A magyar demográfiai helyzet

A magyar népesedési helyzet rossz és úgy tűnik, egyre rosszabb. Az alacsony születési szám, az elvándorlás és a társadalom elöregedése nem túl vidám jövőt vetít elénk.

Hogy mennyire nagy a gond, a most megjelenő Demográfiai Portré 2015 kiadványból is leszűrhető. (Letölthető innen.)

Csak hogy lásd, mi várható a következő évtizedekben, néhány adatot kigyűjtöttem a kiadványból, ami a gyerekszületést, nyugdíjhelyzetet és úgy általában a demográfiai jövőt érinti:

A házasság visszaszorulása és az egyéb együttélési formák előretörése csökkenti a gyerekvállalási hajlandóságot. Egy távkapcsolat, vagy élettársi kapcsolat ritkán adja meg azt a stabilitást és kiszámíthatóságot, ami egy gyerekvállaláshoz szükséges.

– 1990-ben 66.405 házasságkötés volt, 2000-ben 48.110, 2014-ban pedig már csak 38.700.

– 2013-ban 44%-ra esett annak az esélye, hogy egy magyar nő élete során legalább egyszer megházasodjon.

– Az első házasságkötés időpontja nyolc évvel kitolódott, 2013-ban a nők 29,5 évesen, a férfiak 32,3 évesen kötötték meg az első házasságukat. (Már aki egyáltalán, ugye, lásd előző adatot.)

– A 30-50 év közötti nők 22,6%-a semmilyen párkapcsolattal nem rendelkezik, de mindössze 3%-uk szingli, vagyis aki önszántából, tudatosan vállalta az egyedülállóságot és a gyerektelenséget a karrier, vagy egyéb okokból. (A férfiaknál is logikusan hasonló az arány, azért esik több szó a nőkről, mert ők a fontosabbak a gyerekvállalás szempontjából.)

– 2014-ben a 38.700 házasságkötésre 19.500 válás jutott, ami határozott javulás a 2010-es 23.873-as érték után. A válások várható aránya 46%-ról 42%-ra csökkent. Egy felbontott házasság átlagos ideje 13 év, az esetek 60%-ában van kiskorú a felbontott házasságban.

– Az egy nőre jutó élveszülések száma 1,4 (gyerek), de ez az érték főleg csak azért tudott emelkedni a 2011-es 1,25-ös értékről, mert sajnos csökkent a szülőkorban lévő nők száma. Vagyis nem gyerek lett sokkal több, hanem potenciális anya lett kevesebb.

Ezzel az értékkel a 21. helyen vagyunk a 28 tagú Unióban, világviszonylatban pedig 206.-ak voltunk 224 ország közül. Mondhatni, világviszonylatban is a tök utolsók egyike vagyunk a gyerekvállalási kedvben. (2012-ben a 27.-ek voltunk az Unió 28 országa közül.)

– Mindeközben a 19-49 év közötti nők kétharmada két gyereket, közel egyharmada pedig három gyereket szeretett volna.

– 1950-es években az átlagos szülésszám még 3 volt, majd az abortusz engedélyezése miatt az ötvenes évek végére ez 2,1-re esett.

– Az erőteljes kivándorlás leginkább a szülőkorban lévő korosztályokat érinti, ami további népességcsökkenést vetít előre.

– Az elmúlt pár év kicsit javuló gyerekvállalási kedve sajnos nem trendforduló, sokkal inkább arról van szó, hogy a hetvenes években születettek (A Ratkó-korszakban születettek gyerekei) rájöttek, hogy utolsó alkalmuk most van gyereket szülni. Úgyhogy ez inkább egy utolsó roham kapuzárás előtt, mint örvendetes emelkedés, vagy trendforduló.

– A magyar anyák első gyereküket 28,2 évesen szülik.

– Mindezek mellett a magyar családtámogatási rendszer kifejezetten bőkezűnek számít európai viszonylatban is, itt költjük az egyik legtöbbet a családokra a GDP arányában (családi pótlék, GYED, GYES, stb.), közel 2%-ot és hála a 3 éves GYES-nek, a 15-54 éves nők tizede valamilyen GYES vagy GYED miatt otthon tartózkodik. (A 3 éves GYES-t 1967-ben vezették be, elsősorban azért, mert nem tudtak elég munkahelyet biztosítani a nőknek,.)

– 1994-től a férfiak születéskor várható élettartama évente 0,35 évvel nőtt, a nőké 0,24 évvel.

– A 65 év felettiek aránya a társadalomban 1990-ben 13% volt, 2014-ben 18% volt, 2060-ban már 29% lesz.(!)

– Száz 15 év alattira már 122 65 év feletti jut most is. (Ez az úgynevezett öregedési index.) 2060-ban ez az érték 250% lesz!

– A magyar népesség 1990 és 2014 között 500 ezer fővel csökkent, ez további 2 millióval fog csökkenni 2060-ig.

A következő képen az 1977-es demográfiai állapotot láthatjátok (körvonal) összevetve a 2060-ban várható állapottal. (Forrás: KSH)

ksh

– A 80 év felettiek aránya 1990 és 2011 között megduplázodott, jelenleg 400 ezer ember tartozik ebbe a korosztályba.

– Egy ma hatvanéves férfi még 17,4 évre, egy nő 21,9 évre számíthat.

– A magyar nyugdíjrendszer az egyik legbőkezűbb Európán belül, egy úgynevezett medián kereső a korábbi keresetének 94%-ával megy el nyugdíjba.

Ha eddig nem tudtad, hogy mekkora a baj, most már magad is meggyőződhettél róla, hogy nem nagyon kell nyugdíjra számítanod 30-40 év múlva, mert nem lesz, aki kitermelje azt. Hogy csak egy példát mondjak, az elmúlt évtizedekben meg se született nők biztos nem fognak gyereket szülni.

Persze annyi pozitívum van a dologban, hogy azt a pénzt, amit a szülők és az állam a gyerekekre költ jelenleg, 40 év múlva majd a nyugdíjasokra tudja költeni, lévén, hogy gyerekekre túl sokat nem kell majd költeni.

Ha van időd, érdemes elolvasni a cikk elején belinkelt kiadványt.

Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.

Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en

Share

262 hozzászólás

  • Terez Atya

    Az en barati tarsasagomban meg senkinek sincs gyereke, meg senki sem hazas.. Tehat a statisztika nem jo, merthat en ugy tapasztalom.

  • Off
    Tehát a kevésbé sikeres nők (és férfiak) gyermekvállalása alacsony.
    Lakásprogram, részmunkaidő, bölcsöde, munka vidéken, életmód modell-divat minta hiányzik.
    Talán a nőknek kéne valami anyaság szerep beoltást (indoktrináció) adni gyerekkorukban, mindnek.
  • Harmincas
    Sziasztok!

    Az én “szemétmulti” munkahelyemen – amit nagyon szeretek amúgy – a nők éveken át hatórázhatnak szülési szabiból visszajövet. Van olyan, aki két gyerkőcöt is szül és közben végig 6 órában volt a cégnél.
    Egyébként 30 évesen nálunk is egyre közelebbi a gyerekvállalás kérdése. Páromnak volt pár szörnyű élménye a magyar kórházakban tini korában és érthető módon leginkább a magánkórházas utat választaná, amit nem tudunk megfizetni.
    Az adókedvezmény hidegen hagy minket, és amúgyis bármikor megszűnhet.

    Persze albérletezünk és esélyünk nem lesz még 10 évig saját lakásra/házra a jelenlegi állapotok alapján. Egyébként normális albit Budapesten még macskával sem lehet találni, nemhogy gyerekkel. A nagymama bútorait és a 30 éves csempét nyilván félteni kell akkor is, ha belengetem hogy minden kárt kifizetek. Teszem ezt azért is, mert a mi macskánknál nyugodtabb nincs a világon 🙂

  • A kulcslyuk szelleme
    A véleményem, hogy fiatalon, “tudatlanul” érdemes gyereket vállalni. Azt látom, hogy ha valaki egy kicsit is halogatja, akkor egyre tudatosabb lesz/próbál lenni (figyeli a környezetét, utána olvas, stb), és azt tapasztalja, hogy a gyerek mekkora problémával, felelősséggel jár (terhesség – mit egyek/mit ne, melyik vizsgálatot érdemes, melyiket nem, szülés – hol, kinél, mennyiért, kockázatok, szülés utáni problémák anyánál, apánál, hogyan kezelik, hogyan hat a házasságra, kisgyerek, nagygyerek problémák, én ezt meg azt másképp csinálom majd, hibát stb.), és rájön, hogy ez sokkal nehezebb, mint elsőre látszik. Ehhez hozzájön, hogy 5-10 év alatt kialakul egy életstílus, amit megváltoztatni nagyon nehéz már. Így nagy bátorság, vakmerőség kell egy gyerekvállaláshoz.
  • graphite
    “de tarsadalmi szinten nem mehet kulfoldre minden kepzett munkavallalo”

    Ezt nem értem. Miért ne mehetne? Nincsenek lezárva a határok. Szerintem a mostani vezetésnek pont az a célja, hiszen a kivándoroltaktól rengeteg pénz jut vissza az országba (hiteltörlesztés, családtagok számára küldött pénz – ez tavaly 126 milliárd ft volt), úgy, hogy nem kell rájuk költeni (nem használják az egészségügyet, iskolákat, rendőrséget, stb). Ez nettó nyereség. A képzetlen munkaerőt pedig nagy gyárakban (pl. Mercedes, Hankook) lehet futószalag mellett dolgoztatni. A futószalag mellett dolgozókat ráadásul olcsóbban lehet manipulálni a média által, a vezetés számára mindenképpen nyerő helyzet.

  • graphite
    Én is csak abban a statisztikában hiszek, amit magam hamisítok…..
  • A kulcslyuk szelleme
    Esetünkben a feleségem fél a szüléstől és most már a terhességtől is, mert két éve vetélése volt. Teljesen megértem, nem volt nagy élmény. Beszélgettünk arról, hogy ha a szülés után megváltozik a teste vagy a személyisége, akkor azt én hogyan fogom viselni. Nem tudtam megnyugtatni, hogy minden rendben lesz, hiszen hogyan ígérjek olyasmit, amiről fogalmam sincs. Nem szeretném ráerőltetni a terhességet, szülést. Sajnos, már 39-41 évesek vagyunk (és későnk kerültünk össze), így már nem sok időnk van ezen reálisan gondolkodni. Én pedig a gyerekneveléstől félek. Nem tudnám élvezni a gyereket, mert mindig rettegnék, hogy mit rontok el, ami miatt a gyereknek később problémái lesznek. Félek a sok sikertelenségtől, a folyamatos problémáktól. Inkább élem a nyugis, csendes, egyhangú, kicsit megkeseredett életemet. Tudom, ez is egyfajta önzés.
    Ráadásul mindketten döntésképtelenek vagyunk.
  • Janos82
    Hagyjuk mar ezt a “nincs homeoffice, meg reszmunkaido” szovegeket. Ha bolti eladonak mesz, akkor biztos, hogy nem lesz homeoffice, mert nem megoldhato, es ez igaz akkor is, ha sima adminisztrator vagy, amibol 12 egy tucat…

    Viszont vannak mar szepszamban olyan weboldalak, ahol talalsz otthonrol vegezheto munkat ( webszerkesztes, forditas, design, telefonalos, biztonsagikameranezos meg meg vagy 2 tucat tipusbol valogathatsz… ), csak az meg senkinek nem tetszik, mert nincs egy jol lathato fonoke, meg neki maganak kene beosztani az idejet.

    A demografia meg majd akkor fog valtozni, ha a 20eves lanykak tele lesznek olyan 40es baratnokkel, akik panaszkodnak, hogy nem tudtak 38 evesen teherbe esni. Szerintem a javulas ennek is betudhato, de majd 5-6 ev mulva latni fogjuk, hogy trendfordulo, vagy atmeneti javulas.

  • Topfly
    Az Abenomics egyik kulcseleme a robotizáció, amelyben Japán a világ élvonalában van. Néhány évtizeden belül simán lehet egy olyan világ ahol csak az emberek 20-30%-a dolgozik, a maradék meg a jelenleginél is magasabb életszínvonalon él alapjövedelemből vagy valami hasonló transzferből.

    A demográfiai probléma kb. olyan probléma, mint hogy az olaj elfogy. Lehet, hogy önmagukban igazak, de a technológia fejlődésével simán meg lehet oldani ezeket. Tegnapi hír, hogy Dániában a szükséges elektromos energia 140%-át termelték meg szélerőművekből, a felesleget meg exportálták. Nekik már nem probléma, hogy elfogy az olaj!

  • nippur
    Hiába minden okoskodás, egyedül a régi paraszti családmodell (gyakorlatilag ez létezett a történelem előtti időktől egészen a 2. vh.-ig) fenntartható, ahol együtt élt a nagycsalád, az öregek foglalkoztak a gyerekekkel, és a kisgyerekes anyák is kijártak a földre dolgozni, de ésszel, nem roskadásig. A korfa és a születésszám csak az egyik halálos csapás a sok közül (klíma, bevándorlási hullám, pénzügyi válság) ami még jön. A modern világ (szabadköművesek) által kiagyalt összes társadalmi modell mind csőd, és nemsokára összecsapnak felettünk a hullámok. Valaki itt azt írta Ausztria majd 20 év múlva nagyobb népességű lesz a 70 ezer évi bevándorló miatt, mint Mo. Na ja, de lehet, hogy már nem Ausztria lesz a neve, hanem Iszlám közt.
  • Én is akarok kommentelni...
    A 2010 óta indult gazdaságpolitika az én ismerősi körömben (kelet-Mo) igen sikeres: legalább 5 nő szült úgy gyereket az elmúlt években (van aki kettőt is), aki nem akart. Az oka az volt, hogy közölték velük “humánusan” a munkahelyükön, hogy van 3 hónapuk teherbe esni és “elmenekülni”, vagy ki lesznek rúgva. A gyereket választotta mindegyikük.
    Ez olyan romantikus nem? Amikor ilyen ok miatt születik egy gyerek.

    A következő gyerek pedig azért lett több helyen is bevállalva, amikor a kicsi 1 év körül volt, mert sehol nem talált munkahelyet, így jöhet a következő, 2 év múlva már csak jobb lesz a száguldó gyorsnaszádon… nem lett. Így most már ketten is otthon vannak 2 családi pótlék+GYES párossal, és próbálnak apuci 130 ezres nettójából megélni.
    A köreimben ahol volt 2 gyerek, ott mindenki a 99 ezres családi adókedvezmény miatt vállalta be a harmadikat. Szép új világ.

  • Zabalint

    Na de én meg pont azt szeretném, hogy a legtöbb bérbeadó marxista értelemben kizsákmányoló legyen 🙂
  • Zabalint
    Vissza a témához:
    Nem a 3, hanem a 2 gyerek nem fenntartható, ugyanis a népesség egy részének 1 sem lesz különböző okokból. Ettől még aki azt számolja, hogy anyagilag megéri-e a 3. gyerek, az rossz oldalról közelíti meg a dolgot, de ha már számolgat, számolja már bele a szülés miatt kieső bért is, a gyerekre szánt időt, a későbbi tanulmányait a gyereknek, stb., stb., így nem hiszem hogy pozitív egyenleg jönnw ki. De nem is kell kijönnie, az állam nem azért van, hogy helyettünk állja a költségeket. Ha valamit, akkor a környezeti feltételeket teremtse meg, gondolok itt jó oktatásra, egészségügyre, és persze hogy hagyja békén az emberek magánszféráját.
  • Zabalint
    Amúgy nekem most lesz a 10 éves osztálytalálkozóm. Egyetlen osztálytársamnak van eddig gyereke (1).
  • LSV
    Az tény hogy elszabott egy világban élünk. Menő ha szingli vagy, meg ki kell élni magad. Kérdés miért nevezik életnek azt ha több F jár benne mint kilincset fog, vagy minden hétvégén a hányásában fetrengve “bulizik”, néhány kaparás aztán mire benő a feje lágya rájön hogy harmicsok éves és a gyerek sem jön össze. De ez csak a fehér néppel van így sajnos.
    Valaki írta hogy a c. típusúak szaporák, szerencsére náluk az átlag életkor is alacsonyabb.
    Ez a kérdés szociológiai és össztársadalmi amin a politika segíthetne de nem tud/akar.
    Azon meg lehet filozofálni hogy miért élünk, és mit nevezünk ÉLETNEK, és hány gyermek az ideális, de egyszerű matekkal demográfiailag, -hogy ne haljon ki a magyarság- minimum 3 gyermeket kellene vállalni.
    Legyen gyermekvállalás alapú a nyugdíjazás (talán az tesz a legtöbbet az országért aki értékes munkaerőt nevel), akkor lenne igazán rulez az egykézés ugye?!
  • Lomnici Tamara

    Szerintem neked elég hiányosak az ismereteid. Eleve, ha otthonról szeretnél dolgozni, akkor a munkád valamilyen digitalizált termék, eleve szűkké teszi a palettát, gyakorlatilag olyan munkát lehet ’home office’-ként csinálni, ami nem terjed túl a számítógép 1 méteres környezetén. Azonban egy webdesigner is jár néha nyomdába, egy programozó is eljár konferenciára, és még sorolhatnám. Én valóban nagyrészt itthonról nyomom, de előtte majd tíz évig bizonyítottam, hogy tudom ezt otthonról is tenni. Nem hiszem, hogy egy most jelentkező, cégen belül nullkilométeres versenyzőben bízna a főnököm, egyből engedné, hogy otthonról dolgozzon, lehet akármilyen referenciája.
    Végül, de nem utolsó sorban ez a távmunkás, meg otthonról végezhető munka hirdetések gyakorlatilag átverések, bujtatott MLM hálózatok rendszerint.
  • Mina
    És az miért van, hogy pl. Hollandiában a “két tucat egy” adminisztrátoroknak meg a bolti eladóknak is van lehetőségük részmunkaidőben dolgozni? Teljesen megértem, hogy itthon nem ez a helyzet, de miért nem? Mert olyan adók terhelik a foglalkoztatást, hogy nincs az az emberbarát vállalkozó, aki nemhogy egy kisgyerekes anyát felvegyen, de még kettőt is! Ehhez is egyszerűen némi törvényhozói akarat kellene, viszont a jelenlegi törvényhozók szerint a nők maradjanak csak otthon a fakanálnál.
    Még a multiknál valamennyire csíphet el az ember részmunkaidőt, meg kibulizhat egy home office-t, de ez sem lehet bármely munkaterületen, meg normális főnök kell hozzá.
  • Vakmacska
    Azért megdöbbentő, hogy hányan gondolják hogy “régiszépidőkben bezzeg milyen lazán tartotta el egy fő a teljes nagycsaládot, milyen szépen segítették egymást a nemzedékek és nem is szakadtak a melóban meg.

    Ja, csak nekem voltak úgy látszik olyan felmenőim, akik nem ezt mesélték…és csak én olvasok Sánta vagy Móra Ferenceket. Csak nekem mesélte apám nagynénje, hogy egy szoknyában szökött inkább Pestre a gyárba, 17 évesen, mint hogy vállalja a földeken robotolást plusz tökéletes kiszolgáltatottságot tanulatlan falusi nőként. Csak nekem mesélte nagyanyám hogy valójában milyen volt tudatlanul férjhez menni, hajnaltól késő estig fizikai munkát végezni, rettegni még mi jön (háború, kommunizmus, államosítás, 56…), mibe került 4 gyereket taníttatni. Csak nekem a nagyapám, milyen volt tudomásul venni, hogy nem tanulhat, mert nincs miből.

    Hát sírja vissza a fekete fene.

  • Vakmacska
    Ha az az ára a méltó és kiszolgáltatottságtól mentes életnek, amibe fér a robotoláson meg a totális önfeladáson kívül más is, hogy kevesebb a gyerek, ám legyen.

    Olyan szinten növekedett a termelékenység, hogy a valódi igények kiszolgálhatóak lennének már így is, ha nem termelnénk-vennénk annyi tulajdonképpen fölösleges, röviden félrehajított dolgot. Ma már elvileg kis csoport tudja nagy csoportnak megtermelni a túlélésre valót, erről azért elfelejtkezünk – nem is nehéz, a mai nyomott bérek és semmibe költött járulékok láttán. Az igazság nem egészen ott lapul….a generációk közti közeledéshez meg pont nem a kiszolgáltatott, egyenlőtlen viszonyok visznek, a “régiszépidőkben” sok példát lehetett szintén olvasni, hogy bántak gyerekkel, öreggel….és megyünk most vissza ehhez a középkori kegyetlenséghez, pedig ma már megengedhetnénk magunknak, hogy ne tegyük.

  • Geza
    Én leginkább arra lennék kíváncsi hogy a kínaiak hogy csinálják. A népességszabályozás már 40 éve tart kábé, a termékenységi arány is jópár éve 2,00 alatt van, az elvándorlás is brutális volt onnan az elmúlt évtizedekben és ennek ellenére nagyon nem hallani arról hogy megállt volna a szaporulat.
  • Janos82
    :

    Az igaz, hogy elsosorban digitalizalt termek eseten tudsz homeofficet csinalni ( van meg 1-2 lehetoseg, de ahoz kerteshaz kell ), en is azt irtam, hogy vannak munkakozvetitok, akik ezzel foglalkoznak ( freelancer, odesk… ), es ott lehet megfelelot talalni. Konferenciakra meg el lehet neha menni, mert azert a gyerek nincs mindig otthon ( ha meg otthon van, akkor programozni es forditani se tudsz, tehat akkor kb mindegy) Szerintem a referenciat 1-2 ev alatt fel tudod mutatni a cegnel, es engedhetik a homeofficet, ha a fonok es a munka olyan… de mondom, vannak helyek, ahol a nullkm-esnek is ilyen, es nem MLM, hanem a fenti oldalak, ezertis irtam le a munkakoroket ahol ez lehetseges.

    A masik lehetoseg meg az otthoni termeles/szolgaltatas, amit valamilyen piacon eladsz.

    A gond csak az, hogy ezt kevesen szeretnek…

  • Janos82
    :

    Szeritnem te egy alternativ kinarol beszelsz. Egyreszt megallt, masreszt ott katasztrofalisabb a demografiai helyzet mint itthon. 1 nore 4 ferfi jut ( mivel a lanygyermekeket abortaltak… ), ugyhogy ott azt nezhetjuk majd meg, hogy mi tortenik egy eloregedo szegeny orszaggal ( ami amugy tipikusan a fejlett vilag problemaja… )

  • katicabogár
    Én is azon a véleményen vagyok, hogy a nőknek szülni kell, nem karriert építeni. A család a legfontosabb, minden más csak utána.
    Mondom ezt úgy, hogy én az egyenjogúság híve vagyok és megvetem azokat a férfiakat akik alázzák a nőket.

    Furcsán hangzik ez egy hitetlen szájából, de a nők arra lettek teremtve hogy szüljenek. Ha tetszik, ha nem. A biológia (ha tetszik evolúció) leosztott egyfajta szerepkört mindkét nemnek. Ami még nem jelenti azt, hogy a nőnek kiszolgáltatottnak kell lennie és 24 órában robotolnia mondjuk a konyhában.
    Egyszerűen ez a dolgok rendje.

    Szép dolog a karrier és a pénz (jólét), de valójában nem ér semmit. Így ahogy írom: semmit. Erre sokan rá is fognak majd jönni, de akkor már késő lesz.
    Én már rájöttem. Bármelyik lakásom vagy drága nyaralásom becserélném egy gyerekre (családra) egy pillanat gondolkodás nélkül, azonnal. De már késő.

  • katicabogár
    A kulcslyuk szelleme-nek igaza van abban, hogy ha fiatalon, tudatlanul nem ugrik bele az ember, egyre csak nehezebb lesz.
  • graphite
    meg nem mindegy, hogy huszonévesen kell munkába menni egy kialvatlanan éjszaka után, vagy harminc valahány évesen…. Meg egy huszonéves nem aggódik annyit, mint egy 30+. Szerintem is minél hamarabb kell belevágni 🙂
  • L70
    Férfiként, egyetértek, hogy ebben a témában a nőnek van nehezebb dolga, és neki kell nagyon józannak lenni. A mai világ arról szól, hogy tervezz és optimalizálj. Ez jó és hatékony, de a gyerekvállalás tekintetében már nem az. A már eléggé jó helyzet az itt maga az optimum.

    Ha már van egy eléggé jó némileg kirpóbált párkapcsolat (nem, nem tökéletes, hanem csak jó), és van egy eléggé jó anyagi háttér (nem, nem tökéletes,4 szobás ház), akkor nem lenne szabad tovább halogatni.

    Egyszerűen sosem lesz optimális a helyzet gyereket vállalni, és minél idősebb valaki, annál jobban tudja ezt, és annál kevésbé lesz optimális, és ördögi körbe kerül.

    Nagyon furcsa, hogy a lépcsőházunkban egyetlen 18 év alatti él, a mi gyerekünk. Pedig három, évek óta ott élő, normális anyagiakkal bíró, szülőképes korban levő fiatal pár is lakik nálunk, plusz vannak még szingli nők és férfiak is. Ez van 🙁

  • Piroska
    “A kulcslyuk szelleme-nek igaza van abban, hogy ha fiatalon, tudatlanul nem ugrik bele az ember, egyre csak nehezebb lesz”

    Azért ez is elégé csak egyoldalú. Szerintem mindenki tudna mesélni ismerősi/ rokoni körből arról, hogy ahol csak becsúszott a gyerek mondjuk érettségi alatt vagy közvetlen utána, vagy alig dolgozva milyen plusz problémák is előjöttek. Felelőtlenségre buzdítani bárkit pont az oldal elveivel ellentétes szerintem. Mert szép ha korán szül a nő meg milyen klassz is a társadalomnak csak amikor télen nincs fűtés a lakásban, vagy nagyszülők nevelik a gyereket szülők helyett, nem biztos, hogy a gyereknek jó. Másrészt a nem tervezett gyerek a kapcsolatot is tönkreteheti,főleg fiatalon.

  • katicabogár

    Nem említettem nem tervezett gyereket és felelőtlenségre sem buzdítottam.
    Nem erről szólt amit írtam.

  • A kulcslyuk szelleme

    A “tudatlanság” nem a 16 éves gyerekanyákról szól, hanem a középiskola-főiskola utáni pár évről, amikor még nem látszanak a kortársakon a gyerekvállalás következményei és még nem hallott szülésről őszinte beszámolókat, és amikor még sokkal rugalmasabb az ember, mint 10-15 évvel később.

  • Gr.Zoli
    ismerek olyan 40 körüli házaspárt, akinek két egészen kicsi gyereke van és az apuka azon aggódik, hogy ő már javában nyugdíjas lesz – és ki tudja, mennyire aktív -, amikor a gyerekei még jó eséllyel tanulnak. Van benne valami. Ha az ember túl sokáig dolgozik a stabil anyagi háttéren a gyerekvállalás előtt, simán belecsúszhat abba, hogy 20 év múlva már nem tudja támogatni a gyereket, amikor pedig még bőven jól jönne neki.
  • Zabalint

    en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_China
    2011-ben a 1,133 volt az akkor születetteknél a fiú-lány arány, tehát 13,3%-al született több fiú, szóval valós probléma, de nagyon-nagyon messze van az 1-4-től. Ja, és 2014-es adatok alapján még növekedett a lakosság, nyilván ebben annak is szerepe van, hogy a szülőképes korosztályban sokkal többen vannak, mint az idősek, egyelőre. És ebben benne is van a válasz arra a kérdésre, hogy hogyan növekedhet a lakosság 2 alatti átlag gyerekszámmal, hát így.
  • expect
    “Szép dolog a karrier és a pénz (jólét), de valójában nem ér semmit. Így ahogy írom: semmit.” – Kinek mi… Van aki azt tartja élete fő művének, hogy kihordjon egy gyereket; van aki meg úgy gondolja a tetteivel, munkájával, szenvedélyével többet tud hatni a világra vagy nagyobb boldogságot tud okozni saját magának. Az, hogy kinek mi mennyit ér teljesen szubjektív:)
  • nippur
    Piroska: ” Szerintem mindenki tudna mesélni ismerősi/ rokoni körből arról, hogy ahol csak becsúszott a gyerek mondjuk érettségi alatt vagy közvetlen utána, vagy alig dolgozva milyen plusz problémák is előjöttek.”
    Ilyenekről csak 30 éve hallottam, és normális családok gyerekei hamar átvészelték, élvezték a fiatal szülők boldogságát, és 40-es éveikben akár már boldog nagyszülők, főleg ha a család támogatta őket. Én biztos támogatni fogom a gyerekeimet a korai gyermekvállalásban, ha ez lehetséges.
    Ezzel szemben manapság a baráti körömben sok a szingli és legalább felében nem született gyerek, és már hiába is akarnának.
  • bgabor911
    Ezek tudatában mindig jót röhögök azon a visszatérő balliberális agymenésen, hogy majd afrikából befogadott, magyar beszédet/kultúrát nem ismerő, EUs végzettséggel nem rendelkező feketékkel fogjuk megoldani Magyarország demográfiai problémáit.
  • Kiszamolo
    Már pedig vagy Londonban fog a legtöbb magyar gyerek születni, vagy nálunk is Mohamed lesz a leggyakoribb újszülött név, mint most Londonban.
  • debora
    Expect: “Van aki azt tartja élete fő művének, hogy kihordjon egy gyereket;” – a kihordás az egyszerűbb része… A megfogalmazásból nekem úgy tűnik, kicsit lenézed a gyereküket középpontba állító szülőket. Ki kellene próbálni, mi lenne úgy 50 év múlva, ha mindenki a karrierjével, munkájával akarna hatni az emberiségre. Akkorra már megfogyatkozna a társaság.
  • Janos82
    :

    Szerintem is okosabb lenne hagyni, hogy csokkenjen az orszag lakossaga, mint alulkepzett, beilleszkedesre kevesse alkalmas emberekkel felhigitani. Az nem baj, ha nehanyan jonnek afrikai orszagbol, de azok akkor tanuljak is meg a nyelvet es a kulturat, es ha jol beilleszkednek, akkor maradhatnak…
    :

    A 20-as, 30as eveiben ez igaz lehet ( bar ha csak azoknak nem lenne gyerekuk, akik tenyleg hatnak a vilagra, akkor kb 1% lenne ez… ), de kesobb megvaltozik. Raadasul a titkarno, vagy az autoszerelo akik bulizni jarnak, nem hiszem, hogy sokat hatnanak a vilagra. A tobbseg marpedig ilyen, konnyen helyettesitheto, nem tul “nagy hatasu” munkakorben dolgozik…

  • Janos82
    :

    Akkor rosszul emlekeztem az aranyokra ( lehet, hogy ez valahol nagyvarosban volt, nem tudom), de a ferfiak jelentos tobbletben vannak igy is, ami tarsadalmi feszultsegekhez vezethet.

    Az eloregedeshez meg nem kell csokkeno lakossagszam. Boven eleg az, ha gyorsan emelkedik a varhato eletkor. Ilyen esetben meg 2 feletti szulesszam eseten is eloregedhet a tarsadalom.

  • L70
    A sok panaszkodás ellenére egyre kevésbé kényszerül egy fiatal hamar önálló életet élni. Kitolódott tanulmányok, mamahotel ma már egyre népszerűbb. Közel 30, mire önálló keresettel bír, ekkor pedig elkezd “élni”. Ha összejön egy normális párkapcsolat, akkor már 30-35 között jó esetben gyereket vállal, és ekkor még van esély arra, hogy a tervezett 2-3 lurkó össze is jöjjön.

    Ha bárhol bukik a fenti séma, akkor jobb esetben kevesebb gyereke lesz, rosszabb esetben kifut a korból.

    Ugyanis a felnőtt kor kezdetének kitolódását elfelejtették közölni a sejtjeinkkel, a biológiai óránk ugyanúgy ketyeg, mint nagyanyáink idején. A vetélés, rendellenesség, meddőség kockázata alaposan megnő 35 felett.

    Nőnél úgy 40-45 között aztán vége a dalnak, onnan már nincs visszaút, hogy “cascot akarok kötni! cascot akarok kötni!” Férfi egy csöppet jobb helyzetben van.

  • expect
    Senkit sem nézek le, viszont az tény, hogy a célok és motiváció nélküli emberekkel egyáltalán nem tudok azonosulni. Ilyen lehet vki gyerekkel vagy anélkül is persze, mindenesetre az hogyha vkitől 50-60 évesen megkérdezi a már felnőtt gyermeke, hogy milyen álmai/céljai voltak s miket sikerült belőle megvalósítani s erre csak azt tudja válaszolni, hogy “az hogy téged a világra hoztalak és felneveltelek”, az számomra semmivel sem különb mint az aki egész életében mást sem csinált mint az alvás, evés, robot, delírium, alvás körön belül létezett.
  • expect
    “Raadasul a titkarno, vagy az autoszerelo akik bulizni jarnak, nem hiszem, hogy sokat hatnanak a vilagra. A tobbseg marpedig ilyen, konnyen helyettesitheto, nem tul “nagy hatasu” munkakorben dolgozik…” – Nem csak a munkaköröddel lehet hatni a világra és a világra hatás nem is feltétlen azt jelenti, hogy te leszel az új Einstein.:) Mellesleg vagylagossá tettem, szóval vkinek az a fontos, hogy nagy dolgokat hajtson végre, vki a szenvedélyének akar élni, vki meg épp az ösztönös vágyait akarja kiélni…stb. Az hogy kinek mi a fontos sztem teljesen szubjektív, de speciel a gyerekvállalás mint életcél ugyanúgy ösztönkiélés, mint az amikor vki minden héten mást akar megd*gni:) Csak arra akartam igazából célozni, hogy eléggé visszásnak tartom, amikor vki kijelent olyanokat, hogy ez meg az nem ér semmit, mivel sztem az életnek nincs egyetemes receptje.
  • L70

    ” hogyha vkitől 50-60 évesen megkérdezi a már felnőtt gyermeke, hogy milyen álmai/céljai voltak s miket sikerült belőle megvalósítani s erre csak azt tudja válaszolni, hogy “az hogy téged a világra hoztalak és felneveltelek”, az számomra semmivel sem különb mint az aki egész életében mást sem csinált mint az alvás, evés, robot, delírium, alvás körön belül létezett.”

    Azért észreveszed ugye, hogy olyasmi felett ítélkezel, amiről nincs tapasztalatod? Így könnyű.

  • expect
    Semmi köze ennek a tapasztalathoz. Az akinek az életcélja, hogy gyereke legyen, az ugyanúgy egy egyszerű ösztönkiélést valósít meg, mint az aki tivornyázik, semmiféle hierarchia nincs a kettő között. S nem, nem ítélkeztem felette, pont azt írtam, hogy az hogy kit mi tart számára megfelelő életnek, azt kívülről pont nem lehet helyesnek vagy helytelennek minősíteni, mert ez teljesen szubjektív. Szóval az olyan fellengzős butaságokat, minthogy “semmi nem ér semmit, csak az ami nekem fontos” kissé nevetségesnek tartom.
  • graphite
    “Szóval az olyan fellengzős butaságokat, minthogy “semmi nem ér semmit, csak az ami nekem fontos” kissé nevetségesnek tartom.”

    Pedig nekem pont ez jött át a hozzászólásodból:

    ” “az hogy téged a világra hoztalak és felneveltelek”, az számomra semmivel sem különb mint az aki egész életében mást sem csinált mint az alvás, evés, robot, delírium, alvás körön belül létezett.”

    És mi lenne az, ami értelmet ad az életnek, szerinted?

  • Györgyi
    Két kérdésem lenne ezzel kapcsolatban:
    21. századi technológia mellett feltétlenül a dolgozó emberek számától függ a termelékenység?
    Ha igen, ugyanez a visszaesés a termelésben nem lesz hatással a nyugdíjon kívül minden más hosszútávú megtakarításra is? Ugye a pénz csak egy virtuális eszköz, ha nincs mögötte gazdaság, értéke sincs.
  • Györgyi
    Egyébként az alacsony gyerekvállalási kedv oka szerintem egyszerűen a választás szabadsága. Egyrészt ott van az esetek többségében 100% hatékonyságú, egészségre nem ártalmas, káros következmények nélküli fogamzásgátlás. Másrészt rengeteg különböző életstílus között választhatunk, sokkal több lehetséges útról kell lemondani, ha a gyerekek mellett voksol az ember.
  • expect
    “Pedig nekem pont ez jött át a hozzászólásodból”
    Mitől lenne különb? Ugyanúgy egy ösztönkielégítés. Ez pont nem azt jelenti, hogy “semmit sem ér”, hanem azt, hogy semmivel sem különb, mint bármi más, amit vki más saját boldogsága kulcsának tart.

    “És mi lenne az, ami értelmet ad az életnek, szerinted?” – Az én életemnek az, hogy minden nap több legyek, mint tegnap voltam. De ez az én saját elvárásom magammal szemben, másnak meg más a fókusza, milyen alapon jelenteném én ki, hogy más céljai, azok “semmik”? (Az megint más, hogy nem tudok azonosulni más céljával, de miért is kéne vele azonosulnom, amikor másmilyenek vagyunk?) Nem hiszem, hogy egy szubjektív vélemény lenne az egyetemes követendő példa, az összes hozzászólásom erről szólt eddig.

  • Kiszamolo
    Jó, de hogy lehet az, hogy az egész világon tök utolsók vagyunk?

    A világ 92%-ánál gazdagabbak vagyunk, nincs háború, véres diktatúra, van egészségügy és mégis mindenki megelőz bennünket.

    Ezt nem lehet egykönnyen megmagyarázni.

  • Györgyi
    Talán mert pont a határon vagyunk jómódú és szegény országok között. Aki szegény, annak nincs miről lemondania. Egy tányérral több vagy kevesebb nem sokat számít, ha amúgy is csak az élelem biztosítását jelenti a megélhetés, többről gyerekek nélkül sem nagyon lehet szó. A miénknél gazdagabb országokban már van miről lemondani, viszont nem is feltétlenül kell, gondoljunk csak a rengeteg világjárós blogra, ahol – főleg amerikaiak – gyerekekkel együtt is utazgatnak. Mi pont a kettő között vagyunk. Van már miről lemondanunk, de arról bizony le is kell mondanunk, ha gyereket vállalunk. Legalábbis a nagy átlagnak.
  • Kiszamolo
    györgyi, 6,4 milliárd ember szerint nem vagyunk mi semmilyen határon, hanem dúsgazdagok vagyunk.