A héten

Idén a villanyautó-mánia éve van a tőzsdén. Egy, a legtöbb ember számára ismeretlen kínai gyártó, a Kandi bejelentette, hogy ősztől árulni fogja az autóit az Egyesült Államokban is, ennek hallatára 350%-ot ugrott a részvények árfolyama.

S miért mondom erre, hogy mánia? (Már a nyilvánvalóan nonszensz árugráson túl.) Érdemes ránézni arra a két autóra, amit a cég kínál. Még Európában is csak bajosan lehetne eladni őket, az Egyesült Államokban pedig az áruházak bevásárlókocsijai is nagyobbak ezeknél, így szerintem aligha lesz sikeres a cég.

(A nagyobb modellnek, ami szintén nincs még négy méter hosszú sem, talán több esélye lehet, de az csak 1.600 dollárral olcsóbb, mint egy Nissan Leaf, így borítékolhatóan nem lesz könnyű dolga egy teljesen ismeretlen kínai márkaként egy új piacon. S hát annak a formáját is minimum szokni kell. A reklámvideóban elhalad a parkoló amerikai autók mellett, a platójukra felférne az autó. S ez a nagyobb modell.)

De ez senkit nem érdekel, elég egy hír, amire lehet ugrani. Ettől lesz mánia egy mánia. A Bloomberg cikke erre.

A dollár sokat gyengült az elmúlt időben, július közepén még 313 forint volt egy dollár, ma 292 forint, bár ebben az is benne van, hogy a forint is tudott némileg erősödni. 2010 óta nem gyengült a dollár ekkorát, mint ebben a hónapban.

Ebben szerepet játszik, hogy elvesztette a kamatelőnyét (az amerikai dollár alapkamata is nulla lett márciusban s a FED szerint ez így is marad legalább 2022 végéig), a járvány terjedése (két és félszer annyi a napi új fertőzések száma, mint tavasszal), a pocsék GDP adatok és hát ugye az sem segít, hogy idén egy hónap alatt sikerült annyi hiányt összehozni, mint az egyébként ilyen szempontból szintén pocsék 2019-es évben összesen. A NY Times cikke erre. Erre az évre már most 3,7 billió dollár hiányt várnak, ami több mint lélegzetelállító összeg és sokan attól tartanak, még ez sem lesz elég.

A gyenge dollár is az oka, hogy az arany tovább erősödött dollárban, jelenleg 1975 dollár egy uncia arany ára, két hete még 1.800 dollárt adtak érte.

A gyenge tőzsdei jelentések és GDP adatok betettek az olajnak is, negyven dollár körül ragadt az ára hordónként (Nagyon sok fajta olaj van, ezért nem tudok pontos értéket írni.) A tőzsdei negyedéves jelentések szerint főleg csak a tech cégek szárnyaltak a második negyedévben, amihez ugye nincs sok köze az olajkeresletnek.

Az előzetes adatok alapján az amerikai GDP 32,9%-ot esett negyedéves összehasonlításban a második negyedévben az első negyedéves közel 5% után. (Ez 9,5% esés 2019 hasonló időszakához képest az első fél évben. Az amerikai negyedéves adatokat úgy számítják, ahogy például a hozamokat is tilos: a negyedéves adatot kivetítik egész évre. Ezért a nagy eltérés.) Európában a nagy gazdaságok teljesítményei éves szinten 10,1 és 18,5% között estek, legjobban az olasz, francia és a spanyol gazdaság.

Az amerikai techcégek profitadatai mindenkit meglepett, még a cégeket magukat is. Az Amazon még -5 és +5 dollár közé saccolta előre az egy részvényre jutó nyereségét, ehhez képest a 10 dollárt is meghaladta az egy részvényre jutó nyereség az előző negyedévben. Így már “csak” 151 lett a cég P/E rátája, vagyis 151 év alatt termelné ki a cég a részvények árát a jelenlegi profit mellett.

(Sokan felteszik a kérdést, van-e realitása annak, hogy egy már most is ekkora cég még annyit legyen képes növekedni, hogy ez az árazás valaha is reális legyen. A legtöbben nem tudják, hogy a legtöbb bevételt hozó online áruház és házhozszállítás még mindig veszteséges vagy alig nyereséges (országfüggő), az a kevés haszon oroszlánrészét a felhőszolgáltatás és az egyéb, például prime szolgáltatás hozza. S ott vannak az egyre erősebb hangok, hogy darabolják fel az Amazont, Facebookot és a Google-t a monopólium-ellenes törvény szerint, ahogy azt tették például a szintén túl nagyra nőtt At&T-vel. De ez legyen a befektetők gondja.)

Az Apple is jó negyedévet zárt. S ha már így alakult, be is jelentette a részvényei felaprózását, ami azt jelenti, hogy augusztus második felétől a mostani egy részvényért négy újat fognak kapni a befektetők. Ez csak kozmetikai változás, a célja, hogy egy-egy részvény ne legyen túl drága. Egyébként ez már az ötödik darabolás, a legelső még 1987-ben volt, a legutolsó 2014-ben. Mivel a Dow-Johnson index béna módon csak a részvények áraival kalkulál, így az Apple súlya és aránya nagyot fog esni az indexben.

A tőzsdeindexekről

Egyébként a mamut techcégek növekedése miatt már többen szóvá tették, hogy eltorzítják az S&P 500 indexet, lévén a legnagyobb öt cég már lassan az index 30%-át teszi ki. Egyre többet lehet találkozni az S&P 5 és az S&P 495 index kifejezésekkel, egyelőre még csak inkább viccesen, de lehet, hogy ezzel a túlsúllyal majd hamarosan tenni kell valamit, mert hiába zuhan 495 cég ára, ha a mamutok emelkednek, az index alapján úgy tűnik, hogy nőnek a részvények árai.

Sokat elárul a befektetők várakozásáról, melyik vagy milyen részvényeket shortolnak a legtöbben, vagyis melyik részvények bukására fogadnak. A Kiplinger listája a 18 legjobban shortolt részvényről erre. A Tesla shortosai sehol nincsenek, mert bár összegszerűen az a legjobban shortolt részvény, százalékosan elenyésző az arányuk ezekhez a cégekhez képest.

Idehaza is nagyot ugrott a bankkártya használata a járvány miatt, az Egyesült Államokban konkrétan váltópénz-hiány lépett fel és már tart több hete, mert az emberek inkább otthon hagyják a fémpénzeket, a készpénzes fizetés 44%-kal zuhant az elmúlt időszakban.

Míg máskor nagyon komoly büntetést kell fizetni, ha valaki aprót akar beváltani bankjegyre (ez akár 10% is lehet), most sok áruház nem hogy korlátlan mennyiségben bevált fémpénzt bankjegyre, de van, ahol már 5% felárat is fizetnek, ha legalább 100 dollárnyi aprót bevisz valaki. Az egyik, prémiumot fizető bankban a rekorder 4.000 dollárnyi aprót szedett össze otthon, ezzel 200 dollárral lett gazdagabb.

Paul Krugman egy interjúban FOMO [fear of missing out] mániának nevezte azt, ami most a tőzsdéken zajlik. Más is aggódva figyeli, ahogy egyre több ember lép be először a részvénypiacra, olyanok, akik előtte még nem tőzsdéztek és olyan nagy kockázatú cégek papírjait vásárolják fel, amelyek már csődbe mentek vagy csődközeli állapotban vannak. A legtöbb online bróker cég 2-300%-os emelkedést jelent a tranzakciók számában, ahogy az új felhasználók száma is rekordokat dönt.

Share

146 hozzászólás

  • Вычислитель
    Az EKB-val, FED-del, Matolcsival ellentétben, BTC-vel nem tudják elárasztani a világot, elpárologtatni a megtakarításokat, elinflálni az általatok “Pénznek” nevezett papírra írt számokba vetett hitet.
  • Kiszamolo
    Vics, nem is kell elárasztani. Elég legyártani a semmiből másik ezer fajtát új néven.

    A pénz mögött kormányok állnak, adók, fizetések, transzferek, GDP, termelés és fogyasztás, vagyon és megtakarítás, hitel, kereskedelem, export és import és ezer minden más.

    Egy kriptopénz mögött egy szemüveges informatikus áll, amelyik létrehozta a semmiből a semmit, amiért emberek a valódi pénzükből vagyonokat költenek, abban a reményben, hogy lesz egy még nagyobb bolond, aki tőlük még drágábban megveszi a semmit.

    Aztán egy másik informatikus megirigyli, hogy az első milliárdos lett a balekokon és ő is csinál a semmiből egy újabb semmit. Meg egy harmadik is. Meg egy negyedik is. Meg egy ötödik is. És így a végtelenségig.

    De igazad van, elinflálni nem lehet, mert aminek semmi értéke, az tényleg nem tud semmit veszíteni az értékéből.

  • Csabi
    Látom nagyon be van neked ragadva ez a 3000 kriptopénz dolog. A baj csak az, hogy összekevered a dolgokat. Bárki tud létrehozni kriptopénzt? Mondjuk rá hogy igen. Bárki be tud húzni embereket, hogy befektetést lássanak bele? Igen, de ez semmivel sem másabb, mint az útszéli MLM huszárok által árult kamu trombitaarany vagy aloeverás kopaszodás elleni szer. Ha viszont ezek alapján ítéled meg az fizikai aranyat vagy éppen az aloeverás készítményeket, akkor nyilván rossz következtetésekre fogsz jutni.
    Te tudsz csinálni bitcoint a semmiből? Mert én nem tudok, ezért ha kell akkor vásárolok. A ha kell pedig nem azt jelenti, hogy spekulálok az árára, hanem azt, hogy használom. Pedig sem drogkereskedő, sem fegyvernepper nem vagyok. A kriptopénzekkel szembeni bigottságod már 2017-ben is vicces volt, de nincs is ezzel baj, ahogy az amishokkal sincs. Csak ugye furák.
  • Kiszamolo
    Csabi, áruld el nekem, mi történt a kriptopénzekkel az elmúlt 3 évben? Meghódították a világot? Mindenki használja? Ezzel veszel kiflit a boltban? Ezzel utalsz egy vásárlást, amit az ebayen vettél? Ebben fizeted a bérleti díjadat?

    Hol van a forradalom? Hol van a régi világ hanyatlása? Melyik bank vagy melyik ország állt át egy kriptopénzre? Melyik országban lett hivatalos fizetőeszköz a bitcoin vagy akármelyik másik? Hány hitelt folyósítottak kriptopénzben vagy melyik állam bocsátott ki államkötvényt kriptoban? Hány ember kapja a fizetését kriptoban? Melyik tőzsdén vannak a részvények bitcoinban nyilvántartva?

    Melyik kocsmában fizetsz a sörért kriptoban?

    Ugyanolyan játékszere egy apró kisebbségnek, mint volt három éve vagy öt éve és ugyanez lesz vele tíz év múlva is.

    S áruld el, mire “kell” neked kriptopénz? Mit tud, amit a rendes pénz nem? Már ha nem pedofil tartalmat vagy drogot akarsz venni, esetleg adót csalni vagy pénzt mosni. Utalásra nem jó, mert másodpercenként változik az ára. Megtakarításra ugyanezért nem jó. Egyedül spekulálásra jó meg fekete kereskedelemre, semmi másra.

    Mondj nekem egy olyan esetet, amikor valamit (ami nem drog meg fegyver) fizetned kellett és egyedül csak valamelyik kriptoban tudtál fizetni, mert minden más erre alkalmatlan volt. Mit vettél és honnan vetted, hogy “kellett” a kripto?

  • Bélabá
    “Ugyanolyan játékszere egy apró kisebbségnek, mint volt három éve vagy öt éve és ugyanez lesz vele tíz év múlva is.”

    De hát 7 éve azt mondtad, hogy le fog menni nullára. Most akkor ezek szerint 17 évvel később mégis csak lesz még bitcoin?

  • BTC téma
    Csatlakozok, tényleg nagyon furán látod a btct. A 99% uk a coinoknak szemét, kár belekeverni ebbe azt a párat ami a btc, eth, amit használnak is. Melyik más nevezzük terméknek tudja azt amit a btc? Egyik sem! Névtelen alkotó, olyan erős hálózat áll mögötte ami támadhatatatlan és egyre csak erősebb, véges számú, sosem lesz több, osztható, a világ bármely tájára pillanatok alatt transzferálható, hatóságok által nem kontrollálható, (de ellenőrizhető! és ez jó), ott van az elsők nagy előnye is. Létrehozhatnak 100 ezer coint is btc sosem lesz másik, ide keverni a shitcoinokat arra utal, hogy nem néztél ennek utána. A kapacitáson és áteresztő képességen dolgoznak, van már LN network fillérekért tudsz vele instant btct küldeni. Csak még béta állapotban van. A felhasználálsa növekszik, rengeteg hitelt adnak a segítségével: lásd defi, lásd inlock (ami magyar ugye ismered gondolom?)
  • btc téma
    Japánban pl. hivatalosan is elismert fizetőeszköz de van még pár ország. Nyilvánvaló a terjedése, fejlődése csak ugye nem erről írnak az újságok. De a tranzakciószámok növekszenek, az atmek is. Ami btm ugye. Kb. ugyanazt tudja mint az arany mivel másolhatatlan és ez nagyon fontos, ahogy egy sárgára festett kő se lesz arany, más coin se lesz soha. Az aranynál annyit azért jobban tud, hogy könnyebben tárolható és olcsóbban. Olcsóbban transzferálható na és gyorsabban is. Mivel hamisítani nem lehet, így aztán teljesen irreleváns a többi coin. ETH pl. tök másra van kitalálva, pörög az is nagyon. Ezeket nem elismerni hát..99%-a a coinoknak shitcoin, de ami nem az nagyon nem. Bocsi az aranynál annyiban rosszabb hogy nem jó dísznek meg áramkörökbe. 🙂 Pont úgy van a btcvel ahogy a Teslával ha jól látom, mindkettőnél részletes információk nélküli negatív vélemény, ha elmélyednélbennük átgondolnád
  • Még egy kis btc
    Ez a fekete kereskedelem is nagyon becsípődött nálad, pedig blokkláncelemző cégek kimutatták már páran h a fekete gazdaság aránya btcnél 5% alatt van bőven. Tudod nem anonim csak pszeudonim így lehet látni mekkora a forgalom a darkneten. Mit tud amit a hagyományos pénz nem? Pl. értéket tárolni. A fizetőeszköz jellegében rövid távon én sem hiszek, mert ki adja el azt aminek általában nő az ára és minek? De értéktárolás funkciója hosszabb távon (4-5 év) az kifogástalan. Csak ugye nem kéne felülni a médiának ami a világ végét látja egy nagyobb 2 éves korrekcióban amikor az általában előfordul mivel 4 éves ciklusokban mozog a cucc. Mert ugye felezés 4 évente van..szóval lehet nem véletlen. Szted egy ilyen tulajdonságokkal bíró valami hogy lehet szted nem értékes? Egyedi, véges, olcsón transzferálható, másolhatatlan, szuper biztonságos. Mondj olyat ami ezt tudja! Nincs egyszerűen ilyen.
  • Csabi
    Jajj, úgynézem ez tényleg érzékeny téma neked. Miért kéne, hogy a Kripto megváltsa a világot, miért fontos, hogy bármit is túlperformáljon vagy lecseréljen? Már bocs, de befektetési jegyből vagy életbiztosításból sem veszel kiflit és láss csodát mégis itt ajnározod az ilyen termékeket.
    Én a következő miatt veszek rendszeresen konkrétan Bitcoint: Több olyan ügyfelem is van, akikkel országhatárokon keresztül utalunk kvázi trade finance ügyletek fedezésére. Az ilyen ügyletek kezelése a hagyományos banki környezetben napokig tart, ehhez képest még a buta és lassú Bitcoin is villámgyors. Jellemzően heti 1-2 millió dollárt forgatunk így meg egy közösen használt escrow szolgáltatások keresztül. És természetesen itt nem az adókerülés vagy bármilyen illegalitás a cél, egyszerűen bitcoinnal egyszerűbb. Folytatása következik, csak nem fér ki ide 🙂
  • Görögdinnye
    Én például wirexet használom, egy finetech cég ami a kriptókra épül.
    Keress rá a defi kifejez3sésre, és, hogy mekkora tőke áramlik bele.
    A fél szilicium völgy blokklánc megoldásokon dolgozik. Constellation, origin token, kava.
    A kínaiak még jobban ráfrkszenek a témára.
    Áruk nyomon követés: vechain
    Oracle: chainlink, band
    És amit a legjobban hypeolnak mostanság : cardano
    Nézz ezek után és utána alkoss véleményt.
    Ja és már 5000 kriptopenz van
    Inlockot is ajánlom figyelmedbe, ők magyarok.
    Vsn rgy érzésem, hogy róluk is sokat fogunk hallani
  • Csabi
    A másik amire használom az a kölcsönzés. Akár kölcsönvétel, akár kölcsönadás. Mindét esetben a bitcoin fedezetként szolgál. Tehát ha kell nekem likviditás, mondjuk a fizetésekre vagy refinanszírozásra, akkor fogok egy szimpatikus DeFi vagy CeFi megoldást (szándékosan nem írok terméket, hogy ne legyen reklám), majd jellemzően 0,4-0,6 LTV körül felveszek a Bitcoinra a szükséges mennyiségű DAI vagy USDC kölcsönt. Elintézem belőle amit el kell, majd ha átfutnak az egyéb ügyleteim, akkor szépen törlesztem a kölcsönt és tovább ülök a felszabadult bitcoinjaimon. Hogy miért teszem ezt? Azért, mert nyilván kaphatok a bankban is refinanszt vagy faktorállhatom az obligó számláimat, de annak az átfutása akár több hét is lehet, míg az erre fenntartott Bitcoinra, mint fedezetre felvett kölcsön megvan kb 10 perc alatt és köszönhetően az azonnali fizetésnek, újabb 20 perc alatt forintom van.
  • Részvényinfla
    Van értéke a kriptonak, egyszerűen azért, mert az emberek értéket tulajdonítanak neki. Az mindegy, hogy okkal, vagy ok nélkül. Ha kimegy a divatból, akkor nem lesz többé értéke, de addig van. Némileg hasonlít ebben a fiat pénzhez és az aranyhoz is, de a legjobb példa a műkincs. Egy Picasso képnek is azért van értéke, mert sokan úgy gondolják, hogy van. Használni nem lehet semmire, egy rakás festő fest folyamatosan újabb képeket, sőt, ha akarná, lefesthetné pont ugyanazt, pont ugyanúgy, de annak mégse tulajdonítanának az emberek értéket. Szóval nevezhetjük digitális műkincsnek. Így a neve is elárulja, hogy nem igazi kincs. 🙂
  • Cenzné
    megpróbálom megint elmagyarázni. A bitcoin mögött nem egy szemüveges informatikus áll, hanem több tízezer informatikus, szemüveges és szemüveg nélkúl, több tízezer szerverrel, köztük egy én vagyok. Ez az amit decentralizáltságnak hívnak es amit egyik másik altcoin sem tud. És lám, az árfolyamuk is töredéke a bitcoinnak. Ilyen méretű hálózatot nem fogsz létrehozni hiphop, de még nagyon sok idő alatt sem, mert a másodiknak már nincs értelme, a hálózati protokollokat általában nem lehet leváltani, upgradelni is nehéz. Minden próbálkozás csak egy centralizált valami, abban igazad van, hogy a balekok megtévesztésére. De még ebben sem rosszabbak a bankoknál, amikről már te is sokszor leírtad a véleményed.
  • Kiszamolo
    Hogy egy blokklánc technólogia használható-e bármire meg az, hogy egy kriptonak van-e értéke, amiért pénzt (valódi pénzt) adsz, az két külön dolog. De azért mindenki igyekszik összemosni, hogy megmagyarázza, miért ad annyi pénzt valamiért.

    A bitcoin nem azért 10 ezer dollár, mert annyi hasznot termel (csak kárt termel az iszonyatos energiafogyasztásával) hanem mert valaki kikiáltotta, hogy ér valamit és mást is sikerült erre rávennie.

    elég érdekes egy olyan valamiben utalni, kölcsönözni, hitelt felvenni, ami napon belül, de akár órán belül is 10-15%-ot változik az ára, egy hónapos hitelnél akár meg is duplázódhat vagy le is feleződhet a tartozás. Elutalok ebben a pillanatban egymilliód dollárt, aki kapta két perc múlva már csak 972 ezer dollárt kap érte és ki tudja, nap végén mennyit fog érni.

    S az sem igaz, hogy ingyen lehetne benne utalni, az átlagos, kisértékű utalásoknál kifejezetten drága és a végén valami rendes pénzre mindenki átváltja, az meg igen sokba kerül.

    Tehát még költségelőnye sincs.

    De csak a régi vitát folytatjuk a régi érvekkel.

    A pénz kiváltására alkalmatlan, a pénzforgalom kiváltására is alkalmatlan és az is marad.

    Jópofa játékszer, geekeknek.

    A forradalom elmaradt, a napi tranzakciószám nem nőtt (sőt) három év alatt, a teljes kriptopiac egyrészt nevetségesen nagy a mögöttes értékhez képest, másrészt az egész piac annyit sem ér, mint a fentebb említett Amazon cég ötöde.

    De mivel ezt már százszor átbeszéltük, akit érdekel, elolvassa a kommenteket az erről szóló cikk alatt, felesleges mindent újra leírni.

    https://kiszamolo.hu/a_bitcoinrol_meg_egyszer/

  • BauSterm
    Jó is hogy feljött a kripto vs. pénz téma. Én azt látom, hogy ha lekapcsolnánk az áramot, nem lenne kripto, a pénz jó része ami szintén digitális 1-esek és 0-k sorozata, eltűnne. A cégek kb 70% (ezt hasra írtam, majd valaki kijavít) az ember életben maradásához szükségtelen javakat állít elő, feleslegesen. Ez csak növekszik, mivel a fogyasztáshoz rengeteg mennyiségű szemetet is gyártunk mint csomagolás, ami csak a marketing számára értékes. Ha tovább gyártjuk a felesleges dolgokat, ha az emberek az általuk létrehozott dolgok profitján agyalnak, az oda vezet majd, hogy mindenki pár koronavírus és természeti csapás között számolgathatja a lóvéját, ami még megmaradt papíron. Létrehoztunk átláthatatlan rendszereket, tippelgetünk folyamatokról, elherdáljuk az életet. Közben meg megy a vállalati bullshit mindenhol, hogy az emberiség javát szolgája. A lófenét. A tőkét szolgálja, bármi áron.
  • Joe Black
    A Lightning Network még bétában van? LOL Az már több mint 2 éve is bétában volt, és már akkor is sokat csúszott. Szép az amit leírtál hogy olcsón tudsz pillanatok alatt tranzakciót lebonyolítani vele, csak azt felejtetted ki hogy le kell kösd a coinjaidat egy adott szolgáltatónál aki a LN csatornát üzemelteti. Magyarul egy fapados Revolut, limitált költési lehetőségekkel.
    Bitcoinoztam pár éve, kerestem is belőle, IT-s is vagyok és azt mondom hogy a bitcoin ma már nem nagyon tud semmit nyújtani amit a bankok vagy fintech cégek szolgáltatásai ne tudnának. Ráadásul a bitcoinnál gyakran megesik az is hogy bedugul a network (fel is szoktak menni az utalási költségek). Az egész rendszert a kinai bányászok és a crypto tőzsdék tartják életben. Az árfolyamra nem mondok semmit, a spekuláció bárhova viheti az árfolyamot, de attól még nem kell hivőnek lenni.
  • BTC tények
    1, “csak kárt termel az iszonyatos energiafogyasztásával” = nagy része megújuló energia ennek és egyre inkább az lesz, mert amúgy nem éri meg, ráadásul ez a megújulókat is rentábilisebbé teszi, hiszen egy vízierőmű nem sokat tud kezdeni az éjszakai áramával, mert nincs rá elég kereslet. win-win. Azért a banki világ áramfogyasztása se smafu..
    2, Tényleg ismerkedj meg az inlock-al például és változni fog a véleményed.
    3,”az átlagos, kisértékű utalásoknál kifejezetten drága” Ligthning Network-el no problémo: instant, kvázi ingyen, fillérekért, de még béta..
    4, Nemzetközi utalásoknál pl. kirívó a költségelőnye, de írtak itt fentebb okosabbakat is..
    5, Tranzakciószám nem nőtt?blockchain.com/charts/n-transactions
    blockchain.com/charts/estimated-transaction-volume-usd
    Nyilván nem a hypehoz kell nézni,mert most nem hype van.
    Végezetül: defipulse.com/
    Geegeknek…
  • László
    Cenzné
    Mindig az a legfőbb érv a bitcoin mellett hogy decentralizált. De az miért jó? Elmagyaráznád? Nem általánosan, konkrétan a bitcoin esetében az átlagembernek ez mit jelent?
    Nem lehet elinflálni…
    Aki 19000 felett vett btc-t, biztos örül hogy nincs infláció.
    Mernél fizetést btc-ben kérni? Nem adott usd vagy huf mennyiségnek megfelelő, hanem fix x.y btc minden hónapban? Ennél még a forint is jobb.
  • Kiszamolo
    Mivel semmi újat nem tudtunk meg a bitcoinról, amit már ne hallottunk volna és válaszolunk meg százszor, ráadásul semmi köze a cikkhez, ezért innentől kezdve minden ilyen hozzászólás off-topic és törölve lesz.

    Akit érdekel, olvassa el a régi cikkek alatti hozzászólásokat.

  • Pistabá
    : “Egy kriptopénz mögött egy szemüveges informatikus áll, amelyik létrehozta a semmiből a semmit,”

    – a semmiből? A tudás megszerzése (amivel a cryptot teremtették), a tanulásba fektetett erőfeszítés az semmi?
    – a semmit, aminek darabja mai áron kb. 10ezer dodót ér… ez ám a nem_semmi 🙂

    Ennél emberi életek is kevesebbet érnek (nem én mondom, de amikor 1000 forintér’, vagy egy pillantás, egy szóváltás miatt embert ölnek…)

    Szóval a szemüveges informatikusok szakszervezete nevében kikérem magunknak, hogy istenhez hasonlíts bennünket 😉

  • Nacionalista
    Fárasztó már ez a crypto. Akinek tetszik az vegye. Ha úgyis akkora nagy sztori, akkor jobban jártok ha minél kevesebben tudnak róla itt, annál nagyobbat tudtok kaszálni. Hajrá.

    Más téma: csak nekem tűnik úgy, hogy már a csapból is “szállj be te is a tőzsdére” reklámok folynak? Legalábbis online. Folyamatosan ilyen reklámokat dob fel a google meg a facebook nekem. Pedig nem kerestem ilyen témákra (legalábbis nem többet mint eddig). Lehet, hogy ezért is lett hirtelen ennyi tőzsdecápa.

  • Kiszamolo
    Naci, mivel az egyetlen árfelhajtó erő, ha minél többen hisznek benne, éppen az az érdek, hogy mindenki erről beszéljen.
  • Cenzné
    Hát igen, elég nehéz lehetett eladni az első fax készüléket annak idején. De az eslő weboldalnak se sok értéke volt. Így kezdődnek a dolgok, az elején, amikor a többség fölösleges, értelmetlen hülyeségnek tartja.
  • Cenzné
    Elég sok újat megtudnál róla, ha figyelnél. Például a Lightning Networkről még nem mondtál semmit rosszat, vélhetően azért, mert nem tudod mi az. Az olvasóid várják az elemzésed róla, tényleg, én is kíváncsi vagyok. Szívesen meg is mutatom, hogy működik.
  • Kiszamolo
    Centiné, megint a vetítés. A fax egy termék és egy szolgáltatás, amire egyébként hatalmas igény volt. Senki nem azért vett faxot, hogy abba tartsa a vagyonát vagy spekuláljon az áremelkedésre.

    De elég volt a témából, mert tényleg unalmas.

  • Barcel08
    Alapvetően egyetértek a elektromos autó mániával. Rengetegen új gyártő próbál a Teslát másolva elindulni.
    Amiről kevés szó esik és sztem sokkal izgalmasabb téma, az elektromos kamionok, elsősorban a hosszútávú, regionálisak. Itt nem fog működni a Musk féle hype, ami lehet jogos vagy nem. Egy logisztikai cég amelyik 5-7%-os marzsal működik nem engedheti meg magának, h olyan járművet vegyen ami, 1. drága, 2. nem tudja tölteni mert nincs infrastruktúra 3. a nehéz aku miatt kevesebbet szállít. Erről szívesebben olvasnék egy posztot és jó párbeszédet a kommentelők között, mert az elektromos autozás mindig hitvitába csap át. Itt már be lehetne hozni h melyik üzemanyagnak hogy épült ki az infrastruktúrája, illetve mennyire káros a környezetre.
  • Éva
    Off

    Szerintetek, amikor valaki adományoz, akkor mennyit adjon? Jelenleg aktivan részt veszünk jótékonysági liciten facebookon egy sma-s kisfiu részére egy vajdasagi csoportban, még csak 11-12m gyűlt össze a 700-bol. Olyan messzinek tűnik…

    És hogyan lehet ez “legalis”, hogy egy kifejezetten babáknak készült gyógyszer 2m euró legyen?! Ennek tizedebol nem futná további fejlesztésekre a novartisnak, nem adnánk el jóval többet belőle?

  • Jasminite
    Hasonlóan látom mint Miki.
    Viszont nem ennyire végletesen.
    A bitcoin mögött valóban nincs semmi, a munka, a belefektettett energia egy elindított program,”kiszámoló”-sdi amit bányászatnak hívunk, mert csak. De lehetne benchamrk pont vadászat is, teljesen mindegy.
    Ez hatalmas energiát emészt fel és nem állítunk elő vele semmit, a befektett elektromos áram és befogott hardverekkel, számoló kapacitással képzeljük mögé a valós értéket.
    Teljesen más világnézetet igényel mint az offline pénzek világa.
    Mivel a bitcoin száma véges és a kereséssel egyre nehezebb hozzájutni, így spekulálhatunk az áremelkedésre, mint sokan.
    Kontrasztba tudnám állítani a Zsiday által írt Pénz bear-el. Öntik a piacra a jegybankok, így értéktelenedik.
    És minden opció jobb lehet a parkoltatott pénznél.
    Ez is egy teljesen más felfogást igényel már. A megtakarítók és párnacihák ideje nagyon, de nagyon lejárt.
  • Zylver

    Ez mar a veg kezdete: ha mar a csapbol is az folyik hogy mindenki menjen a tözsdere es vegyen akarmilyen reszvenyt mert most kell beszallni a mig nem kesö. Csakhogy most jön az a pillanat amikor eppen kesö lesz es a szarnyalas melyrepülesbe fordul. Aki nem hiszi, az nezze meg a korabbi gazdasagi valsagok elözmenyeit. Azok sem kezdödtek maskent es ez sem fog kilogni a sorbol. Ami most mas az az hogy ennel a valsagnal nem felülröl, a penzügyi intezmenyek felöl indult a problema. Hanem most alulrol, a realgazdasagban kezdtek el dölni a dominok… bar a jegybankok aldasos tevekenysegenek köszönhetöen megagyaztak egy ujabb valsagnak: minden valsag origoja a likviditas es a hitel hianya, ez most is szepen erik… es nem, nem a koronavirus miatt, annak inkabb csak katalizator szerepe volt, mert a gazdasag bizonyos szegmensei am is dögrovason voltak mar.
  • Kiszamolo
    Barcel, a Nikola kamion bizniszben nyomul elvileg, egyelőre nulla bevétellel, mégis háromszorosára ugrott az árfolyama a semmire. Igaz, azóta azért visszaesett, de még mindig csak ígéreteket árul a cég, nem terméket.
  • Nacionalista

    A regionális szállítmányoknál fontosabb a városon belüli áruterítés megfogása. Gondolj itt pld. arra, hogy Bp-n minden reggel viszik az árukat a boltokba. Ezeket simán lehetne elektromos teherautókkal, mivel napi 2-300 km-nél nem tesznek meg többet. Éjszaka meg lehet tölteni. És ráadásul pont a városon belül legfontosabb a levegőminőség. Ma még nem tart itt a teherautó/akku technológia, de sztem nincs olyan messze.

    Tény, hogy a szállítmányozó cégek nagyon kis haszonrátával dolgoznak, de ha pld. ki lesznek tiltva a diesel teherautók Bp-ről, akkor nem lesz választásuk, a drágulást meg áthárítják majd a fogyasztókra. Persze ettől drágább is lesz szó szerint minden.

    Ezt ma nem lehetne megtenni, de 10 éven belül sztem simán, lesznek napi 300 km-t bíró teherautók.

  • Nacionalista
    A regionális szállítmányozásra meg ott van a vonat. Nyilván 100%-ban nem lehet arra átrakni, de egy pluszadó kamionokra elég könnyen megnövelné a részarányát.

    Persze ettől is drágább lesz minden. Fogalmam sincs mekkora drágulást okozna ez, kédés, hogy az emberek fájdalomküszöbe alatt maradna-e.

  • Nacionalista
    @Kiszámoló

    A Nikola tényleg egy vicc, meg a hosszútávú kamionozást (értsd mondjuk Németo-Magyaro. táv) soha nem fogják kiváltani az elektromos kamionok (legalábbis a következő 30 évben nem), de egy napi 2-300 km-t tudó teherautó már nincs messze. Az meg bőven elég városon belüli áruszállításra.

  • Janos82

    700 millio a guogyszer, de ennek kB 1000szerese volt a fejlesztes koltsege, es van meg par eve a cegnek, hogy visszajojjon. Sajnos ezeknek a gyogyszereknek ilyen a matekjuk…
  • Alfa
    :
    Arany ügyben elég szakszerű írás.
    Nyomtatják azt is szépen:
    alapblog.hu/nem-veszek-aranyat/..
  • Kiszamolo
    Nacionalista, nem az elektromos kamion a vicc, hanem a “befektetők” idiótasága, a semmit árazzák egy vagyonra.
  • Nacionalista

    Összekevertem, azt hittem a Tesla kamionja a Nikola. Ahogy nézem ők (Nikola) legalább hidrogéncellával ígérik a kamionjukat, annak valami valóságalapja legalább van, bár az sem ma lesz gyártásban.

    A Tesla ígérte a Semit 2021-re(!!!), ami majd 800 km-t tesz meg egy töltésre, mindezt 36 tonnás teherrel. Na ezen elég sokat röhögtünk a kollegákkal.

  • headset

    “Arany ügyben elég szakszerű írás.”

    Ebben a cikkben szinte minden adat értelmezése téves.

    – “Évi 3,5 ezer tonnát bányászunk” “Az arany felhasználás … csökken”.
    De attól még figyelembe kell venni a 2300 tonnányi felhasználást. Ezzel a befektetési piaci bővülés csak kb. 0,6% lesz.

    – “a termelés trendszerűen növekedett az elmúlt évtizedben.”
    10 év alatt 700 tonnával. Az éves növekedés a teljes aranymennyiség 0,04%-a.

    – “ha magas az arany ára, akkor nagyon komoly mennyiségben olvasztanak be régi ékszereket”
    Az ékszervásárlás -> törtaranyeladás nagyon veszteséges. Ezért csak azok adják el az ékszerűket beolvasztásra, akik megszorulnak és ez nem az arany árától függ.

    – ” Az imént tehát bemutattam, hogy … mennyire csökken a kereslet.”
    A cikkből teljesen kimaradt a befektetési célú kereslet változása.

  • Kiszamolo
    Nacionalista, 2019-re ígérte a Semit, csak szokás szerint ebből sem lett semmi. 2021-ben sem lesz.
  • Én is akarok kommentelni...
    @kiszamolo
    Mindkettőtöknek igaza van a Tesla Semijével kapcsolatban (mármint hogy nem lesz belőle semmi), bár nekem az tetszik, hogy több nagy cég egész sok Semit használ már jó ideje élesben.
    Nekem azért tetszik pár videó amint normál városi körülmények között fuvarozza a cuccokat, és legyorsulja a normál autókat 🙂 És vannak ezek között nem Teslás, hanem átlagemberes telefonos videók is.

    Amúgy azt nekem, mint tök laikusnak elmagyaráznád, hogy miért röhögtetek ezen annyit? Tisztában vagyok vele, hogy ti Tesla mérnököket reggeliztek, majd ebédnél mindenki más módon bizonyítja a Riemann-sejtést, de ha van egy kamion, amit egy éve országúton fuvarozó cégek tesztelnek, és akkora ordas kamu lenne az egész, akkor az már nem derült volna ki ennyi idő alatt?
    És én most nem arról beszélek, mikorra lesz sorozatgyártásban, hanem magáról a Semi képességeiről.

  • TSubi

    Nikola hidrogéncellás és akkumulátoros verziót is igér(t).

    Hidrogéncellához tárolás és töltőhálózat hiányában legalább 10 év kéne, hogy értelmes alternatíva lehessen.
    Akkumlátornál a töltőhálózat közelebb van, bár nem tudom mennyi “supercharger” állomást és paks3&4-et kéne építeni.

  • Grand
    Nacionalista

    Nincs kereslet 2-300 km-es hatotavu, városban mozgó elektromos teherautora (feltételezem, itt 12 tonnáig gondolod), mert kb. 4-szer annyiba kerülne, mint a gázolajos társa. Nem számoltam utána, de valami ilyesmi lehet az arany. Az egyéb josagok nem érdeklik a teherautót (amúgy sincs regado, és nem fizet a parkolásért), a telephelyi töltés meg ekkora autónál már jelentős koltseg. Arról nem is beszélve, ha lenne 10 ilyen autóm, ott már azért komoly fejlesztésre lenne szükséges az elektromos rendszert illetően.
    A megtérülése tehát az örök élet után egy nappal várható.
    A dízelek nem holnap lesznek kitiltva, de nem is holnaputan. Még nyugatabbra sem.

    Ha esetleg mégis lenne szemmel látható kereslet, jelenleg nem tudnának annyi akkumulátort előállítani.
    A Semi Truck egy valamire volt jó: bekerült a hírekbe.

  • Kiszamolo
    Én is, nem tudom, te hol láttad, hogy cégek élesben hásználnák, én néhány prototípusról készült fotót és videót láttam, némelyik epoxittal van összeragasztva.

    Egyébként tévedtem, 2018-ra ígértek legelőször, 2019 már egy második dátum, most éppen 2021 az aktuális dátum.

    S egyszer biztos lesz és majd az is lehet, hogy kereslet is lesz rá és talán veszteség nélkül is lehet majd gyártani.

    S addigra lehet, hogy olcsóbb lesz üzemeltetni, mint egy dízel kamiont és a brutális töltési igényével és a töltőhálózattal is lehet majd valamit csinálni.

    Áruszállításnál egyedül az számít, minél olcsóbb legyen és minél egyszerűbb az egyéb logisztika. Egyetlen cég sem fog elektromos kamiont venni csak azért mert az oooooolyan menő. Amíg csak ötven centtel olcsóbb lesz a hagyományos szállítás, azt fogják használni.

    De várjuk meg, amíg valósággá lesz, mert ígéretekkel már tele a padlás.

  • Barcel08
    Nacionalista,
    Pont ezért kell beszélni erről. Ha valaki megemlíti az elektromos kamionozást, mindenki rávágja h Tesla, Nikola, pedig nem ők fogjál rövidtávon uralni ezt a szektort. Sőt továbbmegyek nem is a gyártó fog dönteni, hanem az infrastruktúra. Mennyi hidrogéntöltő állomás van az USA-ban? 10 alatt. Elektromos töltőállomás KAMIONnak? Egy kamionnak a feltöltése az háztartás éves energia fogyasztásának a harmada. Hogy állítják elő az energiát? Mindenhol nappal, széllel? Ez is nagyon messze van. Senki nem beszél a megújuló földgázról, amit szeméttelepeken, tehénfarmokon termelnek. Ugyanazt a vezetéket lehet használni mint a sima földgáznál és negatív az üvegházkibocsátás és sokkal olcsóbb. Erről érdekes lenne egy cikk és vita a sok mérnökkel a fórumon. Honnan jön a megújuló energia, hogy mérjük a kibocsátást? Előállítástól vagy csak a kipufogónál?
  • Nacionalista
    @Én is
    Azért mosolyogtunk, mert számoltunk egy kicsit. Feltételezzük, hogy a Semibe ugyanolyan akksit raknak, mint a Model 3-ba. Egy 1600 kilós Model 3-t kb. 500 kg-nyi akksi 250 mérföldre visz el (gyári hivatalos adatok). Kiszámoltad, hogy hány kiló kell ebből az akksibol, hogy egy 36 tonnás kamiont elvigyen 500 mérföldre? Mert ugyebár ez az ígéret. Elárulom: 22,5 tonna. Csak az akksi. Hasznos tehernek maradna 2-3 tonna. Szóval vagy feltaláltak valami szuper új akksit csak annyira titkolják hogy nem rakják bele a személyautóikba, vagy nagyon durva csúsztatásokról van szó.

    Tudsz arról linket dobni, hogy hol használják élesben? Mert én nem találtam ilyesmit, de nagyon érdekelne.

  • Nacionalista

    Piaci alapon valóban sosem fog megtérülni. Azonban jelenleg egyre növekszik a törvényalkotói nyomás ebbe az irányba. Bp-n valóban nem lesz ilyen a közeljövőben, de mondjuk Berlinből kinézek egy ilyen tiltást a következő 10 évben. Ez persze csak spekuláció, de egy közel sem lehetetlen forgatókönyv.

  • László

    A 36 tonnás kamionnak nem akkora ám a légellenállása és egyéb hajtási veszteségei mint 36 tonnányi Model 3-nak, viszont így a számításotok után más is tud mosolyogni, nem csak ti.
    Az elektromos kamion ott szív nagyot, ha magasabbra kell vinni az árut. Pl. ahhoz hogy a 36 tonna felmenjen 1 km magasságba kell ~100 kWh energia, és még előre nem ment egy métert sem.
  • Nacionalista

    Én környezetvédőnek tartom magam, és őszintén remélem, hogy az összes elektromos kamiongyártó belebukik a projektjébe.

    Arra, hogy villamos energiával szállítsunk árut nagy távolságokra, már van egy kész, kiforrott, hatékony és kiépített technológia, ami századannyi veszélyes ipari hulladékot termel mint az elektromos autózás. Úgy hívják, hogy vasút.

  • folti
    “A regionális szállítmányozásra meg ott van a vonat. Nyilván 100%-ban nem lehet arra átrakni, de egy pluszadó kamionokra elég könnyen megnövelné a részarányát.”
    Ehhez mondjuk rendesen fejleszteni kellene a vasúti kapacitást, hogy legyenek rendesen rakodó pályaudvarok, meg alternatív útvonalak az esetenként problémás szakaszok elkerülésére (felsővezeték szakadás, biztosítóberendezés hiba, lerobban vonat mentése miatti szakaszlezárás).

    Mert amíg a garantált MÁV minőség bármikor össze tud hozni egy egy órás késést Budapest – Székesfehérvár vonalon, (vagy többet, múlt hónapban kicsit több mint két óra volt a rekord), addig mindenki köszöni és inkább kamionozik, akár 1000 kilóméteres távolságban is.

  • Nacionalista

    A legtöbb ilyen csináljunk tehénfingból üzemanyagot ötlettel a legnagyobb gond a nagyságrend és a kiszámíthatóság. Nem olvastam/számoltam utána, de így érzésre mondjuk ahhoz, hogy a Waberer’s flottáját földgázzal lehessen üzemeltetni, valószínűleg olyan mennyiságű tehenet kéne tartani, hogy egész Pest megye csak egy legelő lenne.