Egy használt autó egy évtizede

Az előző, a(z új) autók értékvesztéséről szóló bejegyzés alatt mint mindig, újra kialakult a vita, szabad-e használt illetve érdemes-e új autót venni.

Sokak szerint a használt autó kész anyagi csőd, sokkal többet költ rá az ember, mint amennyivel többe az új kerül.

Ez szerintem barokkos túlzás, különösen ha az újonnan tíz millió forintnál drágább kategóriát nézzük, néhány milliónyi értékvesztésből akár egy komplett motor és váltócsere is kijön.

Az azonban tény, hogy az új autók egyre komplikáltabbak és érzékenyebbek, illetve a szerviz-óradíjak egyre magasabbak, így nem annyira nyerő már a használt autó, mint mondjuk tíz éve.

Volt már erről szó régebben is, kalkulátorral:

Új autót vagy használtat?

István tíz éve vett egy akkor ötéves Toyota Corollát és minden költséget feljegyzett az utolsó fillérig. Tanulságos lehet látni a számait, mennyibe került neki az elmúlt tíz évben az autó. (A tőkeköltség, értékvesztés nélkül és az inflációtól eltekintve. Erről bővebben itt.)

Ahogy röviden összefoglalta: tíz év, tíz millió forint és 100 ezer mérföld.

Ha neked van hasonló táblázatod a költségekről, oszd meg a hozzászólásokban a linkjét. Add meg az autó korát, értékét is.

István véleménye a következő:

Számomra a legfőbb tanulság, hogy

– nincs különbség, hogy benzines, vagy dízel (üzemanyag, kontra szerviz)

– hamis illúzió, hogy otthon szervizelve olcsóbb

Én márkaszervizbe járok vele. Míg várok rá, tudok dolgozni. Nem a szabadidőmből megy el az értékes idő, nem kell alkatrész beszerzéshez időt pazarolni

Az autóval szemben nem volt sok követelményem:

  • mindig, minden körülmények között elvigyen A-ból B-be.
  • -30 és +45°C között mindig azonnal induljon
  • tervezhető szervizlátogatások, törekedve, hogy 1 napon belül kész legyen
  • fenntartása éves átlagban nagyjából észrevétlen tétel legyen a családi költségvetésben (pontosabban ne máshonnan hiányozzon a ráköltött összeg)
  • 300 km egyben, fáradság nélkül megtehető legyen benne négyünknek
  • tartós
  • hozza a kategóriától elvárt biztonsági szintet

 

Tanulságképpen semmi újdonságot nem lehet levonni:

  • ha valaki villogni akar az autójával: fizessen
  • ha valaki nem spórolja meg a karbantartást: lesz egy költséghatékony autója

Ezek alapján esetemben hibás érvelés, hogy a szervizelést mindenáron az autó értékéhez kötném. Esetemben az a lényeges, hogy hány évig akarom még használni.

Összességében jelenleg semmi ingerem sincs lecserélni a vén csatalovat. Az autók biztonsági fejlesztéseit leszámítva érdemi racionális indokot nem találtam a váltásra.

Share

164 hozzászólás

  • avena71
    nyman
    2021-05-03 at 18:56

    nyman, nekem is szinte ugyanez a típus és évjárat, az ajánlott márkaszervizt megosztanád?

    Köszönöm!

  • Attila
    , , @QTT: tudom, nehéz elhinni a számokat, de nem olvastok pontosan. Azt írtam: a TAVALYI évet néztem meg. Tavaly sem gumit nem kellett vennem, se akkumulátort, se egyéb nagyobb dolgot és pandémia volt. 2019-ben 534 ezer Ft-ba került MINDEN autóval kapcsolatos KIADÁSOM. Ekkor volt nagyobb szervíz is. Mivel mindent írok, itt a lista az említett 2020-ra: Január: eGFB 27720 Ft, benzin 15604 Ft
    Február: benzin 5989 Ft
    Március: gépjárműadó 6290 Ft
    Április: karbantartás 62415 Ft, benzin 11204Ft
    Május: benzin: 12 612 Ft
    Június: 0 Ft
    Július: benzin 9500Ft
    Augusztus: gépjárműadó 6290 Ft, benzin 36089 Ft
    Szeptember: karbantartás 3000 Ft
    Október: benzin 48649 Ft
    November: karbantartás 4000 Ft, benzin 16465 Ft
    December: benzin 13429 Ft
    +23092 Ft parkolás. pályamatrica
    Összesen 302348 Ft
    Ez van. Nem kell ipari hulladékot venni, mindenhova autóval járni, és hülyeségekre költeni.
  • Vision
    Legfeljebb egy Mercibe 100 ezer az olajcsere a márkaszervizben. Az én Toyota SUV-omba pontosan 36 ezer forintba kerül.
  • QTT

    A számok alapján 2020ban 370 Ft-os átlag benzinárral számolva kb 470 liter benzint vettél.

    Ha 10.000 km-t mentél, ahogy írtad és 4.7-et eszik az autód, akkor valóban kijön a matek.

  • Öreg autós is
    2010 óta vezetem a Toyota költségeit. Ezalatt 100e km tettünk meg vele, az idő nagy részében áll.
    De egy percig sem bántam meg, hogy megvettük. Vidéki szülőkkel hasznos, hogy a hétvégi hazaruccanások vége nem a vasárnapi ebédnél volt, hanem akkor indultunk, amikor akartunk. A 10 befőttet sem kellett cipelni. Gyerekkel jól lehetett időzíteni vagy a délutáni, vagy az éjszakai alvásra az utazásokat. Jó, hogy az éjszakai ügyeletet hamar elértem. Jó, hogy elviszi a karton tejet, meg a havi bevásárlást nekünk, meg a szülőknek is, Jó, hogy a beszart mosógép helyén 1 óra múlva már egy másik állt. Jó, hogy nem kell az esőben fél órát várni a buszt. És még sorolhatnám, hogy mennyivel kényelmesebb egy autó, mint a busz/vonat. Városon belül BKV-val járok.
    Ár/érték arányt figyelj, ha neked megéri, vedd meg, ne nyűglődj.

    Adatturkászoknak: spritmonitor.de/en/detail/391354.htm

  • BoA
    Én 4,3M Ft-ért vettem egy új autót, amit 10 évesen el tudtamadni 2,1M-ért. Ez így 18-19eFt költség havonta. (cask az autó) Szervíz költség csak az olajcsere. +1db aksi. (az üzemeltetési ktsg mindenképpen rájön akár új akár használt)
    Cserébe mindíg üzemkész, és minden működik. Szerencsére nem volt karambol vele, de nekem az fontos, hogy ha kellene működik a légzsák, övfeszítő, gyűrődik ahol kell stb.. Ha 10% olcsóbb lenne a használt akkor is az újat venném, de nekem olcsóbbra jött ki.
  • Családfő
    BoA,
    Az értékvesztés az olcsó új autóknál tipikusan nem jelentős – hacsak nem egy igazi ipari hulladék a széria.
    Pár éves használtat az újan jó 10 milla feletti kategóriában érdemes venni, ott már szemmel jól látható összeg marad zsebben.
  • Nagy Pál
    9 évesen vásárolt Civic, 110LE, mindennel felszerelve ami a biztonságos, kényelmes vezetéshez szükséges.
    7 Liter az átlag fogyasztása, 10 év alatt az értékvesztése 400eFt. Kétévente a műszakival együtt a járulékos költségek 150eFt.

    A család bevétele 410eFt, 2 felnőtt + 2 kiskorú gyerek. Drágább autóra nem is fussa 🙂

    Többet megyünk kerékpárral, mint autóval. 100-200eFt közöttiek a bicajok ára. Magam javítom, az autón is az egyszerűbbeket. A kerékpárok éves költsége (5db) 60eFt.

  • Karcsika
    G
    2021-05-04 at 11:14

    Nem tudom mennyire követed a dolgokat, de egy 10 évvel ezelőtti és egy mai autó között nincs túl nagy különbség biztonság tekintetében.

    Ez főleg csak marketing. Ráadásul ha beleásol a részletekbe, ma már olyan dolgokra adják a csillagokat, hogy bimbammol az autó, ha nem kötötted be magad, vagy átmentél a felezőn, miközben ez a valóságban nem tesz hozzá semmit a biztonsághoz. Akit minimálisan is érdekel a biztonság, az úgyis beköti magát, ha nem csilingel a gép.

    Marketing az egész, bemesélik neked, hogy az új mennyivel biztonságosabb, te pedig megveszed, mert ezzel megnyugszik a lelked, hogy a gyereket nem egy “veszélyes koporsóba” ültetted. Egy olvtárs nickje után: átvernek a reklámmal. 🙂

    Ettől persze még jó új autót venni és vezetni, mindenki ezt tenné, ha övé lenne a lottóötös, de ne gyártsunk hozzá kamu indokokat.

  • GabenHUN

    2021-05-04 at 09:50

    Természetesen van az az élethelyzet, amikor az új autó éri meg jobban.
    PL.
    Tudod előre, hogy 6-10 évig megtartod (ezzel “csökkentve” az értékvesztést)
    Meló miatt napi szinten min. 100 km-t mégy. És a javítás miatt kiesett órák keresetkiesést generálnak
    Kiterjesztett garancia van.
    Pontosan be tudtad úgy paraméterezni az autót, amire a te életvitelednek megfelelően szükséged van.
    Stb.

  • GabenHUN
    Jó lenne valakitől egy olyan posztot olvasni, hogy eladta az autóját és hogyan oldja meg egy 4 fős családdal az ovi-munka-edzés-korrepetálás-stb feladatokat.
    Az lenne az igazán hasznos, ha nem egy elvakult “mindentmegoldunkBKVval” írás lenne, hanem lenne benne tömegközlekedés, taxi, máv, autóbérlés, házhoz szállítás (Tesco, stb.), telekocsi és a megannyi rendelkezésre álló lehetőség. Ebből is lehetne ~ km költséget generálni.
    Tényleg kíváncsi lennék.
  • Lehel
    2020. szeptemberében vásároltam egy 2011-es évjáratú automata váltós 2000-s, dízel üzemű Ford S-max-ot, azóta 7629 km-t tettem meg, az alábbi összesítőben az elköltött pénz:
    Kód Megnevezés Érték
    0 Bekerülési ktg 2 000 000 Ft
    1 Tankolás 290 935 Ft
    2 Mosás 73 000 Ft
    3 Biztosítás 60 111 Ft
    4 Szerviz 443 869 Ft
    5 Adó 19 500 Ft
    6 Illeték 68 650 Ft
    Összesen 2 956 065 Ft
  • mekkintos

    nagyon sokkal több pénz..
    Lancia Lybra 2.0 SW 5 hengeres benzin, automata váltóval
    benzin 6,67l/100km helyett 11,5l/100km,
    1 878423 volt s szervíz a toyotánál, nagyjából 3,5 év alatt jött ki ennyi szervíz költség nekem
    a többi költség egészen hasonlóan alakul
  • headset
    Sokan beírnak itt félmilliós éves szervízköltséget vagy majdnem kétmilliósat 3,5 évre BONTÁS NÉLKÜL.
    Pedig az “új vagy régi” összehasonlításban ebben rejlik a lényeg. Mindkét autóra kell pl. olajcserét fizetni. De ami különbözik: azok a javítások, amik az új autónál nagy valószínűséggel nem szükségesek. Beleértve pl. a vétel utáni, óvatosságból elkövetett vezérműszíj cserét. Elosztva arra az időtartamra, amíg az autót birtokoljuk vagy amíg újra cserére lesz szükség.
    Ezeket a korból adódó javításokat kell az újautó nagyobb értékvesztésével összehasonlítani, ha azt akarjuk megtudni, hogy melyik kerül kevesebbe.
    Enélkül hiába van fillérre leközölve, hogy mennyit költött a kommentelő wunderbaumra.