Ez történt a héten 01.21

2024-01-21
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

A fiataloknak nagyon nehéz és egyre nehezebb ingatlanhoz jutni, ezt tudja mindenki, s nincs ez másként az Egyesült Államokban sem. Ennek fényében érdekes az a felmérés, miszerint a mostani 24 évesek nagyobb arányban birtokolnak saját lakást, mint az előző generációk. A most 24 évesek 28,5%-ának van saját ingatlana, míg az előző két generációban ez az arány csak 24,5 és 23,5% volt.

A lakáshitelek kamatainak kismértékű csökkenése is elég volt az Egyesült Államokban, hogy 10,4%-kal nőjön az új hiteligénylők száma a héten. A teljes képhez persze hozzátartozik, hogy 1995 óta nem volt olyan alacsony az adásvételek száma, mint 2023-ban, így volt honnan növekedni.

Komoly gondot okoz az amerikai piacon, hogy az idősek nem költöznek ki a kiüresedett, nagyméretű ingatlanokból, így hiány van a három vagy több hálószobás ingatlanokból a piacon. A boomereknek hívott, a második világháború után született korosztály birtokolja a nagyméretű ingatlanok 28%-át, míg a gyerekeket nevelő harmincas-negyvenes éveit taposó korosztálynak csak 14% jut.

Az Egyesült Államok olaj és földgázkitermelése új rekordot ért el, soha egyetlen ország sem termelt még ki ennyit.

Egy amerikai felmérés szerint a villanyautóra váltó járművezetők 14,3%-kal több balesetet okoznak az első évben. A felmérésben találgatják az okát, mint például a hangtalanság miatt nem érzékelik a vezetők a sebességet és ehhez hasonló okok. Szerintem ennél egyszerűbb az ok. Messziről fel lehet ismerni azokat, akiknek még nincs fél éve elektromos autójuk, mégpedig a vezetési stílusukról. Ők akarnak az elsők lenni minden piros lámpánál, csikorgó gumikkal lőnek ki a körforgalomban és így tovább. Aztán fél év múlva már nem lesz újdonság, hogy mennyire gyorsul az autó, levetkőzik a "hülyegyerek" vezetési stílust és normálisan közlekednek az elektromos autóikkal. Az első fél évet kell megúszni baleset nélkül, a statisztikák szerint nem mindenkinek sikerül.

A múlt héten a Hertz autókölcsönző jelentette be, hogy megszabadul húszezer elektromos autójától és helyette újra hagyományos autókat vesz. Az ok, hogy az autók áresése túl nagy ahhoz, hogy megérje tartani őket, a szervizháttér gyenge, a szerelés sokáig tart és nagyon sokba kerül. Az elektromos autók legfőbb előnye, hogy olcsóbban lehet tankolni őket, ez az egyetlen, ami nem érdekli túlságosan az autókölcsönzőket, mert ez az ügyfelek költsége. A nagy értékvesztés és a sok kényszerpihenő a szerviz lassúsága miatt és a túl drága javítás viszont az autókölcsönzőnek fáj.

A Sixt a héten jelentette be, hogy új partnert választott az elektromos autóihoz, a Stellanis fog neki szállítani 250 ezer autót a következő három évben, elektromosokat és tölthető hibrideket egyaránt. A váltásnak ugyanaz az oka, mint a Hertznél, az eddigi beszállító folyamatos árcsökkentései és gyenge szervizháttere ráfizetésessé teszi az autókat.

Míg idehaza azt hallgatjuk, hogy nem olyan nagy a probléma, hogy rekordmagas a költségvetési hiány, a davosi konferencián picit mást fogalmazott meg az IIF. Soha ilyen magas még nem volt a világ eladósodottsága, beleértve az államokat, a cégeket és a lakosságot is. S ha ez kevés lenne, nagyon sok ország felelőtlen költségvetést folytat, példaképp megemlítve az USA-t, ahol 7%-os a költségvetési hiány. További veszélyforrás, hogy ötven országban lesznek választások és a populista szavazatvásárlások további jelentős költségvetési hiányt vetítenek előre 2024-ben. A demográfiai válság egyre nehezebbé teszi az adósság kezelését az egész világon. A világ adóssága 2023 végén elérte a 310 ezer milliárd dollárt.

Másik téma volt Davosban a mesterséges intelligencia áramigénye, amit 2027-re már 134 TWh-ra becsülnek. (Összehasonlításul Magyarország éves energiaigénye 45 TWh körül alakul évente, a bitcoin éves áramfogyasztása 127 TWh)

Németországban is 10%-ra nőtt a fizetős oktatásban tanuló diákok aránya, ott a tagdíj átlagosan 64 ezer forintnyi euró havonta. Az okokról a hvg cikke erre.

Most először az Apple megelőzte a Samsungot, ő adta el a legtöbb mobiltelefont a világon, kicsit több, mint minden ötödik eladott okostelefon volt az Apple-é, míg a Samsung részesedése csak 19,4% volt. A következő három versenyző mind kínai: Xiaomi, Oppo és Transsion.

22 év alatt 20%-ra esett a dohányosok száma a világon a 2000-es egyharmados érték után, azonban a WHO szerint a dohányzás miatti halálesetek száma csak lassan fog csökkenni, jelenleg nyolcmillió ember hal meg évente a dohányzás miatt, ebből 1,3 millió a passzív dohányzás áldozata. Hat országban nőtt a dohányzás 2010 óta: Egyiptom, Indonézia, Jordánia, Kongói Köztársaság, Moldova és Omán. A dolog árnyoldala, hogy 70 ország nem ad adatot, illetve nő a nem hagyományos (leginkább az elektromos) dohánytermékek forgalma.

Az olyan dolgok, mint baseball kártya, óra, bor és whisky is sokat veszítettek az áraikból az elmúlt évben. A teljes képhez azért hozzátartozik, hogy volt miből, 2020 után őrült módon kezdtek drágulni ezek a dolgok. Mondjuk arra kíváncsi vagyok, hogy az állítólag 112 ezer dollárt érő baseball kártyádért vagy a tízezer dolláros whiskydért mennyit kapnál valójában, ha tényleg el akarnád adni. Gyanítom, ez is olyan lehet, mint a gyémántpiac, hogy méregdrágán vásárolsz és gombokért tudod csak eladni, amit vettél. De addig is, amíg ezzel szembesülsz, hiheted, hogy mennyit nőtt a befektetésed értéke az elmúlt években

Spanyolországban is történelmi mélyponton van a születések száma, soha olyan kevés gyerek nem született, mint 2023-ban. Ami könnyebbé teszi a helyzetet, hogy Spanyolország számíthat a latin-amerikai spanyol anyanyelvű bevándorlókra, így ebből nem lesz akkora probléma, mint egyéb országokban.

A kínai statisztikai hivatal 5,2%-os növekedést jelentett 2023-ra, ami szokás szerint pont annyi, mint a központi előírás volt.

Ez a dolog annyira ismerős valahonnan:

Nem volt ez másképp a los angelesi SoFi stadionnal sem. Arról vita van, hogy összesen hány millió dollár közpénzt kapott az 5 milliárd dollárba kerülő stadion, de abban mindenki egyetért, hogy bármi másra értelmesebben el tudta volna költeni azt a pénzt a város. Főleg, hogy itt a legnagyobb a lakhatási válság az Egyesült Államokban.

Az új napelem-pályázat (ami nem is új, az előzőből megmaradt pénzt osztották ki némi késéssel) nagy siker lett, egy nap alatt elfogyott a tervezett keret. Kicsit árnyalja a képet, hogy az előző pályázatból még egyet sem fizetett ki az állam 2021 óta, akik kaptak egyáltalán pénzt, azok is csak részösszeget. A Napelemszövetség ezért 12 pontban adta ki a kéréseit. Olyan hajmeresztő dolgokat kérnek, mint fizesse ki az állam a 2021-es pályázatokat, legyen kiszámítható a jogszabályi háttér, az állam egyeztessen az érintettekkel és hogy legyen a napelemek áfája nulla százalék, ahogy például Ausztriában is van.

2022-ben felfutott a magyar infláció, majd 2023-ban lecsengett, ezért egy-egy havi infláció kiugróan magas vagy viszonylag alacsony lehet. Ha nem egy évet, hanem kettőt nézünk, akkor azt látjuk, hogy két év távlatában kiegyensúlyozottan súlyos volt a magyar infláció, tavaly 31,9 és 36,4% között volt havonta a kétéves pénzromlás. Ha a KSH trükkjét a zuhanó áru háztartási energiával, ami valójában egy fillérrel sem lett olcsóbb 2023-ban, kivesszük a képletből, akkor tavaly végig 35-36% között volt az áltagos kétéves pénzromlás. A hvg cikk erre.

Tavaly 14,7 millió utas fordult meg Ferihegyen, ez már majdnem annyi, mint 2019-ben. A legnépszerűbb úticél London volt, a második legnépesebb magyar város, a második legnépszerűbb úticél pedig Isztambul. Ez utóbbit annyira nem értem, talán ott szálltak át az utasok Ázsia felé?

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram