Használd a józan eszed: crypto.com

2020-10-11
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

A Revolut és társai sikereit (ami egyelőre még nem anyagi siker, mert a legtöbb ilyen cég még csak égeti a pénzt) sokan akarják meglovagolni és sorra születnek a hasonló cégek.

A Revolut, Transferwise és társaik számokban

Kapom sorra a leveleket, milyen nagyszerű a crypto.com is, miért nem írok róla.

Nézzük csak:

Mit is tudunk a cégről? A weboldalról gyakorlatilag semmit nem tudunk meg. Állítólag Monacoban alapították vagy csak ezen a néven és valahol máshol, ez sem derül ki, 2016-ban és talán Hong Kongban van jelenleg a cég, de ez csak tipp abból, hogy ott keresik éppen a legtöbb munkatársat, mert a cégnek címe sincs. Az egyik állásajánlatban Hong Kong van feltüntetve, mint head quarter, 300 munkavállalóval, de hát ezt sem lehet ellenőrizni sehol és még az állásajánlatban sincs egyetlen elérhetőség sem.

Egy domaintulajdonosok elrejtését szolgáló, igazán bizalomgerjesztő cég leple alatt van a domain bejegyezve, nehogy valaki rájöjjön, ki van a cég mögött valójában.

Nemhogy egy beszámolót, székhely-címet, de még egy nyomorult cégnevet sem találtam az egész oldalon, a cég neve helyett a "Crypto.com" van mindenhol. Az egyetlen elérhetőség a contact@crypto.com, a support címszó alatt néhány cikket találsz és nem egy chatet vagy egy telefonszámot. (Az appban állítólag van chat, azt nem tudom, valós-e és működik-e.)

Az európai kiszolgáló a weboldal szerint állítólag az a Wirecard, ami nemrég került a hírekbe a nagyüzemű csalásaival és ha jól sejtem, talán már nem is működik. (Update: állítólag már más a kiszolgálója, csak nem javították a weboldalt. De ez legyen a legkevesebb problémánk.)

Tehát van egy ismeretlen cég, amit állítólag Monacoban alapítottak vagy semmi köze hozzá, talán most Hong Kongban működik, papíron még egy tönkrement cég a kártyaszolgáltatója, nincs elérhetősége, se címe, se telefonszáma és még a domaint sem merte a saját neve alatt bejegyezni.

(Update: az egyik kedves hozzászóló megtalálta a cégnevet a lap legalján apró betűvel írt, a fekete mezőben szürke link alá eldugva a cégnév, ami a Google szerint egy máltai offshore cég és egy székhelyszolgáltatónál további több száz "online-virtual" céggel együtt van bejegyezve. S vajon ez a menüpont alatt van bármilyen cím vagy elérhetőség? Hát persze, hogy nincs, mindent megtesznek, hogy semmit ne lehessen tudni a cégről. Nem lett sokkal bizalomgerjesztőbb az egész...)

Lépjünk túl ezeken az apróságokon.

Mit ígér nekünk?

Először is mindenféle kriptopénz varázslatot, de ezeket most hagyjuk, nézzük meg csak az elektronikus pénztárca szolgáltatást, ami a Revolutra hasonlít.

Egyrészt minimum 50 dollár értékű, általuk kitalált kriptopénzt adnak mindenkinek, aki új belépőt szerez, ezért is hirdeti boldog-boldogtalan ezt a remek lehetőséget. Ugyanennyit kap az új belépő is.

(Én is adok mindenkinek az általam létrehozott KSZML kriptopénzből 100 dollárnyit minden új Facebook feliratkozó után, de csak akkor lehet majd rendes pénzre váltani, ha a maradékot el tudtam adni a balekoknak rendes dollárért.)

Aztán ingyen kártya mindekinek, 1% vásárlási visszatérítéssel. de a drágább kártyákhoz már akár 8% visszatérítés is jár. Sőt, adnak ajándékba egy lovat is. Ja nem, csak fizetik helyetted még a Netflix, Prime és Spotify előfizetésedet is. Semmi más nem kell hozzá, mint vegyél jóóóó sokat az általuk kitalált kriptopénzből, a CRO-ból.

A 8%-os visszatérítéshez és az ingyen lóhoz csak 50 millió forintért kell vásárolnunk a saját maguk által gyártott kriptopénzből, de hát miért ne tennénk, ez a jövő és egy ilyen régi és tőkeerős cégre bármikor rá lehet bízni ennyi pénzt. Ha csóró vagy, vehetsz 5 millió forint rendes pénzért is műpénzt, de akkor csak 5% a visszatérítés. Ha még csóróbb vagy, kevesebbért is, de akkor csak 2% a visszatérítés és csak ingyé' Spotify jár, úgyhogy jól gondold meg, hogy ezen akarsz-e spórolni.

De ez még mind semmi. Ha veszel náluk sokért a saját kriptopénzükből, még kamatot is fizetnek évi 8 vagy 12%-ot, tehát így már a hülyének is megéri akár ötvenmillióval is beugrani.

Nem is kell semmit tenned, csak ennek a megbízható és jól átlátható cégnek elküld minden személyes adatodat, a lefényképezett irataidat és némi aprót is lökni nekik, ha nem ingyenes számlát akarsz.

Most komolyan, ezt küldözgetitek át nekem?

Mert nem mondom, hogy valami baj lenne céggel, mert biztos nincs (ha mást mondanék, órákon belül e-mailt kapnék, hogy jogi út, meg kártérítési per), de azért gondold át, mit tudsz a cégről és mennyire reális az üzleti modell? Ha pedig az ingyen kártyára gyúrsz, miért nem jó neked egy Revolut vagy bármilyen hasonló cég, amiről tudni is lehet valamit? S inkább legyen 5 euró az egyszeri kártyadíj, mint kiadjam minden érzékeny adatomat egy cégnek, amiről semmit nem lehet megtudni és egyetlen létezési formája a jelek szerint egy weboldal és egy mobilapp.

De mindez igaz az összes hasonló cégre. Letöltöttem a ti kedvetekért egy appot a Google Playből, annak a nevében is van egy I betű meg Card is. Azzal kezdte, hogy ő hozzá akar férni a telefonhoz és a telefonszámokhoz (hogy erre mégis mi szüksége van, nem árulta el) s ha ezen túl vagyunk, küldjem el neki az összes iratomat bemásolva és persze a bankkártyámmal töltsem fel az egyenleget és gondolom meg kellett volna adni a biztonsági CVV kódot is.

Természetesen azonnal töröltem az egészet. Nem tudom, hogy átverés lett volna-e, de nem is akartam kipróbálni. (S ott még cégadatok is voltak meg állítólag bolgár banki engedély, százszor bizalomgerjesztőbb és valószínűleg nem csalás volt a célja, de egyszerűen nem éri meg a rizikót.)

Ha tudnátok, hány emberrel beszéltem már, amelyik hasonló hátterű forexcégre bízta a megtakarítását, aztán egyszer csak eltűnt a weblap és a pénze is. Volt, aki egy lakás árát akarta ott megforgatni még a vásárlás előtt, aztán a pénz helyett először csak magyarázkodás és hitegetés jött, majd egy-két hónap múlva már az sem.

Pár éve a forex-szel csinálták ezt mindenféle szélhámosok, most a kripto lett a divat, de a háttér semmit nem változott.

Legyél észen, kinek adod ki az összes személyes adatodat, ami segítségével leüríthetik a bankszámládat, hitelt vehetnek fel a nevedre és sok minden másra is alkalmas. Ezek után már csak a kártyádat kell megadni az ellenőrző kóddal együtt, mert úgymond kell a feltöltéshez.....

Azt, meg hogy kire bízol pénzt, megint egy másik kérdés. Egy olyan cégre, aminek még neve sincs, a szomszéd döglött macskáját se bízd, nem hogy a pénzedet és az összes személyes adatodat.

Hadd ismételjem meg a cikk címét zárásként: HASZNÁLD A JÓZAN ESZED!

Previous Post
Heti összefoglaló

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
161 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Privacy noitce: "...how MCO Malta Dax Limited and MCO Pay Limited ("Crypto.com", we, us, our) look after your personal data ..."
Netes keresés alapján
Also Known As Monaco, Foris LTD, MCO Pay Limited, MCO Digital Asset Group, Foris Asia Pte Ltd, Foris Inc
még ide tartozó oldalak:
getmco.com/sg/ de itt már: Copyright© 2018 - 2020 Foris Asia Pte Ltd.
getmco.com/sg/tnc/ The Prepaid Card is issued by PayrNet Pte. Ltd.
foris.co/contact-us Foris Limited Hong-Kong, Foris Holdings Limited - London itt: Kemp House 160 City Road London EC1V 2NX, ami egy "megvásárolható cím": yourcompanyformations.co.uk/address/directors-service-address/
A MCO Pay 1 éve Visa kibocsátó: visa.com/splisting/viewSPDetail.do?spId=4540&coName=MCO%20Pay%20Limited&HeadCountryList=MALTA&reset=yes&pageInfo=1%3B30%3BASC%3BcoName

Gondoltam megnézem egy-két team member linkedin oldalát, hogy milyen hátterűek. Első random kolléga Ivan Stefanov: linkedin.com/in/istefanov/

Skills&Endorsements: skill - Fraud (csalás), 68 endorsement 😀 😀 Ez most valami freudi elírás? 😀

Nem akarok vitatkozni egyik állítással sem. Kétszer töltöttem fel rá 20€-t ezidő alatt semm gond nem volt vele és mindenféle költség nélkül váltja az eurót forintra, tehát olyan árfolyamon mint a Revolut. Arra van, hogy legyen egy plusz kártyám ha esetleg szükség lenne rá. Ingyen volt, viszont legalább 3-4 hónapba telt míg megkaptam.

Egy aprosag, sokat ugyan nem valtoztat: szeptember vegetol az EU-s crypto.com ugyfeleknek a Payrnet Limited lett a kibocsatoja a csodbe ment Wirecard helyett. Errol kuldtek emailt, a weboldalon meg nem javitottak.

@pumpedjano azért a beosztásaiból kiderül, hogy az inkább fraud prevention, szóval megelőzés, de valóban fura a megfogalmazás 🙂 ő a kiberbiztonságért felelős ember a leírás alapján.

Nekem az ingyenes kartyajuk van. A regisztrációt megérte, plusz van saját névre szóló angol euró számlám.
Van wirexem is, ott havi 1.2 euró a kártya díj.
Vannak kriptóim, ha majd költeni akarom, akkor jók lesznek.
Nagy pénzt azért én se tartanék náluk.

Lássuk csak: aki egy ilyen cégre komolyabb pénzt bíz, illetve a mai piaci környezetben elhiszi, hogy fenntartható üzleti modell építhető ilyen mértékű "juttatásokra" - amihez lényegében semmi nem kell minél több pénz betolásán kívül - , annak felesleges bármit is mondani. Az elvakult hitet és/vagy mohóságot nehéz felülírni.

Mindenkinek adott a lehetőség, hogy utánajárjon egy cégnek és végiggondolja, mennyire reális az, amit kínál. Arany-e, ami fénylik.

Ui: nyilván az elején minden rendben megy, sőt, az sem kizárt, hogy a korai belépők a végén jól szállnak ki belőle.

Az utolsó mondat természetesen igaz, és kőbe vésendő! Az viszont már szomorú, hogy az előtte lévő nagyjából összes mondat hozzáértés hiányában íródott, majd lett a nagyközönség elé tárva.
Az "általad kitalált kriptopénz"es szöveg, humorosnak csak kicsit humoros, viszont annál félrevezetőbb. Itt ugyanis nincs feltétel.

Szövegértés: én is könnyen adok bármennyi pénzt olyan kriptopénzből, amit én hoztam létre ergo nekem egy fillérbe sem került.

Elfogultság jele lehet, hogy nem említetted meg, hogy 45000 HUF-ért 2%-os visszatérítés és Spotify licenc jár.

Bocs, nem soroltam fel a teljes listát, helyette belinkeltem, hogy mindenki meg tudja nézni. De igaz, ha Spotify jár 45 ezer forint után, akkor az egész mindjárt más, asszem regisztrálok is gyorsan.

Azt azért illene tudni, hogy már 3D Secure van, tehát semmit nem tudnának kezdeni a CVV kóddal.

Ja, Európában lesz ilyen. Ezért használják a lopott kártyákat máshol a világon.

A KYC törvényi szabályozás, tehát ha bárhol tudsz számlát nyitni az adataid és fotód nélkül épp inkább az a rossz jel.

De van annyi eszem, hogy ezeket az adatokat nem adom ki egy olyan cégnek, aminek még neve és címe sincs.

"Revolut vagy hasonló" cégről mit lehet "tudni"?

Éves beszámolók, mérlegek, banki engedélyek, cím és minden más?

Egyébként miért biztonságosabb a Revolut? (Vagy akár egy Deutsche Bank ahol több pénzt mostak mint amennyi kriptopénz van a világban?)

Erre mit mondjak, ha szerinted egy Deutche Bank és egy ilyen névtelen rejtőző valami ugyanaz?

Értelmes ember meg amúgyse tart pár 100e-nél többet itt, vagy bárhol.

Ilyen helyen meg egy fillért se.

Én azért attól sokkal jobban félek, hogy a magyar bankokban rögzített adataim lopják el és élnek vissza vele, ráadásul ott még aláírást is kötelező adni. Itt max. a számlaegyenleg tűnik el egyik napról a másikra.

mona.co volt regen a dolog:
coin-update.de/millionen-deal-monaco-mco-uebernimmt-die-domain-crypto-com/

Érdemes megkukkantani a magyar közösséget Facebookon, én sok hasznos, érdekes infót találtam. facebook.com/groups/crypto.com.hungary/

Jó a téma. Egyre több crpytodevizát kezelő platform nyílik, ahol ezeket a devizákat letétbe lehet helyezni. A platform meg kiadja más embereknek akiknek erre van szükségük pl. tőkeáttétes kereskedés fedezéséhez. Nyilván többet kell leraknod (általánosságban 2x annyit kell letétbe helyezned, mint amennyit felveszel) az évi kamat rajta általában 12-15%, ebből 8%-ot megkap a user, 4-7% pedig a platformé. Ezek a százalékok éves szinten még konzervatívnak is tekinthetőek, tekintettel arra, hogy egy ilyen volatilis piacon a +-20% akár napon belül is simán előfordul.

A cypto.com háttere tényleg visszás, amúgy D-Koreaiak alapították anno monaco néven, egy 2017es ICO keretében, de eddig még hiba nélkül mentek leszámítva, hogy kisemmizték a kezdeti befektetőket. A legmegbízhatóbb amúgy az USA-beli Blockfi a megfelelő licence-ekkel.

A magyar változata az inlock.io
Nekik is van saját tokenjünk. Igaz, kártyát még nem kínálnak.

Na, nem kellett sokat várni, @swagger személyében meg is jelent az első Minden-Rendben-Van-Ezzel-A-Céggel jómadár.
Nagy az a bizonyos állatkert, és alacsony a kerítés.

Miklós, miért nem ülsz le beszélgetni INLOCK-os Csabával, és teszed fel neki az összes keresztkérdésedet a kripto alapú hitelezéssel kapcsolatban? Nagyon érdekes follow-up írást tudnál kanyarítani utána, plusz képbe kerülnél arról az új pénzügyi világról, amit a régi világgal ellentétben egyáltalán nem ismersz. Nem mindenki hülye, aki nem oda teszi a pénzét, ahova te. Pl. emlékszem, hogy sok évvel ezelőtt hasonlóan ekézted írásaidban az ingatlanvásárlást, a helyett, hogy az ember megőrizné a mobilitását egy bérleménnyel, és pl. tőzsdén forgatná a "feles" pénzét. Azóta többszörösére emelkedtek az ingatlanárak, amit még a COVID-nak sem sikerül bedönteni arra a szintre, amiről lebeszéltél embereket. Aki akkor nem vett, azoknak sem emelkedett a fizetése többszörösére, szóval azóta talán már lehetősége sincs rá.
Nem emlékszem, hogy bármikor megemlítetted, hogy tévedtél. Ne járj ismét így.

Amúgy ha csalás az egész, akkor egy elég bonyolult csalás, hogy létrehoztak crypto walleteket, metal kártyákat adnak, partnerkednek mindenféle más kriptós céggel, meg elvileg még IT security auditjaik is vannak, bár ez utóbbit csak ők mondják. Meg én már egy éve vagyok rajta, azóta csökkentik állandóan a benefiteket, gondolom mert át akarnak térni profitos működésre.

Persze nem ez lenne az első csalás, ami éveken, évtizedeken keresztül működik - ahem, Madoff.

Na mindegy, én fent vagyok rajta, mert szeretem a metal kártyákat meg a kriptót, de azért javasolni nem szoktam embereknek.

Az előző cikkben linkelt Robinhood-os téma is érdekes. A sok okos belerakja minden megtakarítását, aztán a csalók egy email fiók feltörésével lenyúlják az egészet. Végülis a céget egy tolvajról nevezték el...
És ha ott ezt meg lehet tenni, akkor a crypto.com vajon mennyire lehet biztonságos.

@swagger: a 3D sem ér sokat, ha közben az app hozzáfér az SMS-eidhez.

Van olyan cég is aminek banki háttere van, bitwala ha jól tudom.
Amúgy nézd meg nex-t is, ott még nincs kártya, de nekem szimpatikusabb mint crypto.com.

egy nyári cikk, általában addig baromi jó hozamot kínál minden forradalmi befektetés, amíg hozzá nem akarsz jutni a pénzhez

index.hu/belfold/2020/05/11/rajar_a_rud_luxusautokkal_budapesten_rohangalo_milliardosra/

Az emlegetett iCard-dal kapcsolatban van tapasztalatom. Ők korábban Leupay, majd Leopay néven futottak. Egyszer volt valami gond, és rengeteg embernek elkallódott a pénze, amit utalt neki SEPA-n. Ekkor kb. 1-2 hónapig csak SWIFT horror árú utalással lehetett feltölteni a számlát. A kiutalás emlékeim szerint pénzbe került, de A SEPA-s malőr után levettünk mindent tőlük. Náluk egy nagy előny van, hogy kapsz dollár számlaszámot is, illetve társkártyát más névvel, tehát mi közös számlaként használtuk. A Curve megjelenése óta BUNQ-ot használunk közös számlaként, mert ott nem reklamál az app, ha két telefonon is ránézel a számlára. Ez az iCardnál nem megoldható már (Leo és Leupaynél még megoldható volt).

A Bitcoin kitalólói elsőként oldották meg, hogy egy teljes és korrekt internetes monetáris rendszert hozzanak létre ( nem lehet hígítani, a "nyomtatás"/bányászat az emberek kezében, megmásíthatatlanság, cenzorálhatatlan de mégis auditálható tranzakciók, engedély nélküliség). Inkább nyersanyagként kellene elemezni, nem pedig cégként.

Egy csomó országban probléma, hogy a pénz (hatalom) egy kisebbség kezében van - a kriptoval ez a kiszolgátatottság elkerülhető. Van egy csomó tranzakciós tulajdonsága néhány blockchain-nek, amik külön-külön is diszruptálnak óriási iparágakat (pl. 1000 dollár instant elküldése fillérekért bárhová). Van még egy csomó kibontakozóban lévő lehetőség, pl. tokenizáció, okosszerződések, hitelezés, dokumentumok validálása stb.

Mindezeket közvetítő nélkül, automatizálva. Sajnos van egy csomó csalás, de ha bejön, a kripto piac óriásit fog nőni a jövőben.

Egyébként egy infó azoknak, akik olyanok, mint én, hogy hát ingyen kártya, baj nem lehet, kérek egyet. Begyűjtöttem minden ingyenes kártyát, majd az egyik német szolgáltató, aki amúgy bank, küldött egy emailt, hogy jó lenne a tartozást fizetni, mert végrehajtatják. Mondom mi van? Bevezettek egy havi 2€-s díjat, amit elengednek, ha használod a kártyád havonta 10x. Erről az ÁSZF változásról emailt is küldtek, de ki olvassa el ezeket. Szerencse, hogy 10 € körül szóltak, hogy minuszban vagyok. Személyes adataim persze náluk, simán behajtják. Hasonló utólagos díjat vezetett be több ingyenes szolgáltató... Szóval azóta mondogatom vissz a felesleges ingyenes kártyákat.

OFFTOPIC

Miklós, mi a véleményed a máp+ "biztonságosságáról"? Az most másodlagos kérdés, hogy van-e nagyobb megtérülést kínáló befektetés/megtakarítás, mivel várhatóan néhány éven belül szükségünk lesz a pénzre (nagy részére) házvásárlás miatt, ezért ebben gondolkodunk.

Szóval szabad-e akár csak néhány évre minden megtakarítást (70+ MFt) egy termékben elhelyezni? Jobbat ennél most nem nagyon tudnék mondani, legfeljebb mást, még akkor is, ha az infláció várhatóan emelkedni fog.

Köszönet:
C3PO

"Szövegértés: én is könnyen adok bármennyi pénzt olyan kriptopénzből, amit én hoztam létre ergo nekem egy fillérbe sem került." Ezzel az EU, USA, Magyarország is így van... pénzt nyomtatnak... félre kéne már tenni ezt az egyoldalú gondolkodást.
Nem értem, miért a legfontosabb az, ha megvan egy cég címe. Ez lassan egyre irrelevánsabb lesz, a távmunka világában. De megértem, hogy ez fontos, csak nem a legfontosabb.
Amiben igazad van, hogy red flag: nincs éves beszámoló, jelentések, és a Wirecard. Helyette van PCI:DSS és ISO minősítések.
Van hasonló cég UK-ban bejegyezve, ami az általad írt összes kritériumot teljesíti, és még havidíja is van: Wirex. Róluk is csak rosszat tudsz mondani?
Mert úgy érzem kicsit kettős a dolog, egyrészt van ez, hogy a cégnek nincs megadva a címe, ami jogos! Másrészt egy nagyon erős szkepticizmus a kriptovaluták irányában (ami hozzá nem értésből fakad).

@anon Nagyon jól leírtad, hogy mi a hasonló jellegű csalások alapeleme: a csillivilli parasztvakítás. Szép kártya, modern weboldal, brosúrák, kosztümös hostessek, influenszerek bevonása, mindenféle együttműködés más - többnyire hasonlóan komolyan vehető - cégekkel (ezek sokszor kamuk, emlékezzünk vissza pl. a Kairos is kitette mindenféle nagy cégek logóját, mint a Nissan, mint együttműködő partnereket vagy ügyfeleket), mindenféle magukról tett állítás, kamu auditok stb. A crypto walletek létrehozását nem is értem miért mondod, az nekik kb. alig kerül valamibe, illetve az az ügymenet természetes része (gondolom a Miklós által említett forex cégeknél is volt számlája meg szép online felülete az ügyfeleknek). Akit át lehet azzal verni, hogy szép metál kártyát küldesz neki, az megérdemli, hogy minden pénzét elveszítse. Nem csak azt, amit oda utal, hanem mindet.

@c3po

70m+ forintnál szánd rá azt a 20-30k-t amennyit Kiszámoló elkér a személyes tanácsadásért. Mert röviden a válasz: ne, ha ennyi pénzről van szó, akkor semmiképp ne rakj mindent egy termékbe, diverzifikálj. Minimum több valutába.

Azt meg hogy ezt hogyan kéne, az rengeteg személyes dologtól függ, mint a kockázattűrésed, bevételed, mikor mire kell a pénz stb.

@helmholcz

Ennyi erővel a Revolut is lehetne átverés, mert csili-vili, meg mert reklámozzák magukat. A crypto.com-nak nyílván érdeke, hogy minél több ember nyisson náluk számlát, ezért vannak különböző nyitási akciók, meg marketing. De például nem piramisos a struktúra sem, idáig 50 dollárt kaptál meghívottanként, ezt most viszik majd le 25 dollárra. De igazából itt most csak a kriptókról megy a vita, mert gyakorlatilag bármelyik olyan wallet ami nem a te tulajdonodban van ugyanilyen kockázatos, a crypto.comnak sem az a lényege, hogy oda tedd a pénzed. Főleg amúgy nem is hiszem, hogy készpénzt raknak bele az emberek, inkább a bitcoinjuk egy részét váltották át CRO-ra (nagyrészt én is ezt csináltam). Ez egy másik világ, én megértem, ha valaki nem akarja kriptóba rakni a pénzét, mert normális ember nem rakja oda, csak az ilyen degenerált szerencsejátékosok mint én.

Alapigazság: not your keys - not your crypto!
Tehát mindenki annyi pénzt tartson egy ilyen (bármilyen) walletben, mint amennyit a zsebében lévő pénztárcájában tartana!
Attól, hogy szép a weboldal, és metal a kártya még nem lesz csalás, hiszen akkor a Revolut is az lenne.
Mindenki döntse el maga, hogy a személyes adatai megérnek-e neki annyit, hogy Spotify előfizetésből már 1-2 év alatt megtérül a befektetett összeg...
Ha ilyen audit plecsnik mellett előfordulna, hogy a beszkennelt személyid felkerül a feketepiacra, vagy egy PCI:DSS-nél, hogy ellopják a CVV számodat, az azt jelentené, hogy ezek a plecsnik semmit nem érnek, tehát elméletileg megrendülne a bizalom a világ összes bankjában és felügyeleti szervben...

Bármilyen szolgáltatónál is fekteted be a pénzed lesz valamekkora: „partner kockázatod”.

Én ezért azt javaslom, hogy a legrosszabb esetre is legyen forgatókönyved. Pl tedd fel magadnak a kérdést: „Mit csinálok akkor, ha XY befektetési szolgáltató tönkremegy és az ügyfélszolgálat nem hajlandó érdemi válaszokat adni, milyen módon fogok a tőkémhez hozzáférni? Kihez tudok fordulni ilyen esetben?”

Például próbáld meghatározni/kiszámolni: 2% garantált többlett hozam, mekkora többlet partner kockázatot jelent, és ez a kockázat mit jelenthet a legrosszabb esetben a tőkédre nézve.
Lehet, hogy a legrosszabb eset annyit jelent, hogy fél évet várni kell a pénzedre. De lehet, hogy azt jelenti bebuktál minden tőkét. Én nem tudhatom.

Egy szó mint száz, kérlek, partner kockázattal is számolj.

MattKirby: És ahhoz mit szólsz, hogy a bitcoinnak is megvannak a Soros Györgyei, akik olyan nagy százalékát birtokolják a teljes bitcoin készletnek, hogy azt csinálnak az árfolyammal amit akarnak? Nem vagyok pénzügyi guru, de az én szememben egy olyan erőforrás aminek a 80-90 százalékát egy szűk elit birtokol az nem "egy teljes és korrekt internetes monetáris rendszer".

Fura, hogy embereknek nem gyanús, hogy odamegy hozzájuk valaki az utcán, majd mondja, adj oda nekem X pénzt, csinálok belőle többet, bízz bennem, mellé kapsz bónuszokat is ráadásnak.
Majd, mikor mondod, hogy ok, beszéljünk róla, menjünk el az irodádba, mutasd be a céged eredményeit, auditokat, elérhetőségeket, garanciákat, akkor azt mondja, hogy bocsi, egy email címet tudok adni, majd azon kommunikálunk.
Egy ilyen emberbe, ha beleütköznél az utcán, adnál neki 1000 Ft-t is?
Ellenben tudom magamról, hogy én beszari vagyok, még ahhoz is, hogy tanácsokat adjak, nehogy a végén ezért bukja el az évszázad üzletet és halálos ágyán is emlegesse, hogy ha annak idején nem hallgattam volna egy ismeretlen kommentelőre a neten, most milliárdos lennék.

"A bitcoin forradalmára is már évek óta várunk, hogy elsöpörje a régi, avítt, begyöpesedett világot, de csak nem akar az a forradalom elkezdődni."
Bocsi, de a bitcoin azóta még nem omlott össze amióta várod Miklós..
Mi lenne a megoldás? Magyar forint, ami mögött az MNB. és Matolcsy van? Részvények, melyek mögött ma már a bankok és politikusok állnak bennfentes tranzakciókkal...
Köszi, de én jobban bízom a bitcoinban mint bármi másban.

@swagger Nem azt mondtam, hogy azért, mert szép weboldal és metál kártya van, azért valami biztosan csalás lesz, hanem hogy akinek a szép weboldal és metál kártya elég bizonyosság, hogy komolyan vehető céggel/nem csalókkal van dolga, az eléggé megvezethető, hiszen ezeket a külsőségeket a csalók is jól (esetenként jobban, mint egy megbízható bank) tudják hozni, sőt, erre direkt odafigyelnek.

Az audit plecsnivel nem az a baj, hogy az audit nem ér semmit, hanem hogy hamisítható, ezért minimum meg kell győződni az auditornál is arról, hogy tényleg volt közük hozzá, valamint azzal sem árt tisztában lenni, hogy mit is auditáltak pontosan (pl. tök jó, ha harmadik féltől biztonságban vannak az adataid, kivéve ha második fél célja eleve az adatszerzés).

Egy olyan cégnek, amire a pénzemet bízom, hatóságilag ellenőrizhetőnek kell lennie. Ez offshore esetben nem áll fenn, lásd Miklós felsorolását.

"Ha ilyen audit plecsnik mellett előfordulna, hogy a beszkennelt személyid felkerül a feketepiacra"...
Csak elhitted a cégnek, hogy rendelkezik a megfelelő plecsnikkel és engedélyekkel, vagy ellenőrizted is? Mondjuk piacfelügyeleti szervnél, vagy annak megfelelő hatóságnál?

@swagger
"Ha ilyen audit plecsnik mellett előfordulna, hogy a beszkennelt személyid felkerül a feketepiacra, vagy egy PCI:DSS-nél, hogy ellopják a CVV számodat, az azt jelentené, hogy ezek a plecsnik semmit nem érnek, tehát elméletileg megrendülne a bizalom a világ összes bankjában és felügyeleti szervben…"

Nem inkább csupán az adott plecsnit kibocsátó auditorban és az ő ügyfeleiben rendülne meg a bizalom? Mint ahogy hamisított PKI tanúsítványokkal is találkozott már a világ, mégsem gondoljuk azt, hogy semmit nem érnek.

JJJ Schmidt - pontosan meg lehet nézni, milyen címeknek mennyi Bitcoinja van. Általában a legnagyobb tárcák tőzsdékhez tartoznak, szóval sok ottani befektető kriptóját tárolják. A teljes eddig kibányászott mennyiség 97,46 %-a 0-1 BTC-vel rendelkezik, 2,06 %-a 1-10 BTC-vel, meg van néhány nagy bálna/kriptotőzsde.

Manipulálhatják az árfolyamát, ahogy a nyersanyagoknak is a bankok, ami addig tart, amíg nem lép át egy bizonyos limitet a valós befektetők száma.

Az 50 leggazdagabb amcsi ma annyi pénz felett rendelkezik, mint a legszegényebb 165 millió. Ráadásul az egész rendszer az ő pozíciójuk fenntartására épült ki (jogrendszer, vállalati monopóliumok, adórendszer stb.).

A különbség a kripto és pl. a dollár között az, hogy aki figyelmes volt, az akkor ma óriási értékű BTC-t tudott bányászni vagy venni. Ráadásul a szabályok blockchainben mindenkire ugyanúgy vonatkoznak...

> A bitcoin forradalmára is már évek óta várunk, hogy elsöpörje a régi, avítt, begyöpesedett világot, de csak nem akar az a forradalom elkezdődni.
> Valahogy csak nem lehet több helyen fizetni bitcoinnal vagy akármi mással, mint 3 vagy 5 éve, valahogy csak nem nő a piac mérete, a teljes “kripto” piac még mindig annyit ér, mint az Amazon cég ötöde.
> Még mindig egy kisebbség játékszere, semmi több. Sokkal nagyobb a füstje, mint a lángja.

Igen, valóban. A piac haldoklik, a forradalom elmaradt, stb. Jó példa erre pl. egy mai hír találomra: csak az elmúlt két hónapban (augusztus–szeptember) 1640 db új BTC-automatát telepítettek a világban, amelyre korábban még csak megközelítőleg sem volt példa.

coincolors.co/2020/10/12/bitcoin-atm-rekord/

@mattkirby "A Bitcoin kitalólói elsőként oldották meg, hogy egy teljes és korrekt internetes monetáris rendszert hozzanak létre ( nem lehet hígítani, a “nyomtatás”/bányászat az emberek kezében, megmásíthatatlanság, cenzorálhatatlan de mégis auditálható tranzakciók, engedély nélküliség)."

Természetesen a BitCoin is megmásítható, csak annyi kell hozzá, hogy a "bányák" 50%+1 részét egyvalaki birtokolja. A bányák 65%-a Kínában van - innentől kezdve csak pekingi döntéshozókon múlik, hogy mikor lesz olyan fork, amiben a te számládon nem marad pénz...

most komolyan, muszáj csilliomodjára lefolytatni egy meddő vitát? a sok tapasztalatlan z generációs naívka csak pakolja a pénzét kriptó szarokba, mert ők hallották eldördülni a pénzügyi auróra ágyúit (már ha tudjátok egyáltalán, mi az az auróra, mert ugye a múltat mindig végképp eltörli a lelkes ifjúság), az összes közgé könyv pedig kidobható

az meg ne számítson, hogy zéró (nyema, nada, nulla) fedezete van mindegyik kriptó vacaknak, kábé annyit érnek, mint az xyz játékokhoz vásárolt virtuális fegyverek: amíg van náladd naívabb, aki megveszi, kapHATsz érte valamit

igen, az usa, hu, eu mind rontja a saját pénzét. de azért egy komplett nemzetgazdaság ott áll mögöttük fedezetnek. ha a fed pénznyomdája játékpénz, a kriptók kézzel rajzolt hamisított monopoly-utánzatok, kb

Kiszamolo, "használd a józan eszed"
Németországban nem kell adót fizetni a coin tranzakciók nyeresége után.
Amúgy meg számtalan országban lehet állampolgárságot is venni és adómentesen bevinni, legalizálni.
Nem tudják már megállítani a terjedését és szerintem már nem is akarják.
Fizetni nem fogunk vele boltokban (arannyal sem fizetünk) de betölti azt a szerepét, hogy bárhová viheted és bárhol beválthatod az adott ország devizájára. Próbáljunk meg forinttal fizetni Ausztráliában, Japánban vagy bárhol a világban, nem tudunk... Bitcoinnal bárhol fizethetünk.
A drága banki utalásokról meg ne is beszéljünk...
Saját digitális trezorba utalva biztonságos a tárolása is, ráadásul akár kinyomtathatjuk egy papírra is, így attól sem kell félni, hogy ellopják vagy megsemmisül.

@speki "Próbáljunk meg forinttal fizetni Ausztráliában, Japánban vagy bárhol a világban, nem tudunk… "

ez nettó tévedés

testvérem négy éve él új-zélandon, és gyakorlatilag bármelyik sarki boltban lehet náluk fizetni a nagyobb magyar bankok forint alapú betéri- és hitelkártyájával is, simán és baráti áron váltja fizetéskor középárfolyamon nzd-re minden kártyaelfogadó. több családtag tesztelte, olcsóbb és simább ügy, mint revoluttal és transferwise-zal bohóckodni. ausztrália sem lesz kivétel, szinte biztos vagyok

a hagyományos ("elavult") bankrendszer óriásit fejlődött az elmúlt 10 évben

Egyébként azt elmagyarázná valamelyik BTC fanboy, hogy miért jó az, hogy limitált a kibányászható mennyiség és nem lehet higítani/nyomtatni egy ponton túl (21 millió BTC talán)? Ugyanis így a bitcoin, mint egyetlen fizetőeszköz (ha az lenne), nem tudná lekövetni a gazdaság és a népesség növekedéséből származó plusz igényt a fizetőeszközre, ezáltal deflációt okozva. Ez a "digitális arany" ugyebár. A kérdés csak az, hogy miért akarunk új aranyat, ha a régit is okkal távolítottuk el a monetáris rendszerből? Akkor ilyen erővel kössük újra az aranyhoz a dollárt és kész. Anonimitás? Az meg maximum annak hasznos, aki konteós szinten paranoiás, vagy tilosban akar járni.

@speki "Bitcoinnal bárhol fizethetünk."

ez pedig mégnagyobb butaság. itt ez a térkép, miszerint budapest + agglomerációban 43 helyen fizethetsz bitcoinnal. a hány tízezer üzletből is?

coinmap.org/view/#/map/47.46802134/19.07501221/9

és akkor hagyjuk is, hogy még a btc fanatikusok szerint is a btc nem vásárlásra való, hanem csak a "modern arany", csak hát ugye a fizikai aranynak van valós értéke (ipari fölhasználás, ékszerpiac) a tőzsdén kívül is...

@helmholcz nem a bitcoin, mert az egy elég nehezen használható pémzeszköz, és nem vagyok annyira fanboy sem, de azt el tudom magyarázni, hogy miért szeretnének olyan eszközt egyesek pénznek, aminek a kitermelhető mennyisége fix, legyen ez arany, bitcoin vagy kosaras kártya.

Nagyon leegyszerűsítve Ludwig von Mises üzleti cikluselmélete szerint a gazdasági válságokat a központi bankok generálják azzal, hogy alacsonyan tartják a kamatokat, és ezzel ingyen pénzt nyomnak a gazdaságba, amitől a zombicégek nem mennek csődbe. Az ő értelmezésében, szemben például Keynes-szel egy keresleti oldali válság csak a fogyasztók preferenciáinak változását jelzi, és nem szükséges semmit csinálniuk az államoknak erre vonatkozóan. Viszont ameddig az államok szuverén valutakibocsájtók, addig folyamatosan megpróbálják majd a pénzüket kontrollálni, és ezzel okozzák a válságokat. (folyt)

(folyt) Ezért Mises szerint nem is létezik például deflációs spirál. Ha egy valuta deflációba kerül az csak azt jelenti, hogy a fogyasztók többre értékelik a spórolást mint a költekezést. Ilyen esetben a fölösleges cégek csődbe mennek, majd a gazdaság visszaáll a természetes pályájára. Egy limitált kínálattal rendelkező pénz pedig azért jó, mert ennek a kínálatát az állam nem tudja befolyásolni, és nem hozza létre ezáltal a hitelexpanzióból keletkező gazdasági válságokat.

Jó-e ilyen szerepre például a bitcoin? Nyílván nem, amíg 20 dollárt kell fizetni egy 1 dolláros csokiért tranzakciós költségben. De ez az alapelv ami miatt létrehozták.

" A kérdés csak az, hogy miért akarunk új aranyat, ha a régit is okkal távolítottuk el a monetáris rendszerből? "

Az ok az volt, hogy aranystandard alapon az állam csak az adóbevételekből élhetne, nem lenne ekkora és ennyire korrupt. A politikusoknak sokkal kényelmesebb, ha akármennyi pénzt nyomtathatnak a haveroknak, fújhatnak maguknak ingatlan meg tőzsdelufit, a kis ember, aki csak nyugdíjra gyűjtene, meg el van felejtve. Ez a "jó egy kis infláció"-s keynesianus közgazdaságtan, ami elég népszerű, de nem egyedüli elmélet. Ezzel szemben áll a kemény pénz elmélete, ami a történelem legvirágzóbb időszakaiban volt bevezetve. Az akkor feltalált dolgokból élünk kb ma is.
A dollárt és egyéb műpénzeket sajnos nem lehet újra aranyhoz kötni, mert senki nem tudja ellenőrizni a mennyiségét, senki nem fogja elhinni, hogy megvan mögötte az aranyfedezet. És itt ön a képbe az ellenőrizhető btc.

"Jó-e ilyen szerepre például a bitcoin? Nyílván nem, amíg 20 dollárt kell fizetni egy 1 dolláros csokiért tranzakciós költségben. De ez az alapelv ami miatt létrehozták."

Erre a dologra egyik megoldás a Ligthning Network, ami sok apró, majdnem ingyenes tranzakciót fog össze egy alapszintű btc tranzakcióba. Hasonlóan a bankkártyás fizetések utólagos banki elszámolásához.

@Kiszamolo Minden tiszteletem a tiéd, évek óta olvasom a blogod és voltam is már nálad tanácsadáson. Az esetek 99%-ban egyet is értek a meglátásaiddal, de ez a crypto elleni hadakozásod számomra érthetetlen. Miért lesz neked attól jobb, hogy pénzintézetek emberei és bankárok azt betiltják? Hogy totális legyen a kontroll? Miért és kinek lesz az jó? Pont ez az egyik nagyszerű dolog a bitcoin-ban, hogy nem ellenőrzik zsíros ujjú fehér galléros bűnözők. Maradjon ez így!

Én nem tartok crypto-t, de annál több fizikai aranyat. És tudod miért? Mert amikor egy ponton egy kapzsi ember vagy kormány azt mondja majd, hogy a pénzednek, értékpapírjaidnak (amik ugyanúgy csak elektronikus jelek) lőttek, akkor bízom abban, hogy az arany érni fog valamit. Ahogy én látom a crypto is ilyen: annyi az értéke, amennyit tulajdonítanak neki, lehet 0, lehet 1.000.000$.

"Mert nem mondom, hogy valami baj lenne céggel, mert biztos nincs"

Akkor mondom en: ez egy csalo banda, akik a kapzsi es ostoba balekokra vadasznak.

@easyrider aranystandard rendszerben is ugyanúgy, volt hitelexpanzió. Elméletileg bármelyik állami pénz korlátlanul kibocsájtható, legfeljebb gyakorlati korlátja van. Augustus aranypénzének nem az volt az értéke, hogy aranyból volt, hanem hogy Augustus feje volt rajta. Amikor Augustus akarta, akkor ezüstöt kevert bele, mert megtehette. Aranysztenderd alatt is annyi dollárt bocsájtottak ki Amerikában, amennyit akartak.

Hogy miért nem volt alapvetően eltérő az aranysztenderd a mai teremtett pénztől, az itt nagyon jól le van írva:

forbes.com/sites/nathanlewis/2019/08/28/five-things-team-gold-gets-wrong/

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram