcsóbb lesz.

"Szolnokról beszélni nincs értelme, mert ott nincs autópálya, eddig is ingyen jártak a 4-esen."

Még... (gonosz mosoly)
De tényleg, ki fogja megakadályozni, ha netán az egyszámjegyre is díjat vetnek ki? Vagy ne adjak ötleteket, van arra belső emberük?

@Kiszamolo

"De akkor miért szivatják a budapestieket, ha még buknak is rajta?"

Erre elég egyszerű a válasz, csak az elmúlt 15 évben nyitott szemmel kellett járni.:)

Viktor sosem fogja megbocsájtani Budapestnek és a lakóinak a folytatólagosan elkövetett "árulást", amiért nem választáttok meg őt, és ellene szavaztak, sőt, megbuktatták 2002-ben és 06-ban, de még idén sem tudta teljesen narancsra színezni a bűnös fővárost. Nem hiába lengették be annakidején a minisztériumok vidékre költöztetését sem.

A vidéki parasztgyereknek tökmindegy, csak fájjon. Kicsinyes bosszú.

A megyejogú városokra külön dí lesz? Vagy az benne lesz a megyeiben?

Tudtommal ezzel az intézkedéssel a külföldieket akarják lehúzni, akik gyakran az országba beutaznak, illetve akik gyakran átutaznak rajta. Úgymond nekik ez nem lesz olyan nagy összeg. Azt én meg nem tudom számszerűen, hogy ez mennyi embert érintene, meg hogy ebből mekkora bevételre lehet számítani. Szerintem ezzel az információval, azért mérséklődik az értetlenség. Meg egész logikus, ha számszerűen tényleg van ennyi átutazó, akik ezt fedezni tudják. Az már megint más kérdés, hogy hajlandóak-e hosszútávon mindig tejelni, a-helyett, hogy más fele kerülnének?

ez amugy meg azert jo, mert aki messze lakik (nyugati es keleti vegek) tehat amugy is k*rva sokat fizet a benzinre, fizessen több autopalya-dijat is, remek.

Sajnos mások a mozgatórugók a politikában.
Ajánlom a "Miért buknak el nemzetek" című könyvet, nekem nagyban segített a lelki békém visszaszerzésében. Egyébként valószínű szar történelem tanáraim voltak, mert ebből az egy könyvből sokkal többet tanultam!
A könyv logikája alapján sajnos rosszabb lesz, mert elsődleges a hatalom megtartása, akár irracionális gazdaságpolitikával is. Sőt, mivel kizsákmányoló az "elit", egyre nagyobb tétje lesz a hatalom megszerzésének, szóval még szélsőségesebbé válhatnak a dolgok.
Vagy kívülről jöhet segítség, vagy a társadalomnak kell felébrednie.
A könyv simán megéri az árát, ha megveszed, de bingen keresztül keresve le is lehet tölteni pdfben.
Egyébként jó a blog.
Üdv

@nxalex

Ennek mi értelme van? Szerinted eddig a külföldiek nem fizettek a magyar autópálya használatáért? Ez már nettó fideszes propaganda, ők mondják rá az éppen sarcolandó csoportra, hogy eddig nem fizettek adót (pedig DE), és az egyszerű buta ember pedig bólogat, hogy jaja, mindenkinek kell ám közterhet viselnie... Az pedig már a külön pofátlan kategória, hogy általában azokat bélyegzik meg "ingyenélőknek", akik amúgy is a legtöbbet adózzák, és tartják el a hátukon az egész országot.

Akárhogy is nézem Magyarország térképét, az átutazó külföldi az évi 43e forintos helyett most majd vesz 5-8 megyei bérletet, azaz kevesebb pénz fog befolyni a külföldiektől, és a végén megint a magyarokon csattan az ostor. Ki gondolta volna...? Nahát...

@nxalex
De egy külföldi (max. 7 személyes) személyautó esetén semmivel nem csökken a díj, sőt ők is vehetnek megyei matricákat, ha a tranzitútvonal kevés megyét érintenek.

Mármint semmivel sem emelkedik a díj külföldi személyautó esetén.

Gyenge poén lesz, készüljetek fel előre, de ezen nevetek magamban... már 10 perce...

"Nem a kormány feladata, hogy hatástanulmányokat készítsen és számoljon. Nem mi vagyunk a Kiszámoló blog!"

Haha, vastaps... Mindenkit figyelmeztettem előre.

Aki azt hiszi, ő ebből mindörökké kimarad, az téved. Még kimarad.

Pl. Románia, ahol matricát kell venni a főutakra is.

És ha eljő az idő, majd el fogják magyarázni, hogy azért találták ki, hogy megvédjék a magyar emberek érdekeit, hiszen milyen sok külföldi jár be a 6-oson Pécsre, a 3-ason Miskolcra, a 4-esen Nyíregyházára,a 21-esen Salgótarjánba. Mégiscsak tűrhetetlen, elvtársak, hogy ezek az emberek nem vesznek matricát. De a mi kormányunk résen van, elvtársak, és nem engedi, hogy a külföldiek csak úgy potyázzanak.

Egyébként Viktor már kezdi a szalámizást, a Megyeri-híd kimarad a buliból. Mert mégiscsak két Fideszes polgármester kerületét köti össze, elvtársak.

Én eddig sem mentem autópályán (nem sietek sehova), ellenben az M0-t használni fogom, ha fizetős, ha nem. Ez biztos többlet bevétel lesz. @Kiszamolo azt továbbra is fenntartom, hogy sokkal jobbat tennél a blognak hosszú távon, ha megmaradnál a tárgyilagos hangvételnél. Látogatottság növelésre ki lehet használni a mainstream híreket hajtépés nélkül is.

De most azon gondolkozok, hogy ki a francot tudnánk megválasztani helyettük. Egyszerűen nincs alternatíva. Az egyetlen ütőképes párt a Jobbik, aki még eddig nem verte szét az országot kormányzás címszó alatt, de ők is nyíltan oroszbarátok, nem vagyok róla meggyőződve, hogy jobbak lennének. Az LMP örülhet, ha listát tud állítani, más nincs.

Horváth András nem akar pártot alapítani? De ő akkor is csak egy ember. Egy országos lista felállításához nem egy ember kell. Ha meg nem ismer mindenkit személyesen, akkor könnyen olyan ember kerülhet be hozzá, akiről kiderül aztán egy s más és több kárt csinál, mint hasznot. Nekem ebben az a legelszomorítóbb, hogy egyszerűen nincs kit választani.

@rooster

"... vétkesek közt cinkos aki néma ..."

Pest környéki lakosként jobban járok egy éves bérlettel míntha két havonta veszek egy tíznapos matricát. Ha meg a Balcsira megyek marad a tíz napos matrica.

Persze ha ezt így kommunikálta volna a kormány lehet jobb lett volna a hír viszhangja.

Viszont ha így kevesebb jön be, a kieső összeg láttán mi fogja meggátolni abban a kormányt, hogy megemelje az árát szerintetek?

@Kiszamolo rendben, akkor ne hagyd szó nélkül. Csodálatos szabadtéri programokat szerveznek kifejezetten e célból, hogy a számos tematikus online felületet ne is említsem. Ha itt elkezded a politizálást, az biztosan meg fogja osztani az olvasóidat, a végén pedig csak azok maradnak, akiknek sikerült "túlkiabálniuk" a másik oldalt. Csak ennyit szerettem volna megemlíteni.

HZoltán, tényleg ne politizáljunk itt.

Kiszámoló

"elvenné mondjuk a nyugdíjasok ingyen utazását."

Micsoda? Azoktól elvenni akik felépíteték ezt a csodálatos országot?
Te is leszel/lehetsz még nyugadíjas, ha megéred? -:)))))

Nem kell válasz: csak vicc volt.-:))

Szolnokról a 40-es út Abonyon keresztül most is gyorsabb mint 4-es, főleg ha nincs kamionstop. A 4-esen az abonyi elkerülő amúgy is az ország egyik halálútja. Idiótán van megtervezve, egy piszok nagy beláthatatlan félkör, az út mellett dombokkal, fákkal, bokrokkal. Előzni életveszélyes rajta.
Amúgy a számolgatáshoz egy csomó Pest megye melletti megyéből még elmegy az ember 1 matricával, ha a megyehatártól 10-15 km-re lakik.
Senki sem beszél róla (szerintem még maguk sem fogták fel), de emiatt elég rosszul járnak a Pest megye határán autópálya feljáróval rendelkező falvak.Pl.: Tárnok, Örkény
Az útra belógó megyéket hogy ellenőrzik? (Pl.: Veszprém az M7-re belóg.) Lesz külön kamera?

Még elfelejtettem a vizitdíj ellen is az volt az egyik értelmes érv, hogy most nem sok a 300 Ft, de aztán egy tollvonás egy minisztériumi szoba mélyén és hipp-hopp 30000 Ft. Szóval itt is lehet még ilyesmi, most elszámoltuk és hipp-hopp 50000 az 5000 helyett.

Rájöttem!!!

A renegát Budaörsöt szívatják csak, mert merészelt nem fideszes polgármestert választani:)

Győrből sajnos négyet kell venni (GYMS, KE, Fejér, Pest). Az autópályáink nyomvonala ügyesen van megcsinálva, mintha csak erre alapoztak volna...

Oh, annyira egyszerű pedig: pár nap múlva jön a Nagy Megyehatár Átrendező (kizárólag a zemberek és külön a gyerekek érdekében) Project.
Minden megyének lesz "M7-es kijárója", és a megyék olyan girbegurbák lesznek, hogy tetszőleges A és B pont között 19 megyén mész át. Na akkor majd néztek!

🙂

Ha bevételt akarnak, a svájci modellt kellene bevezetni. valami 13000Ft körüli az éves matrica. Ha ennyi lenne, én sem kerülném el a fizetős pályákat, hanem megvenném az éves bérletet, és sokan lennének így.

@bobo az egy nagyon jó könyv, én is olvastam, igaz angolul (ebook).

Még azt is magyarázza meg valaki, hogy mi köze van a réges-régen kialakult cikk-cakkos megyehatároknak a közlekedés-földrajzhoz?
Mert van ám ilyen tudomány, még ha ott fent láthatóan nem is tudnak róla. 🙁

@hungaroborg Nekem 2018-ig megfelelne, ha csak Orbán és köre (Rogán, Lázár, Varga, Szijjártó, Kósa) bukik, és jön helyette egy régebbi Fideszes arc, és meglássuk mire megy. Mondjuk Pokorni, és az egyik legutóbbi közvéleménykutatás őt is hozta ki a második legnépszerűbb politikusnak Áder mögött. Csak a balneológiával ne akarjon foglalkozni.

Most akkor a tavaly vásárolt, január 31-ig érvényes matricám mégsem lesz használható addig?

Néhány unortodox ötlet a bevételnövelésre - avagy hogy lesz a kevesebből mégis több: 10 és 30 napos bérlet kivezetése (van már rá precedens ugye, a 4 napos ment már a levesbe), autópályák után a főutakra is kell matrica (erre is van precedens, ugye 3,5 tonna felett évekkel ezelőtt volt frappáns ötlet), illetve hát azok a fránya megyehatárok is átrajzolhatók cikk-cakkosra a pályák mentén, így rögtön a korábbi 1 helyett 2 vagy 3 megyén is áthalad a suzukis póóóógár (a választókerületeknél már sikerült, így a megyéknél, akarom mondani helyesen ispánságoknál sem lehet ez nagy kihívás).

Az említett 3 unorthodox bevételnövelő pont neve is megvan már: útvédelmi akcióterv! 😀

Kedves Kiszámoló,

Olvastam már több cikkedet, vannak köztük nagyon jók. Ez nem az. Kevesebb politika, több objektív tény - így megmaradnak az olvasóid. Szerintem több tévedésed is van, pl. szerintem a Budapest/Pest megye/M0 matricát szinte minden magyarországi autós (kb. 3millió, ha jó adatot találtam) meg kell vegye, évente egyszer mindenkinek lesz dolga a fővárosban. Aki meg egy autó költségei mellett évi 5e forinton spórol, megérdemli hogy dugóban álljon. Másodszorra megveszi... épp Te szoktad írni, hogy egyszerűbb a problémákat megoldani, mint másokat szidni miatta. Ja és a nyilatkozatok szerint az EU irányelvek miatt is kell fizetős legyen részben (ha jól tudom az Autobahn is útdíjas lett/lesz). Ennek épp az ellenkezőjét írtad. Bevallom, nem végeztem kutatómunkát a témában, de érdekes ellentét. Szerintem kicsit túlpolitizáltal, és elszállt az objektivitás.

Bármilyen meglepo, de lehet, hogy tudnak. Ha valami olcsóbb, azt tobb ember meg tudja venni, tehát a fizetok száma valószinuleg noni fog, a kérdés csak az, hogy ezáltal a jelenleginél nagyobb lesz a bevétel vagy kisebb.
Egyébként is, fel lehet mérni, hogy adott árakon mennyivel tobb/kevesebb ember fog matricát vásárolni?

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram