Autó értékvesztés kalkulátor

Van egy ismerősünk, aki mindig fennakad olyan apróságokon, hogy felemelték ezer forinttal havonta az osztálypénzt és miért tették, miért nem volt elég a régi összeg. S rengeteg egyéb, hasonló összeg miatti panaszt hallani tőle, képes a legapróbb plusz költségeken is kiakadni.

Ebben eddig semmi meglepő nincs, sok ilyen ember van, ami érdekessé teszi a történetet, hogy a családjuk autóállományának értéke meghaladja az 50 millió forintot.

Nem tudom, hogy éppen ezért (túl sokba kerül fenntartani a látszatot) vagy ennek ellenére (még mindig ott tart mentálisan, mint amikor még szinte éheztek fiatalkorukban) háborodik fel minden ezer forintos kiadáson, de kíváncsi voltam, mennyit bukhatnak naponta(!!!!) az autóik értékvesztésén.

Nem az üzemeltetésén, csak magán az értékvesztésen. (Autóköltség kalkulátor itt található.)

Csináltam egy excel táblát, csak az egyik autójuk értékvesztése napi bő 16 ezer forint, a teljes autóparkjuk ennek durván a kétszerese. Még egyszer: naponta és ez csak az értékvesztés, illetve a beruházott tőke elmaradt kamatai, semmi egyéb költség.

Havonta az autók értékvesztése milliós tétel, de nehogy már ezer forinttal emeljék az osztálypénzt, mire kell nekik az a rengeteg pénz.

Ha kíváncsi vagy, hogy mennyi a te autód értékvesztése vagy éppen a szomszédé, a kalkulátort itt találod.

Ami fontos: ne az autó akkori új árát nézd, hanem a mostanit, mert a forint nagyon begyengült az elmúlt években, illetve egyéb változások is voltak, amik szintén emelték az autók árait. Egy használt autó árát az új ára befolyásolja leginkább, nem az, hogy te 2-3-4 éve mennyiért vetted, 305 forintos euró mellett. (Normál esetben nézhetnéd az újkori árát, de sajnos az elmúlt pár év a 20%-os forintgyengüléssel és az uniós környezetvédelmi adóztatással nem minősül annak.)

A használt árhoz nézd például a hasznaltauto.hu árait, itt a legolcsóbb és legdrágább 15%-ot felejtsd el, a többit átlagold. Luxusautónál különösen fontos a pontos felszereltség ismerete, tízmilliós különbség is lehet két látszólag hasonló autó között.

Nagy erkölcsi tanulsága nincs a történetnek, talán csak annyi, hogy érdemes azzal szembesülni, mennyit buksz az autódon naponta, még mielőtt más, sokkal kisebb dolgokon akarsz spórolni vagy sajnos néha csak filléreskedni.

Zsugori vagy takarékos?

(Ha 17 éves Suzukid van, akkor igen, fillérek lesznek ezek a költségek, köszönjük.)

Share

139 hozzászólás

  • Danhadnagy
    Dél-budaiként régi vágyam, hogy találjak egy normális autóbérlő céget hosszú hétvégi kiruccanásokhoz. Külföldön miért olcsóbb az autóbérlés?
  • IDSx
    az olcsóbb “népautóknál” gyakorlatilag az értékvesztés elhanyagolható a fenn- és üzembentartáshoz képest, míg a drágább, prémium/luxusmodelleknél kiemelkedö tud lenni. Nyilván a felhasználás dönti el, mi éri meg – más prioritással néz az autójára aki napi 8 órát tölt benne, mint aki napi 2×30 percet. Persze a hahu is tele van tipikusan hosszútávfutásra tervezett, alig futott, pár éves prémiumokkal, “anyu használta öket lidlizni-ovizni” – brutális értéket vesztve hirdetik.

    Szintén érdekes lesz most ez a fogalom, ha egy adott tipusnak már csak elektromos verziója lesz. így messze nem tud már referencia a szalonár és a használtpiaci árban szerintem ki fog ütközni még jó ideig a fosszilis üzemanyagok töltésének kényelme vagy a kiemelkedö hatótáv egy-egy tipikus, üzleti célú sikermodellnél.

  • Kadarist
    Úgy hívják a problémát hogy “mentális számlák”. Az osztálypénz másmilyen “tartályból” van táplálva, mint a kocsi. Szinte minden embernél megvan ez a jelenség.
  • IDSx
    Amúgy értem azt is, aki elutasít bármi ilyen kezdeményezést: az ilyen “aprópénz” osztálypénzre, társasházi fejlesztési tartalékra, stb. Mire jó? A legtöbb esetben mire a távlati célhoz (pl. ballagási/szalagavató/osztálykirándulás költségek enyhitése vagy lakótelepi lépcsöházi 5 éves tisztasági festés) ér a közösség a sok kicsiböl nyilván nem jön össze értelmes szumma…de leginkább már folyamatában elköltödik apró-cseprö, jópofa dolgokra.

    Ilyen minöségében ezek semmiben sem mások, mint azok a kis értékü, mondvacsinált hátterü adók-jutalékok-illetékek, amik a kitüzött cél költségvetési finanszirozására nagyságrendileg is alkalmatlanok – szimplán megszokásból szedik be, de tizedesvesszö utáni a szumma is.

    Ha lenne gyerekem én se fizetnék havi 500-1000-2000 forintot csak mert a gyerek egy osztály tagja és valaki egyszer az öskorban kitalálta, hogy osztálykassza az márpedig kell.

  • IDSx
    mindenki a saját helyzetéböl nézi a világot. Itt ahol lakom magasabb keresetüek vannak, a garázsban a “legalapabb” a 4-5 éves vitarák meg a céges fapad Skodák. COVID elött is bent állt hétköznap a kocsik nagy része, a kerékpártárolási lehetöséget folyamatosan böviteni kell, alap elvárás a fiatalabbaktól. reggeli/esti csúcsban villanyroller és bicajos dugó az utca végi keresztezödés!

    Nekem is van jó autóm, mégis a 15 éves bicajommal járok: 20 percre dolgozom, edzöterem, bolt, pláza, stb. is max ennyi. Pedig izzadós vagyok nagyon, rövidnadrágot nyáron se hordok – szimplán csak gurulgatva 17 km/h a commute átlagom, ez pont bármelyik budapesti, fö villamosvonal átlaga, amúgy.

    Nyilván belvárosi éttermi randevúra nem bicajjal érkezem, de haverokkal sörözni vagy hétköznapi ügyintézni: számit _valójában_ ha maximum annyira izzadtan érkezel, mint aki BKVzott?

  • Én is akarok kommentelni...

    Mint korábban már leírták előttem, én is beírtam. BMW X4, 26 hónapja vettem használtan. Most 500 ezerrel drágábban a kereső szerint simán el tudnám adni. Szóval most értékvesztésről ne beszéljünk, de nem lesz mindig így.
    Komolyan is válaszolva: 15 évre terveztem a kocsi megtartását. Ezalatt bukok az árán értékvesztésként 8 milliót. Szervizre én havi 30 ezerrel számolok (de ebbe már gumicserét is beleraktam), ez lesz 5,4 millió. Biztosítás, matrica évi 250e, legyen 3 millió. Sallangok évi 100 ezer -> 1,5 millió. Üzemanyag.. Huhh, évi 40 ezer km-rel számolva most 6,8 az átlagom 450-es gázolajjal számolva 18,3 millió (ez a legkisebb szelet mi?:))
    Tőke költsége (ha állampapírban lett volna) kamatos kamattal 20,1 milla.
    8+5,4+0,25+3+1,5+18,3+20,1=56,55 millió 15 év alatt-> éves 3,77 millió havi 314ezer, napi 10500 Ft. 95 Ft/km.
    Kihagytam valamit?
  • GABOR8
    Engem azért nem aggaszt, mert én hozzászámolom azt is hogy egyébként a magán autómmal mennyi pénzt keresek. Ez bőven kompenzálja azt amit keresek vele.
  • Alfa
    Cégautót nem tudom még hova tenni ebben a történetben.
    Sok eset vab és két lényeges kérdés :
    Elengedhetetlen a munkához vagy nem?
    Le lehet mondani róla anyagi kompenzációért cserében vagy nem?
    Nálam N/N a két válasz, szóval mindegy, de N/I esetben sokat kellene számolni (a kompenzáció nem egyenlő persze sem a cég valós költségével, sem a személy alternatív megoldásainak költségeivel.)
  • kritizator
    “hogy a családjuk autóállományának értéke meghaladja az 50 millió forintot.

    Nem tudom, hogy éppen ezért vagy ennek ellenére háborodik fel minden ezer forintos kiadáson, ”

    Hát pont azért van neki 50 milliós autóállománya, mert minden ezer Ft-ot jól meggondol. Ellenkező esetben egy vasa sem lenne.

    Magamra ismertem.

    Vagy túl sokat ad a külsőségekre, erején felül és ezért egy anyagi katasztrófa az egész életük és ezért borul ki minden egyes filléres kiadáson. Ha a lehetőségei szerint élne, akkor nem akadna ki ezer forinton.

  • hargi
    17 éves Swiftem van, meg se nyitom a kalkulátort 🙂
  • Szakértő
    Nem ismerem Miklós osztálypénz sztoriját, de elmondom a sajátomat még a vírushelyzet előttről.
    Általános iskola alsó tagozat. Félévente 5 ezer forint az osztálypénz. 24 tanuló van az osztályban. Az egyik anyuka szedi a pénzt. Ő is kezeli. Nekem az nem tetszik, ahogy elszámol. Az jó, hogy legalább van elszámolás. Minden tanév végén készít egy fotót ami egy listát tartalmaz, hogy mire mennyit költött el a 240 ezer forintból. A fotót körbeküldi a FB csoportba és ezzel le is tudta az elszámolást. A költésekről egyedül dönt, hogy mire és mennyit. A listán 90%-ban olyan költségek szerepelnek, amelyek szerintem nem valósak. Vagy nem költött rá egyáltalán, vagy nem költött rá olyan sokat. Ez azért bosszant, mert azt látom, hogy az én nehezen megkeresett 10 ezer forintomat valaki más költi el, zömmel olyan dolgokra, amiből a gyerekem semmit nem lát, és amikre én biztosan nem költenék.
  • bicskanyitogato
    Olyan cukik vagytok, amikor leirjatok, h tul. keppen meg keresek is a par eve meglevo automon, ha most eladom… Ja, csak az akkori arat valtsd vissza az AKKORI arfolyamon mondjuk EUR-ba (mert hiszen a legtobb par eves jo aru auto akkor is es most is leginkabb kintrol lett behozva), aztan amennyiert most el tudnad adni, azt meg MOSTANI arfolyamon valtsd at EUR-ra es lass csodat…
    En amugy a lustasagommal (A korabban megkeresett es eltett penz egy jo reszevel nem csinaltam semmit. Hagytam EUR-ban) egesz jol kerestem az utobbi idoben, ha Forintra nezzuk…
    Ez az auto tartas orok dilemma. A legjobb, ha azert van, mert kell ES meg is engedheted magadnak azt a szintet, amit valasztottal.
    Koszi, johet a kovetkezo cikk!
  • DD
    Szerintem mindenkinek van ilyen ismerőse, ami sokallja a napi menüre az 1000 Forintot, közben pedig az átlagbér 5-10x-esét keresi. Szerintem nem feltétlen az az oka, hogy hó végén matekoznia kell, hogy hogyan éljenek túl, hanem mentálisan mindenkinek van a fejében egy összeg, hogy milyen tételekre mekkora összeg részéről az elfogadható. Ha az autó használata napiszinten örömet okoz valakinek, a napi stressz csökkenti, akkor az egy jó befektetés is lehet. Ha az osztálypénz vagy a rizseshús napimenü ára emelkedik, ott nem érez hozzáadott értéket, így felesleges kiadásnak ítéli meg.

    Az autó értékvesztését számolgatni felesleges, mert a kapott adat nem használható semmire. Értékvesztést egyetlen esetben érdemes számolni (és akkor kell is), eladáskor! Ha én veszek egy új autót, amit tíz évig nem fogok lecserélni, miért számolgassam az első években a napi értékvesztését, ha úgysem realizálom?

  • Justin Time
    Anglia állítólagos 2. nagyvárosa: a buszozásból elegünk lett, mert kritikán aluli, hogy félórát kell várni a buszra/csatlakozásra, csúcsidőben szardíniaeffektus, marihónaljabűz, általános igénytelenség stb.

    A kocsi luxuscikk. Tény, itt használtan olcsón lehet venni, de rendre egy vagyont költ ismerősi körben MINDENKI az ócsó, de cserébe megbízhatatlan kocsira. Vö.: alsó kat. toyota a szalonból hitellel + szervízdíjjal, köt. biztosítással, útadóval, havi 1× tankolással is luxus. És a kényelem se feltétlen, amikor még április közepén is a jeget kaparod reggel fél 7-kor indulás előtt.

    + amit már a Főnök úr is nyomatékosított régebben: könnyű EGYEDÜL fakírkodni tömegközlekedéssel v. biciklivel, robogóval, elektromos rollerrel, és nyaralás helyett vadkempinggel mint a málhás szamár, de CSALÁDDAL már marad a saját kocsi és a normális szállás.

  • untermensch4
    Azt a kényelmi extrát nem tudom hogyan lehetne számolni hogy az eddigi összes várakozás az autószerelőkre hogyan viszonyul a buszmegállóban várakozáshoz és hogy autóvezetés közben még soha senki nem akarta gerontokratikus érveléssel átadatni az ülőhelyemet..? 🙂
  • eLemlámpa

    Nem tudom, én a céges autót számolgattam, az olyan 80-100 Ft/km, de ugye nekünk sokkal olcsóbb a szerviz mint ha az utcáról esnék be, meg gumit se tárolok, stb.

    Új S Merci (nem tudom, kb 35 millió?) ha eladod 2 évesen, akkor mennyi lehet Ft/km?

  • pitom

    Nem veteran es nem Porsche. Youngtimer, de az a terv, hogy megtartom meg 14 evig es oldimer lesz belole. Ugy a biztositas is alacsonyabb, az ado is kevesebb.

    Illetve a legnagyobb felelmem, hogy osszetorik/ellopjak. A Cascoval sem megyek semmire, mert az az Eurotax-ot nezi, az pedig a harmada a kocsi valodi ertekenek. Nem beszelve arrol, hogy serulesmentes, ami ritka es ha csak meghuzzak es fujni kell, maris hetszamjegyu osszeget veszit az ertekebol.

    Egyebkent a kilometerkoltseg 700Ft-ra jonne ki, ha annyiert adnam el, amennyiert vettem, annyiert meg mar taxival is lehet jarni.

  • Aleksandr
    Szingliként, gyerek nélküli fiatal párként, Budapesten élve ma már realitás autó nélkül élni a mindennapokat és pl csak szükség esetén egy hétvégére bérelni vagy egyéb közösségi megosztó szolgáltatásokat használni.
    Mindez Budapesten kívül, kisvárosban, megyeszékhelyen nem opció, mert nincs értelmezhető városon belüli, települések közötti tömegközlekedés. Szintén, amikor már kisgyermek is képbe kerül, esetleg Budapestről rendszeresen utaznak egyéb vidéki városba nagyszülőkhöz. Akkor már nem opció az, hogy ne legyen autó. A bérlés közel sincs olyan szinten mint pl Németországban, ahol bármikor lefoglalsz péntektől hétfőig olyan autót amilyet szeretnél, elérhető áron. Ilyen távokat gyerekkel pedig nem biztos, hogy 15 éves használtautóban szeretnél megtenni. Itt már “be kell” nyelni a fenntartás költségeit, esetleg a biztonság adta nyugalom árát. Túl lehet élni 20 éves astrában is persze…
  • pitom

    majdnem jol szamolsz, a premiumnak ara van es ezt meg kell fizetni.

    Amire szerintem tul keveset szamoltal, az a szervizkoltseg. Ha tenyleg mesz evi 40e km-t, akkor az evente egy szett gumi, az onmagaban 200e. Plusz olaj es szurocsere 40e, evente 2x, de inkabb 3x. es mar el is ertuk az altalad megadott osszeget.

    Ha 15 evet mesz evi 40-el, az 600e km. Az bizony tobbszori kuplungcsere (200e), kettostomegu(300e+), akkumulator(40e),
    lanc(500e) es a karosszeriaval/rohadassal is lesz gondod. Plusz a nem vart karbantartasok.

    Nyugodtan szamolj a haromszorosaval.

  • Attila9
    Igen, én is többiektől hallom és látom is, hogy a tavaly, vagy pár éve vásárolt autók nominálisan többet érnek. Infláció ☝️
    De akkor, hogy jön ki az évek óta kimutatott hivatalos 3 % körüli infláció?
    Csak kérdezem.
  • DontPanic
    TCO-t (teljes birtoklási költség) meghatározásra egy jó módszer az is, ha nagyobb lízingcégeket (pl.: ALD, Leasplan, Arval) megszondáztattok, hogy mennyibe kerülne az adott autó lízingje induló befizetés nélkül, minden igénybe vett költséget belevéve (biztosítás, gumicserék stb.). Természetesen nekik ez biznisz, van rajta hasznuk, de mivel több ezer autót kezelnek, sokkal jobb feltételekkel szerződnek a biztosítókkal, szervizekkel mint az átlag magánember.

    Egy korábbi hozzászóló nem tévedett nagyot az alsó-középkategória 100-140ezres havi költségével. Erre jön még rá az üzemanyag.

    Szépen ki lehet sakkozni, hogy milyen autó jön ki pl. évi 30.000km futással tervezve és X évre megtartva bruttó 100k-ból, 150k-ból, 200k-ból… stb.

  • Én is akarok kommentelni...
    Basszus, sikerült elrontanom a számolást, a tőke költségénél nem csak az elmaradt hozamot írtam be, hanem a tőkét is 🙁
    Így az csak bő 10 millió a 20 helyett, úgy már nem is olyan vészes 15 alatt: 46,55 millió, éves 3,03 millió, havi 253 ezer, napi 8435 forint és csak 77 Ft/km. Ez annyira nem vészes.

    De ez egy cégben tartott kocsinál teljesen megborul, és jóval alacsonyabbra jön ki, mert úgy számoltam, mintha magánszemélyként vettem volna. De mint írtam korábban, nekem ez kb. havi 100 ezer körülre jön ki, de legyen 120e amennyibe ténylegesen benne van a kocsi, lévén a partnereim jelentős mértékben kifizetik a kocsim fenntartási költségeit is.

  • DontPanic
    A használautók drágulásánál sajnos tettenérhető az életszínvonalunk elinflálása. Az autók drágulása mögötti egyetlen (de az nagyon) pozitív hatás, hogy talán tényleg elindult a zöldebb irányba (tudom, a 3 tonnás SUV-ok idejét éljük, de hasonlítsuk inkább a forgalom nagyrészét kitevő füstokádó bontószökevényekhez – inkább a 3 tonnás hibrid vagy elektromos SUV zúgjon el mellettem a belvárosban, mint az egytonnás futár 3-as golf).

    Gyengült a forint durván, de EUR-ban is nőttek, nőnek a listaárak. Chip hiány van, alapanyag drágulás van, nem kicsit.
    Brutál infláció van, lesz. Szóval lehet örülni a “3 éve vettem, most ugyan annyit ér” szituban lévőknek, de az infláció pont úgy megeszi az ő életszínvonalukat is most szépen lassan, mint mindenki másét.

  • Autómentes
    nekünk két gyerekkel (0, 2 évesek) tök jól megy a vidéki autómentes élet huszonezres városban. Megtehetnénk, hogy autót tartunk, de alig használnánk, meg ugye karbonlábnyom, stb.
  • százegy
    Ha valakit érdekel, most már az Wise appon keresztül is lehet virtuálus kártyát létrehozni, illetve elindult a GPAY fizetés.
  • hasznaltvsuj
    “….újat csak akkor érdemes venni, ha az embernek nagyon sok fölös pénze van, egyébként a pár éves használt jobb választás.”

    Értsd meg végre (te is), hogy a használtautó vásárlás egy SZERENCSEJÁTÉK, és a szerencsejáték nem fér össze a felelős pénzügyi gondolkodással. Nem lehet egy autót átnézetni úgy, hogy a szerencsejáték kategóriából kikerüljön. Ha egy közeli baráttól veszed és tisztán látod az okot is hogy miért adja el (és nyilván egyáltalán nem az autó műszaki állapota miatt), vagy oldtimer autó gyűjtő vagy és oldtimert nem tudsz újonnan venni, akkor jöhet szóba, egyébként ha nincs pénzed újra akkor még hitelre/lízingre is jobban megéri újat venni, mint zsákbamacskát venni 2-3-4 millióért. Mondtam már, semmilyen érv nem szól a használt mellett, csak az, hogy nincs pénzed az újra. De ideológiát nem szabad gyártani aköré, hogy eleve használtat érdemes venni. Mert nem az.

    Jaj, hagyd már abba, megint kezded. Valami rossz emlék kisért vagy valami fóbia gyötör a használt autókkal? Ha megveszel egy használt autót, amit átnézettél, ha motort és váltót egyaránt cserélsz benne, akkor is még olcsóbb, mint az új. (Nem Dacia kategória.) Nyugodtan lehet használtat venni, én is vettem, 8 és 13 éves kora között egyetlen generátor javításra költöttem, semmi másra. (Olaj és egyéb cserén kívül) A 4 éves használt is remekült működött, arra egy fillért sem költöttem és két év alatt csak háromszázezret buktam rajta. Akitől megvettem, az néhány milliót.

  • emberes
    @bicskanyitogato: “A korabban megkeresett es eltett penz egy jo reszevel nem csinaltam semmit. Hagytam EUR-ban) egesz jol kerestem az utobbi idoben, ha Forintra nezzuk…”

    Igen, és milyen időtávon? Forintra kerekítve a mostani árfolyam 360.

    Ha visszamegyünk 1 évet, amikor itt is elég sokan a 400-as eurót vizionálták, meg hogy meneküljön mindenki a forintból, amerre lát, a következő árfolyamot látjuk: 353. Kemény 2% növekedés, szemben az itt sokak által lenézett MÁP+ 5%-ához képest.
    De legyen 2 év, amikor elindult a lejtőn a forint: 323, ez 2 év alatt 11,5%, MÁP+ hozott volna 10%-ot (igen, akkor még épp nem volt elérhető, illetve 5 éves megtartás esetén számolhatunk ennyi kamattal).
    3 évvel ezelőtt 314, ez 3 évre vetítve 14,5%. Ezt még a mostani, visszavágott prémiummal rendelkező PMÁP is tudja.

    Mindezt úgy, hogy olyan mértékű forintgyengülés volt 2019 elejétől, amilyen már rég nem.

  • Józsi
    Van egy régi mondás ami tényleg nagyon igaz. “A Mercedes és a Trabant között nincs akkora különbség, mint a van autód és a nincs autód között.” Sajnos az autó olyan mint a heroin, egyszer kipróbálod és jó eséllyel rá is szoktál a cuccra. Ha megtapasztalod a szabadságot amit nyújt akkor onnan már nincs visszaút. Ha választanod kell, hogy két órát ülj a dugóban a saját autódban vagy egy órát buszozzál akkor még mindig az autót fogod választani és ezt maximum az próbálja megcáfolni akinek még nem volt kocsija.
  • Guest
    Jó dolog a hobbi autó, de közlekedési eszköznek nem jó választás az általad is leírt dolgok miatt. Pont ezért mondtam, hogy szívás lehet veterán Porschéval járni.
    Sajnos a 3 tonnás hibrid/villany SUV is jócskán okoz lokális szennyezést a fékek és a gumik kopás miatt, szmogriadó idején is a szálló por érték miatt szokott borulni a bili. A valódi környezetvédelem nem az elektromos autó hanem a (sima) kerékpár lenne, csak az nem akkora üzlet.
    Ha a jelenlegi új árát hasonlítom a használt árhoz, akkor a Rolex Submariner kivételével minden tuti bukó, beleértve az ingatlant is…
  • pitom

    Volt es van autom es megcafollak: Volt egy munkahelyem nehany eve, ahova ingaznom kellett. 1 ora volt autoval, masfel ora tomegkozlekedessel. Az elso heten mentem kocsival, aztan soha tobbet.

    Egyreszt az auto koltsege joval nagyobb, mint a tomegkozlekedese, tehat sporoltam. Emellett nem kellett figyelnem a forgalomra, hanem olvastam, videokat neztem, telefonaltam. Ez kulonosen hazafele volt jo, mert elfaradtam es nem lett volna kedvem/energiam vezetni.

    Arrol nem is beszelve, hogy a csucsforgalomban tuti mindigf tortenik valami. Osszekoccanok valakivel, megbuntetnek valamilyen szabalytalansag miatt, mert nem figyelek, stb.

    Korabban en is ugy gondolkodtam, mint te, de mar kinottem.

  • gyvas
    @Józsi
    van autóm, vidékre járok vele, büntetésként élem meg, ha városban kell használni. A biciklit még élvezem is, de a BKV-t is ezerszer inkább elviselem. (Késő este, hétvégi kisebb forgalomban még elmegy, de ha tehetem, ott sem használom.)
  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    nincs is 17 éves swift. Az egyes swiftet 2003-ig gyártották, a ketteset pedig 2005-től… 😀

  • Valaki
    Olyan megkérdejelezhetetlen magabiztossággal jelentik ki egyesen, hogy kisgyerekkel muszáj autó. Dehogy kell, már kiskamaszok a gyerekeim, de még nem volt autónk. Nem azért mert nem engedhetnénk meg magunknak, ha annyira akarnánk. BP belvárosában egy büntetés lenne azzal közlekedni, drága és környezetszennyező. Abszolút megoldható nélküle az élet: mentünk bölcsibe és oviva trolival/gyalog. Nehéz cuccokat kihozza a házhozszállítás. Mentünk vonattal nyaralni, Horvátországba is. Sokkal kényelmesebb volt mint az autó, amire emlékszem gyerekkoromból. És ha mégis olyan fontos/sürgős volt, akkor hívtam taxit.
  • pt
    Az osztálypénzhez szeretnék hozzászólni: most áll előttünk egy tetőfelújítás, kb. 4M forintból jön ki a dolog, nem ver földhöz.

    Amikor a használt etetőszékre, amit 12e Ft-ért hirdetek beesik egy 8e Ft-os ajánlat, akkor meg fel vagyok háborodva, holott a 4M Ft-ot is meglehet, hogy lealkudhattam volna 3,8M-ra (5%) és akár el is ajándékozhatnám az etetőszéket.

    A kis összeget, ami gyakran jön szembe, jobban el tudom képzelni.

    Ezért nem üti meg az ingeküszöböt a 700Mrd ft-os vasút vagy 500Mrd Ft-os egyetem ára 🙁

  • egybit

    Több olyan esetet is tudnék mondani, ami megcáfol de úgy érzem felesleges mert a meggyőzhetetlen kategória vagy.
  • Családfő
    hasznaltvsuj,

    Idézlek: “Értsd meg végre (te is), hogy a használtautó vásárlás egy SZERENCSEJÁTÉK, és a szerencsejáték nem fér össze a felelős pénzügyi gondolkodással”
    Éppen a felelős pénzügyi gondolkodás okán lehet érdemes használtat venni. A vásárlási kockázatot lehet minimalizálni – volt már erről korábbi cikk és sok komment -, amivel pont azt éred el, hogy kevés pénzed álljon egy jobb autóban. A megmaradó pénzed befektetheted stb. Természetesen ne az újan ötmilliós Dacia, Suzuki stb vonalon kell gondolkodni, mert azoknál kicsi az értékvesztés, hanem a 10 millió feletti új árú autókban.

    “Mondtam már, semmilyen érv nem szól a használt mellett, csak az, hogy nincs pénzed az újra.”
    Továbbra is butaság ezt tényként kijelenteni. Fogadd el, hogy ez nem mindenkire igaz, csak azért mert te így gondolod és erre látsz példákat a környezetedben. Hogy idézzelek: “Értsd meg végre (te is)!” 🙂

  • Jelen

    Jelen! Autóval mondjuk kicsit több mint egy óra, hévvel egy óra, motorral 35 perc.
    Pandémia alatt (jórészt hoval) motor, egyébként hév. Olvasok, hangoskönyv, netelés. Autó városban kikészít idegileg. Parkolási mizériát nem is említve. Hátam közepére se. És nagyon nem pénzkérdés.
  • Jelen
    @kiszámoló
    Nincs vmi szoftvergond? A valaszom 3ikra engedte el, mert “túl gyors lassítsunk”
    Már legalább egy hete nem kommenteltem….
  • Henrik
    emberes: igazad van, de nem számolsz 2-5% EUR hozammal. úgy már nem éri meg a PMÁP.
  • Puffogok
    igazad van. Akinek van rá pénze és TÉNYLEG nem hiányzik máshonnan az a pénz annak az új autó jobb döntés – főleg ha banánra is van pénze. (Kár hogy az új autó vásárlók jelentős részének valójában nincs pénze új autóra)
    Senkinek se hiányzik az idegeskedés hogy vajon mivel veri át a nepper.

    Olvasom itt a kommenteket, hogy mennyire muszáj vagy sem az autó, de azt kevésbé látom, hogy valaki azt vetné fel, hogy jól kell költözni. (Könnyen dumálok egyedülállóként)

    Ha van rá lehetőséged menj oda ahova nem kell autó.
    Kivancsi leszek, a HO megismerése után lesz-e bármi népvándorlás. Igen, a mozi csak nagyvárosban van, ahogy színház is, de őszintén – hányszor jártál 2019-ben színházban?
    Én most vettem autót, mert hülye vagyok, de ettől még kb mindenhova busszal, vagy gyalog járok. (Szeged, ami azért nem falu)

  • hasznaltvsuj
    Én meg több olyan esetet is tudnék mondani, ahol a gondosan átnézetett és leinformált autóval csak a szívás volt utána, milliós bukásokkal. (Szerinted az autók egy jelentős részét miért adják el? Mert probléma van vele.)
    Azt, hogy megnyugtatóan át lehet vizsgálni egy autót a vásárlás előtt, azok a cégek/szervizek állítják, akik ebből élnek.
    Meggyőzni nem fogsz tudni, de a használt autó mellett ha nagyon erőltetem a dolgot, egy érvet az anyagiakon kívül tudok mondani (de csak a kedvedért): nem kell annyira félteni mint egy új autót amin egy légypiszoknyi karcolás sincs. Tökre nem érdekel, ha a 10 éves autómra rányitják az ajtót a parkolóban, míg ha a pár hónapja használt új autómra akkor kicsit más a helyzet. De ez sovány érv. Egy pénzügyileg tudatos ember nem vásárol zsákbamacskát milliókért, legfeljebb 300 Ft-ért a gyerek farsangi buliján.
  • Gary
    @IDSx:
    Ezek szerint öreg vagyok 🙂
    A bevásárlás még határeset, mert a bolt az én pénzemből él meg, de a többire… nem fogom tudni átérezni. Mondom ezt úgy, hogy szoktam 50+ km-t biciklizni csak mert jól esik.

    @Pistu:
    Az elektromos kerékpár mint műfaj annyira nem jön át, a robogó meg ugyanaz mint az autó, csak kicsiben. Vannak vele költségek bőven (a garázs + lenne, mert se az udvaron, se a társasházi tárolóban nem tarthatom télen), + a tudat, hogy a forgalom legtörékenyebb résztvevője vagyok… kösz, nem.

    @Acsa:
    Tudom, és a magam módján ennek megfelelően cselekszem. “Azelőtt” sokat tömegközlekedtem, ha lesz igazi “azután”, sokat fogok megint. Amellett úgy vezetek, hogy inkább veszítsek 10 percet 100 kilométerenként, minthogy egy liter benzint pazaroljak (nem a 400 forint miatt).

  • Gary

    Igazad van, erről is ritkán esik szó.
    Az én autómért is félmilliót ha adnának.
    Most lesz aktuális a műszaki+nagyszervíz, tokkal vonóval felső becslés 250k. (Igen, tudom, sok pénz, a piaci értékhez képest főleg.)
    Utána viszont újabb 15000 üzembiztos, pöccreindulós, csak tankolós és menős kilométer. A legtöbb ember ezt a használati értéket jóval drágábban veszi meg.


    A hibrid SUV a tipikus önámítás kategória, pazaroljunk de nyugtassuk meg a lelkiismeretünket, meg az erőmű által kipöfögött széndioxid nem a kipufogón jött ki. Ha nem okosba’ ment át az autó műszakin (ami más téma), az igazi határvonal Euro2 előtt van… az annál régebbiek pedig lassan mind a hobbistáké lesznek.

    @hasznaltvsuj:
    Autóipari ország vagyunk, szerintem az olvasók között sokan elemeztek már olyan issuet, hogy 1500 km autóval nem lehetett elindulni….

  • Ordas
    Ha él a gmail-es kiszámoló cím, akkor egy 10 éves költséganalízist küldtem az autózásról.
  • dinnyésbácsi
    10+ éves autónál az “Az autó mostani új ára:” már értelmezhetetlen, ugyanarra az autóra. Ha az a kérdés, hogy akkoriban mibe került akkor a mostanit nem tudom értelmezni, ha az, hogy az ugyanolyan autó újonnan most mibe kerül, az is, mert most nincs olyan új autó, ami technikailag a 10 évvel ezelőtti szinten van (max egy lada 😀 )

    szóval abban, hogy egy swift 10 éve 2.5-3 millió volt (nem tudom), most meg 4 , abban van technikai fejlődés is, magasabb alapfelszereltség, stb. (meg persze kiadós ft gyengülés)

  • untermensch4
    Használt autónál a várható legmagasabb javítgatási költséget érdemes hozzászámolni (pl hozzám hasonlóan a karbantartást elhanyagoló előző tulajjal), vételár+átíratás-biztosítás+szerelő. Jól számolva olyan szerencsejátékká válik ami több-kevesebb nyereményt eredményez. A kevés-százezres árú autónál, ami régi. Kevésbé régieknél előfordulnak nagyon drága típushibák, kérdezze meg kezelőorvosát, autószerelőjét…
  • Józsi
    Az európai autók sokat vátoztak az elmúlt évtizedben és lassan már csak is olyan kocsikat lehet venni amit hat-nyolc éves korára már egy anyagi katasztrófa üzemben tartani. Állandóan a gazdasági totálkár lehetősége lebeg a tulajdonos feje felett mert annyi minden tönkremehet aminek pótlása simán van az autó piaci értékének a fele. Amíg igaz volt tíz éve, hogy üzemanyagot nem számolva 1000 euró per 10 ezer km az szerencsés esetben tartható egy átlag autóval most már inkább 2000 euró környéke felé kúszik ez az összeg. Ezt vagy értékvesztésben vagy ráköltött pénzben de megfizeted. Prémium márkánál ezt az összeget már számolni sem szabad, felesleges. Rulett játszma már minden modern autó. Amiben több van mint 200 ezer km az itt a piros hol a piros de sok kocsiban mire eléri a 150 ezer környékét addigra volt már jópár nagyobb életmentő műtét.
  • Én is akarok kommentelni...

    Lehet igazad van/lesz. Illetve elkövettem egy másik hibát is, nem a piaci szerviz költségekkel számoltam, hanem azzal, amennyivel nekem szervizelnek (van saját szerviz), de az is igaz, hogy amikor elkezdenek a komolyabb karbantartások előjönni felteker a számláló. Előző két évben a szervizem összesen 130e volt, amivel szemben én 24*25e=600 ezret állítottam be, szóval van honnan felzárkóznia a költségeknek. Készülök is rá lélekben, jövőre jön egy 250e forintos plusz szerviz.
    A normál használat nálam pedig napi kb. 12-12 km “város”, ahol külvárosból nyílegyenesen beautózok a körútig, azon még 3km és megérkeztem (36km/h átlag!) oda-vissza, onnan ha kell 2 km és autópálya. Kis túlzással 90%-10% autópálya-város amit megyek.
    Ami nálam még torzítja a számomra felmerülő Ft/km költséget, hogy a nem magán használatot (legyen mondjuk 90%) 120 Ft/km áron kifizeti a “munkáltatóm”.
  • naa
    Nyilván mindenkinek igaza van a saját szempontjából 🙂

    Amit hozzátennék:
    – Alternatíva befektetési költséggel azért csínján számoljunk, pl. egy cégre vásárolt autó esetén a cég nem tud bemenni és MÁP+ állampapírt venni, felejtsük el az 5% kockázatmentes hozamot, ez csak az itthoni alternatív valóságban létezik…
    – Ellenben cégautónál a cégből kivétel adóit is érdemes számolni, visszaszámolni (cégautóadót is ideértve) mennyi nettó pénz lenne a cégautó árából, amit magánszemélyként MÁP+-ba tudsz fektetni.
    – Igen, ez egy fogyasztási, kényelmi eszköz, aki megteheti, él vele. Nekem fiatalon volt olyan időszak, amikor kellett volna a kocsi de nem volt – el se tudom képzelni, hogy valaha is lenne olyan, hogy nincs autóm. Covid óta mondjuk a 2 autó eléggé felesleges, de nekem nem éri meg a macera az anyagi hasznot, hogy eladjak egyet, aztán majd vegyek, amikor kell. Akinek megéri, adjon-vegyen

  • Attila
    Nem értem miért a mostani új árat kell megadni. Ha én eleve használtan vettem, akkor nekem az akkori használt ára áll benne. Azt adom meg jelenértéken és a mostani használt árát, akkor valosabb képet kapok nem?