Zsolt küldte el a történetét, hogyan csapták be őt telefonos csalók. Azért tette, hogy te okulj a történtekből. (S nem azért, hogy hülye hozzászólásokban minősítsd, hogy te bezzeg ennél sokkal okosabb lettél volna. Mert köszönjük, már tudjuk, hogy te milyen okos vagy. Akinek nem inge... 🙂 )
Amit kiemelnék, hogy nagyon könnyen lehet telefonszámot hamisítani. Ha használsz VOIP szolgáltatást, a hívott fél a te mobilszámodat látja, pedig nem is a mobilodról hívod. Pont ilyen nehéz egy bank telefonszámát használva telefonálni a csalóknak.
Ezért ne hidd el, hogy tényleg a bankból hívnak. Ha egy kicsit is gyanús a dolog, mondd, hogy inkább te visszahívod őt a bankban, adja meg a melléket. Ez annyira fontos, hogy még egyszer leírom: ragaszkodj ahhoz, hogy te visszahívhasd, ha valami csalásról hadovál, de legalábbis előtte engedje meg, hogy felhívd a bankodat.
A csalók legtöbbször a legnagyobb bank nevével kezdik a beszélgetést, hiszen annak van a legtöbb ügyfele.
A bank SOHA-SOHA-SOHA nem kéri a jelszavaidat: PIN kód, a bankkártya hátulján lévő három számból álló CVV kód, internetes belépési kód vagy bármi hasonló.
Soha nem is kérnek arra, hogy kattints egy linkre, amit most küldtek és/vagy lépj be az internetbankodba most.
Aki bármi ilyet kér, AZ MINDIG CSALÓ! Egy banki ügyintéző hozzáfér a számládhoz a banki rendszeren keresztül, nem téged fog kérni, hogy lépj be és végképp nem küld semmit e-mailben.
Soha nem kattintasz e-mailben vagy újabban SMS-ben érkező linkre, hogy azon keresztül lépj be a bankszámládba, különösen akkor nem, ha azt frissen küldték. Helyette kézzel beírod a böngészőbe, hogy www.xyzbank.hu/belepes. A csalás szintén működik telefonszámlának, közüzemi számlának tűnő e-maillel is, csak természetesen hamis a link. Ezért ha jön gázszámláról a szokásosnak tűnő e-mail, érdemes ott is nem a linkre kattintani, hanem külön belépni a szolgáltató felületére. Egy kis plusz kényelmetlenség, de sokat bukhatsz, ha egy csaló weboldalon ellopják az adataidat.
Ha felhívnak, de nem akarják ellenőrizni, hogy tényleg veled beszélnek-e, akkor is csalók!!!! A banktitok védelme érdekében akkor is azonosítani kell az ügyfelet, ha a bank hívta fel. Mert lehet, hogy más vette fel a telefont, akivel nem lehet banktitkot megosztani, amíg nem győződik meg a banki ügyintéző, hogy tényleg azzal beszél, akié a számla.
Tehát ha nem akarnak beazonosítani születési dátum, anyja neve és egyéb adatok alapján, akkor is csalókkal beszélsz! (Ez alól kivétel a marketing hívás, de az csak valami akcióra hívhatja fel a figyelmed vagy hogy kössél biztosítást a banknál, ha legközelebb arra jársz.)
Ha a bank hív téged és elkéri az anyád nevét, születési dátumodat és így tovább, elsőre MINDIG mondj rossz adatot. Ha tényleg a bank hív, ő közölni fogja, hogy rossz az adat. A csalók csak eljátsszak, hogy ellenőrzik a hívott felet az adatai alapján.
Kérdezd meg, mi a bankkártyád utolsó négy számjegye. Ha banki ügyintéző hív, ő látja.
Soha nem osztasz meg senkivel SMS-ben kapott banki adatot sem! (Lásd lejjebb, az kellett a csalóknak, hogy elutalják a számláról a pénzt.)
Soha nem osztasz meg a számláddal kapcsolatban semmilyen információt telefonon. (Van-e lekötésed, mennyi a szabad egyenleg, stb. Ha a banktól hívtak, ezt látniuk kell, ott ül a monitor előtt és vagy már belépett a számládba még a hívás előtt vagy bármikor be tud lépni.)
Ne mondj, kérdezz: Ne haragudjon, meg tudná nézni, hány lekötött betétem van? Nem emlékszem, hogy három vagy négy-e. Sőt, kérdezz kamu dolgot: "Amit tegnap lekötöttem betétet, az az összeg ugye már eltűnt az egyenlegemről?" Egyből tudod, hogy kamuzik a másik fél.
Bónusz lépés: ne a mindig nálad lévő, ellopható, vírussal megfertőzhető telefonodon legyenek a banki alkalmazások. Szinte mindenkinek van otthon egy régi mobilja vagy tablete. Ha van ilyened, törölj róla minden adatot és azt használd banki dolgokra és ha lehet, csak banki dolgokra. Ha kell utalnod akkor is, ha úton vagy valahol, legyen egy második számlád (Revolut, Wise, akármi), amin csak kevés pénz van és használd azt.
Továbbá soha, senki kedvéért ne telepíts semmit a gépedre. Gyakran olyan programokat telepítettnek veled, amivel megosztod a képernyődet és mindent látnak, ami a gépeden történik. Volt, akitől egy lakás árát lopták így el. Az "eladó" arra hivatkozott, hogy túl nagy a lakásról készült képek mappája, de ezzel a segédprogrammal meg lehet nézni. Hivatalos weboldalról kellett letölteni, nem volt gyanús, csak az áldozat azt nem tudta, mire való a program. El is loptak tőle 30 millió forintot. Tehát még egyszer: soha, senki kedvéért nem telepítesz egyetlen programot sem, se a telefonodra, se a számítógépedre. Akár lakáseladó, akár "banki ügyintéző" tanácsolja azt.
S kérlek, MINDIG tegyél rendőrségi bejelentést, ha ilyen gazemberek hívnak, akkor is, ha nem sikerült téged bepalizniuk. Mert a következő embert be fogják palizni. Ezt a cikket is oszd meg, minél több emberhez eljusson a hír, mire kell vigyázni.
Ha neked van hasonló történeted, oszd meg a hozzászólásokban: mivel hívtak, mi volt gyanús, mi lett a vége és így tovább.
Következzen a levél:
Kedves Kiszámoló!
Mások okulására küldöm a március 30-dikai történetemet. Drága tanulópénz. Először a rendőrségi feljelentés látható, ezt a főhadnagy fogalmazta. Utána jönnek a kiegészítéseim.
A feljelentő (sértett) vallomása:
Elmondom, hogy a mai napon 15.00 körüli időben otthon voltam, amikor felhívott egy férfi, aki azt mondta, hogy az OTP Bank ügyintézője, és a rendszerben azt látja, hogy egy olyan számlaszámra akarok utalni, amelyre korábban gyanús pénzek érkeztek, azt kérdezte, hogy tényleg én utaltam-e pénzt. Összeg nem hangzott el.
Én mondtam neki, hogy nem én utaltam, nincs is OTP-s számlám. Ő mondta is, hogy ők csak az érkeztető bank. Én mondtam, hogy a Gránit Banknál van számlám, meg a Budapest Banknál. Az ügyintéző azt mondta, hogy átadják az ügyet a bankomnak és letette a telefont.
Elmondom, hogy utána 1-2 perc múlva a 06-1-5100-527 telefonszámról felhívott egy férfi, akik azt mondta, hogy a Gránit Banktól telefonál. Először azt mondta, hogy utalások történtek, 70.000 Ft és 130.000 Ft értékben.
Én mondtam neki, hogy nincsen ennyi lekötetlen pénzt a számlán, úgyhogy nem értem az egészet. Utána ő kérdezte, hogy mennyi a lekötött pénz, mert azt is ellenőrizni kell, én mondtam neki, hogy 3 lekötött betétem van. Ő azt mondta, hogy valószínű csalás áldozata lettem, ezért átkapcsol egy másik ügyintézőhöz. Át is kapcsolt, legalább is úgy tűnt, és egy nő vette át a szót.
Elmondom, hogy a nő kérte a kártyám adatait és az internetbank adataimat és jelszavamat, mert ez szükséges az utalások visszavonásához. Azt mondta, hogy egyenként kell visszavonni az utalásokat, és én tudom azokat engedélyezni. Azt mondta, hogy végig vonalban maradunk, nem szerencsés letenni, mert folyamatban van az ügy. Én mondtam, hogy jelszót nem szokott kérni a bank, ő azt mondta, hogy a bankkártyán rajta van a telefonszám, amiről ő éppen telefonál. Meg is néztem és tényleg az a szám volt. Ezek után meg is adtam a kártyám adatait, és a netbank kódokat is.
Ő ekkor azt mondta, hogy türelmesek legyünk, mert a visszavonásokat egyesével tudja csinálni. Azt mondta, hogy kapni fogok sms-t, az abban lévő kódot kell bediktálnom, és ezzel vonják vissza az utalást. Azt is mondta, hogy a vásárlási és az utalási limitet meg kell emelni, mert csak így lehet visszahívni az utalásokat.
Elmondom, hogy 15.16 perckor kaptam meg az első sms-t, amiben egy kód volt. A kódot be is diktáltam az ügyintézőnek. Utána kaptam még egy sms-t, amiben megint egy kód volt, illetve utána kaptam még egy sms-t, amiben egy kód volt. Így mind a három kódot bediktáltam.
Elmondom, hogy az ügyintéző ezek után azt mondta, hogy vannak még tranzakciók, amiket le kell tiltani és ezért még várni kell. Ekkor már kb. egy órája vonalban voltunk. Én ekkor már nagyon ideges voltam, és felszólítottam, hogy még egyszer mondja meg a nevét, ekkor nem válaszolt, én még hallóztam pár percig, és utána letettem a telefont.
Elmondom, hogy utána ugyanazon a számon hívtam a bankot, de másfél órán keresztül nem tudtam beszélni velük. Amíg próbálkoztunk, addig beléptem a netbankba, és ott láttam, hogy 3 utalás volt, kettő kártyás fizetés és egy utalás. Az egyik kártyás fizetés 1.300.000 Ft volt, a Revolut részére, a másik kártyás fizetés 800.000 Ft volt, egy másik internetes cég részére, az utalás pedig 1.800.000 Ft volt, a közleményben a tartozás szó volt és Lakatos név.
Elmondom, hogy amikor elértük a bankot ők igazolták a részemre, hogy a tranzakciók megtörténtek, vagy folyamatban vannak. Az ügyintéző mondta, hogy tegyünk feljelentést, a kártyát és a netbankot is letiltották központilag.
Az ismeretlen elkövető 3.900.000 ft-ot csalt ki tőlem, ennyi a károm.
Az áldozatsegítés lehetőségéről a tájékoztatást megkaptam, az áldozatsegítő szolgálat által kiadott tájékoztatót a nyomozó hatóság tagjától átvettem. Nem kérem, hogy a nyomozó hatóság részemre az áldozatsegítő támogatások igénybevételéhez felhasználható igazolást kiállítsa.
Kiegészítések
Még mindig görcsben van a gyomrom, hogy ennyi pénz elúszott. Szégyellem magam, hogy ez megtörténhetett velem. Eddig úgy gondoltam, hogy nem vagyok hiszékeny. Amikor azt kérték, hogy adják meg a bankkártya adataimat, akkor gyanakodtam és ezt szóvá is tettem. Ekkor mondták, hogy nézzem meg, hogy a Gránit bank központi számáról hívom őket, ott van a telefonszám a bankkártyám hátulján. Ellenőriztem, tényleg stimmelt. Sok apró dolog volt, ami szintén erősítette, hogy az igazi Gránit banktól hívtak. A háttérben lehetett hallani, hogy más ügyeket intéznek, átkapcsolnak a csalás elleni osztályra, folyamatosan mondta, hogy mi fog történni, hogy kapni fogok egy sms-t, amiben lesz egy kód, ami 04-el kezdődik, a bankkártya adatokat egy automatának kell bemondani, kérdezte, hogy kaptam-e gyanús hívást mostanában, elmondták, hogy azért gyanakodnak, mert olyannak szól az utalás, akinek már volt csalás ügye, stb.
Amikor az internet bankos jelszavamat kérte, akkor a feleségem telefonjáról hívtuk a Gránit bankot, de túlterheltek voltak a vonalak és nem jutottunk el ügyintézőhöz. Egyébként mondta a csaló, hogy ebben az időszakban nincs szabad kolléga. Ekkor már bekaptam a csalit, próbáltam közreműködni a csaló tranzakciók visszavonásában, amivel én magam hagytam jóvá ezeket a tranzakciókat.
Lényegében azt történt, hogy az egyik lekötött betétemet feltörték, és utána kezdték el költeni ezt a pénzt. Azt mondta a csaló, hogy a bankszámlámat már zárolták és nekem kell egyenként visszavonni a tranzakciókat az sms kódok bediktálásával. Egy óráig voltam vonalban a csalókkal, utólag rájöttem, hogy azért, mert hogy a Gránit bank ne tudjon hívni. Kiderült, hogy nekik is gyanúsok voltak a tranzakciók és hívtak, de a csalókkal beszéltem.
Miután leesett a tantusz, másfélórán keresztül próbáltuk hívni a Gránit ügyfélszolgálatot. Próbálkoztam videóbankon és üzenetben is. Közben még be tudtam lépni az internetbankba és láttam, hogy az utalásos tranzakció még feldolgozás alatt van. Mire tudtam beszélni igazi ügyintézővel a Gránitnál, addigra a feldolgozás befejeződött.
Sajnos nincs semmilyen módszer arra, hogy én, mint ügyfél igazoljam, hogy tényleg a bank hívott. Amikor hívtak a Gránittól, akkor mondták is, hogy lehet, hogy most nehezen hiszem el, hogy tényleg ők azok. Eddig arról sem hallottam, hogy lehetséges a bank központi száma nevében telefonálni. Nálam ez volt a fő ok, amiért hittem.
Az, hogy nem lehet elérni az ügyfélszolgálatot rettenetes. Senkinek sem kívánom, hogy türelmetlenül hallgassa a várakoztatási zenét, aztán a bank bontja a vonalat. Utána telefonálok újból és újból ugyanez. Aztán megint és megint. Nincs egy sürgősségi szám, amit ilyen esetekben hívni lehet. Ilyenkor minden másodperc számít.
Nem hiszem, hogy meglesz a pénz. Azt sem hiszem, hogy a bank kártalanítana. Még most sem tudom elhinni, hogy ez megtörtént.
Azért a vége a durva. Hogy nincs egy közvetlen szám ami akár feláras, vagy büntetést fizetsz, ha tényleg nem mondjuk potenciális csalás gyanúja miatt telefonálsz. Agyrém!!
Annyira sajnàlom, ami törtènt. Ez valami borzalmas 🙁
Köszönjük a poszt írójának, hogy leírta és Kiszámolónak, hogy kirakta nekünk. Ez tényleg nagyon ijesztő, hogy a bank telefonszámát mutatja a telefon, miközben az ember csalókkal beszél. Nem értek hozzá, ezért el sem tudom képzelni, ez hogyan lehetséges? Gondolom nem úgy, hogy esetleg banki alkalmazottak követik el a csalást...
Biztosan sokan azt fogják írni, hogy hogyan lehet valaki ilyen naiv, hogy elhiszi, hogy ilyen ügyeket valóban lehet telefonon keresztül intézni. Szerintem elég sokunkkal megtörténhet, hogy egy váratlan helyzetben élesben egészen másként reagálunk, mint amit addig magunkról gondoltunk volna. Én is írtam már alá pl. üres formanyomtatványt abban az intézményben, ahová a gyerekem járt, úgy, hogy tudtam, hogy az üres nyomtatványra az aláírásom után fogják csak felvezetni a gyerekem jellemzését. Azóta sem értem magamat. Kitartást a posztírónak!
Már miért kártalanítana a Bank? Te adtál meg minden adatot a csalóknak, hagytad jóvá a tranzakciókat, adtad meg a kártyaszámodat, a 3d secure kódot és minden egyéb biztonsági kódot
Nem is értem hogy miért merül fel itt a Bank kártérítési kötelezettsége?
"Ha a bank hív téged és elkéri az anyád nevét, születési dátumodat és így tovább, elsőre MINDIG mondj rossz adatot." De jó! Köszi. Ez még nem jutott eszembe, pedig már volt, hogy percekig vitatkoztam az ügyintézővel, hogy először ő azonosítsa be magát valamivel.
@pucu azért az gáz pl., hogy a bankkal 1 órán át nem lehet felvenni a kapcsolatot. Ez pl. elég durva akkor is, ha mondjuk ellopják valakinek a bankkártyáját és telefonon szeretné letiltatni....de gondolom, jogilag le vannak védve, hogy őket ilyen szempontból sem terheli felelősség.
hát b+ ! simán beettem volna 🙁 A telefonszám elég meggyőző 🙁
A bank felelőssége abban talán felmerül, hogy elvileg az ügyfélszolgálatot 5 percen belül el kellene érni, de lehet hogy rosszul tudom, vagy tévedek.
Nagyon sajnálom, kedves posztoló 🙁
Hú, kemény sztori.
Miklós, a Takarékbank szokott kérni jellemző információt a bankszámláról beazonosításhoz időnként. Ilyeneket kaptam már: Hány lekötött betét van? Milyen összegű volt az utolsó utalás? Hány alszámlám van? stb. Olyasmik, amivel azonosíthatnak, ám nem igazán lehet mit kezdeni az infóval.
Egyébként engem csalás miatt már kétszer hívtak bankból. Adatot egyikszer sem kértek. Először valahol Dél-Amerikában akartak fizetni a kártyámmal, azt nem engedtem el nyilván. Másodjára én fizettem nagyobb összeget Kolozsváron, és feltűnt a banknak a szokatlan tranzakció.
Amúgy a Booking.com sem igazán biztonságos, egy netes kártyával történt fizetés után sokáig próbálkoztak a lopással...
Én ebben azt nem értem, miért nem lehet egy utalást vagy fizetést a netbankban visszavonni legalább addig, amíg ténylegesen lekönyvelik. Az ilyen esetekre megoldást jelenthetne.
Engem már hívtak a bankból csalási kísérlet miatt (kaptam is előtte visszajelzést sikertelen fizetési kísérletről), de pár személyes adaton kívül semmit nem kellett megadni. Annyit tisztáztunk, hogy letiltják a kártyám, és postázzák az újat, és hogy a biztonság kedvéért majd érkezik új pin-kód is, nem az előzővel fogom tudni használni. De hogy az mi volt, arról szó sem volt.
Jut eszembe, a banknak tudnia kell, milyen számlára mentek az utalások. Miért nem lehet ott azonnal zároltatni? Nekem számos sebből véreznek ezek a banki csalások. Nem az átvert ügyfelek, tényleg bárkivel előfordulhat, hanem a bank/rendőrség "tehetetlensége" szempontjából. Azért ilyenkor nem egy zsákba dugják bele a pénzt, követhető lenne.
@nomo
Egy ilyen sztorit simán bekajál az emberek 95%-a, és ezután sem fog javulni a helyzet.
Addig, amíg az iskolában minden fontosabb az életre nevelésnél, addig ez lesz.
Komolyan, távol álljon tőlem az áldozathibáztatás, de hányszor kell elmondani, leírni, sms-ben, e-mailben, piros nagybetűkkel a bank oldalán, hogy SOHA, SENKINEK, A BANKNAK SEM ADJUK MEG A JELSZAVUNKAT?
Nem tudom mi lenne a megoldás... én egyszerűen hagynám az ilyen embereket "sorsukra", mondván, hogy én mint bank MINDENT megtettem azért, hogy figyelmeztessem, oktassam, de őt nem érdekelte.
Kártya tiltást általában azonnal kapcsolják vagy az idegen nyelvű ügyintézőt.
Már az gyanús kéne legyen, hogy honnan a fenéből tudja a fogadó bank az utaló elérhetőségeit. Nyilván sehonnan....
A többire már nem is írok semmit, megadni a netbank hozzáférésed, bediktálni a validációs kódot....egy agyrém.
A többeik nevében is köszi, hogy megosztottad ezt velünk!
Egyik ismerősömmel is feltehetőleg ez történt. Mindjárt meg is kérdezem tőle.
(csak mivel tanári fizetésből élt akkor, konkétan nem tudtak róla pénzt lenyúlni.)
Pucu, lehetnél legalább egy kicsit empatikusabb!
Bárki esethet áldozatul oylan dologban, amit abban a pillanatban épp nem tud,ne figyel.
Lehet ilyenkor kicsit együtt is érezni a másik emberrel!
De amúgy ezt sem értem. Ha csalást észlelnek miért nem tiltják le a tranzakciót egyből? Utólag már tök felesleges hívogatni az ügyfelet. Engem is hívtak a bankból miután 5 milliót elutaltam céges számlára (előtte onnan még sosem) és hívtak, de csak később vettem észre ezer nem vettem fel. De egyszer megcsörgettek és ennyi. Utána már nem kerestek. Amúgy kártyás vásárlást vissza lehet vonni.
Hát ez a tipikus #minekmentoda esemény. Engem is hívtak, mondtam nekik teljesen kamu számlaszámokat, pin-kódot, legalább 25 percet szórakoztam velük. 🙂
Amikor valóban a bankból keresnek, akkor sem tudnak semmit elérni nálam, mert nem vagyok hajlandó magam igazolni úgy, hogy én mondok adatokat magamról egy bejövő hívás esetén. -Minden ilyen alkalommal elmondom, hogy ez patthelyzet, és ennyiben maradunk.
Biztos nehéz lehetett megírni ezt az egész történetet a Kiszámolónak, de köszi mindenki nevében Zsoltnak, hogy megtette. Remélhetőleg a cikk olvasói egy picit gyanakvóbbak lesznek.
Kiszámolónak is köszi a további tippeket!
A Vodafone-nál úgy kezdik, hogy mondjad be neki a telepin kódodat.
Többször jeleztem nekik, hogy találjanak már ki valamit, hogy én is biztos legyek benne, hogy ők hívnak. Máig nem történt meg.
Kötelezővé kéne, hogy meg lehessen adni egy titkos kódot amit a banknak kell bemondania, vagy az alkalmazásukban jelezhessék, hogy igen ők hívnak, stb.
Én egyszer a telenor-os ügyintézőre tettem rá a telefont, hogy honnan tudhatnám hogy ő tényleg a Telenortól hív. 😀
Nem tudom hány vonala van a bankoknak általában, de el tudom képzelni, hogy a csalók onnan tudták, hogy nincs szabad kolléga, mert esetleg közben pár emberük folyamatosan hívta az igazi bankot, hogy leterhelje őket. Gyk telefonos DDoS.
@Pucu kártyalopásnál is visszaadja a bank a pénzt, itt miért nem? elmondod az okokat?
Én is mindig ezen vitatkozom velük, hogy először ők azonosítsák magukat. Sajnos az anyja neve, születési hely, idő sem elég a biztonságos azonosításhoz, mert azok sajnos sok helyen kerülhettek rossz kézbe. Anyja neve pl. benne van a nyilvános cégadatokban, ha valaki aláíró valamely cégben, de miután rengeteg helyen elkérik és le is másolják a személyit (nekem pl. legutóbb egy hivatalos valuta váltóban), sok helyről kerülhet sajnos rossz kézbe. Érdemes erre is figyelni, sajnos a csalások egyre kifiomultabbak.
Nem tudom, 2022 van és az emberek még mindig bedőlnek ilyen orbitális kamuszagú dolgokba. Minősítés ide vagy oda, az ilyen ember buta. Erre nem is lehet mást írni. 15+ éve van számlám az OTP-nél, soha az életben nem hívtak még fel. Soha. Az internet fénykora van, több éve a csapból is folyik, hogy a bank SOHA nem kér el semmilyen érzékeny adatot. Ennek ellenére holnap is beleugrik valaki a csőbe. Egyszerűen nem is értem az ilyet.. OTP-s számláról hadovál a csaló, az embernek nincs is OTP-s számlája és konkrétan még így is beeszi... Minden tranzakcióról kapsz sms-t manapság.. Mind1.. Különben engem is hívtak, a sztori hasonló volt, kb. a 20. másodpercben amikor kiejtette a száján azt a szót hogy "tranzakció" el is köszöntem tőle... Szerintem ritka átlátszó csalás. Persze nagyon köszönjük a történetet meg ilyenek, de ettől függetlenül szerintem nonszensz hogy felnőtt emberek beesznek ilyet
Kemény, bár nem értem az sms kód visszadiktálását. Egy banki ügyintézőnek, ha egyszer beazonosította az ügyfelet nincs szüksége semmiféle sms kódra az ügyféltől (plána nem 3-ra), sima hangfelvétellel lehet számlát nyitni vagy akár lemondani is, nem hogy tranzakciót visszavonni.
Ha másnak nem, ennek azért gyanúsnak kellene lennie hogy miért kér az ügyintéző továbbra is sms kódokat, de persze egy dolog innen okosnak lenni, meg más amikor az ember ideges.
Egyébként ez ügyben már van fejlődés a bankoknál, pár hete a CIB-től hívtak, mondom honnan tudom hogy velük beszélek, erre mondta az ügyintéző hogy nézzek rá a telefonomra, leküld egy értesítést.
És valóban, szinte azonnal felvillant a CIB mobilos appja és miután beléptem mutatta hogy épp az ügyintézőjükkel beszélek.
Persze ehhez kell okostelefon, meg a mobilos app beállítva, szóval nem mindenkinek elérhető, de ilyen is van.
Jovoben, a megoldas mindig az, hogy te hivod vissza, a bank ismert szamat, es nem azt amit ok megadnak, es utana kerdezel.
Sajnalom, hogy ez tortent veled.
Egyebkent ez egy tipikus social engineering taktika, hogy megijesztenek, azonnali donteskenyszerbe hoznak, illetve egyszerre rengeteg esemenyt zuditanak rad (kapcsolgatnak egyik helyrol masikra) mert erre leblokkol kicsit az agyat es osztonosen cselekszel majd.
Pont tegnap hallottam, egy ismerősömet hasonló módon húzták le sok-sok pénzzel.
"Ha a bank hív téged és elkéri az anyád nevét, születési dátumodat és így tovább, elsőre MINDIG mondj rossz adatot. " - na ez meg nem jutott eszembe, pedig nagyon jo 🙂
Nekem egy dolog érdekes, szúrt szemet: amikor jön sms a banktól abban benne benne van, hogy "Átutalás belföldön fororintban egyszer használatos jelszava: xxxxxxxxxxxx" utána az összeg és a címzett számlaszáma.
Ez nem volt gyanús szegény károsultnak?
Sajnálom!
Köszönjük, hogy megosztottad!
A direkt rossz adat bemondása nagyon jó ötlet! Köszönöm!
"Ez még nem jutott eszembe, pedig már volt, hogy percekig vitatkoztam az ügyintézővel, hogy először ő azonosítsa be magát valamivel."
Én ilyenkor azt szoktam mondani, hogy mivel nem én kezdeményeztem ezt a beszélgetés, nem akarom azonosítani se magamat. Tudja a bank az email címemet is, keressenek meg ott, és ha kell az alapján majd bemegyek/felhívom őket.
Nagyon sajnálom és köszönöm, hogy megosztottatok a történetet. Tanulságos!
Eddig is gyanakvó voltam,de ezután még jobban figyelek! Egy hasonló helyzetben ellenőriztem a hívót és kirohogott. Kiderult,hogy tényleg igazi alkalmazott volt. Azt mondta,hogy paranoid vagyok. Mondtam,hogy nem érdekel mit gondol,de a pénz ha lehet maradjon nálam,mintsem illetéktelen kezekben. Internetes, Facebook marketplace atveres talált meg. Szerencsére azt is sikerült kivedeni. Lehet leírom egy külön levélben, mert az az atveres állítólag nagyon megy. Úgy olvastam utána,hogy mi lehetett? Sosem jöttem volna rá magamtól
Ilyen esetekben nem lehet az utalás cél számláján elindulni a rendőrségnek? Esetleg a kártyás fizetésnél az internetes cégnél?
Profin osszeraktak ezt a csalast, ez mar tuti. Egyszer engem is kerestek meg sok eve telefonon a bankomtol, es pont en is azt mondtam neki, hogy o azonositsa magat. Szerencsere nem kamu volt. Ize, khmm, legalabbis penzem nem tunt el 🙂
Amugy reszvetem, ne add fel a remenyt azert, hatha elkapjak oket. A penzmozgasnak minden esetben van, kell nyoma legyen. Azon az uton el tudnak indulni a rendorok a revolut, stb. fele. A mobilszolgaltatodnal is mehetnek egy kort a zsaruk, hatha. De ezek a bunozok tenyleg profik voltak, ahogy osszeraktak ezt a social engineering tamadast.
Engem is szoktak néha hívni, és én is mindig szoktam velük veszekedni (mint Dani85), hogy mégis hogyan gondolják, hogy elhiszem, hogy ők azok és elkezdek megadni személyes adatokat, kifejezetten azért, mert pontosan tudom, hogy be lehet hamisítani a kijelzett hívószámot. (Ettől egyébként még van elméleti esély megtalálni a tényleges hívót, de ez most nem ide tartozik.)
Viszont: engem eddig csak azért hívtak valaha is, mert éppen indítottam (tényleg én) valami számukra gyanús tranzakciót (utalás vagy kártyás vásárlás). És két dolog mindig fennállt:
1) MINDIG felajánlották végül, hogy akkor hívjam őket vissza én. (legalább 3 különböző bankról beszélünk). Tedd meg ezt, ez az elsődleges javaslatom. A te hívásodat nem fogják tudni eltéríteni a csalók.
2) Mindig az volt, hogy nem kötelező nekem visszahívni őket vagy beazonosítani magam, de akkor az adott tranzakciót le fogják állítani.
És ha nem azonosítom be magam, akkor legfeljebb nem valósul meg egy tranzakció. De mivel tudtam hogy éppen indítottam tranzakciót, ezért általában beazonosítottam magam. De ha nem indítottam volna, akkor mondtam volna nekik hogy akkor állítsák meg nyugodtan a tranzakciót. Ezzel szintén megfoghatók a csalók.
Vélhetően a poszt írója stressz szituációba került, nem tudott gondolkodni tiszta fejjel, így hibát hibára halmozott. Kár, hogy nem lépett be azonnal a netbankba, kár, hogy bediktált mindent.
Miklós jó tanácsai alap tanácsok, melyek roppant hasznosak, de talán a legfontosabb, hogy egy ilyen hívásnál próbáljuk meg kitisztítani a fejünket és úgy gondolkodni, különben a hívó fél van előnyben és irányítja a tempót.
"mondta is, hogy ők csak az érkeztető bank" ezt pedig nem is értem, mintha az Apple hívna fel, hogy baj van a Samsung telefonommal vagy tévednék?
A Gránit bank ügyfélszolgálat tényleg pocsék.1 hétig tartott náluk mire értékpapírszámlát tudtam nyitni és állampapírt tudtam venni,mert csak videobankon lehet (nesze neked hírös digitális bank). (Tudom ott a webkincstár, ami ezerszer jobb, de a Gránitnál olcsóbb a visszaváltási díj (1 vs 2%).). A videóhívásban rendszeresen fél órákat várakoztatnak, aztán valami technikai hibára hivatkozva újrakezdődik. Te persze szobrozz ott, és 15 másodpercenként kattints a "Várok még" gombra, nehogy közben valami értelmeset csinálhass. Ja, és ha inkább a visszhívást kérek gombra kattintasz, na az soha nem fog megtörténni, tudom, próbáltam azt is. Az már csak hab volt a tortán, hogy ha az irataidban változás van, akkor elölről kell kezdeni az egészet, mert valami megmagyarázhatatlan rejtély miatt iratot frissíteni nem lehet beazonosított hívásban, csak beazonosítatlanban. Egy vicc az egész.
Sajnos ezek nem az unokázósok. Jól felépítik a legendát, figyelnek az apróságokra, utánozzák a szokásos banki eljárásokat, ugyanazt a nyelvezetet használják. Az áldozatot egy stresszhelyzetbe nyomják (gyanús pénzmozgás amiért ki ne aggódna) ami kibillenti a komfortzónájából és rontja az ítélőképességét majd előadják neki a profin felépített legendát. Ha éjjel dörömbölnek az ajtón, hogy tűz van; akkor sem kéred el az igazolványt és telefonálsz be, hogy tényleg tűzoltó-e. Ha "jó" pillanatban találják meg az áldozatot és kellően jóindulatú is akkor gátlástalanul kihasználják. Nem az a szomorú, hogy valaki jóindulatát ki lehet így használni; hanem az, hogy van aki ezt meg is teszi.
Erste megadja az utolsó négy jegyét a bankkártyának híváskor
Ez már majdnem olyan, mint az Unoka c. filmben. port.hu/adatlap/film/mozi/az-unoka-az-unoka/movie-222292
Azt mondjuk nem értem, hogy miért féltek attól, hogy egy banki ügyintézőnek beazonosítsátok magatokat. Még ha csaló is, ezzel semmit nem tud kezdeni az ég világon és ezért nem is értékes számára ez az infó. Amit persze nyilvánvalóan soha nem szabad kiadni senkinek, és igazi bank nem is ilyet, azok a tranzakcióhoz szükséges adatok (bankkártya, cvc, sms, stb.).
De ha rosszul tudom és van tényleges kockázata a beazonosításnak, kérlek osszátok meg.
@orbán.csaló
igen elmondom
ilyen esetekben a Banknak nincs lehetősége chargeback eljárással visszaszerezni az ügyfél pénzét, lévén erős hitelesítéssel (sms jelszó vagy ujjlenyomat) történt a tranzakció jóváhagyása, kvázi a partnerbanktól nem lehet visszakövetelni csalás jogcímmel az összeget - tehát vagy a Bank kára vagy az ügyfélé...
átutalásnál meg azonnali átutalás van, azaz pár mp múlva a másik fél már tovább is utalhatja, nem lehet megállítani, persze meg szokták a Bankok próbálni felvenni a partnerbankkal a kapcsolatot, de általában ez már veszett fejsze nyele
a MC és a Visa pedig szabályzatban írja elő, hogy a már authorizált tranzakciókat nem lehet visszavonni, max terhelés után kártyaperes eljárás marad, annak keretrendszerével, amit az elején írtam
nagyon profi a visszaélés, sokszor már teljes kártyaszámokat is ismernek, melyet korábbi adathalász oldalról szereznek meg
Nagyon sajnálom, hogy így járt a levélíró 🙁
Úgy tűnik megpróbálnak jó nagy stressz alá helyezni már az elején, hogy ne tudj józanul gondolkodni és akkor is bedőlj a csalásnak, ha egyébként tudod, hogy a bank sosem kér kódot.
én egyébként banki ügyfészolgálaton dolgoztam nem is olyan rég, naponta több ilyen eset volt, hiába írja ki a Bank a honlapon, netbankos üzenetben, sms-ben, mondja be a rádióban, a portfolión és száz egyéb helyen, mégis naponta be lehet ezeket az embereket szívatni ezzel
hiába a 3D meg ujjlenyomatos jóváhagyás,ha az emberek önként és dalolva adják meg az összes adatukat a csalóknak
benne van az sms-ben hogy kártyás vásárlás ellenőrző kód, ő meg bediktálja
ja a másik, amit itt nem említenek, hogy anydesket telepíttetnek az ügyféllel, és átveszik a teljes kontrollt az üf telefonja/számítógépe felett és úgy rabolják le a számlát, az üf-nek meg fogalma sincs, hogy mit telepít, de azért csinálja mert egy ukrán akcentusu "banki alkalmazott" ezt mondja neki
utána meg a Banknál veri a tamtamot
én is nagyon sajnálom ezeket az eseteket, de nagyon oda kell figyelni, mert mindenki a pénzünkre utazik
javasolt cikk, de kb minden bank honlapján fenn van az info, csak ugye azt nem olvasgatják az ügyfelek:
napi.hu/magyar-gazdasag/bankkartya-csalas-adathalaszat-kiberbunozps-bank-szamla-fizetes-vedekezes-rendorseg-vasarlas-facebook.742326.html
Imádom, amikor felhívnak a bank nevében (főleg raiffeisen szokta) és azonosítás nélkül nem mondják meg még a hívás tárgyat se.
De én nem vagyok hajlandó fogadott hívásra azonosítani magam.
Először ő azonosítsa magát, hogy tényleg az olyan adataimmal, amit csak a bank tudhat.
Miután erre egyik bank se hajlandó sajnos ezek a hívások mindig megszakadnak, de soseolyan fontosak, hogy ujrahívjanak vagy bármi más.
Arról nem is beszélve, hogy manapság az ezernyi app idején kb semmibe nem kerülne az, hogy pushban küld egy kódot, amit majd az ügyintéző felolvas nekem, ha fel akar engem hívni.
Vagy én adok meg egy jelszót az appban, amit az ügyintéző mond nekem a telefonba.
De nem, ezek nem gondolkodnak és azt gondolják ők az erősebbek.
Budapest Bankos vagyok 25 éve (voltam-ez most már ex humus post 🙂 )- Bármikor, ha általuk gyanúsnak hitt tranzakciót véltek, rögtön hívtak. Pl ingatlan adásvétel, én a vevő. 8 tulajdonos, elkezdtem az ügyvédnél sorban utalgatni a különböző összegeket. A 3. utalásnál hívott a bank, hogy a számlámról folyamatosan indulnak utalások. Miután leokéztam, megkapták a vevők. Vagy más: Rossz alvó vagyok, Oláh O. nevű barátomnak utaltam X milliót hajnali 3-kor. 1 percen belül hívott a bank hajnal 3-kor (!!!), hogy indult egy ilyen utalás... Nálam a BB előtt le a kalappal, remélem mától az MKB legalább ezt a szintet viszi tovább...
Engem mindig kiver a víz, mikor felhív valaki és beazonosítás címén elkezdi kérdezgetni anyám nevét meg a születési dátumomat. Nem szívesen adom ki, megmondom őszintén. Volt hogy nem adtam meg, mikor nem volt túl meggyőző a másik fél, de volt hogy megadtam. Szerencsére egyre ritkább az ilyen hívás, de a bankok (és bármilyen legitim cég) jó lenne ha végre abbahagynák ezt a hülyeséget. Rohadtul frusztráló.
Ügyes. és persze szomorú. Vajon a rendőrség miért nem tudja elkapni? Lakatos gondolom meg van.
Érdemes lenne beállítani utalási limiteket.
Lakatos csak egy szerencsétlen bolond, akinek a nevében számlát nyitottak és kapott érte egy marék rizst. Őt lehet majd perelni az ellopott milliókért, miközben semmi vagyona nincs.
Azt se feltétlen tudja, mire használják a számláját. Valószínűleg valami kamu mesével beetették, hogy NAV tiltás van a számlámon, ezért legyél olyan jó és te nyiss nekem egyet. (Vagy mint valaki írta, felvették dolgozni, de számlát kell nyitni a bankban, mert arra jön majd a fizetés. De ezt elintézik, elkísérik a bankba.)
Olyan ő ebben a történetben, mint az eldobós cégek fogatlan, hajléktalan ügyvezetői.
@nomo A VOIP technológia lehetővé teszi, hogy olyan számot jeleztess ki hívóként a fogadó fél felé, amilyet csak szeretnél. Természetesen egy legitim VOIP szoftverbe ilyen opciót nem építenek bele (tudtommal). Ezeket a hívószám-hamisításokat mindig valamilyen buherált szoftverrel végzik.