A Tesla világuralomra tör?
Bence küldött át egy cikket, ami a Tesláról szól.
Mivel elég sok állítás van benne, érdemes egy kicsit jobban megnézni azokat.
A cikk lényege röviden a következő:
Az autógyárak úgy fognak járni, mint a Nokia járt az Iphone megjelenésekor. Mivel nem volt képes váltani időben az okostelefonokra, ezért hat év alatt 48%-ról 4%-ra esett vissza a piaci részesedése.
Az autógyárak nem ébrednek fel, ezért a Tesla letarolja az egész mezőnyt. Már most minden második eladott autó a szedánok között Tesla termék és ezt úgy, hogy nem is képes annyi autót gyártani a Tesla, amennyire igény lenne. Vagyis mindenki Teslát venne, ha lehetne eleget kapni.
A többi elektromos autó eladása folyamatosan csökken, nem úgy, mint a Tesláé.
A többi autó belseje múzeumi darabnak néz ki a Tesla modern belseje mellett, nem képesek modern belsőt gyártani az autógyárak.
Nem baj, hogy a Tesla nem nyereséges, majd valaki úgyis jön és pénzt tol bele. Soha nem fog csődbe menni a Tesla.
Mivel a lítiumaksik ára folyamatosan csökken, az elektromos autók előállítása 2020-ra már olcsóbb lesz, mint a benzines autóké. Az apokalipszis már a küszöbön van, a hagyományos autógyáraknak vége. A Tesla letarolja az egész piacot.
Elég meredek állítások, érdemes egy kicsit kibontani őket.
Nem is tudom, hol lenne érdemes kezdeni?
Először talán ott, hogy tényleg minden második eladott autó Tesla modell-e az Egyesült Államokban?
Nos, a legkeresettebb Tesla modell a legfrissebb 2018-as első féléves adatok alapján 74.-ik legnépszerűbb autó az Egyesült Államokban. A többi Tesla modell fel sem fért az első 100 közé. A példa kedvéért a Ford 12 autóval, a nem is hazai Toyota 10, de még a közepes méretű Kia is hat autóval szerepel a százas listán.
Az Egyesült Államokban ugyanis egyre kevésbé népszerű a szedán kategória, mindenki pick up-ot és SUV-ot vesz. Érdemes megnézni mondjuk a Toyota Camry, Corolla és a Toyota Tacoma, Highlander eladási számait. A két szedán eladása 5,6-22%-kal csökkent, ellenben a másik kettőé 11-26%-kal nőtt egy év alatt!
Nem a Toyota vagy a Ford megy tönkre, hanem a szedán kategória, ahol a Tesla versenyez. (A szedán kategóriában az első félév adatai alapján 22. volt a Tesla 3, azonban csak a júliusi adatokat nézve feljött az első tíz közé.)
Finoman fogalmazva barokkos túlzás az az állítás, hogy minden második eladott családi autó Tesla lenne. A hír úgy igaz, ha sikerül tartani a termelést, bekerülhet a Model 3 az első 10 legkeresettebb családi autó közé, az összes eladott személyautó között pedig benne lehet az első huszonötben, igaz csak az Egyesült Államokban, ahol a legtöbb autót adja el. Az is szép eredmény egy ilyen fiatal gyártótól, nem tudom, miért kell ekkorát ferdíteni.
(Csak az érdekesség kedvéért: a Tesla értékesíti a világszinten eladott autók 0,2%-át. Nulla egész kettő tized százalékát. Ezt úgy hívják, kerekítési hiba, nem úgy, hogy világuralom.
Sokat mantrázzák, hogy de hát már 400 ezer előrendelése van két éve a gyárnak a Model 3-ra. Nos, a Toyota önmaga ennél több autót ad el kevesebb, mint két hét alatt. Nem ennyire van megrendelése, ennyit ad el 13,7 nap alatt. De a Volkswagennek még ennyi időre sincs szüksége, hogy eladjon 400 ezer darab autót.
A Tesla még csak nem is a legnagyobb elektromos autógyártó, a kínai BYD megelőzi. Ha pedig világszinten nézzük, 57%-kal több Nissan Leaf-et adtak el idén, mint a legsikeresebb Tesla modellből. De Renault Zoe-ból is csak 9 ezer darabbal adtak el kevesebbet, mint a Tesla 3-ból. Fél év alatt 758 ezer elektromos és konnektoros hibridet sikerült eladni, ez a 41 milliós teljes értékesítés majdnem 2 (kettő) százaléka. S ebben már benne vannak a konnektoros hibridek is.)
A Toyota, köszöni szépen jól van, olyat tud, amit a Tesla soha nem tudott: nyereséges. Nem kicsit, nagyon. A profitrátája konkrétan 43%-kal nőtt az elmúlt negyedévben, három hónap alatt 6 milliárd dollár profitot termelt, 71 milliárd dolláros forgalom mellett. Nem úgy néz ki, hogy nagyon haldoklana éppen.
Vagy például a Volkswagen: 61 milliárd eurós bevétel mellett növekvő profitráta, közel 4 milliárd eurós profit három hónap alatt. De jelenleg nincs is olyan komolyabb autógyár, ami ne keresne nagyon sokat a termékein.
S itt elérkeztünk a Tesla legnagyobb problémájához: minden sikere ellenére masszívan veszteséges. Annyira az, hogy még csak két olyan negyedéve volt, amikor pozitív nullával sikerült zárnia, minden más időpontban brutálisan égeti a pénzt:
A negyedéves nyereség is mondhatni csalás volt, nem autóeladásból származott, hanem 139 millió dollárért “pollution credit”-et adott el, ez hasonló az európai szén-dioxid kvótához, amivel lehet kereskedni. Így tudott egy negyedévben 22 milliós profitot felmutatni. Csak az elmúlt négy évben 4,6 milliárd dollár veszteséget termelt a cég.
Ezért teljes tévedés összehasonlítani az Iphone-t a Teslával. Az Iphone egy vastagon nyereséges termék, gyakran az Apple teljes profitjának 80%-a kizárólag az Iphone eladásából származott. Tulajdonképpen az Iphone húzta ki a gödörből az Apple-t, ez tette igazán nagy céggé. Ezzel szemben a Tesla még nem volt képes egyetlen évet sem úgy lezárni, hogy nem égetett el több százmillió vagy több milliárd dollárt a befektetők pénzéből.
Még 2018 második negyedévében is minden eladott autóra 20% veszteség jutott, pedig a gyártás már majdnem közel a tervezett szinten mozgott.
Az idézett cikk írója szerint majd a befektetők kisegítik a Teslát, ha baj lenne. A gond az, mást sem csinálnak a cég születése óta. A kérdés, meddig tart még a türelmük, illetve meddig tud még a Tesla fennmaradni a felszínen, hamarabb fogy-e el a készpénz-állománya, mintsem a termelés még jobban beindulna. A Tesla lassan már ott tart, hogy az előlegként beszedett ezer dollárokra is szüksége van a napi túléléshez.
A következő 15 hónapban 1,7 milliárd dollárt kell visszatörlesztenie a hitelezőinek a meglévő 10 milliárdos tartozásából, miközben a teljes készpénz-állománya kicsivel több csak, mint kétmilliárd dollár. Ha nem lesz nyereséges, de legalább nullás a következő néhány negyedév, komoly bajban lesz a cég.
Itt kerül elő a kérdés: a már példaként említett Toyota, amelyik bő egy évtizeddel hamarabb szerelt nagyméretű akkumulátort a hibrid autóiba, mintsem a Tesla létrejött volna, vajon miért nem gyárt a mai napig sem elektromos autót?
Nem tudja, hogyan kell? Ha tud tisztán elektromosan 50 kilométeres hatótávú konnektoros hibridet gyártani, akkor nem tudna 300 kilométeres hatótávú elektromos autót gyártani? Miért nincs még egyetlen tisztán elektromos autója sem a Toyotának?
Esetleg a Volkswagen, BMW, Mercedes és a többiek? Nem tudják, hogy kell benzinmotor helyett egy elektromotort, egy invertert meg egy akkumulátort beszerelni? Tele vannak mérnökökkel és pénzzel, mégsem tudják, hogyan lehetne megcsinálni? Kiadtak egy-két elektromos modellt, aztán nem tudják, hogyan tovább?
A válasz egyszerű: nem fognak belekezdeni, amíg nem lesz muszáj vagy nem lesz nyereséges az elektromos autók gyártása.
Márpedig muszáj lesz: 2021-től cégszinten kell csökkenteni a széndioxid kibocsátást, egyébként durva büntetést fognak fizetni az autógyárak Európában.
Mivel az alacsony CO2 kibocsátású dízelek éppen kihalófélben vannak és ráadásul még az anyukák is nagyobb fogyasztású mini SUV-okkal akarnak járni az oviba a gyerekekért, pont akkor nő az átlagos széndioxid-kibocsátás, amikor csökkenteni kellene.
Úgyhogy két dolgot biztosra vehetünk: 2021 után sorra fognak jönni a tisztán elektromos és a konnektoros hibrid autók. A másik pedig, hogy 2021-ig egyetlen komoly gyár sem fog bemutatni ilyeneket a meglévőeken túl. Egyrészt addig árulják a hagyományos autókat, amin profit is van, másrészt nem akarják, hogy az esetleges vevőik már most vegyenek ilyen autót és ne 2021 után, amikor létkérdés lesz minél több elektromos autót eladni. Addig csak kiállításokon fognak bohóckodni néhány tanulmányautóval, hogy az érdeklődést fenntartsák. De azért titokban már gőzerővel folyik a fejlesztés.
Nyugodtak lehetünk, minimum ötször ennyi fajta elektromos autóból válogathatunk néhány éven belül.
2020-ra olcsóbb lesz az elektromos autó előállítása, mint a benzinesé, csak mert csökken az akkumulátorok ára?
Egy jelenleg 12 milliós Nissan Leafből az akkumulátor ára nincs 3 millió forint sem. Ha az akkumulátort ingyen adnák, akkor se lenne olcsóbb egy Nissan Leaf, mint egy hasonló benzines autó. Egy ekkora benzines autó alap listaára 5 millió forint körül van.
S valóban a harmadára esett egy kWh akkukapacitás ára, de közben a duplájára is nőttek az akkumulátorok, így alig lettek olcsóbbak, csak elviselhetőbb hatótávot biztosítanak közel ugyanolyan bekerülési ár mellett. (Természetesen ha nagyságrendileg nő egy-egy modell eladási darabszáma, akkor az egyéb költségek is csökkenhetnek majd. De azért nagyon messze van még az, hogy olcsóbbak legyenek a benzines autóknál.)
Az autók belseje: az autógyárak nem azért költenek több száz euró pluszt pénzt az autókban található panelekre és gombokra, a fűtés-hűtés és az audió vezérlésére mert nem tudják, hogy hol lehet kapni 17 collos tabletet, amilyen a Teslában van.
Hanem azért, mert próbálták ők is belenyomorgatni a hűtés vezérlését és az audió vezérlését a központi képernyőbe, de utálták az emberek, ráadásul roppant balesetveszélyes, hogy az emberek az egérmozit bámulják vezetés közben. Ezért is rakták ki a legfontosabb gombokat még a kormányra és a központi képernyő köré is. Hogy le se kelljen venned a szemed az útról.
A Tesla igazából az olcsóságot adja el hype-nak. Milyen jó neked, hogy még a fűtést is csak a tabletről tudod vezérelni vezetés közben. Minden ki-bekapcsolásához a képernyőt kell nézned és azt kell tapogatnod.
Szegény autógyárat még az ág is húzza: mivel már 200 ezer autót eladott az Egyesült Államokban, már támogatás sem fog járni az autóira 2019 január elsejétől. (Pontosabban még fél évig a fele jár, utána már csak a negyede, jövő év végétől pedig már semmi.) Ez sok eddigi megrendelőt el fog tántorítani, főleg úgy, hogy a beharangozott 35 ezer dolláros vételárból semmi nem lett. Jelenleg a Model 3 49-78 ezer dollárba kerül, de ez még tovább növelhető extrákkal és nem is lesz olcsóbb egyhamar. S a gyártásban a drágább példányok élveznek előnyt. Ha tényleg 35 ezer dollárért adna el egy autót a Tesla, néhány hónapon belül csődbe is jutna, ahogy ezt Musk is megírta egy tweetben május 20-án.
Hogy el tudjuk helyezni a Model 3 jelenlegi árazását: egy Porsche Panamera luxusautó már 85 ezer dollártól lehet kapni az Egyesült Államokban, a hetes BMW még ennél is olcsóbb valamivel. De egy Maserati is akár olcsóbban megvehető, mint egy 78 ezres Tesla. Nehéz elképzelni, hogy mindenki eldob minden autót és holnaptól csak egy luxusáron árult Teslát fog venni.
(Idehaza a legtöbb embernek még a hatmillió forintos autó is túl drága. Az Egyesült Államokban is 11.8 év az autók átlagos életkora és 36 ezer dollár az új autók átlagára, amiben már minden luxusautó is benne van. Az amerikaiak kétharmada nem tud 30 ezer dollárnál többet költeni új autóra, azt is csak hitelből tudja megtenni. Ezért ezek az emberek soha nem fognak 40-50-70 ezer dolláros új autót venni, akár Tesla, akár nem az.)
Ráadásul akik 35 ezer dollárért akartak Teslát venni, azoknak ez az egyetlen autója lenne a legtöbb esetben. Ők nem érnek rá még éveket várni, hátha mégis egyszer lehet majd tényleg ennyiért Teslát venni. Ezeknek az embereknek nem áll másik két-három autó a garázsában, mint a Model S és X vásárlóinak. (Ja tényleg, tudod, miért lett Model 3? Mert a Model E név már foglalt volt.)
A másfél éve beígért heti 5.000 darabos termelést úgy sikerült elérnie a Teslának idén júliusban, hogy mindenki túlórázott és még az udvaron egy sátorban is a Model 3-akat szerelték össze. Kérdéses, hogy ez a túlfeszített tempó hosszú távon tartható-e. Viszont ha nem tudják tartani, akkor a csőd vár a cégre, mert legkésőbb az év végére elfogy a tartaléka. Jelenleg a heti termelés 4.588 darab lehet a Bloomberg becslése szerint.
Ha minden, de minden ideálisan sikerül, a termelés felfut és nem lesz több veszteséges negyedév, talán sikerült elkerülni a csődöt. Reméljük így alakul, mert kár lenne a cégért.
Amiben igaza van a cikknek: érdemes felkészülnie Magyarországnak, hogy 2025-re az autók akár 10-25%-a már elektromos lesz. S oda nem fog kelleni porlasztócsúcs, injektor, turbó és sok minden más, amit ma itthon gyártanak a beszállítók. Több ezer állás fog feleslegessé válni 5-6 éven belül.
De érdemes megnyugodni: lesz még Volkswagen, Ford és Toyota néhány év múlva is. Addig is egy videó arról, miért ne bízd rá az életed az Autopilotra és miért van annyi baleset automata vezetési üzemmódban.
Update: A cikkben egyszerű számok vannak és egyszerű tények. Tudom, hogy a Tesla is olyan vallás, mint sok minden más, a tények kevésbé érdekesek se pro, se kontra. Vagy örökre eltűnik a Tesla, mert hulladékot árul, vagy ő lesz a világ ura, attól függően, valaki hívője vagy elutasítója ennek a vallásnak.
Nem, ha sikerül elkerülnie a Teslának a közelgő csődöt (vagy felvásárolja egy komoly autógyár), sokáig megmaradhat, néhány évtizeden belül akár egy közepes autógyárrá is válhat. Ami nagyon szép eredmény lenne, büszke lehetne rá az alapítója. De azért ne istenítsük már a céget.
Ha valaki rámutat, hogy a Tesla nem akkora isten, mint a hívek gondolják, még nem gyűlöli a céget és nem ádáz ellensége a Vallásnak.
Elektromos autót minden autógyár tud gyártani, azért nem gyárt még, mert egyszerűen ráfizetéses. Még egy mai Skoda is tudja az Autopilot tudásának 80%-át, bármelyik vészfékező, sávtartó, sebességfüggő tempomat, keresztirányú forgalom ellenőrző és holtérfigyelő asszisztens képes megmenteni a vezető életét, pont ezért építik bele az összes autóba manapság. Csak nem jelentetnek meg ezekről az esetekről cikkeket napról-napra.
A 4. kocsi neve pedig Model Y lesz/lenne a tervek szerint (összeolvasva: SEXY). Csak érdekességképpen.
Szinte csakis az ő munkásságának köszönhető hogy a nokia elértéktelenedett (tehát jól dolgozott)
Wikipédiáján is elég sokat foglalkoznak ezzel…
en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Elop
a hyundai nem komoly gyár? nocsak…
Beágyazott rendszerekkel illetve functional safety-vel kapcsolatban nem sok tapasztalata van az elkövetőnek.
A Nasas példánál sem jön át neki a lényeg – megbízhatóság mindenek felett.
(a címben van egy elütés)
auto.ndtv.com/news/hyundai-kona-electric-already-sold-out-for-2018-in-norway-1861674
vagy én nem értem hogy mi ez az “érdekesség szint”…
Ő nyírta ki, de csak a kegyelemdöfést adta. Előtte már éveken keresztül stagnálás volt a fejlesztésben, közepes telefonokat adtak el drágán.
Szerintem az autógyárak arra számítanak, hogy ha a Tesla bedobja a törülközőt, olcsón hozzá lehet jutni a szabadalmaikhoz. Egy 2008-hoz hasonló válság mondjuk közbejöhet, ami a Tesla azonnali megsemmisülését jelenti, de a többi autógyártót is brutálisan fogja érinteni. Akkor pedig megint elakad az elektromos autók fejlesztése / elterjedése.
Emiatt a Nokia mar Elop elott is igen nagy bajban volt, az mas kerdes, hogy Elop tenyleg egy katasztrofalisnak bizonyult strategiat valositott meg. Elop nelkul a Nokia valoszinuleg beallt volna az Android gyartok soraba es talan ma is sajat kezeben lenne a Nokia telefonok gyartasa. De az biztos, hogy ebben az esetben se lenne a kozeleben se a valahavolt 40%-os reszesedesenek.
Pl. a Daciákban igen sok kapcsoló és gomb ugyanaz mint a húsz évvel ezelőtti Renault-k esetében (sőt, a padlólemez is sokáig- talán még ma is – a ’97-es Clioból származik). De említhetném a Fordot is ahol az “új” Fiesta a 2003-as padlólemezén van.
Nem városi legenda az, hogy nagyon sokszor évekig csak a “csomagolás” meg a kütyük változnak miközben a hardver ugyanaz marad.
A legjobb autó az új (de nem a legracionálisabb pénzügyi döntés) ezzel nincs gond. De nem kell mindent elhinni a marketingnek. Ugyanolyan termék mint a hűtő vagy a mosógép.
akkor szedd ki norvégiát a mondandómból (itt sem lehet kapni Konát, mert itt is elkapkodták az idei keretet). Annyit szerettem volna mondani hogy a cikkben állítottakkal ellentétben, nemhogy 2021-ig, de már most is létezik a piacon használható villanyautó a teslán kívül, jóval kedvezőbb áron.
Én hiszek azoknak a cikkeknek amikben minőségi problémákról írtak: A sok túlóra mellett ez törvényszerű. Az érintőképernyő is hülyeség.
A hibridet tartom a jó fejlődési iránynak. Következő autóm már valószínűleg az lesz. A toyota hajtáslánca szerintem zseniális. A bégetést pedig majd megoldják hangszigeteléssel.
“Porsche Panamera luxusterepjárót” – Nem a Cayenne-re gondolsz? Még az sem való terepre.
A cikk elég logikus és részletes. Gratula!
( valószínűleg egy elég nagy ugrás lesz minden téren: pl. Nem kell saját kocsit tartani, mert olcsóbb ha “taxizol” ; nincs a városban parkoló autó ; ha már elektromos, nem büdös és csendes az autó amúgy akkor a belvárosban se lesz halál lakni)
A Tesla abban más és valószínűleg azért ér annyit amennyit, mert sokan dolgoznak az önvezető problémán, az más kérdés, hogy milyen eredményességgel, és hogy a google/uber/ők/valaki más vezet.
A Google önvezető autói már több millió mérföldet megtettek, a Tesla autopilotja nem sokkal több egy túlmarketingelt vezetés rásegítő rendszernél, három utcasarkot nem tudnak megtenni egyedül városban. Nagy kaland, hogy autópályán tartja a sávot, vészfékez meg addaptív tempomat van benne, ezt bármelyik 6 milliós autó tudja ma már.
Az Autopilot ugyanaz, mint amikor a Toyota kijött a Priussal. Egy tök egyszerű benzines autó volt, ami annyit tudott, hogy gyorsításnál meg fékezésnél energiát tárolt, illetve adott le, így csökkent a fogyasztás.
Aztán az lett A Világmegváltó Környezetvédő Elektromos Autó. Minden celeb Priussal járt, mert védi a világot.
Közben csak két literrel kevesebbet égetett ugyanabból a benzinből.
De ez senkit nem érdekelt, mert jó volt a marketingje.
A Nokiánál a fejlesztésben nem volt stagnálás. Volt rendes rendszerük (Maemo) csak a béna belső politika miatt nem azt adták el. És amikor belátták a hibát és sok év után kihozták volna a rendes okostelefonokat, ami mellesleg simán verte az akkori Androidot, akkor Elop ezt durván elszabotálta. Úgy hogy az nem csak egy kegyelemdöfés volt.
50x 80
Azert a cikkben szamos eleg komoly targyi tevedes van: a Model 3 jelenlegi adokedvezmeny elotti alapara kerek $49000 (jelenleg csak nagyobb elemmel es premium packaggel lehet venni ez $9000 illetve $5000 extra a $35000 hez kepest) Mivel egyenlore erre is orasi kereslet van amit alig tudnak kielegiteni minek gyartsak a kisebb haszonkulcsu olcsobb verziot addig mig a gyartokapacitas lehetove nem teszi. A $78000 az a minden extraval megrakott Performance Model ara ami az M3 BMW hez hasonlithato csak eppen ez a verzio kepes nagysagrendekkel dragabb superkocsikat is legyorsulni akar.
A szovetsegi adokedvezmeny sem er veget 2018 vegevel hanem 2019 ben fokozatosan kifut (elso felevben 50% ra esik majd a 2. Felevben 25% ra) allami adokedvezmenyek tovabbra is igenybevehetok ra ahol van.
Folyt kov.
Model 3-bol mar az USA-ban juliusban tobbet adtak el mint a konkurensnek tekintheto C-Mercibol, Audi A4-bol es 3as BMW-bol osszesen (!!!) es az entry-luxury sedan piacon mar 60% koruli reszesedest ertek el! Mindezt 0 marketing koltseggel, ugy hogy limitalt variacioban gyartva, a gyartasi kapcitas pedig meg messze nem erte el a maximumat. Augusztusra az elozetes becslesek szerint az osszes szedan kozott az 5. lehet az USA-ban.
Az elso felevben nagyon alacsony gyartasi szamok mellett allt mar keszen a gyartosor igy annak osszes koltsegei, amortizacioja, odavonatkozo munkabere nagyon alacsony darabszam kozott oszlott el. Mostanra hogy sikerult egy jo heti 5-6000 db os szintre stabilan beallniuk igy mind a pozitiv cash flow mind a nyeresegesseg abszolvalhato es ahogy szep lassan novekednek a heti szamok a helyzetuk csak egyre stabilabb lesz.
Musk tweeted May 20. “Shipping min cost Model 3 right away wd cause Tesla to lose money & die.
January 1st and June 30th, 2019, will only be eligible for a $3,750 credit. And customers who take delivery of their cars between July 1st and December 31st, 2019, will be offered just $1,875. After that, the incentive is dead.
Ez jovobeli nagy plusz zaloga. Ha nullarol indul, az termeszetes, hogy amig felepited a konkureciakepes infrastrukturadat, addig biszony nagy valoszinuseggel tobb penzt adsz ki, mint ammenyi a beveteled. (a borze 3 honapokban gondolkodik)
Ez olyan mint egy hazepites. 5 evvel az alapko lerakasa utan nem lehet meg vegelszamolast csinalni, mert az valoszinuleg nem lenne nyereseges 5 ev lakberrel osszevetve. Foleg ha meg fotovoltaikos tetot is csinaltal hopumpaval, stb… Mondjuk 15 evvel kesobb azert mar mas a helyzet, 30 evvel meg, na… meg akkor is, ha jelenleg a szolartechnika draga luxusnak is tunik.
😀
AKkora motorral, hogy a fogyasztásnál csak az adó legyen durvább.
😀
Vígan, lazán, nyugodtan “hajózgatnék” vele.
A Tesla mint részvény, nem érdekel, pontosan a cikkben leírt problémák miatt: minden Model 3 gyártási tervnek teljesülni kell(ene) ahhoz, hogy ne menjen tönkre pénzügyileg.
A hype nem tart ki a végtelenségig, ha csak veszteség van mögötte. Valami olyat is olvastam év elején, hogy a SolarCity felvásárlása valami 2.5 millárdért is komoly hiba volt.
Félreértés ne essék: én is szurkolok nekik, a kocsi is tetszik, ha lenne itt is 35ezres Model 3 (ugye EU-ban ez eleve esélytelen) akkor még vennék is talán, de a részvénybe egy fillért nem tennék. (300+ dolláros Tesla helyett 10 dollárért Ford, 7% osztalékhozammal sokkal jobb ötletnek tűnik…)
Shortolni meg a hype miatt nagyon veszélyes ugye…
Mindenesetre abban, hogy pár év múlva az elektromos kocsik átlagembereknek is elérhetők lesznek, a Teslának nagy szerepe volt.
google.hu/amp/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2018-07-16/tesla-model-3-critic-flips-view-sees-sedan-being-profitable
A taxi credit phaseout bele volt irva a cikkbe azt en nem olvastam jol.
Gyártanak már e-autót marketing, valós tapasztalatgyűjtés, kísérletezés vagy a flotta kibocsátási átlag miatt, de ehhez elég egy minimális darabszámot eladni, nem érdekük kiszolgálni a valódi igényeket.
Nem, nem ezt akarom, de aki járt mostanában autókereskedésben az teljesen mást tapasztalható:
Tudsz venni 1 literes bezninmotort
Márkától függően 1.X benzinmotort.
Mazda 2 Literes.
Az összes többi dizel!
Minden gyártó az euro 6.d-vel szenved a benzines motorokat upgradelik.
Mazda 3 jövőre lesz kapható, most csak raktárkészlet van.
És igen, sehol nem lesznek 2 év múlva.
A legolcsóbb használható új hybrid 6.2 millós Auris. (5.5 körül van Yaris).
Reálisan 7-10 év múlva lehet több elektromos autó, a jelenlegi 10 millós ár nem pálya az átlagembernek, bármilyen “megtakarítás” számolással.
Amugy az Iphone-nal valo osszehasonlitassal ott se all meg szerintem, hogy azt kezbeveve egy minosegi, luxusnak kinezo termeket lat az ember, foleg az akkor telefonokkal osszehasonlitva, addig szemelyes, szubjektiv velemenyem szerint egy Tesla annyira nez ki eloben luxusnak, mint egy Opel.
Szamomra az a lenyugozo, hogy rendkivul illusztris emberek reagalnak erre a hulladeka halal komoly kommentekben (CEO, manager, stb.) atkommentelik, valaszcikkek szuletnek. Pedig legfeljebb valami pszichiater naplojaban volna helye, a “skizoid kepzelgesek” felirat alatt.
De itt is hasonló csúsztatásokat érzek: kategórián belül voltak összehasonlítások konkrétan júliusra mert mist kezdett felpörögni a gyártási példányszám. Ez nem látszik q1, q2-n esetleg korábbi években. Profitot második félévre ígért Musk, senki nem lepődik most meg azon, hogy régebben nem volt – sok pénzbe került a 3 elindítása, ennek a cégnek nincsenek dízelei amin meggazdagodott volna a múltban így ez nyilván befektetői pénz.
Az a cikk nem a mostani iphone pénzügyi mutatóihoz hasonlította a Teslat hanem a korai iphone jelenséghez amiben abszolút megáll a hasonlat, a Tesla indította be az elektromos autó forradalmat, megmutatta, hogy lehet eladható terméket csinálni belőle plusz a sok kis béna autóhoz képest ezek műszakilag és esztétikailag is tetszetősek, az a termék amit sokan megvennének.
Gondoljátok, hogy fél napokig való töltögetéssel meg nagyságrendi eautó számbeli emelkedéssel a hálózatot hogy kellene fejleszteni?
Egyszerűen olyan korlátai annak az e autó elterjedésének, amit technológiai áttörés nélkül nem lehet legyőzni.
Ez nem olyan, hogy nyitunk még 8 kutat ami átlag 10 perc alatt ki tud szolgálni egy autót, ásunk egy tartályt megtöltjük olajjal aztán hadd jöjjenek!
Könyörgöm. Gondolkozzatok már. Egy nagyságrendi emelést sem bír el semmi és hol van ez még a valós hagyományos autók számához képest. Annak az energiának akkor és ott rendelkezésre kell állnia, mint ahogy a benzin ott van a saját energiasűrűságável csak át kell szivattyúzni. Ha nem is 10 perc de fél óra alatt akarunk tölteni egy akksit (mert mondjuk csodálatos módon feltalálták !!!NEM!!!) Akkora kapacitást kell
De nem ám egy-két autónak, hanem 1-2 nagyságrennddel többnek.
Emberek, ez nem csak annyi, hogy na most már ilyen autó lesz és ebből gyártanak többet, aztán minden más meg marad ugyanúgy, csak a nafta a konnektorból jön.
És ez még csak egyetlen baj azok közül, amelyek lehetetlenné teszik az e autók tömeges térnyerését.
A Tesla nem az első gyár volt, Nissan Leaf már volt 2010-ben széles piacon elérhető.
Egyetlen dologra jött rá, amit a Leaf elrontott: a drága aksi miatt csak luxusáron lehet olyan elektromos autót gyártani, aminek értelmezhető hatótávja van.
A Leaf 12 millióért tudott biztonságosan 80 kilométert. Az emberek kinevették.
A Tesla tudott 35 millióért 400-at. Az emberek megvették.
Csak ennyi volt a különbség. A többi csak mókusvakítás volt. (Például a nagy tablet.)
: a jelenlegi elektromos hálózatban 40% tartalék van. A legtöbb elektromos autót otthon fogják tölteni este, amikor meg nem nagyon megy más fogyasztó.
Folyt. köv.
A köv. probléma a kialakított egyedi értékesítési és szállítási struktúra. Június óta dupla annyi a legyártott kocsi, mint a kiszállított. Most ezzel küzdenek éppen, de erre is találtak megoldást.
Sajnos a cikk elsiklik olyan tények mellett, ami témafelvetésbe vágnak: a Model S és Model X eladásaira. Azon kívül, hogy azokon rohadt nagy a cég marzsa, az értékestések terén érdemes lenne az S-et összehasonlítani pl. egy BMW7-tel vagy társaival. A Tesla ott már nyert.