Hogyan mondjál nemet az ügynöködnek?
Ivánt hívta egy ügynök, aki az egyik nagyon jó barátjától kapta meg a telefonszámát. A jó barát nagyon elégedett az ügynök szakértelmével és szolgáltatásaival, ezért bátran ajánlja őt Ivánnak. Legalábbis ezt mondta az ügynök a telefonba, aki mindenkitől kifacsar legalább öt telefonszámot, hogy tudjon keresni új kuncsaftokat.
Iván nagyjából sejtette, hogy mit remélhet, de azért belement a találkozóba, hátha nem unit linked biztosításokat akarnak rásózni.
Az első találkozó szigorúan igényfelmérés volt, termékekről szó sem esett. Kikérdezték Ivánt az anyagi életéről, terveiről, szükségeiről, családi helyzetéről, kitöltöttek egy sokoldalas tudományos kérdőívet, sok ábrával, grafikonnal és táblázattal, amit az ügynök elvitt mély tanulmányozásra, hogy csakis a legjobbat ajánlja.
El nem fogjátok hinni, a tudományos elemzés, amelyhez kellett egy hét, hogy elkészüljön, pont azt adta ki, hogy Ivánnak unit linked biztosításra van szüksége, de nem is egyre, hanem mindjárt háromra.
Elhangzottak a költségek is látszólag korrekt módon, két biztosításnál 1-1%, a harmadiknál 2% költség évente.
Ivánnak volt annyi esze, hogy nem mondott azonnal igent, hanem hazament, kicsit utánaolvasott és lám-lám, a biztosítások TKM mutatója bizony nem 1%, meg kettő, hanem 4,5-5,7% még 20 éves távnál is, ami szimplán rengeteg. (Hogy miért, arról utoljára itt írtam.)
Mintha az ügynök valami alternatív termékek költségeit és kötöttségeit ismertette volna.
Most fő a feje, mert valahogy nemet kell mondania hétfő este az ügynöknek és kérdezte, van-e valami ötletem, hogyan mondjon nemet gyorsan és fájdalommentesen.
Jó hírem van, erről már írtam itt: Így szabadulj meg az ügynöködtől
Ebben a cikkben elolvashatod, hogy a leghatékonyabb, sőt talán az egyetlen hatékony módszer az úgynevezett elakadt lemez technikája, ahol nem kifogásokat keresel, hanem mindenben igazat adsz, de nem kéred a terméket. Ha kifogásokat kezdesz el keresni, az ügynök a kifogásaidat már százszor hallotta és kétszáz ellenérve van ellenük. De azzal nem tud mit kezdeni, ha mindenben igazat adsz, de akkor sem kéred. Olvasd el a fenti cikket a pontos technikáért.
Ami tanulság lehet még ebben a történetben, hogy ne ülj fel a nagy tudományos színjátéknak, a mélyreható “pénzügyi analízisnek”, az egy hétig tartó kiértékelésnek, ez mind csak mókusvakítás. A vége úgyis az lesz, hogy kössél unit linked biztosítást, amint látod ne egyet, hanem mindjárt hármat is. Az analízis és a többi csak azért van, hogy elaltassanak, hogy hosszú tudományos elemzés után csak nem ajánlanak olyan terméket ami nem a legjobb a számodra?
De. Mindig ez lesz a vége, körítés ide vagy oda. Tanulj Iván példájából és soha ne mondjál igent egyetlen ajánlatra sem azonnal, akármennyire is sürgetnek. (Tudják, hogy ha elkezdesz gondolkodni, akkor könnyen elúszhat az üzlet.)
Kérj el minden dokumentumot és konkrét leírást és vidd haza tanulmányozni. (Ha akármilyen kifogással nem akarják odaadni, akkor tudd, hogy a legjobb, ha azonnal elköszönsz. Gyakran hallom, hogy nem akarják odaadni szerződéskötés előtt az anyagot azzal a kifogással, hogy azzal neki el kell számolnia, csak annak adhat, aki aláírta a szerződést. Annak is csak utólag persze.)
Ha valamit nem értesz, vagy nem vagy benne 100%-ig biztos, hogy jól érted-e, akkor kérj tanácsot olyantól, aki ért hozzá és nem érdeke, hogy rád sózza azt a terméket. Ha nem ismersz ilyet, vagy pénzbe kerülne és annyit nem ér, akkor inkább mondjál nemet az ajánlatra, abból biztos nem lesz bajod.
Ha biztos vagy benne, hogy teljesen érted a dolgot, akkor is aludj rá legalább 10 napot. Semmiről nem maradsz le, ha adsz magadnak 10 napot, hogy gondolkodj róla és utánaolvassál, hogy biztos ez-e a legjobb megoldás a számodra.
Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.
Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.
Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en
Borítékolható volt, hogy mit fog ajánlani, de kíváncsi voltam az eladási technikára, mert mindenből lehet tanulni. A beszélgetés közben jókat sikerült mosolyogni,amikor a “szakértő” nem volt tisztában az alapkamat és a tranzakciós adók mértékével. Azóta láttam a szakértőt parfümöt árulni az egyik T-betűs hipermarketben.
A saját pénzéről önmaga dönt az ember. Nem okoz problémát nemet mondani, ha valami nem szimpatikus. Szerintem egyszerűen köszönöm nem kérem és kész.
Igaz, hogy mi már előtte ki lettünk Miklós által képezve:-)))
Már ezen a ponton megérdemli a tockost 🙂
Mondanom sem kell hogy nem volt ilyen cég :)))
És digitálisan nyilván nem létezik az anyag, ugyebár. Biztos írógéppel írták, és utána sem szkennelték be.
“akkor is aludj rá legalább 10 napot. Semmiről nem maradsz le, ha adsz magadnak 10 napot”
Ezt szokták ügyesen kivédeni a határidős akciós ajánlatokkal.
(Azért ha kötött már egy-két olyan szerződést az ember, ami bevált, akkor 10 nap szerintem nem kell – ha csak nem a vagyonod legalább negyedéről-harmadáról van szó. Nekem 2 alváson túl már nem szokott új szempont jönni. 🙂 )
– Nem megy el a találkozóra.
– Felhívja az ügynököt, hogy “Meggondoltam magam, köszi” és lerakja a telefont.
– SMS-t ír: “Át akartál vágni, nem kell a unit linkes sz*rod” 🙂
Megbeszéltétek, és hát mégis csak rokon, meg családon belül marad, meg őt is segíteni kéne… Ez az amitől a legtöbb ügynök retteg – ő vet, és más arat. Ráadásul családon belül – avval nem lehet mit kezdeni. 🙂
Ha meg telefonszámot kér – nyugodtan meg lehet mondani, hogy előbb megkérdezi az ember az ismerőst, mer ilyenen már komoly barátságok szakadtak meg… Jobb esetben az ismerős kapcsol és figyelmeztet, és még veszteség nélkül fel lehet mondani a szerződést.
Az ügynököknek külön oktatás van “kifogáskezelésből”. Nagyon egyenlőtlen a tárgyalási pozíció – egyik részről a pszichológiai “hadviselésben” kiképzett értékesitő, aki pillanatok alatt érzelmi síkra tereli a döntést és egy kis érzelmi zsarolással a “megfelelő” irányba tereli a döntést, és a másik oldalról a hétköznapi ember…
Mert a pszichológia fegyverével képesek még bűntudatot is kelteni, hogy magának nem fontos a családja anyagi biztonsága, vagy a családja egészsége. A termék lényegtelen, lehet noni juice és UL, az undorító eladási technika örök marad.
Tehát, előzzük meg a bajt, mondjunk nemet bármilyen találkozóra.
Hasonló helyzetben simán megmondom az ügynöknek, hogy nem érdekel az ajánlat, és jobban tenné, ha keresne magának tisztességes munkát. Ha okoskodik, elköszönök és lerakom a telefont.
Szerintem valahol közérdek, hogy az ilyen embereknek mindig megmondjuk az egyenest. Mások lehúzása igenis legyen egy nagyon stresszes munka. Próbáljuk tőle elvenni mindenki kedvét.
Ez konkretan torvenyserto.
Erre mondta, hogy jó, majd hiv akkor 1 év mulva ha lesz pénzem.. ledöbbentem, mondom ne hivjon, nem akarok semmit. Erre felhivott pontosan egy év mulva, majd hetente hivogatott, mig le nem tiltottam. Hihetetlen.
Egyszer egy barátom engem is megadott az ügynökének. A barát kedvéért leültem az ügynökkel – ahogy néhányan írtátok, ez is egyfajta játék – átmentünk a “felmérésen”, majd rezzenéstelenül mondtam a nemeket. Nem, nem kérem ezt a terméket. Azt sem. Meggondolom a harmadikat, de most nem írok alá semmit. Nem, nem adok neveket. Felajánlottam viszont, h megkérdezem az ismerőseimet, hogy szükségük van-e tanácsadóra. Elkezdett alkudozni, h legalább egy-két nevet adjak. Nem adok, csak ha előtte megkérdeztem őket. Egyébként fel is hívtam pár barátot, és az egyik azt mondta, hogy őt érdekelheti. Az ügynök le is padlózott, amikor pár nappal később felhívtam és adtam a nevet/számot. Ilyennel még nem találkozott. 😀
A telefonos megkeresések végképp szórakoztatóak, ha időm engedi, játszok pár percet. 😀
Hadd kérdezzek Öntöl, mint egy igazi pénzügyi szakértőtől pár dolgot:
Mi a különbség a szintetikus és a fizikai ETF között? Miért kapott Nobel díjat Shiller és Fama? Mi az a a Sharpe? Mi a különbség az Emerging és a Frontier között? Mi az a maginfláció és a bérinfláció? Ki William Bengen? Mi az a Trinity tanulmány?
Ugye megérti, hogy nem Önre bízom a pénzem:)
Felveszem a telefont és amint kiderül, hogy egy ügynökről van szó, az első levegővételénél “Köszönöm, de nem veszek semmit, kérem ne hívjanak többet. Viszhall!”
Személyes találkozóig így már ritkán jutnak el.
Aki mégis annak általában hamar egy fordított helyzet lesz a vége, ahol neki kellene magyarázkodnia, de gyorsan be szokták látni, hogy hiába.
Általában mindig elmondom, hogy csak olyantól vagyok hajlandó vásárolni, akit én kerestem fel, mert előzetes informálódás alapján őt/a termékét találtam a legjobbnak. Utána fogok nézni és ha ő/a terméke a legjobb, akkor keresni fogom!
Mivel már a kötelező felmondásával csak az évfordulót vártam, ezért félbeszakítottam és közöltem vele, hogy szeretném felmondani a kötelező biztosításom, mert nem bízok olyan biztosítótársaságban, amelyik UL biztosítással próbálja rászedni az ügyfeleit.
No erre nem sok mindent tudott válaszolni.
Szóval szerintem csak kellően határozottnak kell lenni.
További részletek: nem, nem biztosítást árul, de rákérdeztem a cég nevére és 2 perc böngészés alapján megállapítottam, hogy
– nem érdekel a termék
– szívem szerint őt is lebeszélném róla, hogy ilyenhez adja a nevét
Humánértelmiségi, tanáremberről van szó, az üzlethez mint olyanhoz kevéssé ért, de van egy ilyen magával ragadó személyisége, hogy ja, mások simán vásárolhatnak tőle csak ez alapján termékeket, akinek meg olyan a személyiségük (nem meg ilyen, mint nekem).
Tényleg mindig panaszkodik, hogy a tanári munkáját mennyire nem fizetik meg, ugyanakkor vannak legitim szélsz elfoglaltságok is, akár humán-hátterű embereknek is, miért ne?
Merre tovább?
Először is, szegődjünk el a kiszemelt céghez értékesítőnek; valakinek az atomerőműveket is el kell adni; ez is egyfajta szélszes munka. Oké, az atomerőművek értékesítését talán nem kifejezetten történelemtanároknak találták ki, nem árt hozzá mondjuk egy fizikus diploma, de ezen gondolatmenet alapján hasonló tipp humánosoknak?
LOL. Ilyen velem miért nem esik meg soha? Hagy mondjam meg neki én, légyszi-légyszi-légyszi
(Akkor áll fenn egyébként érdekes helyzet, ha az üzletkötő mondjuk egy áv múlva adja át a kötvényt, mert bokros teendői közepette nem volt rá ideje hamarabb. Tudtommal elvileg akkor indul a 30 nap, hiába telt el már egy év a szerződésből).
Jellemzően ajánlott levélben küldik a kötvényt, ahol meg az “ügynök viszi ki”, ott is van egy határidő 1-2 hét, amíg le kell adni az ügyfél által aláírt átvételi elismervényt, ilyen nincs, hogy valaki egy évig nem kapja meg.
Melyik biztosítónál nincsen kötvényesítési költség?
A második nem után már megkérdem hogy: Most süket vagy, vagy hülye?
A telefonos értékesítők még egy külön állatfaj, ott már a nagy kérdésem után az jött, hogy megb… az any..d a ravatalon, hát többet nem hívott… 😀
– nem akarok egészségesen meghalni.
– nem kötök életbiztosítást. azt akarom, hogy a rokonaim őszintén sajnálják a halálomat (Woody Allen)
Nem egy évek óta ott volt.
Ne hívjon többet! Viszont hallásra.
Mert ez így egy kicsit ellentmondásos. Legutóbb én is ezt mondtam, utána esett le, hogy lehet, hogy erre hivatkozva visszahív 🙂
A megbeszélés (tudományos igényfelmérés és két hét múlva vitassuk meg az eredményeket és javaslatokat) után egy órával már volt három-négy jobb alternatívánk attól, amit ajánlott… És csak akkor láttuk meg: az apró betűk között UL szerepel.
A két-három órás megbeszélés alatt (igen alaposak vagyunk) ezek a szavak: “unit linked” egyszer sem hangzottak el – gondolom, nem véletlenül 🙂
– Köszönöm, nem szeretném [megvenni a terméket / ha felírna a nyereményjáték résztvevői közé / …]. Illetve nyomatékosan megkérem, hogy távolítsák el minden adatomat az adatbázisból, ahonnan a telefonszámomhoz hozzájutott.
– De vegye figyelembe…
– Nem értette, amit mondtam?
– … – szünet – Én értettem, amit mondott, de kérem gondolja át, hogy…
– Köszönöm a hívását! Legyen szép napja! – katt.
Legjobb tudomásom szerint ilyenkor ugyanis kötelességük törölni az adataidat, viszont ha nem kéred, mindig vissza fognak hívni, újra és újra.
– Nem kell tudnom, kellemes-e neked az igazat megmondani vagy sem – válaszolta Pilátus fojtottan, ingerülten. – De neked mindenesetre igazat kell mondanod.
Sajnos rossz dolga lesz velünk, mert nem látok olyan terméket, amit tényleg el tudna nekünk adni. Jó számlánk van, kihasználjuk a hitelkártyánkat, van lakástakarékunk és több befektetési alapban van a megtakarításunk.
Ha UL-t próbál ránk sózna, akkor azonnal felállunk az asztaltól.
Olyan ez, mint a fideszes kopogtatócédula gyűjtés… egyszer kicsit rájuk piritottam, azóta nem keresnek 😀 jött a gyerek, hogy hát aláírást gyűjt. Ránézek az órára, öt óra elmúlt… te, nem ötig lehet leadni? Dedededede, ez csak egy felmérés… persze, valószínűleg felmérés volt, érdekes mód utána hallani lehetett olyat, hogy bőven öt óra után adták le a papírokat…
Vidéken ezek még nem járnak? 😀
Az alábbiak közül valamit:
unit linked, aranyszámla, partner bank vagy valami hasonló méregdrága befalap sok jutalékkal.
és hogy konstruktív is legyek: nálam alapból tiltva van a számkijelzés nélküli hivások. ha valaki számmal hív, és nem tetszik amit/ahogyan el akar adni, már megy is a tiltottak közé. bejövő hívásnál ezeket azonnal dobja is el a teló, csak a híváslistából láthatod hogy hívott. probléma lekezelve 🙂
Az ő választása volt. Mehetett volna ezer más munkahelyre. Mondhatni: így járt.